Bensakoneet myös huijattuja

Aloittaja Iero, 04.11.15 - klo:09:17

« edellinen - seuraava »

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.15 - klo:20:12
Joo.. helppo laskea, mutta maksajan roolista voi tulla kiistaa & jonkinmoista kuormitusta eri oikeusasteisiin.
Jos Trafi laskuttaa, veroista vastaa aina ja joka ainoassa tapauksessa ikuisesti auton haltija/omistaja. Jos hänen mielestään maksajaksi kuuluisi joku muu taho, se on hänen oma yksityisasiansa laskuttaa tuo sitten edelleen tältä taholta ja mahd. riidat ratkaista oikeudessa tms. Trafi ei tähän kuvioon mitenkään enää liity 8)

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 08.11.15 - klo:20:12
Dieseliähän suositaan jo, sekä co2 pohjaisissa veroissa, että polttoaineverossa. Polttoainevero voisi olla sama kuin bensalla ja käyttövoimavero pois, kuten edellä todettiin.
Polttoainevero samoin perustein kuin dieselillä, käyttövoimavero pois. Se että dieseliä verotetaan kevyemmin CO2-pohjaisesti, johtuu juurikin tuosta dieselin paremmasta hyötysuhteesta ja juuri siksi nykysysteemin tulisi muuttua, jotta dieseleiden osuutta liikenteessä saataisiin kasvatettua merkittävästi nykyisestä ja näin liikenteen kokonaispäästöt CO2 myös tipahtaa 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

Polttoaineiden hinta pitää olla suurinpiirtein samalla tasolla kuin naapurimaissa. Muuten alkaa esiintyä samanlaista ongelmaa kuin jo nyt on rajaseudulla. Siksi jonkunnäköinen vuotuinen ajoneuvovero on paikallaan. Se pitääkö ajoneuvon käyttöveron olla päästöihin sidottu vai esim istuimien määrään, kannattaa harkita ja miettiä. Päästöjä rajoittava osuus hoituisi polttoaineveron avulla, mutta autojen kokoa ja painoa voisi rajoittaa vaikka tällä istuinten käyttöverolla. :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:09:00
Päästöjä rajoittava osuus hoituisi polttoaineveron avulla, mutta autojen kokoa ja painoa voisi rajoittaa vaikka tällä istuinten käyttöverolla. :)

Käyttövoimaverohan on nimenmaan tälläinen komponentti, sen pohjana kun on ajoneuvon kokonaismassa ja vero maksetaan tuon ajoneuvon omistamisesta, ajettiin sillä sitten 1 tai 1000 km päivässä - ja juuri siksi tästä polttoaineiden hinnoittelua vääristävästä tekijästä tulisikin päästä pikimmiten eroon! Kyllä se raskaan auton omistajaa kirpaisee jo ihan riittävästi kun ostelee ne polttoaineensa siihen suuriruokaiseen autoonsa, ei sen omistamisesta tartte vielä erikseen rokottaa >:(

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Ohikulkija

Lainaa
Vs: Uusi A3 2011/12
« Vastaus #4476 : 03.02.14 - klo:15:36 »
A3 1.8TFSI quattro s-tronic-tekniikan CO2 laskenut 152 -> 149. Koskee kaikki korimalleja.

Ou nou! Ei kai tässäkin tapauksessa tehty "temput" Ei kai sentään  :-\

kt

Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 09.11.15 - klo:09:09
Käyttövoimaverohan on nimenmaan tälläinen komponentti, sen pohjana kun on ajoneuvon kokonaismassa ja vero maksetaan tuon ajoneuvon omistamisesta, ajettiin sillä sitten 1 tai 1000 km päivässä - ja juuri siksi tästä polttoaineiden hinnoittelua vääristävästä tekijästä tulisikin päästä pikimmiten eroon! Kyllä se raskaan auton omistajaa kirpaisee jo ihan riittävästi kun ostelee ne polttoaineensa siihen suuriruokaiseen autoonsa, ei sen omistamisesta tartte vielä erikseen rokottaa >:(

Ehkä oikeudenmukaisempi pohja vuotuiselle käyttöverolle olisi veroperusteen sitominen auton ilmanvastuskertoimeen. :)
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: kt - 09.11.15 - klo:09:42
Ehkä oikeudenmukaisempi pohja vuotuiselle käyttöverolle olisi veroperusteen sitominen auton ilmanvastuskertoimeen. :)

No sinällään mun puolesta se on vähän se ja sama vaikka ajoneuvoveron perusosa olisi sidottu auton väriin, big deal. Ainoa edellytys on että se menee sitten tasan kaikista autoista samoilla perusteilla, niiden käyttövoimasta riippumatta. Tämä on se ainut vaihtoehto tasapäistää nuo polttoaineet ja antaa kansalle se vapaus valita haluamansa. Mitä v...n merkitystä sillä kellekään on jos ajaa vähän, valitse bensa ja jos ajat paljon, valitse diesel. Tuo käyttövoimaverohan on ihan täysin keinoteikoinen, polttoaineiden keskinäistä kilpailua vääristävä keksintö! >:(

Kyllähän ne kumipyörät pyörii ja rahti liikkuu Keski-Euroopassakin, jossa on bensalla, dieselillä, kaasulla, vedyllä... kaikilla ihan vain se pumppuhinta veroineen ja se siitä, ilman mitään vuotuisia käyttövoimaveroja. Miksi se sama ei voisi toimia täälläkin? ???

Ja tosiaan nyt kun Euro6 myötä tuo päästöpuolikin on rajoitettu about samoihin, polttoaineesta riippumatta, niin ei noita keinotekoisia markkinavääristäjiä voi millään eco-kortillakaan perustella. Pikemminkin päin vastoin, nimenomaan tuo eco-kortti suosisi dieseliä 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

kt

Joo, siis saasteiden ja päästöjen minimointiin riittää energiasisältöön perustuva polttoainevero. Mutta itse ajoneuvon koon, painon, korkeuden, istuin- ja rengasmäärän suitsimiseen tarvitaan vuotuinen käyttömaksu. Ne ajoneuvot kun ovat aina jalankulkijoiden, junien, raitiovaunujen ja hiihtäjien tiellä ja aiheuttavat melua. Siksi se käyttömaksu.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

tet

Lainaus käyttäjältä: exlex - 08.11.15 - klo:16:32
Tuli vain mieleen, että Mersu narahti jopa 50% kulutuksen ylittämisellä -> tarkoittaa suoraan että CO2 päästöt kasvaa ihan hurjasti. Miksi näihin muihin automerkkeihin ei kiinnitetä huomiota, kun ne on kaikki muutkin narahtanut kiinni.

Ei Mersu tai kukaan muukaan ole narahtanut kiinni mistään huijauksesta. Päästöjen ero normaaliajossa testiin verrattuna ei ole huijausta, se on "optimointia". VW on ainoja joka on narahtanut (tai ainakin ainoa joka on tunnustanut) aktiivisesta huijaussoftasta joka kytkee normaaliajossa pois päältä sellaisia päästöjä rajoittavia laitteistoja, jotka ovat päällä testissä. Muiden "narahtaneiden" tapauksessa on kyse jostain muusta, tai ainakaan noista ei ole löytynyt vielä ohjelmaa joka kytkisi jotain pois päältä normaaliajossa. Kenties pian löytyy, mutta vielä ei ainakaan minun silmiini ole osunut uutista että sellaisia olisi löytynyt kuten VW:ltä.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

JaniKuula

En minä ainakaan suomen uutislähteiden mukaan ole lukenut että VW olisi bensakoneissa käyttänyt huijausohjelmaa. Vaan ovat testeissä teippailleet autoa. Lisänneet ilmanpaineita yms yms. Eli testeissä saatu tulos ei ole pätevä. Näin minä sen ymmärsin...
Ajossa: Audi A4 Sedan 2.0 TDI Quattro (140kw) + Stronic
Audi A4 Avant 2.0 TDI Man. 2008 (B8)

mattinen

#129
Lainaus käyttäjältä: tet - 09.11.15 - klo:12:05
Ei Mersu tai kukaan muukaan ole narahtanut kiinni mistään huijauksesta. Päästöjen ero normaaliajossa testiin verrattuna ei ole huijausta, se on "optimointia". VW on ainoja joka on narahtanut (tai ainakin ainoa joka on tunnustanut) aktiivisesta huijaussoftasta joka kytkee normaaliajossa pois päältä sellaisia päästöjä rajoittavia laitteistoja, jotka ovat päällä testissä. Muiden "narahtaneiden" tapauksessa on kyse jostain muusta, tai ainakaan noista ei ole löytynyt vielä ohjelmaa joka kytkisi jotain pois päältä normaaliajossa. Kenties pian löytyy, mutta vielä ei ainakaan minun silmiini ole osunut uutista että sellaisia olisi löytynyt kuten VW:ltä.

Juuri näin. Ketään ei varmasti kauheasti yllätä se, että valmistajien (siis muidenkin kuin VW) ilmoittamissa päästö- ja kulutusarvoissa on tiettyä optimismia elävän elämän ajotilanteisiin verrattuna. Teoriassa voitaisiin ajatella, että verottaja kiinnostuisi jo tästä epätarkkuudesta. Todennäköisesti asia ei kuitenkaan olisi vaivan väärtti. Käytössä pitäisi olla jokin luotettava oma testausmenetelmä, ja koska valmistajien antamat arvot eivät todennäköisesti kuitenkaan olisi aivan tolkuttomasti pielessä, ei vaivaa kannattaisi nähdä. Sinänsä olisi tietysti kuluttajan näkökulmasta mielenkiintoista tietää, "optimoivatko" jotkut valmistajat kenties enemmän kuin toiset. Esimerkiksi TM:n testien kulutuslukemat voivat kai antaa tässä jotakin osviittaa, mutta ovatko nekään täysin vuodesta toiseen vakioidut, mene ja tiedä.

Tästä bensakonejupakasta on toistaiseksi ollut tarjolla kohtuullisen niukasti tietoa. Kyse näyttäisi olevan ACT-moottoreista, mutta mikä niiden osalta tarkkaan ottaen mättää, siitä ei tietoa ole toistaiseksi annettu. Joka tapauksessa Suomessa Audin sivuilta A3:n konfiguraattorista COD-moottori näyttää nyt poistuneen. Lieko sitten kyse jostain muusta, sillä Saksan figuraattorissa se vielä on, samoin Suomessa Super-B:n yhteydessä. VW:n figuraattorissa ACT-moottorit ovat mukana, mutta "[v]arotoimenpiteenä ilmoitamme, että jotkut nettisivustolla mainitut CO2-päästöt ja polttoaineenkulutusarvot ovat parhaillaan tarkistuksessa. Päivitämme arvot tarpeen mukaan tarkistusprosessin päätyttyä".

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 09.11.15 - klo:13:51
Tästä bensakonejupakasta on toistaiseksi ollut tarjolla kohtuullisen niukasti tietoa. Kyse näyttäisi olevan ACT-moottoreista, mutta mikä niiden osalta tarkkaan ottaen mättää, siitä ei tietoa ole toistaiseksi annettu.
Mielestäni saatavilla olevilla tiedoilla saa jo varsin tarkan kuvan tilanteesta.
https://www.bildpl.us/geld/wirtschaft/volkswagen/schummler-bricht-sein-schweigen-43310766.html

LainaaDer Mitarbeiter der Abteilung Forschung und Entwicklung berichtete seinem Vorgesetzten vom großangelegten CO2-Betrug. Die Techniker hätten mit diversen unerlaubten Maßnahmen die Werte manipuliert, zum Beispiel durch einen höheren Reifendruck von mehr als 3,5 bar. Daneben sei auch Diesel ins Motoröl gemischt worden, damit der Motor besser läuft und weniger Sprit verbraucht. Die geschönten Testberichte seien dann ans KBA geschickt worden.

https://www.bildpl.us/geld/wirtschaft/volkswagen/schummler-bricht-sein-schweigen-43310766.html

TTO

Lainaus käyttäjältä: JaniKuula - 09.11.15 - klo:13:16
En minä ainakaan suomen uutislähteiden mukaan ole lukenut että VW olisi bensakoneissa käyttänyt huijausohjelmaa. Vaan ovat testeissä teippailleet autoa. Lisänneet ilmanpaineita yms yms. Eli testeissä saatu tulos ei ole pätevä. Näin minä sen ymmärsin...

Jos Iltalehti uutislähteeksi hyväksytään, niin

http://www.iltalehti.fi/autot/2015110420612200_au.shtml


mattinen

#132
Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.11.15 - klo:14:16
Mielestäni saatavilla olevilla tiedoilla saa jo varsin tarkan kuvan tilanteesta.
https://www.bildpl.us/geld/wirtschaft/volkswagen/schummler-bricht-sein-schweigen-43310766.html
Ehkä, jos omaa riittävän hyvän saksankielen taidon. Omani rajoittuu vain alkeisiin, ja Google-käännökset ovat hieman liian tulkinnanvaraisia. Mutta kieltä paremmin taitavat varmasti auttavat tässä. Käykö tekstistä ilmi, että myös bensamoottoreihin on asennettu jonkin huijaussofta? Siitähän tässä taisi viimeksi olla kyse.

Lainaus käyttäjältä: TTO - 09.11.15 - klo:14:17
Jos Iltalehti uutislähteeksi hyväksytään, niin
http://www.iltalehti.fi/autot/2015110420612200_au.shtml
Jutussa todetaan, että "Volkswagen-konsernin hiilidioksidipäästöjen manipulointi koskee noin 800 000 konsernin autoa. Saksalaisen Bild-lehden mukaan kyseessä ovat sylinterien lepuutusjärjestelmällä varustetut 1.4 TSI moottorit." Tarkoittaako manipulointi samaa kuin huijaussoftan asennus, vai onko kyse jostain muusta? Eli ACT-bensamoottoreihin liittyy jotakin hämärää, se on tosiaankin jo selvää. Mutta minkä tyyppisestä "hämäryydestä" nyt on kyse, sitä tässä kyselen.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 09.11.15 - klo:14:28
Ehkä, jos omaa riittävän hyvän saksankielen taidon. Omani rajoittuu vain alkeisiin, ja Google-käännökset ovat hieman liian tulkinnanvaraisia. Mutta kieltä paremmin taitavat varmasti auttavat tässä. Käykö tekstistä ilmi, että myös bensamoottoreihin on asennettu jonkin huijaussofta? Siitähän tässä taisi viimeksi olla kyse.
Jutussa todetaan, että "Volkswagen-konsernin hiilidioksidipäästöjen manipulointi koskee noin 800 000 konsernin autoa. Saksalaisen Bild-lehden mukaan kyseessä ovat sylinterien lepuutusjärjestelmällä varustetut 1.4 TSI moottorit." Tarkoittaako manipulointi samaa kuin huijaussoftan asennus, vai onko kyse jostain muusta? Eli ACT-bensamoottoreihin liittyy jotakin hämärää, se on tosiaankin jo selvää. Mutta minkä tyyppisestä "hämäryydestä" nyt on kyse, sitä tässä kyselen.

Volkkari on aiemmin ilmoittanut, että ko. TSI-moottorilla varustettu auto tuottaa esim. 120 g/km päästöjä. Autot on tyyppihyväksytty tuolla arvolla ja autoja on verotettu sen mukaan. Nyt sitten Volkkari on uusissa tutkimuksissaan huomannut, että tuottaakin 125 g/km, joten on veroa on peritty liian vähän.
VW Passat Variant GTE

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 09.11.15 - klo:14:35
Volkkari on aiemmin ilmoittanut, että ko. TSI-moottorilla varustettu auto tuottaa esim. 120 g/km päästöjä. Autot on tyyppihyväksytty tuolla arvolla ja autoja on verotettu sen mukaan. Nyt sitten Volkkari on uusissa tutkimuksissaan huomannut, että tuottaakin 125 g/km, joten on veroa on peritty liian vähän.

Vielen danke, aber tämän verran jopa minä olen ymmärtänyt  ;). Olen nyt kiinnostunut siitä, millä menetelmällä mahdollinen huijaus on toteutettu bensamoottoreissa. Dieselautoissa moottoriin oli liitetty ohjelmisto, jonka avulla se saatiin toimimaan testeissä ympäristöystävällisemmällä tavalla. Minulle ei ole toistaiseksi selvinnyt, miten VW on menetellyt bensamoottoteiden kohdalla. Onko nytkin käytetty jotain "huijausohjelmistoa"? Jos taas kyse on siitä, että koeolosuhteissa saadut kulutus- ja päästölukemat poikkeavat käytännön ajotilanteiden lukemista, niin tämä ongelmahan ei varmaankaan voi koskea ainoastaan ACT-moottoreita eikä liioin vain VW:tä.

Herr K

Eipä tuossa käsittääkseni mistään menetelmästä ole kyse, vaan väärien testitulosten ilmoittamisesta eli suomeksi sanottuna valehtelusta. Aiemmin Volkkari on ilmoittanut, että päästöt ovat vaikka sen 120 g/km, mutta nyt sitten ovatkin huomanneet ilmoittaneensa liian alhaisia arvoja. Ehkäpä pelkäsivät, että jäävät kiinni tuostakin, joten päättivät nyt sitten ilmoittaa itse arvojen olleen virheellisiä. Pienempi pahahan tuo on, kuin että joku ulkopuolinen olisi sen huomannut.

Esim. Golfin kohdalla ilmoitettu päästöero 103 kW ACT-koneen ja vastaavan koneen ilman ACT:tä oli muistaakseni 6 g/km eli ACT-koneen päästöt ovat pienemmät. Todellisuudessa ero onkin ehkä ollut pienempi. Jotta ACT-koneen lisähinta ja siihen käytetyt tuotekehitysrahat on voitu perustella, niin on ilmoitettu todellisuutta isompi ero...
VW Passat Variant GTE

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 09.11.15 - klo:15:39
Eipä tuossa käsittääkseni mistään menetelmästä ole kyse, vaan väärien testitulosten ilmoittamisesta eli suomeksi sanottuna valehtelusta. Aiemmin Volkkari on ilmoittanut, että päästöt ovat vaikka sen 120 g/km, mutta nyt sitten ovatkin huomanneet ilmoittaneensa liian alhaisia arvoja. Ehkäpä pelkäsivät, että jäävät kiinni tuostakin, joten päättivät nyt sitten ilmoittaa itse arvojen olleen virheellisiä. Pienempi pahahan tuo on, kuin että joku ulkopuolinen olisi sen huomannut.

Jos näin on, niin sitten kyse on toisentyyppisestä asiasta kuin dieselautoissa. Eli VW on ilmoittanut ACT-moottoreille pienemmät päästöt/kulutuksen kuin mitä se omissa mittauksissaan on noille moottoreille arvoiksi saanut. Moottoria ei siis ole manipuloitu antamaan tietynlaisia tuloksia testitilanteissa.  Tuon yhden lehden juttussa todettiin, että "Volkswagen-konsernin hiilidioksidipäästöjen manipulointi koskee noin 800 000 konsernin autoa." Tuosta "manipuloinnista" ainakin minulle syntyi sellainen kuva, että kyse olisi ollut jostain vastaavasta toiminnasta kuin dieselmoottotoreiden kohdalla. Eipä sillä, että tällä suurta merkitystä olisi. VW:n tapa toimia on käynyt riittävän selvästi ilmi. Kohtalaisen ikävä juttu sellaisen kuluttujan näkökulmasta, joka on valinnut ACT- tai COD-moottorin. Kuluttaja on maksanut näillä moottoreilla varustetuista autoista kalliimman hinnan mm. siksi, että niiden kulutuksen on ilmoitettu olleen pienempi kuin tavallisessa 1.4 TSI:ssä. Pienempi kulutus merkitsee myös vähäisempiä päätöjä, jolloin asialla on merkitystä myös vuotuisen ajoneuvoveron suhteen. Näiden molempien seikkojen suhteen kuluttajalle on annettu virheellistä tietoa. Kaupan kohde ei ole ollut sellainen, kun kauppaa tehtäessä on ilmoitettu. Tavarassa on näin ollen virhe, joka oikeuttaa kuluttajan samaan alennusta hinnasta. Nyt onkin mielenkiintoista nähdä, miten kuluttajat ja VW reagoivat. Jos asia koskisi vain Suomea, niin ei olisi mikään ihme, jos mitään ei tapahtuisi. Koska asia on kuitenkin maailmanlaajuinen, ei homma jääne tähän täälläkään.

Hannes

Tuntuisi aika järjettömältä toiminnalta niin järjetöntä kuin tämä homma on yleensäkkin niin että manipuloituja moottoreita olisi vain osa, kyllä totuus tuntuu näillänäkyvin olevan se että kaikki moottorit on manipuloitu, silloin tuossa olisi kaikestaan niin järjellistä toimintaa kun tavallinen maatiainen tuon ymmärtää kerran tuolle linjalle on lähdetty.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Hannes - 09.11.15 - klo:16:29
Tuntuisi aika järjettömältä toiminnalta niin järjetöntä kuin tämä homma on yleensäkkin niin että manipuloituja moottoreita olisi vain osa, kyllä totuus tuntuu näillänäkyvin olevan se että kaikki moottorit on manipuloitu, silloin tuossa olisi kaikestaan niin järjellistä toimintaa kun tavallinen maatiainen tuon ymmärtää kerran tuolle linjalle on lähdetty.

Ei tuo testivirittely koske ainoastaan yhtä moottoria tai edes yhtä valmistajaakaan.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 09.11.15 - klo:15:39
Ehkäpä pelkäsivät, että jäävät kiinni tuostakin, joten päättivät nyt sitten ilmoittaa itse arvojen olleen virheellisiä. Pienempi pahahan tuo on, kuin että joku ulkopuolinen olisi sen huomannut.

Eikö tässä ollut kyseessä yksittäisen työntekijän esiintulo, johon firman oli pakko reagoida?

Hannes

Mutta kumminkin tämän huijauksen yhteinen nimi on VW.

Herr K

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 09.11.15 - klo:16:39
Eikö tässä ollut kyseessä yksittäisen työntekijän esiintulo, johon firman oli pakko reagoida?

No juu... Tässä koko hässäkässä tuntuu olevan todella paljon muuttujia, joten vaikea sanoa mikä on koko totuus. Mediatkin tuntuvat välillä keksivän uutisia, viitaten johonkin olemattomiin lähteisiin ja lisäksi tekstejä käännettäessä/lainattaessa tuntuu tulevan aika paljon virheitä. Eilen uutisoitiin että Nordea oli haastanut Volkkaria oikeuteen ja tänään Nordea sanoi, että vasta harkitsee oikeustoimia. Kun vielä keskustelupalstoilla ja somessa käydään myös kovaa keskustelua, niin kaikki asiat menee mukavasti sekaisin. Koko totuus paljastunee joskus tai sitten ei  :o

Vielä ei ole oman auton/koneen osalta paljastunut huijausta, mutta katotaan jos vaikka vielä paljastuisi...  ::)
VW Passat Variant GTE

kt

Tuollaisessa EU-testitilanteessa on sallittua kaikki temput ja menettelyt, jotka eivät ole nimenomaan kiellettyjä. Testi pitää tietenkin suorittaa sääntöjen puitteissa, mutta virittely ilman muuta on sallittua. esim luulisin, että seuraavaa saa käyttää:
-auton ilmanvastusta voi parantaa teippaamalla
-renkaisiin voi laittaa ylimäärin ilmaa
-polttoaineen kanssa ilmeisesti pääsee temppuilemaan
-lieneekö esim ACT-motissa kiellettyä, että ajetaankin vain pelkästään 2 pytyllä koko testi
-autoa voinee keventää testiä varten
-ylimääräiset sähkölaitteet voinee poistaa käytöstä testin ajaksi
-valoja ei kai tarvitse pitää päällä
-lieneekö moottoriin imettävän ilman happipitoisuudesta ja kosteudesta jotain säännöksiä
-voiko käyttää erikoisöljyjä, jotta kitkat minimoidaan
-voiko esim. ohjaus- ja jarrutehostimet ottaa pois käytöstä testin ajaksi
-voiko laturin hihna ottaa pois testin ajaksi
-vaihteiston kitkojen ja hitauksien minimointi esim erikoisöljyillä
-jne....

Mahdollisuuksia on lukemattomia... >:(
-
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

mattinen

Lainaus käyttäjältä: kt - 10.11.15 - klo:10:04
Tuollaisessa EU-testitilanteessa on sallittua kaikki temput ja menettelyt, jotka eivät ole nimenomaan kiellettyjä. Testi pitää tietenkin suorittaa sääntöjen puitteissa, mutta virittely ilman muuta on sallittua. esim luulisin, että seuraavaa saa käyttää:
-auton ilmanvastusta voi parantaa teippaamalla
-renkaisiin voi laittaa ylimäärin ilmaa
-polttoaineen kanssa ilmeisesti pääsee temppuilemaan
-lieneekö esim ACT-motissa kiellettyä, että ajetaankin vain pelkästään 2 pytyllä koko testi
-autoa voinee keventää testiä varten
-ylimääräiset sähkölaitteet voinee poistaa käytöstä testin ajaksi
-valoja ei kai tarvitse pitää päällä
-lieneekö moottoriin imettävän ilman happipitoisuudesta ja kosteudesta jotain säännöksiä
-voiko käyttää erikoisöljyjä, jotta kitkat minimoidaan
-voiko esim. ohjaus- ja jarrutehostimet ottaa pois käytöstä testin ajaksi
-voiko laturin hihna ottaa pois testin ajaksi
-vaihteiston kitkojen ja hitauksien minimointi esim erikoisöljyillä
-jne....

Tästä ei kait nyt ole kysymys. Sillä jos olisi, niin silloinhan uusi "skandaali" koskisi ACT-moottoreiden lisäksi muitakin VW:n bensakoneita, eikö totta? Ja hyvin suurella todennäköisyydellä myös monen muun valmistajan bensakoneita.

Itse ymmärrän tämän onnettoman hässäkän tällä hetkellä seuraavasti. VW on testausmenetelmällä, joka saattaa olla ylläkuvatun kaltainen, saanut ACT-moottorin päästö/kulutuslukemaksi 4x. Ko. lukema  saattaa olla aika kaukana todellisista ajossa ilmenevistä lukemista, mutta tämä ongelma ei kosketa vain VW:tä. Ongelma syntyy siitä, että VW on mainoksissaan, esitteissään ja myyntipuheissaan ilmoittanut kulutuslukeman 3x. Se on siis tietoisesti ilmoittanut lukeman, jonka se tietää poikkeavan omista testituloksistaan.

Lainaus käyttäjältä: Herr K - 09.11.15 - klo:17:33
No juu... Tässä koko hässäkässä tuntuu olevan todella paljon muuttujia, joten vaikea sanoa mikä on koko totuus. Mediatkin tuntuvat välillä keksivän uutisia, viitaten johonkin olemattomiin lähteisiin ja lisäksi tekstejä käännettäessä/lainattaessa tuntuu tulevan aika paljon virheitä.

Tähän näkemykseen on helppo yhtyä.

Uti

En ole omasta mielestäni nähnyt julkisuudessa VW:n virallista kannanottoa tähän ACT-moottoreiden asiaan? Itse kun sellaisella ajelen, voin omasta puolestani todeta että ko. moottori omassa autossani ja omassa ajoprofiilissani on erittäin taloudellinen. Vuodesta 2012 olen omistanut uusina Toyota Priuksen, Toyota Avensis 1.8 automaatin, BMW 316iA:n, Mazda CX5 FWD manuaalin sekä nykyisen ACT:n. Omassa ajossani (90% pätkä/kaupunkiajoa) tämä ACT:n kulutus on n. 2 l/100 km suurempi kuin Priuksessa ja n. 1,5-2,5 l/100 km pienempi kuin noiden muiden!
Päästöjähän on virallisen tiedon mukaan 109 g/km, mikä lie sitten se oikea lukema?

Markku

Urlaub

Lainaus käyttäjältä: Uti - 10.11.15 - klo:11:25
En ole omasta mielestäni nähnyt julkisuudessa VW:n virallista kannanottoa tähän ACT-moottoreiden asiaan?

Ei ehkä virallista kannanottoa, mutta käytännön toimenpiteet kertovat toista: http://www.iltalehti.fi/autot/2015111020641577_au.shtml

Ei tuollaista omaehtoista myynnin lopettamista tehdä todellakaan kevyillä perusteilla.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: Urlaub - 10.11.15 - klo:11:41
Ei tuollaista omaehtoista myynnin lopettamista tehdä todellakaan kevyillä perusteilla.

Oletan kyseessä olevan jonkin sortin varman päälle pelaaminen tms. tuntien suomen autoverotuksen ja sen CO2-riippuvuuden. Nyt isketään myynti jäihin kunnes uudet arvot on selvillä ja myös verottajan kanta maassa jo oleviin autoihin sekä kenties tuosta selvittelystä mahd. tulevat kustannukset asiakkaille. Uudet tilaukset tulee sitten aikanaan noilla uusilla arvoilla ja siten myös uusilla verotasoillaan 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16, Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08

Herr K

Tässä Iltalehden artikkelissa (lähteenä artikkeli Bild.de:n sivuilta) ainakin annetaan ymmärtää, että VW:n viestintäjohtaja on antanut lausunnon ACT-moottoreihin ja vääriin päästöarvoihin liittyen:

http://www.iltalehti.fi/autot/2015110420612200_au.shtml

Eihän tämä arvojen (mahdollinen) vääristely sitä tarkoita, että ACT-koneet eivät olisi hyviä ja taloudellisia. Omassa autossani on moottori, jossa ei ole lepuutusta ja olen itse ollut tyytyväinen sen taloudellisuuteen ja suorituskykyyn. Tuskin ACT-koneelle ilmoitettu päästöarvo kovin paljoa todellisuutta pienempi on ollut, kun ero ilman ACT-järjestelmää oleviin koneisiinkin on ollut muutaman gramman luokkaa.

Mielenkiintoista muuten, että Saksassa saa esim. Golfin valita ACT:llä tai ilman, mutta Suomeen on tuotu pitkään vain ACT-koneita.
VW Passat Variant GTE

kt

Jokainenhan tietää, miten tärkeää on tehdä F1-ajoissa testiajoa, jossa koputellaan koko ajan sääntökirjan rivejä. Sama on tämän EU-ajosyklin sääntöjen suhteen. Kuka keksii hienoimman porsaanreiän, pääsee hetkeksi "johtoon". On sitten epäreilua, että jälkeenpäin naputetaan, ettei tuota olisi saanut "hoksata" käyttää.

Ja tottahan autojen mainoksissa saa ilmoittaa, että EU-testin lukema meidän autolla onkin tämä... ;D
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

exlex

Kääk! Meikän auto.  ;D

Mistähän on kyse. Itse olen merkannut jo parin vuoden ajan bensankulutuksen aika-ajoin paperille. Olen saanut ajotietokoneen ja todellisen kulutuksen eroksi noin 0,5l/100km. Eli ajotietokone on ainakin tosi tarkka. Matka-ajossa auto on kuluttanut jotain 6L/100km ja kaupunkiajossa noin 7,5L/100km ja tuohon sitten se 0,5l päälle. Eli noihin valmistajan lupaamiin kulutuksiin on kaupunkiajossa noin 1L verran eroa ja matka-ajossa saman verran. Eli voisin sanoa eroa kohtuulliseksi verrattuna vaikka Volvojen lukemiin. Vanhempieni Volvo V50 syö omalla ajollani vaatamattomat 12,5L/100km. Moottori 2,4i. Volvo ilmoitti muistaakseni lukemaksi 8L/100km.  :D

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy