1.0 TSi todellinen kulutus -pihistelytopiikki

Aloittaja Pate, 14.10.17 - klo:13:13

« edellinen - seuraava »

tsi1490

Näyttää olevan eroa DSG-versioissa.

Omassa autossani se pitää kierrokset tasaisella ajolla kaupungissa ainakin 1250 kierroksessa. En muista meneekö vielä senkin alle. Täytyypä seurata.

Maantieajossa DSG ei vaihda missään tapauksessa turhaan kutoselle. Kahdeksankympin alueellakin saa olla aika jyrkkä mäki, jos vaihtaa ja silloinkin vasta sen jälkeen, kun olisin itse jo vaihtanut. Usein kyllä vaihdankin rattiläpysköistä ennen automatiikkaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 02.04.19 - klo:15:11
Minulla on hetkellisen kulutuksen näyttö mittaristossa aina päällä. Olen seurannut siitä miten vaihtonopeus vaikuttaa kulutukseen hetkellisesti. Nopea vaihtaminen aiheuttaa aina pienen piikin. Jos vaihtaa vaihtaa rauhallisesti, piikkiä ei tule, vaan jopa pieni kuoppa. DSG:llä ajaessani pisti heti silmään, että siinä tulee samanlainen piikki vaihdoissa.
Onhan se selvä, että mitä pidempään rullailee vaihdon yhteydessä, niin sitä suotuisammalta hetkellinen kulutus näyttää, mutta ei se silti tuosta rullailusta taloudellista tapaa ajaa tee. Se, että kaksoiskytkin vaihtaa nopeasti hyvin vähillä kytkimien sutimisilla, ei todellakaan lisää kulutusta.

Lainaus käyttäjältä: mabe - 03.04.19 - klo:11:47
Estää siis pulse and glide ajoa joka taas manuaalilla onnistuisi helposti.

Itse pidän näen DSG:n  mahdollistavan tuon ajotyylin. En tiedä, saako litraisen perään DSG:tä rullaustoiminnolla, mutta itsellä on nyt olli kaksilitraisen ja hybridin vaihteistoissa tuo toiminto, joka toimii oikein hyvin ja on mainio apu taloudelliseen ajoon pyrittäessä. Vielä kun kehittyneempi näistä sammuttaa moottorinkin rullatessa, niin säästö on maksimaalinen. Manuaalilla menee jo aika harrastamiseksi, jos viitsii aamuruuhkassa vatkata vapaalle aina kun vetoa ei tarvita.

vasara

Lainaus käyttäjältä: mabe - 03.04.19 - klo:11:47
DSG..
Estää siis pulse and glide ajoa joka taas manuaalilla onnistuisi helposti.
Litrasen Dsg:stä ei kokemuksia, mutta vaippapa audin stronic menee coasting päällä rullailutilaan hyvin herkästi.
Mutkan / risteyksen jälkeen lyhyt reippaampi kiihdytys ja sen jälkeen rullaillaan tyhjäkäynnillä piiiitkään.. tottakait maastosta kiinni, kuten aina rullailussa.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 02.04.19 - klo:10:47
Kyllähän Leon ST 1.0TSI DSG:lläkin on todella taloudellinen auto kun pääse keskimäärin alle viiden litran (etenkin kesällä helposti) vaikkei ihan 4 litran pintaan ylläkkään mitä manuaalilla. Harvalla autolla pääsee jopa moottoritienopeudessa alle tuon 5 litran kuten tällä ihmemoottorilla.
Olet varmaankin tarkoittanut että motarilla pääsee alle viiden ajamalla maksimissaan 90 km/h? Löysin sopivasti yhden mittauksen jossa Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG :lle oli mitattu seuraavat keskikulutuslukemat ajotiekoneella mitattuna:

  • eco city: 5.9 l/100 km (39.9 mpg US)
  • 90 km/h (56 mph): 4.9 l/100 km (48.0 mpg US)
  • 120 km/h (75 mph): 6.5 l/100 km (36.2 mpg US)
  • 140 km/h (87 mph): 8.2 l/100 km (28.7 mpg US)
Lähde: https://www.youtube.com/watch?v=wcN1-WWKRRI
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

Mittarinopeudella 120 voi päästä keskimäärin viiden ja puolen litran tietämille, muttei paljoakaan alle. Moottoritiellä 135 mittarinopeudella, eli todellista 129 vauhtia pääsee kuuden ja puolen kulutuksella keskimäärin tuolla manuaalilla, paikoin kuuden nurkille suotuisalla kelillä. Tuskin dsg paljoa enempää vie, korkeintaan marginaalisesti. Nämä siis vakio 16" 205 renkailla tankatusti omien havaintojen perusteella.

Tänään näytti kitkoilla varsin pientä lukemaa lyhyehköllä matkalla, joka sisälsi myös kylmän koneen tyhjäkäyntiä liikennevaloissa. Neljän pintaan mennyt työmatkoilla useana päivänä tässä, kun kuiva keli ja kitkat alla. Saa nähdä, mihin tuleva 1.5tsi manuaali kykenee. Sehän on 70% kaksipyttyinen, tavallaan downsizing laitos tähän nähden. Siinä on pienemmät päästötkin, kuin litraisessa automaatissa.  8)



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: Foxit - 03.04.19 - klo:15:46
Olet varmaankin tarkoittanut että motarilla pääsee alle viiden ajamalla maksimissaan 90 km/h? Löysin sopivasti yhden mittauksen jossa Skoda Octavia Combi 1.0 TSI DSG :lle oli mitattu seuraavat keskikulutuslukemat ajotiekoneella mitattuna:
[

Tarkoitin noin 110km/h mittarivauhtia jolloin voi hyvissä olosuhteissa päästä alle viidellä litralla, 120km/h mittarivauhdissa saa olla tarkkana jotta saa kulutuksen pysymään 5,5l hujakoilla.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

jt

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 03.04.19 - klo:09:42
Olen kokeillut erilaisia vaihtoja monesti samalla 55 km vakiolenkilläni. Pienimpään tulokseen ole päässyt rauhallisilla vaihdoilla. Ennätys on 3,1 l/100 km ajotietokoneen mukaan. Ajoin saman lenkin DSG:llä, jossa oli samat Michelin Energy saverit ja laitoin niinhin samat 2,8 barin paineet. Ajoin niin tarkasti kuin osaan ja keli oli lämmin, kuiva ja tyyni (=ihanteellinen). Kulutus nousi silti 3,6 litraan. Tuon vaihtopiikin merkitys on varmasti vähäinen, mutta missään kohtaa matkaa DSG ei näyttänyt olevan vähäruokaisempi. Monessa kohtaa alkoi oikein harmittamaan, kun se ajoi liian pienellä vaihteella. Lisäksi jo pelkkä peruskulutus tasaisellä oli hieman suurempaa.
Oletko päässyt siis samassa kelissä about samoihin aikoihin ajamaan saman lenkin , mutta toinen DSG ja toinen manuaali? Nimittäin "ennätykseen" vertaaminen yhtä lenkkiä kohtaan voi olla haasteellista, sillä kun mennään oikein äärirajoille, jo pienillä muutoksilla on vaikutusta desimaaleihin. Esim. tuuliolosuhteet, muu liikenne (rekan perässä on hyvä imu), nyt kevään tullessa asfaltti on karkeaa kun se on nastoilla karhittu huonoon kuntoon, karkealla asfaltilla myös kulutus nousee, tankkauksen määrä, kuorma autossa jne. Peruskulutuksessa tasaisella näiden pitäisi kyllä olla aika samoissa, kunhan vain olosuhteet ovat täysin samat.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.04.19 - klo:00:12
Oletko päässyt siis samassa kelissä about samoihin aikoihin ajamaan saman lenkin , mutta toinen DSG ja toinen manuaali? Nimittäin "ennätykseen" vertaaminen yhtä lenkkiä kohtaan voi olla haasteellista, sillä kun mennään oikein
Vielä itse itseäni täydentäen. Auton varustelutaso vaikuttaa myös kulutukseen, sen huomaa jo kun seuraa WLTP-kulutusmittaustuloksia. Lisäroinasta tulee lisää painoa ja todennäköisesti myös lisää sähkönkulutusta.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

b1mpo

Konfiguraattoria kun näppäilin, niin sedanin aurinkoverho nosti päästöjä grammalla, mutta vetokoukku ja kattoikkuna ei samalla kombolla sitä tehnyt. Hiukan ristiriitainen tuo laskuri. Kannattaa olla tarkkana kun tilaa, koska 315 euron lisävarustevanteet lisää päästöjä sen verran, että ne tulee yli tonnin maksamaan. Alustat vähentää grammalla päästöjä. Eli DCC ja sporttialusta. Nämä siis 1.5tsi manuaalia ruksiessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.04.19 - klo:07:00
Konfiguraattoria kun näppäilin, niin sedanin aurinkoverho nosti päästöjä grammalla, mutta vetokoukku ja kattoikkuna ei samalla kombolla sitä tehnyt. Hiukan ristiriitainen tuo laskuri. Kannattaa olla tarkkana kun tilaa, koska 315 euron lisävarustevanteet lisää päästöjä sen verran, että ne tulee yli tonnin maksamaan. Alustat vähentää grammalla päästöjä. Eli DCC ja sporttialusta. Nämä siis 1.5tsi manuaalia ruksiessa.

Miten voit vaihtaa 1.0TSI jumalmoottorin isompaan? Sehän lisää päästöjä ja kulutusta!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.19 - klo:07:10
Miten voit vaihtaa 1.0TSI jumalmoottorin isompaan? Sehän lisää päästöjä ja kulutusta!
No kun innostuin auton vaihdosta. Halusin kokeilla DCC:n ja tuulilasin lämmitys on jäänyt litraisesta pois. Kolmipyttyiseen ei näitä saa. Itsellä siis on tuulilasin lämmitys tuossa litraisessa, mutta seuravalla valmistusviikolla se jäi pois. Moottorin vaihto isompaan ei ollut muuten olennaista. Tää litrainen on ollut tekniikaltaan ihan parasta autokokemusta koskaan. Ei nykimisiä ja kulutus asiallinen, sekä teho aivan riittävä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.04.19 - klo:07:22
No kun innostuin auton vaihdosta. Halusin kokeilla DCC:n ja tuulilasin lämmitys on jäänyt litraisesta pois. Kolmipyttyiseen ei näitä saa. Itsellä siis on tuulilasin lämmitys tuossa litraisessa, mutta seuravalla valmistusviikolla se jäi pois. Moottorin vaihto isompaan ei ollut muuten olennaista. Tää litrainen on ollut tekniikaltaan ihan parasta autokokemusta koskaan. Ei nykimisiä ja kulutus asiallinen, sekä teho aivan riittävä.

Autojako ei osteta tunteella ja selitellä omia ostopäätöksiä tai tulevia sellaisia. Tää on kyllä parasta huvia  ;D
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jamo75

pihistelijän testilenlki ymmärtääkeni on ihanteellinen pienen kulutuksen kannalta, vapaalla mennään suurin osa. ei ihan hirveästi kannata vetää johto päätöksiä ?

reilua olisi vaikka ajaa sellainen 200-300km lenkki seka ajoa moottoritiellä, taajamassa ja kaupungissa siinä alle 4 lukemat varmasti tietämättömissä. myöskin kun vedät vaikka peräkärryä niin mitähän se lukema sitten on, esim. 1.2l qq.ssa kulutus nousi lähes 2 litraa kun kärryn perään laittoi

Lainaus käyttäjältä: jt - 04.04.19 - klo:00:12
Oletko päässyt siis samassa kelissä about samoihin aikoihin ajamaan saman lenkin , mutta toinen DSG ja toinen manuaali? Nimittäin "ennätykseen" vertaaminen yhtä lenkkiä kohtaan voi olla haasteellista, sillä kun mennään oikein äärirajoille, jo pienillä muutoksilla on vaikutusta desimaaleihin. Esim. tuuliolosuhteet, muu liikenne (rekan perässä on hyvä imu), nyt kevään tullessa asfaltti on karkeaa kun se on nastoilla karhittu huonoon kuntoon, karkealla asfaltilla myös kulutus nousee, tankkauksen määrä, kuorma autossa jne. Peruskulutuksessa tasaisella näiden pitäisi kyllä olla aika samoissa, kunhan vain olosuhteet ovat täysin samat.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

ksuuk

On hyvä jos auto kuluttaa vähemmän, mutta jos se on tai siitä tule elämän päätarkoitus, niin mitä iloa sellaisesta elämästä on?
Samoin aika usein ihmiset valittaa bensan/dieselin hinnasta ja samalla ei minkäänlaista rajaa tupakan/viinan käytössä. :)

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.04.19 - klo:07:30
pihistelijän testilenlki ymmärtääkeni on ihanteellinen pienen kulutuksen kannalta, vapaalla mennään suurin osa. ei ihan hirveästi kannata vetää johto päätöksiä ?

Vakiollenkkini on 55 km:
- alkuun 3 km taajamaa rajoitus 40-60 km/hh
- sitten 17 km valtatietä, jossa on 80-100 km/h rajoitus. 100 km/h puolet matkasta.
- sitten 8 km taajamaa, jossa 40-50 km/h rajoitus. 5 kpl liikennevaloja
- pysähdys kaupassa
- takaisin lähtöpisteeseen 23 km pienempää mutkaista tietä. Nopeusrajoutus 80 km/h. Paikka paikoin 60 km/h.
- loppuun 4 km taajamaan rajoitus 40-60 km/h

Ajan rajoitusten/muun liikenteen tahtia. Keskinopeudeksi muodostuu noin 60 km/h. Ei pääse hirveästi rullaamaan vapaalla. Mielestäni juuri normaalia tiestöä, jota kohtaan etelä-Suomessa.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.04.19 - klo:07:29
Autojako ei osteta tunteella ja selitellä omia ostopäätöksiä tai tulevia sellaisia. Tää on kyllä parasta huvia  ;D
Nämä sun ennakkoluulot ja -asenteet tuo tällaista ulostuloa. Luulet tietäväsi, vaikket tiedä. Kyllä, ne kaksi syytä oli  vaikuttamassa moottorin valintaan. Syy ei ole litraisen huonoudessa.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: jamo75 - 04.04.19 - klo:07:30
reilua olisi vaikka ajaa sellainen 200-300km lenkki seka ajoa moottoritiellä, taajamassa ja kaupungissa siinä alle 4 lukemat varmasti tietämättömissä.

Raskaampaa ajoja varten on WLTP-normimittaukset. Siellä ajetaan paljon moottoritienopeuksia. Lukemat nousevat yli viiden, mutta DSG kuluttaa niissäkin enemmän. Leonin kohdalla 6% ja Octavian kohdalla 8% enemmän.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Foxit

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 03.04.19 - klo:19:54
Mittarinopeudella 120 voi päästä keskimäärin viiden ja puolen litran tietämille, muttei paljoakaan alle. Moottoritiellä 135 mittarinopeudella, eli todellista 129 vauhtia pääsee kuuden ja puolen kulutuksella keskimäärin tuolla manuaalilla, paikoin kuuden nurkille suotuisalla kelillä. Tuskin dsg paljoa enempää vie, korkeintaan marginaalisesti. Nämä siis vakio 16" 205 renkailla tankatusti omien havaintojen perusteella.

Tänään näytti kitkoilla varsin pientä lukemaa lyhyehköllä matkalla, joka sisälsi myös kylmän koneen tyhjäkäyntiä liikennevaloissa. Neljän pintaan mennyt työmatkoilla useana päivänä tässä, kun kuiva keli ja kitkat alla. Saa nähdä, mihin tuleva 1.5tsi manuaali kykenee. Sehän on 70% kaksipyttyinen, tavallaan downsizing laitos tähän nähden. Siinä on pienemmät päästötkin, kuin litraisessa automaatissa.  8)




Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 03.04.19 - klo:23:12
Tarkoitin noin 110km/h mittarivauhtia jolloin voi hyvissä olosuhteissa päästä alle viidellä litralla, 120km/h mittarivauhdissa saa olla tarkkana jotta saa kulutuksen pysymään 5,5l hujakoilla.

Kiitos ensinnäkin jokinlaisista vastauksista vaikkei ihan täsmällistä vastausta kysymykseeni saanut. Tarkoitin kysyessäni todellista GPS:llä mitatattua 120 km/h nopeutta, se on siis se nopeus mitä itse pidän "motarinopeutena". Näiden lainauksien mukaan voisi siis olettaa että tuossa todellisessa motarinopeudessa tuo 1.0 TSI Octaviassa Combissa tai Leon ST:ssä ei todellakaan vie alle viittä litraa sadalle vaan ennemminkin kuuden litran molemmin puolin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

b1mpo

Siinä on sellainen muuttuja itselläni, että en ole perehtynyt tuohon kaasun käyttöön samalla tavalla, kuin esim. pihistelijä. Itse ajan moottoritietä aina vakionopeuden säätimellä. Leon vie myös hitusen vähemmän käytännössä, kuin octavia.

Motarinopeudessa GPS 120km/h ei mene yli kuutta litraa. Tietysti on kelejä, jolloin menee, mutta keskimäärin ei mene. Tässä yksi esimerkkikuva, kun ajoin Tampereelta Hyvinkäälle. Laitoin vakkariin 135. Tuossa siis motarin osuus.


Ps. Mitä prius kuluttaa tuossa moottoritienopeudessa?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

9987

Laittakaa välillä niitä todellisen elämän pätkäajon kulutuksia joissa useimmilla tulee paljon startteja 100km ajoihin.

Kuomukärriä ei taida kehdata edes ehdottaa?




ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 04.04.19 - klo:17:37
Laittakaa välillä niitä todellisen elämän pätkäajon kulutuksia joissa useimmilla tulee paljon startteja 100km ajoihin.

Aikaisemmin kirjoitin ( Leon 1,0 ST ehkä järkevin auto hinta-laatusuhteeltaan ) - "Itte ajan joka päivä noin 60 km, siitä puolet kaupungissa, rauhallinen ajotyyli, DSG. Long term, 1681 km, kulutus 6,3 l, since refuelling, 302 km, 6,2 l. Olen kerran nähnyt, että keskikulutus oli since start 5,8 l, muttei koskaan vähemmän." Start-stop ei ole käytössä.

jalkkis

Määrittele todellisen elämän pätkäajo?

Mulla viimeiset 10tkm 80/20 esikaupunkia/maantieajossa pk-seudulla keskari on 6,35L. Alle 15km ajokerta ja liikennevaloja useampi joka ajolla. Varsinaista ydinkeskusta-ajoa ei ole. Ei pihistelyä vaan mennään käytännössä +6km/h todellista tikkarin päälle. DSG.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.04.19 - klo:16:14
Siinä on sellainen muuttuja itselläni, että en ole perehtynyt tuohon kaasun käyttöön samalla tavalla, kuin esim. pihistelijä. Itse ajan moottoritietä aina vakionopeuden säätimellä. Leon vie myös hitusen vähemmän käytännössä, kuin octavia.

Motarinopeudessa GPS 120km/h ei mene yli kuutta litraa. Tietysti on kelejä, jolloin menee, mutta keskimäärin ei mene. Tässä yksi esimerkkikuva, kun ajoin Tampereelta Hyvinkäälle. Laitoin vakkariin 135. Tuossa siis motarin osuus.


Ps. Mitä prius kuluttaa tuossa moottoritienopeudessa?
Vetelen itsekin motarivauhteja vakionopeuden säätimellä. Sama 1001car -youtube -kanava josta poimin 1.0 TSI Octavian kulutuslukemat, on mitannut myös Gen 4 (2016->) Priukselle seuraavia kulutuslukemia:

  • 90 km/h: 3,5 l/100 km
  • 120 km/h: 5,0 l/100 km
  • 140 km/h: 5,9 l/100 km
  • city: 3,3 l/100 km
Lähde: https://www.youtube.com/watch?v=Yo06Us7611k

Itselläni tämä Toyota Prius Active (Gen 4) on ollut vasta pari kolme kuukautta niin en ole itse käytännössä tuota motarinopeutta testaamaan, mutta kohtuu lähelle tuota 3,5 l/100km olen talvella ainakin 80 km/h keskinopeudella päässyt. Pitää jatkossa itsekin testata tuota motarivauhtia, mutta aika optimistiselta lukemalta 5,0 l/100km @ 120 km/h(GPS) silti kuulostaa, suomen karkeilla asvalteilla suoritettuna. Sileällä uudella asvaltilla ja lämpöisessä kelissä tuo voi onnistuakin, aika näyttää.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: Mo1 - 04.04.19 - klo:17:37
Laittakaa välillä niitä todellisen elämän pätkäajon kulutuksia joissa useimmilla tulee paljon startteja 100km ajoihin.

Pahin kulutus Octavia 1.0 DSG 2019 alkuvuonna 6.7l/100km. Koko tankillinen vain kaupungissa ajettuna neljän viikon aikana. Lähes koko ajan lunta ja välillä tiet kokonaan auraamatta. Edellisenä talvena pahin kaupunkitankillinen puolisen litraa vähemmän.

Pihistelijä

Kun tulen PK-seudulta seuraavan kerran, otan kuvan ajotietokoneen näytöstä väliltä Kehä III-Lahti (noin 90 km). Koitan saada keskinopeudeksi 125 km/h.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

b1mpo

Pieniin moottoreihin liittyy sellainen ennakko-/harhaluulo, että suuremmat myllyt menisi motarilla vähemmällä paremman väännön turvin. Fakta on se, että tietyn vastuksen jälkeen se voi ollakin mahdollista, mutta vain yleensä dieselillä, joka vie muutenkin  bensa-autoa vähemmän. Varsinkin suuremmissa nopeuksissa, vedettäessä kärryä tai isommalla kopalla tämä korostuu.

Todellisuudessa tällä litraisella moottorilla pääsee suuremmallakin nopeudella hyvällä hyötysuhteella, joka näkyy pienehkönä kulutuksena myös moottoritiellä. Samat newtonmetrit tarvitaan vauhdin ylläpitämiseen samassa automallissa eri moottoreilla, jolloin moottorin hyötysuhde ja välitykset ratkaisee kulutuksen ilman rakettitiedettä. Automallien kesken on myös eroja, jolloin eri tekniikat voivat antaa toisen tuloksen eri nopeuksissa.

Menneenä talvena sain ennätyssuren kulutuksen yhdellä tankkauksella, kun 7l/100km meni rikki ensimmäistä kertaa tuolla autolla. Se ei johtunut kylläkään moottorin kulutuksesta, vaan webaston, joka oli isommalla käytöllä pätkemmässä ajossa. Pitkän ajan kulutus näyttäny autossa 4,8l/100km läpi talven.

Kaupungissa hybridiauton hyvä puoli on liike-energian talteenotto, jos ajo hektistä. Maantiellä suurin apu priuksen kohdalla tulee hyvästä ilmanvastuskertoimesta ja moottorin työkierrosta. Aurikset ja muut normimalliset hybridit eivät pääse priuksen tai ionicin kaltaisiin lukemiin, kun tiukkaa päästä alle näiden litraistenkaan kulutuksiin maantieajossa. Jos tuo litrainen tsi olisi priuksen ainoa voimanlähde, olisi kulutus oletettavasti maantiellä priuksen tasoa, jopa pienempi, kun ei akkujakaan lisäpainona. Tämä oli olettamus koetun perusteella, ei fakta.

Autohulluissa Arttu Harkki ajoi testilenkit Suomen myydyimmillä automalleilla. Siinä ekolenkillä auris ei hybridinä loistanut laisinkaan, vaan jäi maantiellä jopa 1.4tsi:n varjoon, joka ei ollut vielä edes act malli octavian keulilla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TDiih

Jos moottori toimii suunnitellulla optimitehoalueella, niin kulutus on pieni. Kuitenkin tehontarpeen kasvaessa merkittävästi niin pienemmässä moottorissa kulutus kasvaa suhteessa paljon enemmän, kuin suurempitilavuuksisessa vastaavassa. Octavian ja Leonin tehontarve moottoritienopeuksissa tasaisella nopeudella ~6L kulutuksella on karkeasti 20kW. Tällöin toimitaan vielä varmasti moottorin optimitehoalueella.

https://www.youtube.com/watch?v=9aO2vC_iMTI
ID.3 Pro Performance Life 150 kW 58 kWh
Audi A4 1.8T Avant B7 eFlexFuel
Octavia BKD DSG
VW Golf 1.9 TDI -98

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 04.04.19 - klo:20:30Samat newtonmetrit tarvitaan vauhdin ylläpitämiseen samassa automallissa eri moottoreilla..

Teoriassa ei, koska ajoneuvon paino muuttuu moottorin myötä ja isompi massa vaatii aina enemmän energiaa saman vauhdin ylläpitämiseen (paitsi toki silloin kun mitään kitkaa ei ole) mutta käytännössä erot lienee melko pieniä 100-200kg varianssilla.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 04.04.19 - klo:20:48
Jos moottori toimii suunnitellulla optimitehoalueella, niin kulutus on pieni. Kuitenkin tehontarpeen kasvaessa merkittävästi niin pienemmässä moottorissa kulutus kasvaa suhteessa paljon enemmän, kuin suurempitilavuuksisessa vastaavassa. Octavian ja Leonin tehontarve moottoritienopeuksissa tasaisella nopeudella ~6L kulutuksella on karkeasti 20kW. Tällöin toimitaan vielä varmasti moottorin optimitehoalueella.

https://www.youtube.com/watch?v=9aO2vC_iMTI
Tuolla tyypillä on paljon hyviä videoita. Tästä videosta en käytännön kokemuksen perusteella ole samaa mieltä. Asiahan on myös täysin moottorityypeistä kiinni. Väitän siis, että litraisella reipas kiihdytys tavoitenopeuteen vie vähemmän polttoainetta, kuin samanlainen kiihdytys kaksilitraisella koneella. Faktaa minulla ei ole näyttää mistään dokumentista, mutta senhän voi joku viisaampi laskea. Vaikka pienemmän kulutus nousisi suhteessa enemmän kiihdytyksessä tavoitenopeuteen tässä skenaariossa, ei se silti ylittäisi isomman käyttämää polttoainemäärää. Eli käytännössä silti pienempi on pihimpi. Meillä ei myöskään Suomessa ole sellaisia rajoituksia, joista isommasta bensaa käyttävästä moottorista olisi hyötyä kulutusmielessä. Nämä nykymoottorit on myös rakennettu tukemaan tätä ajatusmallia, sillä nämä vääntävät alhaalta ja välitykset on pitkät. Eli lähes sinne maksimi 85kW:n tehon tuottamiseen asti suurempi mylly vie enemmän ainetta tässä tapauksessa. Tuon kolmepyttyisen etuna on vielä paremmat virtaukset.

Aikanaan ennen, kun moottorit olivat puhdittomampia, kärsivät pienemmät moottorit tuosta suuremmasta kulutuksesta, koska täytyi ajaa isommilla kierroksilla väännön puutteen takia monissa tilanteissa. Myös välitykset olivat lyhemmät.

Toista se oli edullinen ajaminen ennen.



Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: TDiih - 04.04.19 - klo:20:48
Jos moottori toimii suunnitellulla optimitehoalueella, niin kulutus on pieni. Kuitenkin tehontarpeen kasvaessa merkittävästi niin pienemmässä moottorissa kulutus kasvaa suhteessa paljon enemmän, kuin suurempitilavuuksisessa vastaavassa. Octavian ja Leonin tehontarve moottoritienopeuksissa tasaisella nopeudella ~6L kulutuksella on karkeasti 20kW. Tällöin toimitaan vielä varmasti moottorin optimitehoalueella.

https://www.youtube.com/watch?v=9aO2vC_iMTI
20 kilwatilla moottoritienopeuksien kierroalueella tuo moottori on vielä kaukana  optimaalisen kuorman alapuolella eli moottorin pieni koko ei byt ainakaan miinus ole tuossa käytössä. Tuon videon monet pointit ovat kehittymättömille moottoreille tyypillisiä ominaisuuksia. Esimerkiksi tässä keskustelun aiheessa lisärikastuksen tarve on hyvin vähäinen, eikä normaalissa ajossa näy oikein missään.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy