Touranin takaluukku ruosteessa - sisältä ja ulkoa

Aloittaja Guest-75349, 10.11.10 - klo:13:45

« edellinen - seuraava »

jyrppy

Meitin -04 Touraniin uusittiin 2009 takaluukku koritakuuna about 165tkm ajettuna, ruostuminen oli alkanut siitä vaakakantin sauman lisäksi rekkarivalojen ympäriltä. Purettu luukku paljasti sitten koko totuuden, vaakasauma sisäpuolelta aivan mätä. Korjauskulut sillä kertaa 100% tehtaalle/maahantuojalle. Muuten hyvin tehty korjaus mutta parivuotta sitten huomasin Nesteen harjattomassa pesukoneessa että ujo vesinoro tulee sisään takalasin alareunasta, eli joku huokonen liimasaumassa, kotipesurilla en ole saanut vastaavaa aikaan. Enpä ole kehdannut mennä marisemaan.

Sen jälkeen on uusittu paljon muutakin peltiosaa kyseiseen vehkeeseen samasta syystä muttei täysin ilman omaa osuutta kustannuksista. Paska homma mallin maineelle mutta täydet pisteet tehtaan suuntaan ja hyvät pojot myös korjanneelle taholle ainakin mun silmin.
Jetta VI -11
Jetta Gt -90
Beetle 1.8T -01

harri81

ihan marmoriltako sitä kannattaa mennä kyselemään?
takavalon kulman kohalla ja luukun alareunassa huomasin alkavaa kukkimista, maali kupruilee. pitänee ottaa verhoilut pois ja tutkailla mitä se sisältää. samalla asentaa peruutuskameran sit paikallee...

Turisti

Onko tuo Touranien takaluukun ruostumisongelma poistunut/helpottanut jossain vaiheessa vai pitääkö sitä seurailla vielä uudemmissakin yksilöissä? Itse syyläsin oman -09 autoni luukkua pitkään ja hartaasti, enkä onneksi ainakaan vielä löytänyt mitään.
Octavia 1.6 TDI DSG Elegance -14
Fabia 1.6. 16V Elegance -07

EX-VAG:
Touran 1.4 TSI 125kw DSG7 Highline -09
Octavia Combi 1.4TSI DSG7 Elegance -10,
Octavia Combi 1.6MPI Elegance -05

Guest-364794

Tuolla toisaalla netissä olen jututtanut erästä henkilöä jonka -09 Touranista on luukku ruosteessa. DyyDillä oli -07:sta eli faceliftistä.

Ei tunnu äkkikseltään olevan riippuvaista ainakaan siitä onko auto 1T1 tai 1T2 mallia, sillä luukut ovat tismalleen samat alkuperäisessä ja ekassa faceliftissä. Uusimpaan 2010 tulleeseen nassunkohotukseen luukku pikkuisen muuttui, liekö siinä sitten samat vaivat. Tiedä häntä...

silakka

Vanha topikki, mutta herätetään vielä.

Hankittu Touran -13. Uutena (päivän omistuksessa) toimitettu Tectyl-suojaamoon. Verhous pois takaluukusta ja mörjät sisään ajatuksen kanssa. Ei siellä tehtaan jälkeen kovin paljon ollut suoja-ainetta, joten ihan tarpeeseen tuli.

Nyt vain odotellaan ja kuunneellaan ruostumisen hilpeää rapinaa. ;)

pomo

Voi niin pölhömäistä toimintaa tämä cond kertomus! Olen aina ihmetellyt, mikä sinne vetää autoa huollattamaan kun vähemmällä rahalla saa asiallistakin palvelua ja samat merkkihuollon leimat huoltokirjaan! Eivät etes vittuile ison laskun jälkeen niin kö pölhöllä.... Aluksihan se tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu!

Levis

Ymmärtääkseni jos luukku menee takuuvaihgoon, niin korvaava luukku olisi hieman erilainen. Ilmeisesti sähköjäkin on muutettu, koska yksi ruostumisen syy olisi sähköön liittyvää. Etenkin niiden kilvenvalojen ruostuminen siis. Tämän kuulin siis kaveriltani joka näitä ruostepommeja vastaanottaa Laakkosella.

Joo, ja se on mun -09 ruosteilee. Nyt tosin ei ole vielä uusinut varsin perusteellisen ruostesuojauksen jälkeen.

Guest-445304

Lainaus käyttäjältä: pomo - 13.01.14 - klo:08:21
Voi niin pölhömäistä toimintaa tämä cond kertomus! Olen aina ihmetellyt, mikä sinne vetää autoa huollattamaan kun vähemmällä rahalla saa asiallistakin palvelua ja samat merkkihuollon leimat huoltokirjaan! Eivät etes vittuile ison laskun jälkeen niin kö pölhöllä.... Aluksihan se tuntuu oudolta, mutta siihen tottuu!
Arvaappa monestiko olen hörhön huollossa tuon episodin jälkeen käynyt...

Paras oli tämä oma nykyinen auto kun kävi ensimmäisessä LL huollossa Pörhöllä... ei olleet huoltomiehet löytäneet mitään vikaa. Leimat vaan ja "kovaa ajoa".

Itse ostaessani auton pari viikkoa huollon jälkeen kuuntelin starttipärinöitä hoo-moilasena. "Siinä toisessa" Oulun VW-merkkihuollossa sitten olivat koko pajan poikien toimesta kuunnelleet pärinöitä kun niin selvä esimerkki. Ketju vaihtoon ja kovaa ajoa.

Noh... aiheesta. Ei minun mielestä uudessa ja vanhassa luukussa ollut merkittävää eroa. Sähköosat on muuttuneet kun joillakin oikutelleeseen takaluukun avausmikrokytkimeen/valoihin on tullut päivitystä. Päivitetty lista sopii vaan uudenmalliseen luukkuun. Minulle tuli siis uusi luukun peltiosa, uusi avauskahva sekä huollon sössimä uusi lisäjarruvalo. Muuten ottivat vanhasta luukusta osat. Näitä sitten vielä paikkailtiin. :D

Tourano

Lainaus käyttäjältä: qwe - 12.06.13 - klo:18:40
Nyt tänä keväänä huomasin maalien lohjenneen oikealta lokasuojan kaarelta.

Minulla Touranissa teki samaa, takaluokasuojankaaren etureunassa oli maali pinnassa halkeama.
2014 Toyota LandCruiser 150 & Passat Variant TDI... ja jokunen muu.

Levis

Toistaiseksi ruostetta löytynyt:

- Takaluukun saumasta
- rekisterikilvenvalojen ympärys
- apukuskin ovenkahvan etureuna
- vasen etulokasuoja
- vasen takalokasuoja etureunasta
- takapyöräkotelot, etenkin iskaritolpan tienoo, muovien takaa
- oviaukoista kynnyskoteloista irtoaa maalit sinkkiin asti hyvin helposti

Itseä ei niin suuresti nämä stressaa, kun osaa maalata ne pois ja muutenkin kunnostaminen sujuu. Tuntuu vaan naurettavalta että näin tuore auto voi olla tälläinen.

arskas_s

Lainaus käyttäjältä: Levis - 18.02.14 - klo:19:53
Toistaiseksi ruostetta löytynyt:

- Takaluukun saumasta
- rekisterikilvenvalojen ympärys
- apukuskin ovenkahvan etureuna
- vasen etulokasuoja
- vasen takalokasuoja etureunasta
- takapyöräkotelot, etenkin iskaritolpan tienoo, muovien takaa
- oviaukoista kynnyskoteloista irtoaa maalit sinkkiin asti hyvin helposti

Itseä ei niin suuresti nämä stressaa, kun osaa maalata ne pois ja muutenkin kunnostaminen sujuu. Tuntuu vaan naurettavalta että näin tuore auto voi olla tälläinen.

Itselläni oli uutena ostettu Touran 2004 -2012, johon tehtiin uutena ruostesuojaus. Ruoste ei päässyt minun aikana yllättämään yllämainituita paikoista.
Kannattaako teettää ruostesuojaus uuteen autoon?
Jokaisella autolla tulee eteen vaihe, jolloin ruostesuojaus on myöhäistä. Joten teetätän ruostesuojauksen aina uuteen autoon.  :D
Valmistajatehtailla ei nykyisin ruiskuteta koteloihin suoja-ainetta, sillä EU:n säännökset rajoittavat valmistajatehtaiden hiilivetypäästöjä, ja ruiskutettavissa suoja-aineissa on runsaasti hiilivetyliuottimia. Miltei kaikissa autoissa alustan suojaus on pelkän pohjamaalin varassa. Lisäksi pohjaan on asennettu muovisia suojalevyjä suojaamaan maalipintaa.
2022 VW ID.4 GTX Business Max ex. SEAT Alhambra 2,0 TSI Style DSG
VW Touran 2.0 TDI DSG Highline, Skoda Octavia 1.8T Combi, Skoda Octavia 1.8 SLX 20V, Volvo

jkarha

Onkos kellään vertailla kokemuksia maahantuojan suhtautumisesta ongelmaan tällä hetkellä?

Kävin tänään näyttämässä omaani missä takakontin saumasta aukesi siinä ollut maalikupru - harjattomassa pesussa :)
ja rekisterikilven valojen ympärillä myös on ruostetta.  Auto on 2005 ja 173 tkm.

Kuvat otettiin, sanoivat suoraan jotta takaluukun vaihto, puhuivat maalitakuusta ja goodwillistä, 50/50.   Minulle tulisi maksettavaa
noin tonni. 

Mietin nyt sitten mitä tuon kanssa oikein tekisi :( 

jarkko_h

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 15.07.14 - klo:17:00
Onkos kellään vertailla kokemuksia maahantuojan suhtautumisesta ongelmaan tällä hetkellä?

Kävin tänään näyttämässä omaani missä takakontin saumasta aukesi siinä ollut maalikupru - harjattomassa pesussa :)
ja rekisterikilven valojen ympärillä myös on ruostetta.  Auto on 2005 ja 173 tkm.

Kuvat otettiin, sanoivat suoraan jotta takaluukun vaihto, puhuivat maalitakuusta ja goodwillistä, 50/50.   Minulle tulisi maksettavaa
noin tonni. 

Mietin nyt sitten mitä tuon kanssa oikein tekisi :(

Ai että joudut goodwillinä maksamaan tonnin. Ei hyvää päivää. VW:n puhkiruostumattomuustakuulla pitää näemmä pyyhkiä vw automyyjien nokkaa.
On siis ilmeisen normaalia että nykyvolkkarit on jo lahoja 5-10 vuoden iässä. Kyllähän vw maaliongelmat näkee käytettyjä katsoessa. Tuoreissa vw:ssä jo runsaasti maalivikameikkauksia. Vastaavia ei ennen helposti ruostuvien maineessa olleiden japanilaisten maalipinnoissa näy. Käytetyn vw:n ostaessa saa olla kyllä tarkka.

jkarha

Sitä vähän ihmettelen että jos kyseessä heidän mielestään tosiaankin on maalivika ja kun sen takuu lienee päättynyt niin "goodwill"  mutta kuitenkin korjaustoimenpiteenä on takaluukun vaihto. Ei kai luukkua maalivian takia tarvitse vaihtaa?  No hehän varmaan tietävät miltä se sisältä näyttää.
Eli maksaako tuo tonni vai alkaa itse korjausmaalailemaan ja yrittää saada takaluukku pysymään kasassa muutaman vuoden  :(

Edit: vielä lisäyksenä "jos takalasi hajoaa irrotettaessa, lasin hinta 386 e".  Kaikki kilkkeethän tulee vanhasta luukusta.

jkarha

Tuli vihdoin maahantuojan kantakin tähän asiaan kun pyysin sen selvittämään koska en ymmärrä miksi takuussa olisi
omavastuu ja mitkä ovat perusteet siihen. No, näitä perusteita ei juuri kuulunut mutta tulos oli sama 50/50 vastaantulo eli minun
pitäisi maksaa vähintään tonni takaluukun vaihtamisesta. Lienee VW:llä tehty tällainen linjapäätös näistä takaluukkuasioista,
ja koritakuuseen niitä ei korjata.

Ohessa on kuva luukun yhdestä kohdasta, toinen rekisterikilven ympärys on samanlainen ja tuossa saumassa on noita rupuja
sekä myös muualla luukussa ts. melko rapeaa alkaa olla. En aio sitä tonnia maksaa joten olkoon takaluukku VW:n liikkuvana mainoksena auton lopun elinkaaren, ei se siitä kauniimmaksi ainakaan tunnu muuttuvan. 

http://aijaa.com/jXROXx

qsla

Kyllä on uskomatonta toimintaa. Kyllä minusta tehtaan kuuluisi korjata virheensä ja maksaa sinulle se tonni mielipahasta! Kyllä auton pitää kestää 10v ruostumatta käsiin. Pistää miettimään että pitäisikö vaihtaa omat sekä firman kulkineet toiseen merkkiin kun on vielä vaihtoarvoakin.
Passat GTE 2020 FL
Tiguan eHybrid

Ex:
Passat GTE 2018
Polo 1.2TSI 81KW DSG Highline
Golf Alltrack TDI 135KW DSG 4Mot
Polo 1.2TSI 77KW DSG Highline   
Tiguan 2.0TDI DSG 4Mot BMT
     Passat CC 2.0TDI 125KW
     Golf V 2.0TDI
     Golf IV 1.4 16V

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 15.07.14 - klo:17:57
Sitä vähän ihmettelen että jos kyseessä heidän mielestään tosiaankin on maalivika ja kun sen takuu lienee päättynyt niin "goodwill"  mutta kuitenkin korjaustoimenpiteenä on takaluukun vaihto. Ei kai luukkua maalivian takia tarvitse vaihtaa?  No hehän varmaan tietävät miltä se sisältä näyttää.
Eli maksaako tuo tonni vai alkaa itse korjausmaalailemaan ja yrittää saada takaluukku pysymään kasassa muutaman vuoden  :(

Edit: vielä lisäyksenä "jos takalasi hajoaa irrotettaessa, lasin hinta 386 e".  Kaikki kilkkeethän tulee vanhasta luukusta.

Merkkihuolletussa VW:ssä - näin olen ymmärtänyt - goodwill kattaa, jos kattaa 2->5 vuoden ikäisten kulkineiden epänormaaleja (lue: sinänsä virhevastuun piiriin) kuuluvia vikoja.  :(  :o

Itse teen Paskatilla ajavana tästä sen johtopäätöksen, että luukkua ei enää kannata korjata, koska ruoste tulee joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin esiin.  >:(  Näistä Turanin mätivistä luukuista on ollut jonkin verran tarinaa täällä. Sinkkisuojaus on liian ohut ja pettänyt tai naarmuuntunut niin pilalle, että ruoste on saanut jalansijaa. Ruotsalaisten lähteiden mukaan (Korrosionsinstitutet tms.) VW on ohentanut sinkkikerroksen paksuutta 2000-luvulla.

Helpompaa voisi olla etsiä purkamolta ehjä luukku ja vaihtaa se. Toki samalla kannattaa purkaa verhoilu ja katsoa, miten paljon ruostepeikko on aloittanut nakerrustaan. Tai vain fiksata näkyvät ruosteet pahempaa / parempaa odotellessa. Oma mielipuolipiteeni on, että alle 10v. ikäinen auto ei saisi vielä olla kuin korkeintaan marginaalisesti ruosteessa. Eikä VAG ole pahemmasta päästä.
Yritetään pärjätä.

tuomase

Touran ruosteongelmista taas.

Ã,,idin v. 2008 Touranista maalattiin takakontti Volkkarilla. Oli VW:n logon reunasta lähtenyt maali ja se sitten ruostunut. Koko luukun maalauksesta joutui maksamaan 370 e itse. Autolla oli ajettu n. 160 tkm korjaushetkellä.

Nyt itsellä v. 2006 Touran (alle 70 tkm ajettu, täysi merkkiliikkeen huoltokirja) ja takaluukusta rekisterikilven valojen ympäriltä lähtenyt kukkimaan. Kunhan kelit vähän lämpenee ajattelin purkaa takaluukun verhoilun ja käydä näyttämässä liikkeessä.
2015 Audi TT 8S S Line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy