Lisävalon asennus

Aloittaja jupeka, 08.10.17 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

jupeka

Tarkoitus olisi laittaa led valopaneeli xenon version passattiin.
Onko asennuksessa jotain huomioitavaa vai meneekö ihan perinteisesti heräte pitkiltä ja releen nautta loput?
Jos jollain valmis johto tiedossa väreineen mistä heräte niin olis plussaa..

Killer

Meille sanottiin merkkiliikkeessä että pitää olla can-väylä relesarja, jotta saa toimimaan tuollaisessa.
Esim http://www.motonet.fi/fi/tuote/481358/Lisavalojen-kytkentasarja-mm-CAN-vaylaohjatut

Meillä olivat kytkeneet tuollaisen herätteen kuskinpuolen umpion taakse johtosarjaan vihreä-kaapeli nurkassa, vieressä musta-valkoinen kaapeli ja sen vieressä paksu ruskea. Tuollailla toimi täydellisesti.

Tuo relesarja on nyt ylimääräisenä autonvaihdon takia.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

vhol

Heräte otetaan bi-xenon läpällle menevältä johdolta. Tähän käy tavan rele. Yritä muistaa huomenna katsoa sen johdon.

vhol

Vihreä/violetti n.o:10

Tos®

Suositelen laittamaan diodin auton herätteen ja releen väliin.
Ei maksa euroa....
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

petaso

Mikä taika tuolla diodilla oikein on. Sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa lukeneena minulla on se käsitys että diodi estää perusmuotoisena virran kulun vastakkaiseen suuntaa kuin mitä diodi on asetettu. Yleensä virran suunta on positiivisesta negatiivista napaa kohden ja yleensä ennen pitkien läpän ohjainta jännite on perustasolla 12V ja releen kelalla myös 12V kun se on osa samaa piiriä. Tällöin virran kulku on automaattisesti pitkiltä kohti relettä ja sen kelan yli auton runkoon päin.

kk85

Onko kukaan asentanut lisävalopaneelia rekisterikilven yläpuolelle sellaiseen Passattiin jossa on ACC? Sekoittaako tutkan toiminnan? Itsellä ajatuksissa sellainen yksi pötkö kilvenalus telineeseen mutta mietityttää tuo vakkarin tutka.. ::)

mabe

Tutka vaatii suoran näköyhteyden.

Minulla ocu3flssä kaksi Seeker10x molemmin puolin tutkaa, jonkun verran haittaa vaikka on erityisleveä asennusrauta.

Passattiin voisi mennä pudottamalla kilpeä vähän ja laittamalla nykyisen kilvenpaikan ylälaidan tasaan palkkimallinen valo.
Luulisi saavan testattua teippaamalla folioitu maitopurkki tms siihen korkoon mihin meinaa lisävalon laittaa. Saa vähän käryä miten herkästi ottaa häiriötä.

Tos®

Lainaus käyttäjältä: petaso - 11.10.17 - klo:20:48
Mikä taika tuolla diodilla oikein on. Sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa lukeneena minulla on se käsitys että diodi estää perusmuotoisena virran kulun vastakkaiseen suuntaa kuin mitä diodi on asetettu. Yleensä virran suunta on positiivisesta negatiivista napaa kohden ja yleensä ennen pitkien läpän ohjainta jännite on perustasolla 12V ja releen kelalla myös 12V kun se on osa samaa piiriä. Tällöin virran kulku on automaattisesti pitkiltä kohti relettä ja sen kelan yli auton runkoon päin.
Ainakin se estää mahdollisia jännitepiikkejä kulkemasta sähkökeskusta kohden.
Halppis lisävaloista ei koskaan tiedä  ;D

Amis xenoneita virittäneet ovat joutuneet vaihtamaan sähkökeskuksen kötöstyksien seurauksena, vaikka rele ollut välissä.
Hekottelin, kun yksi kötösti isänsä uuteen oktaviaan pitkiin muutos-sarjan, toinen vilkku rupes palamaan koko ajan. Toisella taas pyyhkijät rupes vispaamaan itekseen...

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

ConD

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 12.10.17 - klo:20:17
Amis xenoneita virittäneet ovat joutuneet vaihtamaan sähkökeskuksen kötöstyksien seurauksena, vaikka rele ollut välissä.
Hekottelin, kun yksi kötösti isänsä uuteen oktaviaan pitkiin muutos-sarjan, toinen vilkku rupes palamaan koko ajan. Toisella taas pyyhkijät rupes vispaamaan itekseen...
Nää on näitä juttuja...

Kannattaa ottaa osittain siis tosissaan ja tehdä ne häiriösuojaukset tai hankkia kunnon komponentit autoon.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: petaso - 11.10.17 - klo:20:48
Mikä taika tuolla diodilla oikein on. Sähkötekniikkaa ja elektroniikkaa lukeneena minulla on se käsitys että diodi estää perusmuotoisena virran kulun vastakkaiseen suuntaa kuin mitä diodi on asetettu. Yleensä virran suunta on positiivisesta negatiivista napaa kohden ja yleensä ennen pitkien läpän ohjainta jännite on perustasolla 12V ja releen kelalla myös 12V kun se on osa samaa piiriä. Tällöin virran kulku on automaattisesti pitkiltä kohti relettä ja sen kelan yli auton runkoon päin.
Virta kulkee negatiivisesta positiiviseen koska elektronit "kuljettavat" sitä. Aikoinaan kyllä sovittiin toisin päin kun asiaa ei tunnettu.  8)

kk85

Lainaus käyttäjältä: mabe - 12.10.17 - klo:13:31
Tutka vaatii suoran näköyhteyden.

Minulla ocu3flssä kaksi Seeker10x molemmin puolin tutkaa, jonkun verran haittaa vaikka on erityisleveä asennusrauta.

Passattiin voisi mennä pudottamalla kilpeä vähän ja laittamalla nykyisen kilvenpaikan ylälaidan tasaan palkkimallinen valo.
Luulisi saavan testattua teippaamalla folioitu maitopurkki tms siihen korkoon mihin meinaa lisävalon laittaa. Saa vähän käryä miten herkästi ottaa häiriötä.

Täytyy kokeilla tuolla maitopurkilla tms. Toinen vaihtoehto olisi tietysti pistää se paneeli siihen kilven alapuolelle mutta mahtaako se mennä sitten jo turhan alas..?

mabe

Kilven alapuolella oleva valo toimii isoja teitä ajaessa.

Plussat:
siistin näköinen, helppo asentaa accn kanssa.
Kantamaa tulee tuollakin asennuksella
Lisävalo on aina parempi kuin ei lisävaloa vaikka huonossakin paikassa

Miinukset:
Tarkempi suuntauksesta, kuorman kanssa helpommin pelkkä oravametsän valo, lähialueelle tulee helposti liikaa valoa jos paneli huonosti rajattu tai osoittaa vähänkin alaviistoon.
Aurauspenkat talvella valaistuu liikaa kuin sumuvaloilla ajaessa.
Valo ei nouse lumivallin yli ja valaise metsää lainkaan (sieltä ne hirvet eteen juoksee kuitenkin).
Nyppylöitä ylittäessä tulee pitempi musta alue ennenkuin lisävalo nappaa tiehen kiinni.

Katollahan sen lisävalon pitäisi olla jos tarkkoja ollaan, mutta harva on valmis niitä sinne laittamaan. Sallittua nykyään kunhan ei heijastu mistään auton osasta kuljettajalle.

Joker-1979

Ite laitoin Luminalights Predator panelin rekkarikilven yläpuolelle, olisi ehkä ollut tyylikkäämpi alapuolella, mutta kuten mabe tuossa jo kirjoitti, niin miinukset silloin plussia enemmän.

KIA Sportage 1,6 ISG Urban Business EcoDynamics -14 + Dacia Duster 1,5 dCi 4x4 Laureate -11

Rauta7

Maskin keskimerkin takana olevat tunnistimet ( uudemmissa autoissa ) ottavat nokkiinsa osapeitettyinäkin ja tässä lienee suurin syy siihen, että tämä tunnuskilven yläpuolinen asennus on estynyt - tai on pitänyt valita kahden valaisimen asennus.
Golfkärry Mk 7.5

kk85

Lainaus käyttäjältä: mabe - 16.10.17 - klo:09:46
Kilven alapuolella oleva valo toimii isoja teitä ajaessa.

Plussat:
siistin näköinen, helppo asentaa accn kanssa.
Kantamaa tulee tuollakin asennuksella
Lisävalo on aina parempi kuin ei lisävaloa vaikka huonossakin paikassa

Miinukset:
Tarkempi suuntauksesta, kuorman kanssa helpommin pelkkä oravametsän valo, lähialueelle tulee helposti liikaa valoa jos paneli huonosti rajattu tai osoittaa vähänkin alaviistoon.
Aurauspenkat talvella valaistuu liikaa kuin sumuvaloilla ajaessa.
Valo ei nouse lumivallin yli ja valaise metsää lainkaan (sieltä ne hirvet eteen juoksee kuitenkin).
Nyppylöitä ylittäessä tulee pitempi musta alue ennenkuin lisävalo nappaa tiehen kiinni.

Katollahan sen lisävalon pitäisi olla jos tarkkoja ollaan, mutta harva on valmis niitä sinne laittamaan. Sallittua nykyään kunhan ei heijastu mistään auton osasta kuljettajalle.

Hyviä huomioita  :D

Täällä lounais-suomessa ei tarvitse noista lumipenkoista välittää, niitä kun tuskin tulee   :'(

Tuo Joker-1979 tyylinen asennus on kyllä ACC:n takia poissuljettu vaihtoehto..Josko kaksi kapeampaa paneelia rintaisin? Tai sitten (jos saisi siististi?) puukottaisi maskia tuosta VW-merkin ympäriltä ja upottaisi paneelit siihen  ::)

mabe

Kuvaa siitä mille tuo oma ocu näyttää ja mitä rojuja tarvittiin laitoin tonne omaan ocu-lisävalotopikkiin.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=36672.0

Maskin veistäminen tekee siistin asennuksen jos valikoi hyvät valot kaveriksi.
Nyt joko yksi commander kilven alle, sen kaveriksi pari normaalia seeker10 veistettynä maskiin tai joko tai olisi oma valinta.

Nuo 10x ei ole ihan vakuuttavat lamput.

ristoksi

Mitä diodia olette käyttäneet ja miten olette sen asentaneet? Meinaan tuskin se siellä avoimena roikkuu johtojen välissä?

Tos®

Sähkötarvikeliikkeestä löytyy, en nyt muista minkä kokoinen oma oli.
Motonetistäkin näkyy löytyvän.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481501/Diodi-12V3A-mm-Huomiovalot
Oma tais olla 10A


Asennus ajovalolta otetun heräteen ja releen väliin, suojaus kutistesukkaan.
Esim. Yetissä bi-xenon läpän johdosta heräte.

Varmistaa yleismittarilla, ettei virta kulje autoa kohti.
Diodin kyljessä on yleensä nuoli mihin suuntaa virta kulkee.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

toippa

Just asensin omaan B7 alltrackiin lisävalot XBB/Luminalightsin älyreleellä (2000-luvun rosvol). Todella helppo asennus. Heräte löytyi tosiaan bi-xenonin takaa vihreä/violetti piuhasta. Kiitos vinkistä vhol ja ConD :)

PeltiSeppo

Lainaus käyttäjältä: vhol - 11.10.17 - klo:15:31
Vihreä/violetti n.o:10

Taitaa olla valon puolen liittimessä pinnin numero 11 eikä 10.

Väri oli omassa Alltrackissa myös tuo vihreä/violetti kääntyville bi-xenon valoille. Asensin normi relesarjalla, diodi herätteelle ja toimii hyvin. Valona led - paneeli kilven päälle, yksittäisellä paneelilla tosiaan isommalle tielle oikein mainio valonlisäys mutta mutkittelevammalle kaipaisi reippaasti leveyttä valokuvioon.

Harkintaan ensi talvelle optibeam commander, nähdyn valokuvan perusteella oikein hyvä valokuvio paneeliksi.

jupeka

Varmaan tulee laitettua seeker 20x valo, jossa tais olla myös parkit..
Mistä virta tuohon parkille ja kestääkö ottaa ilman relettä?

duke7

^ älä laita siihen parkkiin virtaa. Laiton, hyödytön ja tyhmän näköinen se parkkivalo.

jupeka

Jos sulla on kyseinen seeker niin mitä olet mieltä kyseisen valon tehokkuudesta/näyttämästä?

duke7

Ei ole kyseistä valoa. Tuo kommentti koski yleisesti paneelien parkkivaloja.

mabe

Mulla on seeker 10x pari. Nyt jättäisin kauppaan. Tilalle joko orig seeker 10 tai optibeam commander.

10x liikaa hajavaloa ylös, liian kapea keila vaikka suunnattu vierekkäin. 20x on samalla kuviolla mutta kirkkaampi.

duke7

Tuolla naapurifoorumilla muuten on pitkä ketju lisävaloista ja monta sivua ledeistäkin juttua.

toippa

Lainaus käyttäjältä: PeltiSeppo - 27.10.17 - klo:14:23
Taitaa olla valon puolen liittimessä pinnin numero 11 eikä 10.

Väri oli omassa Alltrackissa myös tuo vihreä/violetti kääntyville bi-xenon valoille. Asensin normi relesarjalla, diodi herätteelle ja toimii hyvin. Valona led - paneeli kilven päälle, yksittäisellä paneelilla tosiaan isommalle tielle oikein mainio valonlisäys mutta mutkittelevammalle kaipaisi reippaasti leveyttä valokuvioon.

Harkintaan ensi talvelle optibeam commander, nähdyn valokuvan perusteella oikein hyvä valokuvio paneeliksi.
Mulla on Commander Alltrackin keulalla ja hyvin näkee. Kuvio on mukavan laaja, mutta silti hotspotti on keskellä tietä. Passaa mielestäni hyvin auton omien lisäpitkien kanssa.

PeltiSeppo

Hyvä kuulla, varmasti on noista ledipaneeleista käyttökelpoisimpia valoja. Onko asennuskuvaa malliksi muille?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy