Vetokoukku

Aloittaja wellup, 07.10.10 - klo:15:46

« edellinen - seuraava »

wellup

Onko kokemuksia jälkiasenteisesta koukusta? Itte olen harkinnut kiinteää koukkua, se istuu Yetiin kyllä paremmin kuin yhteenkään sedaniin kupeista puhumattakaan. Hinta-arvioita asennettuna olen saanut luokkaa 450-600. Jos jollain olisi kuvaa, olisi mukava
nähdä miten se harmaa puskurin alainen suojamuovi rei'itetään. Irrotettavisa tehdaskoukuissa on nähtävästi jonkinlainen (peitetty?) aukko valmiina.

Autoholisti

Mä laitoin itse Thulen (Brink) kiinteän koukun. Mitähän ne kaikki helyt olis maksanut...? Oliskohan ollut sähkösarjoineen jotan nelisen sataa? Koukun mukana tuli tarkka ohje siitä millainen reikä harmaaseen muoviin leikataan ja ylimääräistä ei sitten tosiaan pyydetty leikkaamaan vaan ihan millin tarkkuudella vain sen kokoinen reikä, että kaikki heebelit mahtuivat läpi.

Itse koukun asennukseen ja reiän tekoon meni näin tottumatta vajaa pari tuntia. Sähkösarjanasennus veikin sitten jo kymmenisen tuntia, koska piti opetella miten auton koko sisäpuolen vasemman puolen verhoilu puretaan lattiasta kattoon sekä osa kojelaudasta. Ei mikään ihme, että korjaamo laskuttaa työstä koko päivän asennushinnan.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Karvis

Varsin siisti toteutus, tuota puskurin reikäähän ei edes näe jos ei tajua sitä alkaa etsimään.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

wellup

Kiitos a-holisti, jotain vastaavaa haen itsekin. Niin kuin arvelin, sehän istuu Yetiin kuin nenä (häntä)päähän.

anttipaa

Miten vaikeat nuo sähköt on kytkeä itse? Onko siis kuinka valmiit liittimet, vai pitääkö oikeasti johdottaa jotain? Vaatiiko koodauksen merkkiliikkeessä? Kiinnostaisi itseänikin asentaa. Saksasta irrotettava koukku ja sähköt n.300e, asennettuna laakkoselta 800e.. Auto on itselläni polo, mutta tuskin näissä isoa eroa on.

the_raz

Hei!

Itse laitatin koukun ei-merkkihuollossa loppukesästä, ja hinta pyöreät 500 töineen (PK-Seutu). Heillä ei ilmeisesti ollut VCDS, koska kun kytkin oma piuha kiinni niin löytyi useita eri virheitä jotka osittain oli irroitetun akun jälkiä, mutta myös sitä ettei koukku ollut aktivoitu. En tosin päässyt testaamaan olisiko kaikki valot toimineet ilman aktivoimistakin. Mittaristo ei myöskään antanut mitään virheilmoituksia, joten en osaa sanoa onko VCDS-koodaaminen välttämätöntä.

t.
Matz

Taky

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 11.10.10 - klo:09:42
Itse laitatin koukun ei-merkkihuollossa loppukesästä, ja hinta pyöreät 500 töineen (PK-Seutu).

Koukkupaja -Lauttasaari?

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 11.10.10 - klo:09:42
Mittaristo ei myöskään antanut mitään virheilmoituksia, joten en osaa sanoa onko VCDS-koodaaminen välttämätöntä.

Itselle asennettiin em paikassa koukku Octaviaa ja huollossa selvisi että koukkua ei oltu koodattu autoon, koodaus tehtiin huollossa, mutta mitenkään se ei muuttanut autoa tai virheilmoituksia tms.

Siis koodauksella ei mitään käytännöllistä vaikutusta.

Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

Autoholisti

Koukun johtosarja on oikeastaan niin valmis paketti kuin voi olla. Kolme johtoa kiinnitetään ryöstäjillä. Sitten ovat maadotusjohto, jossa on valmis ruuvilla kiinnitettävä liitin sekä CAN-väyläadapteriin tulevat ja menevät valmiit liittimet.

Inhottavimmat rastit itse johtotöissä ovat johtojen irroitus ja asennus kojelaudan vasemmassa reunassa olevasta sulakerasiasta. Ensinnäkin sulakerasian joutuu purkamaan kahteen osaan ja sinne kun menee about 100 johtoa, on jäykän kuparin suuresta määrästä johtuen sulakerasian pohjan irrottaminen vaikeaa. Sitten pitäisi erikoistyökalulla (jota mulla ei ole) saada johtojen kynnet auki sulkerasiasta. Kaikenmaailman miniruuvareilla johtoja irti jallittelin ja siinä kului aikaa. Tilaa puuhailla sulakerasia ympärillä on puolen kädenpaksuutta... Lopputuloksena kuitenkin koukun sähköt ovat kuin tehdasasenteisessakin ja sulakkeet löytyvät siitä missä auton ohjekirjakin sanoo niden olevan.

Kaikkein kylmivin juttu oli, kun piti kojelaudan alla ryöstäjillä kiinnittää kaksi johtoa kahteen 52-napaiseen/johtoiseen! CAN-mötikkään. Piti vain toivoa, että näki johtojen väriyhdistelmät oikein. Johtoniput olivat myös niin tiheitä, että johtojen teippauksia purkamalla ryöstäjä mahtuu juuri ja juuri sinne sekaan.

Työläin juttu taisi kuitenkin olla takaluukun alueen sekä C- ja B-pilarien verhoilujen irrottaminen lattiamatosta kattoverhoiluun asti sekä tietenkin kynnysverhoilut. Ilman tuota koukulta kojelaudalle menevää johtonippua ei saa vedettyä. Samaten kojelaudasta pitää purkaa ratin alapuoliset alueet sekä vasen pääty. Vähän ongelmia aiheutti myös lisätyn CAN-adapterin sijoittaminen takakontin vasemman kyljen verhoilun alle. Sille ei oikein tahdo olla tarpeeksi tilaa siellä ja verhoilulevyä ei tahtonut saada kiinnitettyä oikealle kohdalleen.

Aikaa paloi pelkän johtosarjan vetämiseen kymmenisen tuntia puolen tunnin ruokatauolla. Ammattiasentajalla siihen menee varmaankin muutama tunti vähemmän mutta aikaa voi silti melkein koko työpäivä mennä.

Auto tarvitsee koodata ymmärtämään koukun olemassaolo mutta sen voi jättää seuraavaan määräaikaishuoltoon ja koodausta ei voi tehdä etukäteen (kokeiltiin huollossa). Kun auton laittoi eka kerran käymään koukun sähköjen asentamisen jälkeen, näytti mittaristo hetken valovikaa mutta pian se katosi ja peräkärryn valot toimivat ihan normaalisti. En tiedä vaikuttaako koodaus siihen, että ESP kytkeytyisi "peräkärryohjelmalle" kun kärryn töpseli kiinnitetään autoon. Luulisi, että se olisi tärkein syy ja toinen on tietenkin se, että auton valojen diagnostiikka ei häiriintyisi kärryn sähköistä.

the_raz

Lainaus käyttäjältä: Taky - 11.10.10 - klo:09:47
Koukkupaja -Lauttasaari?

Itse asiassa Carboys - lähempänä työpaikkaa

wellup

Vetokoukkujuttu meni mielenkiintoiseksi, onko jollain tietoa?
Pyysin tarjousta AD-ketjulta, kundi sanoi etteivät he tee näitä uudempiin auotihin, ei ole laitteita koodausta varten.
(keväällä sama paja antoi pokkana tarjouksen kiinteän koukun asennuksesta.) Merkkiliikkeen huoltopäällikkö sanoi
mitä? - kiinteä koukku, ei niitä Yetiin saa. -Saapas, sanoin. Ai-jaa, hyvä tietää, täytyy selvittää...ja sitten sanoi, että he käyttävät vain omia alkuperäisiä osia (?), voi mennä sekaisin systeemit muilla kun on tämä väylätekniikka...on sattunut tapauksia. Sanoin
että tunnetuilla valmistajilla on merkki ja mallikohtaiset sarjat kyllä. Apua tätä asiantuntemuksen tasoa.
Se on varmasti toista tonnia, jos merkkikorjaamo tekee. Aion vielä kysäistä hyvämaineiselta asennusliikkeeltä, onnistuuko homma
vai ei?
Eli miten on tämän koodauksen ym. sanahelinän kanssa. Mitä ovat arvon foorumilaisten kokemukset, joku on varmasti jälkiasennuttanut Yetiin jo koukun?

Taky

Lainaus käyttäjältä: wellup - 29.12.10 - klo:10:40
Eli miten on tämän koodauksen ym. sanahelinän kanssa. Mitä ovat arvon foorumilaisten kokemukset, joku on varmasti jälkiasennuttanut Yetiin jo koukun?

Yetistä tiedä, mutta 2010 Octaviaan joka lie kokolailla samanmoinen kokoonpano kuin Yetikin asennettiin http://www.koukkupaja.fi/:ssä koukku+sähköt.

Myöhemmin kuin autoon asennettiin tehdas Webastoon Telestart T91 sitä koodatessa Vehon asentaja totesi että - "kas vetokoukkuakaan ei ole koodattu, tehdäänpä se samalla.."

Näin tehtiin, mutta mitään eroa missän ei ollut havaittavissa ennen vs jälkeen em koodauksen.

the_raz

Hei!

itselleni ei ollut myöskään vetokoukun koodausta tehty. Minulla on itselläni VCDS-kaapeli, ja kun kytkin tämän ensimmäisen kerran koukun asennuksen jälkeen löytyi iso pino virhekoodeja, joista suurin osa liittyi siihen että akku oli irroitettu. Muutama koodi liittyen vetokoukkuun toistui, joten kytkin sen itse päälle. Jälkeenpäin harmittaa että olin liian nopea koodauksen kanssa enkä testannut jos peräkärryn valot olisiva toimineet koodauksesta riippumatta.

Kojetaulussa ei näkynyt merkkivaloja, ainoastaan OBD-virhekoodeja oli olemassa.

qwe

Lainaus käyttäjältä: Autoholisti - 11.10.10 - klo:09:51
Koukun johtosarja on oikeastaan niin valmis paketti kuin voi olla. Kolme johtoa kiinnitetään ryöstäjillä. Sitten ovat maadotusjohto, jossa on valmis ruuvilla kiinnitettävä liitin sekä CAN-väyläadapteriin tulevat ja menevät valmiit liittimet.

Kaikkein kylmivin juttu oli, kun piti kojelaudan alla ryöstäjillä kiinnittää kaksi johtoa kahteen 52-napaiseen/johtoiseen! CAN-mötikkään. Piti vain toivoa, että näki johtojen väriyhdistelmät oikein. Johtoniput olivat myös niin tiheitä, että johtojen teippauksia purkamalla ryöstäjä mahtuu juuri ja juuri sinne sekaan

Näisä omissa kieseissä on molemmissa ECS Electronisin sähkövermeet. Näihin ei tullut mitään ryöstäjiä, kaikki on asiallisilla liittimillä.  Aika helppo asentaa, on hyvät ohjeet.
Kärrin valot toimii heti. Koodaus tuli teetettyä vw autolla tuohon Tiguun, ei kyllä vaikuttanut mitään näkyvää muutosta muuhun kuin pankkitiliin -95â,¬.
mm.tutkat eivät mene pois päältä kun kärry on perässä.

On heillä myös Yetiin sähkösarjat.
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

anttito

Onko muut kuulleet, että Yetissä tehdaskoukun myötä autoon tulee tehokkaampi laturi ja isompi akku? Mulle myyjä selitti, että tehokkaampi laturi, jotta asuntovaunun akkuja voi ladata ajossa. Muualta en ole vahvistusta saanut.

Myyjä sanoi kauppoja hieroessamme, että Yetin takuu loppuu, jos asentaa jälkikäteen tarvikekoukun. Meni vähän ohi tarkoittiko takuun loppumista, jos 1)asentaa koukun itse 2)koukku asennetaan jossain ei-merkkihuollossa 3) yleensäkin asennetaan tarvikekoukku, jonka can-boksi ei toimi kuulemma. Peräkärrymoodi esp:ssä jää uupumaan jne.

No otin sitten tehdaskoukun. Osaksi pelottelun takia mutta myös isompi akku ja tehokkaampi laturi kiinnosti webaston takia.

Zaasa

^
Octaviassa ei ainakaan tullut tehdaskoukun yhteydessä isompaa akkua ja laturia,en oikein usko Yetissäkään tulevan.
Octavian tehdasasenteinen koukku maksoi 750â,¬,jälkiasenteisena sama koukku olisi ollut n.1200â,¬.  

JaskaPankuttaja

LainaaOctavian tehdasasenteinen koukku maksoi 750â,¬,jälkiasenteisena sama koukku olisi ollut n.1200â,¬

Viimeksi kun tarjousta kysyin Octaviasta niin jälkiasenteisen olisi kuulemma saanut vähän yli 500 â,¬, kiinteän siis.
Sitä ei tullut tarkennettua että olisiko ollut myyjäliikkeen itsensä asentama, todennäköisesti.

Zaasa

Lainaus käyttäjältä: JaskaPankuttaja - 29.12.10 - klo:15:20
Viimeksi kun tarjousta kysyin Octaviasta niin jälkiasenteisen olisi kuulemma saanut vähän yli 500 â,¬, kiinteän siis.
Sitä ei tullut tarkennettua että olisiko ollut myyjäliikkeen itsensä asentama, todennäköisesti.
Tarkoitin jälkiaseteisella koukulla Octavian alkuperäistä irroitettavaa koukkua,asennus olisi tapahtunut merkkiliikkeessä.Auton mennessä tehdastilaukseen niin otin samalla tehdasasenteisen koukun.
Oletpa saanut edullisen tarjouksen jos hinta sisältää asennuksen,ei ole helpoimpia asennettavia VAG-autoihin.

JaskaPankuttaja

...piti oikein etsiä tuo tarjous sähköpostista...

Koukku oli irroitettava, hinta olikin veroton, muutaman euron yli 500.

Muistin väärin siis, tuosta tuli liki 700 veroineen (ja asennuksineen) .
Pahoittelen mustihäiriötä!

Taky

Lainaus käyttäjältä: the_raz - 29.12.10 - klo:13:02
Jälkeenpäin harmittaa että olin liian nopea koodauksen kanssa enkä testannut jos peräkärryn valot olisiva toimineet koodauksesta riippumatta.

Koodauksella ei mitään vaikutusta peräkärrynvaloihin.

Kun mainitsit noista vikakoodeista niin muistan että Vehon asentaja myös mainitsi niistä ja kertoi kysellessäni liittyvän akun irroitukseen, ei koukun sähköihin itsessään.

Taky

Lainaus käyttäjältä: anttito - 29.12.10 - klo:13:46
Myyjä sanoi kauppoja hieroessamme, että Yetin takuu loppuu, jos asentaa jälkikäteen tarvikekoukun.

Ei ainakaan Octavian takuuseen mitään vaikutusta, 2 * autoa hoivattu takuuseen koukun asennuksen jälkeen.

the_raz

Lainaus käyttäjältä: Taky - 29.12.10 - klo:19:02
Koodauksella ei mitään vaikutusta peräkärrynvaloihin.

Kun mainitsit noista vikakoodeista niin muistan että Vehon asentaja myös mainitsi niistä ja kertoi kysellessäni liittyvän akun irroitukseen, ei koukun sähköihin itsessään.

Olin aikaisemminkin saanut virhekoodeja akun irroittamisesta joten siivosin ne vaan pois suoraan. Kun ajoin diagnostiikan uudestaan sen jälkeen oli taas ilmestynyt uusi virhekoodi:
Address 69: Trailer
Cannot be reached

ja kun kävin valikoista kytkemässä peräkärryn tiedot päälle (kahdestakin eri kohdasta. Tämä tehtiin heinäkuun lopussa joten en ihan tarkkaan muista mihin tein muutoksia) niin tämäkin virhe hävisi ja kaikki toimii. Ilmeisesti jälkiasenteinen koukku ei osaa hallita perävaunun luistoa ESP:n avulla, joten jos paljon aikoo vetää peräkärryä suosittelen tehdasasenteista koukkua - sen yhteydessä tällainen toiminnallisuus on olemassa. 1.2:een (DSG:llä) tämä vaan ei ollut vaihtoehto :(

Edviina

Käsittääkseni se koukun koodaus vaikuttaa ainakin seuraaviin seikkoihin (ainakin Superbissä näin selitti huollon jamppa):
1, peruutustutka tunnistaa kärryn ja menee pois päältä (näkyy mm. soittimen näytössä autona ja kärrynä)
2, ESP käyttäytyy eri tavoin kun autoon on kytketty kärry (ei oo minkäänlaista hajua, että millä tavoin)
3, koodauksen jälkeen auton ajotietokone osaa kertoa kärrystä palaneet polttimot (en tiedä et toimiiko tämä ominaisuus ilman koodausta)

Taky

Lainaus käyttäjältä: Edviina - 30.12.10 - klo:22:21
2, ESP käyttäytyy eri tavoin kun autoon on kytketty kärry (ei oo minkäänlaista hajua, että millä tavoin)

Mistähän se tuon haistelee?

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Taky - 30.12.10 - klo:22:23
Mistähän se tuon haistelee?

Ominaisuus kulkee nimellä yhdistelmävakautus (edit.tämä CCn tiedoista poimittua, mutta eiköhän samasta ole kyse Yetissäkin). Olen ymmärtänyt tuon niiin, että auto huomaa jos vaunu alkaa heittelehtimään ja osaa vakauttaa kulun ESPn avulla. Eiköhän jotkut kiihtyvyys anturit sen huomaa jos auto heilahtelee vaunun takia. Korjatkoon joku jos olen väärässä.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Pekka T

^ Eiköhän siihen riitä autolle tieto siitä, että peräkärryn sähköpistoke on kytketty.
Audi e-tron 55 quattro -20
BMW 328 i xDrive -13

Taky

Lainaus käyttäjältä: Arcca - 30.12.10 - klo:22:49
Eiköhän jotkut kiihtyvyys anturit sen huomaa jos auto heilahtelee vaunun takia. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Jos näin on niin eihän silloin tarvita mitään tietoa kärrynkytkennästä.

Taky

Lainaus käyttäjältä: Pekka T - 30.12.10 - klo:23:48
^ Eiköhän siihen riitä autolle tieto siitä, että peräkärryn sähköpistoke on kytketty.

Mistähän auto sen tiedon saa kun kärryssä ei mitään josta tulisi informaatiota autolle päin?
Haistelee virrankulutusta ja havaitsee sen kasvaneen..., kovin luotettavaa tapa kun ottaa huomioon näiden kevyt kärryjen valojen vikaantumisasteen liikenteessä.

Karvis

Tänään postilaatikkoon tipahtaneessa Skoda magazinessä oli pieni tiivistelmä tuosta kärrynvakautuksesta, Skoda käyttää siitä nimeä TSA(trailer stabilization assistant).

Lainaus käyttäjältä: Taky - 31.12.10 - klo:11:29
Mistähän auto sen tiedon saa kun kärryssä ei mitään josta tulisi informaatiota autolle päin?
Haistelee virrankulutusta ja havaitsee sen kasvaneen..., kovin luotettavaa tapa kun ottaa huomioon näiden kevyt kärryjen valojen vikaantumisasteen liikenteessä.

Liekkö siellä peräkärryn pistokkeessa kytkin tätä varten, monessa merkissä näin on mutta en tiedä Skodasta.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Taky

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 31.12.10 - klo:16:11
Liekkö siellä peräkärryn pistokkeessa kytkin tätä varten, monessa merkissä näin on mutta en tiedä Skodasta.

Siis mekaaninenkatkaisija, ei ole, ihan normi 7-napainen rasia on.

Homer

Vien tammikuussa Yetin Koukkupajaan peräkoukun asennusta varten - tarkalleen ottaen tällaista tilattu/luvattu:

"irrotettava peräkoukku, sisältäen ajonvakautus-ohjelmoinnin"

tiedä sitten onko Yeti niin erikoinen ettei tuo "yhdistelmä" -ajonvakautus toimisi ilman tehdasasennusta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy