Tärkeä tiedotus autoilijoille !

Aloittaja skriko, 15.07.16 - klo:15:33

« edellinen - seuraava »

skriko

Kun liikutte maantiellä huomioikaa että nykyään uusissa moottoripyörissä palavat jatkuvasti molemmat etuvilkut. Moni autoilia voi epähuomiossa lähteä kolmion takaa moottoripyörän eteen luullessaan että moto vilkuttaa kun vilkku palaa mutta ei syki.
Omasta mielestäni huono ratkaisu. :'(

Patomursu

Eipä vaikuta puusilmäkuskien eteenajoihin...
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

los los

Muistaakseni jossain oikeus asteessa todettiin,että vilkun päällä oleminen ei oikeuta vastapuolta ajammaan ajoneuvon eteen.Vaan on todettava ajoneuvon fyysisesti kääntyvän,ennen kuin saa kääntyä sen eteen.

tärpätti

Vilkku ei velvoita kääntymään.
Octavia BKD

malandio

Yep, vilkun käyttäminen suuntaan tai toiseen ei velvoita kääntymään ja eteen ajava on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kokemuksella...

skriko

Lainaus käyttäjältä: malandio - 15.07.16 - klo:22:36
Yep, vilkun käyttäminen suuntaan tai toiseen ei velvoita kääntymään ja eteen ajava on tuomittava liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kokemuksella...
Eipä tuo tuomio varmaankaan moottoripyöräilijää juuri lohduta.

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: los los - 15.07.16 - klo:17:17
Muistaakseni jossain oikeus asteessa todettiin,että vilkun päällä oleminen ei oikeuta vastapuolta ajammaan ajoneuvon eteen.Vaan on todettava ajoneuvon fyysisesti kääntyvän,ennen kuin saa kääntyä sen eteen.

Vitsi vai ei?  ???
Ei kait kenenkään eteen saa kääntyä tahallaan?  :o

panu

Totta se on. Esim. bussi voi olla menossa risteyksen takana olevalle pysäkille eikä hyvissä ajoin vilkuttaminen velvoita kääntymään risteävälle tielle, vaikka toinen voi luullakin sen olevan aikomus, kun samaan aikaan hidastetaan vauhtia.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: skriko - 15.07.16 - klo:15:33
Kun liikutte maantiellä huomioikaa että nykyään uusissa moottoripyörissä palavat jatkuvasti molemmat etuvilkut.

Ja mikäköhän uusi pykälä tämä sitten muka on? :o Luulenpahan että taitaa kyseessä olla motoristin ihan oma DIY-viritelmä "päivävaloiksi", missään ajoneuvossa kun ei edelleenkään saa palaa ruskeankeltaista jatkuvasti eteenpäin ja keltainenkin kiellettiin huomiovalona jo aikapäiviä sitten ???
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.07.16 - klo:08:13
Ja mikäköhän uusi pykälä tämä sitten muka on? :o Luulenpahan että taitaa kyseessä olla motoristin ihan oma DIY-viritelmä "päivävaloiksi", missään ajoneuvossa kun ei edelleenkään saa palaa ruskeankeltaista jatkuvasti eteenpäin ja keltainenkin kiellettiin huomiovalona jo aikapäiviä sitten ???
Taitaa olla sitten Japanin Hondan tehtaan ihan oma motoristin DIY-viritelmä. Itsekin ihmettelin miten uudessa pyörässäni palaa etuvilkut jatkuvasti. Soitin eilen Bike Worldiin Vantaalle jossa vahvistettiin että uusissa pyörissä palaa etuvilkut jatkuvasti. Testasivat uusista muutamista malleista ja kaikissa palaa vilkut. Rikkovat sitten varmaa sääntöjä kun ovat saaneet tyypitettyä uudet pyörät noin ja eivät kysyneet HiTecciltä mitään.

J64

Samoilla linjoilla Hiteccin kanssa. Olen melkoisen perehtynyt omasta mielestäni moottoripyöriin ja tuollaisesta en ole kyllä myöskään kuullut. Voisiko pyörässä olla vikaa ja BikeWorldin vastaus tuulesta temmattu?
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

qwerty

Tämä videon perusteella näyttäisi ainakin uudessa Honda Africa Twinissä palavan molemmat vilkut yhtäaikaa. Näkyy hyvin kohdasta 0:45 alkaen. Sitä en tiedä miten on muissa malleissa ja merkeissä.

https://www.youtube.com/watch?v=HkQ3cWZbxFA



J64

Täytyy kyllä ottaa hieman takaisin kun hieman kuuklettelin. Näyttäisi siltä että EU asetus N:o 168/2013 on tullut voimaan Suomessa 1.1.2016 lukien. Ihan suoraan en vastausta moottoripyörien osalta löytänyt, mutta polkupyörien osalta löysin tiedon että tämän vuoden alusta niissä on voinut olla eteenpäin (ja taakse) osoittavat yhtäjaksoisesti keltaista valoa palavat valaisimet, joiden tulee sitten käännettäessä alkaa vilkkumaan.

Joten uskoisin että vastaava sääntely on myös moottoripyörissä.

Anteeksi skriko epäilyni, olit oikeassa ja itse olin kaiketi väärässä. Asiaa hämäsi tuo oma, tänä vuonna käyttöön otettu pyörä, mutta se onkin ylivuotinen, joten nuo säännökset eivät sitä ole koskeneet. Ja kaiketi edelleen on sallittua "vanhaan" tapaan toimivat vilkut.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

J64

Lainaus käyttäjältä: qwerty - 16.07.16 - klo:14:18
Tämä videon perusteella näyttäisi ainakin uudessa Honda Africa Twinissä palavan molemmat vilkut yhtäaikaa. Näkyy hyvin kohdasta 0:45 alkaen. Sitä en tiedä miten on muissa malleissa ja merkeissä.

https://www.youtube.com/watch?v=HkQ3cWZbxFA

Juu, kyllähän tuo tuolta videolta ilmenee täysin selvästi. Kiitokset infosta qwerty, aina sitä näemmä viisastuu, tai tyhmenee hitaammin ;-)
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

skriko

Lainaus käyttäjältä: J64 - 16.07.16 - klo:14:43


Anteeksi skriko epäilyni, olit oikeassa ja itse olin kaiketi väärässä. Asiaa hämäsi tuo oma, tänä vuonna käyttöön otettu pyörä, mutta se onkin ylivuotinen, joten nuo säännökset eivät sitä ole koskeneet. Ja kaiketi edelleen on sallittua "vanhaan" tapaan toimivat vilkut.
Itse epäilin ihan samanlailla jos en vielä pahemmin kuin sinä. En uskonut ees Bike Worldia vaan kysyin kahdelta kaverilta joilla on samanlainen moto kuin mulla. Heillä molemmilla palaa myös ne vilkut koko ajan. Mikä muuten on motosi ja mitä vuosimallia vaikka onkin ylivuotinen.?

J64

Pyörä on tuollainen "moottoripyörien Corolla" ;D eli Suzuki GSF1250 SA, mallivuotta 2014, rekisteröity nyt keväällä 2016. Laskujeni mukaan 29. moottoripyöräni. Tuo Suzuki on sellainen perushyvä pyörä kaikkeen, ei mihinkään erinomainen, mutta kaikkeen vähintään kohtuullinen: yksin-kaksin ajoon, kaupunkiin-maantielle-moottoritielle, nopeaan-hitaaseen ajoon jne.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

skriko

Lainaus käyttäjältä: J64 - 16.07.16 - klo:14:52
Pyörä on tuollainen "moottoripyörien Corolla" ;D eli Suzuki GSF1250 SA, mallivuotta 2014, rekisteröity nyt keväällä 2016. Laskujeni mukaan 29. moottoripyöräni. Tuo Suzuki on sellainen perushyvä pyörä kaikkeen, ei mihinkään erinomainen, mutta kaikkeen vähintään kohtuullinen: yksin-kaksin ajoon, kaupunkiin-maantielle-moottoritielle, nopeaan-hitaaseen ajoon jne.

Oma pyöräni on vielä enemmän ylivuotinen. Vuosimalli on 2013. Rekisteröity myös keväällä 2016 ja ostin sen uutena 29.6.
Jos osaisin ottaisin ne vilkut pois palamasta. Haastattelin kaveria jolla on samanlainen 2013 rekisteröity moto ja menee kuulemma aika kauan aikaa kun ottaa ne vilkut niin että eivät pala. Liikkeessä se on 84â,¬ tunti. Itse laskeskelin että on ollut 26 uutta Hondaa, 4 Kawasakia ja yksi Yamaha.

J64

Lainaus käyttäjältä: skriko - 16.07.16 - klo:14:58
Oma pyöräni on vielä enemmän ylivuotinen. Vuosimalli on 2013. Rekisteröity myös keväällä 2016 ja ostin sen uutena 29.6.
Jos osaisin ottaisin ne vilkut pois palamasta. Haastattelin kaveria jolla on samanlainen 2013 rekisteröity moto ja menee kuulemma aika kauan aikaa kun ottaa ne vilkut niin että eivät pala. Liikkeessä se on 84â,¬ tunti. Itse laskeskelin että on ollut 26 uutta Hondaa, 4 Kawasakia ja yksi Yamaha.

Hyvin Honda-pitoinen on ollut historiasi, ei siinä mitään, laatupelejähän ne on. Hondia mulla on ollut CB 350 RS, CB 1300 SA ja CBF 1000 FA. Japanilaisia on ollut kaikkia merkkejä, muutama Triumph ja Bemari sekä yksi Kymco ;D

Ensimmäinen iso pyöräni oli v. 1987 Auto-Manhattanista Mechelinkadulta ostettu Kawa Z 1000 -78, harkinnassa oli myös lähellä olleen Gran Motorin liikkeessä ollut Yamaha XS 850 -79. Näin jälkikäteen hieman hirvittää Kawalla suoritettu koeajo Helsingin kaduilla, joilla en muualta muuttaneena ollut ajanut edes autolla. Mutta eihän sitä 23-vuotiaana tunne sanoja järki tai pelko...
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: J64 - 16.07.16 - klo:14:43
Ihan suoraan en vastausta moottoripyörien osalta löytänyt, mutta polkupyörien osalta löysin tiedon että tämän vuoden alusta niissä on voinut olla eteenpäin (ja taakse) osoittavat yhtäjaksoisesti keltaista valoa palavat valaisimet, joiden tulee sitten käännettäessä alkaa vilkkumaan.

Joten uskoisin että vastaava sääntely on myös moottoripyörissä.

Ja ne polku- vs. moottoripyörän pykälät ovat muutenkin niiiiiiiin yhteneväiset että. Jep jep ::) Kokeileppas esim. ihan piruuttaan korvata prätkän ajovalo otsalampulla, kuten se polkupyörässä on laillista tehdä ;D
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

J64

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.07.16 - klo:15:48
Ja ne polku- vs. moottoripyörän pykälät ovat muutenkin niiiiiiiin yhteneväiset että. Jep jep ::) Kokeileppas esim. ihan piruuttaan korvata prätkän ajovalo otsalampulla, kuten se polkupyörässä on laillista tehdä ;D

No kyllähän tuo qwertyn linkkaama video tuosta Hondasta ainakin osoittaa selvästi noiden vilkkuvalojen toiminnan. Tuskin promovideossa nyt ihan laittomia viritelmiä esitetään. Kuten totesin, olin alkuun ihan yhtä mieltä kanssasi, mutta täytyyhän sitä myöntää jos tulee uudempien /muuttuneiden tietojen lähteille.
Golf 1.0 Tsi ja Kawasaki VN 900 Classic

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: panu - 15.07.16 - klo:23:21
Totta se on. Esim. bussi voi olla menossa risteyksen takana olevalle pysäkille eikä hyvissä ajoin vilkuttaminen velvoita kääntymään risteävälle tielle, vaikka toinen voi luullakin sen olevan aikomus, kun samaan aikaan hidastetaan vauhtia.
Vilkutti tai ei niin yleensä kenenkään eteen ei saa kääntyä koska kääntyjä yleensä väistämisvelvollinen?
Poikkeuksena liikennemerkeillä osoitettu etuajo-oikeus risteyksessä mutta silloinkaan ei saa "tahallaan" kääntyä kenenkään eteen?  8)

skriko

Aattelin kysyä ensi viikolla katsastusasemalta koskeeko yhtämittainen vilkkujenpalamispakko myös ylivuotista motoa. Motohan on tyypitetty ennen vuotta 2016 vaikka rekisteröity nyt.
Muutenhan sen sinisen johdon voisi ottaa pois paitsi jos tulee se motojen katsastuspakko, niin sitten ne täytyisi kuitenkin palaa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: J64 - 16.07.16 - klo:20:01
täytyyhän sitä myöntää jos tulee uudempien /muuttuneiden tietojen lähteille.

Tottahan toki, kun se tehdään ilman olettamia, uusien sääntöjen koskiessa nimenomaan jotain tiettyä tapausta 8)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 17.07.16 - klo:08:22
Tottahan toki, kun se tehdään ilman olettamia, uusien sääntöjen koskiessa nimenomaan jotain tiettyä tapausta 8)
Näin on. Onneksi täällä palstalla on herrasmiehiäkin jotka osaavat ja uskaltavat myöntää olevansa väärässä, niin kuin tämä 64 kaveri. Onhan hänellä kuitenkin vankka kokemus 29 moottoripyörän myötä.
Moni kun on kova moottoripyöräilijä kun ajaa sen 3 000 km vuodessa.
Itse en ymmärrä moottoripyöristä juuri mitään. Mutta nyt laitan koneen kiinni ja lähden säätelemään uuden pyöräni tehtaan asetuksista 50 kiloiselle, voi sitten paremmin pätkiä taas niittä pojankloppeja mutkissa. ;)

skriko

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 16.07.16 - klo:08:13
Ja mikäköhän uusi pykälä tämä sitten muka on? :o Luulenpahan että taitaa kyseessä olla motoristin ihan oma DIY-viritelmä "päivävaloiksi", missään ajoneuvossa kun ei edelleenkään saa palaa ruskeankeltaista jatkuvasti eteenpäin ja keltainenkin kiellettiin huomiovalona jo aikapäiviä sitten ???
Ihan HiTeccille tiedoksi, että ei löytynyt pyörästä edes mahdollisuutta, että etuvilkut eivät palaisi jatkuvasti. Tehtaalta laitettu kolme johtoa, polttimo on kaksinapainen. Toinen vilkuttavalle vilkulle ja toinen jatkuvasti palavalle.
Tosiaan pakolliseksi nuo ovat tulleet Suomessa 1.1.2016 ja useassa EU-maassa 1.1.2013. Ainakin katsastusmiehen mukaan.
Tai mistä sen tietää oliko oikea katsastusmies. Jos oli vain katsastusmieheksi pukeutunut motoristi DIY-viritelmillään.

Eka Golf

Onkos nuo samat kuin autojen huomiovalot eli matkivat niitä?

skriko

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 20.07.16 - klo:23:07
Onkos nuo samat kuin autojen huomiovalot eli matkivat niitä?
Nämä ovat siis vilkut, jotka palavat oranssista väriä. Huomiovalothan ovat värittömät.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy