1.9TDI 85kW ATJ -00 käynnistyy huonosti

Aloittaja Cobrinhuuhaa, 08.05.17 - klo:13:32

« edellinen - seuraava »

Cobrinhuuhaa

1.9TDI 85kW ATJ -00, 220tkm. 6-vaihteinen manuaali. Farmari.
Kylmänä käynnistyy hyvin, mutta sammuu samantien, esim aamulla ja 8h seisonnan jälkeen töistä lähtiessä.
Pitämällä webastoa 4-5min päällä auto käynnistyy ja pysyy käynnissä.
Kunhan auton saa käyntiin niin se käy tasaisesti ja hyvin.

Missä vika?
Joku hehkuista? polttoaineensuodatin? ilmavuoto? joku anturi, mikä?

Vian etsintä:
Hehkujen mittaus? mitä muuta voi itse tehdä?
Auto menee viikon päästä AD korjaamoon jakopään remonttiin, voisiko sinne ehdotella samalla jotain vian etsintää?

Jultsu

Kaikki hyviä ehdotuksia. Lämpöanturin loogisuus tarkasteluun.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cobrinhuuhaa

Mistä löytyy lämpöanturi ja miten sitä voi tarkastella?
Mitata siitä ohmi arvot kylmänä ja kuumana?

Cobrinhuuhaa

Tuolta punaisen nuolen osoittamasta kohdasta löytyy ilmeisesti jokin anturi?


Jultsu

Lämpöanturi on siellä juu. Mieluummin diagnostiikalla katsoo mitä se näyttää kylmänä ennen starttia, samoin kuin pa-lämpö ja ulkoilman lämpö.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cobrinhuuhaa

ilmeisesti anturi on tuo ylimmäinen tuossa listassa (tai toka ylin)?
Melkein vois ostaa vaan uuden anturi, kun tuli vasta tilattua pari erilaista vikakoodinlukijaa niin ei vielä pääse viikkoon kunnolla ihmettelemään.


Jultsu

Ei taida perusmallin vikakoodinlukijat taipua näyttämään merkkikohtaisia kanavamittauslohkoja, parempi jos etsit käsiisi paikkakuntalaisen jolla VCDS.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cobrinhuuhaa

VCDS:llä katsottu ja kaikki ok.
Lämpöanturi vaihdettu, ei vaikutusta.

1)Missä sijaitsee polttoainelinjan paluukanavan sulkuventtiili?
2) VCDS ilmoitti polttoaineanturin vian, samassa on myös pumppu tankin sisällä. Toimiiko auto, jos pumppu ei toimi?
Jaksaako tandempumppu yksinään imeä riittävän voimakkaasti dieseliä?
3) VCDS näytti myös Fresh aor blower vian. mikä, missä, miten korjata

Jultsu

Kyllä ehjä tandem jaksaa sen verran liikuttaa tavaraa että siirtopumpun puuttumista ei tahdo huomata. Tosin se alkuperäinen 400tkm ajettu 15 vuotta vanha tandem ei ole enää ihan uuden veroinen.

Vikakoodi viitannee puhaltimeen, löytyy hanskalokeron takaa, se lähtee parilla ruuvilla irti.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Cobrinhuuhaa

eli siirtopumppu voi olla syypää.
oliskohan paluukanavan takaisku samassa siirtopumpussa?.

Cobrinhuuhaa

polttoainesuodatin +muut suodattimet vaihdettu. muutenkin isompi perushuolto tehty, mutta siltikään ei aina käynnisty nätisti.

tankkiin tulossa uusi (käytetty) pumppu+anturi, jospa se sitten pelittäis.

onko kenelläkään tietoa polttoaineen paluukanavasta, missä on venttiili, joka estää koko linjan valumasta tyhjäksi takaisin tankkiin? vanhemmassa moottorissa se ollut polttoainesuodattimen päällä, mutta entäs ATJ/AJM moottorin kanssa?

Cobrinhuuhaa

Ei auttanut tankin sisälle pumpun vaihto.

Sitten etsimään takaisku venttiiliä, mikä on sisääntulevassa linjassa?
Onko se jossain tandempumpun ja tankin välillä? vai kiinni tandempumpussa?

Cobrinhuuhaa

Nyt vaihdettu uusi (vähän käytetty) tandempumppu ja nyt tuntuisi toimivan.
Oliskohan sitten tandempumpussa oleva paluukanavan venttiili vuotanut tai jotain...?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy