Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

Ukko

Ohjaamo on täysin Tarracosta kopioitu, samoin auton keulan ja takapään ilme. Tuo on se design mihin koko mallisto on menossa. Koeajoa odotellessa, mutta ei sitä uutta teknologiaa nyt näytä paljon tulevan.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 09.07.19 - klo:22:45
Jos litrainen on/oli hyvä, niin miksi hankit isomman? :)
Siihen auton vaihtoon on niin monta tekijää, mutta oikeasti onko yhtään pätevää. Tuulilasin lämmityksen ja dcc:n halusin, jolloin litrainen ei käynyt. Sen takia se ei vaihtunut, etteikö se olisi riittänyt omiin tarpeisiin. Ehkä paras moottori, mitä autoissa on tullut vastaan tuo litranen. Mitään teknistä huonouttakaan siitä ei ole kuulunut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 09.07.19 - klo:21:41
Uskomatonta.

Olen kerran kirjoittanut, että itse ajan (5D, 1,0 DSG, yksin) joka päivä noin 60 km, siitä puolet kaupungissa, rauhallinen ajotyyli, DSG ja parasta mitä olen nähnyt on since start 5,8, since refuelling 6,0, long term 6,1 joten kaikki alle sen on minusta humpuukia.

Ajoin juuri perheen toisella (ST, 1,4 DSG, 2 aikuista, 2 lasta, matkatavarat) autolla parissa päivässä noin 1000 km ja jaettuna bensan määrän kilometreihin, sain kulutukseksi 5,6L. Käytän molemmissa autossa vaan 98 bensaa ja 1,0 kuluttaa aina enemmän.


Tuossa oma tämänaaumuinen työmatka, kulutus "since start". Työpaikka sijaitsee Kehä 1:sen sisäpuolella, matkaan sisältyy maantieajoa, moottoritietä ja viidet tai kuudet liikennevalot. Käytössä 95E10 bensa, alla alkuperäiset Michelin Energy Saverit. Auto siis 1.0TSI ST DSG Business Style.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

Ukko

Tuo kulutus ei paljon kiinnosta minua, mutta todettakoon että 1.0 DSG:n vaihteluväli on iso riippuen ajotyylistä ja rengaspaineista. Se on kaikkea 4,5-6,0 välillä. Itse tykkään tehdä ripeitä kiihdytyksiä, niin jälkimmäinen luku on lähempänä totuutta. Lisäksi paljon kaupunkia ja moottoritietä. Ilmastointi on minulla aina päällä, kesät talvet.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 10.07.19 - klo:09:54
Tuo kulutus ei paljon kiinnosta minua, mutta todettakoon että 1.0 DSG:n vaihteluväli on iso riippuen ajotyylistä ja rengaspaineista. Se on kaikkea 4,5-6,0 välillä. Itse tykkään tehdä ripeitä kiihdytyksiä, niin jälkimmäinen luku on lähempänä totuutta. Lisäksi paljon kaupunkia ja moottoritietä. Ilmastointi on minulla aina päällä, kesät talvet.

Samoin. Muuten, mitkä on autosi rengaspaineet? Itse käytän 2,5 edessä ja 2,3 takana.

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.07.19 - klo:22:55
Tuulilasin lämmityksen ja dcc:n halusin, jolloin litrainen ei käynyt.

Tuulilasin/ratin lämmitys on todellakin plussa, mutta DCC (ja moni muukin samantyyppinen valikko) on sellainen asia, että aluksi jatkuvasti säädät ja säädät ja myöhemmin unohdat koko jutun ja käytät perussääntöä vaan.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 10.07.19 - klo:10:23
Tuulilasin/ratin lämmitys on todellakin plussa, mutta DCC (ja moni muukin samantyyppinen valikko) on sellainen asia, että aluksi jatkuvasti säädät ja säädät ja myöhemmin unohdat koko jutun ja käytät perussääntöä vaan.
DCC on aktiivisena taustalla muutenkin. ,,äritilanteessa se jäykistää ja lisää turvallisuutta. Myös mukavuutta se tuo, kun on vakiota pehmoisempi ja jämptiyttä jos sitä kaipaa vaikka kärryn vedossa tai kurvailussa. Siksi sitä ajattelin kokeilla. Positiivisia kokemuksia monilla siitä on ollut, eikä pois vaihtaisi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 10.07.19 - klo:09:54
Tuo kulutus ei paljon kiinnosta minua, mutta todettakoon että 1.0 DSG:n vaihteluväli on iso riippuen ajotyylistä ja rengaspaineista. Se on kaikkea 4,5-6,0 välillä. Itse tykkään tehdä ripeitä kiihdytyksiä, niin jälkimmäinen luku on lähempänä totuutta. Lisäksi paljon kaupunkia ja moottoritietä. Ilmastointi on minulla aina päällä, kesät talvet.
Ei ripeät kiihdytykset ole poissuljettuja, jos vähän haluaa kuluttaa. Se on sen jälkeinen vaihe, jossa säästöä tapahtuu. Eli ennakointi ja jarrujen tarpeeton käyttö vaikuttaa enemmän.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 10.07.19 - klo:10:13
Samoin. Muuten, mitkä on autosi rengaspaineet? Itse käytän 2,5 edessä ja 2,3 takana.
Suosittelen käyttämään edessä hiukan pienempää painetta, kuin takana.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.07.19 - klo:10:46
Suosittelen käyttämään edessä hiukan pienempää painetta, kuin takana.

Miksi?

Sam123

#1090
Lainaus käyttäjältä: Ukko - 09.07.19 - klo:18:40
Oliko kellään Continental Premium Contact 6 renkaita Seat Leonissa? Kokemuksia?

Mulla on 225/45 r17 Contit Leon ST 2019 1.0 tsi DSG:n alla.

Ihan hyvät on kyllä, sateella erinomaiset. Ei valitettavaa. Kulutus pyörii 5,5-6,0 paikkeilla. Vanhat Dunlop Blueresponset 205/55 r16 rullas paremmin ja kulutus oli ehkä 0,5 litraa vähemmän satasella.

Eilen ajettu Joutsa-Ristijärvi 450km, keskinopeus 82km/h. Kulutus 5,3l/100km. Autossa kaksi aikuista ja yksi lapsi, kontti täynnä tavaraa. Silti liikkui yllättävän hyvin, vaikka oli auto täynnä.

Sam123

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.07.19 - klo:10:46
Suosittelen käyttämään edessä hiukan pienempää painetta, kuin takana.

Tätä miettinyt kovasti. Mulla Continental Premiumcontact 6 225/45 r17. Pidän 2.7 edessä ja takana. Onko liikaa? Eilisen matkan pidin edessä 2.4 takana 2.2. Tänään matka ristijärvi-Raatteentie. Saa nähdä tippuuko kulutus 2.7:lla.

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 10.07.19 - klo:10:53
Miksi?
Auto on parempi ajettava ja kestää kuormausta paremmin.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.07.19 - klo:11:08
Auto on parempi ajettava ja kestää kuormausta paremmin.

Tehdas suosittele:

Normaali 2,5/2,3
Eco 2,2/2,0
Kuormitus 2,5/2,6

Kun ottaneen huomioon, että auton etuosa on raskaampi, niin tehtaan suositus kuulostaa järkevältä. Kuormitus on eri juttu, mutta 99% olen autossa yksin, ilman kuormaa, joten minusta päinvastoin tuntuu, että jos siinä tapauksessa on edessä hiukan pienempää painetta, kuin takana, niin auto on huonompi ajettava.


b1mpo

#1094
Tehtaan arvot näyttää octavian kohdalla sellasia, että paine pienenee vannekoon kasvaessa. Täysin kummallinen yhtälö. Jokatapauksessa perä on se, joka määrää kulkusuunnan, jolloin sen tukevuus parantaa suuntavakautta. Tämä asia unohtuu hyvin usein hyvää ajettavuutta haettaessa.

Ps. Ei tuo eco 2.2/2 bar ole kovin eco.  ;D

https://moottori.fi/liikenne/jutut/rengaskoolla-on-valia/
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

sepotin

"Pihistelijä" ja muut todella pienellä kulutuksella pääsevät: Miten kiihdytätte ns. normaaliin matkanopeuteen lähdöstä ja esim. liikennevaloista ja muista "hidasteista"? Itse käytän mukavuudenhaluisena (dsg) mahdollisimman paljon vakionopeudensäädintä (ei ole mukautuvaa mallia) ja sen nappulaa painamalla annan lastuaivon sitten kiihdyttää mielensä mukaan. En ole tehnyt vertailevaa tutkimusta kaasujalalla tapahtuvan manuaalisen- ja tietsikkaperäisen kiihdytyksen eroista kulutukseen. Voisi olettaa, että vag-insinööri on tuota miettinyt automatiikkaa suunnitellessaan.

b1mpo

2/3-3/4 kaasun asennolla ripeästi kiihdyttäen mahdollisimman suurella vaihteella vedättämättä kuitenkaan liian matalilla kierroksilla. Mutta kiihdytys on vain pieni osa kokonaistaloudellista ajamista. Eli liian hidas kiihdytys on huono ja liian ripeä pienellä vaihteella kierrättämällä on huono. Joskus tietysti kannattaa antaa hanaa kunnolla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

ksuuk

#1097
Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.07.19 - klo:11:45


https://moottori.fi/liikenne/jutut/rengaskoolla-on-valia/

Sieltä:

"Useiden autonvalmistajien renkaiden ilmanpainesuositukset ovat yleensä mukavuuspainotteisia " ja pahasti harhaisia. Ne eivät sovi suomalaiseen autonkäyttötapaan, jossa auton kuormitus ja ulkoilman lämpötila voivat merkittävästi muuttua.

Monissa japanilaisissa sekä joissakin korealaisissa ja ranskalaisissa autoissa on takarenkaille virheellinen, jopa eturenkaita alhaisempi painesuositus. Sen noudattaminen tekee autosta horjakan erityisesti raskaasti kuormattuna. Korkeampi rengaspaine takana antaa pelivaraa kuormituksen muutoksiin ja parantaa auton suuntavakautta ja hallittavuutta väistötilanteissa."

Samoin voisi sanoa, että vaatefirmat ei ota huomioon Suomen keliolosuhteita, joten ostettua bikinit, pitäisi aina ostaa myös karvalakki, kumisaappaat ja untuvatakki, koska keskellä kesää sataa lunta...

Yleensä on 90% ajosta kuormatonta, normaaliajoa, normaaliolosuhteissa.



b1mpo

Et häviä siinä mitään jos otat ja kokeilet itse. Sama tai hiukan suurempi paine takana lisää auton suuntavakautta ja väistötilanteessa auto toimii loogisemmin. Se ei kuluta rengasta yhtään enempää. Vanhakantainen ajatus on se, että moottorin ollessa painava, lisätään keulaan painetta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

GranLavida

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 10.07.19 - klo:10:13
Samoin. Muuten, mitkä on autosi rengaspaineet? Itse käytän 2,5 edessä ja 2,3 takana.


Itsellä ilmanpaineet ovat 2,5 kaikissa renkaissa, ilmastointi aina päällä.
Seat Leon Sportstourer PHEV FR -24
Ex. Seat Leon ST 1.0tsi DSG Style Business -17
Ex: VW Gran Lavida 1.4tsi 96kw Luxury -14

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 10.07.19 - klo:13:24
Et häviä siinä mitään jos otat ja kokeilet itse. Sama tai hiukan suurempi paine takana lisää auton suuntavakautta ja väistötilanteessa auto toimii loogisemmin. Se ei kuluta rengasta yhtään enempää. Vanhakantainen ajatus on se, että moottorin ollessa painava, lisätään keulaan painetta.

Ja mitkä paineet siis olisivat parhaat 1,0 TSI DSG, 2,5/2,5 tai 2,3/2,5 tai jotain muuta?

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 10.07.19 - klo:13:45
Ja mitkä paineet siis olisivat parhaat 1,0 TSI DSG, 2,5/2,5 tai 2,3/2,5 tai jotain muuta?
Riippuu renkaiden koosta, merkistä ja tottumuksista. Kokeilemalla se selviää. Ite oon pitäny karkeasti 2,5bar nurkilla paineita omissa renkaissa. Ite laittaisin noille 16" energysavereille, jotka kestää isojakin paineita, 2,5 eteen ja 2,6 taakse. Jos oikein taloudellista täryttävää ajoa haluaa, niin kolme baaria toimii edelleen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Pihistelijä

Minulla on Energy Savereissa kaikissa renkaissa 2,8 baria.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Vekkula

Mulla myös 2.8 bar, rengastus tosin 18” vakion 16” sijasta.
Ja kiihdytykset suht ripeitä, harvoin pystyy kiihdyttämään kuten haluaisi muusta liikenteestä johtuen joten pääosin muiden mukaan on mentävä. 1-2 täyskaasuohitusta päivässä maantiellä. Vakionopeudensäädin kiihdyttää todella laiskasti, siihen tarkoitukseen ei ole tullut sitä käytettyä. Viime kesänä taisi yksi tankillinen olla lähempänä 6 kuin 5 litraa satasella kun tuli paljon motaria 140 mittarinopeudella ja raskas kuomukärry pari sataa kilsaa koukussa kiinni.
”Niin siis en ole mikään trollailija vaan yksi tämän palstan asiallisimmista ja arvostetuimmista kirjoittajista.”

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 10.07.19 - klo:10:56
Tätä miettinyt kovasti. Mulla Continental Premiumcontact 6 225/45 r17. Pidän 2.7 edessä ja takana. Onko liikaa? Eilisen matkan pidin edessä 2.4 takana 2.2. Tänään matka ristijärvi-Raatteentie. Saa nähdä tippuuko kulutus 2.7:lla.

Ristijärvi-Raatteentie-Suomussalmi-Ristijärvi 6,2l/100km. On niin mäkistä ettei paljoa tuon alle saa. Neljä aikuista kyydissä. 

Edelleenkään ei hajua mitkä rengaspaineet olis optimaaliset:D

Ukko

Omassa 2,5 molemmilla akseleilla, ihan maksimi. Mukulakivillä joutuu jo hidastamaan melko tavalla. Sileällä tietysti rullaa sitten hyvin.

Sam123

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 10.07.19 - klo:17:45
Omassa 2,5 molemmilla akseleilla, ihan maksimi. Mukulakivillä joutuu jo hidastamaan melko tavalla. Sileällä tietysti rullaa sitten hyvin.

Mitkä renkaat ? 16 vai 17 tuumaiset ?

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: sepotin - 10.07.19 - klo:12:51
"Pihistelijä" ja muut todella pienellä kulutuksella pääsevät: Miten kiihdytätte ns. normaaliin matkanopeuteen lähdöstä ja esim. liikennevaloista ja muista "hidasteista"?

Ripeästi 3/4 kaasulla maksimimomentin tuntumassa, kuten tuolla aiemmin sanottiin. Kannattaa noudattaa vaihto-opastimia, ne näyttää hyvin. Se miten ajat kiihdytyksen jälkeen, vaikuttaa eniten. Itse ajan tasaista vauhtia mahdollisimman kevyellä pintakaasulla. Vältän jarrun painamista viimeiseen saakka. Kärjistäen voi sanoa, jos joutuu painamaan jarrua, on tehnyt ajovirheen. Vauhtia hidastan ensisijaisesti vapaalla. Jos pitää hidastaa nopeammin, sitten vaihde päällä nollakulutuksella. Jarrua vain aivan lopulliseen pysähtymiseen. Silloin tällöin kuitenkin teen tiukkoja jarrutuksia, jotta ne pysyvät kunnossa. Raskaalla kaasujalalla ei saa kulutusta nousemaan, raskaalla jarrulla sen sijaan saa.

En käytä vakionopeussäädintä, koska se nostaa kulutusta.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Ukko


Ukko

Lainaus käyttäjältä: Sam123 - 10.07.19 - klo:10:54
Mulla on 225/45 r17 Contit Leon ST 2019 1.0 tsi DSG:n alla.

Ihan hyvät on kyllä, sateella erinomaiset. Ei valitettavaa. Kulutus pyörii 5,5-6,0 paikkeilla. Vanhat Dunlop Blueresponset 205/55 r16 rullas paremmin ja kulutus oli ehkä 0,5 litraa vähemmän satasella.

Ok, tästä Continentalin Premium Contact 6:sta kun ei oikein kokemuksia löydy internetistä. Ensiasennusrengas Michelin EnergySaver on toiminut hyvin, turhan äänekäs vain. Kestää kulutusta, yli 45 000 km ajettu jo. Talvirenkaana on Continentalin kitka ja on hiljainen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy