Rikkinäinen vaihdelaatikko

Aloittaja Wheelers, 08.09.16 - klo:21:34

« edellinen - seuraava »

Wheelers

Minulla on 2010 vuoden 1.4 tsi jossa on 6-vaihteinen laatikko. Laatikko on erinnäisten epäonnisten tapahtumien johdosta mennyt siihen tilaan, että viitosvaihteelle vaihdettaessa laatikko rusahtaa ja nelosvaihde rupeaa pitämään samaa rusahtelua kun autolla on ajettu 30+ minuuttia. Olen tarkastuttanut auton valuttetussa Golf huollossa, jossa ensin ilmeisesti kokeiltiin, että synkronoint on kunnossa eli tehtiin jotain niiden vaijereiden kanssa, jotka on laatikossa. Sen jälkeen vaihdettiin öljyt. Öljyn seassa oli paljon metallia ja todettiin, että nelos- ja viitosvaihteissa on jotain rikki. Huoltoliikkeen ehdotus oli hankkia tehdaskunnostettu vaihdelaatikko tilalle. Hintaa tälle tulee 5000â,¬, josta vakuutusyhtiö maksaa puolet eli itselleni jäisi maksettavaa 2500â,¬. Nyt kyselisinkin viisaampien neuvoja, onko jotain muita parempia tapoja korjata tai vaihtaa laatikko?

Olen itse miettinyt muutamaa vaihtoehtoa:

- uusi laatikko romuautosta. Nopean googlettamisen jälkeen näyttäisi siltä, että laatikko tulisi romuttamolta maksamaan ~1250â,¬. Tähän sitten vielä vanhan laatikon poisto ja uuden pistäminen tilalle. Hinnasta ei mitään hajua, mutta olettaisin olevan 1000+â,¬. Tässä vaihtoehdossa tietysti mietityttää se, että missä kunnossa romuautosta iroitettu laatikko on.
- Recro (recro.eu) niminen yritys Liettuassa. Laiton heille kyselyä, että onko heillä tietotaitoa korjata kyseinen laatikko ja mikä tulisi hinnaksi. Tähän tietysti tulisi päälle laatikon poisto, postitusmaksut ja laatikon uudelleen asentaminen.

lemmentalja

Etsit suomesta jonkun pienemmän vaihteistojen korjauksiin ja vaihtoihin erikoistuneen korjaamon. Kysyt sieltä hintaa. Heillä voi olla korjattuja vaihteistoja varastossa jos ei, niin on tidennäköisesti suhteita johonkin mistä niitä saa. On varmasti halvempaa kuin maahantuojalla.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Daatta

Ilman muuta kunnostettu laatikko (takuulla), romuautosta otettu voi olla samassa kunnossa.

Alkoi kiinnostamaan, että mitä ovat nämä erinäiset, epäonniset tapahtumat? Vaihdemissejä on itsellekin tullut varsinkin ex. 1M Leonissa, mutta ei kai niillä sentään laatikkoa rikota... Pidemmän päälle väärällä käytöllä saanee M6 manuaalinkin rikki. Voihan siinä valmistusvikaakin olla ollut, jo tehtaalta.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MMV

Lainaus käyttäjältä: Wheelers - 08.09.16 - klo:21:34
ilmeisesti kokeiltiin, että synkronoint on kunnossa eli tehtiin jotain niiden vaijereiden kanssa, jotka on laatikossa.

Ulkoisella vaihteensiirtomekanismilla ei ole mitään tekemistä synkronoinnin kanssa. Vika kyllä kuulostaa puhtaalle sunkrovialle, joka on askikorjaamoille täysin arkipäivää eli uudet synkrorenkaat ja mahdollisesti askin laakerointi varmuuden vuoksi. Osat pari sataa ja työ päälle.

Wheelers

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 09.09.16 - klo:15:48
Etsit suomesta jonkun pienemmän vaihteistojen korjauksiin ja vaihtoihin erikoistuneen korjaamon. Kysyt sieltä hintaa. Heillä voi olla korjattuja vaihteistoja varastossa jos ei, niin on tidennäköisesti suhteita johonkin mistä niitä saa. On varmasti halvempaa kuin maahantuojalla.

Tässä vois olla kyllä ideaa. Tosin jos sellaisia löytyy, niin kun varmasti löytyy, niin mitenkä näinkin "uuden" auton laatikon huolto. Voin kuvitella kyllä, että vanhempien autojen laatikoiden huoltoon löytyy osaamista. Eipä varmaan auta kun etsiä ja kysellä.

Wheelers

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 09.09.16 - klo:16:33
Ilman muuta kunnostettu laatikko (takuulla), romuautosta otettu voi olla samassa kunnossa.

Alkoi kiinnostamaan, että mitä ovat nämä erinäiset, epäonniset tapahtumat? Vaihdemissejä on itsellekin tullut varsinkin ex. 1M Leonissa, mutta ei kai niillä sentään laatikkoa rikota... Pidemmän päälle väärällä käytöllä saanee M6 manuaalinkin rikki. Voihan siinä valmistusvikaakin olla ollut, jo tehtaalta.

Avaimet vietiin pukuhuoneen naulakosta housujen taskusta (tämän takia vakuutusyhtiö ei korvaa kun 50%) ja auto lähti. Oli ajanut neljä tuntia (joku oli nähnyt kun oli hylännyt auton) ja saanut paskottua kytkimen, vauhtipyörän, starttimoottorin ja tämän laatikon.

Wheelers

Lainaus käyttäjältä: MMV - 09.09.16 - klo:16:58
Ulkoisella vaihteensiirtomekanismilla ei ole mitään tekemistä synkronoinnin kanssa. Vika kyllä kuulostaa puhtaalle sunkrovialle, joka on askikorjaamoille täysin arkipäivää eli uudet synkrorenkaat ja mahdollisesti askin laakerointi varmuuden vuoksi. Osat pari sataa ja työ päälle.

Pitää siis vaan löytää joku paja, joka tarkastaisi mitä laatikossa on rikki.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Wheelers - 09.09.16 - klo:22:21
Avaimet vietiin pukuhuoneen naulakosta housujen taskusta (tämän takia vakuutusyhtiö ei korvaa kun 50%) ja auto lähti. Oli ajanut neljä tuntia (joku oli nähnyt kun oli hylännyt auton) ja saanut paskottua kytkimen, vauhtipyörän, starttimoottorin ja tämän laatikon.

Voi paska.  :-\ Eli se on tahallaan hajotettu, vauriot on varmaan synkroja suuremmat...Googlesta muutama paja:

http://www.kolari-special.fi/vaihdelaatikko.php
https://www.google.fi/search?q=vaihteistohuolto+pukema

Yllättävän vähän noita manuaalilaatikkoja korjaavia huoltoja on. Nehän ei yleensä mene rikki...

Purkuosaa:
http://www.autopurkaamot.com/varaosahaku/?m=7,966&k=32,515&lajittelu=
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Wheelers - 09.09.16 - klo:22:18
Tässä vois olla kyllä ideaa. Tosin jos sellaisia löytyy, niin kun varmasti löytyy, niin mitenkä näinkin "uuden" auton laatikon huolto. Voin kuvitella kyllä, että vanhempien autojen laatikoiden huoltoon löytyy osaamista. Eipä varmaan auta kun etsiä ja kysellä.

Omaan täysin vastaavanlaiseen golffiin vaihdettiin muutama viikko sitten vaihdelaatikko maahantuojalla. Tässä oli materiaali/valmistusvirhe (laakerissa/laakereissa).

Summa summarum, kun huollosta kerrottiin vaihtoehdot laatikon korjaamisen ja uuden tilalle laittamiseen, niin näiden hintaero oli luokkaa 500-600â,¬. Tässä tapauksessa ei olisi ollut järjeä lähteä noin pienen erotuksen takia ottamaan "riskiä" korjatun laatikon kanssa vaan laitettiin uusi tilalle. Tämä siis vw-centerin tuntihinnoilla. Pienemmässä pajassa tuntiveloitus on varmasti alhaisempi, jolloin korjaaminenkin on ehkä järkevä vaihtoehto...

Haahantuojalla kokonaishinta uudelle laatikolle uudella kytkimellä oli 5000â,¬.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: MMV - 09.09.16 - klo:16:58
Ulkoisella vaihteensiirtomekanismilla ei ole mitään tekemistä synkronoinnin kanssa. Vika kyllä kuulostaa puhtaalle sunkrovialle, joka on askikorjaamoille täysin arkipäivää eli uudet synkrorenkaat ja mahdollisesti askin laakerointi varmuuden vuoksi. Osat pari sataa ja työ päälle.
Synkrot oli ainakinen ennen helppo vaihtaa itsekkin mutta onko enää? ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy