Webasto + akun ylläpitolaturi ongelma

Aloittaja VR6, 05.10.16 - klo:15:07

« edellinen - seuraava »

VR6

Onko kukaan törmännut vastaavaan ongelmaan?

Leonissa Defan akkulaturi 1204 ja webasto. Nyt kun roikka kiinni ja lataus käynnissä,niin weba ei käynnisty. Vastaavasti weba päällä ja kytkee laturin niin weba sammu..

Mistähän moinen?? :o

M_M

Kuulostaa hyvin oudolta, mutta ongitaan nyt ainakin vähän tarkennuksia.

Onko webasto tehdasasenteinen alkuperäislämmitin vai jälkiasennettu?

Miten/mihin akkulaturin latausjohdot on kytketty?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

VR6

Leoniinhan ei saa tehdas webaa eli jälkiasenne "kamppis" weba.

Laturin johdot +johto akun plussaan (niinkuin webastokin) ja -johto erilliseen miinus pisteeseen (niinkuin webastokin). Tässähän on start/stop ja agm-akku akkuvahdilla niin ei saa kytkeä suoraan akun miinukseen?

VR6

Ei käy järkeen tämä.. Värkkäilin auton kans ja heiluttelin virtajohtaja ja ajattelim että testaampa nyt vielä...

Niin alkoikin toimimaan :o Käytin sulaketta laturista irti.. oisko voinu olla jossaim härötilassa ja buuttaantuu.. en tiä en usko..

Loungeliner

Kuulostaapa sangen mielenkiintoiselta... Oma tammikuuksi odotettu Leon on tilattu juuri vastaavalla varustuksella (Weba ja Defa-laturi). Toivottavaa olisi, että tuollaista vikayhtälöä ei tarvitsisi selvitellä uuden auton kanssa.

Mainitsit muuten, että autossasi on AGM-akku? Aiemmassa, vuoden 2013 Leon 1.8 FR:ssä (jossa siinäkin oli jo start/stop -automatiikka) ei minusta sellaista ollut, vaan ihan tavallinen lyijyakku. Hyvä, jos nyttemmin on AGM-aikaan siirrytty.

VR6

Tämä oli kyllä hyvin erikoinen tapaus. No pitää testailla tässä kunhan ilmat kylmenee.

Kyllä tässä Vartan AGM on (68ah muistaakseni). Olin siinä käsityksessä, että S/S vuoksi tarvitaan jytympi akku,mutta ilmeisesti näin ei ole. Liekkö sitten eroja bensan ja dieselin välillä AGM suhteen?

Daatta

Oudolta kuulostaa, jos siellä olisi piuhat niin höllässä että heiluttelemalla alkoi toimimaan. Ennemminkin "buuttaaminen" on ratkaissut ongelman.

MY2015 Cuprassa ei ole AGM akkua, latausvalvonnastakin ollaan kahta mieltä. S/S kuitenkin löytyy, kuten kaikista 5F Leoneista. Ctek laturin pikaliittimen olen kytkenyt samalla tavalla, Plus akun napaan ja miinus akun takana olevaan maadoituspisteeseen.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VR6

Kauan sitä riemua ei kestänyt. Aamulla napsautin sisältä weban päälle ja "fail" teksti kaukasäätimeen. Pari kertaa yritin ja sama lopputulos.

Seuraavaksi kävelin auton viereen ja edelleen fail. Sitten napsautin avaimesta lukot auki ja testasin niin kappas,weba starttasi (roikka edelleen seinässä).. ???  :o nyt menee hämäräksi..

Daatta

Vikakoodit lukuun, jos Weba on väylässä kiinni (OEM-palikat) niin pitäisi onnistua ihan VCDS:llä. Jos kyseessä on takuunalainen auto, niin seuraava pysähdyspaikka on merkkihuolto.
Tulossa: ID.4 Pro 4MOTION Elegance
ID.3 Pro Performance Business -20
Ex: Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18, Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

corex

Jälkiasenteinen webasto ei ole väylässä. Webaston plussa, maa ja diagnoosi pistokkeen kannattaa tarkastaa jos itse pystyy. Diagnoosi pistokkeen vastaliitin saattaa olla huonosti paikallaan. Se on sellainen musta liitin jossa keltainen johto näkyvillä lähellä webaston sulakkeita.
Octavia RS TDI -08

VR6

Tutkimukset jatkuvat.. Nyt selvisi, että jonkun aikaa kun laturi on päällä, niin siinä alkaa välkkymään vuoroin punainen ja vuoroin oranssi valo (pitäisi palaa joko oranssi tai vihreä). Oranssin valon vilkkuminen tarkoittaa (käyttöohjeen mukaan), että laturin on kuumentunut yli 85c asteeseen ja lämpörele on lauennut. Laturi palautuu normaaliksi kun lämpötila laskee. Minulla ei laskenut muuten kun katkaisemalla virrantulon. Paitsi pari kertaa kun avasin oven lukot laturi alkoi taas lataamaan!  :o ???

Kädellä laturi tuntui kuumalta. Oikeastaan laturi ei kerennyt olla kuin ehkä tunnin, kun tämä oire ilmaantui..

Googlettelun jälkeen löysin täältä areenalta topicin,jossa jollekin oli laitettu samainen laturi Ocu 3:een (käsittääkseni liikkeen asennus), mutta plus johtoa ei laitettu suoraan akulle vaan konetilan sulakerasiaan. Siirrettiin siis Plus johto sulakeboksin liittimiin.Tämän jälkeen auto kerkesi olla pari tuntia laturissa ja laturi toimi kuten pit, eikä kuumunut samalla tavalla!

Laitan ensi yöksi lataamaan ja jos aamulla laturissa ei valot vilku,niin ongelma lienee voitettu  ???

VR6

Ja kyllä! Yön oli laturi päällä ja aamulla weba ärähti päälle :)
Eli tuosta kytkennästä oli kiinni,ei ois kyllä ekana tullu mieleen...

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy