Kovasti on hommia tehtävä jos meinaavat noita Venäjän ulkopuolellakin kaupaksi saada. Ja vaikka Venäjällä ostajakuntaa riittääkin niin urheiluautomarkkinat lienevät sielläkin aika marginaaliset.
Mietiskelin tuossa huvikseni tuota Marussiaa ja sen markkinoita vielä - ja olen entistä vahvemman samaa mieltä!
Kyllä se niin pirun vaikeaa tuollaista on lähteä markkinoimaan Venäjän ulkopuolelle. Venäjällä se voi vielä mennä, jos ei muuten niin sen vuoksi että siellä valtio rankaisee mahdottoman kovilla tulleilla ulkomaalaisia autoja/suosii kotimaista tuotantoa hyvin voimakkaasti.
Mutta entäpä joku Eurooppalainen tai Amerikkalainen asiakas - tai vaikkapa sitten Kiinalainen?!
Superautoluokassa löytyy Ferraria, Lamboa, jokunen Porsche, Spykeria, McLarenia, Wiessmannia ja ties mitä muita valmistajia vielä joilla on jo olemassa hyvin vahva tai vahva imago luokassaan - voi olla vaikeaa kenelle tahansa uudella autovalmistajalle lähteä kilpailemaan. Tässä autoluokassa voisis yrittää kilpailla erikoisuudella, mutta sitäkin lajia on tarjolla ihan riittämiin jo noilla vanhemmilla valmistajilla oikeastaan jokaisella.
Urheiluautoluokassa on Porschea, Ferraria, Aston Martinia, Jaguaria - ääripäässä myös AMG-Mersua, M-BMW:tä, RS-Audia, jotka kilpaileva samoista asiakkaista ja joilla kaikilla on taas jo valmiiksi vahva imago olemassa. Millä siihen tuot uutena autovalmistajana tuotteen, jolla pystyy kilpailemaan?!
Melkein on kyllä sanottava, että kovaakin kovemman haasteen edessä Marussia on jos se aikoo kotimaansa ulkopuolelta markkinoita vallata. Se melkein edellyttäisi ensin menestyksekästä F1-tiimiä, joka nostaisi valmistajan kaikkien tietoisuuteen. Ja siihenkään ei riitä "pelkkä" F1-tiimi, vaan sen pitäisi olla menestyvä F1-tiimi, joka pystyy haastamaan kärkitallit kisasta toiseen pidemmän aikaa. Silloin ehkä alkaisi urheilu- ja superautoista kiinnostuneilla rahamiehillä Euroopassa kiinnostus heräämään - ehkä?!