Bassot hävisivät!

Aloittaja keurulan, 22.01.16 - klo:11:27

« edellinen - seuraava »

keurulan

Minulla on Elegance -varustetaso, jonka bassotoisto on ollut kohtalaisen hyvä, siinä määrin että hylkäsin suunnitelmat aktiivisubin asennuksesta.

Olen säätänyt equlizerin niin, että basso +10, mid -10, high -10, jolloin basso korostuu erittäin mukavasti ilman räminöitä.

Nyt sitten kun käytin auton huollossa (akun takuuvaihto, webasto threadissa..) niin bassot hävisivät kokonaan!

Asetukset tarkistettu: säädetty samalla tavalla ja vaikka kuinka luukutetaan bassoraitaa niin on hyvä jos edes keskiäänet erottuvat jollain tavalla. Soitin tästä sitten Jyväskylän Laakkosen huoltoon, eivätkä (yllättys yllätys) olleet koskaan kuulleetka tällaisesta viasta.

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: keurulan - 22.01.16 - klo:11:27
Minulla on Elegance -varustetaso, jonka bassotoisto on ollut kohtalaisen hyvä, siinä määrin että hylkäsin suunnitelmat aktiivisubin asennuksesta.
Olen säätänyt equlizerin niin, että basso +10, mid -10, high -10, jolloin basso korostuu erittäin mukavasti ilman räminöitä.
Nyt sitten kun käytin auton huollossa (akun takuuvaihto, webasto threadissa..) niin bassot hävisivät kokonaan!
Asetukset tarkistettu: säädetty samalla tavalla ja vaikka kuinka luukutetaan bassoraitaa niin on hyvä jos edes keskiäänet erottuvat jollain tavalla. Soitin tästä sitten Jyväskylän Laakkosen huoltoon, eivätkä (yllättys yllätys) olleet koskaan kuulleetka tällaisesta viasta.
Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan?
Pakkanen panee bassot polvilleen, eli kartion ripustukset (ylä- ja alaripustus) jäykistyvät käytännössä liikkumattomiksi. Ja tämä ilmenee muissakin autoissa kuin Skoda.
Ps. Basson korostamin muihin ääniin nähden pilaa kokonaisuuden - ja saattaa johtaa kaiuttimien rikkoutumiseen pakkasella!
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

clacson

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.01.16 - klo:11:35
Ps. Basson korostamin muihin ääniin nähden pilaa kokonaisuuden - ja saattaa johtaa kaiuttimien rikkoutumiseen pakkasella!
Eihän se ihan noinkaan ole. Taajuuskorjain on nimenomaan tarkoitettu eri taajuuksien muokkaamiseen omaan kuulokykyyn, käytettävään tilaan ja kuunneltavaan musiikkiin sopivaksi.
Tokikaan ei saa korjata niin paljoa, että se ylittää kaiuttimen sietokyvyn. Noissa (olisko 6") vakio keski-bassokaiuttimissa ei nyt millään pääse kovin alas.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

keurulan

Noniin,

olipa nopeaa toimintaa Laakkoselta: olivat kyselleet huoltokavereilta ja kuulemma näillä keleillä on tosiaan ollut useammalla sama ongelma kuin minulla.

Vika on juurikin niin kuin jo mainittiin, eli kajarit jäässä. Syy miksi tämä tapahtui huollon yhteydessä on se, että silloin auto oli ensimmäistä kertaa lämpimässä viikkoihin, jolloin ne pääsivät lämpenemään ja sitten jäätymään nopeasti.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.01.16 - klo:11:35
Pakkanen panee bassot polvilleen, eli kartion ripustukset (ylä- ja alaripustus) jäykistyvät käytännössä liikkumattomiksi. Ja tämä ilmenee muissakin autoissa kuin Skoda.

Aijaa, eipä ole kyllä tullut vastaan muita autoja itselle missä noin pahasti bassot pakkasella katoavat. Kyllä viikon käytössä ollut Octavia oli tämän suhteen aivan totaalinen rimanalitus. Yhden ja tasan yhden kerran sain auton niin lämpimäksi että bassot alkoivat toimia. Tämäkin vaati yli tunnin maantieajon -10 pakkasissa. Tämän jälkeen ei sitten enää bassot paukkuneet.

keurulan

Voikohan tälle tehdä huollossa mitään, pakkasta kestävät ripustukset tms.?

Tässä on elämän aikana ehditty soittaa musiikkia yhdessä sun toisessa autossa kovilla pakkasilla, ja ensimmäistä kertaa törmäsin moiseen suunnittelumokaan.

multsi

no oisko parempilaatuiset kaiuttimet?

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: keurulan - 22.01.16 - klo:12:30
Voikohan tälle tehdä huollossa mitään, pakkasta kestävät ripustukset tms.?

Tässä on elämän aikana ehditty soittaa musiikkia yhdessä sun toisessa autossa kovilla pakkasilla, ja ensimmäistä kertaa törmäsin moiseen suunnittelumokaan.
Ei näihin vakiokaiuttiimiin voi huollossa tehdä mitään korjausta. Ovet pitää avata ja vaihtaa toiset kaiuttimet - ainut tapa saada paremmin pakkasenkestävät bassot. Tämä vaihtoasia ei mene takuuseen, vaan kannattaa tehdä (jos osaa) ihan itse. Samalla kannattaisi laittaa vähän resonanssin vaimennusta ulkopellin sisäpintaan. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

hece

Ei jälkiasennuskaiuttimet mikään automaatio pakkaskestävyyteen ole. Edellisen Passatin jälkiasennus 6.5" -kajareissa oli kans pakkasilla bassot jäässä. Merkki ei nyt muistu millään mieleen, mutta 10v sitten ostettu ~150e asiallinen 6.5"+diskantti erillissarja. Vähemmän nämä B7 Passatin vakiokajarit jähmettyy.

Klasu81

Mulla myös pakkasilla hävinnyt basson toisto. Itse asiassa radio kuullostaa siltä että ainoastaan yksi kajari käytössä ennen kuin auto lämpiää tarpeeksi. Eipä tuo ole suuremmin haitannut.
Itse asiassa en tällä viikolla ole edes radiota avannut, kun tänäänkin -34 astetta aamulla niin ei viitsi akkua hirveästi enempää kuormittaa.
Bad company corrupts good morals

Daatta

Olen tätä bassojen häviämiskeskustelua seurannut mielenkiinnolla. Seatissa on SoundSystem, 8" elementit etuovissa ja 6,5" basso vararenkaan sisällä. En ole huomannut mitään ongelmaa matalien äänien toistossa edes kovilla (-28c) pakkasilla. Ex. Leonissa oli DLS:n elementit ovissa ja Peerlessin XLS basso vararenkaan sisällä, en siinäkään muista ongelmia ilmenneen. Mikä eron sitten aiheuttaa, tuskin ainakaan SoundSystemin elementtien korkea laatu...

Sinänsä ongelma on tuttu jo parinkymmenen vuoden takaa, kaverin 10" JBL vaati aina lämmittelyä talvipakkasissa.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

vesa85

mulla teki eilen volkkarissa saman tempun.diskantit pauhaa muut on mykkinä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy