Autokorjaamon vastuu

Aloittaja teedeeii, 28.05.16 - klo:22:48

« edellinen - seuraava »

harry

"Ja toinen hyvä neuvo arenaa lukeville (ja myös itse vikadiagnoosia ja korjaustakin yrittäville) tulee tässä:

Autoa korjaukseen viedessä ei kannata kertoa, mikä autossa on rikki: "


Noinhan se menisi , jos korjaamoilla olisi ammattitaitoa / mielenkiintoa päätellä oireiden ja löydösten perusteella vian syy. Todellisuudessa ainakin merkkihuollot ovat yleensä täysin kädettömiä selvittämään vikoja , joiden syy ei yksiselitteisesti selviä testerillä. En omalta kohdaltani muista , että merkkikorjaamo olisi onnistunut selvittämään yhtä ainutta vähänkään hankalampaa vikaa , vaan aina on pitänyt itse selvittää vika ja kertoa korjaamolle mitä tehdään. Viimeisin esimerkki kts ketju "Golf VI 1.4TSI vikavalo" Ilman itse tehtyä  selvitystä vikavalo palaisi edelleen.

Tämä korjaamoiden kyvyttömyys ei ole mitenkään erityisesti volkkarin ongelma , samat kokemukset on joka ikisestä omistetusta merkistä. Perus syy lienee se , että sama palkka tulee korjaajalle summittaisesta osien vaihtelusta , joten on aivan turha vaivata päätään ajatustyöllä.

jax69

Tuo täysin totta. Vein omani huoltoon, koska webasto ei toiminnu. siellä oli 2h ja soitti et ei oo webastossa vikaa.. ei vika koodia ja kuulemma käynnistyy. Utelin että kauan ne sitä kokeili, koska weba sammuu n.30sec päästä käynnistyksestä.. Syvä hiljasuus luurin toisen päässä ja sano et jos varattais uus aika sille ja huomenna uuesta😂. Sanoin et annetaa olla, et vien sen mielummin korjaamolle. 

sain vinkin hyvälle lisälämmitin pajalle ja ne paikansi vian 1/2h pelkällä maalaisjärjellä. vesipumppu oli paskana🙈
Skoda Superb 3.6 FSI  DSG -09
Toyota Corolla 1.6 man. -94
ex. Volvo V70 2.4D aut. -10
ex. Mazda 2.3 GT STW aut.4x4. -03
ex. Volvo V70 2.4 Bensa aut mk2
ex. Audi A4 2.0 TFSI Quattro man -05
ex. Dodge Caliber 1.8 SXT man

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jax69 - 10.05.18 - klo:20:16
Tuo täysin totta. Vein omani huoltoon, koska webasto ei toiminnu. siellä oli 2h ja soitti et ei oo webastossa vikaa.. ei vika koodia ja kuulemma käynnistyy. Utelin että kauan ne sitä kokeili, koska weba sammuu n.30sec päästä käynnistyksestä.. Syvä hiljasuus luurin toisen päässä ja sano et jos varattais uus aika sille ja huomenna uuesta😂. Sanoin et annetaa olla, et vien sen mielummin korjaamolle. 

sain vinkin hyvälle lisälämmitin pajalle ja ne paikansi vian 1/2h pelkällä maalaisjärjellä. vesipumppu oli paskana🙈

Webasto on oma lukunsa. Karkeasti ottaen siinä voi olla 3 vikaa: a) vesipumppu b) hehkutulppa / palopesä karstoittunut c) rele viallinen.
d) Myös dongi tai paristo voi olla lopussa, tai ei paritu auton vastaanottimen kanssa. e) Myös akun alhainen jännite voi estää käynnistymisen.

Jokainen aiheuttaa vikamuistiin oman koodinsa, ja tarpeeksi monta (kolme ?) epäonnistunutta käynnistysyritystä lukitsee sen.
Omani ex 3C:ssä ei käynnistynyt, mutta huollon vikakoodien lukemisen / nollaamisen jälkeen toimi taas seuraavana pakkasaamuna normaalisti (savuttaen ;D).

IMO Weba kuuluu siihen joukkoon, joka kannattaa huollattaa niihin erikoistuneessa liikkeessä - ei marmorilla.  :o
Yritetään pärjätä.

jax69

Lainaus käyttäjältä: vwmies - 10.05.18 - klo:20:40
Webasto on oma lukunsa. Karkeasti ottaen siinä voi olla 3 vikaa: a) vesipumppu b) hehkutulppa / palopesä karstoittunut c) rele viallinen.
d) Myös dongi tai paristo voi olla lopussa, tai ei paritu auton vastaanottimen kanssa. e) Myös akun alhainen jännite voi estää käynnistymisen.

Jokainen aiheuttaa vikamuistiin oman koodinsa, ja tarpeeksi monta (kolme ?) epäonnistunutta käynnistysyritystä lukitsee sen.
Omani ex 3C:ssä ei käynnistynyt, mutta huollon vikakoodien lukemisen / nollaamisen jälkeen toimi taas seuraavana pakkasaamuna normaalisti (savuttaen ;D).

IMO Weba kuuluu siihen joukkoon, joka kannattaa huollattaa niihin erikoistuneessa liikkeessä - ei marmorilla.  :o

👀Edellisellä vehkeellä V70 ilmotti lämmitinkorjaaja suoraa et, jos tehdas asenteinen ei voi tehdä mitään. Sen perusteella vein suoraa marmorille, kun en tienny et vag vehkeet helpompia korjailla muissa korjaamoissa.
Edelleen ihmetyttää miksi merkki pajoilla yritetä ongelmaa etsiä ilman, että tietokone sitä kertoo.
Skoda Superb 3.6 FSI  DSG -09
Toyota Corolla 1.6 man. -94
ex. Volvo V70 2.4D aut. -10
ex. Mazda 2.3 GT STW aut.4x4. -03
ex. Volvo V70 2.4 Bensa aut mk2
ex. Audi A4 2.0 TFSI Quattro man -05
ex. Dodge Caliber 1.8 SXT man

vwmies

Lainaus käyttäjältä: jax69 - 10.05.18 - klo:20:54
👀Edellisellä vehkeellä V70 ilmotti lämmitinkorjaaja suoraa et, jos tehdas asenteinen ei voi tehdä mitään. Sen perusteella vein suoraa marmorille, kun en tienny et vag vehkeet helpompia korjailla muissa korjaamoissa.
Edelleen ihmetyttää miksi merkki pajoilla yritetä ongelmaa etsiä ilman, että tietokone sitä kertoo.

Kyllä "nyrkkipajallakin" esim. moottorin käyntihäiriöitä useimmiten aloitetaan selvittää vikakoodien lukemisella (monta mahd. vian lähdettä) !
Marmorilla taas mennään "tehtaan ohjeiden ja manuaalien" mukaan, eikä kokemuksen tai arpomisen. Tosin kokenut asentaja saattaa jo oireiden perusteella tiettää tai arvata, missä vika on. Monet ovat useasti toistuvia ns. tyyppivikoja.  :o

Sitten, kun vika ei olekaan tyyppivika tai siellä, missä sen "pitäisi" olla, menee marmorillakin sormi suuhun tai lähdetään vain vaihtamaan osia.
Yritetään pärjätä.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jax69 - 10.05.18 - klo:20:16
Tuo täysin totta. Vein omani huoltoon, koska webasto ei toiminnu. siellä oli 2h ja soitti et ei oo webastossa vikaa.. ei vika koodia ja kuulemma käynnistyy. Utelin että kauan ne sitä kokeili, koska weba sammuu n.30sec päästä käynnistyksestä.. Syvä hiljasuus luurin toisen päässä ja sano et jos varattais uus aika sille ja huomenna uuesta😂. Sanoin et annetaa olla, et vien sen mielummin korjaamolle. 

sain vinkin hyvälle lisälämmitin pajalle ja ne paikansi vian 1/2h pelkällä maalaisjärjellä. vesipumppu oli paskana🙈

Tarvitsiko maksaa ensimmäiselle firmalle diagnoosista?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jax69

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 10.05.18 - klo:21:26
Tarvitsiko maksaa ensimmäiselle firmalle diagnoosista?

Autoliike makso kaikki kulut, joten en tiedä mitä sopivat. Auton myyjä anto mulle vapaat kädet mitä tehdä, kun ilmotin mikä oli merkkiliikkeen kanta.

Täytyy kyl sanoo et oon ollu erityisen tyytyväinen kyseiseen autokauppiaaseen, vaikka kyseisestä firmasta ollu julkisuudessakin jonkun verran p****a.
Skoda Superb 3.6 FSI  DSG -09
Toyota Corolla 1.6 man. -94
ex. Volvo V70 2.4D aut. -10
ex. Mazda 2.3 GT STW aut.4x4. -03
ex. Volvo V70 2.4 Bensa aut mk2
ex. Audi A4 2.0 TFSI Quattro man -05
ex. Dodge Caliber 1.8 SXT man

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: jax69 - 11.05.18 - klo:08:21
Autoliike makso kaikki kulut, joten en tiedä mitä sopivat. Auton myyjä anto mulle vapaat kädet mitä tehdä, kun ilmotin mikä oli merkkiliikkeen kanta.

Täytyy kyl sanoo et oon ollu erityisen tyytyväinen kyseiseen autokauppiaaseen, vaikka kyseisestä firmasta ollu julkisuudessakin jonkun verran p****a.
Kerro nyt toki mikä liike kyseessä, että netistä löytyisi jotain muutakin kuin paskaa kaikesta? :)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

jax69

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 12.05.18 - klo:14:02
Kerro nyt toki mikä liike kyseessä, että netistä löytyisi jotain muutakin kuin paskaa kaikesta? :)

😂 Kamux
Skoda Superb 3.6 FSI  DSG -09
Toyota Corolla 1.6 man. -94
ex. Volvo V70 2.4D aut. -10
ex. Mazda 2.3 GT STW aut.4x4. -03
ex. Volvo V70 2.4 Bensa aut mk2
ex. Audi A4 2.0 TFSI Quattro man -05
ex. Dodge Caliber 1.8 SXT man

JaakkoKolmonen

Laittakaas mielipidettä miltä kuulostaa tällainen soppa;

Autoliikkeestä ostettu auto levisi 5kk oston jälkeen. Automaattilaatikon öljyt puski syyläriin lauhduttimen rikkouduttua ja sitä kautta vaihteisto ei toiminut enää kunnolla ja otti kai jotain osumaa kun ehdin muutaman kilsan ajaa ennenkuin tilanteen vakavuus selvisi.

Autoliike suostui diiliin 60/40. Minulle tietysti isompi osuus....
Liike sai kahden viikon odottelun jälkeen hinattua auton, jonka jälkeen auto oli kolme viikkoa pajalla. Siellä ei oikein tuntunut asia etenevän ja joka ikinen lupaus soittaa asian tiimoilta unohdettiin tietenkin.
Autoon vaihdettiin uusi syyläri ja erillinen lauhdutin sekä laatikkoon kytkinlevyt.
Kytkinlevyt ei ollut kuulemma edes mitenkään rikki vähän kuluneet vain. Silti vaihtoivat ne  :o

Autokorjaamon huoltopäällikön mukaan kaikki toimii muuten mutta laatikko resonoi "jännästi".
Siinä vaiheessa hain auton ajoon ja kyllähän se "jännä" resonaatio paljastui aikamoiseksi jurinaksi matalilla kierroksilla ja risteykseen hidastettaessa kuuluu välillä nakutusta/naksahtelua.

Käytin toisella pajalla ja siellä oli muutaman koeajo lenkin jälkeen ohje tarkistaa kaksoismassavauhtipyörä.

Ekalta korjaamolta tuli lasku 2400â,¬ josta mun osuus 1400â,¬ joka koostuu täysin pelkästä työstä jota oli 16h.
Eikä auto siis ole korjattu muuta kuin syylärin ja lauhduttimen osalta. Laatikon jurina autossa edelleen.

Miltä kuulostaa 16h töitä tollaiseen työmäärään?

Ã,,lyttömintä tässä on se, että soitin sinne ja sanoin tuovani auton takaisin sekä kerroin mitä toisessa korjaamossa oli alustava diagnoosi niin totesivat puhelimessa että kyllähän ne kaksoimassa oireilta kuulostaa  :o >:(
Eli kun se laatikko ollut kerran siinä pöydällä niin eivät ole ilmeisesti katsoneet sitä kaksoismassaa ollenkaan ja nyt ollaan taas odottamassa lisälaskua.

Vituttaa kuin pientä apinaa. Kuluttajaneuvontaan oltu yhteydessä ja heidän näkemys oli ettei nyt oikein voisi korjata sellaisia osia mitkä ei ole rikki (kytkinlevyjen vaihto) etenkin kun näköjään vaihtavat arpomalla osia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy