Kirjoittaja Aihe: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön  (Luettu 2459 kertaa)

Poissa Kursiivi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Juu eli tuli vahingossa lorautettua reilummin ohjaustehostimen nestettä jarrunestesäiliöön. Ennen kuin ehdin asiaan perehtyä, tuli poljettua jarrua, että saisi sen pois järjestelmästä. Nyt ei tule kuin vasemmasta etujarrusta nestettä ilmausruuvista, muut ei inahdakkaan. Mitä teen?

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.134
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #1 : 10.12.17 - klo:12:40 »
Tyhjennä nestettä jarrujärjestelmästä vasemman etipyörän ilmausruuvista. Tehokkaimmin se tapahtuu imemällä alipainenpumpulla (moottoriöljyn tai jarrunesteen imemeseen tarkoitettu alipainepumppu, Motonet, Biltema tms.) Jarrunestesäiliöstä on lyhiun matka vasempaan etupyörään - se on hyvä imupaikka.

Imun aikana pitää lisätä jarrunestettä pääsylinterin säiliöön ettei se tyhjene. Kun olet varma että ilmausruuvista tuleva neste on puhdasta niin lopetat imun. Toivottavasti ja luultavasti hydrauliöljy ei ole levinny muualla. Jarrukumit kyllä kestävät hydr. öljyä.

Mikäli kolme muuta ilmausruuviaruuvia ei aukea on sinulla mitä ilmeisimmin tulossa jarruremontti lähiaikoina - sittempähän voi korjata samalla ilmaruuvit. Kiinni juuttuminen viittaa siihen että autoa ei ole huollettu eli jarrunesteiden vaihto (2...3 vuotta) on jäänyt tekemättä.


VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa Mikey

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 540
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #2 : 10.12.17 - klo:13:36 »
Veisin auton lavetilla korjaamolle ja teettäisin jarrunesteiden vaihdon siten, että uusi neste pusketaan pyöräsylintereistä päin sisään.

Poissa Kursiivi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #3 : 10.12.17 - klo:20:12 »

Mikäli kolme muuta ilmausruuviaruuvia ei aukea on sinulla mitä ilmeisimmin tulossa jarruremontti lähiaikoina - sittempähän voi korjata samalla ilmaruuvit. Kiinni juuttuminen viittaa siihen että autoa ei ole huollettu eli jarrunesteiden vaihto (2...3 vuotta) on jäänyt tekemättä.




Kolme muuta ilmausruuvia siis lähtee auki, mutta sieltä ei jarrua polkemalla tule nestettä. Pitää varmaan viedä korjaamolle ilmattavaksi.

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 892
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #4 : 10.12.17 - klo:21:14 »
Ota ne ilmausruuvit kokonaan pois ja melko varmasti tulee nesteet ulos. Sillä ilmausruuvilla on taipumus mennä kokonaan tukkoon jos siitä on hävinnyt suojatulppa.

Ilmausruuveja saa varaosakaupoista ehkä?

Hydrauliikkaneste on läheistä sukua jarrunesteelle, mutta kiehumislämpötilat yms voi olla aikalailla erilaisia. Vaihda siis nesteet huolella.

B5:sta en enää pajalle veisi jos sillä on pelkkää käyttöarvoa jäljellä  ::)

Poissa Hsippe

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 150
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #5 : 11.12.17 - klo:09:37 »
Hydrauliikkaneste on läheistä sukua jarrunesteelle

No joo, molemmat on nesteitä ja paineen välitykseen tarkoitettu...
Jarruneste on glykoli pohjaista ja ATF jota varmaan sinne kaadoit on öljyä. Jarrukumit kestää kyllä hetkellisesti öljyä mutta tahtovat pitemmässä altistuksessa pehmetä ja turvota.
Turvallisinta olis vaihtaa nesteet vääärään suuntaan eli painamalla jarrujen nipoista tavaraa ylöspäin ja imeä säiliöstä aina liiat pois. No ei toikaan tapa hyvä ole, sillä siinä ajetaan pyöräsylinterien paskainen neste ylös ABS pumpun ja pääsylkyn läpi.
Anyway huuhtelisin systeemin kyllä huolella ennen ajoa.
Toivottavasti ne ilmausnipat joista ei tavaraa tullut on tosiaan vain tukossa (selviää kun otat ne kokonaan pois)...

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 892
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #6 : 11.12.17 - klo:18:12 »
ATF on automaattivaihteiston nestettä ja sitä ei tietääkseni nykyaikaisiin ohjaustehostimissa käytetä?

Ainakaan punainen ATF ei muuten turvota kumia kuten normaalit "öljyt". Punaisella ATF:llä pienenä poikasena piti kerran kesässä käsitellä maalla kumiset jatkojohdot ja samaa nestettä isäukko ruiskutti volkkarin ikkunatiivisteiden ja rungon väliin injektioruiskulla. Tiivisteet pysyivät kunnossa ja ennenkaikkea ruoste ei alkanut kukkimaan kun ATF esti kosteuden pääsyn tekemisiin metallin kanssa. Käytin sanaa "neste", koska ATF on nimenomaan Fluid, eikä Oil.

Jokatapauksessa vaihtaa ne kannattaa kun kiehumislämötila on todennäköisesti liian alhainen urheilulliseen ajoon  ;D


Poissa Kursiivi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #7 : 11.12.17 - klo:19:44 »
Iso kiitos asiallisista vastauksista. Suomeksi ei tästä tahtonut löytyä mitään ja englanninkielisiltä foorumeilta kun luki niin suurin osa oli ehdottanut koko jarrujärjestelmän uusimista  :o Pitää ylihuomenna ruuvailla kaikki auki ja koittaa tyhjentää. Mitkäs kumit tuolta kannattaa vaihtaa varmuuden vuoks?

Poissa o.b.

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 892
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #8 : 11.12.17 - klo:20:12 »
Itse en lähtisi vaihtelemaan vaihtelemaan mitään kumeja ihan vaan varmuuden vuoksi. Jos joku alkaa vuotamaan, niin sitten kiireesti vaihtamaan tietty. Pääsylinteri kokonaan vaihtoon ja jarrusylinterien tiivisteet sitten ainakin. ABS yksiköstä en osaa sanoa. Siellä on pääsääntöisesti erilaisia venttiileitä ja tietty pumppu.

Minulla on edelleen vahva intuitio,  että tuo ohjaustehostimen neste ei vahingoita mitään jarrujärjestelmässä.

Poissa Volkkaripappa

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 88
    • Profiili
Vs: A4 B5 ohjaustehostinöljyä jarrunestesäiliöön
« Vastaus #9 : 12.12.17 - klo:13:47 »
Aiheeseen väljästi liittyen, olihan aikoinaan Citroeneissa, joissa oli kaasu nestejousitus, hoidettu samalla nesteellä tuo jousituksen hydrauliikka ja jarrut. Konehuoneessa oli yksi iso pönikkä johon tuota citroenin "taikaöljyä" lisäiltiin, mikä lienee ollut ihan tavallista hydraulinestettä. Käsikirjakin lupasi hätätilanteessa käyttää korkealuokkaista moottoriöljyä tuossa järjestelmässä, toki kehoitettiin järjestelmän korjaamiseen ja alkuperäisen nesteen vaihtoon. Ja voitte uskoa että tuon GS sitikan hydrauliikkajärjestelmän kanssa noita hätätilanteita riitti, kerrankin tultiin kotia 150km Shellin moottoriöljyä järjestelmässä ;D

 








Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
www.autotahti.fi