Mukautuva vakionopeudensäädin

Aloittaja Welt, 23.08.16 - klo:21:38

« edellinen - seuraava »

Welt

Hei,


Olen parhaillaan katselemassa uutta autoa, ja sitten viimeisen vaihdon 2013, autoihin tullut paljon uusia härpäkkeitä. Ne kaikki vaikuttavat esitteissä ja mainoksissa tosi hyviltä. Kuolleen kulman varoitin, kaistanpidin, jalankulkijan tunnistus, etc...

Minua on nyt parin koeajon jälkeen alkanut arveluttaa mukautuvan vakionopeussäätimen tarpeellisuus -  tai oikeammin, sen käytön turvallisuus. Koeajoilla erityisesti ohitustilanteissa säätimen kanssa on tuntunut oudolta, kun ensin on ajettu suurin piirtein ohitusetäisyydelle, niin säädin lyö jarruja päälle. No, niinhän sen pitääkin toimia, mutta se tekee sen äkkinäisesti hajottaen huomion itse tilanteessa. Oletan myös perässä ajavien ihmettelevän, että mitä nyt - miksi äkkinäinen hidastus vaikka tie on vapaa?

Millaisia kokemuksia teillä muilla on?

Trackpad

Lainaus käyttäjältä: Welt - 23.08.16 - klo:21:38
Hei,


Olen parhaillaan katselemassa uutta autoa, ja sitten viimeisen vaihdon 2013, autoihin tullut paljon uusia härpäkkeitä. Ne kaikki vaikuttavat esitteissä ja mainoksissa tosi hyviltä. Kuolleen kulman varoitin, kaistanpidin, jalankulkijan tunnistus, etc...

Minua on nyt parin koeajon jälkeen alkanut arveluttaa mukautuvan vakionopeussäätimen tarpeellisuus -  tai oikeammin, sen käytön turvallisuus. Koeajoilla erityisesti ohitustilanteissa säätimen kanssa on tuntunut oudolta, kun ensin on ajettu suurin piirtein ohitusetäisyydelle, niin säädin lyö jarruja päälle. No, niinhän sen pitääkin toimia, mutta se tekee sen äkkinäisesti hajottaen huomion itse tilanteessa. Oletan myös perässä ajavien ihmettelevän, että mitä nyt - miksi äkkinäinen hidastus vaikka tie on vapaa?

Millaisia kokemuksia teillä muilla on?

Mukautuva vakionopeuden säädin on parhaimmillaan matka-ajossa, mutta nopeisiin ohitustilanteisiin se ei ole tarkoitettu. Ideahan on siinä että se pitää tietyn välimatkan edellä ajavaan autoon ja kun rupeat kelaamaan vauhtia ohitukseen on aika luonnollista että jarru tulee vastaan ennen kuin olet edellä ajavan persuksissa kiinni. Toki välimatkan voit laittaa minimiin. Parhaimmillaan tuo on motareilla, jossa voit vaihtaa kaistaa hitaamman ollessa edessä ja auto kiihdyttää matkanopeuteen ja itse nautit kesästä (jos siitä nyt täällä Suomessa voi nauttia ja sehän on jo ohikin). Ripeillä moottoreilla varustetuissa autoissa ja sopivissa väleissä ohitus toki voi mennä tuolla ihan perus teilläkin, itse mieluummin kuitenkin nappaisin pois päältä ja hoitaisin ohituksen ns. perinteiseen tapaan. Kyllähän ihan maalaisjärjen käyttö on tossa sallittua. Itsellä tuota ei vielä omassa autossa ole, mutta uuteen joka reilun kuukauden päästä saan sen otin. Mukana vielä DSG joten ruuhka-ajo on yhtä juhlaa. Auto pysähtyy ja jatkaa matkaa ilman että mun tarvitsee kaasuun koskea, kuhan muistaa ohjata ja kääntyä oikeasta liittymästä :D

Ainut miinus on omasta mielestä se että jossian olosuhteissa suomessa tutka bvoi mennä "tukkoon" esim loskasta ja rännästä, jolloin koko vakkari tipahtaa käytöstä. Itsellä nykyisessä autossa on ollut tuo etututka, ilman mukautuvaa vakkaria ja on se pentele pari perään ajoa estänyt! Hintansa väärti siinä mielessä.

repomies

Adaptiivista vakionopeudensäädintä pitää osata käyttää. Ja kun sitä käyttää niin kyllä sen oppii. Ohitustilanteissa maantiellä tuo kannattaa ottaa pois päältä hetkeksi. Motarilla jos aikoo ajella omaa vauhtia niin vasenta kaistaa pitää käyttää hieman aikaisemmin ohittaessa tai etäisyyssäätö pitää laittaa pienelle. Eipä siinä sen kummempaa. Aika äkkiä tuon oppii ottamaan pois päältä kun tuleva ajotilanne näyttää sitä vaativan.

Epes

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.08.16 - klo:22:11
Adaptiivista vakionopeudensäädintä pitää osata käyttää. Ja kun sitä käyttää niin kyllä sen oppii. Ohitustilanteissa maantiellä tuo kannattaa ottaa pois päältä hetkeksi. Motarilla jos aikoo ajella omaa vauhtia niin vasenta kaistaa pitää käyttää hieman aikaisemmin ohittaessa tai etäisyyssäätö pitää laittaa pienelle. Eipä siinä sen kummempaa. Aika äkkiä tuon oppii ottamaan pois päältä kun tuleva ajotilanne näyttää sitä vaativan.

Ei tarvitse ottaa pois päältä vaan kaasun painaminen kohdassa jossa adaptiivinen alkaisi jarruttelemaan ohittaa adaptiivisen "komennon" eli ohitustilanteissa vaan jalka hetkeksi kaasulle niin menee sujuvasti ohi.

Patomursu

Tänään pääsin koittamaan uuden superbin vakkaria. Kehällä ei toimi kuten pitää mutta ainakin eco ajotilassa todella tyhmä kun heittää alamäissä vapaalle ja sitten käyttää jarruja kun edessä oleva lähestyy. Voisi fiksummin hidastaa moottorijarrulla tuossa tilanteessa tai jos autossa olisi vaikka jarruenergian talteenotto esim akun lataukseen.

Tuntui muuten kuin olisi fabialla ajanut kun konepelti loppui heti tuulilasin jälkeen ja tuntui että kaasupoljin ottaa moottoriin kiinni. Sisätilatkin oli melko pienen näköiset verrattuna 5 sarjalaisen farkkuun. Vähän muovinen oli sisätilojenkin tuntu ja keskikonsolin namikat tuntui olevan aika kaukana kuljettajasta. Ajettavuus ihan ok ja ainakin dsg tuntui vaihtavan samalla vauhdilla kuin zf8. Tuo taisi olla dsg6:nen.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

repomies

Lainaus käyttäjältä: Epes - 23.08.16 - klo:22:36
Ei tarvitse ottaa pois päältä vaan kaasun painaminen kohdassa jossa adaptiivinen alkaisi jarruttelemaan ohittaa adaptiivisen "komennon" eli ohitustilanteissa vaan jalka hetkeksi kaasulle niin menee sujuvasti ohi.

Noinkin voi tehdä, mutta itse yleensä otan vakkarin pois ja ajan lähemmäs ennen kuin ohitan. Tietysti jos ohituspaikka löytyy heti niin kaasua vaan.

tet

Lainaus käyttäjältä: repomies - 23.08.16 - klo:23:41
Noinkin voi tehdä, mutta itse yleensä otan vakkarin pois ja ajan lähemmäs ennen kuin ohitan. Tietysti jos ohituspaikka löytyy heti niin kaasua vaan.

Ja jos ohituksen suorittaa kuten ennakoivan ajon kurssilla opetetaan, niin ei ole mitään ongelmaa. Siis ensin auto vasemmalle kaistalle kaukana ohitettavasta, sitten kaasulla kiihdytys ohitusnopeuteen jo ennen kuin saavutaan ohitettavan auton kohdalle.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

TTO

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 23.08.16 - klo:23:22
Tänään pääsin koittamaan uuden superbin vakkaria. Kehällä ei toimi kuten pitää mutta ainakin eco ajotilassa todella tyhmä kun heittää alamäissä vapaalle ja sitten käyttää jarruja kun edessä oleva lähestyy. Voisi fiksummin hidastaa moottorijarrulla tuossa tilanteessa tai jos autossa olisi vaikka jarruenergian talteenotto esim akun lataukseen.

Tuntui muuten kuin olisi fabialla ajanut kun konepelti loppui heti tuulilasin jälkeen ja tuntui että kaasupoljin ottaa moottoriin kiinni. Sisätilatkin oli melko pienen näköiset verrattuna 5 sarjalaisen farkkuun. Vähän muovinen oli sisätilojenkin tuntu ja keskikonsolin namikat tuntui olevan aika kaukana kuljettajasta. Ajettavuus ihan ok ja ainakin dsg tuntui vaihtavan samalla vauhdilla kuin zf8. Tuo taisi olla dsg6:nen.

Eco-moodissa DSG laittaa alamäissä vapaalle. Jos se ei miellytä, niin ajomoodin voi vaihtaa D:lle tai S:lle eikä vaihde mene alamäessä vapaalle. Ei adaptiivinen vakionopeussäädin tuon logiikan yli voi mennä. Vai mikä tässä nyt on ongelmana?

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: TTO - 24.08.16 - klo:12:18
Eco-moodissa DSG laittaa alamäissä vapaalle. Jos se ei miellytä, niin ajomoodin voi vaihtaa D:lle tai S:lle eikä vaihde mene alamäessä vapaalle. Ei adaptiivinen vakionopeussäädin tuon logiikan yli voi mennä. Vai mikä tässä nyt on ongelmana?

Eli joutuu vaihdella ajotilaa jos haluaa ecolla mennä. Olisi se taloudellisempaa kyllä acc:n kanssa että käyttäisi moottorijarrua eikä tyhjäkäynnillä mene ja sitten käyttää käyttöjarrua. Ilman acc:tä sitten vapaalla jolloin kuljettajan pelisilmä ennakoi tilanteen paremmin kuin pelkkä tutka joka ei näe tien kaltevuuksia yms.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Kotkis

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 23.08.16 - klo:21:54Itsellä tuota ei vielä omassa autossa ole, mutta uuteen joka reilun kuukauden päästä saan sen otin. Mukana vielä DSG joten ruuhka-ajo on yhtä juhlaa. Auto pysähtyy ja jatkaa matkaa ilman että mun tarvitsee kaasuun koskea, kuhan muistaa ohjata ja kääntyä oikeasta liittymästä :D
Koeajoin muutama vuosi sitten Volvoa, jossa oli tuollainen systeemi ja oli kyllä periaatteessa tosi kätevä. Ainoastaan jäi häiritsemään se, että auto pysäytti ruuhka-ajossa itsensä mielestäni liian kauaksi edellä olijasta. Vaikka olin säätänyt toleranssit minimiin, jäi välimatka niin pitkäksi, etten minä ainakaan kehdannut siihen pysähtyä (ylipäänsä ketuttaa kuskit, jotka jättää ruuhkassa autonmittaisia välejä liikennevalojonoihin). Toivottavasti VAG-vastaava toimii paremmin.
Octavia G-tec:

A4 allroad:  A6:  A3:

Stringer

Lainaus käyttäjältä: Trackpad - 23.08.16 - klo:21:54
Mukana vielä DSG joten ruuhka-ajo on yhtä juhlaa. Auto pysähtyy ja jatkaa matkaa ilman että mun tarvitsee kaasuun koskea, kuhan muistaa ohjata ja kääntyä oikeasta liittymästä :D

Saahan konsernin autoihin nykyään myös traffic assistin, joka osaa ohjata alle 65km/h vauhdissa. Edellyttää toki active lane assistia ja vakkaria sekä tunnistettavia kaistaviivoja. Eikä anna pitää händyjä kauaa pois ratilta. Vaikea löytää edes koeajoon. En ole kokeillut, mutta on se silti olemassa.

MikkoS

Kysytäänpä tässä kun aiheeseen liittyy. Eli tuli hankittua B7 Passat Variant 2013, jossa on parkkitutkat, park assist jne. Mutta ei acctä.

Tuo kuitenkin kiinnostaisi, onko tekniikka autossa ns. Valmiina, että ominaisuus pitäisi vain ohjelmistosta kytkeä päälle vai vaatiiko Muutakin?

Paljonkohan tuo jälkiasennuksena kustantaisi..
VW Passat Variant 2013 1.4 TSI DSG

juppep

ACC jälkiasennus vaatii väistämättä uusia osia nipun ja vaivaa.
Kaipaa vähintään ABS/ESP-pumpun, maskin merkin, acc-tutkan, johtosarjaa keulalle, viikset ja koodausta.

Jos marmorilta nuo uutena kyselee, niin varaisin useamman tonnin pelkkiin osiin.
Käytetyillä osilla toki murto-osa tuosta.

MikkoS

Lainaus käyttäjältä: juppep - 18.03.17 - klo:21:58
ACC jälkiasennus vaatii väistämättä uusia osia nipun ja vaivaa.
Kaipaa vähintään ABS/ESP-pumpun, maskin merkin, acc-tutkan, johtosarjaa keulalle, viikset ja koodausta.

Jos marmorilta nuo uutena kyselee, niin varaisin useamman tonnin pelkkiin osiin.
Käytetyillä osilla toki murto-osa tuosta.

Kiitos vastauksesta, pistetään siis toive/vaatimuslistalle seuraavaa autoa varten  ;D
VW Passat Variant 2013 1.4 TSI DSG

Turbokiisseli

Löytyykö täältä käyttökokemuksia ACC:stä manuaalivaihteisessa autossa? Braking Guardiahan näihin ei saa koodattua päälle kuten automaattiin, mutta ACC lienee ollut saatavissa myös keppivaihteiden yhteyteen? Kyseessä 2013 A4, johon olen harkinnut jo pidemmän aikaa ACC:n jälkiasennusta.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ropellihattu

Otin omaan skodillaciin manuaaliaskin kaveriksi ACC:n ja nyt tässä vielä arvon, että pitäiskö perua se tosta tilauksesta kuitenkin... :/

Mites, tuossa edellä Turbokiisseli kyselikin jo, että olisko jotain kokemuksia heittää että onko tuo mistään kotoisin manuaalin kanssa?
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Hanksi

Vaikka itsellä ei ole kokemusta acc:sta manuaalivaihteisessa autossa, niin uskon sen olevan hintansa väärti.

Tavallisella vakionopeudensäätimellähän ei tee mitään jos et ole yksin tien päällä, sillä jonossa vauhti heittelee koko ajan. Sen sijaan ACC on tuossa parhaimmillaan, koska edellä olevien nopeuden vaihtelut eivät haittaa mitään. Vaihteita maantieajossa ei tarvitse käytännössä vaihdella, joten automaatilla ja manuaalilla ei tuossa ole eroa.

Sen mitä manuaalilla menettää on automaattinen pysähtyminen ja liikkeellelähtö vaikkapa valoista. Itse en kuitenkaan noista välitä. ACC jarruttaa muutenkin liian myöhään ja lujaa pysähtyessään sekä lähtee liian myöhään liikkeelle joten hoidan asiat mieluummin itse. Kaupunkiajossa koen vakkarin niin epämiellyttäväksi ja turhaksi ettei sitä viitsi käyttää.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

ropellihattu

Aivan aivan. Noh, ehkä mä sen siihen sitten kumminkin otan.

Mielestäni olis ollut aika hyvä veto tehdä toi sellaseks että sais valittua toimiiko adaptiivisena vai normaalina vakkarina.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 27.05.17 - klo:21:29
Aivan aivan. Noh, ehkä mä sen siihen sitten kumminkin otan.

Mielestäni olis ollut aika hyvä veto tehdä toi sellaseks että sais valittua toimiiko adaptiivisena vai normaalina vakkarina.
Siinä on valinta adaptiivinen/nopeudenrajoitin. Mikäli tutka on tukossa tms. voi asettaa halutun nopeuden, jalka on pidettävä kaasupolkimella ajon aikana. Haluttaessa mennä asetettua kovempaa, painetaan poljin pohjaan kynnyksen yli.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

ropellihattu

Tuota nopeudenrajoitinta ei tullut kokeiltuakaan koeajolla. Pitää tutustua sitten kun auton saan.
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 21.03.17 - klo:10:28
Löytyykö täältä käyttökokemuksia ACC:stä manuaalivaihteisessa autossa? Braking Guardiahan näihin ei saa koodattua päälle kuten automaattiin, mutta ACC lienee ollut saatavissa myös keppivaihteiden yhteyteen? Kyseessä 2013 A4, johon olen harkinnut jo pidemmän aikaa ACC:n jälkiasennusta.

On tullut käytettyä Skodan ACC:tä nyt noin 100tkm matkan varrella todella paljon. Ja Skodani on siis manuaali. ACC:n toimintaan olen ollut erittäin tyytyväinen, ja nyt en varmaan osaisi ajaa enää tavallisella vakkarilla (enkä mielelläni ajaisikaan..). Ehdottomasti yksi tärkeimpiä must-juttuja seuraavaa autoa ajatellen tämä ACC. Tuo vakkarihan pysyy päällä vaikka vaihtaa vaihteita kytkintä käyttäen. Vakkarin luotettavuus on ollut erittäin hyvällä tasolla koko ajan. Vain tietyissä tilanteissa pitää olla vähän varuillaan, kun vakkari voi ottaa virhekaiun/tulkinnan jostain edessä olevasta kohteesta.
Octavia III RS TDI

Gudmund

Osaako kukaan muuten sanoa mikä on halvin uusi automalli, mihin tämän adaptiivisen vakkarin saa mukaan? Siis kaikki myynnissä olevat merkit huomioiden. 20ke automalleihin ei taida vielä saada mihinkään..? Vaikka sinänsä aika halvasta mokkulasta lienee valmistajan näkökulmasta kysymys.

Se on tietysti toinen kiinnostava keskustelunaihe, että miten herkästi/pehmeästi/johdonmukaisesti eri valmistajien adapt.vakkarit toimivat. Itselläni on kokemuksia vain muutamien merkkien adaptiivisista vakkareista, mutta erojahan niissä toki on.
Octavia III RS TDI

repomies

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 29.05.17 - klo:13:31
Osaako kukaan muuten sanoa mikä on halvin uusi automalli, mihin tämän adaptiivisen vakkarin saa mukaan? Siis kaikki myynnissä olevat merkit huomioiden. 20ke automalleihin ei taida vielä saada mihinkään..? Vaikka sinänsä aika halvasta mokkulasta lienee valmistajan näkökulmasta kysymys.

Se on tietysti toinen kiinnostava keskustelunaihe, että miten herkästi/pehmeästi/johdonmukaisesti eri valmistajien adapt.vakkarit toimivat. Itselläni on kokemuksia vain muutamien merkkien adaptiivisista vakkareista, mutta erojahan niissä toki on.

Fabiahan se halvin varmaan on? Vai Leon? Varmaan jompi kumpi noista.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: repomies - 29.05.17 - klo:15:12
Fabiahan se halvin varmaan on? Vai Leon? Varmaan jompi kumpi noista.

Totta juu, molemmat löytyy mukautuvalla vakkarilla, halvimmat versiot mitä bongasin:  Fabia 1.4TDI Ambition 21.000e, Leon taas 1.6 TDI Style 25.000e
Octavia III RS TDI

JPN_V70D3OR

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 29.05.17 - klo:13:31
...
Se on tietysti toinen kiinnostava keskustelunaihe, että miten herkästi/pehmeästi/johdonmukaisesti eri valmistajien adapt.vakkarit toimivat. Itselläni on kokemuksia vain muutamien merkkien adaptiivisista vakkareista, mutta erojahan niissä toki on.
Meillä on adaptiivinen vakkari sekä Golfissa-14  ja V70-12, molemmat manuaaleja. Volvon adaptiivinen toimii pehmeämmin, eikä kiihdytä esim. tiukoissa mutkissa.
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

Ocutj

Lainaus käyttäjältä: Gudmund - 29.05.17 - klo:15:25
Totta juu, molemmat löytyy mukautuvalla vakkarilla, halvimmat versiot mitä bongasin:  Fabia 1.4TDI Ambition 21.000e, Leon taas 1.6 TDI Style 25.000e

Uusi Fabia 1.0TSI 95hp Ambition ainoastaan ACC:llä varustettuna konfiguraattorin mukaan 16 825,64 â,¬.

juppep

Lainaus käyttäjältä: Turbokiisseli - 21.03.17 - klo:10:28
Löytyykö täältä käyttökokemuksia ACC:stä manuaalivaihteisessa autossa? Braking Guardiahan näihin ei saa koodattua päälle kuten automaattiin, mutta ACC lienee ollut saatavissa myös keppivaihteiden yhteyteen? Kyseessä 2013 A4, johon olen harkinnut jo pidemmän aikaa ACC:n jälkiasennusta.

Tein ACC+Front-Assist retrofitin konsernin rinnakkaistuotokseen, 3C Passat diesel+manual yhdistelmään ja eipä tuosta ole pahaa sanottavaa. Dieselin vääntö paikkaa melko reippaitakin ACC(kanssa-autoilijoiden) ajonopeuden vaihteluja ilman suurempaa tarvetta vaihteiden vatkaamiselle.




Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Ocutj - 29.05.17 - klo:22:28
Uusi Fabia 1.0TSI 95hp Ambition ainoastaan ACC:llä varustettuna konfiguraattorin mukaan 16 825,64 â,¬.

Ok, katselin vain hinnastosta ja ACC:n kohdalla luki että saatavilla vain 1.2TSI ja 1.4TDI yhteydessä. Toki mitään 1.2TSI:tä enää olekaan kai myynnissä...
Octavia III RS TDI

heller

Lainaus käyttäjältä: JPN_V70D3OR - 29.05.17 - klo:21:39
Meillä on adaptiivinen vakkari sekä Golfissa-14  ja V70-12, molemmat manuaaleja. Volvon adaptiivinen toimii pehmeämmin, eikä kiihdytä esim. tiukoissa mutkissa.

MY16 Golf ACC:llä ei myöskään kiihdyttele jos rattia kääntää yli n. 45 astetta
Model 3 Highland
ex. Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini
ex. Golf 1.2TSI DSG Hailaini
ex. Passat 1.8T 3B Hailaini (tuonti)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy