4koppasen golfin oven aukiolovalo palaa ja kuumennut kytkin

Aloittaja Sepittäjä, 27.01.17 - klo:12:51

« edellinen - seuraava »

Sepittäjä

Niin.............. hei vaan taas     .......Vag-laiset, jotka tiedätte ja haluatte kokematonta neuvoa.
Ihmettelen miksi kyseinen varoitusvalo palaa vaikka olen putsannut lumesta ja jäästä kaikkien ovia reunat,kynnykset ja muut esteet,joita oven toiminassa voisi olla. Valo vain palaa eikä suostu sammumaan. Niinpä on tullut mieleen,että missä sijaitsevat ne anturit, jotka ovien kiinnioloasta viestittävät? Kun tietäisin,että mistä löytyvät, niin tutkisin voiko niitten paikkaa hiukan muuttaa tai muutoin säätää. Luulisin,että säätötarvetta tulee kulumisenkin kautta ajan saatossa. Auttakaa nyt  " pappaa"kertomalla hyvät keinot, joitten avulla saan valon toimimaan,kuten pitää, kiitos !
Ja sitten mielipide, näkemyksiä,kokemuksia,että minkä verran kytkimen kestää ylikuumeta ennenkuin tulee ikäviä vaurioita kytkimeen. Pikku hajun varmaan kestää ????? Entä hajun ja vähän savua.............joko meni jotain pilalle ja jos niin mikä ylikuumenemisen seurauksena ensimmäisenä yleensä menee. Kytkin ei sisänsä ole käytössä luistanut mutta tuolla maasto-olosuhteissa hankeen juuttumisen yhteydessä tulin sitä luistattaneeksi kun heijautin autoa edestakaisin useita kertoja ja kuumaksihan se kytkin meni.......seleästi kuumaksi..työnsi vähän savua ja hammaskehä " poltti " sormia,kun siitä reiästä koskettilin kehää..................
Millainen remontti tässä on uhkaamassa vai voiko tuurilla vielä mennä pitempäänkin jos en enää liikoja luistattele? Jäähtymisen jälkeen kytkin tuntuu toimivan aivan normaalisti normaaliliikenteessä ainakin nyt vielä.

Tos®

Mikrokytkimet sijaitsevat lukkomekanismin sisällä, tyyppiviaksikin voi kutsua

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=158993
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Daatta

Helpointa on tosiaan uusia lukkomoduuli. Vaihto on aika työläs, pitää irrottaa oven lasi (tai ripustaa roikkumaan) ja oven sisäpelti. Sen jälkeen pääsee käsiksi lukkolaitteeseen.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=28518.0

Varoituksena sana halvoista ebay/kiina lukkolaitteista. Voivat toimia hetken aikaa (jos eivät ole valmiiksi rikki) mutta eivät ole kovin pitkäikäisiä. Alkuperäinen lukkolaite maksaa ~150â,¬, vaihtoehtona on mikrokytkimen korjaaminen. Ei ole ihan helppo homma mitenkään päin tehtynä.

Mitä tulee kytkimeen, niin varmasti haisee jos luistattaa. Mutta ei se siitä pilalle mene, kunhan järjellä ajelee. Vaihtotarpeen huomaa siitä, kun kytkin ei enää pidä vaan luistaa (kierrokset kasvaa mutta vauhti ei) ajossa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Sepittäjä

Ongelman aiheuttavaa lukkolaitetta on tässä etsitty sekä ovista että takaluukusta ja nyt on perusteltua syytä olettaa,että syntipukki löytyy takaluukun jutuista joko lukkolaitteesta tai mahdollisesti johdoista ( jos irti tai poilli tai riittävästi hapettunut ????)
Ihan vain pikaisesti ehdin tänään vilkaisemaan, miten sitä takaluukun lukkolaitetta pääsis tutkailemaan ja heti ensimmäinen este näytti olevan se,että en heti keksinyt kuinka takaluukun muovisuoja /-verhoilu saadaan irti ehjäni ja oikealla tavalla ? Olen tässä vaiheessa hämilläni,kun en näe ruuveja tai ruuvien kantojen peitekiekkoja missään,että kuinka se suojamuovi siitä luukun sisäpuolelta oikein irtoaa ????
Yksi perustelu, miksi oletan syntipukin löytyvän tuolta on se ,että tänä aamuna havaitsin, että takaluukun lukosta ei enää saa avainta kääntämällä ovia ja luukkua lukkoon vaikka aivan kääntyy normaalisti. Sen sijaan lukot,sekä luukun,että ovet saa kyllä avatuksi takaluukun lukossa avainta kääntämällä. Tämä mielestäni viittaa siihen, että jossain yhteys tai " käskytys", informaatin kulku pätkii ( tai on peräti kokonaan poikki) Mutta missä kohdassa pätkiminen tapahtunee ???? Ja ennen kaikkea,kuinka se suojamuovi irtoaa ehjänä ?
Neuvokaa taas " pappaa ",te, jotka tiedätte, kiitos ! Tarkoitus on tässä pikkuhiljaa ( kunhan ehdin ) kurkistella sitä lukkolaitetta ja sen johtimia sekä mahdollisesti juotoksia. Enpä ole ko.laitetta koskaan nähnytkään enkä tiedä minkä näköinen kampe se on. Ovien lukkolaitteet ovat kyllä jo tuttuja ,siis ulkonäöltään,ei vielä sisuksiltaan.
Olenkohan etes oikeilla jäljillä ?
Mukavaa viikonloppua tähän vuodatukseen " törmääville"

Tos®

Ainoat ruuvit löytyy takaluukun kahvojen kolosta.
Muuten muovi on klipsuilla, jotka ovat tiukassa.

Irroitusta auttanee työkalusarja joka on tarkoitettu sisämuovien irti kampeamiseen.

Kannattaa katsoa takaluukun saranapuolen haitarin sisältä; kuinka perstuneet johdot on?
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Sepittäjä

No niin, homma hoidossa. Kun sain ohjeet, miten takaluukun verhoilun saa irti, niin siitä olikin tällä kertaa aika helppo edetä kun lukkojutut ovat niin hyvin nähtävillä ja kohtuu helposti irrotettavissa siellä verhoilun alla.
Putsasin sen lopullisen lukituksen mekaanisesti viimeistelevän lukituyssysteemin johtoliitoksen ,herkistelin siinä olevan ( niitattu kiinni) mikrokytkimen ja putsailin muutoinkin paikat,crc:tä vähän avuksi varmuuden vuoksi ja aukiolon merkkivalo sammui ja muutenkin lukitushommat toimivat nyt normaalisti takaluukun lukkoa käytettäessä. Eli pääsin tältä osin tällä kertaa ainakin toistaiseksi helpolla eikä tarttenu noita etuovia alkaa purkamaan ja lukkolaitteita hankkimaan. Kiva niin..............
Kytkinkin pelittää ainakin toistaiseksi.
Vielä on kuitenkin jäljellä jotain nhäikkää lukkolaitteitten toiminnassa ,kun edelleen on tilanne,että kuskin oven lukitsemisen yhteydessä ei mene varashälytin päälle ( pikkupunainen vilkkuvalo ei syty ).  Molemmista muista lukituspisteistä (matkustajan ovesta ja takaluukusta) varashälyttimen pikkupunainen ryhtyy vilkkumaan. Mistäs tämä nyt sitten johtuu ? Onko siellä kuskin oven lukkolaitteessa sittenkin varashälyttimelle herätyksen antava mikrokytkin " lakossa" vai mikä vois olla ???? Eihän tämä nyt enää iso puute ole, ei sen puoleen mutta kiinnostaahan nämä. Ja olishan se kiva,kun kampe olis täysin kunnossa.
Kirjoitelkaa, jotka tiedätte tai haluatte arvata, kiitos!

Daatta

Katsopa tuo aikaisempi vastaus. Vika on edelleen oven lukkomoduulissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Turbokiisseli

Itse mikrokytkimet harvemmin hajoaa, vaan nuo TOS:n linkaamassa ffp:n ketjun kuvissakin näkyvät piirilevyn juotokset. Sama ominaisuus löytyy kaikista tuon ikäisistä vaggineista, joissa on keskuslukitus. Yleismittarilla selvittää mikrokytkimien toiminnan helposti.

Lukkolaitetta ei kannata purkaa kokonana, koska kasaaminen voi olla aika ikävä operaatio. Suosittelen ottamaan lukon pöydälle, irrottaman sähköosan ja mekaanisen osan toisistaan, ja sen jälkeen avaamaan sähköosasta ainoastaa sähköosan kannen. Mekanismeihin ei kannata eikä tarvitse koskea. Kannella tarkoitan sitä lukon puoliskoa, jonka puolelta ruuvit kiristetään. Tämän jälkeen juotokset ovat näkyvillä ja ne voi käydä kolvin ja tinan kanssa läpi. 10min homma kun tuon on pari kertaa tehnyt ja lukko on pöydällä.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

Sepittäjä

Kiitos vaan taas hyvistä täsmennyksistä. Selkeä mielipide ja ohjeisto. Tuonpa taidan tehdä jossain vaiheessa, niin saan ainakin juotokset kuntoon.

Nyt tilanne autossa on sen verran muuttunut,että ovien aukiolovalot suttyvät ja sammuvat,kuten pitääkin mutta vielä on jäljellä sellainen puute,että kuskin oven lukkolaitteesta ei varashälytin taida mennä päälle,kun vilkkuvalo ei ainakaan syty vaikka se muista lukituspisteitä syttyy ja sammuu , kuten pitääkin.
Kuskin oven lukkolaitteesta ovet avatessa myös pikkuvilkku sammuu mutta se ei koskaan syty kuskin oven avaimen vääntelyillä.
Nyt olen pohtinut,että ovatko mahdolliset tinausmurtumat myös tähän syynä vai voiko olla,että autoon olis vaihdettu lukkolaite, joka ei varashälytin ohjaile ? Onko sellaista lukkolaitetta edes olemassa näihin autoihin,että ei noteeraisi varashälytintä lainkaan ?
Jos voisin olla varma,että autoni lukkolaitteessa myös varashälyttimen ohjailutoiminto on, niin siinä ainakin siinä tapauksessa ryhdyn ohjeitten mukaisiin juotoshommiin pikapuoliin.
Kiitos vaan neuvojille taas !

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy