TDI RS Öljynpaine merkkivalo

Aloittaja komuva, 16.09.17 - klo:22:58

« edellinen - seuraava »

komuva

Auto Skoda Octavia II RS
Kone BMN TDI 170 PD
Km: ~365000

Tänään yhtäkkiä kesken tasaisen ajon pieni nykäys ja pari sekuntia sen jälkeen merkkivalo öljynpaineesta. Rullailu parisataa metriä seuraavalle bussipysäkille, kone sammuksiin, VCDS ja ei vikakoodeja. Käynnistys ja varovasti ajoon, kakkoselle ja konehuoneesta ääni "surrrrrrrrrrrrr" joka vaimeni nopeasti ja sitten vapaalla rullaten seuraavaan tienhaaraan.

Pikaisella googlauksella jossain koneessa tämä tasapainoakseli tms. sorvannut pyöreäksi, mutta mikäli oikein ymmärsin niin BMN:ssä ei tätä ole? Kone kyllä kävi normaalin kuuloisesti tuon surauksen jälkeen. Öljyä ei havaittavissa konetilassa tai sen alla. Tarkempaan tutkimukseen en vielä tänään ryhtynyt, josko saisi ensin jotain osviittaa mistä kannattaisi aloittaa?

Kellään kokemuksia tällaisesta?

komuva

Itse itselleni vastaten, vika alkaa selvitä.

Lähdimme selvittämään asiaa öljypohjan irroituksella. (Kuvien alla ratkaisu alkuperäiseen ongelmaan)

1. öljyt propun kautta ulos

2. oikea pyörä pois ja sisälokarit pois

3. renkaan takaa oikealta puolelta ilmaputken kannake irti öljypohjasta


4. ilmaputki pois tieltä


5. toinen kannake moottorin etuosasta irrotus öljypohjasta


6. vaihdelaatikko irti öljypohjasta kolmella pultilla


7. öljypohjan pultteja 4kpl piilossa


8. yhteensä 20 pulttia öljypohjassa jotka irroittelin 1-11, 2-12 jne... pari viimeistä jätin ja naputtelin öljypohjan tiivisteestä irti

9. näkymä moottoriin altapäin


10. öljypohjasta löytyi puolikas neulalaakeria sekä osa neuloista...


11. öljypumpun hammasratasta pitävä ruuvi oli poikki



10. irrotettuamme öljypumpun avasimme sen ja totesimme yhden laakerin neulan jumittaneen pumpun. Pumpun sihdissä oli reikä, josta neula oli päässyt pumppuun.



Merkkivalo siis syttyi yksinkertaisesti vioittuneesta öljypumpusta. Öljypumpun rikkoutumisen syy oli laakerin neula, joka on ilmeisesti peräisin moottorin yläosan keinuvivuista. Auto jätti tielle ennen juhannusta, minkä seurauksena tehtiin hieman isompi koneremppa (jakohihnan kiristäjän pinnapultti poikki, vaurioita venttiilipuolella, samassa tarkatuksessa huomattiin että kansi halki -> koneistettiin, uusittiin venttiilit yms, 4500eur Porvoo, ei merkkiliike).

Seuraavaksi pitää avata venttiilikoppa ja katsoa onko tuo keinuvivun laakeri nyt hajonnut vai onko se peruja kesäisestä. Epäilys myös, että laakerin puolikas on imussa kulkeutunut öljypumpun sihtiin ja hangannut siihen reiän, minkä seurauksena neula on mahtunut sihdin reiästä pumppuun.

Pahoittelen jos termit eivät ole oikeat, en ole autoharrastaja, olen pakon edessä kahta Skodaa huoltanut kuluttaja  :)

TapsaR

Hyvä korjaustarinan pätkä kuvineen. Nyt kun öljypohja on auki niin tarkasta ja tarpeen mukaan vaihda laakerit, varsinkin kun öljypainevika ollut kyseessä.
Golf IV & Octavia 2

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy