Minkä vahan valitsisit autollesi?

Aloittaja rob-s, 19.10.10 - klo:21:14

« edellinen - seuraava »

Minkä näistä vahamerkeistä valitsisit autollesi?

AutoGlym
133 (31.7%)
Zymol
2 (0.5%)
Sonax
13 (3.1%)
Swissvax
11 (2.6%)
Dodo Juice
19 (4.5%)
Meguiars
44 (10.5%)
Ei mikään näistä
89 (21.2%)
Turtle Wax
21 (5%)
Collinite
88 (21%)

Äänestäjiä yhteensä: 401

Vesihiisi

Lainaus käyttäjältä: Pertsa - 19.10.10 - klo:22:42
Noista vaihtoehdoista valitsisin varmaan tällä hetkellä Meguiarsin. Kaikenlaisia on kokeiltu, aika pitkään käytin myös Autoglym punainen + kulta mutta ne vaihtui Meguiarsiin jossain vaiheessa, koska en oikein tyytyväinen ole Autoglymin kestoon. Joskus käytin Korrekin millä nimellä se tällä hetkellä on, onkohan se joku kestovaha (aiemmilta nimiltään mm. Teflox ja TFX). Sitä kun oli pinnassa ja auton pesi Korrekin TFX pesuaiheella niin se oli minusta aika hyvä yhdistelmä varsinkin talveksi, tuo pesuaine antoi vahalle kyllä kestoa selvästi pidempään.

En ole enää muutamaan vuoteen ehtinyt / viitsinyt vahata autoja itse. Tuossa tien toisella puolella on hyvä puunausliike, josta saa hyvää palvelua, teflonvahaa ja tuota AutoGlymin puna-kultayhdistelmää. Jälkimmäistä olen viimeiset pari vuotta käyttänyt. Ja kun itse pesee Korrekin kestopesulla (tms., jossa on vahaa joukossa), laadukas kiilto kestää todella pitkään! Tuolla liikkeessäkin käyttävät paljon Korrekin tuotteita ja niitä myös asiakkaille suosittelevat (vaikka eivät niitä erikseen myykään).

Edit: oletteko muuten laittaneet uuden auton heti vahaukseen vai olisikohan niissä tehtaan/maahantuojan jäljiltä jonkinlainen vaha jo olemassa?

Simola

Itse teettäisin uuteen autoon kestopinnoitekäsittelyn heti alkuun.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

artturi

Tähän saakka olen käyttänyt monia vuosia AutoGlymin puna-kulta-yhdistelmää ja kokeillut Mothersia, Meguiarsia ja monia muitakin tököttejä, mutta menneenä keväänä kokeilumielessä ja nyt syksyllä tarkoituksella käytin AB Suomen testivoittajaa CarS-vahaa, joka on mielestäni helppokäyttöistä ja tekee yllättävänkin siistiä jälkeä. Myös kiilto on pysynyt hyvin.
Ja mikä parasta - AG:ihin meni rahaa monta kymppiä/pullopari, mutta tämä CarS maksoi muistaakseni keväällä 6,90e...

Toki tekisi mieli hommata kaikenlaisia vahoja ja kiillokkeita, mutta loppujen lopuksi enemmänkin ratkaisee vaivannäkö, kuin törkeän hintaiset tökötit.

En siis tahdo provosoida heitä, jotka ostavat huipputuotteita ja koko kesäloman hinkkailevat niitä autoihin yms., sillä itsekin olen paljon sitä tehnyt, mutta olen nyttemmin huomannut, että huolellisella pesulla ja halvemmillakin aineilla pärjää (jollei autoa ole tarkoitus viedä vain lavetilla näyttelyihin). Eikä ne automyyjät kiesiä vaihtaessa arvosta sitä huippuvahan käyttöä yhtään...  ;D

rob-s

LainaaEikä ne automyyjät kiesiä vaihtaessa arvosta sitä huippuvahan käyttöä yhtään

Se on ainakin varma etteivät hyvitä senttiäkään enempi!..mutta jos on huonossa kunnossa hyvittävät hieman vähemmän:)

Ainakin itse ylläpidän autoni itseni varten enkä seuraavaa omistajaa ajatellen. Olen huomannut, että vahoja arvostellessa tulisi kiinnittää huomiota ainakin 3 asiaan:
1)työstettävyyteen (siis sen helppouteen kun vaha levitetään ja poistetaan mikrokuituliinalla)
2)kestävyyteen (kuinka kauan säilyy pinnassa)
3)kiiltoon (lisääkö kiiltoa ja jos minkä verran)

1. kohta on helppoa verrata toisiin vahoihin. 2. kohta riippuu mikälaisilla aineilla autoa pestään ja auton käyttö 3.kohta on jo melko vaikea arvosteltava.

Yksi lisäkriteeri on kuinka "liukkaaksi" maalipinta tulee pestessä ja kuivatessa. Myös kuinka hyvin lika irtoaa paremmin toisista vahapinnoista.

Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Pertsa

Itse en ole nykyvahoissa törmännyt yhteenkään vahaan joka ei olisi helppotöinen tai ainakaan vahaan joka olisi suuritöinen. Joskus aikoinaan kovat kiinteät vahat oli hiukan kovatöisempiä kuin nykyvahat.

En myöskään vahaa autoa automyyjiä tai seuraavaa omistajaa varten, ihan itseäni varten vaan...

Kapa

Artturin kanssa ihan samaa mieltä. Tuskin se AB ihan hatusta sen testin tuloksen on vetänyt, Luin muuten taannoin yhtä ns. tuunauslehteä ja sielläkin testissä jokin halpisvaha oli samanvertainen yli 100 euroa maksavan vahan kanssa. Itse vahasin auton viimeksi toukokuussa Car-s:llä ja vielä pisaroituu ihan mukavasti.

Kapa

Unohdin vielä mainita, että Autoglymin tuotteita olen aikaisemmin yleensä käyttänyt. Kultainen on helppo vaha niistä. Tulos ei niillä ole ainakaan parempi kuin halpis CAR-S. llä. Hyviä ne kuitenkin ovat, mutta kannattaako maksaa moninkertaista hintaa, kun halvemmalla saa vähintään yhtä hyvän tuloksen, jos ei paremmankin.

Pertsa

^tottakai ne halpisvahat pärjää noissa AB ja "tuunauslehden" ym. vahatesteissä koska arvatenkin yhtenä arvostelukriteerinä on hinta joka yhtenä tekijänä vaikuttaa sijoitukseen testissä. Vahan "hyvyydestä" nuo testit ei välttämättä kerro juuri mitään.

Edit: minkähintaista on kallis vaha? Minkähintaista pidetään yleensä kalliina?
Toiseksi, montako kertaa auton saa vahattua esim. tuolla car-s vahapurkilla?

ram1

Itse ostin tuon Dodon Diamond Whiten Ag/Hd:n jälkeen ja tyytyväinen olen ollut.Kesto tuossa ei varmaan parasta antia, mutta käytettävyys todella helppo.Tuonhan voisi vetää 6 kertaa vuodessa ja purkki,(250ml) kestäisi silti varmaan 3 vuotta.Onko se nyt sitten niin kallista.35ekee maksoi, mutta useinhan ostellaan noita purkkeja vähän väliin ja kokeillaan, joten kyllä siinäkin rahaa menee.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Simola

LainaaEdit: minkähintaista on kallis vaha? Minkähintaista pidetään yleensä kalliina?
Toiseksi, montako kertaa auton saa vahattua esim. tuolla car-s vahapurkilla?

Tämä on juuri hyvä kysymys. Minun oma havainto on ollut vahojen kanssa se, että mitä kalliimpi vaha (esim. Zaino), sitä useamman vahauskerran sillä samalla määrällä tekee. Esim. tuota mainitsemaani Zainoa (Z-2â,,¢ PRO Show Car Polish for Clear Coated Car Finish) kuluu kyllä niin järkyttävän vähän yhteen vahaukseen ettei uskoisi. Todella halpa aine siis, ja kiilto on hyvä.
Ex: VW Golf IV 1.8 Turbo GTI

Pertsa

^samat kokemukset. Itselläni nyt Meguiars #16 joka maksaa luokkaa 20eur/purkki. Itse en pidä tuota kalliina mutta moni varmaan pitää. Väitän että tuo tulee halvemmaksi kuin joku "halpisvaha" kun ottaa huomioon riittoisuuden. Kesto tuolla näyttää myös olevan melko huippuluokkaa. Kiiltokin vähintään sama kuin millä muullla vahalla tahansa.

a-o

Kallis ja kallis!

Nämä mainitut hyvälaatuiset tuotteetkin ovat autoilun kustannuksissa pohjakohinaa. Auton arvon alenema / kuukausi on moninkertainen vahapurkkien hintaan verrattuna.

Yksi vahapurkki kestää tämän palstan lukijoiden keskuudessa useamman auton pitoajan:)

Kapa

Lue Pertsa testit ennen kuin rupeat aukomaan "totuuksia"! Huvittaa vaan, että aikuiset miehet maksaa älyttömiä summia jostain "premiumvahasta", vaikka parempi tulos tulee ihan jollain markettavaralla. Onhan se kyllä kahvipöytä keskusteluissa ihan mukava kehua, miten Swiss tai Meguiars on hyvä, kuin että kertoo vahanneensa jollain tavallisella.

Kapa

Kestosta puheenollen vahasin halpiksella keväällä ja vaikuttaa siltä, että purkissa on vielä 2/3 osaa tallella!

Kiviharju

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 04.11.10 - klo:22:54
Onhan se kyllä kahvipöytä keskusteluissa ihan mukava kehua, miten Swiss tai Meguiars on hyvä, kuin että kertoo vahanneensa jollain tavallisella.
Kyllä se suomalaisten pertti perusautoilijoiden kanssa keskustellessa aiheuttaa ihmetystä jos edes jollain vahaa autoaan ;)

Koitetaan nyt kuitenkin pitää keskustelu asiallisena.
Audi A4 Allroad quattro -17

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 04.11.10 - klo:22:56
Kestosta puheenollen vahasin halpiksella keväällä ja vaikuttaa siltä, että purkissa on vielä 2/3 osaa tallella!

Eli yhden vahauksen hinta reilut pari euroa. Itse olen käytänyt "kallista" Dodon vahaa 30 ml:n näytepurkista, ja arvioisin kolmen vahauskerran jälkeen että sillä vahaa auton 6-7 kertaa. Jos normikokoinen dodo-purkki (250ml) maksaa n 45 euroa, niin yhden vahuksen hinta jää alle euron.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 04.11.10 - klo:22:54
Lue Pertsa testit ennen kuin rupeat aukomaan "totuuksia"! Huvittaa vaan, että aikuiset miehet maksaa älyttömiä summia jostain "premiumvahasta", vaikka parempi tulos tulee ihan jollain markettavaralla. Onhan se kyllä kahvipöytä keskusteluissa ihan mukava kehua, miten Swiss tai Meguiars on hyvä, kuin että kertoo vahanneensa jollain tavallisella.
Niinno, en minä ole omia mielipiteitäni miksikään totuuksiksi väittänyt, kirjoittelin vain omia kokemuksiani. Minulla on kokemuksia sekä halpisvahoista että vähän kalliimmista, ei kuitenkaan ns."premiumvahoista"(Meguiarsia en lue premiumvahaksi, joku swisswax ehkä jo voi ollakin sellainen).  Sinulla lienee kokemuksia vain toisista noista. Minä valitsen vahan omien kokemuksieni perusteella, en tuninkilehtien testien perusteella.
Jos halpisvahalla on kerran vahattu auto ja 2/3 jäljellä niin en tuota kovin halvaksi sanoisi. Itselläni tuolla Meguiarspurkilla nyt vahattu 4 kertaa ja vähintään se 2/3 on siinäkin vielä jäljellä....

Pekka T

Tavallinen perusvahaaja niinkuin esim. minä, tuhlaa vahaa vähintään tuplasti liikaa. Sensuhteen riittoisuus on hieman toissijainen juttu. Pitäisi varmaan mennä vahauskursille.  :)
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

ram1

Tollaista carnaubavahaa laitetaan todella ohut kerros.Purkki riittää niin kauan että hermot menee, kun haluis kokeilla muitakin.Noi näytepurkit 30ml on hyviä
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

Kapa

Kiivaan väittelyn saa aikaan asiasta kuin asiasta:, näemmä!

Reneto

Jep.. Täytyy kyllä myöntää, että eipä nuo omat kustannukset ole kuitenkaan jääneet aivan noin alhaisiksi  mitä tuossa laskeskelin. Alle vielä toinen vaha ja clay barit..  ::) Keväällä koneen ostoon ja sen semmoista.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

TKe_

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 04.11.10 - klo:23:14
Tavallinen perusvahaaja niinkuin esim. minä, tuhlaa vahaa vähintään tuplasti liikaa. Sensuhteen riittoisuus on hieman toissijainen juttu. Pitäisi varmaan mennä vahauskursille.  :)

Avain tähän on vahanlevityssieni.

makelja

AG HD:n levitin ekaa kertaa aiemmin mainittuihin sienellä. Tuli helposti tarpeeksi ohut kerros. Aiemmin ruikannut suoraan esim. UDS:ää suoraan pellille niin sitten saakin hikihatussa sitä siitä poistaa. Eli yhdyn yo. mielipiteeseen; Sieni on ratkaisu.
Riittoisuudesta ja halpuudesta taas, että jos purkki maksaa 49e ja sillä vahaa 2 autoa 4 vuotta paljonko tulee päivähinnaksi ((2autoax3kertaax4vuotta=24kertaa)/49e=~2e/kerta/120pv=1,3c/päivä). Ei siis paljon mitään.

rob-s

Jos itse vahaa autonsa, niin vahapurkin hinnalla ei ole mitään merkitystä. Varsinkin kun auton arvonalennus on luokkaa 1000-1500e/kk (siis omassa autossani) niin on ihan sama maksaako se vaha 6,95e vai 122e/purkki. Yleisesti ottaen sellaisen purkin riittoisuus on 25-40 vahausta.

sika

Ekaks ot:Pikkusen peruskateellisena vois sanoo että hyvä! Sillonhan noinkin hienojen auto arvo edes joskus putoo hintaluokkaan johon itekkii pystyy. mutta pistin aiheesta sulle taas pikkusen lisä "vaurastumis" ehdotuksen yv.nä.

sic censeo

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 04.11.10 - klo:13:36
Itse vaha levitetään paljain käsin joka menee aika helposti..tuleepas samalla kädetkin rasvattua. Vahan poispyyhintä oli yllättävän helppoa! Cleaner fluid on aika öljyinen ja hieman työlläämpi levittää ja poistaa ja vaatii oikeanlaisen liinan (tietyt mikrokuituliinat).

Hommaa helpottaa vielä se että lämmittää vahapurkkia käsissään, itse käytän levitystyynyä kuitenkin itse toimenpiteessä. Tuo Cleaner Fluid on mielestäni hieman kenkkumainen poistaa mutta kun sen tekee niin se on vahalle hyvä alustus.
Olen kokeillut myös ns market-vahoja enkä teilaa niitä enkä niiden käyttäjiä mutta Swissvaxin Mirage on paras vaha mitä koskaan olen kokeillut, oli sitten kyseessä työstettävyys, kesto tai kiilto.
Seuraavaksi olisi tarkoitus kokeilla Concorso-vahaa. Ai miksikö? Jos se olisi vaikka parempaa ;)

rob-s

Lainaamutta pistin aiheesta sulle taas pikkusen lisä "vaurastumis" ehdotuksen yv.nä

Hienoa! vastattu sinulle yv:nä;)

zonni

Pistetääs omia kokemuksia Diamondbrite vahasta(protective glase sealant)Kiilto ihan kohtalainen tosin ei peitä naarmuja yhtään,vaha ei sisällä mitään hiovia aineita.Työtettävyys aika helppoa,helppo levittää sienellä ja kohtuu helppo poistaa microkuitu liinalla.Mutta nyt sitten kun oli parina päivänä suolatut tiet ja koitin pestä tuota autoa niin kyljet olivat kuin hiekka paperia.Ei minulla ole ollut ennen näin tiukassa suola paska kyljissä,suola ei kerinnyt olemaan kyljissä kuin pari päivää ja ei missään vaiheessa päässyt kunnolla kuivumaan(aurinko ei päässyt polttamaan)
Muilla vahoilla ei ole ollut näin tiukassa paska kiinni vaikka pesun väli on ollut jopa yli 2vko.Nyt sitten kunnon pesun jälkeen ei kyljissä vesi paljon helmeille.Kait sitä joutuu palaamaan tuone Ag leiriin takaisin.Toisaalta tekis mieli kokeilla tuota Collinite 476s vahaa mutta jollain tais olla kans sen kanssa ongelmia,ei lähde suola paska siitäkään kunnolla irti.

Donitsi

Lainaus käyttäjältä: vw08 - 07.11.10 - klo:14:13
Toisaalta tekis mieli kokeilla tuota Collinite 476s vahaa mutta jollain tais olla kans sen kanssa ongelmia,ei lähde suola paska siitäkään kunnolla irti.

Ongelma ei välttämättä ole vahassa vaan siinä suolapaskassa mitä tielle levitetään. Ennen se levitettiin rakeina mutta nykyään liuoksena. Destia väitti että muutoksia ei ole tapahtunut mutta toissa talvena oli selvästi huomattavissa että jotain on tapahtunut koska sotku tarttui vahattuihin kylkiinkin kuin paska Junttilan talon seinään.

zonni

Lainaus käyttäjältä: Donitsi - 07.11.10 - klo:14:33
Ongelma ei välttämättä ole vahassa vaan siinä suolapaskassa mitä tielle levitetään. Ennen se levitettiin rakeina mutta nykyään liuoksena. Destia väitti että muutoksia ei ole tapahtunut mutta toissa talvena oli selvästi huomattavissa että jotain on tapahtunut koska sotku tarttui vahattuihin kylkiinkin kuin paska Junttilan talon seinään.

voihan se olla tosiaan niin että tuo tie suolakin erillaista kuin ennen? Se tosiaan jää juuri vahattuunkin pintaan ihan  sairaasti kiinni  >:( ei viitsisi pestä tuota auto ihan joka päivä.Rupee tulemaan kommettia jo nyt naapureilta ja työkavereilta,vaikken pese autoa kuin kerran viikossa.No ajattelin kumminki herjalla kokeilla tuota korrekin kestovahaa,joskus kauan sitten se ainakin oli ihan hyvä talvi vaha ja kesäksi sitten jotain"hivistely"vahoja.Rupee vaan olemaan noita vahoja joka lähtöön,pitäis varmaan kuluttaa ne ensiks loppuun.Tuota Collinite 476s vahaa on ainakin kehuttu,jos kumminkin sitä tilais purkin ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy