Moottorin valinta Ibiza ST:hen?

Aloittaja Vag-perhe, 20.10.15 - klo:19:26

« edellinen - seuraava »

Vag-perhe

Hei

Olen uusi täällä, joten hieman historiaa (olen 60 täyttänyt). Nimimerkki kertonee jotain. Itsellä Seat Cordoba SDI farkku vaihtui vuosi takaperin keväällä 2010 Ibiza 1.6 TDI:hin, Vaimolla hyrrää vielä jonkin aikaa uutena ostettu 2003 Stella Cordoba 1.9 SDI. Vanhemmaisella on työsuhde Ocu kaikilla herkuilla (TDI) ja nuorimmaisen työmatkat taittuvat 2004 9N Pololla (TDI). Löpöä siis kuluu kaikilla. Vanhimmaisen edellinen oli Leon 1.9 TDI joka lähti eteenpäin 440tkm ajettuna, ja, ehjänä :)

Nyt ollaan valinnan edessä. Vaimo haluaisi uuden kärryn. Toledoa ja Skoda Rapidia katseltiin, mutta hän totesi niiden olevan turhan suuria, kun pääosan ajelee yksin. Olemme katselleet Ibiza ST Styleä, jossa olisi hänelle riittävä tavaratila. Vaikeutena tässä on moottorin valinta. Olen itse täysin pihalla näistä nykyajan bensakoneista. Pikku myllyjä, mutta hurjat tehot. Itsellä mieli vetäisi 1.4 TDI:hin, mutta onko järkeä? TSI-koneiden jakopää/ketju/ahdinongelmista olen lueskellut, mutta ovatko jo uusissa taakse jäänyttä elämää? Millaisiin TODELLISIIN kulutuslukemiin noilla bensakoneilla pääsette. Vaimolla vaihtelevaa ajoa 22 kilsan työmatkat suuntaansa, harrasteen vuoksi ajelemista eri pituisia matkoja. Ajo tapahtuu maaseudulla, ei paljoakaan kaupungissa. Käyntejä kauempana sukulaisissa jne. Kilometrejä vuodessa noin 22 tuhatta. Itse pääsen tuolla 1.6 TDI:llä kesällä noin 4,5 litran keskikulutukseen, talvella litran verran lisää. Joten, sana vapaa. Mikä mylly keski-ikäiselle naiselle Ibiza ST:hen, jos uuden ostamme? Kiitos etukäteen :)

Vag-perhe

Hmm. Kun kysymykseeni ei taida kukaan uskaltaa vastata mitään, niin kun huomenna kauppa lyödään lukkoon, niin taitaa se 1.4 TDI mennä tilaukseen. Ei tule ainakaan ketjumurheita :)

pomo

1.2 tsi moottoria on myyty suomessa ainakin kymmeniä tuhansia, jos ei satoja tuhansia, joten ei se kovin herkkä liene? Ja nykyään käsittääkseni viat korjataan ongelmitta? Mallivuodesta 2013 tais tulla jotain muutoksia?

Ei se 1.4tdi varmaan kyllä huono ole?

JFabiaK

Taitaapa ratkaisu olla jo tehty, koska kysymyksestä/pohdinnasta on kulunut jo yli kaksi kuukautta.  ;)
Minkälaiset ovat kokemukset 1,4 dieselistä??
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

BobSmith

Niinpä niin. 
Jälkeenpäin voi todeta, että eipä siinä TSI-koneessa todellakaan olisi ollut ketjuongelmia, koska kaikissa EU6-päästönormit täyttävissä 1.2TSI-moottreissa on jakopää hihnalla.

JFabiaK

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 30.12.15 - klo:12:35
Niinpä niin. 
Jälkeenpäin voi todeta, että eipä siinä TSI-koneessa todellakaan olisi ollut ketjuongelmia, koska kaikissa EU6-päästönormit täyttävissä 1.2TSI-moottreissa on jakopää hihnalla.
Olisi mielenkiintoista tietää: Minkälainen on hammashihnan kiristintekniikka? Siis ihan oikeasti, ei mutuillen. ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

Vag-perhe

Hei vaan

On ollut pitkä tauko, kun sitä autoa sitten saikin odottaa aika pitkään. Perjantaina 29.1 saatiin vasta Ibiza ST liikenteeseen, 1.4 TDI koneella siis. Kokemuksia ei ole paljoa, eilen sain itse ajaa sitä jonkin verran, ja ihan mukavan oloiselta vaikuttaa. Omaani 2010 1.6 TDI:hin (90 hp) ei juuri eroa huomaa tehoissa, ehkä hivenen rivakampi, mutta en revitellyt uutta konetta. Konehuoneen äänieristys on nuorimmaisen 2004 Poloon (1.4 TDI) parantunut todella roimasti, ja helposti ajaa väärällä vaihteella. Mittaristo omaani verraten on hienompi ja parempi. Nyt on lämpömittari mukana kierroslukumittarin oikeassa alareunassa. Polttoainemittari taas nopeusmittarin vastaavassa paikassa. Monitoiminäyttöön saa nyt myös sekä jäähdytysnesteen, että öljyn lämpötilat. Letkulämmitintä eivät suostuneet asentamaan, vaikka vastaavaan Skodaan sen saa, joten öljypohjassa on se säteilijä. Ehkä ensi syksynä laitamme siihen Eberin kellolla ja kakella.

Ei pahaa sanottavaa ainakaan vielä. Tavaratilaa vaimo kaipaa firaabelihommansa takia, ja sitä on nyt sopivasti, tarpeeksi isolla luukulla ja matalalla kynnyksellä. Palaan kokemuksiin, kun tulee niitä lisää. Ai niin, automaatti-ilmastointi tuli, ja ne ratin näppylät ja rullat  ovat kivat soittimen kanssa :) Päiväajovalot on, sumarit otettiin lisänä. Päävalona näyttää olevan wanha kunnon H4. Ksenoneita ei edes harkittu, kun led-tekniikka tekee tuloaan.

TAG

22t vuosittaisella ajolla olisi ollut varmaan aika sama ottaako TSI vai TDI mallin. Kulut menee aika samoihin.

TSI:n nykyisen sukupolven kanssa voi jättää noi 2-10v takaiset TSI ketjut lukematta tarpettomana, ne kun eivät ole enää palautetta nykyisestä sukupolvesta. TSI:n paras puoli on hiljaisuus ja värinättömyys verrattuna TDI malleihin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy