VW to replace 1.4 TSI and 1.6 TDI with 1.5 engines from 2017

Aloittaja El_Miguel, 19.01.16 - klo:10:14

« edellinen - seuraava »

jyrsija

Kukaan järkevä kuluttuja ei osta seuraavaan 15 vuoteen omalla rahalla mitään VW TSI paskamoottorisia ajoneuvoja. Leasing ihan ok kun korjauttavat ne moottorit ns leasingkustannuksella. Dieselit toistaiseksi vissiin ihan käyttökelpoisa.

(Avasin viikonloppuna 1.2 TSI moottorin hukkaportin säätimen, ja voi jessus mitä kamaa se on syönyt. Muovisia! hammaspyöriä)

Eli sanoisin että VW saa kyllä pitää TSI:nsä.

(Nimimerkki turbo-ongelma korjattu - seuraava ongelma heti käsillä)


DJDH

Joo, kyllähän autossa pitää kaasari ja käsiryyppy olla. Nelilovinen laatikko ja reaaliajassa toimivat veivilliset ikkunannostimet.
Skoda Superb LB 2020
Passat B8 Variant BiTurbo

multsi

paluuta menneseen ei tietenkään ole, mutta mielummin itse veivaisin ikkunaa tai lukitsisin oven avaimella kuin, että selvittelisin takuun jälkeen tällaisia(lainaus toiselta foorumilta)

"Nyt iski teskkossolavkialaiseen sähkövika. Eli -12 tai -13 (ei muista) superbi. Vasemman puolen ovet täysin pimeät pois lukien, että kessey:n tunnistin toimii, mutta sähkölukot ei. Eli lasinnostin, peli (myöskään ei ohjaa oikeaa peliä) ja ilmeisesti joku oven auki tunnistin kun radiokaan ei enää sammu kun aavaa oven."

kaasarin ja ryypyn kanssa ei tarvitse myöskään pelätä, että mikä boksi, hiukkasloukku, ohjainlaite, sensori, anturi tms. mistäkin on mennyt kun auto on jäänyt tienposkeen tai nilkutettu limpmodessa pajalle.

Ei siinä mitään viat muuttuvat uuden tekniikan mukana, mutta paljon veemäisempiä ja kalliita nämä uuden tekniikan viat ovat korjata. Onhan nämä uudet mukavia pelejä takuuaikana ainakin ajaa ja omistaa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: multsi - 29.05.16 - klo:23:02
kaasarin ja ryypyn kanssa ei tarvitse myöskään pelätä, että mikä boksi, hiukkasloukku, ohjainlaite, sensori, anturi tms. mistäkin on mennyt kun auto on jäänyt tienposkeen tai nilkutettu limpmodessa pajalle.

Ei siinä mitään viat muuttuvat uuden tekniikan mukana, mutta paljon veemäisempiä ja kalliita nämä uuden tekniikan viat ovat korjata. Onhan nämä uudet mukavia pelejä takuuaikana ainakin ajaa ja omistaa.
Kaasarin, ryypyn ja mekaanisen jakajan kanssa ei myöskään tarvitse pelätä sitä, että moottori toimisi kummoisesti edes uutena ja käytettynähän ne väljät kaasarit toimivat miten toimivat. Omat kokemukseni ovat sellaisia, että ruiskujen ja elektronisen moottorin ohjauksen kanssa ylipäätään mulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa, mutta melkein kaikissa kaasariautoissa ongelmia oli, eikä niiden ratkaiseminen nyt niin edullistakaan olisi ollut. Vähän kehittyneempien kaasareiden uusiminen kun ei sekään mitään halpaa lystiä ollut.

pomo

Ainahan voi ostaa niitä vanhoja, hyviä autoja? Ei ole pakko ostaa uusia! Vaikka joku entisöity vanha golf,Mersu, citikka tms

multsi

Joo ei ruiskussa sinällään mitään vikaa ole, eivätkä nuo luettelemani esimerkit polttoainejärjestelmään liity. Kyllä kaasaritkin viimeisinä vuosinaan(jotain -85-92) olivat yleisesti aivan luotettavia, eikä väljistyminen ongelmana ollut. Melko monimutkaisia ne kaasarit loppuaikoina olivat jo. Toki  autokohtaisia eroja on varmaan, itsellä kokemusta tuolta ajalta lähinnä japanilaisista. Sytytyksestä tuli huoltovapaa ja luotettava kärkien poistuttua. Tämäkin tapahtui n. 80-luvun puolivälissä.

Hesse

EA211 TSI evo on esitelty Wienin moottorisymposiumissa. 1,5 l TSI tulee vuoden lopussa 96 kW ja 110 kW versioina. Hyötysuhde parantunut 10%, Miller-kierto, 12,5 puristussuhde, sähköllä säädettävä turbo, 350 bar ruiskutuspaine ja plasmalla pinnoitetut sylinterit, 0W-20 öljy.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Atro - 29.04.16 - klo:20:10
Dieselistä en tiedä mutta tuo uusi Astra tuli koeajettua 1.4 150 hv koneella ja vaisulta tuntui. Turbo tuntuu heräävän vasta 2 tonnissa ja siksi kepittämään joutuu aika paljon enempi kuin VAGin vastaavalla.
Noilla moottorin ominaisuuksilla - Opelillakin - on nykyään kyllä jo tarkoitukselliset syyt. Esimerkiksi matalilla kierroksilla ahdon nostaminen käyttömoottorissa koettelee laakereita ja voiteluvarmuutta.
Siksi mm. VW:n uudessa 211 evo-moottorissa on erikoispinnoitetut laakerit ja öljypumppu.

Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 08.06.16 - klo:11:02
EA211 TSI evo on esitelty Wienin moottorisymposiumissa. 1,5 l TSI tulee vuoden lopussa 96 kW ja 110 kW versioina. Hyötysuhde parantunut 10%, Miller-kierto, 12,5 puristussuhde, sähköllä säädettävä turbo, 350 bar ruiskutuspaine ja plasmalla pinnoitetut sylinterit, 0W-20 öljy.
No plasmalla noita ei pinnoiteta, sylinterit pinnoitetaan ihan rautametallilla. Rautapulveri ruiskutetaan alumiinisylinterien (laserkuumennuskiinnitys) pintaan 120 mikrometrin kerrokseksi, joka viimeistellään hoonaamalla.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

211 evon ahtimen toiminnassa on mielenkiintoista, että moottorin 1000 1/min antaa >130 Nm ja 1300 1/min antaa jo täyden väännön, eli 200 Nm.  Eli alhaalta alkaa voima puhuttelemaan.

Toisaalta vääntö ei putoa polvilleen suurillakaan kierroksilla, mm. 6000 1/min ollaan vielä selvästi ahtamassa.

80 Nm:iin asti ollaan - ainakin koemoottoreissa - käytetty 2:lla sylinterillä toimintaa (lepuutusta), joka pudottaa polttoaineen kulutusta - ja päästöjä ( ! ).
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 14.06.16 - klo:13:54
No plasmalla noita ei pinnoiteta, sylinterit pinnoitetaan ihan rautametallilla. Rautapulveri ruiskutetaan alumiinisylinterien (laserkuumennuskiinnitys) pintaan 120 mikrometrin kerrokseksi, joka viimeistellään hoonaamalla.
Oikea termi on nimenomaan plasmaruiskutus. Laserkuumennuskiinnityksen taisit juuri keksiä ihan itse.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 14.06.16 - klo:14:06
211 evon ahtimen toiminnassa on mielenkiintoista, että moottorin 1000 1/min antaa >130 Nm ja 1300 1/min antaa jo täyden väännön, eli 200 Nm.  Eli alhaalta alkaa voima puhuttelemaan.

Toisaalta vääntö ei putoa polvilleen suurillakaan kierroksilla, mm. 6000 1/min ollaan vielä selvästi ahtamassa.

80 Nm:iin asti ollaan - ainakin koemoottoreissa - käytetty 2:lla sylinterillä toimintaa (lepuutusta), joka pudottaa polttoaineen kulutusta - ja päästöjä ( ! ).
Ei noissa väännön luvuissa ole yhteen mitään erikoista. Esimerkiksi BMW:llä ja Mersulla on nelisylinterisiä moottoreita, jotka antavat vääntöhuippunsa tuota alhaisemmilla kierroksilla ja sitä vääntöä on noissa kilpailijoiden moottoreissa myös enemmän. Nämä kilpailijoiden moottorit antavat paremmin vääntöä myös korkeilla kierroksilla. 200 Nm 1,5 liraiselle moottorilla on varsin maltillinen lukema tänä päivänä.

Ensimmäisen sukupolven EA211 käyttö sylinterien lepuutusta 100 Nm:iin asti - ihan tuotantomoottoreissa.

tet

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.06.16 - klo:15:05
Ei noissa väännön luvuissa ole yhteen mitään erikoista. Esimerkiksi BMW:llä ja Mersulla on nelisylinterisiä moottoreita, jotka antavat vääntöhuippunsa tuota alhaisemmilla kierroksilla ja sitä vääntöä on noissa kilpailijoiden moottoreissa myös enemmän.

Ja Audilla on V8-moottori joka antaa 900 Nm @ 1000 rpm. Taikasana tuossakin sähköinen ahdin, joka avittaa alakierroksilla.

http://www.audi.fi/fi/brand/fi/models/q7/sq7-tdi/drivetrain.print.html
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.06.16 - klo:14:45
Oikea termi on nimenomaan plasmaruiskutus. Laserkuumennuskiinnityksen taisit juuri keksiä ihan itse.
Eisenpulver wird mit einem Laser erhitzt und auf das Aluminium des Blocks gespritzt (APS-Verfahren).
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

#44
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 14.06.16 - klo:15:05
Ei noissa väännön luvuissa ole yhteen mitään erikoista. Esimerkiksi BMW:llä ja Mersulla on nelisylinterisiä moottoreita, jotka antavat vääntöhuippunsa tuota alhaisemmilla kierroksilla ja sitä vääntöä on noissa kilpailijoiden moottoreissa myös enemmän. Nämä kilpailijoiden moottorit antavat paremmin vääntöä myös korkeilla kierroksilla. 200 Nm 1,5 liraiselle moottorilla on varsin maltillinen lukema tänä päivänä.

Ensimmäisen sukupolven EA211 käyttö sylinterien lepuutusta 100 Nm:iin asti - ihan tuotantomoottoreissa.
Pitäiskös olla jotain erikoista? On vain viileä toteamus ko. 1,5 litran moottorin vääntömomenteista eri pyörintänopeuksilla. Mersulla ja BMW:llä ei ole näiden 211 evo-moottorin  ominaisuuksien kanssa mitään tekemistä.

Ensimmäisen sukupolven moottoreissa lepuutettiin vain yhtä sylinteriä kerrallaan.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Hesse

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.06.16 - klo:12:04
Eisenpulver wird mit einem Laser erhitzt und auf das Aluminium des Blocks gespritzt (APS-Verfahren).
Tässä on ilmeisesti yksinkertaistettu asioita. Yleensä plasmapinnoituksessa kuumennetaan valokaarella ilma plasmaksi, joka sulattaa pinnoittamiseen käytettävän metallin. Tässä ilmeisesti plasmaa tehdään laserilla. APS joka tapauksessa tarkoittaa Atmospheric Plasma Spraying.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.06.16 - klo:12:04
Eisenpulver wird mit einem Laser erhitzt und auf das Aluminium des Blocks gespritzt (APS-Verfahren).
Itselleen vieraiden asioiden googlekäännöksien sijaan lienee helpompi avata sanat tuo kolmikijaimisen lyhenteen takana.

In detail this means: the cylinder liners in the aluminium crankcase for the 110 kW power variant are coated using the APS process (atmospheric plasma spray).
https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/Volkswagen-at-the-37th-Vienna-Motor-Symposium/view/3451577/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=fEn4UZSX

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.06.16 - klo:12:11
Pitäiskös olla jotain erikoista? On vain viileä toteamus ko. 1,5 litran moottorin vääntömomenteista eri pyörintänopeuksilla. Mersulla ja BMW:llä ei ole näiden 211 evo-moottorin  ominaisuuksien kanssa mitään tekemistä.
Jos väität ahtimen toininnassa olevan jotain mielenkiitoista sillä perusteella,  että moottori antaa hyvin voimaa alhaalla,  niin kai ne kilpailijoiden moottorit, jotka antavat enemmän voimaa alempaa,  liittyvät hyvin olennaisesti keskusteluun.

Atro

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 14.06.16 - klo:13:43
Noilla moottorin ominaisuuksilla - Opelillakin - on nykyään kyllä jo tarkoitukselliset syyt. Esimerkiksi matalilla kierroksilla ahdon nostaminen käyttömoottorissa koettelee laakereita ja voiteluvarmuutta.
Siksi mm. VW:n uudessa 211 evo-moottorissa on erikoispinnoitetut laakerit ja öljypumppu.

Tässäkö syy miksi japsit ei ole innostuneet turboista perusautoissa? Turha tehdä turbokonetta joka tuntuu vaparilta? VW taklaa ongelman massiivisella tuotekehitysbudjetilla.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 15.06.16 - klo:12:21
Tässä on ilmeisesti yksinkertaistettu asioita. Yleensä plasmapinnoituksessa kuumennetaan valokaarella ilma plasmaksi, joka sulattaa pinnoittamiseen käytettävän metallin. Tässä ilmeisesti plasmaa tehdään laserilla. APS joka tapauksessa tarkoittaa Atmospheric Plasma Spraying.
APS-käännös juuri näin. Siksi plasmasta täsmennys, että se itsessään ei ole mikään materiaali. Menetelmä toki ja materiaalina Fe-pulveri. Pahoittelen aikaansaamaani ilmeistä mielipahaa.
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.06.16 - klo:12:59
Jos väität ahtimen toininnassa olevan jotain mielenkiitoista sillä perusteella,  että moottori antaa hyvin voimaa alhaalla,  niin kai ne kilpailijoiden moottorit, jotka antavat enemmän voimaa alempaa,  liittyvät hyvin olennaisesti keskusteluun.
Missähän minä olen moista väittänyt? Kuten sanoin "viileä" toteamus on kysymyksessä. Herra "teräksenharmaa" taitaa olla jälleen kerran noussut ns. väärällä jalalla - harmaa päivä näkyy oikeinkirjoituksessakin.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: Atro - 15.06.16 - klo:13:11
Tässäkö syy miksi japsit ei ole innostuneet turboista perusautoissa? Turha tehdä turbokonetta joka tuntuu vaparilta? VW taklaa ongelman massiivisella tuotekehitysbudjetilla.
Taitaa olla aikalailla vahvaa mutua tämä kannanotto?  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.06.16 - klo:12:40
Itselleen vieraiden asioiden googlekäännöksien sijaan lienee helpompi avata sanat tuo kolmikijaimisen lyhenteen takana.

In detail this means: the cylinder liners in the aluminium crankcase for the 110 kW power variant are coated using the APS process (atmospheric plasma spray).
https://www.volkswagen-media-services.com/en/detailpage/-/detail/Volkswagen-at-the-37th-Vienna-Motor-Symposium/view/3451577/7a5bbec13158edd433c6630f5ac445da?p_p_auth=fEn4UZSX
Kukahan mahtaa ammentaa viisautensa Googlesta?  ::)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.06.16 - klo:13:35
Missähän minä olen moista väittänyt? Kuten sanoin "viileä" toteamus on kysymyksessä. Herra "teräksenharmaa" taitaa olla jälleen kerran noussut ns. väärällä jalalla - harmaa päivä näkyy oikeinkirjoituksessakin.  ;)
Jotain mielenkiintoista siinä ahtimen toiminnassa väitit olevan. Mitä mielenkiintoista sen ahtimen toiminnassa tarkalleen ottaen on?

Heittosi heselle mielipahasta ja tänne suuntaan kirjoitusvirheistä ovat ainoastaan lapsellisia. Miehen pitää pystyä ottamaan korjaukset vastaan ilman tuollaista.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Atro - 15.06.16 - klo:13:11
Tässäkö syy miksi japsit ei ole innostuneet turboista perusautoissa? Turha tehdä turbokonetta joka tuntuu vaparilta? VW taklaa ongelman massiivisella tuotekehitysbudjetilla.
Japsit tykkää vain edetä pienin askelin. Onhan toki nykyisin turbokoneita tarjolla jo esmerkikisi Aurikseenkin ja ne yleistyvät japsienkin mallistoissa koko ajan osittain siitä syystä, että turbokoneet nimenomaan tuntuvat paljon vahvemmilta. 

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: JFabiaK - 15.06.16 - klo:12:11
Ensimmäisen sukupolven moottoreissa lepuutettiin vain yhtä sylinteriä kerrallaan.
Ettei vain taas mutuilisi. Alusta alkaen EA211 on sammuttanut 2- ja 3-sylinterit yhtä aikaa. Tässä hieman pressijulkaisua suoraan VW:ltä:

LainaaFuel savings by ACT.

Shutting down the second and third cylinders under low and medium load states reduces fuel consumption in the EU driving cycle by about 0.4 l/100 km. In constant speed driving at 50 km/h in third or fourth gear, fuel savings are as much as one litre per 100 km. But even when driving at 70 km/h in fifth gear, fuel consumption is still reduced by 0.7 l/100 km.

ACT mode of operation.

ACT becomes active at engine speeds from 1,250 to 4,000 rpm, and at torque outputs from 25 to approx. 100 Nm â€" a broad swath of the operating map that includes nearly 70 per cent of all driving states in the EU driving cycle. When the driver presses the accelerator pedal, the two cylinders are reactivated. Even with two cylinders, the balanced 1.4 TSI of the Polo BlueGT runs just as quietly with as little vibration as it does when all four combustion chambers are active.

Tässä vielä elävää kuvaa aiheesta (ajasta 1:30 eteenpäin):
https://www.youtube.com/watch?v=yoohR8sar5g

Kristian3

Mielestäni liian monessa kommentissa varsinkin Tsi- ym. lastentaudit korjatuissa taloudellisissa tehopakkauksessa kaikuu puhdas uuden auton kateus. Pian kolmas uusi TSi alle, ja erittäin tyytyväinen-
tehoa saa olla, mutta tarvitsen sitä vain turvallisiin ohituksiin- en repimään konetta väkisin rikki.
Toledo 1.4 DSG -13

Hesse

96 kW ja 110 kW versioita ei ole tehty pelkällä softalla. 96 kW versiossa on Miller-kierto, säätyväsiipinen turbo ja valurautaiset sylinteriputket. 110 kW on wastegate ja plasmaruiskutetut sylinterit.
https://www.springerprofessional.de/en/the-new-1-5-l-four-cylinder-tsi-engine-from-volkswagen/12009338

Late

Lainaus käyttäjältä: Hesse - 23.01.17 - klo:12:38
96 kW ja 110 kW versioita ei ole tehty pelkällä softalla. 96 kW versiossa on Miller-kierto, säätyväsiipinen turbo ja valurautaiset sylinteriputket. 110 kW on wastegate ja plasmaruiskutetut sylinterit.
https://www.springerprofessional.de/en/the-new-1-5-l-four-cylinder-tsi-engine-from-volkswagen/12009338

http://www.carscoops.com/2016/04/vws-next-gen-15l-tsi-engine-detailed.html

TAG

Onko kukaan lukenut mistään maakaasuversion spekseistä eli saavatko nostettua nykyistä 1.4 TSI 110hv tehoa uudella ylöspäin? ...tai ylipäänsä mitään uutta tietoa aikatauluista, ominaisuuksista, kulutuksesta, yms. Jos saavat sen myös 130hv tasolle, niin kiinnostava moottori myös pitkälle matkalle matkatavaroiden kanssa.

Näyttäisi Golf 7.5 sukupolveen tulevan uusi 1.0 TSI/TGI (n. 90hv) moottori eli jotain tuolla rintamalla ainakin tapahtuu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy