BMF:n Skoda Octavia RS Combi III Facelift 2.0 TDI DSG

Aloittaja BMF, 31.01.17 - klo:20:05

« edellinen - seuraava »

BMF

Skoda Octavia RS Combi III FL 2.0 TDI DSG

-Brilliant silver
-RS-Alcantaraverhous, istuinpinnat nahkaa, keinonahkaa ja Alcantaraa
-Sisustus RS harmaa
-Sähköisesti säädettävä kuljettajan istuin muistilla
-Canton Sound System - 9 kaiutinta, subwoofer ja digitaalinen taajuuskorjain
-Gemini-kevytmetallivanteet 7,5Jx18" 225/40R18 - Antrasiitti
-Winter-paketti: Polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjaimella, lämmitettävä tuulilasi ja lämmitettävät takasivuistuimet
-Muovinen alustasuoja
(Challenge paketti poistettu alkuperäisestä tilauksesta, koska en halunnut punaisia tikkauksia enkä kiiltävän mustia geminin vanteita eli tätä myöten pois jää myös performance mode, jota en erikseen halunnut enää ruksia.)
-Talveksi skodan alkuperäiset 17" HAWK vanteet ja Goodyear UltraGrip Ice 2  225/45 17" kitkat
Kaupat tehty 31.1.2017 ja luovutettu 19.5.2017 (arvio valmistukselle oli 5-6kk ja todellisuudessa aika oli alle 4kk)

Koristelut:
-Peruutusvalot vaihdettu 80W cree-ledeihin (ei vikaherjoja eikä tarvinnut koodauksia, mutta toimii vajaalla teholla, joten koodattu maksimiteholle OBDELEVENILLÃ,,)
-Kaikki sisäpuolen valot (jalkatila,lukuvalot, sekä hanskalokero) vaihdettu motonetin Osram T10 6000k ledeiksi. Meni hermot kiinatuikkuihin jotka välkkyy kuin joulukuusi parin kk käytön jälkeen. Jostain syystä näistä osramin ledeistä tulee myös valotehoa enemmän, kuin yhdestäkään kiinan tuikuttimesta mitä on sisävaloissa ollut, sekä väri on puhtaan valkoinen eikä sinertävä.
-Lepuutustuki vaihdettu vastaamaan RS-mallin polkimia
- Kestopinnoite 3-vuoden takuulla TM-Autopesulasta (Kotka) ja samaan hintaan myllättiin ilkivallan aiheuttama kevyehkö naarmusöherrys kuskin puolen takaovesta (onneksi tämä poistui täysin myllytyksellä) 26.5.2017
- Siirrettävä kännykkäteline piti tuunata ja laittaa huopateippiä sisäpuolelle ettei ohkanen puhelin enää heilu ja ääntele joka mutkassa.
- Silikonisuojat avaimiin 2euroa kipale posteineen
- Rengasventtiilisuojatulpat punisher logolla  8) 2euroa posteineen ebaystä (superskodalla hinta jotai 10â,¬)
- Mirror link toimii nyt "full mirrorina" joten kännykkää voi käyttää täysin nyt boleron näytöltä.
- Viimasuojat ostettu talveksi (huomasin että 15tkm ajon jälkeen öljyä lisätessä alkoi muodostua kondenssivesiöljyseosmöhnää öljynlisäyskorkkiin, joten ajattelin että viimasuoja voisi auttaa asiaan)

Harkinnassa:
-Takapuskurin "lastaussuoja"
-Lisä-äänieristys riippuen miltä tuleva kivijyrä kuulostaa. Takakontti ja rengaskaaret ainakin voisi päällystää jollakin matskulla
- Jotain pientä tarrapäällystekoristelua

OBDELEVEN koodauksia:
-Takaluukku myös kiinni avaimesta ja sisältä napista.
-Takaluukku ei enää piipitä suljettaessa ja avautuessa äänen korkeus madallettu 1000hz --> 800hz ja piippausaika on alennettu 0,5s --> 0,2s
-Pakkivalot vaihdettu ledeihin ja koodattu toimimaan "täysillä" eli koodattu lediksi ja teho nostettu 100 --> 127 (maksimi arvoon) tämä näytti kummasti kirkastavan ledejä
-Laptimer herätetty henkiin maxidot näyttöön
-Mukavuusvilkutus muutettu 4 kertaan (alunperin oleva 3 kertaa on mielestäni liian lyhyt)
-Jalkatilan valot koodattu ledeiksi (antoi herjan obdelevenin ohjelmaan aina kun scannasi auton, mutta ei herjaa enää)



27.7.2017 ajeltu nyt 7000km ilman vikoja.
23.1.2017 ajeltu nyt 15000km ilman vikoja.
10.4.2018 ajeltu nyt 20000km ilman vikoja.
9.7.2021 ajeltu nyt 88000km ilman vikoja.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

#1
Nyt kun on jokunen tonni tullut mittariin niin ajattelin laittaa omakohtaisen tunnepläjäyksen verrattuna edeltävään  MY2014 Ocu III 1.4 TSI combiin + / - tilastoin.

Plussaa:
- Bolero koko 5,8" --> 8", sekä ylipäätään toiminta on sulavaa ja helppokäyttöistä
- Android auto sovelluksen tuoma käytännöllisyys. Osoittaunut loistavaksi ja otettu vakiokäyttöön. Enkä näe mitään perusteluja ottaa amundsenia koska tämän kautta GPS- toimii täydellisesti. ps. Emäntä mietti ajomatkan aikana mistä alcantara on tehty niin laitoin äänikomennon alcantara ja sietähän se seloste tuli wikipediasta naisäänen säestämänä. Sen verran tarkka määritelmä tuli että eihän sitä voinut nauramatta kuunnella. (kannattaa kokeilla)  ;D
- Kaunis auto ulkoa ja henkilökohtaisesti pidän tuosta etumaskista paljon enemmän kuin edeltävästä RS-mallista. Myös raideleveyksen ansiosta auto kaunistui huomattavasti kun ei ole renkaat "piilossa".
- Väri antaa vähän enemmän "anteeksi" mm tulevilta naarmuilta ja lialta ja itse pidän muutenkin enemmän brilliant silveristä kuin edellisestä candy whitesta. Autoa tilattaessa hopean värin sai 70 eurolla joten taloudellisestikaan ei kirpaissut ottaa tätä väriä.
- Sähkötoimiset alcantarapenkit on loistavat siksi että istuinosaa voi kallistaa edestä jolloin tämmöinen pitkäkoipinen saa tukea polvitaipeille. (tätä ei vanhassa ollut ja siksi joutui oikeaa jalkaa lepuuttamaan keskikonsolia vasten.penkki on miellyttävän pehmoinen (nahkapenkiksi). Muistitoiminnosta kannatti maksaa kun vanhassa joutui joka päivä vemputtamaan eestaas (emännällä penkki täysin ylhäällä ja itsellä täysin alhaalla  :D)
- Cantonit soi nyt oikeasti hyvin, radiota toistassa myös matalat äänet on nyt mukan niinkuin pitääkin ja tuntuu että sisätila olisi akustoitu jotenkin paremmin (voiko johtua että on vielä toistaiseksi karvamatot alla, kun vanhassa oli kumimatot)
- Luojan kiitos ei enää sitä valtavaa jytinää töyssyissä ja mukulakivillä mitä vanhassa oli. Siis tämä on lähes äänetön hiekkatiellä kun mateluvauhdilla menee, kun taas vanhassa jytinä kuului jo kävelyvauhdissa. En tiedä johtuuko monivarsituennasta (vanhassa oli yhdystukiakseli) vai mistä..
- Tunnelmavalaistus on kiva, mutta näin kesällä ei paljoa kerkeä niistä nauttia
- Peruutuskamera on ollut kiva lelu ja on siitä ihan oikeaakin hyötyä ainakin kauppojen parkkipaikoilla (kuva on ihan ok vaikkei mitään hd-tasoa olekaan)
- Etuparkkitutka on tervetullut lisä (vanhassa oli vain takaparkkitutka)
- RS-alusta ei vetele ja kulkee luotisuoraan. Turha vatkaaminen esim motarilla kovassa sivutuulessa vähentyi huomattavasti.
- Lämmitettävää rattia testattu lähes nollakelillä ja aivan ihana vehje, sekä lämpenee nopeasti.
- Progressiivinen ohjaus on pienen totuttelun jälkeen ollut aika mainio

Miinuksia:
- Dieselin perusoireilut eli taajamanopeuksissa moottorijyrinää vähän liikaa (DSG pitää mielestäni  liian suurta vaihdetta välillä päällä). 1.4 tsi oli lähes äänetön.
- Sisätilan koristelistojen "hiilikuitu-look "on mielestäni huono ja ottaisin mieluummin esim stylen listat. Kuka haluaa vaihtaa?   ;)

Muuta:
- Ajovaloista ei vielä kunnon kokemuksia kun ei ole yöajoja tullut tehtyä
- Kulutus l/100 km on samassa kategoriassa kuin edeltävässä (paitsi bensa vs diesel)
- Kerran antoi ajovalojen korkeussäätöherjan kun vaihdoin sisäledejä ja poistui kun käynnistin auton uudelleen. (tätä ei sittemmin enää ole tullut)
- Ajomelu on ( edellismallin takakontin jytinää lukuunottamatta) aikalailla identtinen kesänakeilla kun nyt on 18" ja vanhassa 17"). En varmaankaan jaksa äänieristyksiä lisäillä, vaikkakin olin alustavasti tähän varautunut autoa odotellessa.
- Suorituskyky ei ole tuottanut suurempia hurrauksen aiheita, mutta sanotaan että riittävästi on potkua kauppareissuille.  :D
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: BMF - 31.01.17 - klo:20:05

-Jalkatilan valot koodattu ledeiksi (antoi herjan obdelevenin ohjelmaan aina kun scannasi auton, mutta ei herjaa enää)


Kummallista. Vaihdoin itelleni samat ledit ja skannasin, niin ei mitään herjaa.  ???
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

BMF

#3
10000km tullut mittariin, sekä ensimmäinen webastotesti aamulla. Joku myrkkyhaju haisi aamulla kun autolle käppäilin mutta onneksi ei sisällä kuitenkaan ja lämmintä oli jo 10 minsan lämmityksellä sisälläkin. Varmaan jotkut "suojarasvat " poltti pois kun tuoksahti vähän normaalia vahvemmalle ulkona auton vieressä.

Ainoa miinus mitä keksin on ollut motarilla vauhdin ollessa 90+ kmh alkava sirinä jossain vänkärin puolella. En ole jaksanut paikantaa vielä mistä tulee.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

#4
Goodyearin kitkat laitettu alle. Autosta tuli kyllä kertaheitolla hiljainen. Ilmeisesti nuo alkup kesärenkaat on äänekkäät kun näihin goodyearin ultra grip ice 2 kitkoihin vertaa. Toki rengaskoko muuttui 225/40 18 --> 225/45 17.
Talvivanteetkin näyttäisi omaan silmään ihan hyvältä. Motarilla menee nätisti eikä tarvi vatkata kuten edellisen ocun ja nokian r2 kitkojen kanssa.

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

#5
Mittariin tuli juuri 20tkm ja vaihdettu kesänakit alle. Hieman vähälle on kilometrikertymät jääneet, mutta eipä tuo haittaa. Saapa nähdä tuleeko edes 25tkm vuositasolla mittariin. Kitkojen jälkeen melutaso nousi kyllä taas huomattavasti. Autossa ei mitään oikeita vikoja toistaiseksi...
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

vwmies

Lainaus käyttäjältä: BMF - 02.06.17 - klo:12:10
Miinuksia:
- Dieselin perusoireilut eli taajamanopeuksissa moottorijyrinää vähän liikaa (DSG pitää mielestäni  liian suurta vaihdetta välillä päällä). 1.4 tsi oli lähes äänetön.

Ehkä myös tästä syystä mittarit ajavat usein sport-ohjelmalla, marmorilta (VW) kuultuna sekä kone (varsinkin kansi ei karstoitu, myös bensassa) että vauhtipyörä kestävät pidempään....   :o
Yritetään pärjätä.

BMF

#7
Lainaus käyttäjältä: vwmies - 16.04.18 - klo:08:34
Ehkä myös tästä syystä mittarit ajavat usein sport-ohjelmalla, marmorilta (VW) kuultuna sekä kone (varsinkin kansi ei karstoitu, myös bensassa) että vauhtipyörä kestävät pidempään....   :o

Huomasin että jyrinä korostui vielä kesärenkailla. Vaikuttaako matalamman profiilin ja kovemman seoksen kumit todella tähän jyrinään niin paljon (toki rengaspaineet on myös yläkanttiin 2,9 bar)? Tuntuu että korikin tärisee huomattavasti enemmän nyt kesärenkailla kun 50km/h alueella tomaatti pitää 5 vaihdetta päällä... Talven aikana unohtui koko jyrinä. Sinänsä suurin osa tulee ajeltua taajaman ulkopuolella mutta nuo taajamanopeudet on ärsyttäviä varsinkin jos on pitkä tasainen "taajamasuora".
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Petunet

Kokeilepa laskea painetta hieman. 2.9 tuntuu jo meluisalta mutta 2.7 ei ollenkaan omassani.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

BMF

88000km mittarissa. Autolla ikää nyt hieman yli 4v. Ei ainoatakaan vikaa tai osaa vaihdettuna tai korjaamokäyntiä. Ainoastaan merkkihuollot tehtynä.
Koronan pakottamana etätöihin autolle on viimeisen vuoden aikana tullut mittariin vain noin 15tkm

Erittäinen tyytyväinen olen ollut. Eiköhän tällä vielä pöristellä vuosi tai kaksi kun isoin siivu auton hinnasta on jo sulanut. Valitsemani varustelu on osoittautunut loistavaksi vuosien varrella. Sähköpenkit on ollut kovalla käytöllä kun emäntä on ajanut korona-ajan töihin ja itse sitten käyn päivittäin muita hommia suorittamassa joten sähköpenaan tulee myös ajokilsoja  ;D. Alcantara nahkapenkit on pysyneet lähes uudenveroisina myös takaosastolla missä 2 pentua pitää huolen että ne ei pysy ikinä puhtaina.

Ainoat miinukset tulee etätöiden vuoksi vähentyneestä käyttötarpeesta , sekä omakotitaloon muuttaneena peräkoukku olisi aika kiva.

Eilen illalla ajelin maltillisella vauhdilla Kotkasta Kajaaniin 478km keskikulutus 4.5l.


Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

BMF

Auto jätetty tänään 25.5 myymälään ja vaihdossa otettu 2020 vuosimallin passat.
Skodaan kerkesi tulla mittariin 105000km 5 vuoden aikana. Ei vikoja.

Siinä on kyllä hyvä kulkine vielä jollekin.

Kohteen voi laittaa lukkoon.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy