Säteilylämmitimen testi

Aloittaja enke63, 21.01.16 - klo:18:17

« edellinen - seuraava »

enke63

Nyt olisi näpsäkkä keli testata säteilylämmittimen todellinen teho.

Ota n. 20 cm. pitkä pätkä rataksikoa.Siihen tinakolvi kupeeseen tiukasti kiinni.Annat sen olla tuolla -30 asteen pakkasessa muutaman tunnin.Sitten voi kiskonpätkän toiselta puolelta kokeilla lämmittimen tehoa.Parhaan tuntuman saa tietysti kielellä.

Tosi testailija voi laittaa kiskon päälle pieneen peltimukiin öljyä.Siitä voi tunnustella ,kuinka öljy lämpenee säteilemällä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: enke63 - 21.01.16 - klo:18:17
Nyt olisi näpsäkkä keli testata säteilylämmittimen todellinen teho.

Kokeilin sinun MB:ssä, 3 tuntia lämmitystä ja mitään ei näy OBD:llä moottorinlämmöissä -28C kelissä.

Siis on yhtä tyhjän kanssa.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

tärpätti

Ainu että jos öljyä lämmitetään alumiiniöljypohjan kautta niin sillä on hyötyä... Ja alumiinin lämmönjohtavuus on hieman eri kuin pataraudalla. Mutta tottahan se on ettei siinä älyttömiä tehoja ole.
Octavia BKD

matalaut

Säteilylämmitin voi olla myös rikki. Vaimon autosta lämmitin meni rikki ja kun ekaa kertaa käynnistelin, niin äänestä kuuli että moottori on kylmä. Mittailin vastuksen ja poikkihan se oli.

Vaihdettiin uusi vastus, mutta käynnistäessä kuulee edelleen ettei teho riitä mihinkään. Oliskohan ne jotain 300 W teholtaan?
Aikaisemmat: VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Taky - 21.01.16 - klo:18:39
Kokeilin sinun MB:ssä, 3 tuntia lämmitystä ja mitään ei näy OBD:llä moottorinlämmöissä -28C kelissä.

Siis on yhtä tyhjän kanssa.

No ei kai se nyt moottoria lämmitäkkään. Mittaa öljyn lämpö.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Taky

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Taky

Lainaus käyttäjältä: lemmentalja - 21.01.16 - klo:20:50
No ei kai se nyt moottoria lämmitäkkään.

Aivan, mutta miksi öljyä lämmittääkään?

Nykyiset öljyt on kuin juoksevaa vettä kelistä riippumatta, niin niiden lämmityksessä ei tarvetta.

Ja kun säteilylämmitin öljypohjassa ei ollenkaan lämmitä jäähdytysnesteitä ei se myöskään edestä käynnistymistä tahi moottorin lämpiämistä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: Taky - 22.01.16 - klo:08:56
Aivan, mutta miksi öljyä lämmittääkään?

Nykyiset öljyt on kuin juoksevaa vettä kelistä riippumatta, niin niiden lämmityksessä ei tarvetta.

Ja kun säteilylämmitin öljypohjassa ei ollenkaan lämmitä jäähdytysnesteitä ei se myöskään edestä käynnistymistä tahi moottorin lämpiämistä.

Ihan en allekirjoita tuota. Kerran tutkailin castrolin 5w-40 magnatekkia (kun sattui jostain syystä vaggineen takakontistä löytymään ;)) yli 20-asteen pakkasessa, niin aika jähmeesti liikkui öljy. Toki ovat varmasti kehittyneet vuosien saatossa.

Olisiko ollut tct:n tutkimus jossa todettiin, että -20 asteessa 3-tunnin esilämmityksen jälkeen oli öljyn lämpötila noussut 55-astetta, eli +35-asteeseen. Letkulämmitin oli taas nostanut ison(2.5td) moottorin sylinterikannen lämpötilaa 45-asteella. Öljyn lämpötilasta ei ollut mainintaa. Alkuvaiheen päästöihin oli letkulämmittimellä parempi vaikutus. 

Ikuisuuskysymyshän tuo on, itse olen säteilylämmittimen kannalla, pidän öljyistäni notkeina, mutta moni muu haluaa vetensä lämpimänä :)

Molemmat on varmasti hyviä!
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Arttu

Kyllä säteilylämmittimelläkin on jotain vaikutusta. Hyvin päässyt vertailemaan, kun työpaikan päässä ei ole tolppaa mihin laittaisi piuhan. Lähtee kevyen tuntuisesti käyntiin kotipihassa kahden tunnin lämmityksen jälkeen, vaikka olisi 25 astetta pakkasta. Duunin pihassa tuntuu ettei ala pyörittämään läheskään yhtä innokkaasti.
Corolla Touring Sports 2,0 Active edition 2020
ex. Octavia 1,5 TSI Ambition, man  2018

Normanton

Edellisessä autossa oli letkulämmitin (Audi A6 1.8tq). Parin tunnin lämmityksen jälkeen noin 20 asteen pakkasella moottorin/veden lämpötila oli +20 - +30 astetta vähän kelin mukaan. Öljy oli luokkaa -15 astetta. Auton kännistyksen jälkeen lämpötila tipahti nopesti sinne +10 asteen tuntumaan ennen kuin alkoi sitten nousemaan sieltä. Öljyllä kesti pirun pitkään lämmetä.

Nykyisessä autossa on säteily lämmitin (Skoda Octacia 2.0TDI). Parin tunnin lämmityksellä moottorin/veden lämpötila on 20 asteen pakkasella aika lailla -20 astetta. Ehkä asteen pari enemmän, mutta tuskin lämmityksen ansiosta. Toisaalta kun käynnistää niin ennen kuin pihatieltä pääsee pois on se hypännyt jo +20 asteeseen. Selvästikkin lämmin öljy lähtee kiertämään ja nostaa nopeasti moottorin lämpötilaa. Pre facelift Ocu 2:ssa ei valitettavasti näe öljynlämpötilaa edes ODB 2 lukijalla joten en tiedä mihin arvoon lämpenee. Eikä huvita alkaa VCDS:n kanssa pelaamaan tuolla pakkasessa.

Sanoisin että letku lämppäri auttaa juurikin käynnistys hetkellä enemmän, mutta uskaltaisin väittää että parin ensimmäisen kilometrin aikana voi säteilylämmittimellä lämmietty öljy auttaa jopa enemmän. Akku on tietysti kovilla säteilylämmittimen kanssa koska varmasti startti on kovemmilla ja vaatii enemmän virtaa. Tosin tästä selviää uudella akulla :D

Sanoisin että kyllä letkulämmitin on parempi, mutta ei se säteilylämmitin ole niin huono kuin mitä puhutaa. Voihan sitä laittaa vaikka molemmat :D ...tai hommaa webaston.

 
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Taky - 22.01.16 - klo:08:56
Aivan, mutta miksi öljyä lämmittääkään?

Nykyiset öljyt on kuin juoksevaa vettä kelistä riippumatta, niin niiden lämmityksessä ei tarvetta.

Ja kun säteilylämmitin öljypohjassa ei ollenkaan lämmitä jäähdytysnesteitä ei se myöskään edestä käynnistymistä tahi moottorin lämpiämistä.
Kyllä minulla ianakin pullossa oleva VW:n longlife öljy jäykistyy pakkasella. Onko tarkempaa tietoa miten moottorilämmittimet parantavat auton käynnistämistä. Itse uskon säteilylämmittimen olevan tehokas moottorin käynnistymisen kannalta - kiertävä öljy on tärkeä.

Moottorin kylmäkäynnistykseen vaikuttavia asioita ovat:
- akun jännite/lämpötilä (sähkölämmitin ei vaikuta, polttoaine lämmittimet lämmittävät virrankulutuksella)
- moottoriöljyn viskositeetti, pidettiin vanhojen öljyjen aikaan ratkaisevana, öljypumppu vaatii energiaa ja ahtaaissa öljykanavissa on vastusta (säteilylämmitin lämmittää öljyä)
- jäähdytysnesteen lämpötila, ei suoraa vaikutusta. Jäähdytysneste lämmittää lohkoa ja siihen jäänyttä öljyä ja öljykanavia

SNG

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 22.01.16 - klo:10:53
Sanoisin että kyllä letkulämmitin on parempi, mutta ei se säteilylämmitin ole niin huono kuin mitä puhutaa. Voihan sitä laittaa vaikka molemmat :D ...tai hommaa webaston.


Startissa säteilylämmitin auttaa varmasti, mutta eikös öljy jäähdy samantien lohkon lämpötilaan startin jälkeen. Öljyn massa on kaiketi 3-3,5 kg versus moottorin massa ~150kg ?

Vastaavasti letkulämppärillä/webastolla öljy varmaankin lämpenee ainakin lähelle nollaa astetta ja lämpiää lohkon lämpötilaan välittömästi startin jälkeen.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.01.16 - klo:11:15
Startissa säteilylämmitin auttaa varmasti, mutta eikös öljy jäähdy samantien lohkon lämpötilaan startin jälkeen. Öljyn massa on kaiketi 3-3,5 kg versus moottorin massa ~150kg ?

Vastaavasti letkulämppärillä/webastolla öljy varmaankin lämpenee ainakin lähelle nollaa astetta ja lämpiää lohkon lämpötilaan välittömästi startin jälkeen.
Öljy on alimmaisena ja sitä on se 4 litraa ja monessa koneessa huomattavasti enemmänkin. Lämpö (öljystä) nousee lisäksi ylöspäin ja lämmityksen pituudesta riippuen lämpö siirtyy metallirakenteisiin, mm. jopa vaihteistoon. Siirtolämmitys naapuriosiin ei ole suurta, mutta vaikuttaa ratkaisevasti kovilla pakkasilla, mm. vaihteen kytkeytymiseen.
Öljyn lämmitys auttaa öljypumppua ja myös suodinta ja ohivirtausventtiiliä (ylipaine-), joiden toiminta on moottorin kestolle paljon ratkaisevampi kuin jäähdytysnesteen lämmittäminen käynnistymistä ajatellen. Kylmät ja jäykät öljyt ovat olleet suurelta osin syyllisiä näihin kuuluisiin öljypumppujen käyttöakselien katkeamisiin/kulmapyöristymisiin.
Moottorin käynnistymiseen vaikuttavia tekijöitä lueteltaessa (xxxx) ei olla huomioitu ollenkaan seoksenmuodostuslaitteiden ratkaisevan tärkeätä merkitystä; ja näihin säätötoimenpiteisiin (mm. rikastus) vaikuttavat lisälämmitykset - jopa heikentävästi tai sotkevat säätö- ja mittaustekniikan. Näistäkin on ollut luettavana esimerkkejä.

Useimmat tuntuvat arvostavan sitä mitä tuntevat, eli lämpöä joka tulee lämmitetyn nesteen ansiosta (lämmityslaitteen vesikanavat auki) enemmän kuin mitä koneen toiminnan kannalta on tärkeämpää, eli nopeaa öljynkierron ja -paineen normalisoitumista. Asiat voidaan nähdä kuten halutaan, tai kuten luullaan - silloin kun ei tiedetä.
Mutta käynnistymiseen vaikuttavina keskeisinä tekijöinä ovat - viskositeetiltään oikean öljyn lisäksi - täysin varautunut akku ja kylmäkäynnistymisen mahdollistavat ohjaus- ja säätölaitteet (rikastus) ja dieseleissä hehkutuksen toimiminen ja moitteettomat sylinterikohtaiset ruiskutukset.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Normanton

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.01.16 - klo:11:15
Startissa säteilylämmitin auttaa varmasti, mutta eikös öljy jäähdy samantien lohkon lämpötilaan startin jälkeen. Öljyn massa on kaiketi 3-3,5 kg versus moottorin massa ~150kg ?

Vastaavasti letkulämppärillä/webastolla öljy varmaankin lämpenee ainakin lähelle nollaa astetta ja lämpiää lohkon lämpötilaan välittömästi startin jälkeen.

Omaan 2.0TDI menee öljyä ~5l. Öljyn ominaislämpökapasiteetti on luokkaa ~2 kJ/(kg*K) kun teräkselle se on ~0.5 kJ/(kg*K) Eli lämpöenergia mielessä 1 kg öljyä vastaan 4kg terästä. Eli 5l +30 asteista öljyä olisi energiaa lämmittää 20kg -20 asteista terästä +5 asteeseen. Toisaalta eihän koko moottori blokia tarvitse lämmittää vaan lähinnä kriittiset liikkuvat osat. Näistäkin tärkeimmät taitavat olla venttiilit ja nokka-akseli. Eli tärkeää lämmitettävää tuskin on tuota 150kg. Toki öljy viilenee ja ei jaksa kaikkea lämmittää.

VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Taky

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 22.01.16 - klo:12:51
Näistäkin tärkeimmät taitavat olla venttiilit ja nokka-akseli.

Siis koneen yläosassa pääsääntöisesti johon öljyllä on matkaa öljypohjasta ja energiaa syövää materialia matkalla kilokaupalla.

Jäähdytysneste taas kiertää lohkossa ja kannessa, mahdollisesti muuallakin, mutta kannessa joka tapauksessa ja näin lämmittää kantta/venttiilikoneistoa ehkä eniten.

Ja dieselissä kylmä kansi - jäähdyttäen sylintereihin menevää ilmaa - myös kovilla pakkaisilla haittaa polttoaineen syttymistä niin senkin vuoksi kannen lämmitys merkittävä tekijä.
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Normanton

Totta tuokin.

No varmuudella voidaan sanoa että ainakin öljypumpulle säteilylämmitin on parempi. Ja tuntuu se moottori aika nopeasti lämpiävän heti käynnistyksen jälkeen.

Mutta kuten aiemmin totesin niin kyllä se letkulämmitin varmasti parempi on, mutta ei se säteilylämmitin maineensa veroinen ole eli susipa**a.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 22.01.16 - klo:13:35
Mutta kuten aiemmin totesin niin kyllä se letkulämmitin varmasti parempi on, mutta ei se säteilylämmitin maineensa veroinen ole eli susipa**a.
Mihin perustuu tämäkin em. väite ("kuten aiemmin totesin...") - ja vielä "varmasti parempi"?

Kaikkien lämmittimien tulee olla oikein asennettuja ja sopivia ko. moottoriin/autoon. Ns. säteilylämmittimen tulee olla juuri ko. moottorimalliin sopiva, mm. kosketuspinnan (lämmönsiirtopinta) tulee olla koko elementin lämpöpinnan kokoinen. Ei missään tapauksessa ole hyväksyttävää asentaa ilman lämpömassaa - "kuivana" - ko. elementtiä.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Normanton

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.01.16 - klo:14:05
Mihin perustuu tämäkin em. väite ("kuten aiemmin totesin...") - ja vielä "varmasti parempi"?

Perustuu siihen että viestissä #9 (eli aiemmin) näin totesin :D

Alkuperäinen sanamuoto vistissä #9 "Sanoisin että kyllä letkulämmitin on parempi, mutta ei se säteilylämmitin ole niin huono kuin mitä puhutaa."

Eli uskon että letkulämmitin on parempi, mutta että ei tuo säteilylämmitin huono ole. Tuo "varmasti parempi" nyt lipsahti tuohon viimeiseen. Tästä pahoittelut. Viittasin vain aiemmin sanomaani mielipiteeseen asiasta.



VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -22
Skoda Fabia, 1.2 TSI, -17

Ex: VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14
Ex: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

rami

Molemmilla lämmittimillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Letkulämppäri ei lämmitä niinkään öljyä kuin öljypohjanlämmitin. Öljypohjanlämmitin on siitä huono,että tavallaan sitä energiaa menee hukkaan enemmän sen "klöntin" pinnasta. Kyllä letkulämppäri paremmin lämmittää isompaa massa sitoo itseensä paremmin lämpöä ja hukka on pienempi.
Paras vaihtoehto,että olisi molemmat yhtäaikaisessa käytössä.
Kyllähän tietenkin molemmissa lämpö kulkee kampiakselin ja kiertokankien kautta sekä öljyyn ,että jäähdytysnesteeseen. ;D ;D ;D

Lalli

Hyvä systeemi voisi olla sellainen jossa olisi lohko/letkulämppäri ja niiden lisäksi säteilylämmitin öljypohjassa. Lämpiäisi jäähdytinneste + öljy.

Omasta mielestä säteilylämmitinkin jotain sentään tekee, aamulla pidän pari tuntia roikassa ja auto starttaa nätimmin kuin seistyään työmaan pihassa 8-9 tuntia ilman lämmitystä.
Toledo 1.2 Tsi

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.01.16 - klo:15:12
Molemmilla lämmittimillä on omat hyvät ja huonot puolensa. Letkulämppäri ei lämmitä niinkään öljyä kuin öljypohjanlämmitin. Öljypohjanlämmitin on siitä huono,että tavallaan sitä energiaa menee hukkaan enemmän sen "klöntin" pinnasta. Kyllä letkulämppäri paremmin lämmittää isompaa massa sitoo itseensä paremmin lämpöä ja hukka on pienempi.
Paras vaihtoehto,että olisi molemmat yhtäaikaisessa käytössä.
Kyllähän tietenkin molemmissa lämpö kulkee kampiakselin ja kiertokankien kautta sekä öljyyn ,että jäähdytysnesteeseen. ;D ;D ;D
No, eihän tähän voi olla vastaamatta ;)
Ei se letku suojaa sitä hukkalämmön kehitystä sen paremmin, siis ei se letku ole mikään lämpövaippa, vaikka se "klöntti" on sen letkun sisällä. Klöntti voi olla jopa ongelmallinen kesälämmöillä. Se klöntti kuumentaa nestettä sen ongelmallisemmin, mitä kuumemmaksi ja paikallisemmaksi se nesteen kuumennus tulee. Noiden 750 - 1000W:n tehoisten paikalliskuumennusten seurauksena pakkasnesteen ruostumisenestolisäaineet heikkenevät jopa yllättävän nopeasti.
Kampiakseli ja erityisesti kierokanget eivät ole lämmityksessä mitään erityisen hyviä lämmönjohteita. Kyllä öljypohja, sylinteriryhmä ja -kansi ovat niitä keskeisiä lämmönkohteita ja myös siirtäjiä.
l
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

TomppaKoo80

Omakohtaisten kokemusten mukaan säteilylämmittimellä voi ainakin vanhemmassa dieselissä heittää vesilintua. Taloudessa on kaksi autoa, joista toisessa (08-vuosimallin Ceed 2.0 Crdi) on öljypohjan johtumislämmitin ja toisessa (04-vuosimallin Toledo 1.9tdi) perinteinen lohkolämmitin. Kovilla pakkasilla on Ceed jäänyt pihaan yli neljän tunnin lämmittämisenkin jälkeen, kun taas Toledo on pärähtänyt parin tunnin lämmityksellä käyntiin siitäkin huolimatta, että hehkutus ei toimi ollenkaan ja starttimoottori alkaa olla sökösöö. Kädellä kokeiltaessa Seatin moottori on selkeästi lämmin ja Kian aivan jääkylmä. Kylmä lohko yhdistettynä vaihdon tarpeessa oleviin hehkutulppiin tekee käynnistymisestä todella vaivalloista, vaikka startti jaksaisikin pyörittää innokkaasti.

Laittamalla sisätilanlämmittimen konetilaan pariksi tunniksi hurisemaan ja peittämällä konepelti huovalla, on Kiakin toki lähtenyt käymään kovimmillakin pakkasilla. Hemmetin hankalan tuntuista räpellystä se vaan on.

Itsekin olen miettinyt tuohon Kiaan kiertovesipumpullista letkulämmitintä säteilylämmittimen rinnalle. Sitten olisi kovimmillakin pakkasilla käyntiinlähtö varmemmalla pohjalla.

rami

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 22.01.16 - klo:15:29
No, eihän tähän voi olla vastaamatta ;)
Ei se letku suojaa sitä hukkalämmön kehitystä sen paremmin, siis ei se letku ole mikään lämpövaippa, vaikka se "klöntti" on sen letkun sisällä. Klöntti voi olla jopa ongelmallinen kesälämmöillä. Se klöntti kuumentaa nestettä sen ongelmallisemmin, mitä kuumemmaksi ja paikallisemmaksi se nesteen kuumennus tulee. Noiden 750 - 1000W:n tehoisten paikalliskuumennusten seurauksena pakkasnesteen ruostumisenestolisäaineet heikkenevät jopa yllättävän nopeasti.
Kampiakseli ja erityisesti kierokanget eivät ole lämmityksessä mitään erityisen hyviä lämmönjohteita. Kyllä öljypohja, sylinteriryhmä ja -kansi ovat niitä keskeisiä lämmönkohteita ja myös siirtäjiä.
l
Kyllä letkulämmitimestä lämpö siirtyy paremmin lokiin se on selvyys. Tosiasissa on niin selvä ero letkulämppärin hyväksi ettei voi samana päivänä puhuakkaan öljypohjan lämmittimen kanssa. Kyllä kokemusta on molemmista. Aikoinaan sai autoon oikeita lokiin kiinnitettäviä lämmittimiä jonka jälkeen siirryttiin letkumalleihin ja sitten kaiken huipuksi silitysrautamaisiin öljypohjanlämmittimiin joissa hukkalämmön osuus on kaikista suurin.
Nykyisin on suuntaus jälleen kääntynyt letkulämmittimiin siitä syystä koska öljypohjanlämmittimet ovat suhteellisen tehottomia. Onhan se nyt selvä jos "klöntistä" toinen puoli on raakaa pakkasilmaa vasten . Letkulämppärissä kumminkin lämpö siirtyy hallitummasti nesteen mukaana lokiin. Kokemusta riittää tältäkin alalta.
Öljypohjan lämmitin on kaikista tehottomin lämmitysmuoto jos puhutaan auton moottorin lämmittämisestä pakkasilla. ;D ;D ;D
Ajatteleppas hieman tarkemmin paljonko öljypohja on kiinni sylinterinlohkossa reunoistaan kiinni? Eipä juuri mitään. Itseasiassa kampiakseli ja kiertokanget jotka ui öljyssä välittävät lämpöä moottorin ylimpään osaan lokiin jne... Näin on jämpti.

SNG

Aika hyvää keskustelua ollut sen(kin) jälkeen kun heitin pitkään takaraivossani olleen tuumiskeluni tännekin.

En ollut tietoinen, että voiteluöljyllä on noin raju ominaislämpökapasiteetti!

Todellakin lämpö johtuu öljyn ja kampuran kautta öljypohjasta lohkoon ja toisinpäin.

Se on täysi fakta, että käynnistyshetkellä notkea öljy on avainasemassa sille 1) saadaanko öljy pumpattua kiertoon, 2) onko öljy suodatettavissa vai 3) virtaako öljy ohivirtausventtiilin kautta suodattamattomana.

Lähinnä mietin sitä kuinka paljon vesikierron kautta lämmittävät järjestelmät lämmittävät esim -25 asteista öljyä lämmityksen aikana juuri "toisinpäin" tapahtuvan lämmön siirtymisen (johtumalla) avulla.

Toinen seikka oli tuo säteilylämmittäjällä lämmitetyn öljyn lämpötila lämmityksen jälkeen esim minuutin päästä käynnistyksestä kun se on kiertänyt kylmässä lohkossa ja kannessa. Onko esim 5w30  öljy edelleen yhtä  hyvin suodatettavaa kuin startatessa?

Säteilylämmittäjästä on selkeä hyöty kylmäkäynnistyksessä silloin kun lämmitysaika on riittävän pitkä. VW dieseleissä lyhyt lämmitysaika voi aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä, kun lämpötila-anturit antavat ristiriitaista tietoa. Aiemmassa 2.0tdi (PKD) Touranissa tämä tuli todettua monen monituista kertaa.

Matkustamon lämpenevyyteen säteilijällä on marginaalinen vaikutus verrattuna lohko/letku/polttoaine lämmittimiin.

Pistemäinen nesteen kuumennus paikallisesti vastuksen pinnalla jopa kiehumispisteeseen saakka voi todellakin heikentää jäähdytysnesteen ominaisuuksia. Ehkä letkulämmittäjä kannattaa todellakin asentaa kiertovesipumpun kera, niin että neste liikkuu muutenkin kuin lämpökonvektiolla.


JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: rami - 22.01.16 - klo:15:49
Ajatteleppas hieman tarkemmin paljonko öljypohja on kiinni sylinterinlohkossa reunoistaan kiinni? Eipä juuri mitään. Itseasiassa kampiakseli ja kiertokanget jotka ui öljyssä välittävät lämpöä moottorin ylimpään osaan lokiin jne... Näin on jämpti.
Taitaapa mulla olla liian vähän öljyä moottorissa, koska minun auton moottorissa kampiakseli ja kiertokanget eivät ui öljyssä. Mutta kummasti ovat vain kaikki autoni - ja niitä on ollut todella paljon - voitelun puolesta toimineet moitteetta ::) ::) Vai johtuuko siitä että mulla on loki veneessä eikä autossa?  :D :D :D
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

japa

Lainaus käyttäjältä: SNG - 22.01.16 - klo:17:09
Aika hyvää keskustelua ollut sen(kin) jälkeen kun heitin pitkään takaraivossani olleen tuumiskeluni tännekin.

En ollut tietoinen, että voiteluöljyllä on noin raju ominaislämpökapasiteetti!

Todellakin lämpö johtuu öljyn ja kampuran kautta öljypohjasta lohkoon ja toisinpäin.

Se on täysi fakta, että käynnistyshetkellä notkea öljy on avainasemassa sille 1) saadaanko öljy pumpattua kiertoon, 2) onko öljy suodatettavissa vai 3) virtaako öljy ohivirtausventtiilin kautta suodattamattomana.

Lähinnä mietin sitä kuinka paljon vesikierron kautta lämmittävät järjestelmät lämmittävät esim -25 asteista öljyä lämmityksen aikana juuri "toisinpäin" tapahtuvan lämmön siirtymisen (johtumalla) avulla.

Toinen seikka oli tuo säteilylämmittäjällä lämmitetyn öljyn lämpötila lämmityksen jälkeen esim minuutin päästä käynnistyksestä kun se on kiertänyt kylmässä lohkossa ja kannessa. Onko esim 5w30  öljy edelleen yhtä  hyvin suodatettavaa kuin startatessa?

Säteilylämmittäjästä on selkeä hyöty kylmäkäynnistyksessä silloin kun lämmitysaika on riittävän pitkä. VW dieseleissä lyhyt lämmitysaika voi aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä, kun lämpötila-anturit antavat ristiriitaista tietoa. Aiemmassa 2.0tdi (PKD) Touranissa tämä tuli todettua monen monituista kertaa.

Matkustamon lämpenevyyteen säteilijällä on marginaalinen vaikutus verrattuna lohko/letku/polttoaine lämmittimiin.

Pistemäinen nesteen kuumennus paikallisesti vastuksen pinnalla jopa kiehumispisteeseen saakka voi todellakin heikentää jäähdytysnesteen ominaisuuksia. Ehkä letkulämmittäjä kannattaa todellakin asentaa kiertovesipumpun kera, niin että neste liikkuu muutenkin kuin lämpökonvektiolla.
pumpattavuus 5w-30 öljyllä on -35 pakkasastetta joten säteilylämmitin on aivan turha.
Octavia 1,5 dsg style 2019
octavia 1,4 style 2016
Octavia rs 2,0 tsi 2015
Octavia 1,4 elegance 2013

repomies

Lainaus käyttäjältä: japa - 22.01.16 - klo:17:38
pumpattavuus 5w-30 öljyllä on -35 pakkasastetta joten säteilylämmitin on aivan turha.

Tuo oli varmaan sarkasmia. Luotan itse siihen, että kun öljy on lämmitetty säteilylämmittimellä ja lohko webastolla, niin se öljy liikkuu käynnistyksen jälkeen merkittävästi nopeammin pitkin moottoria, ja saavuttaa kriittisiä pitkien öljykanavien päässä olevia voitelun osalta arkoja komponentteja, kuten turbon, huomattavasti nopeammin kuin < -25C lämpöinen öljy.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Lalli - 22.01.16 - klo:15:25
Hyvä systeemi voisi olla sellainen jossa olisi lohko/letkulämppäri ja niiden lisäksi säteilylämmitin öljypohjassa. Lämpiäisi jäähdytinneste + öljy.

No sellainen kombinaatio löytyy sigun MB:stä, Defa öljypohjan kyljessä (300w) ja TT-Thermo vesikierrossa (500w).
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

qwe

Lainaus käyttäjältä: Taky - 22.01.16 - klo:19:11
No sellainen kombinaatio löytyy sigun MB:stä, Defa öljypohjan kyljessä (300w) ja TT-Thermo vesikierrossa (500w).

Kuin myös Golfista. Alun perin oli vain se öljypohjan lämmitin. Tuntui tehottomalta, joten lisäsin letkulämppärin  alkuperäisen rinnalle. On toiminut vuosia ongelmitta.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

lemmentalja

Lainaus käyttäjältä: TomppaKoo80 - 22.01.16 - klo:15:44
Omakohtaisten kokemusten mukaan säteilylämmittimellä voi ainakin vanhemmassa dieselissä heittää vesilintua. Taloudessa on kaksi autoa, joista toisessa (08-vuosimallin Ceed 2.0 Crdi) on öljypohjan johtumislämmitin ja toisessa (04-vuosimallin Toledo 1.9tdi) perinteinen lohkolämmitin. Kovilla pakkasilla on Ceed jäänyt pihaan yli neljän tunnin lämmittämisenkin jälkeen, kun taas Toledo on pärähtänyt parin tunnin lämmityksellä käyntiin siitäkin huolimatta, että hehkutus ei toimi ollenkaan ja starttimoottori alkaa olla sökösöö. Kädellä kokeiltaessa Seatin moottori on selkeästi lämmin ja Kian aivan jääkylmä. Kylmä lohko yhdistettynä vaihdon tarpeessa oleviin hehkutulppiin tekee käynnistymisestä todella vaivalloista, vaikka startti jaksaisikin pyörittää innokkaasti.

Laittamalla sisätilanlämmittimen konetilaan pariksi tunniksi hurisemaan ja peittämällä konepelti huovalla, on Kiakin toki lähtenyt käymään kovimmillakin pakkasilla. Hemmetin hankalan tuntuista räpellystä se vaan on.

Itsekin olen miettinyt tuohon Kiaan kiertovesipumpullista letkulämmitintä säteilylämmittimen rinnalle. Sitten olisi kovimmillakin pakkasilla käyntiinlähtö varmemmalla pohjalla.

Enne kuin heität vesilintua sillä Kiian säteilylämmittimellä, niin varmista nyt että auto on muuten kunnossa. Turha se on lämmitintä haukkua jos vika on autossa. Kyllä nuo meidän talouden dieselit on lähteneet käymään 25-asteen pakkasissa ilman mitään esilämmitystä.
VAG: Passat 3B, Passat 3Bg 1.8T, Golf IV, Jetta V Fsi, Octavia II Mpi, Octavia II Fsi, Octavia II Rs Tfsi, Ibiza St Tsi, Fabia II Combi Rs, A3 8P, Leon Fr Tfsi, Leon Tsi, Leon Tsi, Leon Fr Tdi CR, Golf VI Tsi, Golf VI TSI

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy