Miten rahoitat autohankintasi ja miten haluaisit rahoittaa sen ?

Aloittaja skrikoo, 10.05.17 - klo:19:09

« edellinen - seuraava »

Miten rahoitat autohankintasi ja miten haluaisit rahoittaa sen ? Perustele vastauksesi.

Ostan autoni käteisellä
56 (52.8%)
Ostan autoni vakuudellisella pankkilainalla
8 (7.5%)
Ostan autoni kulutusluotolla
0 (0%)
Ostan autoni rahoitusyhtiön myöntämällä rahoituksella
42 (39.6%)
Haluaisin ostaa autoni käteisellä
32 (30.2%)
Haluaisin ostaa autoni vakuudellisella pankkilainalla
2 (1.9%)
Haluaisin ostaa autoni kulutusluotolla
1 (0.9%)
Haluaisin ostaa autoni rahoitusyhtiön myöntämällä rahoituksella
9 (8.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 106

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: SNG - 11.05.17 - klo:17:19
Ei pidä unohtaa, että pankkilainaa ottanut on autokaupan silmissä "käteisostaja".

Ihmiset eivät osaa laskea (kuten Skrikokin hyvin tietää), ja ottavat tuon viimeisen ison maksuerän tai laittavat autolainansa jopa osaksi asuntolainaansa. Korkoa korolle on yllättävän monelle vieras käsite saati todellisten rahoituskustannusten laskeminen. Tarkoitan tätä suomalaisista yleensä en missään nimessä foorumilaisista.

Rahoittajille erinomainen diili, ja ensinmainitussa autokauppias saa todennäköisesti myytyä pykälän kalliimman kärryn. Provikat autosta JA rahoituksesta JA vakuutuksen myymisestä  ;D
Juu. Pörssiin vihdoinkin listautuvan Kamuxin anti ylimerkittiin. Heidänkään tuloksensa ( niin kuin ei juuri muidenkaan ) ei tule autokaupasta vaan rahoituksista ja Kamuxin takuusta.
Tuttavani osti Type-R:n minulta kun siirrettiin korkoni hänelle. Kamuxissa oli myynnissä vuotta vanhempi, niin korko oli ollut 5,9%.
Ihmettelen kuinka saavat kauppaa tuollaisilla koroilla ja kuka sortuu heidän takuisiinsa kun autoissa on kuitenkin virhevastuu.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 11.05.17 - klo:17:29
Juu. Pörssiin vihdoinkin listautuvan Kamuxin anti ylimerkittiin. Heidänkään tuloksensa ( niin kuin ei juuri muidenkaan ) ei tule autokaupasta vaan rahoituksista ja Kamuxin takuusta.
Tuttavani osti Type-R:n minulta kun siirrettiin korkoni hänelle. Kamuxissa oli myynnissä vuotta vanhempi, niin korko oli ollut 5,9%.
Ihmettelen kuinka saavat kauppaa tuollaisilla koroilla ja kuka sortuu heidän takuisiinsa kun autoissa on kuitenkin virhevastuu.

Kun katsoo miten tuo Kamux suoriutuu perus virhevastuu tapauksista, niin miettisin vakaasti heillä vakuutusta:

http://www.iltalehti.fi/talous/201705112200128703_ta.shtml
""Kamux ostaa ulkomailta kolaroituja autoja, joiden kolarihistoria on myyjän tiedossa, mutta tätä ei asiakkaalle kerrota.""

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=32902.0
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

paimentolainen

Itse keksin rahoilleni parempaa käyttöä kuin autot. Olen vuodesta 1999 asti ostanut autot rahoituksella, eli velaksi. Ja mahdollisimman pienellä omarahoituksella.

Rahoituskulut on aina hoituneet työnantajan maksamilla km-korvauksilla. Joskus on tullut paljonkin ajoa, ja silloin alla on ollut esim BMW F01. Eikä ole hävettänyt yhtään. Enkä ole ajatellut naapureita. "Pääasia, että itte viihtyy", on mun motto. Ja turha jeesustella, että vanhalla riisselmersulla olis tehnyt hyvän tilin kilsakorvauksilla. Mulle tommoset "ostan autoni aina käteisellä" tyypit vaikuttaa semmosilta, jotka eivät osaa sijoittaa rahojaan oikein...
VW Touareg V8 TDI
Porsche Cayenne

JakeS

Lainaus käyttäjältä: padawan - 11.05.17 - klo:17:11
Veikkaisinpa, että lähes 100 prosenttia autonostajista ei tässä tilanteessa mieti vaihtoehtoista pääomantuottoa. Suurin osa kansasta ei edes tiedä konseptia korkoa korolle...

Mainittakoon jo, että olen ostanut tähän mennessä kaikki autoni käteisellä ja hintaluokaltaan ovat olleet alle  kymppitonnin pintaan. Olisi minulla varaa ostaa uusikin, mutta nuoresta iästä johtuen yritän priorisoida asioita tällä hetkellä. Kämppä, muksut etc. Ehkä jokusen vuoden päästä harkitsen uuden hommaamista.

Järkiperustein jos lähdetään pohtimaan asiaa niin voihan sitä rahoituksella ostaa, mutta kiva olisi mikäli taustalla olisi jotain varallisuutta, ihan vain varmuuden vuoksi. Varsinkin monella nuorella parilla niitä menoja oikeasti on ja silti pitää saada ajaa sillä velkaskodalla viimeistä penniä venyttäen ja monesti ei oikein riitäkään. Tässä vaiheessa voisi ehkä alkaa pohtimaan helpottuisiko elämä mikäli unohtaisi rahoituksen ja hommaisi sellaisen kohtalaisesti ajetun auton...
Viimeisessä tapauksessa on tuskin velkaskodalla suuremmin merkitystä. Useat nuoret perheet maksavat liian suuria asuntolainoja tai vuokria. Matkustella pitää vaikka luottokortilla jos ei muuten pääse. Itse aloitin nuorena asuntokaupat yksiöstä ja siitä hiljalleen isompaa kohti. Koskaan ei ollut asuntolainan lyhennys niin suuri, että olisi arkista elämää suuremmin haitannut. Kärsi myös pitää velkaista autoa ja matkustellakin kerran vuodessa. Nykyisin kun pitää kaikki saada kerralla niin ei ihme, että talous on jatkuvasti tiukilla.
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

golffisti IV

Kuinka suuresta kk/ erästä puhutaan jos rahoitusosuus esim. 30000â,¬ voisi helpottaa keskustelua, ihan vaan mielenkiinnosta. kun numerot näyttää sen todellisuuden. Ite ajelen vanhemmalla kärryllä. Eikä ole tarvetta uuteen autoon.
VW Golf 1.6 16v BCB -03

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: paimentolainen - 11.05.17 - klo:19:02
Mulle tommoset "ostan autoni aina käteisellä" tyypit vaikuttaa semmosilta, jotka eivät osaa sijoittaa rahojaan oikein...
Samaa mieltä kanssasi tuosta. Jos tosiaan osaa sijoittaa rahansa niin ei ole järkeä laittaa niitä autoon, vaan ostaa se auto esim. 1,59% korolla ilman kuluja.
Taas jos ei osaa sijoittaa tai ei uskalla, niin on kuitenkin järkevämpää ostaa auto käteisellä, kuin maksaa korkoa ja rahat makaa pankkitilillä tuottamattomana.
Toisaalta taas jos on muutaman sadan euron vuositulot ja miljoonan pörssisalkku, niin en tiedä sitten.
Onneksi ei tarvitse miettiäkään.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: golffisti IV - 11.05.17 - klo:20:14
Kuinka suuresta kk/ erästä puhutaan jos rahoitusosuus esim. 30000â,¬ voisi helpottaa keskustelua, ihan vaan mielenkiinnosta. kun numerot näyttää sen todellisuuden. Ite ajelen vanhemmalla kärryllä. Eikä ole tarvetta uuteen autoon.
Jos ei ole viimeistä erää niin 520â,¬/kk/60kuukautta.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 11.05.17 - klo:19:18
Viimeisessä tapauksessa on tuskin velkaskodalla suuremmin merkitystä. Useat nuoret perheet maksavat liian suuria asuntolainoja tai vuokria. Matkustella pitää vaikka luottokortilla jos ei muuten pääse. Itse aloitin nuorena asuntokaupat yksiöstä ja siitä hiljalleen isompaa kohti. Koskaan ei ollut asuntolainan lyhennys niin suuri, että olisi arkista elämää suuremmin haitannut. Kärsi myös pitää velkaista autoa ja matkustellakin kerran vuodessa. Nykyisin kun pitää kaikki saada kerralla niin ei ihme, että talous on jatkuvasti tiukilla.
Juuri näin. Kaverini myy työkseen hirsimökkejä. Sanoi kerran " mikä ihme näitä nykyajan nuoria vaivaa, ensiasunnoksi pitää heti saada suuri kallis hirsitalo. Miksi ne luulevat että heille kuuluu kaikki, heti, mulle ja nyt, vaikka ei ole kuin vaatteet päällä ja tuulen huuhtoma persereikä ja kaikki ostetaan velaksi."

Nyt pihassa odottaa kirkkaan keltainen koeajoa varten otettu 300 km ajettu Renault Clio Rs. Ei muuta kuin menoksi.

Cayman

Itse keksin rahoilleni parempaa käyttöä kuin autot. Olen vuodesta 1999 asti ostanut autot rahoituksella, eli velaksi. Ja mahdollisimman pienellä omarahoituksella.

"ostin" kun ei sitä voi sanoa ostamiseksi kun en antanut rahaa tms kaupanteossa pari viikkoa sitten vm17 auton,hinta tasan 25000â,¬ ja käsiraha 0% ,en muuten koskaan maksa autosta kuin tasasummia,toisin kuin automyyjät televisio-ohjelmassa muutama asiakas teki tai naapurini joka maksoi autosta 30150â,¬ .

Tänään tuli eka osari 251â,¬ sis lyhennys 230â,¬ ja korko 21â,¬,laina-aika 60kk ja jäännös erä yli 11ke,ihanan halpaa ajaa uudella halutulla autolla joka menee käytettyjen markkinoilla kuin kuumille kiville jossain kohtaa ja ainiin sain vielä kauppasummasta takaisin 990â,¬ kun autossa oli puutteita myynti-ilmoitukseen ja kauppasoppariin verrattuna,eli tuolla summalla lyhennän nyt melkein seuraavat 5 maksuerää niin ja en osta kuin kotiintuotuna.

Pari vuotta sitten "ostin" yksityiseltä auton rahoituksensiirrolla ja myyjä antoi minulle vielä reilut 2000â,¬ käteistä kun velkaa oli enemmän kuin autosta maksoin,sillä oli sitten mukava lyhennellä puol vuotta!

Nim. Juutalainen luonne rules autokaupoissa 👊
ID.3 Business
Golf VIII

Cayman

ID.3 Business
Golf VIII

Anthracite Grey

Mielenkiintoinen aihe. Lähtökohtaisesti autonhankinta ei tietty ole ikinä taloudellisesti kannattavaa, ellei sitä pysty perustelemaan esimerkiksi suurilla kilometrikorvauksilla - ja siis maksamaan auton niillä. Huonoin tilanne on ostaa kallis auto velaksi, korkealla korolla. Kaikki muu tuosta väliltä on sitten enemmän kait makuasia ja elämäntilanteesta kiinni. Joku haluaa alle parempaa, jollekin kelpaa hyvinkin edukas / vanha auto. Eikä ole harvinaista, että hyvin varakas ihminen ajaa halvalla autolla - usein he arvostavat niin paljon ansaitsemia rahojaan, että käyttävät ne muuhun kuin autoon. Tai sitten ei autot vaan kiinnosta. Tunnen tapauksia.

Itse olen ostanut autoni maltillisella rahoituksella. Olen aina ollut "autohullu", mutta omat autot olleet siitäkin huolimatta peruspirssejä. Nykyinen on työsuhdeauto, vapaalla autoedulla. On totta, että tulee maksettua melkoisesti veroa, ts. käteen jäävä rahapalkka on huomattavasti pienempi, kuin siinä tapauksessa että ottaisi autoedun rahapalkkana (jos olisi edes mahdollista), mutta onpa huolettomia kilometrejä. Ja pääsee käsiksi melko kalliiseen autoon, riippuen tietenkin yrityksen autopolitiikasta noin yleisesti. Mutta verotettavaa tuloa tuo autoetukin on, eli tuleepahan eläkekertymää. Rahaa jää vähemmän käyttöön /kk (tai ainakin sitä tulee vähemmän), mutta sitä myös kuluu vähemmän - ainakin autoiluun. Itselläni kun auto kuluttaa sen 10ltr sadalla, niin koen edun olevan suhteellisen järkevä valinta. Eli tällainen rahoitus itselläni.  :)

Sammy

Rahoituskulut on aina hoituneet työnantajan maksamilla km-korvauksilla. Joskus on tullut paljonkin ajoa, ja silloin alla on ollut esim BMW F01. Eikä ole hävettänyt yhtään. Enkä ole ajatellut naapureita. "Pääasia, että itte viihtyy", on mun motto. Ja turha jeesustella, että vanhalla riisselmersulla olis tehnyt hyvän tilin kilsakorvauksilla. Mulle tommoset "ostan autoni aina käteisellä" tyypit vaikuttaa semmosilta, jotka eivät osaa sijoittaa rahojaan oikein...

LAINAUS MENI PIELEEN, KIRJOITUKSENI ALKAA TÃ,,STÃ,,:

Minä olen just tämä "ostan autoni aina käteisellä" -tyyppi. Oli järkevää eli ei, mutta tykkään vaan, että auto on oma. Eikä tuo sulje pois sijoittamista. Uuteen autoon säästetyt rahat ovat tuottamassa ja toki muutenkin säästetään ja kerrytetään varallisuutta, ei pelkästään autoa varten. Autoilu / auton omistaminen on kuitenkin vain pienehkö osa taloutta. Olen muutenkin hieman vanhanaikainen osamaksujen suhteen, en halua olla velkaa kenellekään. Ja kun laitan rahaa sivuun, päätän itse, mihin laitan, en esim. kuukausittain Santanderille.

Sitä vartenhan kaikki vaihtoehdot rahoituksessa ovat, että sieltä voi jokainen oman tapansa valita perustuen mieltymyksiinsä, taloudelliseen tilanteeseensa jne. Ei ole oikeaa ja väärää. Mielipide on vähän kuin pyllynreikä; löytyy jokaiselta😁😜

rami

Olen Sammyn kanssa täysin samaa mieltä. Hyvä kirjoitus. ;D ;D ;D
Toki annan mahdollisuuden niille "talousneroille" jotka täällä osaavat hoitaa autonhankintansa sijoittamalla rahaa. ;)

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: rami - 12.05.17 - klo:07:21
Olen Sammyn kanssa täysin samaa mieltä. Hyvä kirjoitus. ;D ;D ;D
Toki annan mahdollisuuden niille "talousneroille" jotka täällä osaavat hoitaa autonhankintansa sijoittamalla rahaa. ;)
Minulla on tarkka laskelma siitä että olisin 20 000â,¬ köyhempi nyt jos olisin sijoittanut rahani auton, kun että myyn sijoittamani osakkeet, maksan autovelkani ja voin vielä vähentää maksetut osamaksuerät siitä summasta.
Silläkin uhalla että monet jotka ostavat käteisellä eivät laita pankkitililleen niitä rahoja millä toinen maksaa kuukausimaksuja.
Jos jotain kiinnostaa niin voin ihan julkaista sen laskelman.

yason

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 10.05.17 - klo:19:43
Millä perustelet sen että ostaa auton johon on varaa? Tarkoitatko että jos ihminen ostaa vaikka uuden Golfin joka maksaa 22 000, niin hänellä ei ole rahaa ostaa uutta autoa joka maksaa 50 000e?

Yrittämättä kommentoida juuri kyseistä viestiä, osuit skriko hyvään kysymykseen. Se, että on rahaa ei todellakaan tarkoita, että on varaa, mutta usein näyttäisi ja sattumoisin etenkin autokaupoilla menevän niin päin, että ajatellaan, että on varaa vaikka ei ole rahaa.

Itselläni on varaa vain käytettyihin.

rami

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 12.05.17 - klo:16:10
Minulla on tarkka laskelma siitä että olisin 20 000â,¬ köyhempi nyt jos olisin sijoittanut rahani auton, kun että myyn sijoittamani osakkeet, maksan autovelkani ja voin vielä vähentää maksetut osamaksuerät siitä summasta.
Silläkin uhalla että monet jotka ostavat käteisellä eivät laita pankkitililleen niitä rahoja millä toinen maksaa kuukausimaksuja.

Onko laskelma yhtä pitävä kuin totuus?
Vanha sanonta " laskelmat pettivät". ;)

baleno

Käteisellä. Osakkeisiin sijoitettuna auton arvon tuotto ois jotain 20-30â,¬/vuosi.
Rellu toimii kuin junan "se".
Citroen C5 2.0i 2006

rami

Tilasto näyttää, että noin puolet ovat velkakärryjä.
Vanhemmat ritsat on asia erikseen.

baleno

Pienikin autovelka on köyhälle iso asia. Vaikka kuin ritsalla ajaisi.
Citroen C5 2.0i 2006

jaberg

Ensimmäisessä autossani (Seat Cordoba tdi) oli n. 70% rahoitusosuus ostohetkellä kun en halunnut ajaa 90 km töihin -89 Fiat Uunolla. Sen jälkeen vaihdot hoitunut omalla rahalla.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 12.05.17 - klo:16:10

Ilman muuta näin. Ja omistusasunnossakin on hölmöä asua, kun oletettu tuotto vuokra-asumiselle on vain viitisen prosenttia ja ketterä saa helposti kolmesta viisinkertaiseen tuoton sijoituksillaan.

K.

jppetteri

Palkkatyöllä rahoitan ja lottovoitolla haluaisin rahoittaa.

skrikoo

Lainaus käyttäjältä: kerkko - 13.05.17 - klo:11:48
Ilman muuta näin. Ja omistusasunnossakin on hölmöä asua, kun oletettu tuotto vuokra-asumiselle on vain viitisen prosenttia ja ketterä saa helposti kolmesta viisinkertaiseen tuoton sijoituksillaan.

K.
Näinhän se menee. Itseäni harmitti kun viimeksi ostin uuden asunnon keväällä 2009. Olisitpa ollut neuvomassa minua silloin. Sain asunnosta vain 85 000â,¬ enemmän mitä itse maksoin. Tosin asuin siinä sen tarvittavan ajan että ei mennyt veroa.
Jos olisi ollut vähän minua viisaampi niin kuin sinä neuvomassa, että älä osta käteisellä asuntoa lainkaan, vaan osta m-Realin osaketta.
Niillä rahoilla kun olisin osannut neuvojesi siivittämän ostaa, niin nyt olisi verojen jälkeen pankissa 2,55 miljoonaa enemmän. :(

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: skrikoo - 13.05.17 - klo:19:24
Näinhän se menee. Itseäni harmitti kun viimeksi ostin uuden asunnon keväällä 2009. Olisitpa ollut neuvomassa minua silloin. Sain asunnosta vain 85 000â,¬ enemmän mitä itse maksoin. Tosin asuin siinä sen tarvittavan ajan että ei mennyt veroa.
Jos olisi ollut vähän minua viisaampi niin kuin sinä neuvomassa, että älä osta käteisellä asuntoa lainkaan, vaan osta m-Realin osaketta.
Niillä rahoilla kun olisin osannut neuvojesi siivittämän ostaa, niin nyt olisi verojen jälkeen pankissa 2,55 miljoonaa enemmän. :(

Ostit uuden asunnon ja kahden vuoden päästä myit sen 85.000 euron voitolla. Ja oliko tämä se legendaarinen rivari...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

teräksenharmaa

K.
Eli helposti 15-25 prosentin tuottoja. Noin ketteriä tapauksia en ole vielä tavannutkaan. Tuollaisiin tuottoihin pystyvän ei paljoa tarvitse miettiä sitä, miten rahoittaisi Volkkarin ostoa, jos nyt ei halua koko konsernia ostaa.

skrikoo

K.
Eihän tuolla elä. Jos ostat 300 000â,¬ asunnon ja tuotto on ketterällä tuosta kuvaamasi keskeltä 20%. Silloin se on 60 000 vuodessa. Siitä maksat verot niin jää 39 600 vuodessa.
Sitten asut vastaavassa asunnossa vuokralla niin vuokran ja vastikkeen erotus 14 400 vuodessa. Jää tuotoksi 2100â,¬/kk.
No siinä ja siinä.

Sammy

Varmistan vain että eihän kukaan vaan maksa ennakonpidätystä? Siis meistä luusereista ketkä käyvät töissä. Finanssinerot ottaa palkkansa nolla-veroprosentilla ja sijoittaa. Valtiolle ei kannata lainata rahaa nollakorolla. Kun et maksa ennakonpidätystä ja sijoitat 50-70% tuotolla, voi sitten maksaa mätkyt ja tienaa niin pirusti. Tämähän on ihan ikiliikkuja!😁👌👍😜

sakal83

Haluaisin ostaa autoni kulutusluotolla. Miksi? Koska voin.
Ristus notta on typerin topicci. Mut missäpä muualla sitä pääsee kunnolla itseään kehumaan  ;D
Laukalle...
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Sammy

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 13.05.17 - klo:22:51
Haluaisin ostaa autoni kulutusluotolla. Miksi? Koska voin.
Ristus notta on typerin topicci. Mut missäpä muualla sitä pääsee kunnolla itseään kehumaan  ;D
Laukalle...
😁😜👍👌 Niin, jos ostaa auton, ei pääse ziljonääriksi...😜😆 Olen havainnut, että sinäkin tykkäät autoista, ja yleensä harrastukset maksaa jotain, ja liikkumaankin pitää päästä.😛 Siis ihan oikeasti... rahat tehdään muualla ja autolla liikutaan paikasta toiseen ja jotkut vielä nauttii siitä.

Eka Golf

Auto on niin huono sijoitus että sitä ei kannata velaksi ostaa.  8)
2014 myyjä tyrkytti rahoitusta niin paljon että piti vaihtaa liikettä, siellä onnistui sujuvasti uuden osto käteisellä.  ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy