Hyvästi Octavia - tervetuloa Octavia

Aloittaja P. Laaja, 30.01.16 - klo:19:45

« edellinen - seuraava »

P. Laaja

5 vuotta ja vajaat sata tonnia hyvin palvellut HB 1.8 TSI DSG Elegance meni vaihtoon. Vannoin, että näin tylsää ja rumaa autoa en osta, mutta niinpä vaan raha ratkaisi, ja tietenkin Octavian yleinen pätevyys. Tilalle tuli  Combi 1.4 110 kW DSG Style, väri yllättävä valkoinen. Molemmista autoista on sanottu kaikki koeajoraporteissa ja palstoilla, joten mitään isompaa analyysiä tuskin kukaan kaipaa.

Vanha oli erinomainen auto kaikkeen ajoon. Ainoat ongelmat 5 vuoden aikana olivat rikkoutunut ilmastointilaitteen kenno ja sulaneet ajovalojen umpiot. Öljyn syöntikin oli kohtuullista loppuun saakka, vaikkakin hiukan lisääntymään päin. En silti olisi uskaltanut viittä vuotta pitää ilman huolenpitosopimusta.

Vaihdon perustana oli matematiikka, että uudella autolla ajaminen ei nykymaailmassa välttämättä ole juuri kalliimpaa kuin vanhemmalla. Romutuspalkkio, pienempi kulutus, alentuneet vakuutusmaksut ja toisaalta vanhan kasvava ylläpitohinta tekivät vaihdon helpoksi. Jos tekee laskelmaa vanha vs. käytetty, tilanne on nyt vähän erilainen kuin aikaisemmin, koska oman pääoman tuotto-oletus on väistämättä pienempi ja rahoituskorot ovat todella maltillisia erilaisissa tarjouksissa. Omassa tapauksessa todella hyvä rahoitustarjous ei pienentänyt vaihtohintaa verrattuna muihin liikkeisiin, joista kysyin tarjouksia. Lisäbonuksena oli mukavaa kerrankin tehdä kauppaa automyyjän kanssa, jolla on perusteltu mielipide asioihin eikä hän vain yrittänyt haistella, mikä on asiakkaan näkemys, jonka voisi toistaa.

Uudessa on lisäksi parempi varustelu suunnilleen samaan hintaan kuin vanhassa oli uutena ostettaessa: ACC, sähköpenkki, Winter Pack (Webasto) ja muutama pienempi ekstra Style-varustelun lisäksi. Android Auto toimi heittämällä kaikilla puhelimilla, joten navigaattorin jättäminen listasta ei harmita. Sinänsä pelkkä ACC olisi minulle riittävä syy vaihtoon, sillä se tekee ajamisesta todella paljon kevyempää, ja säästänee muutamalta ylinopeussakolta, kun ei ole pakko lähteä ohittamaan jojottajia.

Kuten täälläkin todettua, perusstereot ovat todella syvältä, vaikka pienen sisäänajon jälkeen kuulostavat aavistuksen paremmilta. Se on kuitenkin hämmentävää, miten paljon paremmalta Google Play Musicista AA:n kautta kuunnelta musiikki kuulostaa radioon verrattuna - sanoisin, että lähes siedettävältä. Cantonin pois jättäminen on silti ainoa harmittava asia ostoksessa.

Siellä täällä on todettu, että uuden ohjaus on huonompi kuin vanhan, mitä en allekirjoita. Tiedä sitten, perustuvatko kommentit vanhoihin autoihin, joissa XDS ei ollut vakiona, vai onko kyse renkaiden eroista. Joka tapauksessa II- ja III-korisia vakiorenkailla ajettuani peräkkäin en ainakaan uutta huonompana pidä. Yleisestä ajettavuudesta on lehdissä todettu, että ok mutta Golf ja Leon parempi. Minulla oli viikon ajan matkalla Leon ST Style normirenkailla vuokralla juuri äskettäin ja en sanoisi sen ajettavuutta paremmaksi. Koeajamani FR sitten toki oli erinomaisen hauska ajettava, mutta se putosi pois muiden asioiden kuten melun ja varustepolitiikan vuoksi.

Ja hei, nolo sanoa Skodasta, mutta ehkä näin anonyymisti uskaltaa: jostain vaikeasti määriteltävästä syystä tämä uusi ei tunnukaan ollenkaan yhtä tylsältä ja pappamaiselta kuin vanha tuntui heti alusta alkaen. Itse asiassa pidän tästä kovasti ja ajamaan lähteminen tuntuu vielä kuukauden jälkeen hauskalta joka kerta.

MarkoL

Hienoa kun joku kerrankin antaa positiivista palautetta tällä palstalla konsernin autosta  :) Itsehän olen ollut omaan vanhaan volsuuni tyytyväinen ja tunnen siksi olevani toisinajattelija, ihan kuin vanhassa kunnon Neuvostoliitossa. Onnea uudelle autolle ja mukavia ja huolettomia kilometrejä  8)
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

Ouzi

Täällä myös nautitaan oculla ajamisesta  ;) kiva kun tuli sulat kelit ja kitkat+ sport alusta kiva ajella ja mutkiinkin vähän reilummin kantata :) onko 1,8 ja nykyinen 1,4 tsi miten erituntuinen ajossa ?

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Ouzi - 30.01.16 - klo:22:13
Täällä myös nautitaan oculla ajamisesta  ;) kiva kun tuli sulat kelit ja kitkat+ sport alusta kiva ajella ja mutkiinkin vähän reilummin kantata :) onko 1,8 ja nykyinen 1,4 tsi miten erituntuinen ajossa ?

Isoin ero on 1.4:n pintakovuus hitaissa nopeuksissa. Se ei tunnu enää parintuhannen kilometrin jälkeen yhtä isolta kuin alussa, tiedä sitten onko kysymys tottumisesta vai sisäänajosta, mutta ero on kyllä iso. Toisaalta vastapainoksi matka-ajossa täydellä kuormalla 1.4 toimii todella hienosti. Olisi hauska kokeilla, kuinka paljon sporttialusta on vielä tuosta kovempi.

Uuden eduksi on laskettava selkeästi parempi ajettavuus kaarteissa: kallistelu ja puskemeninen on selvästi pienempää. Tähän vaikuttanee ainakin isompi raideväli ja XDS. Eron huomaa myös vakaudessa liukkailla.

Hannes

Koeajoitko myös 1.8TSI:n, itse koin 1.4TSI verrattuna 1.8TSI:n olevan kuin hieman pienemmän tuntuinen auto, liekkö luuloa ;D. Suorituskyky on 1.4 aivan riittävä mutta ei niin vahvantuntuista kuin 1.8 vaikka väitetty vääntö on lähes identtinen molemmilla moottoreilla mutta kyllä ero on aivan selvä.

Kohdallani ratkaisun teki se että välirahassa ei ollut eroa kuin 900e eli samalla moottori koolla jatketaan kuin nykyinenkin II octavia.


wtf

Hauska lukea miten ihmiset perustelee itselleen uuden auton ostoa.☺ Rahallisesti se ei kannata vaikka mitenpäin laskee, se nyt vaan on fakta. Onnea kuitenkin uudelle Skodalle ja toivottavasti meno on yhtä huoletinta kuin vanhallakin.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

Uti

Lainaus käyttäjältä: wtf - 31.01.16 - klo:09:00
Hauska lukea miten ihmiset perustelee itselleen uuden auton ostoa.☺ Rahallisesti se ei kannata vaikka mitenpäin laskee, se nyt vaan on fakta. Onnea kuitenkin uudelle Skodalle ja toivottavasti meno on yhtä huoletinta kuin vanhallakin.
Ei kannata?? Raha on vaihdon väline!

Markku

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: wtf - 31.01.16 - klo:09:00
Rahallisesti se ei kannata vaikka mitenpäin laskee
Ei tietenkään kannata, jos tuijottaa vaan euroja. Ostaessaan uutta autoa saa kuitenkin aina uuden auton.

Rahassa mitattuna saattaa näennäisesti tehdä kannattavaa bisnestä, jos ostaa tonniviidensadan koslan ja hyvällä tsägällä siihen ei tarvitse tehdä mitään remppaa, ja sitten hyvällä tsägällä saa sen myytyä tonnikuudellasadalla eteenpäin.  ;)


P. Laaja

#8
Lainaus käyttäjältä: wtf - 31.01.16 - klo:09:00
Hauska lukea miten ihmiset perustelee itselleen uuden auton ostoa.☺ Rahallisesti se ei kannata vaikka mitenpäin laskee, se nyt vaan on fakta. Onnea kuitenkin uudelle Skodalle ja toivottavasti meno on yhtä huoletinta kuin vanhallakin.

Ei varsinaisesti ehkä kannata, mutta ihmiset myös aliarvioivat autoilun todellisia kuluja hitusen vanhemmilla (3-6 vuotta) autoilla. Oletuksilla voi leikkiä miten vaan ja tilanteet ovat yksilöllisiä, mutta yleensä ihmiset alilarvioivat vanhalla ajamisen kustannuksia. Vähen menee offtopic, mutta alla itse tekemäni laskelma omasta tilanteestani, jossa en ole pyrkinyt ainakaan muuttamaan tilannetta uuden eduksi. Varmasti aktiivinen TI-mies voi valitsemalla vanhan auton hyvin päästä halvemmalla, mutta tämä laskelma koskee minua ja toimintatapojani autoilussa.

Oletko itse tehnyt kokonaisanalyysiä autoilun ihan kaikista kustannuksista?




      
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
         
Omistamisaika 1 vuosi1.8 TSI DSG 5 v1.4 TSI DSG uusiHuomautukset
Arvonalenema 13%20004400
Romutuspalkkio-1500
Sidotun pääoman tuotto-odotus 2%300300
Rahoituskulut3601,9% KSL mukainen korko
Huollot, korjaukset, nesteet, pesut900300
Polttoaine 15 000 km/v14601360Oletettu 0,5 l/100 km pudotus, 1,3 €/l
Renkaat3002 uudet renkaat vanhaan, hinta jaettu 3 vuodelle
Vakuutukset1200860Vakuutus rahoituksen mukana
Ajoneuvovero195145
Yhteensä63556225
Omistamisaika 3 vuotta1.8 TSI DSG 5 v1.4 TSI DSG uusiHuomautukset
Arvonalenema 35%525011900
Romutuspalkkio-1500
Sidotun pääoman tuotto-odotus 2%800900
Rahoituskulut7101,9% KSL mukainen korko
Huollot, korjaukset, nesteet, pesut30001000
Polttoaine 15 000 km/v43804080Oletettu 0,5 l/100 km pudotus, 1,3 €/l
Renkaat900
Vakuutukset36002580
Ajoneuvovero585435
Yhteensä1851520105


P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 30.01.16 - klo:22:35
Koeajoitko myös 1.8TSI:n, itse koin 1.4TSI verrattuna 1.8TSI:n olevan kuin hieman pienemmän tuntuinen auto, liekkö luuloa ;D. Suorituskyky on 1.4 aivan riittävä mutta ei niin vahvantuntuista kuin 1.8 vaikka väitetty vääntö on lähes identtinen molemmilla moottoreilla mutta kyllä ero on aivan selvä.

Kohdallani ratkaisun teki se että välirahassa ei ollut eroa kuin 900e eli samalla moottori koolla jatketaan kuin nykyinenkin II octavia.

Takajousituksen erosta voinee tulla ihan oikea ero alustan tuntumaan. Itse en ajanut 1.8:aa, koska halusin romutuspalkkion. Foorumeilla ja koeajoraporteissa on ristiriitaisia näkemyksiä eron suuruudesta.

Patomursu

Isoin hyöty käytetystä tulee jos on ajettu alle 20 tkm ja hinta uuteen verrattuna 10 000 halvempi. Siinä ei uusi pärjää vertailussa kustannusten suhteen.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 31.01.16 - klo:10:30
Isoin hyöty käytetystä tulee jos on ajettu alle 20 tkm ja hinta uuteen verrattuna 10 000 halvempi. Siinä ei uusi pärjää vertailussa kustannusten suhteen.

Tällaisia tapauksia VAG-autoissa ei valitettavasti ainakaan julkisessa myynnissä paljoakaan näe. Tiedä sitten, mitä neuvotteluvaraa noissa melkein uusien hinnoissa olevissa uudehkoissa käytetyissä on. Pitäisi kai käydä kokeilemassa joskus.

pomo

Tuo hinnan alennus koskee mersuja, volvoa, bemaria ja kalleimpia ranskalaisia. Niissä hinnanalennus on minusta tuota luokkaa

Hannes

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 31.01.16 - klo:10:30
Isoin hyöty käytetystä tulee jos on ajettu alle 20 tkm ja hinta uuteen verrattuna 10 000 halvempi. Siinä ei uusi pärjää vertailussa kustannusten suhteen.
Yksi esimerkki mistä tällaisen voi ostaa???

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: pomo - 31.01.16 - klo:10:46
Tuo hinnan alennus koskee mersuja, volvoa, bemaria ja kalleimpia ranskalaisia. Niissä hinnanalennus on minusta tuota luokkaa

Totta, itsekin harkitsin vakavasti uudehkoa c- tai 3-sarjalaista, ja saatan harkita vieläkin. Jostain syystä c:tä tuntuu saavan melko kohtuulliseen hintaan, mutta kolmosistä pyydetään vielä käytettynä sikahintoja, lieneekö sitten alennuskäytännöt erilaisia. Siinä tulee sitten kaikki muut autoilun kulut vastaan, etenkin kun takuu loppuu.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 31.01.16 - klo:10:48
Yksi esimerkki mistä tällaisen voi ostaa???

Autokaupasta  ::)

Omani alkaen hinta 9699,03 halvempi kuin uutena, muutama lisävaruste niin hinta on tippunut yli kympin. Ajettukin oli vasta 13500 km ja ikää 2 vuotta kun hain tuon pois.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Hannes

Tuo ei kerro vielä mitään ^. Asian todellinen laita paljastuu vasta sitten kun lähdet vaihtamaan tuota autoa taas uuteen, eli yhden kaupan perusteella ei voi vielä sanoa onko ostos ollut edullinen, et voi verrata 2 vuotta vanhaa auto uuteen pelkästään noin.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 31.01.16 - klo:11:17
Tuo ei kerro vielä mitään ^. Asian todellinen laita paljastuu vasta sitten kun lähdet vaihtamaan tuota autoa taas uuteen, eli yhden kaupan perusteella ei voi vielä sanoa onko ostos ollut edullinen, et voi verrata 2 vuotta vanhaa auto uuteen pelkästään noin.

Onneksi tuo pitää hintansa hyvin ja menee kaupaksi yksityisellekin helposti  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Hannes

Joo ja tarjontaa on ihmeellisen paljon??

Patomursu

Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 31.01.16 - klo:11:19
Onneksi tuo pitää hintansa hyvin ja menee kaupaksi yksityisellekin helposti  :)

Nämä on ne kuuluisat viimeiset sanat yksityisen automyyjän suusta... :)
Octavia III RS TDI

Gudmund

Lainaus käyttäjältä: wtf - 31.01.16 - klo:09:00
Hauska lukea miten ihmiset perustelee itselleen uuden auton ostoa.☺ Rahallisesti se ei kannata vaikka mitenpäin laskee, se nyt vaan on fakta.

Tuo esittämäsi ei ole mikään fakta, vain oletus oletus ja oletus. Kannattaa tarkistaa faktasi.
Uusi auto voi kannattaa (rahallisestikin) hankkia monessakin tapauksessa, ei ehkä uusi A6, mutta moni muu auto kyllä.
Octavia III RS TDI

JHS

Käytetyn auton hankkiminen on mahdollista vain siten, että joku on ensin ostanut sen uuteena ;)


Octavia4x4

5 vuotta vanha ja vajaat 100 tkm ajettu vaihdokki Ocu ja puhutaan romutuspalkkiosta.  :o Hyvin oli vissiin kyljet potkittu, jos tuon ikäinen Ocu paaliin päätyi.
Itse vein reilut pari vuotta sitten hiukan alle 4 vuotiaan ja 62 tkm ajetun Ocun liikkeeseen ja paluumatkalla oli tilillä yli 20K â,¬ enemmän rahaa, jotka sitten käytin uuteen Octaviaan.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

timppa80

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 01.02.16 - klo:19:10
5 vuotta vanha ja vajaat 100 tkm ajettu vaihdokki Ocu ja puhutaan romutuspalkkiosta.  :o Hyvin oli vissiin kyljet potkittu, jos tuon ikäinen Ocu paaliin päätyi.
Itse vein reilut pari vuotta sitten hiukan alle 4 vuotiaan ja 62 tkm ajetun Ocun liikkeeseen ja paluumatkalla oli tilillä yli 20K â,¬ enemmän rahaa, jotka sitten käytin uuteen Octaviaan.  :)

Eiköhän se ocu mennyt vaihdossa ja jokin toinen auto paaliin ja siitä romutustodistus ja romutuspalkkio 8)
Skoda Octavia III elegance 2015 käyttöauto
Volvo 480 1987 kesäauto

BobSmith

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 01.02.16 - klo:19:10
5 vuotta vanha ja vajaat 100 tkm ajettu vaihdokki Ocu ja puhutaan romutuspalkkiosta.  :o Hyvin oli vissiin kyljet potkittu, jos tuon ikäinen Ocu paaliin päätyi.
Ei Ocu voinut olla se romutettava ajokki, ei ainakaan viime vuoden valtakunnallisessa romutuspalkkiokampanjassa. Yhtenä ehtonahan oli, että auton on oltava vähintään kymmenen vuotta vanha.

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 01.02.16 - klo:19:10
5 vuotta vanha ja vajaat 100 tkm ajettu vaihdokki Ocu ja puhutaan romutuspalkkiosta.  :o Hyvin oli vissiin kyljet potkittu, jos tuon ikäinen Ocu paaliin päätyi.
Itse vein reilut pari vuotta sitten hiukan alle 4 vuotiaan ja 62 tkm ajetun Ocun liikkeeseen ja paluumatkalla oli tilillä yli 20K â,¬ enemmän rahaa, jotka sitten käytin uuteen Octaviaan.  :)

Nyt en ihan osaa sanoa, onko kirjoitettu kieli poskessa.

Joka tapauksessa vein loppuun poljetun, 15 vuotta vanhan Mondeon romutukseen ja se laskettiin mukaan käsirahaan vaihdokin päälle. Hyvä teko sinänsä, sillä siitä joku teini olisi tehnyt vielä tappo- ja saastutuskoneen luultavasti.

Octavia4x4

Lainaus käyttäjältä: P. Laaja - 01.02.16 - klo:20:27
Nyt en ihan osaa sanoa, onko kirjoitettu kieli poskessa.

Joka tapauksessa vein loppuun poljetun, 15 vuotta vanhan Mondeon romutukseen ja se laskettiin mukaan käsirahaan vaihdokin päälle. Hyvä teko sinänsä, sillä siitä joku teini olisi tehnyt vielä tappo- ja saastutuskoneen luultavasti.
Enpä löytänyt tuosta aloitusviestistäsi mainintaa kolmannesta ajoneuvosta tässä kauppa-aktissa, joten pisti epäilemään, että onko tuolla kirjainyhdistelmällä TSI tosiaan noin huono maine nykyään..  ;D

Onnea uuden auton johdosta! Tuskin tulet pettymään valintaasi.  :)
Konsernipelejä vuodesta 1993

P. Laaja

Lainaus käyttäjältä: Octavia4x4 - 01.02.16 - klo:20:52
Enpä löytänyt tuosta aloitusviestistäsi mainintaa kolmannesta ajoneuvosta tässä kauppa-aktissa, joten pisti epäilemään, että onko tuolla kirjainyhdistelmällä TSI tosiaan noin huono maine nykyään..  ;D

Onnea uuden auton johdosta! Tuskin tulet pettymään valintaasi.  :)

Kiitoskiitos. Itse asiassa, huomioiden, mikä älämölö TSI-DSG -asioista on ollut foorumien ohella jopa valtamediassakin, noista vanhoista TSI-DSG -pommeista maksetaan yllättävän kovia hintoja. Kumma juttu :)

P. Laaja

Kohta 6 vuotta nykyisellä Octavialla täynnä, ja toistakymmentä vuotta Octaviaa kaikkiaan. Tämä on ollut ehdottomasti paras auto, mitä minulla on koskaan ollut: käytännöllinen, luotettava, ominaisuudet hyvin balanssissa, kulutus ja hinta kohtuullisia. Täyttää kaikki mahdolliset käyttöauton tarpeet minulle.

Ketjun avausviestissä toivoin, että ACC voisi vähentää ylinopeussakkoja. Niin on käynyt: en ole saanut tuossa ajassa yksiäkään sakkoja. Hyvä sijoitus, jos niistä aiemmin tulli tonnin verran vuodessa.

Octaviassa on alle 100 tkm mittarissa, mutta nyt verottaja päätti tehdä taas työsuhdeautoilusta kannattavaa. Kävin ajamassa ID.4:n pariin kertaan ja melkein pistin nimen alle. Juuri ennen sopparin allekirjoittamista kävin kuitenkin varoiksi ajamassa Model 3:n ja totesin, etten pysty ID:tä nyt vaan sen jälkeen ottamaan, vaan sen sijaan alle tulee Model 3 LR joskus helmi-maaliskuussa, ja uskollinen ystäväni Octavia lähtee kiertoon. Jatkan palstan seuraamista ja toivon, että VW saa vahvan otteen sähköautomarkkinasta. Ja ehkä Skoda tuo sähköisen Octavian seuraavaan sukupolveen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy