Käsijarru jäätyi? Mitä tehdä?

Aloittaja denzel, 04.01.17 - klo:08:51

« edellinen - seuraava »

denzel

Kävin pesemässä auton pari päivää sitten. Vanhasta muistista ja vastoin parempaa tietoa vedin käsijarrun päälle, ja nyt ei auto lähde parkista.

Mitä voin tehdä? Odottaa kevättä?


Patomursu

Kytkinpommilla liikkeelle ja jatkossa älä käytä käsijarrua, ei sitä tarvitse  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

denzel

Kytkinpommi? :D Eli siis kierrokset korkealle ja kytkin nopeasti ylös? (Suo anteeksi, olen nainen).

Niin, ja onko kulkusuunnalla väliä? Taaksepäin olis enemmän tilaa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 04.01.17 - klo:08:58
Kytkinpommilla liikkeelle ja jatkossa älä käytä käsijarrua, ei sitä tarvitse  :)

Niin no onko palat jäätyneet levyihin vai vaijeri jäätynyt sukkaansa? Tuo jälkimmäinen kun ei ihan niin helposti laukeakaan. Vai onko autossa sitten uudenmallinen sähkökäkkä jossa sähkömoottorit on satuloissa ???

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Jultsu

Käsilaukusta hiustenkuivaaja esiin ja sillä töhöttämään takajarruja?
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

multsi

Taitaapi olla rummut eikä levyt tuossa

Kunnon potkuja vanteisiin tai sitten koittaa tosiaan kytkimellä täräyttää ylös, mutta se ei liukkaalla pinnalla juuri auta. Jos pääsee asfaltilla tai muulla pitävällä pinnalla raahaamaan persettä, niin kyllä se siitä pian pitäisi lähteä.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: multsi - 04.01.17 - klo:09:57
Taitaapi olla rummut eikä levyt tuossa
Tuossa? Nyt taidat tietää jotain taustatietoa mitä tässä topicissa ei vielä olla mainittu ???

Mutta siis ihan samalla sitä rummuissakin ne voi olla joko kengät jäätyneet rumpuun tai sitten se käkän vaijeri sinne suojasukkaansa. Tosin kengät kyllä jäätty melko tiukkaan rumpuihinsa vs. mitä palat jäätyy levyihin = sitä irrottavaa "pommpuakin" tarvitaan aikalailla enempi. Tällöin juuri peruuttamienn voi itse asiassa olla parempi, sillä tällöin sitä voimaa saadaan enempi sinne renkaisin vs. että eteenpäin mentäessä ne vaan laahaa perässä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

multsi

Muistelisin siis citigossa olevan rummut takana.

kt

#8
Levyjarrut edessä ja rumpujarrut takana. Taitaa käsijarruvaijerikin olla helposti jäätyvää/jumittuvaa lajia. Siksi ei pidä mennä pesemään autoa nollakelillä, kun yöksi tulee pakkasta. Jos noin kuitenkin käy, niin kannattaa autolla ajella pesun jälkeen ja jarrutella mahdollisimman paljon, jotta vesi häviää rummuista ja levyiltä pois. Käsijarruvaijerista veden poistaminen on vaikeampaa.
Manuaalivaihteisella, kun tasaiselle pysäköi pesun jälkeen, ei kannata laittaa käsijarrua lainkaan päälle, vaan laittaa vaikka ykkösvaihteen päälle. Tasaisella auto pysyy kyllä vaihteen varassa.
ASG-vaihteisella taas käsijarru on "pakko" vetää päälle, koska muutoin koko valorivistö välkkyy ja äänimerkki huutaa, jos toisin yrität. Siis automaattivaihteisen auton kanssa on vielä tarkempaa noiden pesujen kanssa pakkassäällä. Ja sama ongelmahan on ajon jälkeen, kun vesikelillä on ajeltu ja mennään parkkiin pakkasyöksi. :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

denzel

Kyseessä Up, mutta sillä ei liene tässä merkitystä?

Ja tiedän siis kyllä erittäin hyvin, ettei olisi pitänyt laittaa käsijarrua, mutta kun sen vanhasta tottumuksesta vedin päälle, niin tilanne on tämä. Syy, miksi sitä käytän on tuplavarmistus. Pari kertaa perheessä käynyt niin, että auto lähtenyt omille teilleen, kun joku on unohtanut vaihteen vapaalle eikä ole ollut käsijarrua varmistamassa.

Mutta uskaltaako tuota nyt sitten väkivalloin yrittää liikuttaa? Alla on kyllä varmaankin kuiva asfaltti, joten siitä ei jääne kiinni. Voiko siis jotakin mennä rikki, jos jää ei anna helpolla periksi? Aamulla ei tosiaan liikkunut senttiäkään eteen eikä taakse, vaikka hetken nytkyttelin. Lähellä on kyllä parkkihalli, johon voin ajaa sulattelemaan, jos vain auton saa sillä tavoin liikkeelle, ettei mitään mene rikki kilometrin matkalla.

kt

Kyllä sitä voi vedättää etupyörillä vaikka täysillä. Takapyörät sitten tulee luistelemalla tai käsijarru irrottaa. Jos ei lähde , niin takapenkille lisää porukkaa, jotta renkaat alkaa tarttumaan asfalttiin, niin kyllä se siitä irtoaa. Ei mikään mene rikki, koska samanlaista käsittelyä se auto saa joka jarrutuksessa. Mutta varo sen verran, ettei jarrun irrotessa auto mene päin seinää, kun täysillä revittää. Tietenkin kytkin voi joutua koville, jos auto ei lähde liikkeelle, kun takapenkki on täynnä painoa.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

SNG

Sitten kun jäätynytkässäri antanut sen verran periksi, että autolla pystyy ajamaan suht normaalisti, kannattaa ajon jälkeen tarkistaa ovatko jarrut jääneet laahaamaan. Rumpujarruissa tosin taitaa olla sen verran järeät palautusjouset, että ei välttämättä koske niitä. Jarrujen laahauksen tunnistaa helposti viskaamalla vanteelle hieman lunta. Jos jarrut laahanneet vähänkään enempää, lumi sulaa sihahduksen kera.

Veisin itse auton lämpimään talliin ainakin muutamaksi tunniksi. Lämmin parkkitalo toimii myös.

Itsellä oli viime talvena ongelmia käsijarrun kanssa (autossa kaikissa pyörissä levyjarrut). Huollossa vaihdettiin uudet käsijarruvaijerit takajarrulevyjen uusinnan yhteydessä. Tänä talvena ei ole jäätyneet ainakaan vielä...KOPKOP

denzel

Kiitos kaikille neuvoista. Katsotaan kuinka käy...

Emil

Ei ole varsinaisesti vaijereiden jäätymisongelmaa näissä. Vuodesta -13 olen käyttänyt Citigon seisontajarrua lähes päivittäin. Kolmessa eri Citigossa. Mutta ne jarrukengät kuulema voi jäätyä rumpuun kiinni, jos pesun jälkeen jättää seisontajarrun päälle.

Vasta äskettäin sulateltiin yhden peräkärryn jarruja kuumailmapuhaltimella. Aika kauan sai antaa lämpöä, vaikka pakkasta oli vähemmän kuin nyt. Aukesi ne sitten lopulta.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Emil - 05.01.17 - klo:14:11
Mutta ne jarrukengät kuulema voi jäätyä rumpuun kiinni, jos pesun jälkeen jättää seisontajarrun päälle.

No tätä tässä vähän itsekin ajattelin, jotta eikös tuo palojen/kenkien kiinni jäätyminen yleensä vaadi sitä kosteutta sinne mukaan => kirjoittelin tässä tapauksessa epäilykseni tuosta vaijerin jäätymisestä, jolloin käsijarrun vapautuskin on tehtävä hieman eri tavalla :-\

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Zego

Käsijarru kuuluu aina pitää päällä, älkää nyt tyhmiä neuvoko!  >:(

los los

Touranisani takapyörä jääty aina pakkasella,minulla on kaksi vaihtoehtoa.
Käyn uusimassa vaijerit korjaamossa.
Laitan pyörän taakse kolmion mallisen  liukuesteen.
Vähäisen käytön vuoksi käytän liukuestettä.
Tänään kokeilin käsijarrua -20 c kahva ei liikunnut lainkaa.
Sulalla käsijarru toimii normaalisti.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Zego - 05.01.17 - klo:17:29
Käsijarru kuuluu aina pitää päällä, älkää nyt tyhmiä neuvoko!  >:(

Itsellä nyt jo 3. auto putkeen jossa on sähkökäkkä joka vetää itsensä aina autom. päälle kun auton sammuttaa - eikä ole koskaan ollut näiden kanssa mitään ongelmia :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

sambolo

Molemmissa vageissa joutunu vaijerit vaihtaa mitä mulla ollu. Voi olla että jarrun saa vapautumaan nykimällä vaijeria auton alla edestakas, tai ainakin yleensä vähän helpottaa. Ajaa lämpimään hallii ni aukee lopullisesti. Todennäköisesti voi jumittaa toistekkin että vaihdattaisin vaijerit suosiolla, ennen kun tarvii jarruosia vaihdella niinkuin itellä..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Marko

Tuliterä Scoutti.Palat jäätyivät levyihin kiinni puuterilumessa ajon jälkeen,siis normaali maantieajon jälkeen.Arvasin kyllä tuon,mutta vedin sentään käsijarrun päälle,kun oli sen verran mäkeä,ettei viitsinyt jättää P: n varaan.
Skoda octavia scout Tdi 184 horsepower -17
+ muuta kalustoa,niin että hirvittää.

Emil

No, pesussa sitä vettä ei vaijeriin pääse. Ja pesun jälkeen kun tämmöinen ongelma ilmenee, on se sen merkki, että jarrukenkä on jäätynyt jarrurumpuun kiinni. Näin kävi työkaverini UP!:ille kaksikin eri kertaa pesun jälkeen.

Ja ei. Käsijarrua ei pidä kiristää pesun jälkeen, jos jarruja ei pääse ennen sitä kuivattamaan. Eli käsijarrua ei todellakaan täydy pitää aina päällä. Jos joku neuvoisi käsijarrua käyttämään aina, niin sehän se vasta tyhmä neuvo olisikin!

sambolo

Voi päästä jos vaijerin tiiviste rikki niiku monesti on, painepesurilla kun sinne sohii niin voipi mennä.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Emil

Mikähän sen olis noin uudesta autosta rikkonut?

0251

Minulla kanssa Mazdan kanssa kävi noin. Pesuhallista reiluun kahenkympin pakaseen yöksi parkiin,ja lihasmuistista käkkäri kiinni. Vaikka kotimatkalla koitin kuinka muistutella ihteeni että ei käkkäriä päälle. Aamulla ei jarrut löysänny sitten millään. Irroitus yrityksissä rupesi jo Absin ja rengaspaineen varoitukset herjaamaan. No kyseessä on rumpujarrut ja onneksi avonaiset alut alla. Parinlitran kastelukannulla hajin sitten hanasta niin kuumaa vettä kuin sain. Eikä mennyt kun pikkuloraus per rumpu kun kengät pamahti auki. Mutta ilman vesivoitelua ei olisi ollut toivookaan päästä liikenteeseen

0251

Ja herjat hävisivät kun muutaman metrin olin ajanut taas rullaavilla takapyörillä,onneksi

Peke

Meillä oli Citigo 4v. 2v meni hyvin mutta viimeiset 2v käsijarru otti tavaksi jumittaa tietyillä keleillä. Ja pakkasilla pesun jälkeen. Viimeksi tällä viikolla, vaikka auto oli yön yli lämpimässä tallissa. Vitun ärsyttävä "ominaisuus" muuten ok paketissa. Ja kyllä sitä reilusti irroteltiin, aseina lämmin/kuuma vesi ja hanaa.  :)
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

0251

Joo sinne jää näköjään helposti kosteutta joka sitten jäätyy. Minä pidin yönajan reilussa 25 pakkasessa ilman käkkäriä parkissa. Ja ajattelin että kyllä se nyt jo pelittää, muutama kisa ajelua ja käsijarulla parkkiin. Oli taas jäässä,vissiin jäät oli jarrutellessa sulaneet ja sama rumba taas edessä.Nyt noin viikon jälkeen tuntuu jo kosteudet olevan poissa ja käkkäriä uskaltaa taas käyttää.

denzel

Ongelmat jatkuvat :(

Ei saatu autoa liikkeelle millään ilveellä kovilla pakkasilla. Ja nyt plussakeleillä ongelma edelleen päällä. Toinen takarengas pyörii nyt, mutta toinen edelleen jumissa. Voiko tämä edelleen johtua jäätymisestä (jos siellä on jossakin iso kalikka jäätä, joka estää osien liikkumisen tms) vai onko jotakin mennyt rikki liikutteluyrityksissä?

multsi

Aika jännää jos ei plussakelillä vapaudu. Kyllä sen pitävällä pinnalla pitäisi vapautua jos ajamaan lähtee aika äkkiä. Yhtenä vaihtoehtona perinteisesti moukari käteen ja vannetta hakkamaan. Aluvannetta ei tosin kovin kauheasti viitsi piestä.

SNG

Lainaus käyttäjältä: denzel - 10.01.17 - klo:10:19
Ongelmat jatkuvat :(

Ei saatu autoa liikkeelle millään ilveellä kovilla pakkasilla. Ja nyt plussakeleillä ongelma edelleen päällä. Toinen takarengas pyörii nyt, mutta toinen edelleen jumissa. Voiko tämä edelleen johtua jäätymisestä (jos siellä on jossakin iso kalikka jäätä, joka estää osien liikkumisen tms) vai onko jotakin mennyt rikki liikutteluyrityksissä?

:-\

Onko auto ollut sulamassa lämpimässä tallissa kuten ehdotin?

Pikku plussakeli on aika huono jään sulatteluun. Faasimuutos jäästä vedeksi vaatii niin paljon lämpöenergiaa että se kestää pitkään näillä lämpötiloilla.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy