Vanteet

Aloittaja Raimo247, 27.12.16 - klo:16:43

« edellinen - seuraava »

Raimo247

Isäukolle tilattiin juuri talvivanteiksi nämä: https://www.laatuvanne.fi/product/85748/

Suoraan sopivat, ei mitään soviterenkaita, eikä eri pultteja.

Aika tavalla samaa mieltä Skodan vanteiden hinnasta vs. tyyli.
Talossa
Kodiaq Style 2020 MY20 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq Style 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG
Kodiaq L&K 2019 MY19 4x4 2,0 TSI DSG

Ex:
Kodiaq Style 2017 MY18 4x4 2,0 TSI DSG
Octavia Combi Elegance 2014 MY15 4x4 1,8 TSI DSG

iltanen

Saako noita alkuperäisiä vanteita mistään halvemmalla? Liikkeestä esim. 18" Triton 215e ja 200 näyttäisi olevan Tsekeissä.
Skoda Kodiaq 1.5 TSI 6-v Ambition (2018)

Carbon83

Mikäs on nyt konsensus noiden Vega vanteiden osalta? Tietenkin kaupasta voisi kysyä, mutta ei siellä asioista aina niin tiedetä. Eli pystyykö Kodiaqiin ottamaan Vega vanteet, ja ovatko nämä 19" vai "20?

tapanixxx

Sivukommenttina sanon että eikös kaikki yli 17” on vähän overkill suomen teille ja nopeuksille. Itse vaihdoin 18” vanteet 17”.

piokon

Lainaus käyttäjältä: Carbon83 - 24.10.18 - klo:17:51
Mikäs on nyt konsensus noiden Vega vanteiden osalta? Tietenkin kaupasta voisi kysyä, mutta ei siellä asioista aina niin tiedetä. Eli pystyykö Kodiaqiin ottamaan Vega vanteet, ja ovatko nämä 19" vai "20?

Sportilineen saa "virallisesti" tilattua Vega-kevytmetallivanteet 8,0Jx20" 235/45R20 - antrasiitti. Itsellä 19" tuuman koossa, mutta ne on Skoda Superb sportline mallistosta alle otetut. Virallisen jälleenmyyjäliikkeen kautta hankittu ja testattu, että ei ota kiinni. Takana 24tkm eikä ongelmia (joskin osa ajosta alkuperäisvanteilla).

Raimo247

Lainaus käyttäjältä: tapanixxx - 24.10.18 - klo:18:30
Sivukommenttina sanon että eikös kaikki yli 17” on vähän overkill suomen teille ja nopeuksille. Itse vaihdoin 18” vanteet 17”.

Jokseenkin samaa mieltä, vaikka Kodiaqiin sopiikin isommat ja on vielä profiilia ainakin 18" koossa. Nyt pääsin toisen kerran veivaamaan Kodiaqiin 17" talvirenkaat alle 18" kesärenkaiden jälkeen ja parannus on joka asiassa huomattava.

- Ratti kääntyy todella paljon kevyemmin. 215/65 R17 vs. 235/55 R18. 18" on yliraskas kääntää. Molemmissa pitänyt 2,8bar.
- Auto tuntuu huomattavasti ketterämmältä, kääntyy ja ohjautuu paremmin.
- Auto tuntuu kulkevan ja rullaavan kevyemmin ja kiihtyvänkin huomattavasti paremmin. Tässä ero on hurja, jopa rauhallinen kuski huomaa tämän lisätehon. Vanteen painoero? Vierintävastus?
- Melu ei yllättäen lisääntynytkään vaikka alle tuli HKPL8:t. Todella hiljaista.

Keväällä varmaan kiva veivata ulkonäöllisesti Trinityt taas alle, mutta muuta hyvää ei ole sanoa.
Talossa

Ex:

numero1

Niin, näähän on makuasioita.  :)

Itse taas tykkään kun rengas ei vello/elä liian korkean profiilin takia. Varsinkin kun Kodiaq on todella pehmeä vaikka alla on 20 tuumaiset. Pysyy tuntuma parempana tiehen eikä äänetkään kuulu sisälle, kiitos hyvän eristyksen. Tässä yhteydessä annan ison plussan alustan säädölle, eron säätöjen välillä huomaa arkiajossa selvästi.

Talveksi mulle tulee Sportlinen vakiokoko, eli 235/50/19. Painosta en itse ota paineita, jokatapauksessa auto on vakiona aivan liian tehoton. Ja kaiken bensan se vie minkä tankkiin laittaa.

Alkuperäisiä vanteita en itse laittanut alle sikamaisen hinnan takia (siis 20" Vegat) ja siksi ettei niitä saanut tehtaalta suoraan mustina. Alkuperäiset 19 Triglavit myin pois ku ei taas miellyttänyt omaa silmää. Olishan tuolla alkuperäisissä ollut pari kivaa mallia 19 tuumaisina. Niissä vaan, kuten monissa alkuperäisissä, mun makuun liian pieni offset ja usein liian kapeita.

Laitan kuvan talvikumeilla kunhan käyn laitattamassa.

Ja vielä kerran, nää on makuasioita, eikä oo tarkotus arvostella kenenkään kommentteja tai ajatuksia.

Carbon83

Sainkin vastauksen eilen asiantuntijalta asiasta, eli Sportlineen ilmeisesti saa tilattua, mutta ei tällä hetkellä koska sillä on vaikutus päästöihin ja ilmeisesti niistä ei ole ilmoitettu uusia mittauksia. Siksi Vegaa ei saa tällä hetkellä tilattua Skodalta. Ei tosin osannut sanoa että sopiiko ne ainoastaan Sportlineen jossa on hieman erilainen alusta, vai menevätkö Vegat myös alempiin Kodiaqin malleihin.

Saahan noita jälkeenpäinkin tilattua jälkimarkkinoilta, kun saadaan selvyyttä.

Raimo247

Numero1, mieltä saa olla ja vaikka olisi eri mieltä, niin on yhtä oikeassa oman mieltymyksensä kanssa, kuin toinen omansa kanssa. Vannekokoasiassa molempiin suuntiin mieltyneitä riittää.

Jatkankin mielelläni keskustelua. Omasta mielestäni Kodiaq on hyvinkin kova ja jämäkkä kyyti, ainakin ilman säädettävää alustaa. Olen ajatellut, että korkea koppi on oltava jämäkkä, jotta se kallistelisi vähemmän. Ja silti se kallistelee. Montut vaan tuntuu persiiseen edelleen erittäin vähän joustavien istuimienkin takia. Mihin on tottunut, sekin vaikuttaa - me siirryimme Skodaan ruotsalaisista joissa istuimetkin ovat - sanotaanko - erilaisia. Jahka isäukon tilaama Kodiaq saapuu, pääsen vertailemaan vakioalustaa ja säädettävää.

Offset asia on vieraampi, mutta ihmettelinpä tuossa talvipyöriä alle ruuvatessa, että vanteet ovat melko syvällä lokarissa. Momenttiavaimen kanssa saa varoa raapimasta auton maalipintaa. Itse olen myös ihmetellyt sitä jämäkkyyttä minkä Nokian HKPL8 tarjoaa tuossa 215/65 R 17 koossa. En huomaa minkäänlaista hyllymistä tai heijaamista. Ohjaustuntuma on mielestäni huomattavasti tarkempi kuin vakio kesä-Continentaleilla 235/55 R18, ne taitavat olla aidosti älyttömän löysät. En ostaisi seuraavaksi Conteja, nyt siis toisella kaudella ja kokonaisajomäärä 23.000 autolla, Contit about 5mm tasossa. Suurin yllätys asiassa minulle on se, että mielestäni nyt talvirengas voittaa kesärenkaan 6-0. Eihän sen ikinä pitäisi niin olla?
Talossa

Ex:

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Carbon83 - 26.10.18 - klo:08:14
Saahan noita jälkeenpäinkin tilattua jälkimarkkinoilta, kun saadaan selvyyttä.

Tuolla joitakin:

https://shop.skoda.fi/50021-27989479/kevytmetallivanteet

torso1

Onko kukaan sit ajanut Kodiaqia DDC-alustalla? Onko silloinkin yhtä kova ajettava? Kävin itse ajamassa Sportlinen jossa vakio 19” rengastus. Mielestäni ks. rengaskoko ei ole yhtään liian iso suomenkaan teille. Ei mitään vetelyä, rengasääniä tai muuta negatiivistä. Alusta vain tuntui aika pintakovalta. Sitä ongelmaa ei mielestäni ratkaista rengaskokoa pienentämällä tai profiilia kasvattamalla. Ehkä vähän mutta ei paljon. Toisiko säädettävä alusta sit kaivattua pehmeyttä tähän asiaan.

Sit toinen asia liittyy noihin vanteisiin. Ihan järkyttävän sisässä ovat nuo 19” Sportlinen vakiovanteetkin. Iso miinus auton ulkonäköön liittyen. Katsokaapa vaikka X5 tai Q7, niin tämmöinenkin ulkonäkö asia on jo vakiovanteilla kunnossa. Liittyykö tuo pieni vakioffset sitten jotenkin auton alustageometriaan? Meneekö ajettavuus huonoksi ja veteleekö urissa jos offsetin laittaa semmoseksi et renkaat tulee enemmän ulos..

piokon

Minulla DCC+19" vanteet kesägummeissa. Minusta DCC:n normaali ja comfort asetukset toimivat tosi hyvin, sport hieman liian tiukka omaan makuun ja comfort ehkä hieman "löysä/pehmeä" kurveissa mutta taas maanteillä suodattaa kivasti kaikki epätasaisuudet. Jollekin confort saattaa olla jopa liian pehmeä. 19" vanteilla ei ole ollut kuitenkaan yhtään vetelyä tai ylimääräistä rengasmelua ja palnnut DCC-alustan kanssa hyvin yhdessä.

numero1

Tällaset talvella.

torso1

Lainaus käyttäjältä: numero1 - 22.11.18 - klo:12:28
Tällaset talvella.

Ai vitsi miten törkeen hyvän näkönen tuo sun biili on. Oon kyllä niin kade! ;)

Onko talvivanteet myös 20”??

Onko tuo sun auto ihan normaali Sportline ja ulkoväri musta? Jotenkin tuo kokonaisuus näyttää niin hyvältä. Offsetti paljon parempi kuin skeidan omissa vanteissa. Ei kyllä helpota yhtään tämä tuota kodiakkikuumetta...

Sokota09

Vähän on likainen auto kuvassa ;) :D mustat vanteet sopivat hyvin, tyylikäs paketti sekä talvella, että kesällä.

numero1

Joo ei oo ihan justiinsa pesty.  :'(

Ja kiitos kommenteista.

Noi vanteet on 19 tuumaiset, mutta rengas kyllä näyttää luonnossakin ohkasemmalta ku todellisuudessa on. Vanteet on 8,5x19 et 35, eli aika leveät 235/50 renkaalle. Kuitenki kumia riittää suojaamaan vannettaki. Kumeina on Hakkapeliitta 8, oli 200, halvemmat ku ysit.

Ja auto on vakio sportline mustana.

torso1

Lainaus käyttäjältä: numero1 - 23.11.18 - klo:20:37
Joo ei oo ihan justiinsa pesty.  :'(

Ja kiitos kommenteista.

Noi vanteet on 19 tuumaiset, mutta rengas kyllä näyttää luonnossakin ohkasemmalta ku todellisuudessa on. Vanteet on 8,5x19 et 35, eli aika leveät 235/50 renkaalle. Kuitenki kumia riittää suojaamaan vannettaki. Kumeina on Hakkapeliitta 8, oli 200, halvemmat ku ysit.

Ja auto on vakio sportline mustana.

Hyvältä kyllä näyttää vaikka ”vaan” 19 tuumaset. Kuitenkin iso auto kyseessä. Minkä merkkiset sulla on nuo kesä- ja talvivanteet..??

numero1

Kesävanteet on Keskin KT18 ja talvivanteet Monaco M10. Noita Monacoja näyttää olevan yleisemmin ainakin Rial merkillä myynnissä.
Keskinit, niinku aiemmin jo manasin, tuli valmiiks naarmuisina ja hommasta jäi p...an maku suuhun, eli en mainosta mistä tulivat (vaikka tekis mieli haukkua). Ite vanteet kyllä tosi jees.
Monacot tuli gummihusetilta (ei taida enää tätä vannetta löytyä valikoimasta) ja kaikki meni tosi jees. Oon tilannu tuolta jo neljät vanteet ja useita rengas sarjoja ja voin suositella. Nämäkin vanteet mun mielestä tosi jees.

torso1

Lainaus käyttäjältä: numero1 - 24.11.18 - klo:21:34
Kesävanteet on Keskin KT18 ja talvivanteet Monaco M10. Noita Monacoja näyttää olevan yleisemmin ainakin Rial merkillä myynnissä.
Keskinit, niinku aiemmin jo manasin, tuli valmiiks naarmuisina ja hommasta jäi p...an maku suuhun, eli en mainosta mistä tulivat (vaikka tekis mieli haukkua). Ite vanteet kyllä tosi jees.
Monacot tuli gummihusetilta (ei taida enää tätä vannetta löytyä valikoimasta) ja kaikki meni tosi jees. Oon tilannu tuolta jo neljät vanteet ja useita rengas sarjoja ja voin suositella. Nämäkin vanteet mun mielestä tosi jees.

Jeppis. Onko muuten minkälainen kapistus ajaa tolla 20” kesävanteella? Sulla tais siinä olla et30, eli aika ulos tulee vakio et43:een verrattuna. Tietysti jos vanne on 8,5 tuumaa leveä niin paljonko se todellisuudessa muuttaa auton kokonais alustageometriaa verrattuna vakiovanne/rengas yhdistelmään?

numero1

Ihan passeli ajaa myös tolla kesäsetillä. Tosin vertailua ei kerennyt karttua vakio ysitoistasilla kuin alle tuhat kilsaa, silloinkin oli kulmat pikkasen pielessä, jotka sitten takuuseen säädettiin. Loppujen lopuksi ite rengas ei poikkea hirveästi, kun vanteen leveys muuttuu reilusti. Eli en ole huomannut mitään vetelyä ja tarvittaessa reagoi tosi nopeasti ohjausliikkeisiin. Pääosin ajelen comfort alustan säädöllä, silloin tietty kori keinuu nopeissa liikkeissä. Sportilla uskaltaa painaa melkein yhtä lujaa mutkiin (kuivalla kelillä) kuin edellisellä nelikko rs Octavialla.
Eli, suurin ero on esteettinen. Ajossa ei eroja huomaa.

torso1

Lainaus käyttäjältä: torso1 - 24.11.18 - klo:23:01
Jeppis. Onko muuten minkälainen kapistus ajaa tolla 20” kesävanteella? Sulla tais siinä olla et30, eli aika ulos tulee vakio et43:een verrattuna. Tietysti jos vanne on 8,5 tuumaa leveä niin paljonko se todellisuudessa muuttaa auton kokonais alustageometriaa verrattuna vakiovanne/rengas yhdistelmään?

Vastaampa tähän itse itselleni ;D

Eli jos tuota sun kesäsettiä vertaa vakio 19” renkaaseen/vanteeseen. silloin edellyttäen että olet pitänyt rengaskoon ”vakiona”, niin uudella setillä vanne tulee 6mm lähemmäksi iskaria ja ulkoreuna 32mm ulommas. Raidevälin keskipiste kasvaa 26mm yhteensä. Kokonaisraideväli kasvaa 64mm yhteensä.

Talvisetilläsi nuo muutokset ovat tietysti vähäisemmät koska et oli suurempi. Tuskin tuo kuormittaa alustan osia juurikaan enempää, jos ajotuntuma ei muutu.

Aikoinaan muistan vaan kun tuli Bemareita harrasteltua, niin ne olivat pirun tarkkoja siitä että raideväli ei saanut muuttua vakiosta. Aivan kauheita kotteroita oli ajaa jos alustasäädöt ei ollut kohdillaan tai meni laittamaan vakiosäädöille väärän ET-luvun omaavat hienot kiekot alle.

Cayman

Mahtaako sopia 19”x10” ET 35 vanteet 275/45/19 kumeilla,tulis vähän enemmän maasturi näköä Kodiin 🤔
ID.3 Business
Golf VIII

torso1

Uuteen tulevaan Sportline Kodiaqiin olen tässä vanne valintaa pähkäillyt. Auton väri on musta. Kaksi vaihtoehtoa on pyörinyt mielessä:

- AEZ Steam Graphite 8,5x19 ET38, renkaat 235/50 R19

- BBS CI-R (mustat) 8,5x19 ET32, renkaat 235/50 R19

AEZ:t sais setin n. tonnilla ja BBS:t hyppää pariin tonttuun sitten per setille. Tietysti on takovannekin.

Mitäs on porukka mieltä näistä vaihtoehdoista? Ainakin configuraattoreissa näyttää ihan hyvältä omaan silmään. Vaihtoehtoja on vaan tsiljoonia mistä valita. Ei oikein noi Skeidan omat vanteet mitkään sytytä omaan silmään..

torso1

Voisko joku oikeesti mitata paljonko esim. vakio 19 vanne/rengas yhdistelmässä jää tilaa iskarin kuppiin? Miten paljon jää tilaa lokareiden tasalle eli miten sisässä vakio renkaat ovat todellisuudessa? Ainakin ne näyttävät olevan aika sisässä.

LEMMY

Lainaus käyttäjältä: torso1 - 17.01.19 - klo:15:53
Uuteen tulevaan Sportline Kodiaqiin olen tässä vanne valintaa pähkäillyt. Auton väri on musta. Kaksi vaihtoehtoa on pyörinyt mielessä:
AEZ:t sais setin n. tonnilla ja BBS:t hyppää pariin tonttuun sitten per setille. Tietysti on takovannekin.

Toi BBS ei ole takovanne. Sen kehä on flow forming mankeloitu ja näin ollen vahvempi ja paljon kevyempi kuin valuvanne. BBS forged line maksaa alkaen n.4000 euroa kierros. On noi silti varmaan n.3 kg/kpl kevyemmät kuin AEZ.
Audi A4 sedan S line 2.0 TFSI S tronic, Daytona Grey 2020
Ex.Audi A4 sedan 2.0 TFSI quattro S tronic, Scuba Blue 2016
A3 SB 1,8 TFSI  quattro S tronic 2013

torso1

Lainaus käyttäjältä: LEMMY - 18.01.19 - klo:06:02
Toi BBS ei ole takovanne. Sen kehä on flow forming mankeloitu ja näin ollen vahvempi ja paljon kevyempi kuin valuvanne. BBS forged line maksaa alkaen n.4000 euroa kierros. On noi silti varmaan n.3 kg/kpl kevyemmät kuin AEZ.

Olet oikeassa muuten tästä. Tuo CI-R on Flow Formed vanne. Onko kellään kokemusta noista AEZ vanteista? onko laatu minkälaista?

Aika hankalaa on netistä löytää suorasovitteisia vanteita tuohon Kodiaqiin. Ei monella merkillä ole 5x112 ja CB57.1 vaihtoehtoa. Kyllä kait ne menee soviterenkailla myös jos laatuvanteet ottaa ja metalliset soviterenkaat.

Tuossa AEZ Steamissä on siinä rajoilla et sopiiko pyörimään. Laskurin mukaan 8,5" leveä vanne et38 menee 14,6mm lähemmäksi iskaria. Tuosta on toki kyllä et36 ja et32 vaihtoehdot myös olemassa. Varmaan tuo et32 olisi järkevin vaihtoehto. Iskaria kohti tilaa ei varmasti ole hirveästi pienentää mutta kaaria kohti kyllä voidaan mennä.

torso1

No nyt löyty sopivat ;D

BROCK B36 Crystal Silver Black
8,5x19 5x112 et35

Nämä mahtuu varmasti:)

Pitäisi olla ihan laatuvanteet hinta/laatu -suhteeltaan. Kyhnyä ei ole varmaan laittaa 2 settiin noita Flow Forged vanteita mutta noita Brockkeja vois 2 settiä nippanappa sijoittaa..+ renkaat tietenkin vielä päälle.

Vanteet tulee varmaan sopivasti ulos mutta ei liikaa, eivätkä renkaat varmasti ota kiinni iskareihin.

torso1

Tänään lähti myös tulevaan uuteen Kodiaqiin 2 settiä vanne/rengas -sarjoja tilaukseen.

Vanteet: 2 settiä Brock B37 Crystal Silver Polish 8,5x19 et35

Kesärenkaat: GoodYear EfficientGrip SUV 235/50 R19

Talvirenkaat: Continental ContiVikingContact 7 235/50 R19

Eiköhän nuo passaa uuteen Kodiaqqiin kuin se kuuluisa nyrkki silmään! ;D

Juihi

MAK Köln 19”

Superb 1.8 T DSG elegance vm.2011, BMW Active Tourer 225i A vm. 2015, Tiguan 2.0 TSI 4Motion DSG Highline vm.2016, Skoda Kodiaq 2.0 TSI Sportline DSG 2019

bustedi

Magnetic Brown värisessä Kodiaqussa oli talven alla antrasiitin väriset 19” Triglavit. Tykästyin kovasti tuohon antrasiitin ja auton värin yhdistelmään ja tilasin tänä aamuna kesäksi 19” Braga-vanteet (antrasiitti).
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy