e-Golf -keskustelua

Aloittaja JKK, 29.08.17 - klo:17:14

« edellinen - seuraava »

GeeTee

Sry eli tuli taas luettua muutama viimeisin vastaus peräkkäin eikä tämä edellinen vastaus siis liity tähän ketjuun ollenkaan.  >:(. Väärä ketju !

tmr97

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 18.04.20 - klo:00:11
Onko e-golfferit vaihtaneet jo kesärenkaisiin? Onkohan noilla aero-vanteilla paljoa käytännön merkitystä kulutukseen verrattuna esim. perus 5-puolaisiin? Bridgestonen turanzat taisi olla ensiasennusrenkaina, ei varmaankaan ole sieltä hiljaisimmasta päästä...

Lisäisin vielä kysymyksen: onko kukaan kokeillut Michelin CrossClimate renkaita e-golfissa/golf 7:ssä? Onko havaittavasti hiljaisemmat kuin tavalliset kesärenkaat?

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 18.04.20 - klo:00:11
Onko e-golfferit vaihtaneet jo kesärenkaisiin? Onkohan noilla aero-vanteilla paljoa käytännön merkitystä kulutukseen verrattuna esim. perus 5-puolaisiin? Bridgestonen turanzat taisi olla ensiasennusrenkaina, ei varmaankaan ole sieltä hiljaisimmasta päästä...
Kulutuksessa en ainakaan vielä ole huomannut eroa, mutta Turanzat metelöivät huomattavasti enemmän kuin saman kokoiset R3 kitkat. Olen pitänyt sekä talvi- että kesärenkaissa melko kovia paineita (3 bar) siinä toivossa, että range näin hieman pitenisi. Täytynee siis vielä laskea kesärenkaiden painetta hieman ja katsoa josko tuo hiljentäisi niitä.

sijk

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 11.04.20 - klo:10:23
Jos ei tarvitse, niin lataisin 80-90% tasolle. Olen itse laittanut minimilataustason 80%iin ja sitten joka päivälle ajastus aamuksi 90% lämmityksen kera. Siten auto latautuu heti kun tökkelin laittaa tuohon 80%:iin ja aamulla loput 10% ja lämmitys.

Onnistuuko näiden ajastuksien ja latausprosenttien säätö We Connect -sovelluksen kautta?

GeeTee


TOURAN HIGHLINE

Neuvokaapa tyhmää ???.
Tässä nyt reilun kuukauden aikana kaikesta korona-härdellistä riippumatta kävi jo selväksi, että auton mukana tulleen hitaan tilapäislaturin käyttäminen ensisijaisena latauslaitteena tulisi normiarjessa edellyttämään sellaista suunnittelua ja säätämistä, joka tulisi tekemään arjesta turhan hankalaa. Joten, ostin sitten tuollaisen voimavirtapistorasiaan tökättävän 11kw seinälaturin. Nyt parina iltana harjoitellut sen käyttöä, huonolla menestyksellä.
Ajatuksena siis tietysti, että koska meillä edelleen on sähköliittymä muotoa yö/päivä, niin auto ladattaisiin tietysti ensisijaisesti yösähköllä. Isoista summistahan ja varsinaisesta säästämisestä tässä ei tietenkään ole kyse. Meidän ajomäärillä ja sähkösopimuksilla laskin, että yösähköllä pääosin ladatessa vuotuinen sähkölaskun säästö on luokkaa 100â,¬. Eli pikemminkin kyse on periaatteesta, maksaako täysin samasta asiasta enemmän vai vähemmän, jos kerran on mahdollisuus valita.
No, vähän pitkä johdanto... Mutta asiaan:
Ajastelin siis auton näytöltä latauksen tapahtuvan klo 00-06 välille ja täppäsin yösähkön ja laitoin tavoitelähtöajaksi saman 06.00 aamulla. Kun sitten tökkäsin laturin pistokkeen kiinni, aloitti tuo lataamisen heti :o. Vähän aikaa ihmettelin, että juurihan ajastin tuon yösähköllä tapahtuvaksi... ???. Sitten tajusin kaivaa kännykän taskusta ja tiputin sovelluksesta latauksen poikki. Noniin, laturin näytölle ilmestyi vapaasti suomentaen, että "odottaa yhteyttä autosta". Homma klaari, ajattelin, paitsi että aamulla klo 6.00 autossa edelleen samat 28km kuin iltasella lataukseen laittaessa ::) ???.
Lueskelin sitten netistä jotain "vaikeaselkoista" Volkkarin ohjetta asiasta, ja ymmärsin, että tuo alempi varaustila pitäisi ilmeisesti tarkistaa myös. Sen ylemmän olinkin jo ymmärtänyt asettaa "tappiinsa".
Eilen illalla samat manööverit uusiksi, lisättynä sillä, että nyt tökkäsin latauspistokkeen ensin kiinni ja suljin latauksen sovelluksesta ja sitten istuin autoon laittamaan asetukset uusiksi, kun en niitä tuolta kännykästäkään suoraan löytänyt... '
Ja kas tosiaan, se alempi varaustila oli 20%:ssa, joten siirtelin senkin sitten täyteen sataseen, ja muutoin asetukset ennalleen päiväkohtaiset päivitykset tehtynä.
Arvaatte varmaan jo, mikä on tilanne nyt >:( Onneksi ei tarvi taaskaan lähteä kauas, ja onneksi tätä voi nyt tämän koronan vuoksi vähän harjoitella, mutta aika ankeaa olisi ja kiitokset vaimolta varmaan huikeat, että "tuommoisen susipaskan" sitten isolla rahalla roudasit tontille, jos hänen olisikin etätöiden sijaan tarvinnut lähteä aamulla ajamaan töihin...
Onko jollain neuvoa, miten tuo ajatus tehdään oikein niin, että se oikeasti latautuu täyteen yön aikana nimenomaan ajastettuna yösähkölle? 
Ja samaan syssyyn kysyn, kun jostain tuommoisen tiedon luin, että jos ajotarpeet ei edellytä aina täyttä latausta, niin sähköauton akku kannattaa useimmiten ladata vain 80-90-prosenttisesti täyteen, ja vain ajoittain siihen täyteen 100%:iin. Säästää ilmeisesti akkua pitkässä juoksussa... ???? Onko näin, ja miten tuo sitten vielä tehdään? Säätämällä sitä maksimilatausta alemmas?

Tuomari

Se alempi varaustila kannattaa laittaa nollille jos haluaa ladata vain tiettynä aikana. 100% tarkoittaa, että akku ladataan heti täyteen riippumatta ajastuksesta.

Ei ainakaan pahitteeksi ole akulle jos vähän rajoittaa maksimilatausta. 90% varmaan riittänee kun siinä on sitä puskuria jo muutenkin. Säätö tehdään siihen ajastusprofiiliin.

TOURAN HIGHLINE

Jaaha. Eli se minimi pitäisikin siis tiputtaa nolliin. Jotenkin tuota lukemaani ohjetta "tulkitsin", että ajastuslatausta ei tapahtuisi, jos auto tulkitsee minimisäädön mukaisen latauksen olevan riittävä :o  ???.
Eli ei kun uutta kokeilua ensi yönä 8).

Eraseri

Ilmeisen tyytyväisiä porukkaa edelleen on e-Golffeihinsa? Edelleen tuo auto on mietinnässä. Toimiiko latausten ajastukset ja esilämmitykset jouheesti puhelimesta jne?

TOURAN HIGHLINE

Tyytyväinen kyllä, mutta vasta 1500km ja reilu kuukausi takana.
Esilämmitys sen harvan kerran,kun sitä olen käyttänyt, pelaa kännykällä ihan näppärästi. Ei se sitä autoa samalla tapaa kabiinista kuumaksi taio kuin webasto bensa- tai dieselautossa.
Tuon latauksen ajastamisen kanssa tässä muutaman päivän kyllä taistellut, kuten tuosta edellä on saanut lukea.  Enkä sitä siis kännykkäsovelluksella tehnyt, vaan ihan auton näytöltä. Eilen iltapäivällä kokeilin taas tuota ajastamista kotiin tullessa. Laitoin sen ajastuksen alkamaan tunnin kuluttua kotiintulostani ja nyt ainakin oli pelannut eli illalla oli akku täynnä :).
Autohan on muutoin mainio, kuten jossain koeajossa tai vertailussa joku autotoimittaja osuvasti määrittelikin tämän olevan sähköAUTO, sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä. Jos on peruskonservatiivinen autoilija, eikä kaiken maailman digihimmeligismot ole niitä autoilun tärkeimpiä asioita, niin tämä on kerta kaikkiaan passeli peli lyhyempien siirtymien autoiluun. Aivan tavallinen Golf, paitsi voimalinjaltaan.
Kovin kauaa näitä ei enää saa, vaikka jonkin taannoisen uutisen mukaan valmistusaikaa ID-konseptin ongelmien takia ollaan jonkin verran jatkamassa suunnitellusta. Jos sähköautoilun aloittaminen VW:llä enempi kiinnostaa tutulla Golfilla kuin tulevalla "futurolla", niin päätöksiä kannattaa varmaan viedä loppuun aika pian.

tmr97

Olen ollut tyytyväinen. Sähköinen voimalinja on todella kiva kaikinpuolin verrattuna perinteisiin. Toimintamatka riittää 10-90% alueella juuri ja juuri meidän ajoihin ilman välilatauksia vielä ainakin pikku pakkasella tai loskaisella kelillä.
Erityinen plussa taajama-ajon suorituskyvystä ja hiljaisuudesta. Toki mahdollisimman hiljainen kesärengas kiinnostaa.
Hyvä video latauksen ajastamisista:
https://www.youtube.com/watch?v=B7NpXhFHwlk

Sportsfan

Lainaus käyttäjältä: Eraseri - 23.04.20 - klo:19:57
Ilmeisen tyytyväisiä porukkaa edelleen on e-Golffeihinsa? Edelleen tuo auto on mietinnässä. Toimiiko latausten ajastukset ja esilämmitykset jouheesti puhelimesta jne?

Mainio pelihän tuo e-golf on, tuttua laadukasta volkkaria yhdistettynä sähköisen voimalinjan ylivertaisuuteen. Suurimmat puutteet, eli rangen rajallisuus etenkin motarilla ja tilojen mataluus ja lievä ahtaus verrattuna sportsvaniin olivat tiedossa jo ennen hankintaa.
Käytön aikana ilmenneitä harmituksen aiheita on juuri tuo esilämmityksen käynnistämisen raivostuttava hitaus aamun kiireen keskellä verrattuna kaukosäädettävään webastoon. Toisaalta webastosta joutuu maksamaan ylimääräistä kun taas e-golfissa esilämmitys tulee kaupan päälle.
Dynaamiset lähivalot kääntyilevät hienosti, mutta kantamaa ja leveyttä voisi olla vähän enemmänkin.
Akun varaustaso olisi mukava nähdä myös prosentteina, eikä pelkästään pienenä palkkina digimittaristossa.
Auto on myös painojakauman vuoksi vähän herkkä sutimaan kaasulla, mutta ehkä se johtuu vain siitä että olen tottunut bensakoneiden karvalakkiversioihin  :)

Muuta parannettavaa ei juuri tule mieleen ja e-golf lieneekin paras sähköauto hintaluokassaan. ID.3 perusmalli saattaa muuttaa tilannetta sitten kun se lopulta joskus markkinoille saapuu.

GeeTee

Lienee paras Golf ikinä eli aika paljon.

Lähes golfhistorian verran ajokokemusta ja tähän ajokokemukseen ei vaan totu vaan aina hymy herkässä sillä ajaen. Ei paha  ;D

Jenaleks

Edelleen erittäin tyytyväinen, nyt koronan myötä Passat jäänyt täysin pihaan ja tällä ajellaan kaikki ajot. Range riittää hyvin jopa kolmeen Vantaa-Kerava työpäivään, range ollut nyt lämpimimmillä keleillä oikeasti sen 250 km  :o talvella oli 180km. Lataillaan pari kertaa viikossa iltaisin/öisin oman autokatoksen normipistorasiasta. Ollut erittäin hyvä vaihto Karoqista eGolfiin.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: Liikkuvapallo gte - 24.04.20 - klo:23:03
Lienee paras Golf ikinä eli aika paljon.

Lähes golfhistorian verran ajokokemusta ja tähän ajokokemukseen ei vaan totu vaan aina hymy herkässä sillä ajaen. Ei paha  ;D
Nonni. Siinä se tuli. En itse kehdannut ihan noin voimallisesti hehkuttaa, mutta rehellisesti ollut samaa mieltä siitä lähtien, kun muutama vuosi sitten kulutin koko vapaapäivän VW:n koeajoturneella.
Tuli ajeltua silloin kaikki mahdolliset koeajossa olleet VW:t. Golfeista ajossa oli E-Golfin ohella ainakin GTI ja R. Ja noita molempia ensin ajaneena ja sitten patteriauton ratin taakse siirtyneenä oli ihastus välitön, jo ennen kuin pääsin pihasta kadulle, eikä tämä kaikonnut mihinkään pidemmän koeajolenkinkään aikana, vahvistui vaan. Mutta mutta, autohan oli tuolloin koko lailla arvokas...
Nyt kun hinta putosi, laitoin välittömästi vaihtoon vaimon vasta puolitoistavuotiaan pikkuauton, olkoonkin, ettei sitä todellakaan ollut ajatus vielä vaihtaa. Vaihdettiin sitten kerralla luokkaa isompaan, jolloin tämä saa nyt toimia ensisijaisena perheautona tarkoituksena ajaa kaksi kolmannesta ajoista tällä ja sillä "ykkösautolla" sitten loput.
Sitten tähän rangeen. Ajoin vasta eilen ensimmäisen vähän pidemmän reissun, kun käytiin perheen kanssa ulkoilemassa saaristossa. Matkaa kertyi edestakaisin yhteensä 166km, kyydissä kaksi aikuista, kaksi aikuisuutta lähestyvää jo aikuisen koossa olevaa teiniä ja perheen keskikokoinen koira. Kaikki nopeusalueet 40-100 käytössä. Ei motaria. Maantieajoa 80 ja 100 alueilla enimmäkseen. Akku ladattu lähtiessä täyteen, potentiaali 220km, palatessa jäljellä 52km ja keskikulutus auton näytöllä 14,5, joka kännykästä tarkistettuna näyttikin jännä kyllä toteutuneen mennen tullen. Normiasetukset, ennakoivaa normiajoa rajoitusten mukaan, matkalla kolmen taajama-alueen läpi (kaikki pikkukaupunkeja), ja keskinopeus mennessä 67kmh, palatessa 68kmh.
Latasin sitten viime yönä taas tappiin tuon ja oli helppo laskea, että jos auton oma energialaskuri ja laturin laskuri pitävät edes osapuilleen paikkansa, olisi lataushävikki noin 12%. Tuollaisessa ajossa kokonaiskulutus siis melko tarkkaan 16kwh. Kikkailemalla ja pienemmällä kuormalla menisi varmaan vielä jonkin verran pienemmällä. Muutoinhan olosuhteet taisi olla lähes ihanteellisimmillaan. Autossa muuten edelleen alla kitkarenkaat. Eipä tällä oikeasti ajaminen näytä juuri mitään maksavan. Pääomakulut tässä maksaa ja renkaiden kuluminenkin taitaa olla isompi kustannus kuin "polttoainekulu".
Ja kuten joku tuossa myös aiemmin kirjoitti, että toinen auto seisoo, niin täällä myös koronan vuoksi menossa etätyöt ja autopaasto. Tiguan on peräti kokonaan pois liikennekäytöstä, kun mitään tarvetta sillä liikkumiselle ei nyt ole.

Reizca

Lainaus käyttäjältä: Reizca - 20.02.20 - klo:06:14
Mä kuitenkin jätin nuo turvavyön kiristimet ja takaturvatyynyt pois, ei koettu tarpeellisiksi. Kuulemma voi mennä kesäkuullekin toimitus, katsotaan.

Toukokuulle oli oma pirssi luvattu mutta tuli joku virus ja ryssi kaiken. Laitoinpa kyselyä myyntimiehelle että onko tilanne muuttunut. Oishan tuo kiva saada jo alle kun lomiakin alkaa pukkaamaan, pääsis halvalla huristeleen ympäriinsä :)
___________________________________________________________________________
Ex-Vag: Golf V GTI DSG (-06) Ex-Vag: Golf VI Variant Highline 118kW DSG (-11) Varusteet: I,II,III Ajossa: e-Golf vm. 20 Tulossa: Audi Q4 e-tron 40

V60

Lainaus käyttäjältä: tmr97 - 18.04.20 - klo:07:58
Lisäisin vielä kysymyksen: onko kukaan kokeillut Michelin CrossClimate renkaita e-golfissa/golf 7:ssä? Onko havaittavasti hiljaisemmat kuin tavalliset kesärenkaat?
Cuprassa oli ja onhan ne löysän tuntuiset kun kunnolla ruvetaan ajamaan. Mutta normikruisailussa mukavat ja suht hiljaiset.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

TOURAN HIGHLINE

Oli sitten eilen tarpeen käydä pikaisesti asioimassa vajaan 50km matkan päässä kotoa. Reitti muodostui lähes pelkästään alemman tieverkon "mutkapätkistä". Keskinopeus reissun jälkeen silti yli 60kmh, rangea jäljellä 172 ja kulutus 12,4kwh. . Ihan normiasetuksilla, normaalinopeuksilla ajo-olosuhteet huomioiden ajettu reissu. Mites muut e-reikäpalloilijat? Miten pieniä kulutuslukemia on saatu e-Golfeilla aikaiseksi? Tämä on nyt reilun 2000km e-autoilun matkalla meidän autolla kyllä ennätysalhainen lukema. 14:llä alkaviin pääsee aika helposti, mutta sen alle yleensä ei puolta lyhyemmissä kaupunkiasioimisreissuissakaan, vaikka keskinopeus jäisi jopa tuota alemmaksi.

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 08.05.20 - klo:07:13
Oli sitten eilen tarpeen käydä pikaisesti asioimassa vajaan 50km matkan päässä kotoa. Reitti muodostui lähes pelkästään alemman tieverkon "mutkapätkistä". Keskinopeus reissun jälkeen silti yli 60kmh, rangea jäljellä 172 ja kulutus 12,4kwh. . Ihan normiasetuksilla, normaalinopeuksilla ajo-olosuhteet huomioiden ajettu reissu. Mites muut e-reikäpalloilijat? Miten pieniä kulutuslukemia on saatu e-Golfeilla aikaiseksi? Tämä on nyt reilun 2000km e-autoilun matkalla meidän autolla kyllä ennätysalhainen lukema. 14:llä alkaviin pääsee aika helposti, mutta sen alle yleensä ei puolta lyhyemmissä kaupunkiasioimisreissuissakaan, vaikka keskinopeus jäisi jopa tuota alemmaksi.

Millainen ulkolämpötila oli? Ainakin täällä Vantaalla on aika lailla sellainen keli ettei autossa tarvita lämmitystä eikä ilmastointia juurikaan niin se on varmasti otollinen keli sähköauton kukutukselle.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Tuomari

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 08.05.20 - klo:07:13
Oli sitten eilen tarpeen käydä pikaisesti asioimassa vajaan 50km matkan päässä kotoa. Reitti muodostui lähes pelkästään alemman tieverkon "mutkapätkistä". Keskinopeus reissun jälkeen silti yli 60kmh, rangea jäljellä 172 ja kulutus 12,4kwh. . Ihan normiasetuksilla, normaalinopeuksilla ajo-olosuhteet huomioiden ajettu reissu. Mites muut e-reikäpalloilijat? Miten pieniä kulutuslukemia on saatu e-Golfeilla aikaiseksi? Tämä on nyt reilun 2000km e-autoilun matkalla meidän autolla kyllä ennätysalhainen lukema. 14:llä alkaviin pääsee aika helposti, mutta sen alle yleensä ei puolta lyhyemmissä kaupunkiasioimisreissuissakaan, vaikka keskinopeus jäisi jopa tuota alemmaksi.
Alin lukema on ollut 13kwh. Keskinopeus oli tosin vain 55 ja ilmastointia ei tarvinnut. 14-16kwh välillä pyörii nyt kulutus, n. 2kwh vähemmän kuin talvella. Kesänopeudet syö tehokkaasti suuremman edun ja ei satasen alueella kehtaa oikein körötelläkään.

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.05.20 - klo:07:56
Millainen ulkolämpötila oli? Ainakin täällä Vantaalla on aika lailla sellainen keli ettei autossa tarvita lämmitystä eikä ilmastointia juurikaan niin se on varmasti otollinen keli sähköauton kukutukselle.
Joo. Lämpimästä tallista aamulla lähtö. Oli muutenkin aika lämmin aamu. Taisi lämpötila aikaisesta lähdöstä huolimatta pyöriä jo siinä 7-9 asteen välillä. Ja totta tosiaan, aurinkoinen ilma vielä, ja tuo kun mukavasti jo lämmittää lasien läpi, niin ei tainnut auto sen pahemmin juuri lämmittää kuin jäähdyttääkään. Eli optimi ajo-olosuhteet.
Lainaus käyttäjältä: Tuomari - 08.05.20 - klo:18:45
Alin lukema on ollut 13kwh. Keskinopeus oli tosin vain 55 ja ilmastointia ei tarvinnut. 14-16kwh välillä pyörii nyt kulutus, n. 2kwh vähemmän kuin talvella. Kesänopeudet syö tehokkaasti suuremman edun ja ei satasen alueella kehtaa oikein körötelläkään.
Tuo 14-16 on meidänkin autossa ollut todellisuutta. Maaliskuun puolivälistä alkaneen sähköseikkailun keskikulutus taisi auton omien tallennusten mukaan olla vähän alle 16.

TOURAN HIGHLINE

On muuten tiedossa lähiaikoina vähän pidempi päiväsiirtymä, kun pitäisi läntiseltä puolelta Suomea käydä kääntymässä päivän aikana Pohjois-Karjalassa asti. Edestakaisen matkan pituus rapsakka 1000km. Tässä sitten vähän arponut, että millä lähtisi... Jotenkin koukuttaisi idea kokeilla patteriautoa, varsinkin kun tuossa reissussa näyttäisi latauspaikkoja olevan tarjolla oikeinkin optimaalisesti jopa niin, että on varaa valita, missä "tankkaa".
Mutta, mutta... Laskeskelin sitten, että lienee varmaan syytä varautua hyvinkin noin parin sadan sähköyksikön kulutukseen koko reissussa, moottoritietäkin kun saa tuossa reissussa puhaltaa menemään kohtuullisia suoritteita, eli lataustaukoa joutuisi varaamaan koko reissuun varmaan jopa neljä tuntia (240min). Tuosta sitten kun laskee välitankkauksille kustannusta, yleisesti vissiin 0.2â,¬/min, niin reissun kustannukseksi tulisi edullinen yösähköllä suoritettava lähtölataus kotona huomioiden noin viisi kymppiä...
...Taidan siis kuitenkin lähteä tuolla dieselillä, jota tuossa reissussa palaa arvatenkin aika tarkkaan 60 litraa, ja reissun voi todennäköisesti mennen tullen tehdä jopa ilman yhden pysähdyksen taktiikkaakaan... Eri asia sitten on, kestääkö rakko... ;)  ;D.
No, summa summarum, dieseliä nykyhinnoin kulunee noin seitsemällä kympillä, joten tuossa kyllä hyvin todentuu sähköautolla ajamisen edullisuus vain kotilatauksella. Ja jos meidän dieselauto olisi sähkistä vastaava, eli Golf, eikä tuommoinen nelivetomöhkäle, niin taitaisivat ajokulut mennä jopa koko lailla yksi yhteen ???.

tmr97

^Tuo 1000km on liian pitkä päivämatka e-Golfille. Jos jakautuisi kahdelle päivälle ja perillä AC-lataus, niin sitten olisi ok. Netistä lukemani mukaan jenkeissä e-Golfin ohjeissa sanotaan, että vain kaksi DC-pikalatausta päivässä. Akun lämpötila nousee pitkässä pikalatauksessa, eikä se juurikaan ajon aikana laske. Jos katsoo teslabjörnin e-Golf 1000km ajon, niin eka puolisko menee ihan kivasti, mutta sitten matkanopeus (latausnopeus) laskee.

Keväinen kulutus on meillä alle 15kWh/100km. Yhtenä päivänä 150km ajoa ja kulutus oli 14kWh/100km. Tuosta ajosta puolet isoa tietä  80 ja 100km/h rajoituksilla ja toinen puoli taajama-ajoa.

TOURAN HIGHLINE

Ok. Oma ajatus tuossa suunnitelmassa oli ladata muutama lyhyempi CCS-lataus matkan varrella vain sen verran, että sen noin 100km tuuppaisi taas rauhassa seuraavalle laturille.. Ja sitten toiseksi viimeisellä latauspisteellä antaa syöttää täyteen asti. Perillä auto olisi ladattu sisäisen 7.2kw AC-lataksen voimalla taas ihan täyteen ja sitten paluumatka jonkinlaisena toisintona aamun suorituksesta.
No, kuten todettu, ilman akkujen lämpenemistäkin pitäisi aamulla lähteä klo 04 ollakseen puolilta päivin perillä. Paluumatkan alkaessa siinä 18 paikkeilla kotona olisi vasta joskus 02 aamuyöllä.
Kun lähden Tiguanilla, riittää startti aamulla klo 06 ja kotona ollaan jo puolilta öin. Todennäköisesti saatan onnistua kelaamaan keskinopeuttakin joku 10kmh enemmän, joka noin pitkässä päiväsuoritteessa on jo myös merkittävä matka-ajan leikkaaja.

tmr97

Miten on teillä e-Golfin pikalataus toiminut? Tai oikeastaan miten k-lataus on toiminut?

Omaa olen Lidlissä pari kertaa ladannut (ei tunnistetta) ja kerran Helenin latauksessa (Virran tunniste). Nämä toimineet heti ok.
Mutta k-latauksen kanssa ongelmia.
Ekalla kerralla ensin yritetystä asemasta ei saatu virtaa, mutta onneksi viereisestä sitten kolmannella yrityksellä lataus lähti käyntiin ja pysyi käynnissä,
Tänään yritin kahdessa eri paikassa ladata yhteensä neljästä asemasta. Kahden aseman kanssa tunniste ei toiminut, mutta kännykän äpillä tunnistus toimi. Lataus ei kuitenkaan toiminut. Toisessa paikassa tunniste toimi, mutta lataus ei, yhden kerran näytti, että alkoi, mutta katkesi sitten noin 30s päästä. Muuten vain katkesi heti.


TOURAN HIGHLINE

Tasan neljästä julkisesta latauspisteestä kokemusta. Paikallisen marketin parkkihallissa on maksuton asiakaslataus, jota tullut käytettyä muutamia kertoja, kas kun näin korona-aikana siinä kauppakärryn täyttämisessä menee kuitenkin ainakin se koko tunti, niin siinä sitten jo saa autoonkin sen verran lisää latausta, että viitsii johtoa kiinnittää. Toiminut joka kerta hienosti.

Toinen "ilmainen" kokemus paikallisen Motonetin asiointilatauksesta, jota myös yritin kytkeä, kun tiesin sisällä myymälässä hyvän tovin viipyväni. Ei onnistunut. Myymälässä henkilökunnastakaan ei ollut asiassa apua. Laitoin plugitille palautetta, ja heidän mukaansa laitteessa ei ollut mitään vikaa... ???

Kolmas julkisen latauksen kokemus nimenomaan suiinä K-latauksessa paikallisen CM:n pihassa CCS-latauksessa. RFID-tunniste toimi hienosti ja latasin koko lyhyen 11min kauppareissun aikana 2,21â,¬:lla 7,1kwh. LÃ,,hinnä halusin kokeilla tuota pikalatausta. Ei sille muuta tarvetta ollut.

Tänään oltiin äitienpäivää viettämässä kauniissa ja lämpimässä kevätsäässä luontopolulla. Pysäköintipaikalla oli tarjolla Virran keskinopea laturi, jota myös päätin kokeilla, kun se vapaana oli ja tiedossa oli, että metsissä tullaan viipymään aika hyväkin tovi. Kokonaislataukseksi 2h 42min aikana hintaan 5,46â,¬ kertyi 18,4kwh. Latauksen hinta oli 0,15â,¬/kwh + 1â,¬/h. Kilowatille hintaa suurinpiirtein siis saman verran, jos nyt äkkiä päässäni oikein räknään, kuin k-latauksen minuuttihintaisessa CCS:ssä eli noin 0,30â,¬/kwh.

Taidan siis jatkossakin "tankata" edelleen lähinnä kotona, kun tuli tuo 11kw laturikin hommattua. Eipä tuo maksullinen julkinen lataaminen oikeastaan ole kustannuksiltaan järkevää kuin hätätapauksissa. Onpahan nyt tullut kokeilluksi.

Hiukan huvitti ulkoilureitiltä palatessa, kun jonkun "ympäristötietoisen" V60 plugari oli johdossa kiinni siinä viereisessä latauspisteessä. Ei tosiaan Volvon laturilla kannattaisi ainakaan kustannusten takia tuollaisessa paikassa latailla. Nopealla räknäyksellä latauksen hinta vastannee noin seitsemää bensalitraa... Viereisessä parkkiruudussa muuten lojui Tesla... Sille ei sitten enää latauspaikkaa riittänyt ;D

Tonttu66

Lainaus käyttäjältä: TOURAN HIGHLINE - 10.05.20 - klo:20:27Eipä tuo maksullinen julkinen lataaminen oikeastaan ole kustannuksiltaan järkevää kuin hätätapauksissa. Onpahan nyt tullut kokeilluksi.

Ainakin täällä pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa (Tripla, Redi, Sello) on julkisia latauspisteitä, joissa on pelkästään kWh-pohjainen hinnoittelu luokkaa 0,15-0,22 â,¬/kWh eikä lainkaan aikapohjaista veloitusta. Näissä kelpaa ladata plugarikin :) Kun täyssähköautot kovasti yleistyvät, en tiedä muuttavatko aikapohjaisempaan suuntaan veloitusta vai rakennetaanko lisää latauspisteitä.
Volvo V90 T8 AWD Inscription -20
ex VW Passat Variant Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG -15

Enhancer

e-golfia ei enää saa tilattua tehtaalta, joten tämä saaga tulee sitten päätökseensä. Muutama auto on putkella ja joku maassakin, mutta näihinkään ei enää muutoksia pysty tekemään.

ID.3 odotellessa sitten.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

passo_s

Hybridillä työmatkoilla on tullut eteen todellisia sähköauton latauksen kylmäasemia, tekniikka tiltissä ja virtaa ei saatavana. Kaippa niissä jokin huoltomiehen hälytysnumero on jos matkan jatkuminen olisi latauksesta kiinni.

Eraseri

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 11.05.20 - klo:12:16
e-golfia ei enää saa tilattua tehtaalta, joten tämä saaga tulee sitten päätökseensä. Muutama auto on putkella ja joku maassakin, mutta näihinkään ei enää muutoksia pysty tekemään.

ID.3 odotellessa sitten.

Ihan totta? Sopiiko kysyä lähdettä? :)   Netistä ei löytynyt mitään tietoa  :o

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy