Minkä vahan valitsisit autollesi?

Aloittaja rob-s, 19.10.10 - klo:21:14

« edellinen - seuraava »

Minkä näistä vahamerkeistä valitsisit autollesi?

AutoGlym
133 (31.7%)
Zymol
2 (0.5%)
Sonax
13 (3.1%)
Swissvax
11 (2.6%)
Dodo Juice
19 (4.5%)
Meguiars
44 (10.5%)
Ei mikään näistä
89 (21.2%)
Turtle Wax
21 (5%)
Collinite
88 (21%)

Äänestäjiä yhteensä: 401

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 24.03.11 - klo:08:21
C@rlos: Olisikohan jotain osuutta asiaan sillä ettei Korrekin vahoissa oikeasti ole hirveästi kehumista  ;D
Miksi? Ainoat vahat, joita olen käyttänyt ovat AutoGlym ja Korrek. Kummassakaan ei mielestäni ole mitään vikaa...

Newman

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 24.03.11 - klo:09:43
Miksi? Ainoat vahat, joita olen käyttänyt ovat AutoGlym ja Korrek. Kummassakaan ei mielestäni ole mitään vikaa...

Siinä kun ei katsos ole sitä hienolta kuulostavaa brändiä ja siihen liittyviä yleviä mielikuvia.

TKe_

Tämä johtunee siitä, että jos ei ole kokeillut muuta niin ei tiedä mitä tarjolla on. Markkinoilla on paljon kohtuuhintaisia, helpompia ja kestävämpiä vahoja.

Toki olen sitä mieltä, että jos vaha itselle kelpaa niin se on riittävän hyvä peruste sitä käyttää.

Maikki

Eihän niissä mitään vikaa ole mutta samalla rahalla löytyy huomattavasti helppotöisempiä, enemmän kiiltoa antavia ja kestävämpiä vahoja.

Autoglymin punainen ja kulta oli kova sana 15 vuotta sitten. Tänäpäivänä kehitys on mennyt lujaa ohi molemmista.

Tikka: Mielikuvat liittyvät ainoastaan ns. highend-vahoihin. Iso osa jutusta on siinä että saa fiilistellä osto- ja käyttökokemuksella vaikka edullisempikin vaha olisi yhtä hyvä.

Toisaalta ajathan sinäkin VAG-ryhmän tuotteella etkä ladalla vaikka se veisi ihan samallalailla sinut paikasta A paikkaan B. Miksi sitten käyttäisit ladatasoista vahaa kun parempaakin on?  ;D

Tikka

Lainaus käyttäjältä: Maikki - 24.03.11 - klo:10:13
Toisaalta ajathan sinäkin VAG-ryhmän tuotteella etkä ladalla vaikka se veisi ihan samallalailla sinut paikasta A paikkaan B.
Mistäs niin päättelet? ;) Totuushan on se, että kyllä ajan VAG-tuotteella, mutta omaa autoa minulla ei kylläkään ole.

Maikki

Toisaalta ostohinnaltaan kalliimpi voi tulla käytössä halvemmaksi.

Vertailua:

Autoglym Super resin Polish 14.50, / 325ml
Autoglym EGP 19.50, / 325ml

Poorboys White Diamond 18.50, / 473ml
Dodo Juice Hard candy 37.50, / 250ml HUOM kiinteä vaha

Keskivertoautoilijan tyylillä glymin pullot ei riitä kovin moneen vahauskertaan. Minun käytössä punainen riittäisi 15-20 autoon koosta riippuen. EGP ehkä 10 kun on kuin vettä.

White Diamond käsin levitettynä n. 30 autoa. Koneella levitettynä...olen varmaanki 40 autoa käsitellyt tuolla ja reilu 1/4 pullosta jäljellä. Hard Candy: Keskivertokuluttaja saa n.50 vahakerrosta purkista. Minun käytössä ehkä 130-140 vahakerrosta. Pikkupurkista Dodoa 30ml vahattu Pontiac Firebird 2 kerrosta, BMW E39 2kerrosta ja Scirocco 2 kerrosta ja vielä on 1/4 jäljellä  :o

Poorboys+ Dodo yhdistelmä on helppotöisempi: helpompi levittää ja kiillottaa eikä pölise kuten punainen, kultainenhan vaatiisi periaatteessa myös pitkän kuivumisajan 8H, antaa paremman kiillon ja kestoltaan vähintään yhtä kuin punainen+kulta. Hinta/käyttökerta on myös edullisempi  ;D

Maikki

Lainaus käyttäjältä: Tikka - 24.03.11 - klo:10:17
Mistäs niin päättelet? ;) Totuushan on se, että kyllä ajan VAG-tuotteella, mutta omaa autoa minulla ei kylläkään ole.

edit: ajatuskatkos  ;D

Maikki

Heitetäänpä Jokeripaketti:

ValetPro Achilles Prep 13.95, / 500ml
Meguiars #16 19.95, / 311g

Achilles prep vastaa poorboysin BH /WD:tä mutta edullisempi. Megun #16:lla pääsee helposti +10kk kestoon

Helppotöisempi, edullisempi, kiiltävämpi ja kestävämpi kuin punainen+kulta  ;)

tibis

Kiitos rob-s hyvästä palvelusta ja vielä että sain katso tv sohvalta  :)

C@rlos

Listalla näyttää olevan pari nollan käyttäjän vahaakin. Pistetään karvalakkityyliin täältä ääni kotimaiselle Korrekille. Kukapa sitä nyt autoa helppotöisyyden vuoksi vahailee... Neki autokeisarit jotka teknarin testejä lukee ja pistää sitten glymin kultaa ja mustaa niin terve.

rob-s

LainaaKiitos rob-s hyvästä palvelusta ja vielä että sain katso tv sohvalta

Kiitos että käytit palveluitamme!
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

ohfox

Kertokaahan viisaammat, onko järkevää käyttää hiovia ainesosia sisältävää (normaali?)vahaa reilu puoli vuotta vanhaan autoon? Vai pitäisikö käyttää jotain uuden auton vahaa, jossa ei ole niitä hiovia aineita? Maalipinta ei enää aivan 100% naarmuton ole...mutta suht hyvä silti. Kertaakaan en ole vielä vahannut, olisi syksyllä pitänyt mutta tekemättä jäi  ::)

Eli onko noilla hiovilla tai hiomattomilla vahoilla suurempaa eroa tai väliä enää.. ???

makelja

Itselläni 3kk vanha auto, mutta vahattu kun mittarissa oli n. 500km.
Aion kevätkiillotuksen tehdä seuravasti:
Esipesu ja kunnon pesu, jollain ei vahaa sisältävällä autopesuaineella. Ei siis millään fairyllä tms.
Tarvittaessa putsaus tar-removerilla.
Sitten AG HD cleanser. Claybar on minulle outo, joten en viitsi sitä ruveta uudella maalipinnalla harjoittelemaan.
Seuraavaksi Poorboys Blackhole. Tuossa vahassa on fillereistä, koska huomasin viikonloppuna että maalipintaan on tullut pieniä naarmuja.
Lopuksi kaksi kertaa Meguiars #16-vaha pintaan.

Blackholen ja #16:n voi levittää koneella, jos sellainen on. Itse teen käsipelillä.

Rob-s ja Maikki voi korjata yo. proseduuria ammattilaisen näkökulmasta.

Mikko

Itse meinasin uskaltaa claybaria kokeilla, jos sitä saa silver sealilla käsiteltyyn autoon käyttää. Niin paljon on kaikkea pientä pistettä maalipinnassa. Kannattaisikohan tuo savella pyyhkiminen muuten tehdä ennen vai jälkeen kiveniskemien paikkaamisen? Niitäkin on kertynyt ihan kiitettävän monta, toistakymmentä. Konepellissäkin yhdessä kohtaa oikein kunnon rypäs reikiä ja kaikki luonnollisesti peltiin asti.

makelja

Mullakin on ilmetynyt kiven ja nastaniskemiä. Punaisessa näkyy vielä todella hyvin.

Pertsa

claybarkäsittelyn jälkeenhän auto aina yleensä vahataan välittömästi, joten varmaan enne sitä kiveniskemien paikkaus. Ei sillä muuten liene väliä.

tibis

Jos pesu on tämmöinen, onko se hyvä/ok vahalle tai maalipinnalle?
Paikka on www.wash1.fi

· tehopesuaine · esipesu käsin
· 2 x pesuaine
· pehmoharjapesu · huuhteluaine
· kuivaus · jälkihoitoliina

makelja

Noissa on aina ongelmana se että harjat ei ole puhtaita. Ja kun on likaa se tietää naarmuja. Jos koneeseen pitää viedä oma auto niin se on harjaton pesu. Aina!

xmasa

Käsin tulee pestyä aina nykyinen kottero Meguiarssin aineilla/pesuvälineillä. Edellisten autojen (pappa-hopea) kohdalla ei nyt ollut niin justiinsa jos pari kertaa kävi näyttämässä pehmoharjapesua. Nykyisessä kun on graphit blue - helmiäisväri, niin kyllä ahdistaa niin pirusti kaikki pyörrejäljet tummassa maalipinnassa. ;D Turhan tarkka tulee oltua tollasissa asioissa, kun ei tällä mitään näyttelyitä olla kiertämässä.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

pokkus

Collinite 476s tuli itse tilattua eBaysta vajaa viikko sitten $15,95 (11,40e) hinnalla kotiovelle tuotuna. Nyt olisi tarkoitus laittaa autoon jossain vaiheessa kuukauden parin sisalla. Entinenkin vahakerros (joku Megun vaha autoliikkeen teettamana) on viela ihan hyvassa kunnossa, jota on lisaksi pariin otteeseen “paranneltu” Megun Ultimate Quik Detailerilla.

Clay bar kasittelya en varmaan viela tee, vaan vasta seuraavan vahauksen yhteydessa joskus puolen vuoden paasta. Maalipinta tuntuu nyttenkin moitteettomalta Quik Detailerin kayton jalkeen. Kiveniskemia ei taalla niin paase edes autoon tulemaan, joten en usko etta niitakaan joutuu paikkailemaan.

Olisiko tuo vanha vaha hyva pesta pois ennen uuden laittoa tai haittaako pahasti jos laittaa uuden vahan vanhan paalle? Mikas olisi hyva konsti saada vanha vaha pois, jos nain joutuu tekemaan?

xmasa

Itse oon yleensä keväällä tehnyt ekan vahauksen yhteydessä niin, että liuotinpesu/pineline ekaksi, jonka jälkeen kunnollinen huuhtelu ja sen jälkeen oon pessy ihan fairyllä 1-2krt. Tosin sitten muiden vahauskertojen välissä oon pessyt auton ihan esipesuaineella + meguiarssin shampoolla.
Nyk: Avensis -18
Ex: BMW F31 320iA xDrive -13
Ex: Toyota Auris -14
Ex: VeeWee Golf TSI -09

Maikki

Tuskin tarvitsee putsata vanhoja vahoja alta pois kun Collinite ei ole puhdas carnaubavaha.

Jos kuitenkin haluaisit vanhat vahat pois niin astianpesuaine vie vanhat vahat mennessään. Hellävaraisempi keino olisi Chemical Guys Citrus Wash & Gloss 40-50ml / 10L vettä ja johan lähtee kaikki lika ja vahatkin maalipinnasta  ;D

pokkus

Kiitoksia vastauksista. Taidanpa pesaista vanhat vahat pois astianpesuaineella. Nyt vain odottelen sopivaa kelia. Pitaakin kayda ostamassa myos vahanlevitystyynyja. Varmaan helpompi levittaa tuollaisella vaha pintaan.

rob-s

LainaaKannattaisikohan tuo savella pyyhkiminen muuten tehdä ennen vai jälkeen kiveniskemien paikkaamisen?

Sanoisin, että ensin savetus. Tosin uskon, että kunnon pesussa sinun (Mikko) autosta nököt lähtevät ilman savetusta. Samana päivänä ei pidä maalata shippeja ja vahata.

PTG

Lainaus käyttäjältä: rob-s - 29.03.11 - klo:20:25
Sanoisin, että ensin savetus. Tosin uskon, että kunnon pesussa sinun (Mikko) autosta nököt lähtevät ilman savetusta. Samana päivänä ei pidä maalata shippeja ja vahata.

Njoo mainituilla vaihtoehtoilla savestus ensin, kun tarkoituksena lienee, ettei pinnalla ole vahaa tai muutakaan maalin tarttumista estävää. Tuoko savestus sitten mitään lisäarvoa maalin tarttuvuuteen tiltin pohjalla onkin varmaan osastoa ihan puhdas arvaus, kun eihän tuota savea oikeastaan tuohon ole tarkoitettu eikä ilman pyörittelyä tiltin kohdalla holen pohjaan muuten osu 8)

Silver Sealit toki jt. ovat tuon savestuksen jälkeen osasto bygones, mutta onko oikeasti tarpeen koko autossa, jos tuo pohjalla ::)

Rasvat, silikonit jne. poistava aine siis jt. relevantein paikattavilta kohdin, jos haluaa sen paikkamaalin pysyvän edes seuraavan vahaukseen asti. Muut tavoitteet sitten erikseen ;D

Mikko

Eli kunnon pesulla pitäisi lähteä pikitahrat ja muut mitkä ei noissa normaalipesuissa ole lähteneet. Jotain pienpoistajaa tms. käyttöön? Kesän jälkeen sitten savella kun se Silver Seal alkaa muutenkin jo olla mennyttä.

En ollut ajatellut koko autoa savella käydä läpi, pelkästään ongelmakohdat. Noita kiveniskuja on vaan samalla alueella kuin noita sitkeitä tahrojakin niin ajattelin, että lähteekö paikkamaalaukset sitten saven mukaan? Volkkarilta käskivät pesemään maalattavan kohdan fairylla, eli joko sillä tai Dodon lime prime litellä puhdistus ennen paikkausta, savetuksella ei siis ole tarkoitus tehdä pohjatöitä paikkamaalauksille. Ja paikkamaalauksen olin suunnitellut tekeväni heti kun kelit alkaa olla plussalla ja sataa vähän vähemmän lunta. Kunnon kevätpesu, mahdollinen savetus ja vahaus sitten viikko-pari sen jälkeen.

PTG

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 29.03.11 - klo:21:29
Eli kunnon pesulla pitäisi lähteä pikitahrat ja muut mitkä ei noissa normaalipesuissa ole lähteneet. Jotain pienpoistajaa tms. käyttöön? Kesän jälkeen sitten savella kun se Silver Seal alkaa muutenkin jo olla mennyttä.

En ollut ajatellut koko autoa savella käydä läpi, pelkästään ongelmakohdat. Noita kiveniskuja on vaan samalla alueella kuin noita sitkeitä tahrojakin niin ajattelin, että lähteekö paikkamaalaukset sitten saven mukaan? Volkkarilta käskivät pesemään maalattavan kohdan fairylla, eli joko sillä tai Dodon lime prime litellä puhdistus ennen paikkausta, savetuksella ei siis ole tarkoitus tehdä pohjatöitä paikkamaalauksille. Ja paikkamaalauksen olin suunnitellut tekeväni heti kun kelit alkaa olla plussalla ja sataa vähän vähemmän lunta. Kunnon kevätpesu, mahdollinen savetus ja vahaus sitten viikko-pari sen jälkeen.

Oikeat asiantuntijat korjaavat, mutta tuo fairylla peseminen poistaa tosiaan maalin kiinnittymistä estävät mömmöt korjattavasta pinnasta (poistaa sitten paljon muutakin eli koko autoa ei missään nimessä tuolla pesisi).

Lime Primestä en tiedä, mutta mikään puhdistavakaan mömmö ei äkkiseltään tunnu kovin hyvältä idealta ainakaan ilman erillillistä pesua. Jääpi nimittäin suht helposti mömmöä reiän sisälle, vaikka kuinka päältä hankaisi enkä usko, että ainakaan auttaa paikkamaalin pysyvyyttä.

Tekisin siis nuo paikkamaalaukset ihan omana projektinaan, mutta se ei siis nähdäkseni estä savestusta ennen paikkamaalausta, mutta tekisin tuon fairysession paikallisesti jt. Ja kääntäen kunnolla kiinni olevat paikkamaalit eivät saveen tartu... luulisin ;D

tsiih

Mulla on paikkamaalit pysyneet hienosti ihan tavallisen shampoopesun jälkeen. Ei se rakettitiedettä ole...
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

rob-s

LainaaKesän jälkeen sitten savella

Juu, lähinnä puiden pihkat ja tosi kovaan kiinnittyneet nököt otetaan savella. Talven suolat ja tervat lähtee pesuaineilla.

pokkus

Tulipa sittenkin ostettua Meguiarsin clay bar setti. Tuossa tuli mukana vielä joku suihkutettava pikavaha (Ultimate Quik Wax) ja mikrokuituliina. Siis tietenkin itse detailerin ja kahden 80g:n savipalan lisäksi. Hinta läheisessä Walmartissa hiukan alle 16 dollaria, joten sekin kohdallaan.

Nyt tuli mieleen, että onkohan kenelläkään mitään tietoa/kokemusta tuosta vahasta?
http://www.meguiarsdirect.com/detail/MEG+G17516

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy