Ostatko auton mielummin kunnon moottorilla vai ekomoottorilla?

Aloittaja -karppa-, 14.09.16 - klo:07:14

« edellinen - seuraava »

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:11:47Onko näissä sinun kirjoituksissa joku ydin mitä yrität sanoa?

Kyllä on. Olen täysin päinvastaista mieltä sinun kanssasi. Turvallisinta olisi se, että kaikki ajaisivat samaa nopeutta ja pitäisivät turvavälin.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 02.08.18 - klo:12:04
Kyllä on. Olen täysin päinvastaista mieltä sinun kanssasi. Turvallisinta olisi se, että kaikki ajaisivat samaa nopeutta ja pitäisivät turvavälin.

Kunnes heeäsit...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

Olen myös sitä mieltä, että kun kaikki ajaisivat samaa nopeutta, niin liikenne olisi sujuvampaa monin paikoin. Ruuhkaisina hetkinä toimii rajoituksen lasku hyvin myös.

Ps. Tampereen ohitustien loppu jykylään päin ruuhkautuu siitä syystä, että nopeammalla kaistalla olijat ruuhkauttavat sen ohittaessaan jonoa ja kiilaamalla kärkeen. Jono jopa pysähtyy siitä syystä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 01.08.18 - klo:19:24
Jos tämä ei ole vielä tiedossa, niin nyt on:

Jono ei ole ensimmäisen auton syy, vaan toisen!

Kyllä. Ja moottoritiellä siihen toisena autona olemiseen ei ole mitään syytä. Leveäkaistatiellä hieman joutuu olemaan toisena, mutta ei yleensä kauaa. Tavallisella valtatiellä voi sitten joutuakin olemaan jo pitkiä aikoja. Toki voi jättää sen pitkän välin, ja niin yleensä "kapeakaistaisellla" teenkin. Kyllä siihen eteen sitten on tulijoita, kaiketi niitä omasta mielestään dynaamisia kuskeja, joilla on kiire olla se jonon kakkonen. Tuossa positiossa pääsevät sitten kärkkymään sitä ohituspaikkaa, jota ei tiestä riippuen välttämättä tule vaikka olisi triplatehot ja väännöt.

En siis "possujunia" hirveästi ihmettele kapeilla teillä, mutta leveäkaistateillä kyllä. Toissapäivänä viimeksi ajelin leveäkaistalla useammasta "veturi-tenderi-yhdistelmästä" ohi. Eli yleensä rekka ja henkilöauto, tai rekka ja kaksi henkilöautoa. Jostain syystä noita muodostuu, vaikka leveäkaistatiellä pääsee melko helposti rekan ohi. Itselläni ei tuottanut vaikeuksia päästä noista kahden tai kolmen ajoneuvon jononpätkistäkään ohi. Ai mutta, eihän minulla ole tuplatehoja ja vääntöjä. Taisin nähdä vaan unta.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

tet

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.08.18 - klo:12:21
Olen myös sitä mieltä, että kun kaikki ajaisivat samaa nopeutta, niin liikenne olisi sujuvampaa monin paikoin. Ruuhkaisina hetkinä toimii rajoituksen lasku hyvin myös.

Ps. Tampereen ohitustien loppu jykylään päin ruuhkautuu siitä syystä, että nopeammalla kaistalla olijat ruuhkauttavat sen ohittaessaan jonoa ja kiilaamalla kärkeen. Jono jopa pysähtyy siitä syystä.

Tämä tasaisesti soljuva liikenne toteutuu sitten, kun meistä kaikista tehdään matkustajia. Olen tämän videon varmaan linkittänyt aiemminkin, mutta menköön toistamiseen.

https://youtu.be/iHzzSao6ypE
ex-vag:

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:12:10
Kunnes heeäsit...

Sinun on varmasti vaikea ymmärtää, että liikenne sujuu ihan hyvin juuri näin, koska olet itse se ohittelija, joka saattaa ohittelullaan säästää tärkeitä sekunnin kymmenyksiä. Minä varaan aikaa sen verran, ettei normaaliliikenteessä ole tarvetta ohitella ainakaan ohituskaistojen välillä.

jamo75

hämeenlinnan tiellä klaukkalan liittymä on hyvä esimerkki siitä miten surkea liikenne suunnittelu ja minä ensin asenne ruuhkauttaa liikennettä. vähän ennen liittymää kääntyvien on pakko omasta mielestään siirtyä ohituskaistalle koska jono hidastuu ja sitten todetaankin että hei pitääkin muuten kääntyä ja kiilataan jonkun eteen aiheuttaen jatkuvia vaara tilanteita.

nyt tietysti jotta niihin väleihin kerkiää pitää sitten olla nopeasti kiihtyvä auto kuten täällä vaahdotaan

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 02.08.18 - klo:12:33
Sinun on varmasti vaikea ymmärtää, että liikenne sujuu ihan hyvin juuri näin, koska olet itse se ohittelija, joka saattaa ohittelullaan säästää tärkeitä sekunnin kymmenyksiä. Minä varaan aikaa sen verran, ettei normaaliliikenteessä ole tarvetta ohitella ainakaan ohituskaistojen välillä.
Ajossa: VW ID.4 Pro Performance Business 150 kW, akku 77 kWh
Edelliset: VW ID.3 1st max, Skoda Karoq 1.5 TSI Style DSG Aut
, Volvo V40 D2, Volvo XC60 AWD D3, Volvo C30 D5, 3xRenault Megane

vasara

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:10:43
...
Kun ajaisivat edes sitä tasaista nopeutta, mutta yleenä se seilaa n.20km/h. Erotuksena, että ohituskaistoilla siitä litrasestakin ihmeestä löytyy kaasupoljin ja saadaan kerättyä se 120-130km/h kunnes ohituskaistan jälkeen nopeus tippuu takaisin 85-90km/h.
Näin se kumma kyllä menee. Tein joku päivä sitten kokeen. 100 km/h rajoitus ja ohituskaista lähestyi. Ennen ohituskaistaa jono eteni mittarin neula n. 90-95 km/h nopeutta.. ohituskaista alkoi ja vakkari 110 km/h neulanopeuteen => yhdestäkään autosta ei päässyt ohi :) .. ohituskaistan pituus oli rapia 2 km. Ohituskaistan jälkeen jonon nopeus hidastui taas.
Kun tämä ilmiön tietää, niin ohituskaistalla on pakko ajaa reipasta ylinopeutta, jotta jonon voi kuitata ja jatkaa ohituskaistan jälkeen sallittua ajonopeutta, eikä huomattavaa alinopeutta.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:12:10
Kunnes heeäsit...
Tällaista kieltä on vaikea ymmärtää.  ???
Mutta, jos otsikon kysymykseen pitäisi vastata, niin miksi ekomoottori ( eli taloudellinen ja vähäpäästöinen ) ei olisi kunnon moottori?
Eikö sitä kunnon moottoria mitata enemmänkin ominaisuuksilla luotettava, kestävä ja taloudellinen kuin sillä että siinä on hervottomasti tehoa?

Meillä on 120 km/h maksimissaan sallittua ja useimmat kilometrit ajetaan 80 km/h ja 100 km/h ajonopeuksilla. Miksi meillä tarvittaisiin autoja jotka kulkevat 230 - 280 km/h:ssa huippunopeuksia - eli ovat niitä "kunnon moottorilla" varustettuja?  ::)

Kiihtyvyys 0 - 100 km/h on tärkeä referenssi, mutta jos kiihdytys sujuu 10:ssä sekunnissa ekomoottorisella, niin kyllä se riittää näissä olosuhteissa.
Asuntovaunujen ja peräkärryjen vetäjät voivat valita sitten moottorin ( ja voimalinjan ) sen vääntömomentin ja vääntöominaisuuksien perusteella; nämä(kin) koneet voivat olla myös (kunnon)ekomoottoreita, jos eivät ole aivan aataminaikaisia.
Golfkärry Mk 7.5

a4b8

Lainaus käyttäjältä: tet - 02.08.18 - klo:12:28
Kyllä. Ja moottoritiellä siihen toisena autona olemiseen ei ole mitään syytä. Leveäkaistatiellä hieman joutuu olemaan toisena, mutta ei yleensä kauaa. Tavallisella valtatiellä voi sitten joutuakin olemaan jo pitkiä aikoja. Toki voi jättää sen pitkän välin, ja niin yleensä "kapeakaistaisellla" teenkin. Kyllä siihen eteen sitten on tulijoita, kaiketi niitä omasta mielestään dynaamisia kuskeja, joilla on kiire olla se jonon kakkonen. Tuossa positiossa pääsevät sitten kärkkymään sitä ohituspaikkaa, jota ei tiestä riippuen välttämättä tule vaikka olisi triplatehot ja väännöt.

En siis "possujunia" hirveästi ihmettele kapeilla teillä, mutta leveäkaistateillä kyllä. Toissapäivänä viimeksi ajelin leveäkaistalla useammasta "veturi-tenderi-yhdistelmästä" ohi. Eli yleensä rekka ja henkilöauto, tai rekka ja kaksi henkilöautoa. Jostain syystä noita muodostuu, vaikka leveäkaistatiellä pääsee melko helposti rekan ohi. Itselläni ei tuottanut vaikeuksia päästä noista kahden tai kolmen ajoneuvon jononpätkistäkään ohi. Ai mutta, eihän minulla ole tuplatehoja ja vääntöjä. Taisin nähdä vaan unta.

" Jouduit siis huudattamaan, käteisellä"
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

tet

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.08.18 - klo:12:50
Näin se kumma kyllä menee. Tein joku päivä sitten kokeen. 100 km/h rajoitus ja ohituskaista lähestyi. Ennen ohituskaistaa jono eteni mittarin neula n. 90-95 km/h nopeutta.. ohituskaista alkoi ja vakkari 110 km/h neulanopeuteen => yhdestäkään autosta ei päässyt ohi :) .. ohituskaistan pituus oli rapia 2 km. Ohituskaistan jälkeen jonon nopeus hidastui taas.
Kun tämä ilmiön tietää, niin ohituskaistalla on pakko ajaa reipasta ylinopeutta, jotta jonon voi kuitata ja jatkaa ohituskaistan jälkeen sallittua ajonopeutta, eikä huomattavaa alinopeutta.

Paljonko sillä pätkällä oli muita liikkujia? Kenties nopeus kasvoi siksi, että ohiteltiin sitä yhtä edellä ajavaa hidastelijaa. Ja sinä et vaan ehtinyt saavuttaa sen 2 km matkalla sitä ainutta tulppaa, joka nopeutta piti alhaalla ennen ohituskaistaa?
ex-vag:

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 02.08.18 - klo:12:33

Taas kaksi hutia ja olettamusta!

Väärin. Minulla ei ole mitään ongelmaa ajaa toisen takana, jos vauhti on tasaista. Tämä toteutuu toisen kuljettajan kanssa, joka ajaa vakkarilla. Tätä yleensä jatkuu, niin pitkään, kun hitaampi tulee ja vetoauto ei uskalla ajaa ohi.

Väärin on myös se olettamus, että ohitan ajansäästön takia. Ohitan siksi, että voin ajaa tasaista nopeutta ja samoin myös taloudellisesti!

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 02.08.18 - klo:12:50

Tai ohittaa ennen ohituskaistaa ja saa ajaa ohituskaistan rauhassa ilman kirittäjiä 😉

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:12:58Ohitan siksi, että voin ajaa tasaista nopeutta ja samoin myös taloudellisesti!

Kai ne ohittelut sitten täytyy itselleen perustella jollain tavalla. Todellisuudessa luultavasti polttoainetta kuluu ohitellen enemmän kuin muun liikenteen mukana ajamalla. Oma kokemuksen on, että turvavälin pitämällä todella harvoin osuu kohdalle sellaisia ei-tasaisesti ajavia, jotka täytyy sen takia ohittaa.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 02.08.18 - klo:13:09
Kai ne ohittelut sitten täytyy itselleen perustella jollain tavalla. Todellisuudessa luultavasti polttoainetta kuluu ohitellen enemmän kuin muun liikenteen mukana ajamalla. Oma kokemuksen on, että turvavälin pitämällä todella harvoin osuu kohdalle sellaisia ei-tasaisesti ajavia, jotka täytyy sen takia ohittaa.

Hohoo! Tää on parasta jargonia vähään aikaan. Kun olet väärässä, niin oletat tietäväsi netin välityksellä minun ajotapani tai motiivini paremmin, kuim minä itse 😂. Tiedät myös paremmin paljonko autoni kuluttaa. Olet kyllä melkoinen fakiiri.

Ja eipä tuo mielipide ole muuttunut miksikään:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.msg624430#msg624430

a4b8

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:12:58

Väärin. Minulla ei ole mitään ongelmaa ajaa toisen takana, jos vauhti on tasaista. Tämä toteutuu toisen kuljettajan kanssa, joka ajaa vakkarilla. Tätä yleensä jatkuu, niin pitkään, kun hitaampi tulee ja vetoauto ei uskalla ajaa ohi.

Väärin on myös se olettamus, että ohitan ajansäästön takia. Ohitan siksi, että voin ajaa tasaista nopeutta ja samoin myös taloudellisesti!

Tai ohittaa ennen ohituskaistaa ja saa ajaa ohituskaistan rauhassa ilman kirittäjiä 😉

Kotiseudulla ennen ohituskaistaa nopeusrajoitus 80 km/h, jono 85 - 90 km/h
En uskalla ohittaa!
mm
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:13:18...oletat tietäväsi netin välityksellä minun ajotapani...

Itsehän sinä niistä kerrot.

Rauta7

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:13:18
Hohoo! Tää on parasta jargonia vähään aikaan. Kun olet väärässä, niin oletat tietäväsi netin välityksellä minun ajotapani tai motiivini paremmin, kuim minä itse 😂. Tiedät myös paremmin paljonko autoni kuluttaa. Olet kyllä melkoinen fakiiri.

Ja eipä tuo mielipide ole muuttunut miksikään:
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.msg624430#msg624430
:o  Jargonia, joo kaikki mikä on otsikon ohi!  ::)
Golfkärry Mk 7.5

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 02.08.18 - klo:13:52
Itsehän sinä niistä kerrot.

Ja sä yrität sen jälkeen trollata onnistumatta.

Lainaus käyttäjältä: a4b8 - 02.08.18 - klo:13:29
Kotiseudulla ennen ohituskaistaa nopeusrajoitus 80 km/h, jono 85 - 90 km/h
En uskalla ohittaa!

Paljonko vauhti on ennen tuota ohituskaistaa?

a4b8

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:14:11
Ja sä yrität sen jälkeen trollata onnistumatta.

Paljonko vauhti on ennen tuota ohituskaistaa?

Kerroin juuri, ajan juuri samassa sikajonossa!
mm
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:12:58

Täysin tasainen nopeus ei ole peruste taloudelliselle ajamiselle, eikä ohittelu ja jonon keulalla ajaminen.

splitxyz

Itsellä vähän ajavana on mielellään min 200 hv, tosin tulee jo siitä kun rataharrastus. Jos vertaa esim. Audi RS3 APR stg2 80-120 km/h ohituskiihtyvyyttä ja Leon ST 1.0 niin on 2.5 vs 7.0 sekuntia. On enemmän pelivaraa, mikä tuntuu tehokkaammassa mukavalta. En silti ole mikään hurjastelija liikenteessä, liikenne mennyt aggressiivisempaan suuntaan, varsinkin moottoriteillä.
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 02.08.18 - klo:15:04
Täysin tasainen nopeus ei ole peruste taloudelliselle ajamiselle, eikä ohittelu ja jonon keulalla ajaminen.

Hohoo. Kuinka lähellä yhdistelmää meinaat ajaa, että saat downforcea possujunassa  ;D.

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:18:01
Hohoo. Kuinka lähellä yhdistelmää meinaat ajaa, että saat downforcea possujunassa  ;D.

Kuinka monta viestiä meinaat laittaa, jotta totaaliset rispektit? Kolme vuorokaudessa on jo lähellä... :)
Skoda Octavia Elegance TSI 1.2 vm. 2012/MY13

jäämies

Lainaus käyttäjältä: Popo - 02.08.18 - klo:18:28
Kuinka monta viestiä meinaat laittaa, jotta totaaliset rispektit? Kolme vuorokaudessa on jo lähellä... :)

Unohtakaa jo tuo trolli nimeltään Karppa ja antakaa hänen vetää omaa soutaan. Ai niin, onhan hänellä tallissaan lama-ajan ohjus.

Popo

Lainaus käyttäjältä: jäämies - 02.08.18 - klo:18:39
Unohtakaa jo tuo trolli nimeltään Karppa ja antakaa hänen vetää omaa soutaan. Ai niin, onhan hänellä tallissaan lama-ajan ohjus.

Kun hää lähtee Suomi 24 -areenal, meil on lustii et jot...  ;D

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:18:01
Downforce lisää kitkaa ja kulutusta. Kilpa-autoissa liian lähellä perässä ajavan pito on huonompi, mutta ilmanvastus parempi suoranopeuden kannalta.

En aja lähellä, jos en ole ohittamassa. Eteeni mahtuu siis autoja, jos tarvetta jollain ohittaa. Jonossa ajaessa ilmanvastus pienenee, vaikkei ajaisi tappituntumalla.

TM:n tasaisen nopeuden testit ovat osittain vertailukelpoisia keskenään, mutteivät tosielämään. Ajan pienemmällä kulutuksella, kuin testissä olevat tasanopeudet, vaikka ajaisin samaa keskinopeutta. Käytännössä johtuu siitä, että käytän liike-energiaa hyväkseni antaen nopeuden vaihdella, jota vakionopeudensäätimet eivät juuri tee harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Myöskin kanssa-autoilijat saattavat joskus auttaa asiassa. Ja nyt en tarkoita sitä, että jatkuvasti häiritsen muuta liikennettä, joten siitä ei tarvitse alkaa vääntämään, kiitos.

https://www.kaleva.fi/teemat/moottori/kahdeksan-tapaa-vahentaa-polttoaineen-kulutusta/763130/

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jäämies - 02.08.18 - klo:18:39

Jännä miten SINÃ,, tartut täysin epärelevantteihin asioihin ja juuri niistä syistä en niitä poistakkaan. Saatpahan jotain mihn tarttua!

Lainaus käyttäjältä: Popo - 02.08.18 - klo:18:28

Silläkö sinun rispektit saa? En mä ole ikinä sen vuoksi kirjoitellut, mutta pidä laskuria yllä.

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:22:05
Silläkö sinun rispektit saa? En mä ole ikinä sen vuoksi kirjoitellut, mutta pidä laskuria yllä.

Niin,eräässä toisessa keskustelussa ihmettelin, miksi Konkari kyselee "faktoja" aiemmin selvitetyistä asioista kuin tulokas, mutta tämä Konkarihan vain kirjoittaa, ei lue. Huomasin vasta myöhemmin, milloin olet tullut palstalle, sori siitä...

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Popo - 02.08.18 - klo:22:51
Niin,eräässä toisessa keskustelussa ihmettelin, miksi Konkari kyselee "faktoja" aiemmin selvitetyistä asioista kuin tulokas, mutta tämä Konkarihan vain kirjoittaa, ei lue. Huomasin vasta myöhemmin, milloin olet tullut palstalle, sori siitä...

Tarkistappa omat viimeiset viisi viestiäsi.

Ja kun tuon asian toit esille ihan aiheesta kysyin enkä ikinä saanut vastausta tai faktaa. Nyt ymmärrä mikä sinua riepoo 😂.

Popo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 02.08.18 - klo:22:56
Tarkistappa omat viimeiset viisi viestiäsi.

Ja kun tuon asian toit esille ihan aiheesta kysyin enkä ikinä saanut vastausta tai faktaa. Nyt ymmärrä mikä sinua riepoo 😂.

Lue enemmän, kirjoita vähemmän. Niin se käy. Mistä minä voin tietää, ettei Konkari ole lukenut Jakoketju-keskustelua, vaan kyselee "faktoja", kuten Suomi24:ssä.  Laitetaan vielä hymiö.  :)

Possujunassa tavataan...  ;D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy