Seat Leon 5F Facelift

Aloittaja -ruoska-, 19.10.16 - klo:20:38

« edellinen - seuraava »

veski

Lainaus käyttäjältä: djoh - 14.11.17 - klo:21:01

Ihan mielenkiinnosta niin miksi sen öljyn pitää olla juuri Castrollin valmistamaa ?

Ohjekirjassa suositellaan Castrolia, ja niin voi ”helpommin” viedä omat öljyt mukana marmorille, kun ne olisi tunkemassa Nesteen öljyjä, ja kun huoltoneuvoja alkaa jeesustelemaan öljyluokituksesta ja mahdollisesta moottorivauriosta, niin voi keskeyttää kysymällä miksi tässä kohtaa kelpaisi ”tarvikeosa”?  ::)

Ukko

Ei sillä merkillä kuluttajalle olekaan merkitystä, mutta jos vie autonsa merkkihuoltoon öljynvaihtoon, niin käsittääkseni Castrolin 5w-30 Longlife sinne laitetaan. Ellei asiakas vie omia öljyjä, jolloin voi viedä vaikka sen Mobilin 0w-20 Longlife. Itse ostin litran pullon merkkihuollosta ja Castrolin 5w-30 oli se minkä antoivat mukaan.

djoh

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 15.11.17 - klo:09:11
Ei sillä merkillä kuluttajalle olekaan merkitystä, mutta jos vie autonsa merkkihuoltoon öljynvaihtoon, niin käsittääkseni Castrolin 5w-30 Longlife sinne laitetaan. Ellei asiakas vie omia öljyjä, jolloin voi viedä vaikka sen Mobilin 0w-20 Longlife. Itse ostin litran pullon merkkihuollosta ja Castrolin 5w-30 oli se minkä antoivat mukaan.

OK, näin vähän ajattelinkin. Itse meinaan kyllä vaatia ohjekirjan mukaista öljyä marmorilla ja katsoa mistä meinaavat kaivella sitä 0w-20 kamaa :-) Tuo uusi laihempi litku on ilmeisesti kehitetty näissä pienemmissä padoissa vähentämään kitkaa ja kulutusta.

sambolo

Mobilin ölppävalitsin tarjoo ensisijaisena mulle 0w-30, tosin pre fl ja myös 5w30 tarjoaa.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

sakal83

SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

hge

Varmaan paras tapa on laittaa hyvää, luokitukset täyttävää öljyä huolloissa ja teetättää väliöljynvaihto 15tkm kohdalla / vaihtaa itse. Itse lirutin juuri 13tkm ajetut Mobil 1 ESP:t pois koneesta, kun kone naputti ja tikitti (ei siis mitään ääntä, joka olisi huolestuttanut suuremmin). Tilalle meni Red Line Euro Series 5w30 ja uusi suodatin, eron kuulee korvalla - ei tikitä edes kylmäkäynnistäessä. Jos olisi uusi Mobil 1 vs uusi Red Line / jokin muu, tuskin mitään eroa huomaisi.

Vaihtovälillä se suurin merkitys on omasta mielestä, uusi öljy on ihmeäänet poistanut aiemminkin. Seuraavaan merkkihuoltoon vien Fuchs Titan GT1 Pro 5w30 öljyt itse, jotka on pärjännyt erittäin hyvin testeissä ja on halpaa kuin saippua (esim. Rengas-Onlinesta).

Kannattaa lukaista MuroBBS:n Laadukkain Moottoriöljy? -keskustelutopikkia, 69 sivua kun lukee läpi, tietää mitä koneeseen tuuppaa ensi kerralla. :)
U jelly?

sambolo

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 15.11.17 - klo:13:17
Seat valitsee Castrolin   ;)

Castrolin valitsin taitaa tyrkyttää jokaiselle bensiinimoottorille tuota yhtä ja samaa 5W30 LL
https://applications.castrol.com/oilselector/fi_fi/c/search?_ga=2.159050108.774399304.1510744276-2044804369.1509018271&vehicleType=henkil%C3%B6autot&manufacturer=seat&model=le%C3%B3n-5f-(2012-)

Vaan castrol ei valitse seattia, haku ei tuota mitään tulosta ;D edelliessä seatissa loppu öljynsyönti ku vaihoin castrolista mobiliin..
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 15.11.17 - klo:09:11
Ei sillä merkillä kuluttajalle olekaan merkitystä, mutta jos vie autonsa merkkihuoltoon öljynvaihtoon, niin käsittääkseni Castrolin 5w-30 Longlife sinne laitetaan.

Faceliftiin tämä ei nyt enään kyllä ole kovin tiukasti kytköksissä, mutta...  :) Oulussa ainakin merkkiliikkeen huolto kertoi käyttävänsä Mobilia omaan -13 vuoden Leoniin, kun heiltä n. 1,5 vuotta sitten kyselin asiasta sähköpostilla.

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 15.11.17 - klo:16:20
edelliessä seatissa loppu öljynsyönti ku vaihoin castrolista mobiliin..

Mulla nyt kolmannet öljyt koneessa omistukseni aikana. Ostettaessa oli liike laittanut Shellit sisällä, ei syönyt yhtään öljyä. Edelliset 13tkm oli Castrolit ja söi melkein tikun ylämerkistä, alamerkkiin. Nyt Mobilit olleet pari tuhatta kilsaa ja mielenkiinnolla odottelen, että vieläkö syö öljyä. Toki tuo 13tkm aikana palanut Castrolin määrä on suhteellisen pieni, mutta kun edelliset Nissanit ei syönyt tippaakaan, niin jotenkin asia hitusen ahdisti.. :D
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

sakal83

En tiedä mitä öljyä tehtaalta koneeseen on laitettu, mutta ensimmäinen väliöljynvaihto 15tkm kohdilla ja mittatikku näytti ehkä noin 4/5 osaa täydestä, eli hieman oli syönyt.
Nyt koneeseen meni itse viemät Castrolit, jotka olisivat tulleet Laakkoselta muutenkin.
Ilmoittelen miltä mittatikku näyttää 30tkm kohdilla ;)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Ukko

Eli laitoit aikaisemmin mainitun Castroll 5W-30? Täytyy varmistaa merkkihuollolta seuraavan kerran että mitä merkkiä ja laatua laittavat.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 15.11.17 - klo:20:11
Eli laitoit aikaisemmin mainitun Castroll 5W-30? Täytyy varmistaa merkkihuollolta seuraavan kerran että mitä merkkiä ja laatua laittavat.
Kyllä, Castrolin edge 5W30 LL. Tampereen Laakkosen huoltoäijä kehui, että samaa tärpättiä sinne olisi mennyt jos olisin heidän öljyillään huollon teetättänyt.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

hge

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 15.11.17 - klo:20:49
Kyllä, Castrolin edge 5W30 LL. Tampereen Laakkosen huoltoäijä kehui, että samaa tärpättiä sinne olisi mennyt jos olisin heidän öljyillään huollon teetättänyt.

Itse vältän Castrolia, ikinä ole hyviä kokemuksia ollut ko. litkusta, ei VAGeissa eikä Baijerilaisissa. Aina kone kilisee ja tikittää 5tkm jälkeen. Ei myöskään testeissä kovin kummoisesti pärjää. Perus markettiöljyistä varmaan Teboil (Suomessa kehitetty) ja Liqui Moly toimineet mielestäni parhaiten.

Tässä mun mielestä mielenkiintoinen taulukko, missä testattu kulumissuojaa eri öljyistä: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0

Toki viitteellinen, koska kyseessä uusien öljyjen testaus ja öljyn luonne muuttuu jonkin verran "sisäänajon" jälkeen. Jokaisesta mittauksesta löytyy myös YouTube-video, kanavalta https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA
U jelly?

sakal83

Lainaus käyttäjältä: hge - 16.11.17 - klo:10:22
Itse vältän Castrolia, ikinä ole hyviä kokemuksia ollut ko. litkusta, ei VAGeissa eikä Baijerilaisissa. Aina kone kilisee ja tikittää 5tkm jälkeen. Ei myöskään testeissä kovin kummoisesti pärjää. Perus markettiöljyistä varmaan Teboil (Suomessa kehitetty) ja Liqui Moly toimineet mielestäni parhaiten.

Tässä mun mielestä mielenkiintoinen taulukko, missä testattu kulumissuojaa eri öljyistä: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fbb9qtL-yWlzDPLzvxzpF01gRRtH8fKxeVtXt6HPpgg/edit#gid=0

Toki viitteellinen, koska kyseessä uusien öljyjen testaus ja öljyn luonne muuttuu jonkin verran "sisäänajon" jälkeen. Jokaisesta mittauksesta löytyy myös YouTube-video, kanavalta https://www.youtube.com/channel/UCLQb2UdBzX_lgTzaz4Ua1IA
Ihan mielenkiintoista "dataa". Mutta kuten tuossa itse jo aiemmin mainitsit, niin
Lainaaparas tapa on laittaa hyvää, luokitukset täyttävää öljyä huolloissa ja teetättää väliöljynvaihto 15tkm kohdalla / vaihtaa itse
Loppu menee jo hieman hifistelyn puolelle  ;). Kunhan nyt vaihtaa ne öljyt riittävän usein ja täyttää luokitukset.
En toki ole mikään öljymerkkiuskollinen ja tuo mainitsemasi Fuchs Titan GT1 Pro 5w30 on kyllä halpaa ja voisi hyvinkin olla seuraava litku mitä koneeseen tuuppaan  :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

hge

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 16.11.17 - klo:11:22
Ihan mielenkiintoista "dataa". Mutta kuten tuossa itse jo aiemmin mainitsit, niin Loppu menee jo hieman hifistelyn puolelle  ;). Kunhan nyt vaihtaa ne öljyt riittävän usein ja täyttää luokitukset.
En toki ole mikään öljymerkkiuskollinen ja tuo mainitsemasi Fuchs Titan GT1 Pro 5w30 on kyllä halpaa ja voisi hyvinkin olla seuraava litku mitä koneeseen tuuppaan  :D

Olet oikeassa. Case closed.  ;D
U jelly?

Ukko

Eli jos haluaa tismalleen ohjekirjan mukaista longlifeöljyä, niin lähin paikka mistä saa tilattua vain yhden litran purkeissa on saksalaiset verkkokaupat:

https://www.motoroel100.de/4-X-1-Liter-Castrol-0W-20-EDGE-Professional-LL-IV-FE

Kyseinen öljy on tullut markkinoille vasta viime vuonna ja käsittääkseni Suomesta sitä ei voi ostaa mistään:

https://www.automotiveworld.com/news-releases/castrol-announces-new-low-viscosity-engine-oil-volkswagen-group/

Tuo Mobilin vastaava ei ole longlifeöljy:

http://www.motonet.fi/fi/tuote/595074/Mobil-1-ESP-x2-0W-20-VW-5080050900-1-L




Ukko

Hinnastot päivitetty tänään, täysin digitaalinen mittaristo alkaa 02/2018 tuotannosta:

http://www.seat.fi/auton-hankinta/hinnastot/leon.html

Ukko

Uusi karttaversio 0915, eli lokakuu 2017 jaossa jo Volkswagenille, toimiikohan suoraan saman konsernin muissa tuotteissa:

https://plus.google.com/communities/101631344267038282655

vagfani

Näyttää Volkswagen, Skoda ja Seat käyttävän tismalleen samoja navigaatiopäivityksiä. Uuden Golfin tiedosto ladattu ja pian kokeilemaan. ;D

Jostain syystä Seatin päivityssivuille tiedostot ilmestyy aina viimeisenä.

Devl

Pari pientä kysymystä. Löytyykö facelift mallista sivupeilien automaattinen himennys? Huoltoväli 15tkm vai 30tkm?

vagfani

Huoltoväli 30 000 ja kaksi vuotta ensimmäiseen huoltoon. Sen jälkeen 30 000 ja vuoden välein. Sivupeilit ei himmenny, taustapeili ohjaamossa kyllä.

Näyttää uuden Golfin navigaatiotiedosto toimivan hyvin Leonissa ja Atecassa. Kyllä nyt kelpaa kun on uusin karttadata. 8)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Ukko - 19.11.17 - klo:00:07
Uusi karttaversio 0915, eli lokakuu 2017 jaossa jo Volkswagenille, toimiikohan suoraan saman konsernin muissa tuotteissa:

https://plus.google.com/communities/101631344267038282655
Hyvin toimii ainakin näin nopealla kokeilulla.

---->


Eikä mapcarea :D
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

djoh

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.11.17 - klo:16:49
Hyvin toimii ainakin näin nopealla kokeilulla.

---->


Eikä mapcarea :D

Hienoa, voitko laittaa nopeen lista operaatiosta eli miten tuo käytännössä menee ?


sakal83

#772
Yksinkertaisuudessaan lataat vaikka tästä:
https://plus.google.com/104513383734549855736/posts/XzQQgK3WbRK
Tuo softa omaan naviisi.

Sillävälin kannattaa ottaa toi alkuperäinen softa talteen kaiken varalle sieltä SD-kortilta johonkin.  ;)

Kopioi alkuperäisestä softasta  /maps/EEC/EEC_WLD/OVERALL.NDS
Ja korvaat sillä ladatun 0915 softan overall.nds

Tyhjennä se alkuperäinen SD-kortti ja sen jälkeen tuuttaat sen maps kansion kokonaisuudessaan sinne SD-korttiin.
Kortti autoon ja avot!

Ja sanomattakin selvää, että kaikki ihan omalla vastuulla   ;)
Aina voi toki palauttaa tuon alkuperäisen softan jos jotain menee vikaan.

E:Noi kameratolppa POI-tiedot häviää, eli ne tarttee asettaa tämän jälkeen uudestaan
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

vagfani


sakal83

Mä tykkään kyl keulan ulkonäöstä :)
Toi kaaren ja pyörän gäppi on melkonen  ;D tarttee semmosen 90mm tontituksen 8)
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

MikHei

Ja mun mielestä juurikin keula on Nou Nou...  ;D

Mutta kyllähän se on niin, että noihin ekoihin tuherruksiin ei oo juuri ollenkaan luottamista. Octaviankin kuvat haukuttiin etukäteen ihan lyttyyn, mutta on tainnut sekin huutelu jo loppua kun porukka tottunut. Lopullisen tuomion uudesta Leonista uskallan antaa vasta, kun livenä näen.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

vagfani

Näyttää mielestäni uudelta Honda Civiciltä. Täytyy toivoa että nuo kuvat on taitelijan oma näkemys.

sambolo

#777
Siis sehän on vanha honda civic :D

Ps oon kauhulla odotellu jo pitkää millon ennutettuja pieniä ledumpioita tulee autoihin, tää ja ocu huomioiden tulossa on :D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

djoh

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 19.11.17 - klo:18:14
Yksinkertaisuudessaan lataat vaikka tästä:
https://plus.google.com/104513383734549855736/posts/XzQQgK3WbRK
Tuo softa omaan naviisi.

Sillävälin kannattaa ottaa toi alkuperäinen softa talteen kaiken varalle sieltä SD-kortilta johonkin.  ;)

Kopioi alkuperäisestä softasta  /maps/EEC/EEC_WLD/OVERALL.NDS
Ja korvaat sillä ladatun 0915 softan overall.nds



Tyhjennä se alkuperäinen SD-kortti ja sen jälkeen tuuttaat sen maps kansion kokonaisuudessaan sinne SD-korttiin.
Kortti autoon ja avot!

Ja sanomattakin selvää, että kaikki ihan omalla vastuulla   ;)
Aina voi toki palauttaa tuon alkuperäisen softan jos jotain menee vikaan.

E:Noi kameratolppa POI-tiedot häviää, eli ne tarttee asettaa tämän jälkeen uudestaan

Iso kiitos, näin se vaan päivittyi nätisti noilla ohjeilla, autossa oli siis 5/2017 versio kartoista eikä mapcarea :-)

loose cannon

Oma Seat Leon FR 1.4 TSI DSG saapui maaliskuussa ja kilometrejä on tullut simmoinen rapiat 10000km nyt. Pääsääntöisesti kaikki on toiminut hienosti, mitä nyt LEDit näyttävät vähän turhan alas ja tuulilasinpesunestettä kuluu huonojen suuttimien takia turhan paljon (asiaa korjailemassa pikkuhiljaa). Nyt kelien kylmetessä olen törmännyt ilmiöön ajaessa moottorintienramppiin (silloin kun en ole webastoa muistanut kytkeä  ::) ) moottorin vielä ollessa kylmä. Tällöin poikkeuksetta moottoritienopeuteen kiihdyttäessä kierroslukumittari "hyppii eteenpäin" punaviivaa kohti mentäessä. Ilmeisesti vastaavaa ilmiötä on muissakin pienissä bensaturboissa? Palotilassa jotain karstaa? Auttaisiko vaihto 98-bensaan ja pitäisikö tällöin ajaa alkuun tankki tyhjäksi? Ei kai letkustoa kuitenkaan tarvitse tyhjentää?
Seat Leon FR 1.4 TSI ACT DSG -17

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy