Peruutuskamera Leoniin

Aloittaja Holms23, 07.09.15 - klo:21:05

« edellinen - seuraava »

Holms23

Tervehdys foorumilaisille uudelta jäseneltä! Rekisteröidyin jo kuukausia sitten mutta vihdoin kirjoittelen ensimmäistä viestiä.

Otsikon mukainen mietinnän aihe ja toive itsellä. Onnistuuko esimerkiksi kufatecin* valmispaketilla alusta loppuun itse (tai osaavamman kaverin kanssa) tehden? Kallishan tuo tavallaan on, mutta jos yhdellä tilauksella saisi kaikki osat on siinä oma viehätyksensä. Entä onkohan tuohon mahdollista liittää myös etukameraa ja vaatiiko kameran asennus koodauksen?

Autona siis vm. 15 leon 1.2 TSI Navilla.

Perusteluna kameralle on, että peruuttelen vallan riittävästi alueilla, joissa heinät häiritsevät tutkia tai muut matalat esteen jäävät osittain tutkien ulkopuolelle. Toisekseen autolla ajelee tuo parempi puoliskokin, joten hänellekin se olisi helpotus. Etukamera taasen, noh, eihän se mitään haittaakaan muttei varsinaisesti välttämättömyys.

*Linkki kufatecin kamerapakettiin
]https://www.kufatec.de/shop/en/seat/leon/leon-5f/complete-set-rearview-low-seat-leon-5f[url][/url]

Jos innokkaita koodaajia on foorumilla, niin itsellä olisi toive takavalojen liittämisestä drl:iin ja kulmavaloista korvausta vastaan toki.

Kiitoksia kaikille mahdollisesta avusta!
Audi A4 Avant TDI 2.0 Quattro
Seat leon 1.2 TSI style -15

-ruoska-

Kufatec on yksi, hintavahko vaihtoehto.

Toinen voisi olla tee-se-ensin-itse tyylinen ratkaisu, johon keväämmällä varmaan pitää tartua:

www.seat-leon.de

Daatta

Odotin että peruutuskamera tulisi takaluukun kahvan alle Golf 7 tyyliin, mutta Seatin 2016 OEM ratkaisu on juurikin tuollainen pikkukamera takapuskurin reunan alle.  :o

http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=393200&page=8

Tuolla on linkki Etkaan ja osanumerokin, on varmasti kallis osa jos Kufatekin kamerakin maksaa yli 300â,¬. Eikä tuossa ole edes ratin mukaan kääntyvää grafiikkaa. Vähän meni fiilikset koko kameraan, kannattanee laittaa joku halvin ebay sarja.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

-ruoska-

Jospa kirppikseltä ostaisi tuollaisen ja modaisi sen sopivaksi Leoniin... kuka haluaa koittaa?  ;D

vwp

Eiks semmonen sekisterikilven valoon tuleva kelpais :p
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

-ruoska-

Sellainen itsellä on mielessä.

Tosin olisihan tämäkin hieno

kootee

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 08.09.15 - klo:10:33
Sellainen itsellä on mielessä.

Tosin olisihan tämäkin hieno

Suomen talvessa ollut ainakin itsellä usein umpijäässä tuo takaluukun salpa. Toimii varmaan paremmin Espanjassa.

Eka Golf

Jos peilit toimii ja pää kääntyy niin korvaavat ainakin huonon kameran?  ::)

Holms23

Melko varmaksi uskallan sanoa, että vaikka sillä kufatecin 300â,¬ kamerapaketin hinnalla ei hirveitä klommoja puskurista paikkailla.

Länsimetron tunneleissa on erilaisilla koneilla tullut peruuteltua kaksi vuotta niin aivan selväksi on jo tullut että kyllä se kamera helpottaa elämää kun ei tarvitse arvailla. Tutkat ovat loistavat suorilla pinnoilla, mutta vähän heinää tai korkea kanttikivi niin katveeseen jää. Kukin tietysti tavallaan
Audi A4 Avant TDI 2.0 Quattro
Seat leon 1.2 TSI style -15

dwntime


Holms23

Onko täällä kenelläkään tietoa tuosta kameran koodauksesta. Kokeiltu nyt yllä olevan seatcupra -foorumin ohjeilla ja kameran saankin näkyviin. Ongelmaksi jää, että tutkalta häviää oma viivanäyttö. Kuitenkin joillain tuollakin näkyy olevan nämä viivat näkyvissä, joten varmaankin liittyy koodauksen asetuksiin.

Kunhan saan kameraprojektin finaalin, yritän laittaa jonkinlaiset ohjeet tännekin palstalle muiden käytettäviksi.

Eli siis linkissä näkyvät tutkan visualisointi jää uupumaan. Cupra -foorumin viimeisenä kysymyksenä näyttää toistaiseksi olevan sama ongelma...

http://i24.photobucket.com/albums/c47/Kevsterci/Mobile%20Uploads/20150815_193847.jpg
Audi A4 Avant TDI 2.0 Quattro
Seat leon 1.2 TSI style -15

Daatta

#11
Ei ole tietoa, oma mielenkiinto loppui siinä vaiheessa kun kahvakameraa ei Leoniin tullutkaan. Mutta jäin siihen käsitykseen, että lisävarustekamera todellakin näyttää pelkän kuvan, ei etäisyysnäyttöä eikä kääntyviä apuviivoja. Onko tuo sitten kameran, ohjainboksin, näytön, keskusyksikön vai koodauksen puute.  :-[ Jos katsoo cars-equipment esimerkkikuvaa niin siinä näkyy pelkkä kuva ilman graafiikkaa. OEM RGB VW Scirocco

Taitaa tosiaan olla harvinainen varuste kun Seatcupran jätkilläkään ei ole valmista vastausta... Jos jossain olisi Leon alkuperäisellä kameralla, niin VCDS:llä saisi imuroitua koodauksen ja tarvittavat ohjainlaitteiden tiedot talteen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Holms23

Huonolla suomella tuli tuo edellinen postaukseni kirjoitettua, eli tarkoitin nimenomaan OPS:a (peruutustutkaa) joka häviää näkyvistä nyt kameran tultua käyttöön.

Lähes kaikissa muissa peruutuskameravideoissa/kuvissa OPS ja kamera toimivat rinnan.

Nuilla kameran apuviivoilla niin väliä, tutkan etäisyystiedot riittävät.
Audi A4 Avant TDI 2.0 Quattro
Seat leon 1.2 TSI style -15

Holms23

#13
Laitetaanpa tilannepäivitystä kameran asennuksesta niille, jotka mahdollisesti itse sitä tulevaisuudessa harkitsevat.

Eli kamera on nyt laitettu toimintaan carsystemsin kameralla. Toimitusaika oli noin viikon verran. Kameran hankinnassa kannattaa olla sen verran tarkka, että on nimenomaan Leoniin tarkoitettu. Tarkoittaa siis sitä, että on kaksi kipaletta piuhoja, jotka liittyvät auton hanskalokeron tietokoneeseen. Kameran tilauksen yhteydessä kannattaa ostaa interior removal tools, jotta saa sen hanskalokeron tietokoneen irroitettua. Auttaa myös asentamiseen tarvittavassa purkamisessa.

Itse siis aloitin koko projektin kameran tilauksella ja sen koodauksella toimintaan. Koodauksen voi, ja se kannattaa, tehdä etukäteen. Koodauksen jälkeen jos ei välittömästi peruutuskamera näy oikein (ks. ylemmät viestini) ei kannata huolestua, vaan odottaa muutaman tunnin, että auto boottaa koneensa.

Itse asennukseen

Eli koko homma kannattaa aloittaa koneen kokeenomaisella liittämisellä tietokoneeseen, jotta saa varmistuksen kameran toiminnasta. Virrat otin tupakansytyttimestä itserakentamallani plugilla (motonetistä 12v liitin irtopiuhoilla ja muutaman hauenleuka)


  • Ensiksi takakontin sivujen vaaleat muovit irti (kaksi torx -ruuvia) ja lastaustason pois nosto. Sen jälkeen kankaat lähtevät jo avautumaan. Molemmilta puolilta joutuu myös avaamaan takaovien kynnyslistoja hieman. Kaapelit vedetään apukuskin puolta, mutta kuskin puolelta löytyy herätevirtaa varten tarvittava peruutusvalon piuha (itselläni tummansinimusta). Lisäksi vielä takapenkinkin joutui irroittamaan (Nosto + kiepautus eteenpäin)
  • Kameran laitto paikalleen. Itse poistin takapuskurin tätä varten. Takarengaskoteloissa 4 ruuvia/kotela ja puskurin alla neljä lisää. Lisäksi takavalojen alla (takavalot poistettava) kahdet ruuvit/valokotelo. Sen jälkeen vielä muutamilla klipsuilla kiinni. Puskurin irroitus ei välttämätöntä, mikäli uskoo saavansa piuhat + kameran reiän ilmankin tehtyä
  • Seuraavana reiän poraus. Suosittelen reikäterää + reunojen neliöistämistä. Kannattaa laittaa maalarinteippiä kohdan päälle merkkaamista varten.
  • Puskuri takaisin paikalleen ja piuhojen laittoa. Herätepiuhaa joutuu jatkamaan, jotta sen saa riittämään peruutusvalon piuhalle. Kytkennän tein rosvoliittimellä. Maadoituspiuha kytkeytyy apukuskin puolella olevaan maadoituspulttiin.
  • Piuhat apukuskin kynnyslistan alla hanskalokerolle. Hanskalokeron sivun ja pohjan joutunee irroittamaan, jotta piuhat saa vietyä tietokoneelle. Todella ahdas rako, joten vaatii luovuutta
  • Seuraavana lopullisen kytkennän tekeminen ja varsinaisen virran otto. Itse tein varsinaisen virran oton tietokoneen virtapiuhalta rosvoliittimellä. Tässä vaiheessa kannattaakin sitten kokeilla kameran toiminta. Mikäli sulakkeen onnistuu polttamaan, löytyy se ratin alta ylärivistä (20 amp).
  • Mikäli kamera toimii, niin auto takaisin nippuun


Tässä vielä pikaisesti mieleen tuleva ostoslista


  • Kamera
  • Tietokoneen avaustyökalut
  • Maalarin- ja sähkömiehen teippiä
  • Reikäterä, muistaakseni 30mm. Kannattaa varmistaa kamerasta itse mittaamalla
  • Piuhaa 2m, jatkoskappaleita sekä rosvoliittimiä kahta kokoa
  • Torxia, ristipäätä sekä talttapäätä
  • Nippusiteitä
  • Kärsivällisyyttä

Edit. Tuossa Golf MK7 ohjeet, jotka antavat eriaatteessa aika hyvän kuvan touhusta kuvineen päivineen. Kameran hanskalokeron kytkennät Seatissa vastaavat ohjeissa
Audi A4 Avant TDI 2.0 Quattro
Seat leon 1.2 TSI style -15

Daatta

Tuli kuitenkin tilattua kameran Puolan pojilta, johtosarja näyttää hyvältä vaikkei se ihan plug and play olekaan. Sisusta on taas vaihteeksi purettu, ensimmäisen kerran tuo tuli tehtyä äänieristysprojektin yhteydessä. Kummasti oli jo unohtunut, miten nuo paneelit lähtevät irti.  ??? Takalamppujen kanssa tappelin kauan, ajattelin että pitää vetää sivulle mutta vasta Ytube-video antoi tarpeeksi rohkeutta. Sivuissa olevat metalliset nastat olivat ainakin minulla tiukasti kiinni. Sain alemman vääntämällä irti, ylempi kiinnike irtosi vasta muovisella purkutyökalulla kampeamalla. Paljon ei uskalla vääntää ettei maalipinta/umpion muovi lohkea.

Tuli taas huomattua että sisustan muovipaneeleita kiinni pitävät metalliklipsit eivät parane irrotuksen ja uudelleen kiinnityksen yhteydessä. Aika moni oli vääntynyt mutkalla takaisin asennuksen yhteydessä. Pitää käydä kysymässä, olisiko paikallisilla VAG-liikkeillä noita hyllyssä.

Kiitos jo tässä vaiheessa Holmsille ohjeista, peruutuskameroita (ainakaan näitä alkuperäisiä) ei ole hirveästi asennettu seatcupra.net foorumillakaan. Kun vaan malttaisi tulostaa netistä ohjeet valmiiksi esim. puskurin ruuvien sijainnista niin pähkäily pihalla helpottuisi huomattavasti.  ::)

Sama pätee työkaluihin, en tajunnut että 30mm rasiaporassa on oikeasti erilainen keskiö kuin 57mm kokoisessa. Onneksi Motonet/Hongkong on pyörämatkan päässä. Toinen vaihtoehto olisi sahata reikä (30mm x 36 mm ajattelin lähteä liikkeelle, pelivaraa ei ole paljon) Dremelillä, miten vaan mahtaa maali kestää laikan kuumuutta. Nurkkiin poralla reiät, 30mm reikä keskelle ja loput rautasahan terällä sahaten saattaa olla turvallisempi vaihtoehto. Kameran ajattelin sijoittaa samalle tasolle (puskurin takareunasta) rekisterikilven valojen kanssa. Ja auton keskilinjalle tietenkin. 
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

jpm123

Itsellä myös aikomus laittaa peruutuskamera, kiva olisi nähdä asennuksesta kuvia, kuulla hintoja, mistä tilattu ja käykö esim. Media plus radioon, ym. Mitä kannattaa huomioida.

V4mp


Daatta

#17
Jees, nyt on auto taas paketissa ja kamera asennettu, koodattu ja testattu.  8) Kovin pitkää stooria ehdi nyt kirjoittelemaan, kuvia otin jonkin verran. Löytyy sieltä yksi videokin, miten tuo käytännössä toimii.

Kamera on tosiaan Puolan poikien, n. 250â,¬ maksoi toimitettuna. Kamera on "aito" OEM ja kaapeli hyvälaatuista, liittimet yms. priimaa. Kytkennät sivuilta:

LainaaWiring Diagram:
RED         -      +12V constant - Red/Yellow
YELLOW  -      reverse light signal - Black/Blue
BLACK     -     GND

Video Signal:
(QUADLOCK connector head unit) - 8X0 035 447 - Blue
PIN No. 6   - transparent wire
PIN No. 12 - black wire

Herätteen otin kuljettajan puolelta, takaoven pyöräkaaren päältä. Musta-sininen kaapeli on pakkivalon jännite. Mitattaessa ja testattaessa kannattaa huomioida, että pakkivaloon tulee virtaa ainoastaan takaluukun ollessa kiinni. Yleismittarilla kannattaa varmistaa oikea piuha, myös jännitteensyöttön osalta. Puna-keltainen kaapeli tarjoaa jatkuvan 12v keskusyksikön takaa.

Pari iltaa tuossa meni, monta reissua Motonetissa ja tarvikekaupoissa etsimässä osia. Kunnollisia wire tappeja ei löytynyt mistään, piti tehdä liitokset ryöstäjilla... Sisustan purkusarja ja keskusyksikön ulosvedinsarja ovat pakollisia varusteita.

Purin kameran pois kotelostaan reiän tekemisen ajaksi, takaisin se meni kummin päin tahansa. Niin olikin pikku pelko että kuva on väärinpäin, ensimmäinen kokeilu tehtiin puskuri "huulilla". Reiän tein 30mm rasiaporalla, sitten porasin kulmiin reiät 5mm poralla ja rautasahan terällä loput pois. Reikä on 30x36mm, se on aika lähellä totuutta. Puskurin sisäpuolella on merkattu keskireikä, tuuppasin siitä piikillä reiän jonka ympärille mitoitin sahausviivat. Viilalla viimeistely, aika hyvä tuli.

Koodaaminen onnistui ensimmäisellä yrittämällä, tosin pieni jännitys siinäkin kun OPS ei lähtenyt heti toimimaan, vaan ruutuun tuli ainoastaan kameran kuva. Onneksi maltoin odottaa ja tehdä muuta välillä, odottelun (väylän resetointi?) jälkeen myös OPS overlay näkyi.  :D

VCDS koodaus lähteitä soveltaen:

1. Using the VCDS diagnostic device, open the box 5F - Information Electr.
2. Now locate Byte no. 19
3. Mark then bit no. 4

5. Open 10 - Park/Steer Assist
6. Check Bit 4-5 10 Camera Type: Rear View Camera (RVC) Installed

Molemmat koodaukset pitää tehdä ja odotella se 15 minuuttia. Sitten pitäisi kaikki toimia.

Mikä ei MY2015 Cuprassa toimi on Guidance Lines eli ohjauksen mukaan kääntyvät viivat. Tuo vaatii ilmeisesti päivityksen ohjainboksiin, mihin ja miten se onnistuu, pitää vielä selvittää. Cuprassa on Media System Plus, kameralle ei ihmeellisiä vaatimuksia ole. OPS eli pysäköintitutkat eivät ole nekään pakolliset.  Kamera toimii todella hyvin, käynnistyy nopeasti eli heti kun pistää pakin päälle ja kuva on hyvä hämärässäkin. Mitään pimeänäköä tuossa ei ole, eli valoa kuitenkin tarvitaan.

Tuli samalla huomattua miten hyvin diagnostiikka toimii, kun oli anturit, kilven valot ja takavalot irti niin niistä tuli selväkielinen ilmoitus (piippausten kera) MFD:hen. Vikakoodeja on lukenut, ainakaan valoja ei jäänyt palamaan.  :P

Lähteitä:
http://www.carsystems.pl/new-seat-leon-rear-view-camera-kit-with-guidance-lines-retrofit,id2133.html
http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=393200
http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=7618

ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Ojanpohja

Kyselikö kukaan mitä tämmöisen asennus maksaa marmorilta?

Daatta

Marmori ei varmaankaan asenna, koska ei ole tehtaan virallista ohjeistusta saatavana. Näin ainakin Briteissä, mikään ei tosiaan estä kysymästä paikallisesta. Autohifiasentamo voisi olla yksi vaihtoehto.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

V4mp

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 07.09.16 - klo:00:24
Marmori ei varmaankaan asenna, koska ei ole tehtaan virallista ohjeistusta saatavana. Näin ainakin Briteissä, mikään ei tosiaan estä kysymästä paikallisesta. Autohifiasentamo voisi olla yksi vaihtoehto.

Samaa sanoivat mulle kun kyselin ACC:ta... >:(
Ã,,rsyttävää kun eivät osaa tehdä muuta kuin katsoa tehtaan ohjeistuksia.

MikHei

#21
Lainaus käyttäjältä: Daatta - 26.08.16 - klo:01:14
Kamera on tosiaan Puolan poikien, n. 250â,¬ maksoi toimitettuna. Kamera on "aito" OEM ja kaapeli hyvälaatuista, liittimet yms. priimaa.
Tässä mietin että josko jossain välissä ois projekteista puutetta, niin voisin harkita laittavani tuollaisen ETUPUSKURIIN.  ;D Takatutkiin olen ollut erittäin tyytyväinen, joten sinne ei ehkä kamera ole niin välttämätön. Mutta kun morsian ei halua/uskalla parkeerata autoa pakittamalla, niin etupuskuri ja vielä siihen tulossa oleva lippa on aika hyvin vaaravyöhykkeellä kaupunkiolosuhteissa korkeiden kanttikivien takia.

No tästäpä heräsi kysymys, että käykö tämä sama kamera myös Media System Colouriin, eli Fr vakio mankkaan? Esim. peruutustutka on mallia piippaava (ei näy näytössä) ja jälkiasenteinen merkkiliikkeen toimesta. Tosin kamera ei olisi ilmeisesti mitenkään tekemisissä tämän kanssa? Ajattelin niin että kamera lähtee käyntiin peruuttaessa, mutta saisi herätettyä henkiin myös erillisestä napista etuperin parkkiin ajettaessa. Tähän vaatisi toki omaa rakentelua, eli käytännössä mm. releen kytkemistä herätteen väliin ja olishan se hienoa saada kojelaudan tyhjään nappipaikkaa oikea alkuperäinen painonappi, ettei ihan näyttäs "tein itse ja säästin"-tyyliseltä.

Onnistuiskohan? Löydättekö mitään esteitä?

Kaikkea sitä rupeaa keksimään pienessä päässä, kun on tylsää.  ;)

Edit:siellähän se sopivuus luki sivun alalaidassa: Seat Media System. Mitä se sitten tarkoittaakaan, käykö minun Media System Colouriin?
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Daatta

Pitäisi löytää tieto tukeeko Leonin "ohjain" etukameraa. Varmasti jossain VAG:ssa tuollainen on vakiovarusteena. Takakameran koodauksella sitä ei saa toimimaan, koska RVC menee päälle ainoastaan pakittaessa. Tai no, signaali otetaan peruutusvalolta, eli saisihan sen päälle kytkimellä, syöttämällä 12v sen kautta. Asennuksen etumaskiin joutuisi toki itse soveltamaan.

Kameralle riittää Seat Media System, eli jonkinlainen värinäyttö. Nappeja saa varmasti erikseen, jos haluaa rakentaa etukameran ohjauksen alkuperäiselle paikalle.

OPS on se mitä ajat takaa, kamera toimii (nettitietojen perusteella) ilman OEM tutkia. Jälkiasennussarja on alkuperäistä halvempi. Hinta noissa ratkaisee:

http://vag-shop.co.uk/seat-leon-5f-ops-retrofit-kit.html
http://www.carsystems.pl/new-seat-leon-5f-park-pilot-front-and-rear-w-ops-5q0919294b,id1283.html
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

MikHei

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 14.10.16 - klo:17:37
Asennuksen etumaskiin joutuisi toki itse soveltamaan.
"Parkkikameran" asennuksessa taitaa juurikin edellä mainittu asia olla se epävarmin rasti. Siihen ylämaskiin taitaa olla kamera pikkasen liian kookas soviteltavaksi, on ne säleikön aukot nimittäin sen verran pieniä. Alamaskissa rekisterikilven alla ja osittain sen takana piilossa olisi loistavasti tilaa asennella ja asennuksesta tulisi huomaamaton. Mutta kun kamera on tarkoitettu perään jossa se on siellä rekkarivalojen korkeudella, niin etu rekkarin alareuna on huomattavasti alempana joten sen takia saattaisi tulla ongelmia kameran kuvan näkökentän/suuntauksen suhteen.
No nää on pelkkää spekulointia, kun kameran ostopäätöstäkään en ole tehnyt.  :)

Kiitti Daatta taas vinkeistä.
Ps. Viimeksi kyselin sulta Subbarin asennuksesta vararenkaan syvennykseen ja se on ollutkin jo jonkin aikaa käytössä. Hyvin soi ja potkii, ei ollut mitään ylimääräisiä ongelmia sovittaessa vakio mankan yhteyteen(kun Sound Systemin kanssa päivitykset ilmeisesti melkeinpä mahdottomia).
Vähän viiveellä tähänkin ketjuun kirjoitan, tuli oltua välillä aika tiiviisti auton kimpussa kun olen asentanut viimeisimpänä hommana alkuperäisen Aerodynamic kitin helmat ja takaspoilerin, sekä Riegerin etulipan ja taka "diffuusorin". Seteleitä on palanut, mutta auto näyttää nyt ulkoisesti juurikin siltä miltä haluankin sen näyttävän.  :)
Seat Leon Fr, 1.5Tsi 150hv, 2022, Desire Red.
Seat Leon Fr, 1.4Tsi 140hv, 2013, Pirineos Grey.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy