Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla

Aloittaja XUE, 01.03.16 - klo:11:50

« edellinen - seuraava »

TTO


TTO

Mutta kiihtyy se oma autosikin nopeimmin vaihteita vaihtamalla ja vaihteistosta tässä kai keskustellaan. Ei ne automaattilaatikotkaan turhaan pientä sisään laita, kun tosissaan kiihdytetään - ei edes niissä vääntävissä dieselmoottoreissa.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: TTO - 06.02.18 - klo:22:41
Mutta kiihtyy se oma autosikin nopeimmin vaihteita vaihtamalla ja vaihteistosta tässä kai keskustellaan. Ei ne automaattilaatikotkaan turhaan pientä sisään laita, kun tosissaan kiihdytetään - ei edes niissä vääntävissä dieselmoottoreissa.

Paras kiihtyvyys on maksimi tehon alueella, ei maksimi väännön.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

TTO

Niin on. Ja huipputeho on siellä aika korkeilla kierroksilla. (Tietty tässä kohtaa oletetaan, että sitä vaihteistoa käytetään.)

jt

Lainaus käyttäjältä: tsi1490 - 06.02.18 - klo:10:22
Laietaan D päälle ja annetaan mennä. Voi siitä laittaa nelosenkin päälle, jos ehdottomasti haluaa ajaa juuri nelosella.
Niin ja moottorijarrutushan toimii myös automaattimoodissa, jos kierrokset meinaa mennä liian alas, niin automaatti vaihtaa pienempää silmään ihan itsestään.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:20:40
Manuaali on parempi ohituksessa, koska se pitää sen vaihteen minkä haluat! Se ei pudota alaspäin saati ylöspäin kysymättä.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 06.02.18 - klo:22:41
Mutta kiihtyy se oma autosikin nopeimmin vaihteita vaihtamalla ja vaihteistosta tässä kai keskustellaan. Ei ne automaattilaatikotkaan turhaan pientä sisään laita, kun tosissaan kiihdytetään - ei edes niissä vääntävissä dieselmoottoreissa.

Kyllä tehottomat ja väännöttömillä autoilla ohitus tapahtuu vaihteilla ja joudut niitä aktiivisesti käyttämään. Ne autot missä on tehoa sekä vääntöä ei tarvitse vaihteita suuremmin vekslata, kun olet oikean sellaisen valinnut (Tämän vuoksi tiedostan/tiedän auton vääntö sekä tehoalueen).

Tuossa olet väärässä ettei automaattilaatikko laita liian pientä sisään, kun kiihdytetään. Kyllä voi laittaa ja sen jälkeen heittää kaksi pykälää suurempaa, kuten aikaisemmin kerroin. Jopa tippi puolella. Eikä todellakaan ollut nopein tapa vaihtaa.

Toinen rasittava ominaisuus on vanhemmissa automaatti skeidoissa, jos ajat vakkari päällä mäkeen. automaattilaatikko jurruttaa kutosella ja mäkeen pukkaa nelosta. Näin talvella tuo aiheuttaa ryntäyttämistä, joka ainakin minua rasittaa!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TTO

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.02.18 - klo:07:20
Kyllä tehottomat ja väännöttömillä autoilla ohitus tapahtuu vaihteilla ja joudut niitä aktiivisesti käyttämään. Ne autot missä on tehoa sekä vääntöä ei tarvitse vaihteita suuremmin vekslata, kun olet oikean sellaisen valinnut (Tämän vuoksi tiedostan/tiedän auton vääntö sekä tehoalueen).

Tuossa olet väärässä ettei automaattilaatikko laita liian pientä sisään, kun kiihdytetään. Kyllä voi laittaa ja sen jälkeen heittää kaksi pykälää suurempaa, kuten aikaisemmin kerroin. Jopa tippi puolella. Eikä todellakaan ollut nopein tapa vaihtaa.

Toinen rasittava ominaisuus on vanhemmissa automaatti skeidoissa, jos ajat vakkari päällä mäkeen. automaattilaatikko jurruttaa kutosella ja mäkeen pukkaa nelosta. Näin talvella tuo aiheuttaa ryntäyttämistä, joka ainakin minua rasittaa!
Eli tehottomilla autoilla nopein tapa on käyttää vaihteita, mutta tehokkaammalla autolla ko. faktan ja nopeimman tavan voi keskustelussa ohittaa, koska ohitus onnistuu joka tapauksessa?

Olenko väittänyt, ettei automaattilaatikko koskaan laita liian pientä sisään? (Tosin tämän tilanteen yleisyydestä voisi aloittaa seuraavan keskustelun) . Tuo kahden vaihteen hyppely edes takaisin kuulostaa mielenkiintoiselta. Siitä (olosuhteet, kaasun käyttö jne.) olisi mielenkiintoista kuulla enemmän.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: TTO - 07.02.18 - klo:08:16
Eli tehottomilla autoilla nopein tapa on käyttää vaihteita, mutta tehokkaammalla autolla ko. faktan ja nopeimman tavan voi keskustelussa ohittaa, koska ohitus onnistuu joka tapauksessa?

;D, Karppa voisi nyt vain myöntää sen, että useimmilla autoilla ja useimmissa ohitustilanteissa (lähtönopeus alle 100 km/h) sen pelkän 4-vaihteen käyttö ei ole nopein ratkaisu vaikka olisi kuinka rakastunut omaan neloseensa ja superkärrynsä vääntöön. Asiahan on aivan ABC-tason autotietämystä ;)

Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

HiTecci

No kohta voi koko kädenväännön vaihdelaatikoista unohtaa kun sähköautot yleistyy ;D

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 07.02.18 - klo:09:34
No kohta voi koko kädenväännön vaihdelaatikoista unohtaa kun sähköautot yleistyy ;D
No eiköhän joku keksi vedenpitävän perusteen miksi sähkömoottorin jatkeena täytyy olla manuaalilaatikko ja että suoravetoinen sähkömoottori on epäluotettava, epätaloudellinen ja muuten vaan huono eikä sillä voi ohittaa  ;D
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

jt

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 06.02.18 - klo:12:58
Tuohon koville joutumiseen taitaa muutenkin vaikuttaa aika paljon se, millaista "nyyttiä" auton perässä vedetään ja kuinka usein. Arkikokemuksen perusteella sanoisin, että ainakin kesämökkipaikkakunnalla aika yleisesti kuljetellaan sellaisia melko maltillisia lauta- ym. kuormia K-Raudasta kesämökille. Veikkaan, että näiden kuormien takia vaihteistot eivät vielä kovinkaan lujille joudu. Tilanne tietysti muuttuu, jos ajellee pitkiä päivärupeamia mäkisessä maastossa sementtisäkkilastissa.
Tavanomaisella jarruttomalla peräkärryllä maksimi n.500kg:n kuorma tulee vastaan todella helposti, myös laudoilla jos on vähänkään enemmän tavaraa kyydissä. Ei niitä laastisäkkejäkään *saisi* pakata kyytiin maksimikuormaa enempää.. Itseasiassa luulenpa että aika moni rautakaupan pihasta lähtevä kuorma on todennäköisesti hieman tai vähän enemmän ylipainoinen, paitsi tietenkin villa/styrokskuormat jotka eivät paina mitään vaan vievät tilaa paljon.

Muutamia jätekuormia (kohtuu painaviakin) olen vienyt DSG-7 autollani ja silloin olen ihan tieten käyttänyt S-moodia että kierroksia on hieman enemmän niin kuormitus voimansiirrolle on maltillisempi. Samoin manuaalilla kun perässä oli iso kuorma niin käytin hieman pienempiä vaihteita tilanteen mukaan.

Semmoinen pieni ero kärryn kanssa on peruuttamisessa että joissain oikein kiperissä/mutkikkaissa tilanteissa manuaalilla peruuttaminen saattaa olla jopa hieman helpompaa kuin voi "hienosäätää" kytkimellä peruutusnopeutta vs DSG-7. DSG:llä peruutus sujuu kyllä jouhevasti, mutta vauhtia voi olla kinkkisiin tilanteisiin liikaa - muuten isollakin kuormalla ylämäkeen peruutus onnistuu ongelmitta ilman voimansiirron jyrinää/tärinää. Lisäksi automaatin kytkimessähän on lämpösensorit, eli jos lämpö nousee liian korkeaksi, syttyy ilmeisesti jokin merkkivalo joka opastaa sitten hengähtämään hetkeksi - onko tämmöistä manuaalissa, en tiedä.
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

Hesse

Vielä kolmisen vuotta sitten, kun pyysin tarjousta uudesta Focuksesta, ainoa asia mikä Ford-kauppiasta kiinnosti 5-Golf-vaihturista oli "eihän ole DSG". Ford on näköjään maksanut omat oppirahansa kaksoiskytkinvaihteistosta: http://fordpowershiftlawsuit.com/

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.02.18 - klo:07:20
Kyllä tehottomat ja väännöttömillä autoilla ohitus tapahtuu vaihteilla ja joudut niitä aktiivisesti käyttämään. Ne autot missä on tehoa sekä vääntöä ei tarvitse vaihteita suuremmin vekslata, kun olet oikean sellaisen valinnut (Tämän vuoksi tiedostan/tiedän auton vääntö sekä tehoalueen).

Tuossa olet väärässä ettei automaattilaatikko laita liian pientä sisään, kun kiihdytetään. Kyllä voi laittaa ja sen jälkeen heittää kaksi pykälää suurempaa, kuten aikaisemmin kerroin. Jopa tippi puolella. Eikä todellakaan ollut nopein tapa vaihtaa.

Toinen rasittava ominaisuus on vanhemmissa automaatti skeidoissa, jos ajat vakkari päällä mäkeen. automaattilaatikko jurruttaa kutosella ja mäkeen pukkaa nelosta. Näin talvella tuo aiheuttaa ryntäyttämistä, joka ainakin minua rasittaa!
Edes edellinen autoni ei kärsinyt tuollaisista vaivoista eli nyt puhuttanee pian jo vuosikertamallien ongelmista. En ylipäätään pystyisi perustelemaan itselleni  epäedullisilla vaihdevalinnoilla hukatusta tehosta maksamista, varsinkin kun samaan kauppaan sisältyy myös menetetty mukavuus.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:21:14
Eikä dieseliä tarvitse huudattaa! Nykyisellä pystyy ihan hyvin vedättämään 60-150km/h nelosvaihteella.

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 05.02.18 - klo:21:55
Manuaalilla ohitan nelosvaihteella ja kokoajan on tuolloin yli 300Nm minimissään käytössä koko ohituksen ajan eikä tarvitse koskea mihinkään. Enkä kaipaa tuohon automaattia hämmentämään.

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 07.02.18 - klo:08:48
;D, Karppa voisi nyt vain myöntää sen, että useimmilla autoilla ja useimmissa ohitustilanteissa (lähtönopeus alle 100 km/h) sen pelkän 4-vaihteen käyttö ei ole nopein ratkaisu vaikka olisi kuinka rakastunut omaan neloseensa ja superkärrynsä vääntöön. Asiahan on aivan ABC-tason autotietämystä ;)

Ja mitä pitäisi myöntää? Miksi ostaa auto mopon moottorilla/teholla sekä onnettomalla väännöllä?

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 07.02.18 - klo:07:20
Kyllä tehottomat ja väännöttömillä autoilla ohitus tapahtuu vaihteilla ja joudut niitä aktiivisesti käyttämään. Ne autot missä on tehoa sekä vääntöä ei tarvitse vaihteita suuremmin vekslata, kun olet oikean sellaisen valinnut (Tämän vuoksi tiedostan/tiedän auton vääntö sekä tehoalueen).

Mihin se teho häviää vaihde valinnoissa?

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 08.02.18 - klo:00:37
Edes edellinen autoni ei kärsinyt tuollaisista vaivoista eli nyt puhuttanee pian jo vuosikertamallien ongelmista. En ylipäätään pystyisi perustelemaan itselleni  epäedullisilla vaihdevalinnoilla hukatusta tehosta maksamista, varsinkin kun samaan kauppaan sisältyy myös menetetty mukavuus.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

M_M

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 06.02.18 - klo:18:12
Nopeimmalla mahdollisella tavalla minä ainakin ohitukseni teen, koska se on järkeään turvallisin.

Nopein tapa ohittaa, on vaihtaa sellaiselle vaihteelle jossa TEHOA on käytettävissä kaikkein eniten. Jos se on nelosvaihde niin sitten on, mutta täytyy olla autossa tosi lyhyet välitykset jos se pitää paikkansa. Tai sitten niiden ohitusten lähtönopeus on jo reilusti toisella sadalla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

mfroberg

#615
Hmm, itse jos ohitan (80-100 km/h tiet) yhden auton teen sen yleensä suurimmalla eli 6-vaihteella, autona isolohko 1.0 TSI Leon ST manuaali eikä tarvitse edes kaasua painaa pohjaan. Auton omamassa 1236 kg ja vääntöä käytössä 200 nm 1750 rpm-> joten sillä mennään keposesti ohi ja ei ole edes vitsi. Tänä aamuna 2-tiellä vetäisin 5-vaihteella ohituksen kun oli kolmen auton jono mistä pyyhkäisin ohi, ja ohituksen loppuosalla olin jo himmannut kaasua selvästi. Myöhemmin ohitin vielä pohjamaalatun osamaksubemarin joka kiitti minua väläyttämällä pitkiä peileihini, ei olisi vissiin saanut ohittaa kun motariosuus oli jo niin lähellä.

Meidän toisella autolla, DSG sellaisella, vetäistään yleensä S päälle ennen ohitukseen lähtöä jolloin koneen kierrokset ovat jo valmiina alueella ja sitten pyyhkäistään ohi. Tätä on tehty kaikilla DSG vehkeillä, varsinkin edellisessä 1.6 TDI:ssä sillä oli huomattava positiivinen vaikutus.

Meillä on toisena duuniautona viime kesänä hankittu Skoda Yeti 2.0 TDI 4X4 150 hv (320 nm?) manuaali. Kuten joku jossakin aiemminkin jo kyseli, mihin helvettiin tämän konetyypin hevoset oikein on piilotettu? Paikaltaan lähdettäessä se katselisi mun Leonin takavaloja välittömästi, maantienopeuksissa kiihtyy suurin piirtein yhtä hyvin. Suurella kuormalla toki vetäisi pitemmän korren. Nyt muuten tiedän senkin mitä Skodan varustetaso Active tarkoittaa; sinä kuskina teet ihan _kaiken_, edes vakkaria ei löydy ja ratin käyttötekniikka rajoittuu tööttiin.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Gigaa

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 08.02.18 - klo:08:52
Myöhemmin ohitin vielä pohjamaalatun osamaksubemarin joka kiitti minua väläyttämällä pitkiä peileihini, ei olisi vissiin saanut ohittaa kun motariosuus oli jo niin lähellä.

Veikkaan, että jotain vaan mokasit ohituksessa. Ei sen kummempaa.
Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Style DSG 2018

TTO

Aika hankalaa tämä keskustelu, kun argumentit myös _yleisellä_ tasolla voidaan kumota oman ratkaisun ja priorisoinnin perusteella. Yritetään keskustella siitä, olisiko automaatti manuaalia nopeampi ohituksessa, niin asian voi kuitata sillä, että tehokkaalla autolla ohitus tapahtuu joka tapauksessa riittävän nopeasti.
Vastaavalla tavalla voisin todeta, että automaatin huolto-ohjelman mukaiset huoltokulut eivät ole manuaalia isommat, koska en ole koskaan automaattia huollattanut enkä huolla. Eli eroa ei ole!

Tai toisaalta toisesta keskustelusta lainattu esimerkki...
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.02.18 - klo:23:26
Mä nyt en ymmärrä miten nastoihin päätyvä olisi mukavuudesta välittämättä? Mulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa nastojen kanssa, kun autot on vaimennettu.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 08.02.18 - klo:08:52
Hmm, itse jos ohitan (80-100 km/h tiet) yhden auton teen sen yleensä suurimmalla eli 6-vaihteella, autona isolohko 1.0 TSI Leon ST manuaali eikä tarvitse edes kaasua painaa pohjaan. Auton omamassa 1236 kg ja vääntöä käytössä 200 nm 1750 rpm-> joten sillä mennään keposesti ohi ja ei ole edes vitsi.

Näin minäkin teen. Manuaalilla voit olla 100% varma, ettei vaihteisto vaihda pienemmällä kesken ohituksen. Manuaalilla pystyt hyödyntämään moottorin parhaan väännön täysmääräisesti. Automaatilla, kun koitat kutitella sitä, vaihtaa se pienemmällä ihan turhaan.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Pihistelijä - 08.02.18 - klo:09:12
Näin minäkin teen. Manuaalilla voit olla 100% varma, ettei vaihteisto vaihda pienemmällä kesken ohituksen. Manuaalilla pystyt hyödyntämään moottorin parhaan väännön täysmääräisesti. Automaatilla, kun koitat kutitella sitä, vaihtaa se pienemmällä ihan turhaan.

Ihan yhtälailla onnistuu DSG:llä ja varmaan aika monella muullakin nykyautomaatilla jos vaan viitsii tutustua autonsa ominaisuuksiin ja käyttää niitä. Tietysti jos jotain tuotetta ei osaa käyttää niin se on validi peruste olla ostamatta sitä.

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 05.02.18 - klo:21:48
Onnistuu DSG:llä hienosti toi samalla vaihteella esim. ohittamaan lähteminen kun tökkää kepin D:ltä sivuun että menee +- moodiin ja sitten vaan kaasu pohjaan mutta ei kuitenkaan kickdowniin asti. Jos painaa kickdownin myös pohjaan niin sitten rupeaa laatikko laittamaan pienempää manuaali moodista huolimatta.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

sakal83

Jos nyt sattumalta ette ole huomanneet, niin tällä ja varmasti monella muullakin palstalla pyörii jengiä, jotka yrittävät pönkittää omaa asemaansa ihan jokaisessa asiassa. On vain hän, hän, hän ja hänen valintansa. Muiden mielipiteet ovat väärin. Koska monessakin asiassa vängätään pelkästään mielipide asioista.
Jos nyt miettii tätäkin topiccia (Miksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla), niin onko tähän olemassa vastaus mikä olisi oikein?
Jos ette sattumoisin ole lukeneet aiheen aloittajan viestiä, niin se tulee tässä:
LainaaMiksi joku vielä ostaa auton manuaalivaihteistolla?

Jeremy Clarkson ihmettelee miksi kukaan enää ostaa auton manuaalivaihteistolla.
Clarkson pitää kolumnia Sun-lehdessä ja siinä hän ottaa kantaa automaattivaihteiston puolesta.

Clarkson vertaa manuaalivaihteista autoa televisioon ilman kaukosäädintä. Hänen mielestään ihmiset, jotka valitsevat manuaalilaatikon autoonsa, eivät myöskään osta pesukonetta, vaan pesevät pyykkinsä lähipurossa.

Clarksonin mielestä manuaalivaihteistolla kuitenkin on käyttöä esimerkiksi rata-ajossa urheiluautolla.

Clarksonin mukaan automaattivaihteisto on kehittynyt merkittävästi viime vuosina. Aikaisemmin se oli iso, kömpelö ja isoruokainen, nyt se on miellyttävä, nopea ja kevyt.

Eli tässäkin on aina niin viihdyttävän Jeremy Clarksonin mielipide. Hän on varmasti ajanut enemmän autoja, kuin kukaan meistä täälä, mutta en jaksa uskoa että Clarkson tässä viittaa pelkästään DSG vaihteistoon, josta tässä nyt jengi vääntää kättä onko se parempi, vai huonompi kuin keppivaihteisto.
Jatkakaa vääntöä...
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

TTO

^Mutta varmuus ei ole 100 %:nen. 6:lla mennään ja rekka alkaa tulla vastaan ja tarkoitus on niistää viimeiset Nm:t moottoristia ja jalka suoristuu kohti konehuonetta - poljin painuukin epähuomiossa kick downiin, pieni vaihde menee sisään ja vauhti kasvaa silmissä. Autohan karkaa käsistä... :-X

tsi1490

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 08.02.18 - klo:08:52...Meidän toisella autolla, DSG sellaisella, vetäistään yleensä S päälle ennen ohitukseen lähtöä jolloin koneen kierrokset ovat jo valmiina alueella ja sitten pyyhkäistään ohi. ...

Minäkin vaihdan S:lle ennen ohitusta. En tiedä onko siitä hyötyä, mutta ainakaan siitä ei ole haittaa.

Pihistelijä

Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 08.02.18 - klo:09:24
Ihan yhtälailla onnistuu DSG:llä ja varmaan aika monella muullakin nykyautomaatilla jos vaan viitsii tutustua autonsa ominaisuuksiin ja käyttää niitä. Tietysti jos jotain tuotetta ei osaa käyttää niin se on validi peruste olla ostamatta sitä.

Aina tulee sama vastaus: Onnistuu myös automaatilla, kun tekee ennen jotain tavallisuudesta poikkeavaa. Samaan aikaan kuitenkin perustellaan automaattia, ettei sillä tarvitse keppiin koskea.
Cupra Born 150 kW 58 kWh -22

Flat

Kuinkahan moni on siirtynyt automaatin omistamisen jälkeen takaisin manuaaliin ? Veikkaan että tämä  suhdeluku on varmaan aika pieni.  Tämä kertonee varmaan jotain siitä, että mitä mieltä porukka on oikeasti  automaateista.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Flat - 08.02.18 - klo:09:44
Kuinkahan moni on siirtynyt automaatin omistamisen jälkeen takaisin manuaaliin ?

Hep! Historiasta löytyy niin robotisoitua kuin perinteistä öljylinkoakin ja jopa CVT:tä yhden pidemmän koeajon verran => nykyinen on taas man.vaihteinen ja pirun tyytyväinen :)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Mike Tyson

Itse yritän minimoida ohituksessa käytetyn matkan nykimällä muutaman kerran ohjauspyörän vasemmanpuoleisesta läpyskästä ja survaisemalla oikeanpuolisen polkimen pohjaan - JIIIHAA!!! En ymmärrä miksi pitäisi viipyä vastaantulevien kaistalla yhtään pitempään kuin se on välttämätöntä (mikä ei kuitenkaan tarkoita, että lähtisin ohituksiin perää hipoen tai että kiilaisin suoraan ohitettavan eteen - kunnioitan oman ja kanssa-autoilijoiden tuulilasin koskemattomuutta).

Arkiautossa on automaatti, kesäautossa manuaali. Tykkään molemmista :)
Mach-E SR AWD, BMW Z3 Roadster

vwmies

Yksinkertaisesti: Jos kuljettaja vain pitää "ajamisesta" ? !  ;)

Itse asiassa TM taisi kirjoittaa ja ammoisella 60-luvulla jkr., että (autossa) hammasrattaiden siirtelyssä käsin metallitangon avulla ei ole mitään urheilullista...  :o
Yritetään pärjätä.

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: migis - 08.02.18 - klo:09:06
Veikkaan, että jotain vaan mokasit ohituksessa. Ei sen kummempaa.

Olet aivan oikeassa, ja selityskin oli jo siinä jos et huomannut, eli useampikaistainen osuus oli jo näkyvissä kun ohitin. Ja maanteillämme on muutenkin paljon porukkaa joiden takaikkunassa tulisi olla tarra jossa lukee: "Anteeksi, mutta minua nyt vaan ei saa ohittaa!"

Pieni kevennys: "Osamaksubemari" = BMW 100-sarja. "Maksa viimeinen maksuerä niin lähetämme sinulle auton takapään!".
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Rinkulakeula

Makuasioita. Itse hankin ensimmäisen ZF: n laatikolla olevan auton 6 vuotta sitten. Nyt on kolmas samanlaisella vaihteistolla oleva alla ja hyvin tuolla ehtii ohitse... joskus tuntuu, että liiankin nopsaan. Sanoisin, että omaan käyttööni manuaalia en enää hanki. Toinen ääripää on sitten vaimo, joka ei vaan tykkää automaateista, joten hän ajelee pienimoottorisella manuaalilla - minulle emännän kulkineella ajaminen on tuskaa, se kepin vatkaaminen vaan tuntuu niin hölmöltä. 
Rinkulakeula vaihtui munuaiskeulaksi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy