Repsikan oven jäykkyys.

Aloittaja Vaari64, 20.05.16 - klo:09:51

« edellinen - seuraava »

Vaari64

Tuossa olen ihmetellyt kun tuo apukuskin ovi on kovin jäykkä vetää kiinni.Rasvannut olen vaseliinilla ne rullat ja suihkettakin olen laittanut.Emännällä vaikeuksia saada kevyesti ovea kiinni.Muut ovet toimii herkästi vaikka esim takaovet on olleet vähäisellä käytöllä.Ilmeistä on että tuo pidätinjousi on jäykkä,mutta onko siihen mitään säätöhommaa.Ne rullatkin pyörivät kyllä herkästi eikä todellakaan ole voitelun puute.Saranatapien muttereitakin helläsin mutta ei ole niistä kiinni samoin on vain jäykkä.Onhan se tietysti hyvä ettei tuuli tempaise ovea,mut kiinnikin olisi kiva kohtuu vänkäämisellä saada.

Daatta

Ex. Leonissa (yhteneväinen konstruktio) oli samaa ongelmaa. Rasvaamisen puutteesta tuokaan ei ollut kiinni, monenlaista spray-vaseliinia kokeilin. Vasta teflon voiteluaine (spray) ratkaisi ongelman, meinasi lähteä ovi käsistä sen jälkeen kun tuo oli imeytynyt saranoihin. Purkki on autotallin hyllyllä enkä muista sen merkkiä, mutta vastaavaa Motonetin tavaraa voisi kokeilla. Esim.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/00564/AT-Teflonspray-400-ml

Sitä ennen voisi ylimääräiset vaseliinit liuottaa pois vaikka brake cleanerilla. Puhtaaseen saranaan teflon spray imeytyy paremmin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vaari64

Sitä ihmettelen kun muut ovet toimii kevyesti ja vain tuo apukuskin ovi on jäykkä.Kyllä siinä jousen kireys on mikä mättää, mutta saako sitä säädettyä.

YALMAR

Itellä samaa ongelmaa juurikin repsikan oven kanssa. Koitin ensin puhdistaa bräkleenilllä skeidaa pois saranoista ja kaikesta muustakin mikä siellä suunnalla liikkuu. Sen jälkeen laitoin teflonsprayta perään ja liikuuttelin/herkistelin ovea n.20 min. Tuntui hetkellisesti että olisi muka kevyemmin liikkunut, mutta kun koitin seuraavana päivänä... samaa pazkaa edelleen.

Eli jos löydät tähän ratkaisun niin kerro ihmeessä tännekkin.

firstvw

pyöriikö ne jouseen vastaavat rullat? Ettei vaan olis ruoste/lika raiskannu niitä jumiin

YALMAR

Lainaus käyttäjältä: firstvw - 28.06.16 - klo:20:17
pyöriikö ne jouseen vastaavat rullat? Ettei vaan olis ruoste/lika raiskannu niitä jumiin

Pyörii oikein komiasti.

Daatta

Minulla(kaan) vika ei ollut niissä rullissa, vaan itse saranassa. Tuo rakenne ei koskaan oikein avautunut minulle, mutta veikkaan että Yalmarilla spray ei ole tunkeutunut tarpeeksi syvälle.

YALMAR

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 29.06.16 - klo:14:17
Minulla(kaan) vika ei ollut niissä rullissa, vaan itse saranassa. Tuo rakenne ei koskaan oikein avautunut minulle, mutta veikkaan että Yalmarilla spray ei ole tunkeutunut tarpeeksi syvälle.

Tarvii lähipäivinä hölvätä lisää teflonia saranoihin!

Löysäsistkö mistään/mitään vai ihan vaan saranan karaan suihkimalla ?

Hesse

Minulla V Golfissa kuskin ovi oli jäykkä. Huollossakin olivat kjrjanneet asian olevan näin, mutta eivät tehneet sille mitään. Asia korjaantui vasta kun ruiskutti oikein kunnolla WD-40:ä saranoihin.

MarkoL

Omassa Passatissa oli KUSKIN ovessa jäykkyyttä. Kummallista minustakin. Kuskilla on kyllä jäykkä niska ja asenne, mutta että saranat ?

Iltana muutamana sitten irrotin saranatapin pultit. Luulin kyllä muttereiksi, mutta kyllä siellä pultit oli. Suihkin liukuvoidetta saranoihin ja paiskoin ovea auki ja kiinni. Onneksi huomasin ajoissa: saranatapit, etenkin ylempi, alkoivat nousta pois paikoiltaan. Lisää liukuvoidetta ja pultit paikoilleen (löysälle) ettei tappi pakene reiästä ja ovi putoa pihalle. Ja taas vatkaamaan ovea auki ja kiinni. Ruskuttelin WD40:en jälkeen Wurthin HHS2000-vaseliinia ja sillä pesin WD40:n pois eli saranoissa pitäisi nyt olla ihan vaan vaseliinia joka jopa pysyy siellä. Pultit tiukalle ja perkele, ovi on yhtä jäykkä kuin ennenkin. Onneksi oli loma eli avasin oluen.

Seuraavana päivänä oli johonkin jotain asiaa ja ei kun autolle: kuljettajan ovi toimii kuin unelma. Ai saakeli kun että olen ylpeä itsestäni. Totta kai se tekeytyy yön yli ja on sitten tosi hyvä. Loppu hyvin, kaikki hyvin.

ps. tämän jälkeen katsastin auton onnistuneesti, olen minä kunkku :)
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Vaari64

Ei tuolla ole ruostetta,eikä myöskään ole voiteluaineen puutetta.Grafiitti suihkettakin suhautellut,mutta jäykkä on.Eihän siinä mitään,hyvä ettei apukuski kopsauttele parkkipaikoilla viereisen kylkeen,mutta pientä manailua kuuluu usein kun ovi ei tule kerralla kiinni.Oletan ,että se jousi vastinrullille on jäykkä.Muissa ovissa suhteellisen herkät.Eikä tää nyt niin hirmu vanhakaan ole -10 mallia.

sambolo

Mulla sama leonissa ja apparin ovi, epäilin jo että parempi puolisko roikkunu ovessa tms, mutta näköjää yleinen ongelma. Noh, eise niin jäykkä ole että ois yöunet menny.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

Löysin viimein tuotteen mitä olen käyttänyt:

TriFlow Industrial Lubricant with P.T.F.E. 500ml

http://www.triflow.co.uk/products/500ml-200ml/
http://www.ipm-service.fi/aerosolit_ja_voiteluaineet.html

Ainakin jos katsoo sivuilta löytyvää videota niin voiteluaineella on väliä.

Saatavuus taitaa olla hieman nihkeää eikä tuo mitään halpaa ainetta ole. Helvetin hyvää kuitenkin, muilla lubrikanteilla ovi ei tullut miksikään. TriFlown jälkeen pelasi "loppuun asti" kuin unelma. 8)

Vaari64

Siinä mielessä omituinen juttu,kun muut ovet pelaa nätisti.Jos olisi kolaroitu tai muutoin telottu ovea saattaisi olla sitten vikaakin,mutta kun ei rasvat auta.

sambolo

Nyt kyl jo ärsyttää oven jäykkyys, mistä tota tri flowta saa!? Kaikki sitä tuntuu käyttävän, niin pyörissä, koptereissa, metsäkoneissa, musavehkeissä mutta kukaan ei osaa sanoo missä myydään? Maahantuoja kyllä löytyy.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Daatta

Hyvä kysymys, itse sain kaverin kautta purkillisen. Maahantuoja kertoo jälleenmyyjän, kun soittaa puhelimella ja kysyy...

IPM-Service Oy | Teollisuuskatu 4 | 61300 Kurikka | Tel. +358 (0) 207 545 590

Vaari64

Itseasiassa tuo passatin ovi on pikkuhiljaa alkanut herkistymään,on tainnut olla käytön puutetta.Jos sitä ei ole auottu juurikaan 150 tuhannen ajon aikana voitelu on kuivahtanut.Sumuttelin sinne rulliin ja saranoille voiteluainetta ja puhdistusspraytä ja sitten grafiittipohjaista rasvaa suihkutin.Melko herkästi se nyt pelaa.

sambolo

Suihkutin ite nyt huolella brake cleaneria ja sit jotai puuilon teflon sprayta, kyllä pientä helpotusta tuli mutta edellee jäykkä. Pitää uusia toimenpide muutaman kerran, paljon sitä paskaa ainakin oli.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

oshar

Entäs kuskin oven yläsarana... Saranassa väljyyttä, pitääkö koko sarana vaihtaa, vai onko saranatappi vaihdettavaa mallia? Löytäisikö joku osanumeron saranalle/saranatapille?

oshar

Lainaus käyttäjältä: oshar - 23.10.16 - klo:15:26
Entäs kuskin oven yläsarana... Saranassa väljyyttä, pitääkö koko sarana vaihtaa, vai onko saranatappi vaihdettavaa mallia? Löytäisikö joku osanumeron saranalle/saranatapille?
Viestin poisto ei onnistunut, uuden saranan saa n. 35 eurolla.

Q.Atro

Mulla CC:ssä ollut molemmat etuovet jäykkiä, ensin kuskin ovi ja n. vuoden päästä pelkääjän puoli.
Saranat voitelemalla tulee kuntoon, mutta pitää olla hyvin tunkeutuva aine. Omalla voitelulla en saanut herkistettyä, mutta merkkihuolto sai kuskin oven kuntoon ja toisen käytin eri pajalla. Siellä käyttivät jotain nano-ainetta, nimeä en muista.
VW CC 2.0TDI 130 -14
Ex-vag: Seat Leon FR 1.4 TSI, Audi 100 2.3 C4, Skoda Superb 2.0 TDI

Vaari64

Mulla hävisi ovien jäykkyys luopumalla VAG konsernin merkeistä.Niin lukot käsijarrut ym ongelmat hävisi.Jotenkin se on tuolla japaniassa autojutut paremmin hallinnassa.

JAK

Repsikan puoleinen, apukuskin puoleinen. Autossa on oikea ja vasen, oikea on kulkusuunnassa oikealla puolella jne...

sambolo

Itellä hävis sillä teflonöljyllä aikanaan tuo jäykkyys.
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

Vaari64

Lainaus käyttäjältä: JAK - 19.12.18 - klo:17:00
Repsikan puoleinen, apukuskin puoleinen. Autossa on oikea ja vasen, oikea on kulkusuunnassa oikealla puolella jne...
Jahas, varsin nerokas neuvo, oletkos huomannut että ajovalot näyttää kulukusuunnassa eteenpäin ja pakoputki on usein auton peräpäässä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy