Miten rahoitat autohankintasi ja miten haluaisit rahoittaa sen ?

Aloittaja skrikoo, 10.05.17 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Miten rahoitat autohankintasi ja miten haluaisit rahoittaa sen ? Perustele vastauksesi.

Ostan autoni käteisellä
56 (52.8%)
Ostan autoni vakuudellisella pankkilainalla
8 (7.5%)
Ostan autoni kulutusluotolla
0 (0%)
Ostan autoni rahoitusyhtiön myöntämällä rahoituksella
42 (39.6%)
Haluaisin ostaa autoni käteisellä
32 (30.2%)
Haluaisin ostaa autoni vakuudellisella pankkilainalla
2 (1.9%)
Haluaisin ostaa autoni kulutusluotolla
1 (0.9%)
Haluaisin ostaa autoni rahoitusyhtiön myöntämällä rahoituksella
9 (8.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 106

Rauska

Se nyt on aivan sama miten sen "rahoittaa", maksaa se pitää kuitenkin jollain aikavälillä  8)
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Sammy

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 14.05.17 - klo:00:01
Auto on niin huono sijoitus että sitä ei kannata velaksi ostaa.  8)
2014 myyjä tyrkytti rahoitusta niin paljon että piti vaihtaa liikettä, siellä onnistui sujuvasti uuden osto käteisellä.  ???
👌👍😁

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: rami - 12.05.17 - klo:23:18
Tilasto näyttää, että noin puolet ovat velkakärryjä.
Vanhemmat ritsat on asia erikseen.
Tällä palstalla vastanneiden autoista 40% on ostettu rahoitusyhtiön kautta. Yleensä ostetaan 70%. Täällä joko ei osata sijoittaa rahaa järkevästi tai palstalaisilla on muutaman miljoonan sijoitukset, niin autot voi huoletta maksaa käteisellä.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 14.05.17 - klo:00:03
Se nyt on aivan sama miten sen "rahoittaa", maksaa se pitää kuitenkin jollain aikavälillä  8)
Niin on. Toisilla maksaa isä ja äiti, toisilla mummu ja pappa, toiset maksavat itse ja toisilla maksaa UPM, Stora enso, Kone yms. Itse tykkään maksattaa jälkimmäisillä.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 14.05.17 - klo:01:44
Tällä palstalla vastanneiden autoista 40% on ostettu rahoitusyhtiön kautta. Yleensä ostetaan 70%. Täällä joko ei osata sijoittaa rahaa järkevästi tai palstalaisilla on muutaman miljoonan sijoitukset, niin autot voi huoletta maksaa käteisellä.
Itsellä ainakin on tota massia siinä määrin että jättäny ny noi sijotushommat enempi köyhien puuhasteluiksi.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 14.05.17 - klo:00:01
Auto on niin huono sijoitus että sitä ei kannata velaksi ostaa.  8)
2014 myyjä tyrkytti rahoitusta niin paljon että piti vaihtaa liikettä, siellä onnistui sujuvasti uuden osto käteisellä.  ???
Auto on varma sijoitus, siitä ei saa koskaan rahojaan pois. Mikäli on kiinnostusta ja tarpeet tyydyttävä auto niin edullisinta on ajaa vanhalla ja korjata sitä (poikkeuksen muodostaa ehkä autojen tyyppiviat kuten VAG-jakoktjut, DSG 7 kuivakytkimen uusinnat yms.), riittää kiun joskus käyttää luottokorttia.

"Eka Golf" on viisas mies nuoreksi mieheksi - puhuu vähän mutta asiaa.

JS83

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.05.17 - klo:22:51
Haluaisin ostaa autoni kulutusluotolla. Miksi? Koska voin.
Ristus notta on typerin topicci. Mut missäpä muualla sitä pääsee kunnolla itseään kehumaan  ;D
Laukalle...

Tähän topicciin kerääntyy kaikki patologiset valehtelijat  ;D Hauskahan tätä on seurata  ::)

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

rami

"Auto huono sijoitus" Tämä sama virsi tulee esille joka kerta kun puhutaan autonstosta. Eihän sitä nyt kukaan sijoitusmielessä ostakkaan. Monelle tuottaa vaan hyvää mieltä ajella uudella autolla suhteellisen huolettomia kilsoja. Tutustua uudempaan tekniikkaan jne...
Siinä mielessä autonosto on sijoitus kun ajattelee merkin / mallin jälleenmyyntihintaa. Jälleenmyyntihinta tulee esille kun menee vaihtamaan uutta autoa. Hinnanalennus prosenteissa voi olla rajujakin eroja mallista ja merkistä johtuen.  Näistä Vaggineista on saanut kohtalaisen hyvin hyvitystä. Miten lie jatkossa kun laatuu ja varmuus näyttää koko ajan heikkenevän? ???

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: rami - 14.05.17 - klo:12:10
"Auto huono sijoitus" Tämä sama virsi tulee esille joka kerta kun puhutaan autonstosta. Eihän sitä nyt kukaan sijoitusmielessä ostakkaan. Monelle tuottaa vaan hyvää mieltä ajella uudella autolla suhteellisen huolettomia kilsoja. Tutustua uudempaan tekniikkaan jne...
Siinä mielessä autonosto on sijoitus kun ajattelee merkin / mallin jälleenmyyntihintaa. Jälleenmyyntihinta tulee esille kun menee vaihtamaan uutta autoa. Hinnanalennus prosenteissa voi olla rajujakin eroja mallista ja merkistä johtuen.  Näistä Vaggineista on saanut kohtalaisen hyvin hyvitystä. Miten lie jatkossa kun laatuu ja varmuus näyttää koko ajan heikkenevän? ???
Juuri näin. Rami puhuu paljon ja aina asiaa. Varsinkin tuo viimeinen kappale, jälleenmyyntihinta on se a ja o. Toisaalta taas jos ei pida jostain tietystä autosta, niin eihän sitä osta vaikka tekisi pienen tilin myydessään.
Taas jos lämpenee johonkin autoon, niin ostaa sen välittämättä jälleenmyyntiarvosta.
Vaikka saisin pappaskodasta tai Espanjankastanjetista ( Seat ) voittoa myydessäni, en ostaisi.

JS83

Uusi auto on viimeistään siinä kohtaan hyvä sijoitus kun sattuu sellainen kolari josta ei olisi selvinnyt mikäli alla olisi ollut vanhahko auto... Jokainen varmasti tietää edes jonkin vastaavan tapauksen  :-\

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: JS83 - 14.05.17 - klo:14:44
Uusi auto on viimeistään siinä kohtaan hyvä sijoitus kun sattuu sellainen kolari josta ei olisi selvinnyt mikäli alla olisi ollut vanhahko auto... Jokainen varmasti tietää edes jonkin vastaavan tapauksen  :-\
Näinhän se menee. Myös suuri auto on tässä asiassa "hyvä sijoitus". Ystäväni ajoi 1985 Saabilla hirvikolarin. Selvisi ilman suurempia vammoja ja oli vielä 3 matkustajaakin mukana. En tiedä mitenkähän olisi käynyt -83 vuoden Nissanilla Vs. Saab.
Monikaan ei tule kuitenkaan tuota seikkaa ajatelleeksi. Tunnustan että en itsekään ajattele autohankinnassani mahdollista onnettomuutta. Olisihan iso Bemari varmaan turvallisempi kuin pieni Ford Fiesta ST.
Tosin moni on menehtynyt hirvikolarissa turvallisellakin autolla. Olisikohan tässäkin uskottava karman lakiin, vajoamatta kuitenkaan fatalismiin.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 14.05.17 - klo:15:05
Tuo iso auto on turvallinen ei päde;

https://m.youtube.com/watch?v=C_r5UJrxcck

Vs

Toyota "iq"

https://m.youtube.com/watch?v=as78ciJsD54
Tuo iso auto on turvallinen ei päde. Siis minun pikkukipponi Ford Fiesta ST on turvallisempi kuin uusi 90 Volvo. Selvä.

Cayman

^ volvo kuskin turvallisuus 95% ja Fiesta tosin vm2012 91%  eli kovat on erot,katoitko edes tota linkkii missä iso ja turvallinen auto surmanloukku eli tää iso on turvallinen ei päde
ID.3 Business
Golf VIII

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: Cayman - 14.05.17 - klo:15:50
^ volvo kuskin turvallisuus 95% ja Fiesta tosin vm2012 91%  eli kovat on erot,katoitko edes tota linkkii missä iso ja turvallinen auto surmanloukku eli tää iso on turvallinen ei päde
Katsoin linkkisi, kiitos vaan. Onko mielestäsi vertailu pätevä kun suuri auto on 50 vuotta vanhempi kuin pieni.

Killer

Itse olen ostanut uudemmat itselle ns 1:s autot rahoituksella viimeiset 10 vuotta. Näiden autojen maksut hoidan pääasiassa km-korvauksilla ja olen maksanut ne loppuun ennen autonvaihtoa.
Nyt "jouduin" ostamaan ensimmäisen uuden auton syksyllä kun edellinen meni lunastukseen eikä vastaavilla varusteilla olevaa käytettyä ollut saatavilla kohtuullisella rahoituksella (alle 4%). Tuon takia auton hinta nousi reilu 10k, ylemmäs kuin olin ajatellut. Tähän kysyiseen autoon asti laina-ajat olleet max 3vuotta, nyt vähän piteni.

2:s autot ostan käteisellä aina. Puhutaan autoista hinnoissa 4-6000,. Noilla ajellaan yleensä 3-6kk kerrallaan.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Superb lb L&K 2.0T 4x4 -18
ex: Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

passo_s

Pieni laina jolla ostin 15-18 k, hintaluokasta auton ja maksoin lainaa km korvauksilla. 15 v homma pyöri mallikkaasti näin, ja km korvauksia kun jäi säästöön niin auton vaihdossa ei lopulta lainaa tarvittu. Autot oli pienimoottorisia tilatötterö dieseleitä ja vaihtoon ne meni 250-300 tkm ajettuina. Nyt tuli työsuhdeauto pakko.

Pihistelijä

Ostan aina käteisellä, paitsi jos saa rahoituksen niin edullisesti, että rahat tuottavat muualla paremmin.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Madise

Tätä oli mielenkiintoinen lukea ja tosiaan jos keskimäärin 70% (uusista?) autoista hankitaan käteisellä niin kovin on erilaista porukkaa foorumilla.
Itse aloin ostaa vajaa kaksikymmentä vuotta sitten autoni käteisellä. Muutin Suomesta Viroon 2000-luvun puolessavälissä ja en saanut rahoitusta autoon, kunnolliseen autoon. Ajelin siis vanhalla ja halvalla, säästin ja ostin lähes uuden auton säästöillä. Silloin olisin jo varmaan saanut rahoitustakin kun oli työ- ja veronmaksuhistoriaa mutta ehdot olivat rajuja eli korot ja kulut olivat huikeita. Tuon jälkeen kaikki kuusi autoa on hankittu säästöillä eli ensin hankitaan rahat ja sitten vasta auto. Nykyään kilpailu on kovaa ja rahoitusehdot ovat erittäin hyvät sillä uskon että 90% Virolaisista hankkii auton rahoituksella. Töissä minua pidetään hulluna tai rahamiehenä (riippuu kysyjästä) kun ostan autot rahalla (ihan normaaliautoja, Corolla, Yaris, Auris, Prius, VW Beetle ja nyt Octavia). Toisaalta muut ajeleekin niillä "saksalaisilla, isoilla laatuautoilla" tai isoilla maastureilla.
Itse mietin että kun asumme maalla niin tarvitaan tuoreita, taloudellisia autoja sillä vaimoni kanssa ajamme 180 km päivässä pelkästään työmatkoja kahdella autolla.
Aina kun joku ostaa töissä uuden auton niin ei puhuta hinnasta vaan että "sain hyvän tarjouksen", se ei tarkoita auton hintaa vaan rahoitus- tai kuukausierätarjousta johon on usein sidottu huollot ja vakuutukset.
Täällä on itse asiassa tapana tarjota kakkua, pullaa tms. töissä kun ostaa uuden auton. 40 hengen firmassa tuntuu että on kakkua joka viikko eli sitä tahtia autot vaihtuu.
Meillä on muitakin kapineita (prätkä, mönkijä, avo Smart, vanha CRV Honda harrastusvälineiden yms. kuskaamiseen) kuin käyttöautot ja itse asiassa olen alkanut miettiä että myyn kaikki ajoneuvot pois, käytän rahat muuhun ja hankin itsekin autot jollain sopivalla "tarjouksella". Naputin taannoin exceliin perheen autojen ja muiden ajoneuvojen kulut parilta vime vuodelta. Ei sekään ilmaista ole ollut vaikka arvoa käytännössä menettää vain kaksi uudempaa autoa ja muut ajoneuvot huolletaan järkevän hintaisessa paikassa, ei siis Tallinnan merkkikorjaamoissa. Kyllä noilla kuluilla jo parin "saksalaisen laatuauton" kuukausikulut saisi hoidettua, ainakin lähelle menee. Ja en minä nyt tiedä onko tämä ajoneuvojen omistaminen sen ihmeellisempää ja edullisempaa kuin kuukausivuokran maksaminen?
(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Iero

Työkaverilla oli tänään uuden auto (VW Passad) ”liigud”. Siinä kakkua syödessä onnittelin uudesta autosta paikalliseen tapaan ”nael kummi”. Pitihän siinä myös muistuttaa, että hän taitaa olla kova shampanjan ystävä. Ensin oli vähän hämmillään aluksi, mutta asia selvisi, kun muistutin virolaisesta sananlaskusta ”Kes ei riski see shampust ei joo!”
RAV4 Hybrid -17 AWD ja Yaris Hybrid Style -18
Ex: Ocu -15, 1,4 TSI DSG7 Combi, Honda CRV Exec. -07, Honda CRV -05, Opel Vectra GLS 2.0 aut. -95

stomba

Monet autot joita olemme perheeseemme ostaneet aiemmin, ovat olleet noin 1 kEUR hintaluokkaa. Tällöin ollut aina käteiskauppa.

Viimevuosina olemme ostaneet 3 kEUR ja 6 kEUR arvoiset autot. Näistä 3 kEUR auto maksettiin itse käteisellä. Ja 6 kEUR auto maksettiin puoliksi omista säästöistä käteisellä ja puolet rahasta lainasimme vanhemmiltamme (tehtiin ihan velkakirjat takaisinmaksusuunnitelmineen). Vanhempamme pystyivät lainaamaan meille omista säästöistään ilman korkoa ja vakuuksia, joten mieluummin sellainen laina kuin pankki-/kulutusluotto.

Ja käteiskauppa on se miten auton haluan rahoittaa. Ei innosta ostaa kovin arvokasta autoa, koska arvonalenema syö rahaa nopeasti. Siksi oli jo kovan pohdinnan takana otammeko vanhempien tarjoamaa lainaakaan ja ostetaanko esim 6 kEUR autoa  :D 
Volkswagen Jetta 2006, 1.6 75 kW.

tsi1490

Käteisellä tietysti. Eikä se tarkoita sitä, etteikö rahaa olisi myös osakkeissa ym. tuottavissa kohteissa.

GranLavida

Käteisellä on ostettu autot meidän huusholliin tähän asti, rahoituksella voisi myös ostaa jos ehdot ovat riittävän hyvät (alle 1% todellinen vuosikorko kuluineen). Mieluummin kyllä haluan alennusta itse autosta verrattuna että täyteen hintaan 0% korolla.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

HiTecci

Pätkällähän sitä on tullut useimmiten nuo kulkupelit osteltua :-[ Autohistoriaani toki mahtuu joitain edulisempiakin yksilöitä jotka on sitten maksettu käteisellä, mutta pääasiassa osarilla ollaan menty. Allekirjoituksen kiimaliiteri tietty pienoinen poikkeus, tuo bränikkä kutukoppi ostettiin käteisellä kun sillä hetkellä sattui olemaan sitä irtonaista sopivasti. Toki jos olisi mahdollista, niin ainahan sitä mielellään kanniskelisi taskun pohjalla sen verran irtorahaa, jotta nyt yhden bränikän perheauton sillä voisi ostaa koska tahansa, vaan kun taskuun kurkatessa kovin usein ei sieltä nyt ihan pohja paista, mutta eipä ole toisaalta pankistakaan soiteltu perään että uutta tiliä pitäisi avata kun nykyiselle ei enää enempää mahdu :-\
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: GranLavida - 24.10.19 - klo:12:24
Käteisellä on ostettu autot meidän huusholliin tähän asti, rahoituksella voisi myös ostaa jos ehdot ovat riittävän hyvät (alle 1% todellinen vuosikorko kuluineen). Mieluummin kyllä haluan alennusta itse autosta verrattuna että täyteen hintaan 0% korolla.
Käteisalennuksen saa, vaikka ostaisi rahoituksellakin. Nollaprosenttikorkojakin on aina välillä ja jopa ilman tilinhoitomaksuja. Riippuu tietysti tarviiko menekkiä edistää.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 24.10.19 - klo:13:10
Käteisalennuksen saa, vaikka ostaisi rahoituksellakin. Nollaprosenttikorkojakin on aina välillä ja jopa ilman tilinhoitomaksuja. Riippuu tietysti tarviiko menekkiä edistää.

Tinkaamisestahan tuo useimmiten lienee kiinni, millaisia alennuksia tuohon maksutapaansa saa. Joskus jopa käytettyyn antavat samat maksuehdot 0-korkoineen (tai mikä nyt korkotarjouskamppis onkaan päällä) kuin uusiinkin jos vaan hoksaa kysästä 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

Vekkula

^ nuo lainojen vertailupalvelut voi työntää suoraan roskakoriin.
Autoliikkeestä suoraan heidän tarjoaman rahoitusyhtiön kauttaa saa sen 0-1% koron helposti ilman lisäkuluja jos ei ole tuli perseen alla vaan jaksaa hieman kyttäillä tarjouksia.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

vwmies

Juroilla olen maksanut viimmeiset 4 Klonskwagenia. Myyjä ei saa multa luottosopparista provikaa, eikä tarvitse muistella maksueriä sen enempää kuin tilin saldoakaan.
Yritetään pärjätä.

Jodl

Rahoitusehdot tuppaa usein olemaan huonot (poikkeuksiakin olen kyllä nähnyt).
Ehdottaa tietysti voi mutta lasken kyllä itse miten toimin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy