Ministeriö aikoo alentaa nopeusrajoituksia saasteiden vähentämiseksi

Aloittaja Antti, 28.09.10 - klo:07:24

« edellinen - seuraava »

olympiavolkkari

Kuten aiemmin kirjoitin, niin hauska veto Sanoman porukoilta. Saatiin mukavasti keskustelua aikaan työpaikoilla ja netissä. Lämminverisillä verenpaine nousi ja muutosvastarintaiset astuivat esiin, kuten kaikissa muissakin muutosehdotuksissa.

Tietysti voidaan kysyö sitäkin, että miksi aprillipäivän juttuja on valtakunnan ykköslehden sivuilla ympäri vuoden?

Ironic32

Niin, mukavahan näistä on aina "peistä vääntää" ;D

Vai meinaatko, että pitäisi tyytyä siihen normi-tuulipukukansalaisen rooliin ja kiroilla itsekseen neljän seinän sisällä aina kun keppiä tarjotaan?

Eipä sillä, että se täällä palstalla huutelukaan paljoa enempää tulosta saisi aikaiseksi, mutta jotakin on aina yritettävä... ::)

vasara

Lainaus käyttäjältä: Kukkanen - 28.09.10 - klo:10:10

Kekkoslovakiaa parhaimmillaan. Aivan mieletön juttu, kerta kaikkiaan.

Tämä onkin valtionjohdon juoni saada kansalaisten huomio pois ministereitten omista rötöstelyistä. Suomen kummallisia lakeja, rajoituksia ja veroja (mm. autojen rekisteröintivero) kun kattelee, niin on helppo päätellä, että samaa niksiä on käytetty taajaan.

Ironic32

Lainaus käyttäjältä: nokivasara - 28.09.10 - klo:11:14
Tämä onkin valtionjohdon juoni saada kansalaisten huomio pois ministereitten omista rötöstelyistä. Suomen kummallisia lakeja, rajoituksia ja veroja (mm. autojen rekisteröintivero) kun kattelee, niin on helppo päätellä, että samaa niksiä on käytetty taajaan.

;D Joku tuolla jo aiemmin ihmetteli, että miksei tullut ympäristöministeriöstä tämä aloite. No syyhän selvisi tällä kommentilla ;D

mol

Lainaus käyttäjältä: Flat - 28.09.10 - klo:08:17
Hyvä esimerkki tästä nopeuksista sattui itselleni tuossa Hki-Tre pätkällä. Itse ohitin moottoritiellä rekan heti Helsingistä lähdettäessä, 120km/h mentiin kohti tamperetta koska oli "kiire". Sitten jossain välissä tuli pakottava tarve mennä mussuttamaan pullaa ja kahvia huoltikselle, ja tulipa siinä samalla vähän iltalehteäkin lueskeltua. Hieman ennen Tamperetta edessä oli sama rekkan konka ohitin Helsingin päässä.

Jos on kiire niin ei silloin pysähdytä kesken matkaa pullalle. Myöskin jos on kiire niin silloin ajetaan moottoritiellä 130 km/h, aika harvoin siitä poliisi pysäyttää saati sakottaa.

Sitten aiheesta sen verran että on tämä Suomi kyllä rajoitusten luvattu maa. Patenttiratkaisu kaikkeen: "kiristetäänpäs vähän rajoituksia". Nykyäänkin on teitä joissa ei juuri kukaan noudata rajoituksia ja jos noudattaa on jonon veturina ja hurjien ohitusten kohteena kokoajan. Tiedän tämän koska itse ajan noin 70% ajoistani tarkkaan rajoituksen mukaan, ihan piruuttani muiden kiusaksi. Harmi vaan että ihmiset jotka rajoituksista päättävät eivät ole kauhean riippuvaisia omista autoistaan. Heille on aivan sama mitkä rajoitukset ovat.

hildebad

Miksi puhutaan saasteista, vaikka tarkoitetaan hiilidioksidia, samalla logiikallahan ihmisten pitäisi lopettaa juokseminen, se kun vähentäisi saasteita!

Bisti

Lainaus käyttäjältä: hildebad - 28.09.10 - klo:12:03
Miksi puhutaan saasteista, vaikka tarkoitetaan hiilidioksidia, samalla logiikallahan ihmisten pitäisi lopettaa juokseminen, se kun vähentäisi saasteita!

Samalla logiikalla ihmisten pitäisi lopettaa hengittäminen, piereskely ja ylipäätänsä minkään tekeminen. Tarkoitusperät näillä viherintoilijoilla on varmasti hyvät, mutta rajansa kaikella.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...

VW ID.4 Pro Performance 150kW 2021
VW Caddy Maxi 1.4 TSI 96kW Trendline Business -19
VW Golf 1.5 eTSI 110kW First Edition -20 (ex)
Seat Leon ST FR 1.4 TSI 110kW -16 (ex)
Seat Exeo 2.0 TDI CR 105 kW Style -12 (ex)
VW Polo 1.2 TSI 66 kW Comfortline -14 (ex)
Touran 1.6 75 kW Conceptline -07 (ex)
Jetta 1.6 75 kW Comfortline -06 (ex)
Skoda Fabia Combi 1.4 74 kW (ex)

RoccoScientist

No jos olkinukkeja lähdetään rakentelemaan, niin miksei saman tien myös toiseen suuntaan? Tuota toista logiikkaahan noudattamalla me saamme elää kuin siat pellossa, kun eihän meitä ole kuin viisi miljoonaa. Turha sitä on mitään mistään ympäristöstä välittää, emme me kuitenkaan sitä pysty pelastamaan. Lisäksi mitä enemmän saastutetaan ja kulutetaan, sitä enemmän kilahtaa veroeuroja valtion kassaan ja sitä paremmat oltavat kaikille saadaan!

Loppuun pakollinen ";)". Ei siis herneitä. Kaikki varmaan ymmärtävät, että mistä tahansa asiasta saa järjettömän kuuloisen, jos sen itse vie järjettömyyksiin asti.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

preriasusi

Olen Flatin kanssa täysin samaa mieltä! 10 kilometrin tiputus ei kyllä minulla tuntuisi missään. Ainut huoli olisi tuo rekkojen vauhti. Jos vauhti tipahtaisi 70 kilsaan tunnissa, olisi useampi ammattiautoilija puskurissa kiinni 60 tonnin ajokillaan. Se ei olisi kivaa.

Lainaus käyttäjältä: hildebad - 28.09.10 - klo:12:03

Fossiilisilla polttoaineilla tehdyt hiilidioksidipäästöt katsotaan saasteiksi ihan syystä. Juoksevan ihmisen tuottama hiilidioksidi ei ole täysin verrannollinen.
Seat Leon

Qrmu

Hesarin toimittajalta on nyt mennyt EU ja Suomen paikallishallinto sekaisin. Tämmöiset täysin tuulesta temmatut tulevaisuuden suunnitelmathan pitäisi kirjoittaa direktiiveinä. Niitä kun ei monikaan osaa tarkistaa, joten yleistä suuttumusta voidaan lietsoa täysin keksityillä tarinoilla.
Bensaturbonelivetoautomaattifarmari

VWonderman

Mites toi päästöjen alentaminen, esim. juuri 22min lisäys matka-aikaan niin auton moottori käy sen 22min kauemmin. Mitäs ekologista siinä on? ::)
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

njs

Lainaus käyttäjältä: -MTM- - 28.09.10 - klo:15:20
Mites toi päästöjen alentaminen, esim. juuri 22min lisäys matka-aikaan niin auton moottori käy sen 22min kauemmin. Mitäs ekologista siinä on? ::)

Eiköhän se kulutus suhteessa matkaan määrittele päästöt, ei matka-aika. ;D
Octavia III FL 1.5 TSI DSG - ex:  Octavia III 1.4 TSI DSG - Octavia II FL 1.8 TSI DSG - Octavia II 2.0 TDI DSG

VWonderman

Lainaus käyttäjältä: njs - 28.09.10 - klo:15:26Eiköhän se kulutus suhteessa matkaan määrittele päästöt, ei matka-aika. ;D

Vahaa auton useesti ni ei puhko niin pahasti ilmaa. ;D

Mutta minunmielestä näin EI kannata tehdä:

• kieltää moottoripyörät
  • laskea maanteiden nopeusrajoitusta

Ja näin taas voitaisiin tehdä:

• ottaa hidastetöyssyjä ja liikennevaloja pois

;D                                                                                                ;D                                                                                        ;D
Very Odd Looking Vehicular Object
(•_•)

tmr97

Hesarin kuvaajassa kulutus nousee nopeuden laskiessa 80km/h alle ihan yhtä nopeasti, kuin kasvaessa. Miksei siis kaikkia alle 80km/h rajoitettuja teitä otettaisi suurennuslasin alle ja nostettaisiin nopeutta kaikkialla, missä suinkin mahdollista?

vasara

Lainaus käyttäjältä: -MTM- - 28.09.10 - klo:15:33
Vahaa auton useesti ni ei puhko niin pahasti ilmaa. ;D
                                                                ;D

Myytinmurtajat ohjelmassa muotoilivat auton ulkopinnan golfpallon pinnasta matkituilla pienillä kuopilla ja vertasivat samaan autoon normaali ulkopinnalla. Golfpallopintainen kulutti 105 km/t nopeudessa 11% vähemmän.
Autotehtaat herätys !

Lainaus käyttäjältä: -MTM- - 28.09.10 - klo:15:33

Mutta minunmielestä näin EI kannata tehdä:

• kieltää moottoripyörät
  • laskea maanteiden nopeusrajoitusta

Ja näin taas voitaisiin tehdä:
  • ottaa hidastetöyssyjä ja liikennevaloja pois

Samaa mieltä.
Hidastetöyssyjen asennus on paikoin lähes rikollista toimintaa. Joissain pihakaduilla tms. missä lapsia leikkii ne on ok.
Jalankulkijoille tehdyillä ylikulku- / alikulku- väylillä voidaa poistaa osa liikennevaloista. Monet risteykset saadaan liikennevaloja sujuvammiksi kiertoliittymillä, jos vain tila sen sallii. Monet asiat ovat vain suunnittelu ja järjestelykysymyksiä, mutta kun nykyään on niin muodikasta tehdä autoilusta mahdollisimman hankalaa, niin paukkuja autoliikenteen kehitykseen ei tipu eikä lirise.

Tikka

Eipä kuulosta kovin innostavalta tällaiset nopeusrajoitusten pudottamiset. Ihan hyvähän se on, että päästöt sillä tavalla vähenisivät ja onnettomuudetkin varmaankin vähenisivät, ainakin niiden seuraukset. Mutta nykyään autotkin kehittyvät esim. ajo-ominaisuuksiltaan, joten ei sellainen matelu tunnu kovin mielekkäältä. Hyvillä, suorilla teillä, hyvällä kelillä kun satasen vauhtikin saattaa tuntua aikamoiselta matelulta.

Tikka

Jos jostain olisi pakko nopeusrajoituksia laskea, saisi se minun puolestani olla kaupunkien keskustoista. Ihan sama minulle, jos nopeusrajoitukset keskustoissa olisi 40:n sijaan 30 km/h:ssa. Sillä ei matka-ajassakaan juuri ole mitään vaikutusta, mutta eipä sillä taida olla päästöihinkään vaikutusta. :( Siinä kuitenkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvallisuus ainakin paranisi.

RiMa

Lainaus käyttäjältä: preriasusi - 28.09.10 - klo:13:17
10 kilometrin tiputus ei kyllä minulla tuntuisi missään.

Kyllä se hiukan tuntuu menetettynä vapaaaikana. Itse tiputin jo kesällä nopeutta 15kilsalla aiemmasta (rajoitus +15) parantuvan polttoainetalouden toivossa. Vaikutus oli n.0,5l/100km, eli maailma on kait jo paaaljon puhtaampi?? Voipi olla että otan tuon reservin takaisin käyttöön... ehkä sitten talvirajoituksia paikkaamaan.

Lainaus käyttäjältä: preriasusi - 28.09.10 - klo:13:17
Ainut huoli olisi tuo rekkojen vauhti. Jos vauhti tipahtaisi 70 kilsaan tunnissa, olisi useampi ammattiautoilija puskurissa kiinni 60 tonnin ajokillaan. Se ei olisi kivaa.

Rekoille ja linja-autoille täytyisi samalla laittaa rajoittimet 60kilsaan, siinä se vasta maailma pelastuisi, miksei samalla junillekkin eihän nekään purjeella kulje...
Octavia II 2.0 TDI (BKD) *tankkaukset*

VCDS (Oulu)

Flat

Ompas täällä negatiivien asenne kaikkeen ,muutokseen, paljon on valitusta mutta vähän järkevää perustelua. Ymmärrän että muutoksesta ei pidetä, mutta onko tämä joukkotyrmäys yleistäkin, vai onko mielipide vain " autoharrastajien"? Uskoisin että asenne on hieman lievempi pertti perusautoilijoiden keskuudessa...kai.

Mutta joka tapauksessa, hedelmällinen keskustelunaihe.......

olympiavolkkari

Noo, sama minä-minä asenne kuin tuossa joukkoliikennekeskustelussakin. Minä ja minun auto.

Kun Suomi putos puusta, kaikki kävi äkkiä...

Karvis

Lainaus käyttäjältä: olympiavolkkari - 28.09.10 - klo:22:00
Noo, sama minä-minä asenne kuin tuossa joukkoliikennekeskustelussakin. Minä ja minun auto.

Kun Suomi putos puusta, kaikki kävi äkkiä...

Ei siis saisi olla eri mieltä tuollaisesta päättömästä aivopierusta? Siinä sitä sitten mennään niinkuin normi suomipoika yleensäkkin, bää bää ::)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Mikko83

Jos halutaan päästöjä tiputtaa niin lentoliikennettä pitäisi vähentää.
Kyllä jettamies on aina jettamies.

tarzi

Mielestäni nykyisiin nopeusrajoituksiin ei pitäisi puuttua, ovat nytkin jo ehkä liian pienet. Ei se estä kurkoilua liikenteessä. Ja mitenköhän on noiden päästöjenkin laita, onko muutos niin merkittävä?

TOi oli onneks HOAX tällä kertaa. Paljon vuodessa ajavalle ei olis ollut niin O.K homma. Tuskin vähemmän ajavillekkaan.  :-\
- Audi a6 allroad quattro 3.0 tdi tiptronic - 07 350hp/750nm "hybrid"

- Skoda Octavia Combi 2.0 TDi DSG -06 elegance sport

HJP

Ennen kuin päästöjä lähdetään supistamaan nopeusrajoitusten avulla, tulisi mielestäni keskittyä niinkin yksinkertaiseen asiaan kuin liikennesuunnittelu. Helsingin kokoisessa pikkukaupungissa yksityisautojen liikkuminen on tehty keinotekoisesti hitaaksi, liikennevalojen aivottoman toiminnan avulla. Näillä automäärillä ja tällä tieverkostolla ruuhkia ei pitäisi Helsingissä juurikaan esiintyä, mutta valitettavasti nykyinen liikennesuunnittelutrendi ottaa viimeisenä huomioon yksityisautojen liikkeet...

Viimeisen vuoden aikana rakennetuissa uusissa liikennevaloristeyksissä tärkeämpää on, että jalankulkijat pääsevät kulkemaan pysähdyksettä myös yöaikaan, vaikka ko. alueella ei jalankulkua esiintyisi käytännössä ollenkaan. Entinen painonappikäytäntö on näköjään kuopattu kokonaan. Tästä esimerkkinä Hämeenlinnanväylän eteläpäädyssä oleva "Vaarallinen risteys" ja sen ympäristö.

Flat

tämän päivän hesarista:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Keskisuomalainen+Keskinopeusvalvonta+pudotti+ajonopeuksia/1135260488568?ref=rss

Mielestäni mainio juttu tämä keskinopeusvalvonta. Hetkellisestä (ohitusnopeuksista) ei välttämättä jää kiikkiin,mutta krooniset ylinopeusautoilijat jäävät kiinni.
Onko keskinopeusvalvonnan vastustus samaa luokkaa kuin rajoitusten pudottaminen ? Lopputuloshan on hieman samaa molemmissa.

Jallu

Lainaus käyttäjältä: Flat - 29.09.10 - klo:08:41
tämän päivän hesarista:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Keskisuomalainen+Keskinopeusvalvonta+pudotti+ajonopeuksia/1135260488568?ref=rss

Mielestäni mainio juttu tämä keskinopeusvalvonta. Hetkellisestä (ohitusnopeuksista) ei välttämättä jää kiikkiin,mutta krooniset ylinopeusautoilijat jäävät kiinni.
Onko keskinopeusvalvonnan vastustus samaa luokkaa kuin rajoitusten pudottaminen ? Lopputuloshan on hieman samaa molemmissa.

Siis kolareita syntyy niille jotka ajaa säännöllisesti +10% ylinopeutta, mutta ei niille, jotka hetkellisesti ajavat +50-100% ylinopeutta? Epäilen. Tuosta keskinopeusvalvonnasta ei ole pitkä matka johonkin "ikuiseenvalvontaan" malliin GPS tms. Alkaa mennä ihan stasitouhuksi.  >:(
Ex. Audi A6 2.0TDIe  -09 S-line

Peeveli

Nyt kepun liikenneministeri Anu "autoilunvihaaja" Vehviläinen kiistää poliitikkotyyliin koko nopeusalentamishankkeen. Totta kai, kun eduskuntavaalit lähestyvät. Kyllä on meitä siunattu todellisella liikenneministerillä. Tuo nainen ajoi ajokortinkin vasta yli kolmekymppisenä ja ajaa innolla gps-pohjaista tienkäyttömaksusysteemiä ja kyttäyskulttuuria.

Kuitenkin liikenneministeriön korkea virkamies, hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen sanoo että suunnitelma on tosi.

Valmistautukaamme jo henkisesti köröttelynopeuteen. Tätä menoa vagimme eteen on valjastettava kävelemään punaista lippua heiluttava tyyppi, kuten ensimmäisten autojen aikaan tehtiin reilut sata vuotta sitten.

Flat

LainaaSiis kolareita syntyy niille jotka ajaa säännöllisesti +10% ylinopeutta, mutta ei niille, jotka hetkellisesti ajavat +50-100% ylinopeutta? Epäilen.

Uskon että krooniset ylinopeusajajat käyttävät ohitustilanteissa vieläkin suurempia nopeuksia kuin muut. Onhan piittaamattomuus liikennesääntöjä vastaan selvästi löystynyt ilman ohitustilannettakin.

LainaaTätä menoa vagimme eteen on valjastettava kävelemään punaista lippua heiluttava tyyppi, kuten ensimmäisten autojen aikaan tehtiin reilut sata vuotta sitten.

ot:itse asiassa tuo laki taisi olla voimassa briteissä vielä vähän jokunen vuosi sitten, jostain syystä siitä luovuttiin. Täsmä on muuten totta.

TKe_

Jos tuollainen muutos ajettaisiin sisään niin aikansa sitä valitusta kestäisi ja sitten siihen totuttaisiin. Minulla ei olisi mitään tätä muutosta vastaan, mutta minähän olen muutenkin maanteiden tukko, kun ajan oikeaa nopeutta aina n. 2-3km/h yli nopeusrajoituksen. Passat on kyllä maantien vahvin auto, kun se vetää perässään sellaista jonoa ;)

Sen mitä olen ruotsissa ajanut autolla niin siellähän on nopeusrajoitukset varsin usein 70 / 90km/h.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy