Octavia -06, 1.6 FSI, vinkkejä kaivattas!!

Aloittaja RMR, 10.11.17 - klo:00:04

« edellinen - seuraava »

RMR

Lainaus käyttäjältä: zak69 - 06.04.18 - klo:11:02
Tuli mieleen että nypyttääkö se sun mielestä ihan samalla lailla jos ajat vakkari päällä, olkoon sit vauhtia 50 tai 80?

En oo itte asiassa koko vakkaria edes testannu viä. Täytynee totakin kokeilla, kiitos vinkistä. Tiedä sitten pystyskö sen kans ajon perusteella jotain päätellä, mutta eipä siinä mitään häviäkkään :)

Juzu84

https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/crc-gdi-valve-cleaner-500ml

Onko vielä kokemuksia tästä tuotteesta? Viikolla olis tarkotus kokeilla kaverin 1.6 FSI kamppeeseen tätä. Tulee varmasti halvemmaksi kuin koneen purkaminen.
Golf -12 TSI. VW Golf Alltrack -2016
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: Juzu84 - 03.06.18 - klo:09:14
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/crc-gdi-valve-cleaner-500ml

Onko vielä kokemuksia tästä tuotteesta? Viikolla olis tarkotus kokeilla kaverin 1.6 FSI kamppeeseen tätä. Tulee varmasti halvemmaksi kuin koneen purkaminen.
Nyt on omat kokemukset tuosta GDI Cleaneristä ja toimiva tuote ainakin näin ens alkuun. Kaikki oireet jotka viittais karstasiin imuvenoihin katos näin ens alkuun, tasotti tyhjäkäyntiä, hiukan vetoja alakierroksille lisää, 2000 rpm kohdalla olevan helvetillinen heijaaminen myös katos. Kaveri annosteli tuotetta suoraan kaasuläpältä ja ite pidin kierroksia parin tonnin hujakoilla. Kone rötää ja paukkaa hieman kun tuota ainetta antaa mutta vikavalot pysy sammuksissa. Kannattaa kokeilla. Putkesta tulevaa helvetillistä savupilveä ei tarvi säikähtää ekan startin jälkeen.
VCDS apua tarjolla Ylivieskasta muutaman kymmenen kilometrin säteellä. Kalustona HEX-NET-PRO unlimited ja koodaukset OBD11. Muihin merkkeihin pääsy hoituu myös aina ajantasalla olevalla Launchilla. Yhteyttä voi ottaa privalla.

partse

Teillä oli vissiin sitten moottorin suojakansi jossa ilmansuodatin pois lisäämisen ajan? Ei se herjannut mitään kun siihen menee jotain sähköjohtoja ja ilmaletkua? Ittellä ollu 1,6fsissä misfireä 3 pytyssä (välillä tyhjäkäynti tosi epätasasta) ja ajattelin että johtuukohan karstasta (puolat ja tulpat vaihdettu). Pistin kans aineen tilaukseen (tarviketori.fillä oli tarjouksessa - tuli samoihin hintoihin lähtyskuluineen). Mitenkähän toi savipilvi vaikuttaa katteihin.

Juzu84

Lainaus käyttäjältä: partse - 06.06.18 - klo:07:04
Teillä oli vissiin sitten moottorin suojakansi jossa ilmansuodatin pois lisäämisen ajan? Ei se herjannut mitään kun siihen menee jotain sähköjohtoja ja ilmaletkua? Ittellä ollu 1,6fsissä misfireä 3 pytyssä (välillä tyhjäkäynti tosi epätasasta) ja ajattelin että johtuukohan karstasta (puolat ja tulpat vaihdettu). Pistin kans aineen tilaukseen (tarviketori.fillä oli tarjouksessa - tuli samoihin hintoihin lähtyskuluineen). Mitenkähän toi savipilvi vaikuttaa katteihin.
Oli kotelo silleensä irti että kotelon anturissa oleva johto oli paikallaan koko prosessin ajan. Ota kaveri kyseiseen hommaan mukaan joka pitää kaasulla kierroksia parissa tonnissa ja annostele ainetta lyhyinä purskeina kaasuläpälle kunnes purkki on tyhjä. Minuutti joutokäyntiä ja auto sammuksiin tunniksi. Sen jälkeen moottoritielle muutaman kymmenen kilsan lenkki, tai jenkkiohje sanoo että väh. 10 min high way speed. Moottorin pitää luonnollisesti olla normilämmin ennen kuin putsauksen voi alottaa. Tuosta löytyy kyllä youtubesta juttua jos etsii. Ja tuloksista kuulisin mielelläni kun prosessi on suoritettu.

partse

Nyt GDI cleaner käytetty. Ittellä vikaa varmaan muualla - olisko seuraavana tarkastelussa suuttimet (ei kovin karstaiset imuventtiilit?). Aineesta ei itselle havaittavaa hyötyä, tosin ei haittaakaan (vasta ekat lenkit ajettu). Kuittasin misfire (3 pytty) vikakoodit, katotaan pysyykö poissa (sain koneen käymään jo aiemmin paremmin kun tankkasin 98 bensaa ja vielä v-poweria). Aineen lyhkästen sumuttamisien aikana koneen kierrokset vähän aina laski (ei mitään pauketta). Ekassa käynnistyksessä ei itsellä mitään (ainakaan peilistä) havaittavaa savupilveä.

RMR

Tänne on näemmä ketjuun ilmestyny päivitystäkin.

Itte en oo nykimisen kans nyt hetkeen tehny mitään, välillä kone nypyttää, välillä ei, eli kovin isosta viasta ei luultavimmin oo kyse. Oon koittanu vaan suodattaa ja olla välittämättä koko 'ominaisuudesta', mutta kivahan tohon olis jossain kohtaa mahdollinen varmuus nykisimisen aiheuttajan syylle saada toki. Ei vaan tosiaan juur nyt hetkeen oo jaksanu vaivata päätään koko asialla sen enempää. Jotain tommosta ihmelientä vois viä jossain kohtaa kans kokeilla kyllä silti.

Jotenka kiitos taas porukalle vinkeistä! :)

Dalton72

Keskustelua olen seurannut sivusilmallä alusta asti, koska sama moottori käytössä ja ainoa pelko ostettaessa oli tosiaan FSI imusarjan karstat ja nykiminen. Nyt mulla ajettuna auton elämän kilometrit 180tkm...225tkm ja auto on näinä vuosina nykinyt tasan kerran. Tietyöalueella Saksassa, kun olin lähtenyt Tuhkolmasta aamulla. Mikään varoitusvalo ei syttynyt ja jossain on tallessa kuva vikakoodista, jonka otin perillä hotellin parkkiksella. Joku "fuel mixture lean" tms. löytyi, mutta tosiaan moottoritiellä 2500rpm+ veti ihan puhtaasti koko matkan. Kokonaisuudessaan 1500km ja matkaan meni taukoineen n. 14h.

Ostaessa luin netistä että tää moottori tykkää 98-oktaanisesta ja kuluttaa sillä ajettaessa sen verran vähemmän, että 95-oktaanisen hintaero katoaa. Joten olen aina tankannut 98E5:ttä. Ruotsissa kuitenkin pysähdyin Shellillä ja siellä 95 vs. V-Power hintaero oli jotain huonon vitsin ja maantierosvouksen väliltä. Tankkasin siis 95 oktaanista ja siitä viisi tuntia myöhemmin auto nyki 1600-1700 kierroksella. Oli pakko ajaa 60 km/h 3. vaihteella, jotta se kävi kunnolla.

Mutta siis: Elämäni ainoa tankki 95 bensaa 1.6 FSI-koneeseen ja ainoat nykimiset. :o Luulin aina että se oli tuo pitkä moottoritieajo, mutta bensalaatu olisi kyllä johdonmukaisempi syy, kun samanlaisia matkoja oon ajanut 98:lla ilman ongelmia monasti. Tietääkseni tätä konetta/imusarjaa ei ole ikinä avattu/putsattu.
Octavia 2005 1.6 FSI Elegance manuaali

Benjip

Onkohan järkeä alkaa käyttämään 98, kun tähän asti mennyt 95:llä? Jotain pieniä nykimisiä joskus ollut, mutta eipä ole juurikaan haitannut. Itse olen ajellut autolla 179tkm - 225tkm. Edellisten käyttämistä bensoista ei tietoa..
Octavia Combi 2006 1.6 FSi Elegance

matiaskarhu

Lainaus käyttäjältä: Benjip - 22.08.18 - klo:14:59
Onkohan järkeä alkaa käyttämään 98, kun tähän asti mennyt 95:llä? Jotain pieniä nykimisiä joskus ollut, mutta eipä ole juurikaan haitannut. Itse olen ajellut autolla 179tkm - 225tkm. Edellisten käyttämistä bensoista ei tietoa..

Tuskin huomaat mitään eroa vaikka vaihtaisitkin bensaa.
Löydä edullisin vertaislaina helposti yhdellä hakemuksella.

Daatta

1.6 FSI oli se kuuluista poikkeus 95E10 bensiinin tullessa markkinoilla:

LainaaE10 soveltuu kaikkiin bensiinikäyttöisiin Volkswagen-malleihin vuosimallista 1992 alkaen lukuun ottamatta ensimmäisen sukupolven FSI-moottorilla varustettuja autoja.

https://www.e10bensiini.fi/e10-bensiinin_soveltuvuus/e10-bensiinin_soveltuvuus_henkiloautoihin/volkswagen

Eli tuonkin perusteella ajaisin 98:lla. Turbokoneisissa Leoneissa olen käyttänyt 98:a vuodesta 2004, mutta se on eri asia.  8)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Chapo

Moikka.

Hieno foorumi teillä ja olipa pakko itsekkin rekisteröityä.
Mulla on tässä auton osto edessä ja octavia jotenkin houkuttelisi. Löysinkin yhden kohtuu kilsoilla olevan tästä lähistöltä ja sitä kahtelemaan se oli mentävä.
Kävin vetelee koelenkin ja nykimistähän siinä ilmeni kun lämpeni masiina.
6 vaihteinen automaatti kyseessä ja ei ole dsg malli. Manuaalilla vetely helpotti nykimiseen mut mut...
Voisko ihan laatikon huuhtelut ja öljyt vaihtamalla saada tuon kuntoon vai kandeeko skipata koko auto suosiolla?
Tosiaan vm. Oli 2004 ja 1.6 fsi kone, kuten aloittajallakin kyseessä.

Dalton72

Tässähän siis keskustellaan FSI-imusarjan karstoittumisesta johtuvasta nykimisestä. Joka itselläni pysyy poissa kun tankkaan 98:a. Tiptronicissa on sitten ihan omat nykimiset. Koodit kannattaisi aina tsekata, jos autossa jotain ihmeellistä tuntuu olevan. Mulla tosiaan jäi yksi laihan seoksen koodi muistiin kun seos sen kerran vaelteli.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=24871.0
Octavia 2005 1.6 FSI Elegance manuaali

iqo

Tuli itsekin testattua tuo CRC GDI valve cleaner 1.6 FSI -moottoriin. Kilsoja on jo pian 270000 ja varmasti oli eka kerta, kun imukanavia millään on putsattu. Mielessä tuo toimenpide on ollut jo vuosia, mutta ei vain ole uskaltanut siinä pelossa, että palotilaan menee joku kokkare ja/tai katti vaurioituu prosessissa. Oireina on ollut pitkään pieni satunnainen nykiminen pintakaasulla jossain 2000-2500 rpm paikkeilla ja viimeisen vuoden aikana pahempi nypytys, joka ilmeisesti oli seurausta hajonneesta PCV-venttiilistä.

Turhaan pelkäsin ja olisi kannattanut jo paljon aiemmin tehdä tuo käsittely! Nykiminen katosi ja käynti tasottui muutenkin. Myös veto on tasaisempaa. Tehoista en osaa sanoa muuta, kuin että ei ainakaan vähentynyt. Voin siis ehdottomasti suositella muillekin FSI-omistajille ainakin tuon käsittelyn kokeilemista.

Paras varmasti olisi, jos irrottaisi imusarjan ja tekisi pähkinänkuoripuhalluksen ja sen jälkeen CRC-käsittelyn vaikka kerta vuoteen öljynvaihdon yhteydessä. Mutta jos ei kovin lyhytaikaiseksi iloksi jäänyt tuo 25 euron käsittely (kerran 15 vuodessa!), niin ei taida maksaa vaivaa alkaa purkamaan konehuonetta yhtään näiden nykimismurheiden takia. Taidan tehdä toisenkin käsittelyn n. vuoden sisään ja/tai ottaa sen mukaan säännölliseen "huolto-ohjelmaan".

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy