Kirjoittaja Aihe: Akun koodaus vaihdon jälkeen.  (Luettu 3839 kertaa)


Poissa heppi

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 90
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #1 : 18.02.16 - klo:20:45 »
Akkujen hinta on aika suolanen vartan akku oli 245eur vaihdettuna(start/stop moottori ja webasto eli agm akku), vaihdatin akku liikkeessä. Koodaus piti silti tehdä itse jälkikäteen että auto tunnistaa uuden akun.

Poissa Janlimppi

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #2 : 27.03.16 - klo:23:38 »
Mitähän haitaa jos ei koodaa tai hyötyä jos koodaa. Nauro asialle kun mainitsin huollossa, et pitääkö koodata kun vaihtaa akun.

Poissa seatts

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 506
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #3 : 28.03.16 - klo:08:49 »

Just tuttu kertoi että kun oli vaihtanaut Mersuun uuden akun niin oli kestänyt vaan vajaan vuoden, kun ei koodattu että akku on vaihdettu niin laturi lataa sitä akkua vanhan akun tiedoilla.
Korrek pro Cure käsittelyt, kysy yv:llä.

Ocu III Combi 1.4 TSI Style MY18 Laser White
Seat Leon FR tdi -10k

Poissa Geoman

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 983
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #4 : 28.03.16 - klo:10:07 »
Rosstech:in nettisivuilta löytyy ohjeet VW autoista, joissa koodaus pitää suorittaa ja miten se suoritetaan. Esim. autossani VW Golf Plus 2.0 TDI vm 2011 ei koodausta suoriteta ja virrat saavat olla pois vaihdon ajan.

Mikäli koodaus tarvitaan ja virtojen pitää olla päällä vaihdon ajan käy vaihto helpoimmin akkualan liikkeessä ja lisähintakin usein melko pieni. Liike, jossa vaihdoit akun ei ollut "nykyajan vaatimusten mukainen" ja tuolla hinnalla saa jo akun koodattunakin (näin oletan) esim. Akkupojat Oy, Akkupalvelu V. Häkkinen Oy, Adita Oy, Akkukellari jne.

Esim. eräässä näistä liikkeissä vaihdettiin BMW autooni 77 Ah Varta Silver Dynamic kalsium akku hintaan 150,- euroa koodattuna viime talven pakkashässäkän aikaan. Vastaava AGM akku olisi ollut 50,- euroa kalliimpi.

« Viimeksi muokattu: 28.03.16 - klo:10:24 kirjoittanut Geoman »
VW Golf Plus 2.0 TDI Highline DSG vm 2011

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #5 : 28.03.16 - klo:15:07 »
Just tuttu kertoi että kun oli vaihtanaut Mersuun uuden akun niin oli kestänyt vaan vajaan vuoden, kun ei koodattu että akku on vaihdettu niin laturi lataa sitä akkua vanhan akun tiedoilla.
Joo-o, ihan kiva tarina mutta mersuissa ei kyllä tarvitse koodata akun vaihtoa. Ei testerissä ole edes mitään paikkaa missä sellaisen toiminnon voisi suorittaa.

Näissä VAG-vehkeissä on osassa akunhallintajärjestelmä jolle kyllä kannattaa akun vaihdosta kertoa.
VCDS käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa tarzi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.395
  • Das Auto
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #6 : 28.03.16 - klo:15:33 »
Vw:hen ei akkuja juurikaan tarvii koodata. Audeissa enemmänkin.
- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport. "dailydrive"

- Audi A6 Avant 2.5 V6 TDi -01 quattro tiptronic "wintermode"

Audi S4 sedan 2.2Tq -92 "summerdrive"

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #7 : 29.03.16 - klo:08:28 »
Niin minäkin aikaisemmin luulin. Taitaa kuitenkin olla niin, että kaikissa niissä konsernin vehkeissä joissa on start-stop järjestelmä, on myös akunhallinta jolle voi kertoa uudesta akusta.

Aikana ennen start-stoppia tämä järjestelmä oli parhaiten edustettuna Audeissa, mutta nykyään löytyy samalla tavalla kaikista muistakin jos on start-stop.
VCDS käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

Poissa Daatta

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1.463
  • Auto Emoción
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #8 : 29.03.16 - klo:10:44 »
Näyttäisi tosiaan olevan asianlaita, että koodausta tarvitaan:

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=7926

Lainaus
WARNING:- If you have the “stop/start” feature, or have a BCM (Battery Control Module) which shows up in VCDS, then Adaption channels in the CAN Gateway 19 module need to be changed & VCDS is required for this.

VCDS coding required

From the main screen:-
· Select Control Module [Select]
· [19-CAN Gateway]
· Advanced Functions [Adaptions-10]
· New value choice:- & then change the following four channels, inputting the relevant data about the new battery.

(1)-Battery adaptation-Rated battery capacity,
(2)-Battery adaptation-Battery technology,
(3)-Battery adaptation-Battery manufacturer,
(4)-Battery adaptation-Battery Serial Number,


Pitääkin omasta katsoa, onko Leonissa BCM. Toisaalta, tuossa vaihdetaan isomman kapasiteetin omaava akku alkuperäisen tilalle. Jos akku vaihdetaan vastaavan kokoiseen, niin tuon logiikan mukaan koodausta ei tarvittaisi? Onko Battery Serial Number ainoastaan staattinen kenttä, vai onko sillä vaikutusta johonkin? Voihan sen väärentää, mutta onko tarpeellista?

Audi on minustakin oma juttunsa, joku etsinee ohjeet siihenkin.
Leon Cupra 265 -14
ex. Leon 20VT TS -04

Poissa M_M

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Akun koodaus vaihdon jälkeen.
« Vastaus #9 : 29.03.16 - klo:11:23 »
Koodaus on suositeltavaa, vaikka akun koko ei muuttuisi. Silloin väärennetään vain se sarjanumero, vaikka kasvattamalla lukua yhdellä. Saattoi joissain olla niinkin, että siinä luvussa oli joku tarkistusnumero eli saattoi vaatia pari kokeilua jotta löytyy kelvollinen sarjanumero. Kunhan sen vaan saa muutettua, niin auto tajuaa akun olevan uusi ja lähtee taas opettelemaan alusta sille sopivia purku/lataussyklejä ja mitä kaikkea se nyt tekeekään.
VCDS käytettävissä, Kotkan seudulla

Audi A3 SB 1.8TFSI Quattro S-tronic -13
Audi A4 2.0TFSI Quattro S-tronic -14

 









Autodoc.FI
www.Euvaraosat.fi
Custom-Garage.fi