Kirjoittaja Aihe: Subaru Levorg GT-N 1,6i CVT 2016  (Luettu 7548 kertaa)

Poissa esako62

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Subaru Levorg GT-N 1,6i CVT 2016
« : 24.09.16 - klo:19:32 »
Lyhyempi koeajo heinäkuussa 2016:

Omaa autoani huollattaessa pyysin koeajoon otsikon mukaisen auton. Autosta ei itselläni kovin erikoisia ennakko-odotuksia. Kojeajettavana oli keskimmäisen varustetason mukainen auto.  Autoon asettautuessa kiinnitti huomiota (oman autoni jälkeen) se että vaikka penkkikin oli toki hieman matalammalla kuin oman autoni penkki, Subarun lattia oli yllättävän korkealla kuljettajan istuimen korkeuteen nähden. Ajoasento oli täten kohtuullisen makaava vaikka istuin onkin normaalikorkeudella. Maavara on kaikesta huolimatta noin 130 mm eli normaalia luokkaa. Tässä suhteessa minua voi sotkea tuntemukset nykyisestä SUV-tyyppisestä autostani. Ajoasento oli kuitenkin mukava ja toimiva. Säädöt riittävät samaan hyvän ajoasennon.
Auton tilat ovat hyvät, neljä aikuista mahtuu hyvin matkustamaan ja luulenpa että penkeillä viihtyisi varsin pitkänkin matkan.  Tavaratila on riittävä, ei runsas.
Myyjä joutui lähtemään kesken opastuksen, joten en löytänyt ristiseläntuen säätöön vipua, mutta käytössä olleellakin säädöllä penkki oli OK. En myöskään saanut nollattua kulutusmittaria, joten sen osalta täytyy tyytyä vaikutelmaan, mikä hetkellisen kulutuksen seuraamisesta tuli, eli normaalikäytössä kulutus pysynee yhdistettyyn 6,9 ja kaupunkiajoon ilmoitetun kulutuksen 8,3 l/100 km välimailla.
Auto oli ensimmäinen kokemukseni Subarun Lineartronic-vaihteistosta ja täytyy kyllä sanoa että tykkäsin. Vaihteisto piti moottorin kierrokset varsin alhaisina ja tämän vuoksi matka-ajossa moottorin äänet pysyvät kurissa. Tosin tällä seudulla ei juuri mäkiä ole joten se puoli jäi kokematta. Moottorista jäi perussitkeä vaikutelman joskin näin automaatin kyseessä ollen asialla ei juuri ole merkitystä. Moottorin 170 hevosvoimaa riittävät siirtämään auton sisällön riittävän vilkkaasti paikasta toiseen. Kiihtyvyyden tunne jossain määrin saattaa "hukkua" automaattivaihteiston toiminnan ansiosta/vuoksi.
Ajettavuuden suhteen havainnut isompaa huomauttamista. Auto vaikutti perusluonteeltaan suuntavakaalta. Ohjaus on hieman ”tahmea” mutta siitä huolimatta antaa riittävän tuntuman ohjaukseen. Jousitus on kovahko ja tuntuu kuitenkin kantavan paremmin kuin esim Vitaran takajousitus. Kuitenkin joitain juttuja takajousituksen heikkoudesta on lehdistössä näkynyt.
Laatuvaikutelma on ihan hyvä mutta ei yltäne vastaavan hintaisten eurooppalaisten tasolle, lähelle kyllä. Kävin muutama viikko takaperin koeajamassa Hyundai Tucsonin kun olin käyttämässä kakkosautoani huollossa Wetterillä. Tucsonin laatuvaikutelma on suunnilleen vastaava kuin Levorgissa. Tucson ei aiheuttanut mitään mielihaluja omistamisen osalta. Nyt kuitenkin tämä Levorg aiheutti (valitettavasti) pientä orastavaa omistamishalua. Vaarallista tuo auton huollattaminen...

Tämänpäiväinen pitempi koeajo:

Kävin tänään uudemman kerran testaamassa Tuon Subaru Levorgin, jota jo kesällä kävin kokeilemassa. Tänään otin sen pitkälle koeajolle ja ajelin Oulusta Pudasjärven kautta Puolangalle ja sieltä Ylikiimingin kautta takaisin Ouluun, siis noin 300 km. Alkuperäinen lyhyt koeajo pani hieman ”kupolia sekaisin” ja jonkinasteista autokuumetta päälle. Ensimmäisen kerran muutoin sitten 1992 hankkimani Opel Astra -farmarin… Tässä välissä olleet autot on tullut hankittua koska jokin syy on ollut ajamassa vaihtamaan autoa, ilman isompaa autokuumeilua.

Hyvät puolet: Auto on ”maukas” ajaa niin suorilla kuin mutkateillä. Yllättävän koviakin nopeuksia saattaa tulla ylläpidettyä mutkissa, ainakin nykyiseen autooni verrattuna. Tiukahkossa mutkassa oleva reilu kuoppa ei muuta auton suuntaa millään tavalla. Suuntavakavuus on hyvä, en ainakaan tämän päivän ajokelissä (ajoittain kunnon sadetta ja urissakin vettä) en löytänyt siitä moittimista. Ohjauksen tunnokkuus voisi olla parempikin mutta se kuitenkin keskittää hyvin. Valoista en pysty tämänpäiväisen perusteella sanomaan muuta kuin että ainakin liikennemerkit heijastelivat häkellyttävänkin kaukaa valoa takaisin. Varsinaisesti pimeäajoa en ole pystynyt testaamaan, mutta pidän todennäköisenä että valot ovat hyvät. Matka-ajon kulutus aiemmin mainitsemallani välillä oli ajotietokoneen mukaan 6,8 l/100 km. Ajoin nopeusrajoitusten mukaan puhelimen GPS:n ilmoittamien todellisten nopeuksien perusteella. Bensaneliveto automaatilla, sanoisin että kakku on ansaittu. 

Huonot puolet: Niin kuin alkuperäisessä kirjoituksessani totesin, sain ajoasennon luokkaan toimiva , ehkä jopa hyvä. Varsinkin pitemmässä ajossa kuljettajan istuin ei ole muun auton laatutasolla. Istuinosa ei tue sivusuunnassa riittävästi ja omalla kohdallani parin tunnin ajamisen jälkeen alaselkä rupesi juonittelemaan, johtuen siitä että jalkaa joutui koko ajan hieman jännittämään. Selkänojan sivuttaistuki sinänsä riitti hyvin. Itse en välttämättä lisäpituutta olisi istuinosaan ollut haluamassa, tuo ”levottomien jalkojen oireyhtymä” kun saattaa omalla kohdallani ärtyä jos istuin painaa liian pitkään ja liian lähelle polvea. Harmi. Olisin varmaan tehnyt kaupat jos kuljettajan istuin olisi minulle sopivampi.

Summa summarum. Ajettavuudeltaan erittäin hyvä auto, lievästi urheilullisiakin piirteitä havaittavissa. Kuljettajan istuin jättää toivomisen varaa ainakin kun kyseessä on ylis 180 senttinen ja reilusti yli satakiloinen kaveri. Muualta minulle on annettu ymmärtää että pinempikokoiselle istuinkin sopii paljon paremmin. Luultavasti erinomaiset valot ja ei hirvittävän paha kulutus bensanelivetoautomaatiksi
Toyota RAV4 Hybrid AWD Premium 2018

 





Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy