Sovellukset polttoaineen kulutuksen seurantaan

Aloittaja teräksenharmaa, 17.05.16 - klo:16:57

« edellinen - seuraava »

teräksenharmaa

Haluaisin herätellä vähän keskustelua älypuhelimien sovelluksista, joilla voi seurata polttoaineen kulutusta ja ehkä muitakin muuttujia. Itsellä ei ole mitään kokemusta näistä.

Pikaisella googlailulla näyttäisi siltä, että on karkeasti sovellukset jakautuvat kahteen: OBD:n kautta tietoja kerääviin ja niihin, joissa data syötetään manuaalisesti. Noissa ensin mainituissa on myös kaikenlaisia muita näyttöjä tarjolla. Etukäteen ajatellen tuntuu siltä, että automaattisuus ja mahdollisuudet tarkkailla esimerkiksi moottorin hetkellistä kuormaa puoltavat noita OBD-pohjaisia. Miten tuo käytännössä toimii? Miten puhelin liittyy OBD:hen ja pitääkö yhteys olla koko ajan päällä, jos haluaa dataa kerättävän?

Sellainenkin sivujuonne tässä on, että tilasin uuden Passatin. johon on tarjolla jotain appseja ja älypuhelinintegraatiota. Onkohhan tätä kautta saada kulutustietoja tilastoitumaan?

Löytyykö palstalta kokemuksia ja suosituksia tästä aihepiiristä?

BobSmith

Itseäni kiinnostaa vain keskikulutus. Sitä tarkoitusta varten olen kirjannut kaikki tankkaukset excel-taulukkoon jo ainakin 15 vuoden ajalta. Vanhanaikaista, mutta toimivaa. OBD:n kautta tietoja luettaessa on varmistettava, että kulutuslukemat ovat oikeita ja kalibroituja.

Skodalla on Skoda Drive/Smartgate, Volkkarilla varmaankin on  vastaava.

teräksenharmaa

Omat ajoni ovat niin epäkeskimääräisiä, että olisi hyvä saada vähän enemmänkin tietoja, kuin pelkkä yks keskikulutus. Edellisellä autollani tankillisen kulutukset vaihtelivat 6-12 l/100 km välillä. Siinäpä sitten yrittää päätellä jotain keskikulutuksesta. Itse olen sen verran laiska tekemään asioita, jotka voisivat hoitua automaattisestikin, ettei tuo manuaalinen kirjaaminen oikein toimi.

Itsekin olen miettinyt noita mittarivirheitä. OBD:stä luulisi saavan tarkatkin tiedot irti ja jos ei saa, niin ainakin sovellukseen olisi äärimmäisen helppo rakentaa korjauskertoimet.

ttppii

Itse käytän spritmonitoria. Kännykkäsovellutuksella on helppo laittaa tankatessa tiedot sisään.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/758954.html

Flat

Vajaat puoli vuotta olen käyttänyt Fueliota, varsin näppärä kännykkäsovellus autoiluun liittyvien menojen seuraamiseen.
Helppokäyttöinen, ja suomenkielinen käännöskin löytyy tarvittaessa.

Tuskimpa enään paremmin tuota asiaa voisi hoitaa kännykässä...

http://fuel.io/

Päivityksiä tulee tasaisesti tuohon, tuolla sivustolla on muutoslogissa vuosilukuvirhe, viimeiset ovat vuodelta 2016 eikä 2015.

Rehtori

Itse käytän polttoaineen ja muiden kulujen seurantaan My Car-sovellusta. Ohjelma piirtää käppyrät ja pylväät kuluista ja menoista. Laskee keskikulutukset ja tätä voi käyttää sähköisenä "huoltokirjana". Käytössä siis Lumia(Nokia  8) ). Tiedot syötetään manuaalisesti.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: ttppii - 18.05.16 - klo:08:00
Itse käytän spritmonitoria. Kännykkäsovellutuksella on helppo laittaa tankatessa tiedot sisään.

http://www.spritmonitor.de/en/detail/758954.html
Spritmonitor täälläkin käytössä. Lähinnä keskikulutukset kiinnostaa, mutta näkeehän tuolla muutkin autoiluun kuluvat rahat. (jos jaksaa niitä tuonne ilmoittaa)

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JarnoF - 18.05.16 - klo:11:15
Spritmonitor täälläkin käytössä. Lähinnä keskikulutukset kiinnostaa, mutta näkeehän tuolla muutkin autoiluun kuluvat rahat. (jos jaksaa niitä tuonne ilmoittaa)
Saako tuohon spritmonitoriin syötettyä keskinopeuksia ja muuta tietoa?

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 18.05.16 - klo:11:28
Saako tuohon spritmonitoriin syötettyä keskinopeuksia ja muuta tietoa?

Ei taida saada syötetyksi keskinopeuksia, mutta tuohon voi kyllä täpätä tankkauksen ajoprofiiliin city/motorway/country roads. Yrittää sitten sen mukaan jaotella mitä minkäkinlainen ajo kuluttaa. Tietysti eri ajomuotojen kulutuskeskiarvot vääristyy, jos samalla tankillisella on montaa ajoprofiilia, mutta eri mittaisia. Et voi esim. tankilliselle eritellä, että ensin 10km taajamaa, sitten 200km motaria ja lopuksi 10km mökkitietä.

teräksenharmaa

Goole-kurssin jälkeen olen kallistumassa sellaiseen, että polttoaineen kulutusta ja kustannuksia alan seuraamaan jollakin tuollaisella yksinkertaisella appsila, johon data syötetään manuaalisesti. Syitä tähän on kaksi. OBD:n kautta seurattaessa joutuisi uhraamaan yhden puhelimen datan keruuseen aina kun liikutaan ja saatu data ei ole tarkkaa. Ymmärtääkseni nämä OBD-appsit laskevat kulutusta epäsuorasti iskutilavuuden, täyttösuhteen ja lambda-arvon kautta, jolloin tulos on lähinnä suuntaa antava. Tarkan kulutuksen laskemiseen tarvittaisiin tarkat tiedot suuttimista ja suihkutusajoista, eivätkä valmistajat ole innokkaita jakamaan tätä tietoa.

Nuo OBD-appsit tarjoavat kuitenkin kaikenlaista kivaa, joten taidan hankkia sellaisen tablettiin hupikäyttöön. BT- tai WiFi-mokkulan kautta voi sitten tabletilla seurailla kaikenlaisia tietoja moottorin kuormituksesta vikakoodeihin ja kaikkea siltä väliltä.

Pupa

Spritmonitor appi ja webbisivu käytössä. Näppärä, kun voi vertailla vastaavien autojen kulutuksiin omia lukemia. Toki jokaisen ajotavat ja nopeudet vaihtelee, jolloin täysin vertailukelpoisia lukemia on hankala saada aikaan.
ID.5 GTX Moonstone Gray -23
ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG -15
ex: Golf VII Highline 1.4 TSI ACT DSG -13
ex: Polo Highline 1.2 TSI DSG -11

Eka Golf

Miksi tuota pitää seurata koska aina on pakko tankata kun on aine vähissä?  :P
Laskuista ja ajetuista kilsoista voi sitten laskea keskikulutuksen jos jotain huvittaa?  8)
Minä ajelen pääosin työajoa ja saan tuplana sen mitä kuluttaa!  :)

Pupa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.06.16 - klo:00:13
Miksi tuota pitää seurata koska aina on pakko tankata kun on aine vähissä?  :P
Laskuista ja ajetuista kilsoista voi sitten laskea keskikulutuksen jos jotain huvittaa?  8)
Minä ajelen pääosin työajoa ja saan tuplana sen mitä kuluttaa!  :)

Joitain se vaan kiinnostaa enemmän kuin toisia :)

Tuo omalla autolla jatkuvasti työajojen ajelu ei kuitenkaan ole se normitilanne, joten harva saa tuplana mitään takaisin :(
ID.5 GTX Moonstone Gray -23
ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI Biturbo 176 kW (240 hv) 4MOTION DSG -15
ex: Golf VII Highline 1.4 TSI ACT DSG -13
ex: Polo Highline 1.2 TSI DSG -11

esako62

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 04.06.16 - klo:00:13
Miksi tuota pitää seurata koska aina on pakko tankata kun on aine vähissä?  :P
Laskuista ja ajetuista kilsoista voi sitten laskea keskikulutuksen jos jotain huvittaa?  8)
Minä ajelen pääosin työajoa ja saan tuplana sen mitä kuluttaa!  :)

Säännöllinen kulutusseuranta ja yhtäkkinen harppaus kulutuksessa ylöspäin voivat kertoa moottoriongelmasta. Mahdollisesti jo siinä vaiheessa kun kustannukset pysyvät pienempänä

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: esako62 - 04.06.16 - klo:06:57
Säännöllinen kulutusseuranta ja yhtäkkinen harppaus kulutuksessa ylöspäin voivat kertoa moottoriongelmasta. Mahdollisesti jo siinä vaiheessa kun kustannukset pysyvät pienempänä
No tuota en tullut ajatelleeksi ja siksi tuossa on järkeä. Tosin seuraan auton ilmoittamaa kulutuslukemaa sekä tankkauksessa trippimittarin lukemaa joten isot muutokset kyllä huomaan. Tosin jos ajaa taamassa pätkäajoa niin kulutus voi olla lähes tupla verrattuna pitempään työkeikkaan.

teräksenharmaa

Itseäni kiinnostaa seurata kulutusta lähinnä teknisenä yksityiskohtana ja onhan energian kulutus myös yksi suurimpia yhteiskunnallisia kysymyksiä.

matalaut

Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.05.16 - klo:08:13
Vajaat puoli vuotta olen käyttänyt Fueliota, varsin näppärä kännykkäsovellus autoiluun liittyvien menojen seuraamiseen.
Helppokäyttöinen, ja suomenkielinen käännöskin löytyy tarvittaessa.

Tuskimpa enään paremmin tuota asiaa voisi hoitaa kännykässä...

http://fuel.io/

Päivityksiä tulee tasaisesti tuohon, tuolla sivustolla on muutoslogissa vuosilukuvirhe, viimeiset ovat vuodelta 2016 eikä 2015.

Yksi lisäpiste Fueliolle. Mulla on aika monen vuoden kokemus auton kustannusten seurannasta. Muutaman vuoden pidin kirjaa kaikista, siis aivan kaikista, auton kuluista. Laskeskelin auton takaisinmaksuaikaa ja todellisia kuluja. Siihen aikaan vielä sain ajaa työajot omalla autolla ja tiukalla kulubudjetilla ei ihan hirveästi tullut takkiin. Nyt ajot on pääsääntöisesti firman autolla ja iltaisin omalla ajalla....

Nykyään seuraan kuluja Fueliolla ja olen aika tyytyväinen. Tuohon ei tietysti saa osto- ja myyntihinnan eroa mukaan kustannuksiin, mutta kertoo heti jos kulutus oudosti hyppää. Muutama remontti on lähtenyt siitä liikkeelle, että kulutus nousi ja sitten etsittiin vikaa.

Edit: Tuo nimen alla oleva kuva, jossa kulutus on 4,2 l/100 km ei ole feikkiä. Todellinen kulutus siis 4,7 l/100 km
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

shotgun

Fueliota tuli Androilla käytettyä, mutta nyt kun puhelin vaihtui appleksi, niin pitäisi valita jokin muu softa.
Spiritmonitor tuntuu olevan suosittu, mutta se näköjään vaatii trippimittarin käyttöä, eikä laske matkaa matkamittarin lukemasta. Muutenkin käyttöliittymä kankeampi Fuelioon verrattuan.

Eli löytyisikö suositusta iphoneen?
edit. Haussa siis spiritmonitorin tapainen softa, jota voi käyttää eri puhelimilla ja myös selaimella.

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: shotgun - 13.12.16 - klo:15:20
Fueliota tuli Androilla käytettyä, mutta nyt kun puhelin vaihtui appleksi, niin pitäisi valita jokin muu softa.
Spiritmonitor tuntuu olevan suosittu, mutta se näköjään vaatii trippimittarin käyttöä, eikä laske matkaa matkamittarin lukemasta. Muutenkin käyttöliittymä kankeampi Fuelioon verrattuan.

Spritmonitorin selainversio ei kaipaa trippimittarin lukemia tietoja syötettäessä. Osaa laskea kokonaiskilometrimäärälukemasta. (Puhelinsovellukseen en ole pintavilkaisua enempää tutustunut.)

esako62

Lainaus käyttäjältä: shotgun - 13.12.16 - klo:15:20
Spiritmonitor tuntuu olevan suosittu, mutta se näköjään vaatii trippimittarin käyttöä, eikä laske matkaa matkamittarin lukemasta. Muutenkin käyttöliittymä kankeampi Fuelioon verrattuan.

Eli löytyisikö suositusta iphoneen?
edit. Haussa siis spiritmonitorin tapainen softa, jota voi käyttää eri puhelimilla ja myös selaimella.

Ei Spiritmonitorin puhelinsoftakaan vaadi trippimittarin lukemaa, kyllä se (Android-versiossa) osaa laskea sen itse

shotgun

Onkohan mulla spiritmonitorissa joku asetus pielessä vai teenkö jotain väärin?

Jos teen tankkauksen puhelimella, syötän mittarilukeman, litrat ja hinnan ja painan tallenna, tulee viesti:
"Please enter at least trip and amount".

Jos koitan samaa selaimella, tulee tällainen viesti:
"The entry will be marked invalid as required data to calculate a consumption value is missing (distance and quantity). Continue anyway?"


Arit


esako62

Lainaus käyttäjältä: shotgun - 14.12.16 - klo:09:04
Onkohan mulla spiritmonitorissa joku asetus pielessä vai teenkö jotain väärin?

Jos teen tankkauksen puhelimella, syötän mittarilukeman, litrat ja hinnan ja painan tallenna, tulee viesti:
"Please enter at least trip and amount".

Jos koitan samaa selaimella, tulee tällainen viesti:
"The entry will be marked invalid as required data to calculate a consumption value is missing (distance and quantity). Continue anyway?"

Onko tuo ensimmäinen arvo, jota sinne olisi syöttämässä? "The first fueling you enter into the database should be a full fueling and be declared as first fueling. "

Tein muistaakseni ensimmäisen merkinnän webbiliittymästä ja tuolloin se osasi kysyä onko kyseessä ensimmäinen merkintä. Tuon jälkeen tulevien merkintöjen suhteen sitten se on osannut laskea tripit

zobuli

#23
Miten saan tuon Spritmonitor linkin näyttämään suoraan keskikulutuksen? Niin kuin parilla tähän ketjuun vastanneilla ja monilla foorumin jäsenillä on?
Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: zobuli - 30.01.17 - klo:12:54
Miten saan tuon Spritmonitor linkin näyttämään suoraan keskikulutuksen? Niin kuin parilla tähän ketjuun vastanneilla ja monilla foorumin jäsenillä on?

Valkkaat Spritmonitorissa oikean (oman) ajoneuvon ja sen jälkeen oikeanpuoleisesta valikosta "More..." ja sen perästä löytyy "Mileage icon".

zobuli

Skoda Superb iV 1.4 PHEV 2021 Style

DSL

Pitkästä aikaa tähän aiheeseen palatakseni niin mitä ohjelmaa olette käyttäneet sähköauton kulutuksen seurantaan. Asensin juuri Fuelion ja syötin sinne muutaman kuukauden lataukset. En saa kuitenkaan näkyviin täytön-- ja polttoaineen hinta kaaviokuvassa ilmaisen latauksen hintaa (0).
0,12 Eur/kWh hinnalla piirto toimii. Ei ymmärrä ilmaista ei...  ???

KTN

Yksinkertainen malli: Jokainen tankkaus vihkoon, keskikulutus helppo laskea. Ja kaikki on helposti nähtävillä. Golf 1,2 kulutus aika tylsää, se on aina 5-5,5 litraa sadalla. Jäljelle jää mahdollinen pieni matkamittarivirhe.

HiTecci

Myös joillain autovalmistjilla on omia appejaan tähän tarkoitukseen. Esim. PSA:lla MyCitroën ja MyPeugeot, jotka keskustelevat auton kanssa ajon aikana, jemmaavat kaikki lähdöt ja saapumiset, muistaa auton sijainnin kartalla, kirjaavat ylös kaikki hälyt, niin ja tietty sen polttoaineen kulutuksen per ajo, kulloisenkin mittarin km lukeman, jne... Ja kaikki tämä ilmaiseksi. Halutessasi saat tuon kaiken myös exportattua phonesta ulos esim. Google Driveen nättinä XML:nä, josta tuo kaikki em. data on sitten helposti itsekin poimittavissa ja seurattavissa :)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

DSL

Joo onhan näitä vaihtoehtoja aina ruutupaperivihkoista auton omaan appiin, mutta näissä on omat kömpelyytensä ja puutteensa.
Esim. polttis- ja sähkisauton tankkauksissa, polttisauton kulutuksen voit tarkistaa vain tankkaamalla täyteen ja silloinkin pitää auton olla tietyssä asennossa mittarilla ja pitää olla riittävän monta tankkausta että tuloksen tarkkuus paranee j. n. e.
Sähköautolle voit määritellä lataustason 50/60/70/80/90/100 % ja voit laskea kulutusta tietyltä väliltä myös "osittain tankattuna" ja tarkasti koko ajan. Voit jopa käyttää latauksen lähtötason varausprosenttia tähän laskentaan.
Mutta joo kyllä tästäkin ensimmäisen vuoden jälkeen into katoaa seurannasta, kun keskikulutus on tiedossa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy