äänentoiston parantaminen

Aloittaja teräksenharmaa, 19.04.16 - klo:17:32

« edellinen - seuraava »

systeemi

Lainaus käyttäjältä: mikama83 - 24.03.18 - klo:16:29
Tuli tilattua tuo Helixin subi ja dsp-vahvistin kun sen sai Saksasta valmiiksi koodattuna kotiovelle hintaan 371â,¬. Asennan itse niin säästää melkoisen summan  :)
Varapyörän kotelon vaimennan ensiksi ja sitten tarpeen mukaan lisää. Eiköhän tuollakin jo tule hyvä parannus vakioon nähden.

Olisi kyllä valtavan hienoa jos viisisit tehdä "ohjeen" asennuksesta. Itselleni tulee seuraavalla viikolla uusi GTE.

mikama83

#31
https://youtu.be/6dKJtnaV9CU

Tuon linkin ohjeilla pärjää hyvin. Eiköhän näillä Golffin ohjeilla pärjää hyvin myös Passatissa. Mullakin siis Golffi mutta nuo perus soittimet on varmaan ihan samoja näissä uusissa. Maanantaina asensin ja ei menny aikaa kuin 1,5tuntia..ihan älytön ero on jo nyt vaikka ei ole vielä ohjelmoitu! 8) Ensi viikolla tulee se ohjelmointipalikka ni on sitten kohdallaan asetukset. Eli meikäläiseltä löytyy sitten se palikka jos tarvitsee koodausta  :)

Piti siis alunperin tulla valmkiksi koodattuna mutta mun viesti ei oikein menny perille. On nyt koodattu viistoperälle ja pitää saada muutettua farmariin ne asetukset  ::)

SPK

Matchin vahvistin asennettu ja takakontti vaimennettu.
Ero alkuperäiseen on huomattava.

Varmasti kaiutinvaihdolla + subilla irtoaisi enemmän mutta leikitään nyt säädöillä ja katsotaan nyt eka millin tämä setti kyllästyttää =)

himppe

Lainaus käyttäjältä: jpeltsi - 20.12.17 - klo:08:21
Tämän projektin eteneminen kiinnostaa erityisesti! Miten mahtoi käydä? Teitkö vaimennusta ja koitko sen hyödylliseksi? Mihin sait vahvistimen sijoitettua ja millaisiin kaiuitin-elementteihin päädyit?

Asensin autoon Matchin PP82DSP:n ja Matchin 8" subbarin varapyörän sisään rakennettuun koteloon. Subikotelo tuli siis sen pyöränvaihtotyökalut sisältävän styroksihässäkän tilalle, varapyörä on edelleen kontissa omalla paikallaan. Vaimennukset ja kaiuttimien vaihdot ovat toistaiseksi jäissä. Parkkiruudussa säädettynä ja kuunneltuna soundi on ihan ok, mutta ajomelun tullessa peliin mukaan äänensävy käy rasittavaksi. Pitäisi jostain kaivella aikaa säätämiselle, ehkä sitä saisi vielä paremmaksi. Stereokuvan levittyminen konepellille on sentään iso parannus perinteisiin autoradioihin!

J

Asennutin Alpinen erillisarjat SPG-17CS 6,5' ja takaloosteriin Alpine PWE-V80 aktiivisubbarin. Subbari meni kätevästi pohjalevyn alle eikä vienyt siitä varapyöräkotelosta tilaa. Ã,,änentoisto parani huomattavasti. Hinta käytännössä sama kuin pelkällä VW:n subbarilla.
A6 Allroad -17

Oasunmaa

Olen ajatellut päivittää (ammattilaisten toimesta) etuovien elementit parempiin ja lisätä (farkun) takakonti pohjan äänieristystä.
GTE-malliin ei ilmeisesti mahdu piiloon menevää subbaria. Vai miten on?
Mahtuuko oviin 8" elementit?
Mitä suosittelette?
Paljonko muutos on tullut maksamaan?
Passat B8 2016 GTE
Golf VI 2012 1.2TSI DSG
ex. Passat B8 2015 CL 1.6TDI DSG
ex. Octavia II 2007 1.6FSI
ex. Volvo v70 2.0D
ex. Volvo S40 2.4
ex. Volvo S80 2.4
...
ex. VW Derby 1981 1.1

jpeltsi

Liekö jo myöhässä, mutta kuitenkin...
8" elementit mahtuu etuoviin, 6" takaoviin. Etupahveissa myös paikka keskiäänille, kotelo täytyy väkertää/suunnitella itse.
GTE supparista en osaa sanoa.

Takakontin ja katon äänieristys butyylimatoilla vaimensi taajuuksia>170Hz merkittävästi, rengasjyrinöihin voi vaikuttaa lähinnä vannekoko ja rengasvalinnoilla. Ovet saa "soimaan" paremmin, mikäli ne myös äänieristää butyyli- ja vaimennusmatoilla. Materiaalivalinnoissa täytyy kiinnittää  huomiota kondenssin sietoon sekä varoa tukkimasta kondenssireikiä.

Koska rengasmeteli jäi vielä suurehkoksi, päädyin vaihtamaan pelkät elementit etu- ja takaoviin, juurikin 8- ja 6-tuumaiset. Kärry soi melko OK kaupunkiliikenteessä.
Blam tekee sarjoja, joiden herkkyys on suuri ja siten vahvistintehoa ei tarvitse nostaa tavanomaisilla äänenpaineilla. Toki alataajuudet ~<70Hz täytyy aistia muulla tavoin  :).

-karppa-

Jos haluaa hiljaiseksi melun edestä, niin kannattaa vaimentaa edestä sisälokasuojat ja pellit sen takaa.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

northrob

#38
Mittailin Passat Variantin (perus)etukaiuttimien vasteita ja aika tutuissa paikoissa oli vaimennuksia ilmeisestikin autoille tyypillisestä kaiutinsijoittelusta johtuen. Vasemmalta kuskille vaimenee 100-200 Hz:n alue, 400-1000 Hz, 1.8 kHz sekä diskantin lähes koko toistoalue luultavasti paikasta, suojaritilästä ja suuntauksesta johtuen. Oikealta 400-800 Hz, 1.2-1.9 kHz (sekä diskantin keskialue). Noita keskialueen vaimentumia ei oikein saanut Octaviassa korjattua ovipeltien vaimennuksella, DSP:llä eikä kaiuttimien vaihdoilla, joten nyt tekisikin mieli kokeilla sijoittaa midbasso oven keskivaiheilla olevan keskiääniritilän kohdalle, jos sen vaan saa sinne sopimaan. Saas nähdä onko tuo mahdollista vai pitääkö tyytyä "perussettiin".





Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

northrob

Bassomaanikoille taitaa olla pieni varoitus paikallaan. Etuovien vaimennuksen tiimellyksessä käytin originaalia midbassoa pois paikoiltaan, jotta pääsee helpommin käsiksi oven ulkopeltiin saranoiden puolella. Siinä sitten popniittailin (mikä on kyllä huono kiinnitystapa muoviosille, rikkoontuvat) kajarin takaisin ja vähän jytkyttelin kämmenellä vaimennusmattoa välipeltiin kiinni, jolloin kuului oven sisältä vaimea "tumps"-ääni. Hieman sitä ihmettelin, mutta kasasin oven takaisin kokoon asiaa tarkistamatta. Sitten ajoon ja kuulostelemaan oliko vaikutusta sointiin. No menipäs huonompaan suuntaan - basso täysin kateissa.  Testiäänillä selvisi, että vaimennetun puolen midbasso oli mykkä. Liittimet oli paikoillaan ja johdot ehjät. OBDelevenin mielestä kajauttimissa ei mitään vikaa. Toinen kajari johtoihin kiinni ja ääni kuului. Poralla ne prkln popniitit pois ja olipas kaiutin laihtunut. Magneetti olla möllötti oven pohjalla. Aika rimpula rakenne kaiken kaikkiaan. Magneetti on niitin tapaisilla kiinni ohuessa muovissa, joka säröilee helposti. Magneetin ja puhekelan väliin kun pääsee pikkuroska niin avot. Kannattaa siis imuroida huolellisesti popniittien jämät ja purut oven pohjalta. Katsotaanpa saako tuosta väliaikaista kalua liimaamalla.

Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

MikHei

Leonissa syystä tai toisesta takaoven basson puhekela ja magneetti oli jumittunut toisiinsa. Tilasin uuden ja sen vaihdettuani yritin elvyttää vanhaa. Sitä pyörittelin, vääntelin ja kääntelin, niin magneetti tipahti vahingossa kokonaan irti. Leonissa magneetti oli pelkällä liimalla kiinni, niitä sun niittejä ei ollut ollenkaan...  ;D

Mutta ainakin Leonin takaoven basso oli marmorilla halpa, jotain 26â,¬ luokkaa muistaakseni.
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

northrob

Muutama pötkylä kuumaliimaa ja taas rokkaa  ;D  Toivottavasti pysyy kasassa kunnes saan Germaniumit asennettua.
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

symb

Nuo B8:n vakiokaiuttimet on kyllä uskomattoman paskat, ei siinä kyllä ne soi tukevissa ovissa kohtalaisesti silloin kun toimivat, mutta eivät selvästi tule kestämään kovin pitkään, omasta 15 mallisesta oli toinen etu ja toinen takakaiutin rikki siten että elementit olivat jymähtäneet täysin; ei bassoa.

Nuo eivät kestä kondensoituvaa ja muuta väistämätöntä kosteutta jota ovien sisällä vierailee.

Laitoin eteen audisonin 8" ja taakse 6,5". Etukaiuttimet meni soviterenkailla heittämällä paikalleen ja takana piti puukottaa renkaasta puolet pois jotta mahtui.

En ole mikään hifisti mutta kyllä parani moninkertaisesti lähtötilanteeseen
verrattuna ihan vakiomankalla.



Iro

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

northrob

Lainaus käyttäjältä: Iro - 07.04.19 - klo:12:32Itse katsellut tälläistä:
https://www.caraudio24.de/Zubehoer/Lautsprechereinbauset/fuer-Skoda/Yeti/Lautsprechereinbauset-fuer-Audi-Q3-VW-Skoda-Yeti-Oktavia-165-mm-Fronttuer::32653.html?XTCsid=bca9170e3b4d523a9fec16fd88c3b2b6
Eilen jumppailin midbassoja paikoilleen itsetehdyin korotusrenkain ja kävi selväksi, että maksimissaan 50 mm korkea korotus kaiuttimen kanssa mahtuu paikoilleen. Noista tehdastekoisista kannattaa siis tarkistaa korkeus sekä kaiutinjohtojen liitintyyppi. Lainauksen linkissä on vääränlainen. Alla olevassa kuvassa on alkuperäinen (passiivi)kaiutin liittimineen.



Tuossa olisi oikeanlainen liitin, mutta se sijaitsee korokerenkaassa turhan korkealla eli mahtuminen on kyseenalaista.



Itse päädyin tilaamaan liittimet ebaysta ja korotusrenkaat liimailin vanerista.


Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

symb

Lainaus käyttäjältä: Iro - 07.04.19 - klo:12:32
Mistä löysit asennuskauluksen tuolle 8" ?

Itse katsellut tälläistä:
https://www.caraudio24.de/Zubehoer/Lautsprechereinbauset/fuer-Skoda/Yeti/Lautsprechereinbauset-fuer-Audi-Q3-VW-Skoda-Yeti-Oktavia-165-mm-Fronttuer::32653.html?XTCsid=bca9170e3b4d523a9fec16fd88c3b2b6

Vaimensitko myös ovia vai vaihdoitko vaan kaiuttimet?

Marssin sisään porilaiseen hifi storeen ja sanoin että tähän autoon uuret kai'uttimet ja asennusrenkaat.

Passatin ovet ovat niin jumalattoman raskaan oloiset muutenkin ja ihan kohtalaisen oloisesti vaimennettu, joten en vaimentanut millään.
Kannattaa katsoa ettei jää mitään piuhoja pitimineen helisemään kun laittaa ovipahvit takas paikalleen.

Sori hidas vastaus.

Taski

Lainaus käyttäjältä: Flat - 21.03.18 - klo:08:50
En kiistä etteikö tuo kaveri tietäsi mistä puhuu,mutta silti kyseenalaistan ratkaisun. Ei paskoista kajareista saa hyvää ääntä, vaikka mikä vekotin sille ääntä syöttäsi.
Toki ääni varmaan paranee hieman, mutta liikoja ei kannata odotella.....

Itseäni häiritsisi syöttää 500 EUR vahvarilla ääntä 20 EUR kajariin. ( joo , sellaiset siellä on )

Olet jäljillä, mutta kyllä mielestäni totuus on se että EQ:ttamalla ja varsinkin lisää virtaa tarjoamalla saa ääntä vakiokaiuttimillakin parannettua. Jos nyt ei oteta huomioon luukuttamista täysillä jolloin kaiuttimien tehonkesto tulee vastaan (tai auton oma vahvistin alkaa säröytyä), saa vakiokaiuttimien ääntä parannettua huomattavasti. Itse pistin heti ensimmäisenä ajopäivänä merkille että noin 4-5khz paikkeilla on järjetön piikki ja metallinen diskantin sointi ei paranna asiaa. Veikkaan että jo ihan pelkällä kunnollisella parametrisellä EQ:lla kikkailemalla tuosta vakioäänentoistosta saisi huomattavasti siedettävämmän. Nyt kovemmilla voimakkuuksilla ei yksinkertaisesti pysty kuuntelemaan kun tuo piikittää niin vahvasti. Täytyy itsekin pohtia mitä asialle jaksaisi tehdä... Parastahan olisi kun tekisi ihan vanhan kunnon tyylin 3-tie aktiivi etupään.

Iro

Olikos tuossa ovipahvissa monta ruuvia ja missä? Kahvan sisällä?
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

northrob

Pari torxia kahvassa ja oven alareunassa pultti, jota käännetään 90 ast. Noita kun kahtelee, niin selvinnee:

https://www.youtube.com/watch?v=USnXZuScF1s

https://www.youtube.com/watch?v=MiTns5-9iQA
Passat Variant B8 280 TSI R-line DSG Pure White
-Å KODA Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance DSG Black Magic-

Mika2

Lainaarengasjyrinöihin voi vaikuttaa lähinnä vannekoko ja rengasvalinnoilla

Olen aikaisemmin ajatellut, että vanteet ovat pelkkä ulkonäkötekijä ja tietysti matala rengas on tukevampi "jousitusmukavuuden" kustannuksella. Onko kokemuksia rengasmelusta eri vanteilla?

6½ J x 16 Vakiovaruste (Nykyisessä Passatissani on nämä)
7 J x 17 (776 e)
8 J x 18 (1 774 e)
8 J x 19 (2 413 e)

Vaihda näitä huviksesi edestakaisin Volkswagenin konfiguraattorissa, niin tapahtuu jotain erikoista. Vanteiden hinta muuttuu vaikka palaa takaisin vakiovanteisiin. 19" ilmeisesti aktivoi R-line -paketin, jonka poistamisen jälkeen jää jäljelle joitain rippeitä. Vastaavaa on havaittavissa 18" kohdalla. Jäinkin pohtimaan, että mitä muuta vaihtuu vannekoon myötä?

b1mpo

Tilaamassani skodassa vaikutti reilun kolmensadan veroton vannepaketti tonnin verran loppuhintaan nousseiden päästöjen takia. Eli kaikissa muissakin varusteissa vero nousee nousseiden päästöjen takia. Ei ole järkeä enää ottaa isompia vanteita uuden mukana, vaan ostaa ne erikseen. Kohta tämäkin tietenkin estetään sillä, että saa ostaa vain tietyn energialuokan renkaita ja rengaskoon muutoksesta rangaistaan lisäverolla jonkin taulukon mukaan.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Iro

Lainaus käyttäjältä: northrob - 28.07.19 - klo:08:30
Pari torxia kahvassa ja oven alareunassa pultti, jota käännetään 90 ast. Noita kun kahtelee, niin selvinnee:

https://www.youtube.com/watch?v=USnXZuScF1s

https://www.youtube.com/watch?v=MiTns5-9iQA

KIITOS.

Tälläinenkin tuli vielä vastaan:
https://www.youtube.com/watch?v=hfik1xNRwRA
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Iro

Innostuin nyt asentamaan omaankin kärryyn astetta paremmat ämyrit ja samalla vaimentamaan ovet.
Kaiuttimiksi tuli DLS RC6.2, kaiutinrinkuloiksi ammattitaitoinen(?) autohifikauppa myi tälläiset: https://shop.acvgmbh.de/en/Speaker-Rings/Speaker-Rings-plastic/Speaker-rings-%C3%98-165-mm-Audi-VW-Skoda-door-front---0.0-1620.html?
STP: vaimennusmatot oli jo hankittu hyllyyn ja loput pehmeät lähi-Motonetista.

Lopputulos on kyllä selkeästi voitonpuolella vaikkakin soittimen sisään rakennettu eq kuuluu hiukan diskantissa. Etenkin äänen puhtaus on ihan eri luokkaa kuin originaali kaiuttimilla.
Korjaimella balanssin saa kyllä oikein hyvälle tasolle imo.

Ohessa pari kuvaa: https://photos.app.goo.gl/nP4kVnKvGXpH9pX96

Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

tepiman

Tullut asennettua soittimen tilalle mallikohtainen DSP:n ja muut herkut sisältävä soitin ja äänenlaadun sai huomattavasti paremmaksi. Kaiuttimilla tulee kuitenkin raja vastaan seuraavaksi joten jotain muuta siis tilalle ja vaimennus mattoa lisäksi. Houkuttaisi laittaa tuonne 3-tie järjestelmää kuten Dynaudion systeemikin on.
Esim. MB QUART QM200.3 GOLF V, tai vastaava. Golfiin tarkoitettuja settejä kun on olemassa, niin onko kukaan jotain sellaista asennellut? Ja vielä kun en ole ovipahveja irrottanut niin tuo keski äänen rakenne kiinnostaa, että olisiko miten mahdollista.

Shadowman

Asensin autooni MDS Fanatic sarjan, kun sitä suositeltiin käytettäväksi vakiosoittimella. Ovipeltejä vaimensin ja reikiä tukin jonkin verran, suurimmat vaimennukset ulkopellissä kaiuttimen takana. Ã,,äni tietysti parani merkittävästi, keskialue selkeytyi ja nyt voi jo puhua stereokuvastakin. Basso potkii napakasti. Ilmeisesti soittimessa on sisäänrakennettuja korostuksia, ainakin tuolla 10 khz kohdalla korostusta, kun näkyi jo noissa vakiokaiuttimien mittauksissa. Soittimesta keskialuetta himpun alas ja bassoa lisää, niin soi kohtuu mukavasti kustannuksiin nähden.








petri

Asensin myös tuon DLS 6.2 sarjan vakisoittimen kanssa, mutta verrattuna edellisen Volvon audiopakettiin on matalat taajuudet kovin ohuet.

Kannattaako raadin mielestä sijoittaa tuohon Helix järjestelmään? Eikös siihen tule ovien erkkasarjoille vahvistus + basso?

jrinnes

^Ei kannata. Edellisessä B7:ssa oli tuo sama pömpeli. Kyllähän sillä bassoa ja tehoakin saa, mutta kun ne vakiokaiuttimet on mitä on niin...  :-\
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: petri - 15.10.19 - klo:17:18
Asensin myös tuon DLS 6.2 sarjan vakisoittimen kanssa, mutta verrattuna edellisen Volvon audiopakettiin on matalat taajuudet kovin ohuet.

Kannattaako raadin mielestä sijoittaa tuohon Helix järjestelmään? Eikös siihen tule ovien erkkasarjoille vahvistus + basso?
¨

Erillinen dsp:llä varustettu vahvistin rinnalle tuolle erillissarjalle, niin huomaa eron.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ksuuk

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 15.10.19 - klo:20:19

Erillinen dsp:llä varustettu vahvistin rinnalle tuolle erillissarjalle, niin huomaa eron.


Ainakin lompakossa varmaasti. :)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: ksuuk - 15.10.19 - klo:20:42

Ainakin lompakossa varmaasti. :)

Jos ei korvilla kuule eroa, niin sitten kannattaa unohtaa äänentoisto. Toki jotain pitää osta myös säätää...

Monelle suosittelen äänekkääseen autoon budjettiratkaisuna hyviä vastamelukuulokkeita!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy