Parkkipaikkakäyttäytyminen

Aloittaja vehkis1983, 09.12.10 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

Kuinka parkkeeraat?

Oikeaoppisesti
118 (56.5%)
Kahteen ruutuun
18 (8.6%)
Perhepaikalle
16 (7.7%)
Aina toisen auton viereen, vaikka vapaata tilaa olisi muuallakin
6 (2.9%)
Jotenkin muuten
51 (24.4%)

Äänestäjiä yhteensä: 201

re2

Muistui kyllä heti mieleen tuo HAL9000:n kommentti jo aiemmalta kertaa, mutta tämä täti ei sellaiselta näyttänyt, joka armeijan olisi käynyt. Muutenkaan millään käytännöllisyyden koodistolla ei tuossa tilanteessa ruudun valintaa pysty perustelemaan. Ruuhkaisilla parkkialueilla ehkä, mutta tällä kertaa vapaata lääniä kyllä riitti joka suuntaan.

Ja McVAG:n teoria ei tässä yhteydessä toimi, sillä ne oikeanpuoleiset paikat olisivat olleet vielä kauempana kaupan ovista. Tämä rivistö kun meni tavallaan kaupan julkisivun suuntaisesti siellä pysäköintialueen kauimmaisella laidalla.

Ihmetystä lisäsi sekin, kun itse asettelin oman autoni aivan ruudun vasempaan reunaan, niin tämän oikealle puolelleni pujotelleenkin piti sitten kiesinsä asetella ihan siihen vasemmanpuoleisen viivan päälle. Ja oikealla puolella olisi siis ollut varmaan 50 metrin verran tyhjiä ruutuja tarjolla. Vaikea sanoa tuliko taas uutta vekkiä kylkeen vai olivatko aiempaa saldoa. Jossain vaiheessa täytynee kaivaa kuvetta ja etsiä joku koukkumies noita ovia oikomaan.

McVAG

Lainaus käyttäjältä: re2 - 28.09.11 - klo:10:05
Muistui kyllä heti mieleen tuo HAL9000:n kommentti jo aiemmalta kertaa, mutta tämä täti ei sellaiselta näyttänyt, joka armeijan olisi käynyt.

Ihmetystä lisäsi sekin, kun itse asettelin oman autoni aivan ruudun vasempaan reunaan, niin tämän oikealle puolelleni pujotelleenkin piti sitten kiesinsä asetella ihan siihen vasemmanpuoleisen viivan päälle. Ja oikealla puolella olisi siis ollut varmaan 50 metrin verran tyhjiä ruutuja tarjolla.

Kuulostaa pitkälti siltä, että parkkeeraa suhteessa toiseen autoon, eikä katso viivoja yhtään. Itsellän on kotona ruutunaapurina vanhempi rouva joka ei vaan oikeasti saa sitä autoaan edes vahingossa keskelle ruutua jos vieressä ei ole kummallakin puolella autoa referenssinä kun pysäköi. Jos minun auton on paikalla ja toinen puoli ei niin jää toiselle puolelle ahtaat välit ja jos on toisin päin niin voin alkaa odotella kolhua kylkeen. Eosin pitkässä ovessa oli ainakin 5 jälkeä joiden väri sopi naapurin Corollaan. Mutta kun ei myönnä niin minkäs teet, poliisi kirjaa ylös ja toteaa ettei näitä pysty selvittelemään jälkikäteen.

Aiemmin on kokemusta tilanteesta jossa vielä vuokralla asuessa naapuri säilytti matkailuautoaan talven vasemmalla puolella omasta ruudusta katsottuna. Siinä sitten koko talven ähelsin toppavaatteet päällä kapeasta välistä autoon. Kerran tulin työmatkalta 02:00 aamulla ja matkailuauto oli poissa. Aamulla lähdin taas töihin ja matkailuauto oli ilmestynyt ruutuun ja minun auton kulkeen iso lommo juuri siihen kohdalle mihin matkailuauton kuskin oven reuna osuu avatessa, sopivasti oli molemmissa autoissa oikealla korkeudella maalissa jäljet. Otin kuvat kännykällä ja juttelin naapurin kanssa. Paskiainen totesi, että "en ollut minä ja voinut tulla missä vaan ja milloin vaan". Vein jutun poliisille kuvineen ja siellä oli sama vastaus "ei selviä jälkikäteen ja jos ei naapuri tunnusta niin ei voi mitään". Noh vakuutus maksoi ja oli työsuhdeauto. Naapuri ei puhunut enää sen jälkeen ja itse pidättelin pitkään hinkua lyödä matkailuauton kattoon reikä, olisipa ollut naapurilla keväällä yllätys kun lumet sulaneet... Noh jäi tekemättä ja muutin pois. Edelleen näyttäisi sama jatkuvan matkailuauto seisovan siellä pihassa joten joku muu perinyt saman riesan...

Ton-1

Onpa sulla ollut hieno ihminen naapurina.

Ei kerpele sentään.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

clacson

Lainaus käyttäjältä: McVAG - 28.09.11 - klo:09:41
Sen toisen auton kuski ajattelee samalla tavalla, eli hakee ruutua mahdollisimman kaukaa ovesta. No kauimmainen meni jo joten pysäköi toiseksi kauimmaiseen :) Itse suosin mahdollisimman lähelle ovea ja mielellään rivin pääty ruutua tai muuten "suojaisampaa paikkaa. Oman Superbin kyljen kun tuntuvat olevan varsinaiset lommomagneetit.
Ehkä noinkin, tosin voisi olla "järkevämpää" se kolmanneksi viimeinen. Minäkin suosin aina sitä reunimmaista paikkaa, jossa toiselle puolelle ei voi tulla ketään, koska ajoväylälle ei sentään kovin moni vielä pysäköi. No viimeaikoina sille toiselle puolelle on tullut joko ökymaasturi tai pakettiauto, jonka vasemmalla/oikealla puolella on aina useita tyhjiä paikkoja. Auto ovat kyllä useimmiten keskellä ruutua, joten jollakin tasolla pysäköintitaitoa on. Sieltä kauempaa kauppaan kulkemisesta saa edes mini-miniliikuntaa, joka aina on paikallaan.
Elämä on...
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: re2 - 27.09.11 - klo:21:53
Takaisin palatessani oli kuitenkin jonkun täti-ihmisen ollut pakko Audinsa sukkuloida siihen aivan kylkeen kiinni. Ja koko rivi siitä eteenpäin oli pelkkiä tyhjiä ruutuja. Miksi näin pitää toimia?

Samaa ilmiötä olen minäkin ihmetellyt. Jos parkkialueella on hyvin tilaa, niin itsekin ajan auton vähän sivummalle ja vielä reunapaikalle, jos mahdollista. Ei riitä sormet laskemaan niitä kertoja, kun viereen on kuitenkin auto tullut, vaikka tyhjiä ruutuja on ympärillä runsaasti käytettävissä.

Mutta kenties paras esimerkki tästä pysäköintitavasta tuli kerran Järvenpään Citymarketin parkkihallissa. Ajoin lähes takimmaiseen riviin (eli sisääntulosta oikealle) ja laitoin auton ruutuun. Samalla kun avasin auton ovea, alkoi puhelin soimaan. Jäin puhumaan autoon ja ovi oli auki. Hetken kuluttua taakseni tuli vanhempi herrasmies esittelemään autonsa toimivia valoja. Vilkutteli siinä aikansa pitkiä ja sitten soitti jopa torvea. Hän kun halusi pysäköidä siihen viereeni, mutta ei päässyt siihen, kun oveni oli edessä. Oikealla puolella oli vapaita ruutuja noin viisi kappaletta ja vasemmalla noin 20. Niistä ei mikään herrasmiehelle kelvannut, piti päästä minun viereen :D

Björn

^Sama video + keskustelua siitä edellisellä sivulla...  ;)

tet

Viime viikko tuli pujoteltua Britanniassa isohkolla vuokra-autolla (Volvo XC60). Siellä olisin joitakin kertoja toivonut paikallisilta sellaista pysäköintitapaa, jota tässä ketjussa on kritisoitu - eli vieri viereen eikä joka toiseen ruutuun. Ainakin kerran kävi niin että Volvolla ei vaan mitenkään mahtunut parkkiin vaikka paikkoja olisi ollut, kun ei ollut tilaa kääntyä kapealta ajotieltä siihen kahden auton välissä olevaan pikkuruiseen ruutuun eikä viitsinyt ruveta mitään "seitsemän pisteen käännöstä" tekemään. :-[ Jos parkki olisi "täytetty oikein" olisi sieltä löytynyt tyhjiä tuplaruutuja jolloin keula olisi mahtunut kääntymään naapuriruudun kautta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

RTWteam

Työpaikan parkkiksella nähtyä: kyseessä taas maaginen henkilö "joku". Joku oli siis ajanut jonkun toisen parkkipaikalle ja todennäköisesti parkkipaikan haltija oli muistutukseksi kantanut pari trukkilavaa kyseisen auton taakse. :D

Quality

tet: Pistätkö vähän kokemuksia tuosta XC60stä, vaikkapa Volvo-topicciin. Kiinnostaa tässä vaiheessa kaikki malliin liittyvä. -kiitos-
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: tet - 19.10.11 - klo:11:49
Viime viikko tuli pujoteltua Britanniassa isohkolla vuokra-autolla (Volvo XC60). Siellä olisin joitakin kertoja toivonut paikallisilta sellaista pysäköintitapaa, jota tässä ketjussa on kritisoitu

Nappasin tämän kommentin innoittaman yhden kuvan meidän kaduilta:

Aiheuttaisikohan tämä parkkeeraus hampaiden kiristelyä ja netissä purkautumista Suomessa ;D Volkkarista on peilitkin käännetty hienosti kasaan, jotta mahtuu kulkemaan paremmin ;) Pitäisi varmaan räpsiä enemmänkin näitä arkipäivän ihmeitä, kun niitä täällä meidän nurkilla riittää. Näidenkin autojen vieressä yksi mamma soitteli autonsa torvea oikein urakalla, kun joku oli pysäköinyt Alfansa porttikongin eteen. Toki Alfan kuljettaja oli tehnyt näin vain "vähäksi aikaa". Tosin siellä se mamma soitteli torvea vielä kymmenenkin minuutin kuluttua :D Rouvan tarkoituksena oli siis ajaa sisäpihalta tielle.

Sitten kun pysäköi sellaiseen paikkaan, missä porttikongin tai sisäänkäynnin omistajalla on diili yksityisen "pysäköinninvalvojan" kanssa, niin tämä käy aika nopeasti:

http://www.youtube.com/watch?v=dC-8gaH5IsM

Hauskaa seurattavaa tuokin puuha.

Karvis

Auto kyytiin ja kylmästi liikkeelle ilman minkään valtakunnan kiinnitystä :o
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Jamo

Olihan se sidottu: nosturiin...  ;D
D4RD / F800ST / 4Motion / Special / GTI / P221

SKU

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.10.11 - klo:18:24

Aiheuttaisikohan tämä parkkeeraus hampaiden kiristelyä ja netissä purkautumista Suomessa ;D Volkkarista on peilitkin käännetty hienosti kasaan, jotta mahtuu kulkemaan paremmin ;) Pitäisi varmaan räpsiä enemmänkin näitä arkipäivän ihmeitä, kun niitä täällä meidän nurkilla riittää. Näidenkin autojen vieressä yksi mamma soitteli autonsa torvea oikein urakalla, kun joku oli pysäköinyt Alfansa porttikongin eteen. Toki Alfan kuljettaja oli tehnyt näin vain "vähäksi aikaa". Tosin siellä se mamma soitteli torvea vielä kymmenenkin minuutin kuluttua :D Rouvan tarkoituksena oli siis ajaa sisäpihalta tielle.

Näyttää ja kuulostaa ihan siltä että tuossa maassa saatettaisiin puhua ranskaa...osuiko  ;)
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

VAG!

Lainaus käyttäjältä: SKU - 19.10.11 - klo:23:00
Näyttää ja kuulostaa ihan siltä että tuossa maassa saatettaisiin puhua ranskaa...osuiko  ;)

Ei nyt viitsi alkaa yleistämään kansallisuuksien mukaan, mutta voinee kuitenkin todeta, että harvoin saksalaiset tuolla tavalla autonsa järjestävät ;)

re2

^Minulla taas tuli ensimmäisenä mieleen, että kuka tietää vaikka olisivat molemmat yhden ja saman talouden kulkupelejä? Silloinhan liki pysäköinti on astetta joustavampaa, kun itse tietää menemiset ja tulemiset.

SKU

Lainaus käyttäjältä: re2 - 20.10.11 - klo:14:02
^Minulla taas tuli ensimmäisenä mieleen, että kuka tietää vaikka olisivat molemmat yhden ja saman talouden kulkupelejä? Silloinhan liki pysäköinti on astetta joustavampaa, kun itse tietää menemiset ja tulemiset.

Jos minun veikkaus meni oikeaan...ei varmasti ole näin. Ja syyllinen tähän on ilmiselvästi tuo valkoinen.  ;)

Olen tuossa oletetussa maassa nähnyt myös yhden mamman tekevän taskuparkkeerausta niin, että meni pakitus vähän kehnosti ja auto ei ihan olisi kääntynyt tuohon. No asiahan korjataan maasturilla niin, että ajetaan kiinni tuohon takana olevaan autoon ja sitten hieman pusketaan. Kytkin käryää (kierroksia siis riittävästi) ja takana olevan pikkuauton puskuri hieman rutisee (maasturin takapuskuri nousi toisen auton puskurin päälle), sitten ratin suoristus ja mallikelpoisesti siihen taskuun (tosin se auto jäi aivan vinoon joka tapauksessa, muttei ratikkakiskoille). Autosta poistutaan kuten normaalisti, ei edes vilkaista tuliko mitään. Eli normisetti  ;D 
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

VAG!

Lainaus käyttäjältä: SKU - 20.10.11 - klo:17:20
Jos minun veikkaus meni oikeaan...ei varmasti ole näin.

Näin minäkin veikkaisin, koska eri autoja siinä yleensä on. Yleensä ei ole rinnakkain, kun tilaa ei ole, mutta nyt oli joku ajanut sen verran sivuun, että viereenkin mahtui ;) Tuohon tulee yleensä aina myös perään joku auto "vähäksi aikaa". Eli viidestä minuutista tuntiin. Siellähän sitä sitten soitellaan torvea rännin perällä. "Kokeneemmat" osaavat olla ajamatta perälle, vaan jättävät auton lähemmäksi tietä, jotta kukaan ei tule blokkaamaan autoasi "vähäksi aikaa".

Automaatti

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 19.10.11 - klo:18:24

Aiheuttaisikohan tämä parkkeeraus hampaiden kiristelyä ja netissä purkautumista Suomessa ;D Volkkarista on peilitkin käännetty hienosti kasaan, jotta mahtuu kulkemaan paremmin ;)

Olin vuosi sitten Ranskassa Cabourg nimisessä kaupungissa ja ajoin hotellin pihaan, jossa oli noin 100 tyhjää ruutua. Jätin auton kolmanteen ruutuun kadulta katsoen,
siinä hotellin yhteydessä oli joku urheiluliikekin. Poikkesin huoneessa hakemassa
pari tavaraa ja kun tulin autolle, niin siihen oli tullut ranskalainen pakettiauto
ja väliä oli jättänyt noin kaksi senttiä. No ei auttanut muuta kuin mennä autoon
matkustajan puolelta ja varovasti peruuttaa pois ruudusta.
No ymmärsin, että olin laittanut urheiluliikkeen ruutun auton ja ajaja viestitti, että
...keleen bemarikuski kun meidän liikkeen paikalle tunget autos.
Auton olin vuokrannut Pariisin kentältä ja se oli ranskalaisissa rekkareissa.
Mulla oli paikka hotellin parkkihallissa ja paikka oli ihan perällä hämärässä ja
kun ei ollut sesonkiaika, niin hallissa oli pari sataa tyhjää paikkaa. Sanoin paikkaa
näyttäneelle ruovalle, että enkö nyt vois jättää auton vähän lähemmäs ovea, kun
tyhjää on vaikka kuinka paljon. Rouva ihan pahastu ja sanoin, että ei se nyt käy.
Ovat Ranskassa jotenkin tarkkoja noista parkkiruuduista.

tet

Lainaus käyttäjältä: SKU - 20.10.11 - klo:17:20
Olen tuossa oletetussa maassa nähnyt myös yhden mamman tekevän taskuparkkeerausta...

Itselleni ei tullut kyllä ensinnä mieleen Ranska, lähinnä siksi että tuossa kuvassa on tuo Hyundai. Olen Ranskassa vieraillut vain kerran viikon reissulla, mutta sen viikon aikana en ainakaan nähnyt muita kuin euroautoja. Yhtään japsia tai muutakaan itäautoa ei näkynyt. Niistä euroautoistakin ainakin 90% oli heidän kotimaista tuotantoaan. Kuva, jossa on VW ja Hyundai, ei siksi ensinnä tuo mieleeni Ranskaa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAG!

Päivän otos:

Jos tapahtuisi Suomessa, niin alkaisikohan Alfakuskilla keittämään? Vai laittaisiko vain tupakaksi ja jäisi odottamaan, että mersukuski tulee asioiltaan. Mersun kuljettajahan on käymässä jossain vain "pikaisesti" :D

eGetin

SKU

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.10.11 - klo:10:32
Itselleni ei tullut kyllä ensinnä mieleen Ranska, lähinnä siksi että tuossa kuvassa on tuo Hyundai. Olen Ranskassa vieraillut vain kerran viikon reissulla, mutta sen viikon aikana en ainakaan nähnyt muita kuin euroautoja. Yhtään japsia tai muutakaan itäautoa ei näkynyt. Niistä euroautoistakin ainakin 90% oli heidän kotimaista tuotantoaan. Kuva, jossa on VW ja Hyundai, ei siksi ensinnä tuo mieleeni Ranskaa.

Ranskalaisethan ajelee tunnetusti omilla merkeillään, joten taisi tulla huti tai sitten ei... mutta ranskaa puhutaan muuallakin, ja muitakin kieliä.  ;)

VAG!

Lainaus käyttäjältä: eGetin - 25.10.11 - klo:22:57
Mites tuon Rellun kanssa? :)

No eihän se mitään ongelmia tuota. Mersullahan on täkäläisittäin vallan mainiosti tilaa alkaa vekslaamaan ;)

M0gstis

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 25.10.11 - klo:22:27
Päivän otos:

Tolla pysäköintiratkaisulla pelastetaan kyllä alffamiehen päivä...

Meidän rivarissa asuu semmonen Micra-täti jolla oli vielä viime viikolla parkkipaikan reunimmaisin paikka. Tädin Mikro on sen verran kookas auto että se on ollut mahdota saada taittumaan yhteen ruutuun. Tästä syystä parkkiruutu vaihdettiin keskekemmälle parkkipaikkaa, mutta eih. Nyt se on keksinyt käyttää lämmitystolppaa tähtäykseen ja yrittää saada tolpan sattumaan mahdollisimman lähelle auton keskikohtaa.

Juhaa

eikun tulostelemaan tarra-arkeille

M0gstis

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 26.10.11 - klo:23:46
Tämmöstä tuli tänään nähtyä.
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/invapaikalle_parkkeerattu_auto_kelmutettiin/
Aikoinaan törmäsin kuvaan jossa väärinpysäköity (muistaakseni) Vito oli kelmutettu mustaan muoviin.

pokkus

Invapaikalle pysäköiville (joilla lupaa ei ole) niin siirto sivuun ja bootti vaan suoraan pyörään kiinni. Avausmaksu 100 euroa tai vastaavaa, niin johan loppuu väärinpysäköinnit :)
Täällä Jenkeissä saa nimittäin olla todella tarkkana pysäköinnin kanssa. Pahimmissa tapauksissa saat bootin pyörään tai sitten auto hinataan suoraan varikolle ja ne pojat ei autoja hellästi käsittele... Kumpainenkin toki maksaa rahaa tämän lisäksi.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy