Octavia II ja lisävalot

Aloittaja CRG, 07.11.15 - klo:17:08

« edellinen - seuraava »

CRG

Tuli hankittua vanhojen lisäpitkien tilalle järeämmät valot. Ongelmaksi muodostuikin valojen kiinnittäminen skodan keulalle fiksusti, koska maski aukeaa konepellin mukana. Valot on nyt asennetuna rekisterikilven taakse laitettavalla valoraudalla ja konepellin saa juuri avattua ja suljettua.
Seuraava ongelma onkin valojen tukeminen, raskaammat xenon valot tuntuvat tärisevän ajossa. Maskin aukeamien konepellin mukana aiheuttaa tietenkin ongelman valojen tukemisen kanssa. Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa ja miten olette ratkaisseet sen?

CRG

E-mies

Joo niin tarttet. Nuo on hyvät. Jätä tarpeeksi säätövaroja niin voit ruuvata valoja alemmas kun on perä täynnä tavaraa.

Archie

Tuskin tätä ketjua tarvii poistaa, nimittäin Ocun keula on lisävalojen kannalta kiitettävän hankala. Tehokkaiden valojen siistin näköinen asennus on liki mahdoton, ainakin sivusta katsottuna, ja konepesun kestävästi.

Olen jo parissa muussa keskusteluketjussa asiaa pohdiskellutkin, mutta jatkan vielä tänne Ocu II-osastollekin. Onko siis kukaan sovitellut LED-paneelilisävaloja Octavia (scout vm. -11) II:n keulalle? Yksi paneeli rekisterikilpitelineeseen ja toinen sen alapuoliseen maskin ritiläaukkoon? Viimemainitun joutunee ainakin osittain upottamaan ritilään. Olisivat siis päällekkäin. Määräyksetkin täyttyvät: parillinen määrä ja symmetrinen asennus.

Villem

Ratkaisin lisävalojen tuennan näin:

Valot ovat Bosch 225:set ja ovat kiinni rekisteri kilven taakse tulevassa kiinnityslevyssä. Valojen tukirauta on 5mm lattarautaa ja kiinni puskurin kiinnitysruuveilla.
Konepelti mahtuu aukeamaan ja valot ovat tukevasti kiinni.

CRG

Fiksun olonen asennus  :). Omat nbb:n xenonit on sen verran isot syvyyssuunnassa, että taakse ei parane laittaa yhtään ylimääräistä. Ovat nyt kilpitelineellä kiinni ja konepellin saa kyllä auki mutta osuu hieman valoihin. Pitäisi laittaa kilpitelineen pultteihin leveät prikat niin saisi tuotua telinettä tarvittavat millit eteenpäin. Valoihin olen kyllä tyytyväinen, ero edellisiin rallye ff1000 halogeeneihin on kuin yöllä ja päivällä  ;D

MiJuPe

Suosittelen noita CRG:n laittaman linkin tuki tankoja. Tangothan voi laittaa umpion vähän yläpuolellekki. Itellä ei oo kakkos ocussa tukeja olleskaa vaikkakin ne niitä tarttee mut eipä sillä ajellakkaan hirveenä pimeällä.. audiin laitoin jossa myös nousee maski mukana niin rosteri tangon (joita löytyy autotarvike liikkeistä lisävalojen tarvikkeista)  lamppujen takaa(3kpl lamppuja) ja ulonmaisiin nuo pika kiinnike tuet.. hyvä tuli eikä tärrää..
Skoda Octavia 2.0FSI elegance AUT. & Audi A4 B6 1.8t avant quattro

Ex.Skoda Octavia 2.0TFSI RS.

isoaisa

Kuulin tässä tänään että aina kun Can väylä autoon asentaa lisävalot niin pitäs laittaa rele joissa 85 ja 86 navan välillä on diodi. Mulla tällähetkellä ei oo ja toimii moitteettomasti

jonze

Lainaus käyttäjältä: CRG - 07.11.15 - klo:18:39
Tarviin tämmöset tukitangot. http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/tukitankosarja_2kpl_pyoereae_musta_pikakiinnityksellae-p-35036-79/

Ylläpito voi poistaa ketjun jos näkevät sen aiheettomaksi  :)

kertokaas miten noi eroaa tavallisista tukiraudoista ? Tarviisin ledi pitkien tueksi jotain, ei uskalla mennä pesuun ilman tukia ja talvel vähä nihkee pestä pihalla autoa

Valot siis tälläset
hommat ovat paskoja, mutta niin ovat miehetkin

www.amasennustiimi.fi

www.ccldesign.fi

duke7

Lainaus käyttäjältä: jonze - 18.11.15 - klo:09:36
kertokaas miten noi eroaa tavallisista tukiraudoista ? Tarviisin ledi pitkien tueksi jotain, ei uskalla mennä pesuun ilman tukia ja talvel vähä nihkee pestä pihalla autoa

Valot siis tälläset

Noiden toisessa päässä on pikalukot joten sen pään saa helposti irti maskista. Samanlainen haarukkapää siis kuin vaikka paineilmasylintereissä yleisesti käytössä. Toisessa päässä on kuulatappinivel tai mikä sen nimi nyt onkaan. Välissä kierretankoa.
Mulla on käytössä itse osista kasatut vastaavat ja noilla saa kyllä valojen koron tarkasti säädettyä ja helppo muuttaa jos on vaikka paljon kuormaa.

jonze

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 18.11.15 - klo:11:09
Noiden toisessa päässä on pikalukot joten sen pään saa helposti irti maskista. Samanlainen haarukkapää siis kuin vaikka paineilmasylintereissä yleisesti käytössä. Toisessa päässä on kuulatappinivel tai mikä sen nimi nyt onkaan. Välissä kierretankoa.
Mulla on käytössä itse osista kasatut vastaavat ja noilla saa kyllä valojen koron tarkasti säädettyä ja helppo muuttaa jos on vaikka paljon kuormaa.

aa okei nyt selvis, kiitos  :)

www.amasennustiimi.fi

www.ccldesign.fi

mehtäkonekuski

Mistäs olette vetäneet katkaisian konehuoneesta sisälle. Ei ymmärtääkseni montaa reikää tuolla ole mistä sais mahtuun näppärästi tuleen... Autona tosiaan 2010vm octavia combi.

mehtäkonekuski

Unohtui myöskin kysyä että oletteko ottaneet herätteen siltä "isolta" johtonipulta mikä tulee umpioon kiinni vai suoraan pitkien valojen johdoilta? Ja miten olette ottaneet siltä johtonipulta, johto poikki, liitin väliin periaatteella?

Villem

Umpion sisältä, vasemmanpuolen pitkän polttimonliittimestä otin haaroitus abikolla herätteen releelle.
Katkaisijaa en laittanut, lisävalot toimii aina kun pitkät on päällä.

mehtäkonekuski

Lainaus käyttäjältä: Villem - 27.11.15 - klo:00:10
Umpion sisältä, vasemmanpuolen pitkän polttimonliittimestä otin haaroitus abikolla herätteen releelle.
Katkaisijaa en laittanut, lisävalot toimii aina kun pitkät on päällä.

Oletan että sultakin löytyy FL mallin ocu? Kauanko sulla on ollut lisävalot siinä käytössä? Meinaa mulla meni xenon muutossarjan takia keskuselektroniikka boksi rikki. Ei kuulemma kovin paljoa tykkää että niihin pitkien valojen polttimon piuhoihin kosketaan.

mabe

Xenonsarjat vähän eri juttu ehkä ka jovemmat auton sähkoille.

Mulla paksusta umpiolle tulevasta nipusta ryöstäjällä heräte, ei diodia välissä ja katkaisija tuotu sisään akun alta kulkevan paksun johtonipun kanssa samasta reiästä sisään, nappi kiinni kuskin jalkatilan minilaatikossa.

jonze

Eipä sopinut mun ledi pitkiin noin tuet,oli liian isolla kierteellä noi tuet. eli jos joku tarvii, löytyy yhet ylimääräset käyttämättömät ja halvemmal ku tuolt sivuilt. kyseessä siis nämä: http://www.jussinmaki.net/verkkokauppa/tukitankosarja_2kpl_pyoereae_musta_pikakiinnityksellae-p-35036-79/

www.amasennustiimi.fi

www.ccldesign.fi

VAGkilainen

Ei matka tapa vaan vauhti. Pätee liikuntaan ja autoiluun.

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 184 4x4 RS

Villem

Lainaus käyttäjältä: mehtäkonekuski - 27.11.15 - klo:00:27
Oletan että sultakin löytyy FL mallin ocu? Kauanko sulla on ollut lisävalot siinä käytössä? Meinaa mulla meni xenon muutossarjan takia keskuselektroniikka boksi rikki. Ei kuulemma kovin paljoa tykkää että niihin pitkien valojen polttimon piuhoihin kosketaan.

Mulla ei ole FL mallia vaan ihan tavallinen vm.2006. Mulla on ihan tavallisilla 100w halogeeni polttimoilla olevat lisävalot.
Luovuin xenon muutossarjojen käytöstä edellisen auton aikana, joka meni aina vikatilaan kun laittoi pitkät päälle. Auto oli Opel Vectra B vm.2000.
Luulempa että keskuselektroniikanboksi hajosi muutossarjan aiheuttaman sähköhäiriön ansiosta.
Minulla on lisävalot ollut loppukesästä asti, eikä herätejohdossa ole diodia ja rele on ihan tavallinen rele. Auto ja valot ovat toimineet tähän asti moitteetta.
Lisävaloja asentaessa ajattelin aluksi ottaa herätteen umpioon tulevalta paksulta johdolta rosvoliittimellä. Jotenkin vaan pidin parempana vaihtoehtona haarottaa umpionsisällä polttimon liittimestä heräte. Helppo myöskin poistaa ylimääräiset johdot kun lisävalot ottaa kesäksi pois.

Neliveto

Lainaus käyttäjältä: mehtäkonekuski - 26.11.15 - klo:23:29
Mistäs olette vetäneet katkaisian konehuoneesta sisälle. Ei ymmärtääkseni montaa reikää tuolla ole mistä sais mahtuun näppärästi tuleen... Autona tosiaan 2010vm octavia combi.
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=17645.msg403788#msg403788
-Jani-

Octavia Combi Style 1.5 TSI eTEC DSG MY23

ex VAG:
Octavia Combi 1.0 TSI Style DSG MY17
Fabia RS 1.4 TSI DSG MY11
Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Elegance DSG MY10
Octavia Combi 1.9 TDI 4X4 Elegance MY07

mehtäkonekuski

No kylläpä nyt menee vaikeeks tää asennus taas. Ilmeisesti noiden pikakiinitteisten tukitankojen olis ideana tulla tuohon maskiin ja lisävaloon kiinni? Ei siten kun kuvittelin että tulis siitä maskin ritilöiden välistä sieltä konehuoneesta...

Villem

Lainaus käyttäjältä: mehtäkonekuski - 02.12.15 - klo:16:39
Ei siten kun kuvittelin että tulis siitä maskin ritilöiden välistä sieltä konehuoneesta...
Näin minäkin haaveilin, mutta mahdottomaksi jäi jos meinaa saada konepellin auki nätisti.
Minä tein aluksi pikakiinnike raudat, mutta hylkäsin ne. Mietin vieläkin, että jos avaan epähuomiossa pellin irroittamatta pikakiinnikettä hajoaako maski vai valot. Ja jos irroittaa pikakiinnikken joutuuko valot säätää taas uudestaan. No tämä on tätä pessimistin ajattelua.

mehtäkonekuski

Lainaus käyttäjältä: Villem - 04.12.15 - klo:20:28
Näin minäkin haaveilin, mutta mahdottomaksi jäi jos meinaa saada konepellin auki nätisti.
Minä tein aluksi pikakiinnike raudat, mutta hylkäsin ne. Mietin vieläkin, että jos avaan epähuomiossa pellin irroittamatta pikakiinnikettä hajoaako maski vai valot. Ja jos irroittaa pikakiinnikken joutuuko valot säätää taas uudestaan. No tämä on tätä pessimistin ajattelua.

No tällähetkellä tilanne nyt tämä että NBB 225 alpha lisärit keulalla kiinni niinkuin pitääkin. Konepelti mahtuu avautuun, joskin ottaa hieman valoihin kiinni muttei pahasti. Laitan kuvia kiinityksistä jossain vaiheessa.

CRG

^Täällä samat valot keulalla ja kilpitelineen kanssa konepelti hipoo avatessa valoja. Tukitangot asensin edestäpäin katsottuna viistoon auton omia umpioita kohden. Porasin maskin ripoihn sopivalle kohdalle reijät ja laitoin mutterilla kiinni. Toistaiseksi ovat aiankin pysyneet kiinni eivätkä tärise ja poraamani reikiäkään ei varmaan kesällä huomaa kunnes läheltä katsoessa.

mehtäkonekuski

Lainaus käyttäjältä: CRG - 04.12.15 - klo:22:37
^Täällä samat valot keulalla ja kilpitelineen kanssa konepelti hipoo avatessa valoja. Tukitangot asensin edestäpäin katsottuna viistoon auton omia umpioita kohden. Porasin maskin ripoihn sopivalle kohdalle reijät ja laitoin mutterilla kiinni. Toistaiseksi ovat aiankin pysyneet kiinni eivätkä tärise ja poraamani reikiäkään ei varmaan kesällä huomaa kunnes läheltä katsoessa.

Itse laitoin tukitankojan toiset päät sinne maskien ripojen yläreunaan. Sinne ei nää muutakun katsomalla suoraan ylös siitä maskista. Hyvin suuniteltu skodalla tuo maski ;)

mehtäkonekuski

Tuossa kuvia tukitankojen asennuksesta. Valot ottaa maskiin kiinni aina kun konepellin avaa, mutta valot jää silti samaan asentoon kun tangot laittaa taas kiinni.

http://imgur.com/a/qf0pV

127

Itse olen toteuttanut asennuksen niin, että tein rosterisen raudan joka lähtee konepellin sisäpuolelta, laskeutuu maskin takaa ja maskin alta ulos. Valot siis ovat konepellissä kiinni. Tuet ovat kiinnitettynä samaiseen rautaan maskin takana. Vaatii pikkuisen enemmän nikkarointia.

Iso-Jaska

Perkule kun en lukenut tätä topikkia ennenkuin aloin asentaa pre-faceliftistä purkamaani valorautaa autoon... eihän se heittämällä mennytkään..

SKODA OCTAVIA SCOUT -15
SEAT LEON ST 1.6 TDI 4Drive -14 (CLHA)
Honda CR-V
Ex VAG:t: T5 Multivan -06 (BNZ), Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Ambiente -10 (CAYC), Octavia HB 1.9 TDI Ambiente -07 (BXE), Octavia Combi 1.9TDI Ambiente -03 (ASV), Cordoba 1.9 TDI Stella -00 (AGR), Polo 6N 1.3i -95 (ADX), Jetta 1.6 TDIC -88, Audi 80 1.6D -84

Amboss

Onko arvon jäsenet porailleet valotelineen kiinnityksen ihan puskuripalkin läpi asti näissä pre-FL Octavioissa? Ja kuinka pitkän pultin tuonne saa varata vai meniskö ihan poraruuvilla? Tällä hetkellä oma valoteline on periaatteessa pelkän puskurin varassa eli pultit vain puskurin läpi. Keulalla killunut 3 kpl NBB Alphoja ja vähän saisi tukevuutta lisätä kilvenalustelineen suhteen. Kiitos.

-Juha

Iso-Jaska

Onneksi menikin niin kevyesti, että kilpiteline nurinniskoin ja kilven sijoitus alaritilään. Sattui olemaan purkki auton sävyistä kilikalia, niin maalasin rosteritelineen ja ruuvinkannat oikein korinväriseksi :)

Ite oon kiinnittänyt nuo kilpitelineet ihan puskurin muovin läpi ruuveilla (6-8 kpl) ja taakse jousilevyt.

SKODA OCTAVIA SCOUT -15
SEAT LEON ST 1.6 TDI 4Drive -14 (CLHA)
Honda CR-V
Ex VAG:t: T5 Multivan -06 (BNZ), Octavia Combi 1.6 TDI CR DPF Ambiente -10 (CAYC), Octavia HB 1.9 TDI Ambiente -07 (BXE), Octavia Combi 1.9TDI Ambiente -03 (ASV), Cordoba 1.9 TDI Stella -00 (AGR), Polo 6N 1.3i -95 (ADX), Jetta 1.6 TDIC -88, Audi 80 1.6D -84

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy