Kokemuksia uudesta Tiguanista

Aloittaja Yijji, 24.01.17 - klo:21:17

« edellinen - seuraava »

Yijji

Tiguan Higline 2.0 tsi 4motion dsg ollut ajoissa nyt kolmisen viikkoa. Kilometrejä kertynyt 1500 kilsaa. Täytyy kyllä sanoa, että olen todella tyytyväinen valintaan. Auto on hiljainen. Vääntöä ja tehoa löytyy mukavasti. Autossa on myös aika paljon uusia varusteita minulle. Ihmettelenkin miten olen pärjännyt ennen ilman niitä.  :). Navi active info displayssä on mukava, mukautuva vakionopeuden ACC on loistava, Dynaamiset ledit toimii ilman jatkuvaa rämpyttämistä, webasto on aivan huippu perinteisen lohkolämmittimen jälkeen, Apple Car play ja Dynaudio toimii hyvin. Kaistanpito avustin on myös mukava käytössä. Vaikka koeajon jälkeen ajattelin etten tule sitä koskaan käyttämään. :)

Millaisia kokemuksia muilla?

Gerge

Onko niin että Discover Median yhteydessä saa navikartan näkyviin joko Active Info Displayssä tai "normaalisti" keskikonsolissa mutta ei molemmissa samaan aikaan vaan siihen pitää olla Discover Pro? Vähän samaan tapaan kun Area View 3D näkymä on varattu Discover Pro:lle?

Vielä 2-3 viikkoa odotusta ennen kuin saan oman Tiguanin alle...
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

Yijji

Lainaus käyttäjältä: Gerge - 25.01.17 - klo:17:56
Onko niin että Discover Median yhteydessä saa navikartan näkyviin joko Active Info Displayssä tai "normaalisti" keskikonsolissa mutta ei molemmissa samaan aikaan vaan siihen pitää olla Discover Pro? Vähän samaan tapaan kun Area View 3D näkymä on varattu Discover Pro:lle?

Vielä 2-3 viikkoa odotusta ennen kuin saan oman Tiguanin alle...
Kyllä. Vain toisessa. Navi prossa saa molempiin näkyviin.

zobuli

Tästä pääsee lukemaan minun käyttökokemuksia viikon ajalta: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=31827.msg588202#msg588202

Dynaudiota minulla ei ole, ihan perus äänentoistolla mennään. Sekin kyllä riittää minulle, volumea ja äänenpainetta on tarpeeksi.  :) Ja mikä tärkeintä, auton ovet ei nyt rämise basson tahtiin niin kuin ne rämisi edellisessä autossa (Superbissa), ja bassoa löytyy enemmän.

Kaistanpito avustin on kiva, mutta itse otin sen pois käytöstä ainakin toistaiseksi. Avustin tykkää ohjata autoa liikaa, ja muutaman kerran tuntui oudolta, kun avustin ohjasi autoa keskemmälle tietä kuin mitä itse olisin halunnut. En tiedä johtuiko se lumisesta tiestä, lukiko auto viivoja väärin. Pitää testailla tätä lisää ja ehkä se on kesällä parempi, kun tiet ovat täysin sulaneet.
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

maalainen

Uusi Tiguan 2l TSI Comfortline, ErgoActive kuljettajan istuimella, Led valoilla, Areaview kamera järjestelmällä ja etäisyys säädöllä toimiva vakkari. On ollut nyt viikon ajossa 500km. Kyllä on yllättänyt kaikin puolin positiivisesti. Tietysti vielä on ajettava sisäänajoa, niin auton kuin renkaiden takia. Kaikki istuimet ovat miellyttävät istua, kuskin istuin kuitenkin aivan mahtava. Sähkö säädöt vain puuttuu. Ilmeisesti -17 malleissa ohjausta parannettu, koska viime kesän esittely autoa  selkeästi tukevampi ohjaus, eikä mitään tyhjää keskialueella. Alusta on jämäkkä ja kuitenkin pehmeä. Tietää kuitenkin mitä pyörien ja tien välissä tapahtuu. DSG vaihde toimii kuin ihmisen mieli, eli vaihtamiset näkee vain kojetaulusta. Ei VW nyt kuitenkaan tuntumaltaan ja materiaaleiltaan ihan Premium merkeille pärjää, mutta ei mitenkään oleellisesti häviäkkään. Onhan hintaero +/- 20,000â,¬, joten pitäähän se jossain näkyä. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin, lämmitti auton -20, viidessä toista minuutissa lämpimäksi. Ensi tuntumalta toimii paremmin kuin minulla yksikään aikaisemmin. Pelkässä maantieajossa talvikelillä kulutus 7,1 ei kyllä paha. Oma lukunsa mukavuuteen tuo sitten kaikki nuo elektrrooniset apulaitteet. Konsollin näyttö todella toimii, kaikilla eri toiminnoilla ja hauska lisä, et muistuttaa autosta poistuessa puhelimen mukaan ottamisesta.  Kyllä Tiguan pääsi yllättämään, entistä Diselien CX-60 ja GLK:n omistajaa. Vaikka hyviähän nuo edellisetkin ovat olleet, Tiguan nyt vain kokonaisuutena päihitti. Toivottavasti pärjää kestävyydessä, aika näyttää.

2basso

Ostin Tiguanin vuoden vaihteessa. Hyvältä tuntuu. Luin kuitenkin TM:n talviautotestin ja siinä kerrottiin Tiguanin automaattisen törmäykseneston toimivan vain karttapohjaan merkityillä teillä. Minun autossasi ei karttapohjaa liene koska siinä ei ole navigaattoria. Eli aloin miettiä onko autossani törmäyksenestoa vai ei. Mainoksien mukaan olisi mutta ...

Trent

Lainaus käyttäjältä: 2basso - 02.03.17 - klo:10:49
Ostin Tiguanin vuoden vaihteessa. Hyvältä tuntuu. Luin kuitenkin TM:n talviautotestin ja siinä kerrottiin Tiguanin automaattisen törmäykseneston toimivan vain karttapohjaan merkityillä teillä. Minun autossasi ei karttapohjaa liene koska siinä ei ole navigaattoria. Eli aloin miettiä onko autossani törmäyksenestoa vai ei. Mainoksien mukaan olisi mutta ...
Nyt en ymmärtänyt tuota kommenttia. Käsittääkseni törmäyksenesto (Front Assist) toimii sen vw-merkin takana olevan tutkan avulla, joka siis on käytössä myös mukautuvan vakkarin ja led paketin DLAn kanssa. Eikai kartalla tai teillä ole mitään merkitystä tähän..?
VW Tiguan II Highline 2.0 TDI 140kw -17

tet

^ Mahtaisiko tuossa mennä nyt sekaisin Front Assist ja Emergency Assist? Jälkimmäinen ymmärtääkseni pysäyttää auton ja laittaa käppärin päälle, jos kuski ei reagoi muiden avustimien (esim. kaista-avustin, ACC) ohjaus- tai jarrutuskehotuksiin. Tuon varusteen kanssa ainakin Seatilla pitää tilata aina myös navigaattori, joten siihen karttatiedot lienee jotenkin liittyvät.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Pekki

VAG-autoissa ei toimi hätäpysäytys, jos ollaan tien ulkopuolella TM:n testien mukaan, vaikka autossa ei olisi navigaattoria.
"Auton on oltava karttapohjaan merkityllä tiellä, jotta hätäjarrutus toimii".

Trent

Lainaus käyttäjältä: tet - 03.03.17 - klo:12:21
^ Mahtaisiko tuossa mennä nyt sekaisin Front Assist ja Emergency Assist? Jälkimmäinen ymmärtääkseni pysäyttää auton ja laittaa käppärin päälle, jos kuski ei reagoi muiden avustimien (esim. kaista-avustin, ACC) ohjaus- tai jarrutuskehotuksiin. Tuon varusteen kanssa ainakin Seatilla pitää tilata aina myös navigaattori, joten siihen karttatiedot lienee jotenkin liittyvät.
Juurikin näin. 2basson kysymyksen perusteella ymmärrän että kyse on kuitenkin Front Assistista joka on vakiovaruste kaikissa Tiguaneissa. Tuo Emergency Assist on lisävaruste, ja sen voisi suomentaa hätätilanneavustimeksi, joka siis ohjaa auton tien sivuun ja pysäyttää sekä varoittaa muita teillä liikkujia, kun auto havaitsee että kuski ei reagoi mihinkään.

2basso

Tarkoitin törmäyksenestoa kaupungissa matalilla nopeuksilla esim jalankulkijan eteentulemista ja edellä ajavan auton pysähtymistä jonossa.

Trent

Lainaus käyttäjältä: 2basso - 05.03.17 - klo:08:38
Tarkoitin törmäyksenestoa kaupungissa matalilla nopeuksilla esim jalankulkijan eteentulemista ja edellä ajavan auton pysähtymistä jonossa.
Näin alunperin kysymyksesi ymmärsikin. Eli kysymäsi varuste on Front Assist joka on kaikissa malleissa vakiona. Voit helposti tarkistaa mitä avustimia löytyy painamalla vasemman puoleisen viiksen päässä olevaa nappia, jolloin ajotietokone näyttää avustimien tilan (vakiona Front Assist ja Lane Assist) ja voit halutessasi deaktivoida/aktivoida niitä.

2basso

Ymmärsin TM talviautotestistä että kyse oli nimenomaan tästä tärmäysestosta sillä he kirjoittavat että kaikki autot pärjäsivät hyvin 10km/h nopeuteen asti eli jarrutus tapahtui ennen törmäystä.
VAG-autoilla tämä ei toiminut testiradalla. Olisiko nyt niin että vaikka minulla ei ole navigointia, on autossa kuitenkin jonkinlainen karttapohja.
Laitoin kyselyn paikalliselle VW-myyjälle joka piti TM-kirjoittelua outona ja sanoi lähettävänsä kyselyn edelleen maahantuojalle. Ilmoittaa asiasta kun saa vastauksen. Nyt on mennyt jo 2 viikkoa :). Odotan mielenkiinnolla vastausta.

2basso

Sain vastauksen ja VW:n mukaan tämä törmyksenesto toimii siten että autoissa joissa ei ole navigaattoria se toimii kaikkialla. Se käyttää silloin autossa olevia sensoreita.
Niissä autoissa joissa on navigaattori se toimii ainoastaan karttapohjaan merkityillä teillä, kuten TM:n talviautotestissä kerrottiin ja myös todettiin.

Vagenisti

9tkm päästelty ihan hianosti, mutta: Discover media ei suostu yhteistyöhön enää, ei vaan käynnisty aina kun pitäisi. Autoa sammuttamalla ja uudelleen käynnistämällä saattaa n. kolmannella yrityksellä keskimäärin varmaan lähteä päälle. Mikähän lie vialla??

Gerge

Minulla hävisi äänet vähän välillä, kerran näyttö muuttuu vihreäksi. Kävin tällä viikolla Volkswagen Centerissä ja ajoivat päivityksen jonka jälkeen kaikki on pelannut täydellisesti.
VW Tiguan II Highline 2,0 TDI 140 kW 4MOTION DSG
VW Golf VI Highline 2,0 TDI 103 kW 4MOTION

OctyRO

Itsellä nyt 162 kw neliveto alla "lainassa"
Kivan näköinen se on, kulkee aika hyvin jos vertaa esim. kaverin Macan S Diesseliin. Ei todellakaan jalkoihin jää.
Alustasta tykkään kovasti. Ei niiaa oikeastaan ollenkaan sallituissa vauhdeissa. Sisätilat on hyvin viimeisteltyjä mutta laatuvaikutelma kuitenkin 5/10 vrt. esim.MK7,5 GTI joka toimii pääsäntöisenä autona. Sanotaan näin, jos tarvetta olisi korkeammalle autolle ja enemmän tilaa, niin kyllä mä varmaan tähän päätyisin, toareg turhan iso itselleni. Olen ajannut myös vanhemmilla tiguaneilla, minusta tässä autossa hina ja laatu kohtaa. Toki tää on se tehokas neliveto, että en tiiä miten muut moottorivaihtoehdot.

qsla

Itse koeajoin viimetalvena parin vuorokauden verran 110KW diesel Higlinen ja täytyy kyllä itse sanoa että varsin onnistunut paketti. 150hv konekkin tuntuu yllättävän reippaalta (jotkuthan sanoo että vastaa suorituskyvyssä edellisen tiguanin 170hv pataa). Mukana olleed LED ajovalot olivat minusta parhaat led tuikut mitä on vastaan tullut. Pärjää jo xenoneille mielestäni (lähivaloilla ainakin)

Isoin miinus tulee siitä että hieman turhan muoviseksi ovat jättäneet uuden tiguanin. Kovamuovi A pilarin sisäpuolella ärsytti itseäni ehkä kaikista eniten.
Plussaa korin jämäkkyydestä ja ajo-ominaisuuksista =)
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

VW1964

Itselläni on uusi Tiguan 1.4TSi 4-motion DSG Comfortline ollut vajaat 2-viikkoa ja tyytyväinen olen ollut. Edellinen autoni oli BMW 420i Coupe X-Drive ja vaikka BMW oli hieno ajettava niin rahoille tuli nyt vastinetta enemmän. Kaikkia toimintoja en ole vielä käytännössä testannut mutta riittävän pirteä peli meikäläiselle, varusteita oli enemmänkin kuin odotin. Led-ajovalot ovat todella käyttökelpoiset, ohjausvaste on kevyemmän oloinen kuin BMW:ssä mutta minun makuun oikein hyvä. Normi penkit ovat loistavat. Joskus omistin Venton ja silloinkin tuli todettua että Volkkari hallitsee istuimet. Led-valot muuttaa automaatti asennossa mukavasti valokeilaa ja valotilaa tilanteen mukaan. Takaluukku aukeaa jalan heilautuksella, avaimesta tai lähes miten vain. Webaston toiminta poikkeaa BMW:ssä olevasta täysin mutta kai tähänkin tottuu. BMW:ssä oli täysin automatisoitu Webasto.

tet

Lainaus käyttäjältä: VW1964 - 03.12.17 - klo:00:55
BMW:ssä oli täysin automatisoitu Webasto.

Mitä tarkoittaa "täysin automatisoitu Webasto"? ??? Osaako se lukea kuskin ajatukset ja lämmittää auton valmiiksi ilman että täytyy ajastaa tiettyyn lähtöaikaan? ;D Jos tarkoitit sitä, että lähtee automaattisesti peliin ajon aikana moottorin lämmön mukaan, niin ONNEKSI näissä nyky-vageissa sen toiminnon voi halutessaan ottaa pois käytöstä asetusvalikon kautta.
ex-vag:

VW1964

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.12.17 - klo:10:40
Mitä tarkoittaa "täysin automatisoitu Webasto"? ??? Osaako se lukea kuskin ajatukset ja lämmittää auton valmiiksi ilman että täytyy ajastaa tiettyyn lähtöaikaan? ;D Jos tarkoitit sitä, että lähtee automaattisesti peliin ajon aikana moottorin lämmön mukaan, niin ONNEKSI näissä nyky-vageissa sen toiminnon voi halutessaan ottaa pois käytöstä asetusvalikon kautta.
Hyvä että oikaisit, käytin väärää termiä. Tarkoitin ohjelmoitua. Tarkoitin että BMW:ssä ei tarvinnut miettiä mihin asentoon ilmastointilaitteen jätti päälle, oli sama oliko auto taikka manuaali asennoissa niin aina webaston käynnistyessä meni ilmastointi laite tiettyyn tilaan. Tiguanissa joutuu nyt katsomaan että mihin asentoon ilmastointilaitteen jättää jotta sisätilakin lämpenisi tehokkaasti. Auto asento pois, A/C pois, puhallin-nopeus käsin isolle, lämpötilansäätö riittävän isolla, puhalluksen suuntaus ikkunoihin. BMW:ssä ei tarvinnut näitä miettiä.

finnman

Nyt taitaa kyseessä olla manuaali-ilmastointi, vai? Jos on automaattinenilmastointi, osaa järjestelmä säätää suuttimet, puhalluksen ym. oikein, kun laite lähtee tulille. Näin on ollut VAG-autoissa monta, monta vuotta. Manuaalisysteemissä joutuu tekemään esisäätöjä. Ei taida BMW:kään manuaali-ilmastointi osata itse säätää laitetta? (Ja taitaa siinä olla vakiona automaattinenilmastonti muutenkin?)

VW1964

Lainaus käyttäjältä: finnman - 04.12.17 - klo:11:19
Nyt taitaa kyseessä olla manuaali-ilmastointi, vai? Jos on automaattinenilmastointi, osaa järjestelmä säätää suuttimet, puhalluksen ym. oikein, kun laite lähtee tulille. Näin on ollut VAG-autoissa monta, monta vuotta. Manuaalisysteemissä joutuu tekemään esisäätöjä. Ei taida BMW:kään manuaali-ilmastointi osata itse säätää laitetta? (Ja taitaa siinä olla vakiona automaattinenilmastonti muutenkin?)
Minulla on Tiguan automaattisella ilmastoinnilla (climatronic). Kyllä se automaatillakin lämmittää mutta mielestäni lisälämmitys toimii tehokkaammin kun asettaa käsin säädöt. Lämpötilaa Tiguan ei osaa automaattisesti säätää, se puhaltaa aina sitä lämpötilaa mikä ilmastointilaitteeseen on jäänyt päälle.

tet

Lainaus käyttäjältä: VW1964 - 04.12.17 - klo:11:37
Minulla on Tiguan automaattisella ilmastoinnilla (climatronic). Kyllä se automaatillakin lämmittää mutta mielestäni lisälämmitys toimii tehokkaammin kun asettaa käsin säädöt. Lämpötilaa Tiguan ei osaa automaattisesti säätää, se puhaltaa aina sitä lämpötilaa mikä ilmastointilaitteeseen on jäänyt päälle.

Kuulostaa ihan siltä että autossasi ei ole tehdas-Webastoa, vaan jälkiasennusmalli? Kyllä tehdasweba osaa itse käännellä asetukset kohdilleen, jälkiasenteinen ei osaa. Jälkiasennusmallissa puhallinnopeus säätyy automaattisesti, tai oikeammin on aina vakio (IPCU-releen asetuksesta riippuva). Lämpötila ja suuntaus pitää muistaa asetella itse.
ex-vag:

VW1964

Lainaus käyttäjältä: tet - 04.12.17 - klo:11:47
Kuulostaa ihan siltä että autossasi ei ole tehdas-Webastoa, vaan jälkiasennusmalli? Kyllä tehdasweba osaa itse käännellä asetukset kohdilleen, jälkiasenteinen ei osaa. Jälkiasennusmallissa puhallinnopeus säätyy automaattisesti, tai oikeammin on aina vakio (IPCU-releen asetuksesta riippuva). Lämpötila ja suuntaus pitää muistaa asetella itse.
Autossani on tehdaswebasto ja se toimii ihan oikein. Jos on aikaa odottaa niin auto lämpiää automaatilla ihan niin kuin pitää mutta jos haluan nopeuttaa läpenemistä niin silloin joudun asettamaan käsin säädöt.

zobuli

Ahaa, onko tosiaan näin? Pitääpä itsekin testata nyt tulevilla pakkasilla tuota. Viime talven käytin Webastoa ilmastointi automaattisella asennolla, enkä huomannut siinä ongelmaa ja mielestäni Webasto lämmittää auton todella nopeasti (vertailukohde Superb vm. 2009).

VW1964

Täytyy itsekkin vielä testailla paremmin eri ilmastointilaitteen tiloja automaatista erillaisiin manuaalisäätöihin kun kelit kylmenee ja vaikutuksen näkee paremmin. Itselläni ei ole ennen Volkkaria ollut Webaston kanssa ja edellinen Volkswagen oli Vento jonka ostin 1994, joten hieman tutustumisvaiheessa tässä ollaan joten pahoitteluni siitä.

zobuli

Tänä aamuna -2,5 astetta pakkasta, pientä lumisadetta. Webasto päällä 20 minuuttia, lämpö säädetty 23 asteeseen automaatti asetuksella, mutta ilmastointi otettu pois päältä.
Tulos: auton tuulilasi vähän jäässä ja lumi ei ollut sulanut tuulilasilta. Eli en tiedä tuliko juuri tänä aamuna jokin toimintahäiriö Webastoon, mutta näyttäisi siltä että A/C kannattaa pitää päällä jos haluaa Webastolla auton sisätilat lämpimäksi  ;D Moottorilämmöt nousivat kyllä todella nopeasti tai oikeastaan välittömästi ajoon lähdön jälkeen, eli jos A/C on pois päältä niin ilmeisesti Webasto ei puhalla auton sisälle lämpöä.

VW1964, ehdotan että pidät ilmastoinnin (A/C) päällä ja Climatronicin automaattiasennolla niin Webasto toimii niin kuin se on tarkoitettu toimivaksi  :)

VW1964

Itse olen testannut lisälämmitystä ajastuksella niin että ilmastoinitilaite on automaatilla mutta a/c pois kytkettynä. Kajuutta on ollut ainakin lämmin minulla varmaan toimii a/c aktivoitunakin hyvin. Lämpötilansäätö oli jotain +23-24°C myös. Tehokas tuntuu webasto Tiguanissa olevan.

akk

Tässä pikkuhiljaa alkaa tulla työsuhdeauton vaihto eteen. Tiguan on yksi vahva vaihtoehto ja tällä hetkellä koeajossa alla 1.4TSI 4x4 Highline, jossa ainakin travel-paketti lisänä. Eniten tässä on mietityttänyt miten 150 hv bensakoneella pärjää, vaiko pitäisikö sittenkin olla 180 hv ? Olettaisin nykyisen pasuunan perusteella että tuo tehokkaampi moottori on myös selvästi vääntävämpi ns. dieselmäisempi. Dieselit on joka tapauksessa poissa pelistä koska halutuilla lisävarusteilla (ainakin travel-paketti, webasto, koukku, mahdollisesti ergocomfort penkki) hinta nousee liian korkeaksi. Hinta saisi olla korkeintaan 48kâ,¬ luokkaa. Alustavasti  taajamassa tämä highline menee liiankin liukkaasti, mutta mootoritiellä kaasua saa painaa ihan tosissaan jos haluaa lisää vauhtia, ja silti lähdetään viiveellä. Highlinessä lienee vakiona hieman parempi kuskinpenkki kuin comfortlinessä, mutta silti omaan selkään ristiselän tuki on riittämätön, joten joka tapauksessa joutuu ottamaan ergocomfort-istuimen. En tiedä onko sitten tuossa ergo-penkissä syvyyssuunnassa säädettävä pääntuki, highlinen vakio jakkaroissa on. Highlinen vakio lediajovalot  olisivat kivat mutta ilmeisesti valoteho ei ole kummoinen, ja nekin pitäisi vaihtaa dynaamisiin versioihin ? Kai niillä halogeeneillakin pärjää ?  Digimittaristo on nätin näköinen, mutta kun navi-karttaa ei saa keskelle mittaristoa perus navin kanssa, niin itselle ei mikään välttämättömyys. Jos tästä nyt sai jotain selkoa, niin kysymys on loppujen lopuksi valinnasta 180 hv comfortlinen ja 150 hv highlinen välillä. Ajatuksia ? Kommentteja ?
VW ID.7 GTX

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy