Superb suhteessa Premium -merkkeihin

Aloittaja Jyri, 01.09.15 - klo:15:57

« edellinen - seuraava »

lao

Mulla on kokemusta Bemarin xDrive-nelivedoista E91 ja F31 korimalleista ja voin sanoa, että nämä molemmat ovat arkiajossa mukavan takavetomaisia eli ottamalla ajonvakautuksen pois saa perusmutkissa liukkaalla näyttävän ja mukavan sivuluisun ilman, että pitää polkasta kaasua pohjaan. Taasen mitä olen kokenut 4-polven Haldexista, niin se puskee vastaavassa tilanteessa ellei anna "kytkinpommilla "kunnon alkupolkasua ja sitten vauhdit karkaa suuriksi. Myös Juha Kankkunen on sanonut siviilinelivedoista "ei ole Torseenin voittanutta" luulisi Juhan tietävän edes jollakin tasolla mitä puhuu.

Oli se neliveto Haldex, Torsen, xDrive tai 4Matic, niin kaikilla kyllä pääsee tarvittaessa eteenpäin ja jumiin todella hyvin, mutta tosiaan "hauskuuksissa" nämä erot huomataan ei etenemiskyvyissä.

Mitä tulee 3-sarjan "premium-laatuun", niin mulla on takana 9 takuukäyntiä auton kanssa ja kojelauta nitisee ja rämisee, jarrut jumittaa, pakoputki rämisee, kun mittarissa on 55 000km. Toki nämä takuuasiat ovat olleet pieniä juttuja, liittyen lisävarusteisiin, mutta silti niitä tuli liikaa, joten siksi annetaan nyt Skodalle mahdollisuus, pari-kolme takuuvikaa kuuluu kaikkiin uusiin autoihin...
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Eka Golf

Lainaus käyttäjältä: Rinkulakeula - 10.09.15 - klo:03:58
No, mä olen ajanut 3- sarjalaisella (318d E90 takaveto) 75 tkm, 5- sarjalaisella (530d F10 takaveto) 75 tkm ja nykyisellä (F10 520 d xDrive) 26 tkm ilman ainuttakaan teknistä vikaa, tällä hetkellä bemareilla siis noin 7,5 vuotta. E90 vaihdettiin kuskin puolen oven rungossa oleva tiiviste kahteen kertaan, koska se halkesi pituussuunnassa ja sekin oli lähinnä kosmeettinen haitta.

Edit - E90 lähti pohjasta jokin ilmanohjain, muovinen härpäke, jota kielsin huollon hankkimasta uutta tilalle, turha ja tarpeeton kun oli.   
Minä olen ajanut tai oikeastaan edellinen omistaja osan ja minä loput, "laaduttomalla" autolla yli 300tkm ilman vikoja.
Hyvä auto on "sisäänajettu" vasta kun kilsoja yli 100tkm, poikkeuksena Tojo jossa raja on 300tkm?  8)
Eniten tuli kait Masalla, ostaessa 70tkm ja vaihtaessa reilusti yli 300tkm, ilman vikoja!  :)

Timppe

Premium on sitä vain mielikuvissa, Paremmat sisustusmateriaalit ? Kyllä, joo, mutta muu laatu ei pärjää esim. Skodalle.

Kokemuksesta voin sanoa, että S-Mersu oli ekan kerran pajalla 15000km:n kohdalla, sitten 30000km:n jne. Edellisellä Superbilla tai Octavialla ei tarvinnut käydä kertaakaan pajalla määräaikaishuoltojen välillä.

Ihan samaa scheissea on premiumienkin alihankkijoiden tuotokset. Vikoja ja harmeja piisaa. Sisätiloissa napsahtelee, natisee ja nitisee. Paitsi ei näissä Skodissa, niin ihmeellistä kuin se on.

Tsekkiläinen työn laatu on kyllä huippua. Alihankkijat on sitten asia erikseen. Skodankin ongelmana: Audilta peräisin olevat premium-moottorit syövät öljyä ja kiristimet paukkuu?!?

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: lao - 11.09.15 - klo:23:08
Mulla on kokemusta Bemarin xDrive-nelivedoista E91 ja F31 korimalleista ja voin sanoa, että nämä molemmat ovat arkiajossa mukavan takavetomaisia eli ottamalla ajonvakautuksen pois saa perusmutkissa liukkaalla näyttävän ja mukavan sivuluisun ilman, että pitää polkasta kaasua pohjaan. Taasen mitä olen kokenut 4-polven Haldexista, niin se puskee vastaavassa tilanteessa ellei anna "kytkinpommilla "kunnon alkupolkasua ja sitten vauhdit karkaa suuriksi. Myös Juha Kankkunen on sanonut siviilinelivedoista "ei ole Torseenin voittanutta" luulisi Juhan tietävän edes jollakin tasolla mitä puhuu.

Oli se neliveto Haldex, Torsen, xDrive tai 4Matic, niin kaikilla kyllä pääsee tarvittaessa eteenpäin ja jumiin todella hyvin, mutta tosiaan "hauskuuksissa" nämä erot huomataan ei etenemiskyvyissä.

Haldex 5 ainakin A3:ssa on varsin takapainoinen eikä kivoihin luisuihin tarvita isoja nopeuksia tai Laukaan miestä. Ainoa ongelma on ollut se, että sitä prkleen liukasta ei oikein ole ollut kahtena viime talvena etelässä... >:(
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

Eka Golf

Miehestä kiinni jos ei saa perää luistaan tai nelipyöräluisua aikaan, tosin tulee kalliiksi?  ::)

heifetz

Laadukkain auto mitä olen ajanut oli Skoda selvällä marginaalilla, laaduttomin BMW. Nytkin taistelen päivittäin tämän saksalais-insinöörin taidonnäytteen kanssa. Ihan uskomatonta kuraa hintaansa nähden. Silti en haluaisi enää Skodalla ajaa, se ei TUNNU premiumilta, vaikka sitä on laadunsa puolesta.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

ile

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 11.09.15 - klo:23:25
Tsekkiläinen työn laatu on kyllä huippua. Alihankkijat on sitten asia erikseen. Skodankin ongelmana: Audilta peräisin olevat premium-moottorit syövät öljyä ja kiristimet paukkuu?!?

Eipä taida löytyä Skodalta pitkittäin olevia patoja, jos Audin piikkiin kehitellään öljynkulutusteorioita. Eikä taida löytyä Skodalta muutenkaan mitään tuoreita epidemiapatoja öljynkulutuksen suhteen.

Pariin otteeseen olen yrittämällä yrittänyt antaa mahdollisuuden Skodalle (pari vuotta sitten olisi päässyt jopa huomattavasti helpommalla, kun sai selitellä sinne-tänne että miksi ihmeessä F31), mutta hyvin pitkälle aina töksähtänyt samoihin juttuihin - sisustan design/karuus/fiilis, melu, vaimo sekä voimalinja. Vitsikirjamoodissa voisin heittää, etteihän esim verrattuna bemariin nuo sisustan nitinät/narinat edes kuulu, kun sellainen meteli on muutenkin jo sisällä ;)

Suurin ero tulee kuitenkin voimansiirron ja moottorien optioissa, jos konsernin sisällä mietitään "Premiumeja" - omalla perstuntumalla ja vähintään yhden talven kokemuksilla niin X-Driven kuin Haldexinkin osalta Torsenit (ainakin 2 & 3 -versiot) ovat jotain aivan muuta tukevuudessa/junamaisuudessa/ennalta-arvattavuudessa/"väsyttävyys-factorissa" varsinkin kun ajelee talven aikana 4-5krt talvessa lappiin kelissä kuin kelissä.

Vielä samalla omat pari centtiä M-B & taksi -aiheeseen. Yli 25v ammattiajohommia erittäin läheltä seuranneena (ja itsekin noin 20v sitten taksia ajaneena) M-B:n tärkein juttu ei ole välttämättä enää 80-luvun jälkeen ollut status tai edes  puhtaasti luotettavuus, vaan älyttömän hyvä oma taksihuolto ja varajärjestelyt. Tietysti klassisia nahkatakeissa marinoituja isäntiä vielä löytyy, jotka eivät muuta merkkiä suostu edes miettimään, mutta ei merkin tolpalla yleisyys pelkkään laatuun tai luotettavuuteen liity. Bonuksena tietysti M-B:sta saa vielä 300tkm ajettunakin ok-hyvityksen.

skriko

Skodaa ei ole koskaan ollut. Olen ajanut vain vuosimallin 1976 Skodalla. Tämä siksi että Skodalla ei ole ollut korimallia joka olisi houkutellut edes koeajolle. Räsä on kyllä mielestäni hieno sisältä.
BMW:tä ollut 3 uudesta. Tuo kertoo mitä olen niistä tykännyt.
1.4 kk ja noin 6000 km.
2..1 vuosi ja noin 9000 km.
3. 1 vuosi ja kuukausi 6 200  km.
BMW on vähän niinkuin juna. Vie varmasti ja eleettömästi paikasta toiseen. Autona liian "hyvä", joten se jokin puuttuu. Ainoa moite on ollut uraherkkyys. Kolme kertaa olen ostanut parin päivän koeajon perusteella BMW:n ja lopputulos on aina ollut sama. Neljättä kertaa en tee samaa virhettä.
BMW on kuin matkapyörä, ei maistu miltään.

enkero

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 11.09.15 - klo:10:32Kehitystyö tehty tehtaan toimesta, eikä annettu ostajan tehtäväksi selvittää mitkä osat kestää ja mitkä ei?

Taksarit ainakin on ilkeästi juorunneet, että jakopäähän on tähtikeulassa joutunut jotain kiristinhommia tai ketjunvaihtoja duunailee mallia todella usein. Ehkä huhut ovat samasta hevosmiesten tietotoimistosta lähtöisin kuin VAG-jakoketjuprobsit tai öljynsyönti? Valehtelevat kateuksissaan köyhät paskiaiset...
C250CDI t 4matic -12 - Clio ST 2017
ex: Fabia III Combi 1.2 TSI DSG Style -16, Octavia Combi Style 4x4 TDI DSG -15, Fabia III 1,2 TSI DSG -15, Octavia III Combi 1,6 TDI DSG -13,Fabia II vRS -10, Octavia II FL Combi 1,4 TSI -09, Octavia I HB 1,9 TDI -98

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: enkero - 12.09.15 - klo:01:30
Taksarit ainakin on ilkeästi juorunneet, että jakopäähän on tähtikeulassa joutunut jotain kiristinhommia tai ketjunvaihtoja duunailee mallia todella usein. Ehkä huhut ovat samasta hevosmiesten tietotoimistosta lähtöisin kuin VAG-jakoketjuprobsit tai öljynsyönti? Valehtelevat kateuksissaan köyhät paskiaiset...

Oli niissä 1.8 bensakoineissa ketjuvikaa, olisko ollut m271 kone? Dieselissäkin on kiristimen kanssa ollut vikaa ja se on tehtaan toimesta vaihdettu, olisko ollut om651 koneen alku pään tuotantoa, 09-10 en ole varma, mutta siinäkin tapauksessa vaihtoon se on suositeltu laitettavan 150 tkm kohdalla, jos oikein muistan. Uudemmissä vika korjattu kiristimen suunnittelulla.
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

BMF

Kyllä varmasti kaikilla merkeillä näitä maanantaikappaleita riittää, mutta mitä itse skodalla ajaneen ja näitä skodapalstoja lukenut niin aika monet "kalliimmat ja isommat" remontit on vaikea saada takuun piikkiin korjattua. Eli tässä skodan laatu on ainakin shaibaa....

Itse ollut erittäin tyytyväinen oman skoodaan (octaviaIII) ja ehkäpä jokin päivä kun lotossa voittaa niin voisi tuollaisen superbin taas ottaa...nyt vaan suberbi sitten uutena.

Ennen octavia III oli superb 09 mallia käytetty jolla ajoin 60tkm --> 80tkm kunnes alkoi täristämään 1--> 2 vaihtaessa (DSG) ja tämän vein vaihtoon kun tiesin mikä edessä odottaa..

Nyt ajellut sen 50tkm tällä octavialla ja täytyy sanoa ettei mitään suurempaa mukinaa ole ollut. Mutta sen kerran kun niitä ongelmia tulee takuuajalla niin korjaus ei yleensä käy ihan viemällä autoa merkkihuoltoon ja sanomalla "korjatakaapa" samalla kun avaimet lentää tiskille...ainakaan ilmaiseksi...

Olen ollut todella tyytyväinen myös octavian sisutaan ja kaikki nappulat ja vermeet on siellä missä pitääkin ja superbissa näyttäisi noin 90% olevan samat linjat joten tämänkin takia tämä malli kiehtoo.

Ja kyllähän se ikuinen "skodaleima" on vaikka ne nyt tekisi miten hyviä autoja. Kyllähän se on poijjaat semmonen asia että jos lada tai fiat tekisi 10 vuoden päästä laatuautoja niin huutonauruksi menisi...   ;D

Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

Timppe

Lainaus käyttäjältä: ile - 12.09.15 - klo:00:17
Eipä taida löytyä Skodalta pitkittäin olevia patoja, jos Audin piikkiin kehitellään öljynkulutusteorioita. Eikä taida löytyä Skodalta muutenkaan mitään tuoreita epidemiapatoja öljynkulutuksen suhteen.
Ei tämä ole teoriaa, vaan ihan käytäntöä: Kaikki nykyiset ja edeltävät 1.8TSI ja 2.0TSI EA888 -koneet ovat nimenomaan Audin kehittämiä ja valmistus tapahtuu Audilla Unkarissa. Ja juuri näissä moottoreissa on ollut usean vuoden tuotannossa öljynkulutusongelmia. USA:ssa Audi taipui joukkokanneuhan edessä korjauksiin.
Asennetaanko moottori pitkittäin tai poikittain ei vaikuta öljynkulutukseen tippaakkaan, kun koneessa on tyyppivika.

Uusissa vuosimalleissa homma on fiksattu, mutta vielä ainakin 2010 ja 2011 valmistettiin näitä viallisia moottoreita. Nyt ehkä uskaltaa taas ostaa 2.0TSI tai 1.8TSI Skodankin. Minulla edellinen Audin koneella varustettu Skoda 1.8TSI 2010 vei noin litran / 4000km, joka on "normaalia". Ajettu oli 50000km, paljonkohan 100000km ajettuna menisi? A touch of premium  ;D

Ei nyt ainakaan IPadista lähetetty.

Superb iV Combi L&K 2020 kaikilla varusteilla

ile

Lainaus käyttäjältä: Timppe - 12.09.15 - klo:18:02
Ei tämä ole teoriaa, vaan ihan käytäntöä: Kaikki nykyiset ja edeltävät 1.8TSI ja 2.0TSI EA888 -koneet ovat nimenomaan Audin kehittämiä ja valmistus tapahtuu Audilla Unkarissa. Ja juuri näissä moottoreissa on ollut usean vuoden tuotannossa öljynkulutusongelmia. USA:ssa Audi taipui joukkokanneuhan edessä korjauksiin.
Asennetaanko moottori pitkittäin tai poikittain ei vaikuta öljynkulutukseen tippaakkaan, kun koneessa on tyyppivika.

Uusissa vuosimalleissa homma on fiksattu, mutta vielä ainakin 2010 ja 2011 valmistettiin näitä viallisia moottoreita. Nyt ehkä uskaltaa taas ostaa 2.0TSI tai 1.8TSI Skodankin. Minulla edellinen Audin koneella varustettu Skoda 1.8TSI 2010 vei noin litran / 4000km, joka on "normaalia". Ajettu oli 50000km, paljonkohan 100000km ajettuna menisi? A touch of premium  ;D

En lähtisi suoraan yleistämään, että jos esim pitkittäisten CDNB/CDNC-patojen pohjalta Audin öljynkulutus tullut kuuluisaksi niin kaikki muutkin EA888:t huomioimatta revikkaa kuluttavat öljyä. VW:n ja Skodan volyymit samoilla koneilla ovat pikkasen toista kuin Audin, mutta kuitenkin erittäin tarkkaan tietyt mallit ovat vain kuuluisia öljynkulutuksesta - eivät kaikki.

Toki tämä menee aika puhtaasti omalla fiiliksellä ja mitä on lueskellut sekä omakohtaisten kokemusten pohjalta kun pihassa on ollut kolme EA888-pohjaista biiliä (joista vain yksi kulutti öljyä (CDNC), kaksi ei pisaraakaan). Mutta toki jos jostain löytyy faktaa, että juuri ne samat männänrenkaat kuin pitkittäiskoneellisissa 2.0TFSI:ssa 03/2008-05/2011 on jokaisessa EA888-versiossa niin seison korjattuna ;)

tet

Lainaus käyttäjältä: lao - 11.09.15 - klo:23:08

Täysin ymmärrettävää, tottakai xDrive on takavetomainen koska se on juuri se "etupyöräavusteinen takaveto". Samoin Haldex on etuvetomainen koska se on "takapyöräavusteinen etuveto". Torsen taas on Torsen ja uskon Kankkusen sanaan, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen enempää Skodan kuin BMW:n nelivedon kanssa. Pitkittäismoottorisissa Audeissa on Torsen (tai nykyään sen uudempi inkarnaatio, kruunutasauspyörästö), ei bemareissa.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Patomursu

Ei enää tätäkään keskustelua jatku, onko premium hävinnyt superbista? Vai eikö eräälläkään kommentoijalla aika enää riitä täällä pyörimiseen?  ;D

SNG

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 21.09.15 - klo:22:08
Ei enää tätäkään keskustelua jatku, onko premium hävinnyt superbista? Vai eikö eräälläkään kommentoijalla aika enää riitä täällä pyörimiseen?  ;D

Varmaan, kun oikeassa moottorissa on vähintään 6 sylinteriä. Koskee kaikkia merkkejä.

Jyri

Itse olen keksinyt muutaman huomattava eron:

- Ã,,änieristys
- Materiaalivalinnat
- Räätälöintimahdollisuudet (mm. sisäkaton väri, ulkolistojen väri yms.)
- Imago

Miten paljon nuo itse kullekin merkkaavat on sitten eri asia, joillekin paljon, toisille vähemmän.

Ps. Vaikka itsellä olisi rahaa, niin en silti haluaisi 6 sylinteristä moottoria, mutta tässäkin on monia makuja  ::)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 22.09.15 - klo:00:07

- Ã,,änieristys
- Materiaalivalinnat
- Imago

Miten paljon nuo itse kullekin merkkaavat on sitten eri asia, joillekin paljon, toisille vähemmän.

Ps. Vaikka itsellä olisi rahaa, niin en silti haluaisi 6 sylinteristä moottoria, mutta tässäkin on monia makuja  ::)

Hyviä pointteja. Yksilölliset huoltopalvelut ja toimiva takuupalvelu ovat myös tärkeitä premiumien kriteereitä.

8-sylinterinen tai enemmän menee ehkä jo luksuksenkin puolelle. Tuollaisen ostajalle bensan hinnalla ei ole väliä muuten kuin että hinnan noustessa tarpeeksi heillä ei tule "kuin tuttuja vastaan"   :)

Kyllä itse pitäisin 6-sylinteristä edelleen yhtenä aidon premiumin mittarina. Onhan Audilla, Mersulla ja BMW:lläkin yläpään versiot pienemmistäkin malleistaan. Ylin mallisarja menee jo omassa kategorisoinnissani selkeästi luxuksen (tai edustuksen) puolelle Audi A8, Mersu S, BMW 7-series).

Kimurantti juttu. Autot ovat teknisesti nykyään melko samanlaisia. Premium (tuoteasettelua) tulee juuri noista Jyrinkin mainitsemista pienistä nyansseista. Se on siis suureksi osaksi mielikuvaa ja "koettua laatua" mikä on taas subjektiivista.

Edustuspuoli taas edustaa tinkimättömyyttä niin materiaali/teknologia valinnoissa ja käsityön määrässä ja viimeistelyn tasossa.

mattinen

- Ã,,änieristys
- Materiaalivalinnat
- Imago

Tämä on minunkin mielestäni jo kohtuullisen onnistunut yritys määritellä ns. premium. Joku saattaisi vielä lisätä siihen "vähävikakaisuuden" tai "käyttövarmuuden". Toisaalta nämä ovat  ominaisuuksia, jotka ovat löydettävissä myös joistakin edullisista perusautoista. Lisäksi premium-merkkienkään kaikki mallit eivät välttämättä täytä mainittua kriteeriä.

Olen samaa mieltä. Tätä korostaa sekin, että yllämainituista premium-kriteereistä kaksi (materiaalivalinnat & imago) ovat enemmän tai vähemmän subjektiivisia. Se, mikä yhden mielestä on hieno ja tyylikäs materiaali, ei välttämättä miellytä toisen silmää pätkän vertaa. Itselleni esim. tulisi todennäköisesti suuria ongelmia Jaguaarin kanssa. Missään tapauksessa minulla ei uuteen sellaiseen olisi varaa, mutta vaikka olisikin, niin auton (ilmeisesti ainoana vaihtoehtona oleva) nahkasisustus tökkisi pahasti. Toisaalta voin hyvin kuvitella, että monille "nahat" on hienointa, mitä sisustuksessa voi olla.

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 21.09.15 - klo:22:08
Ei enää tätäkään keskustelua jatku, onko premium hävinnyt superbista?

Kyllä siinä varmaan on käynyt niin, että Super-B:stä haaveilleet ovat ottaneet lusikan kauniiseen käteen. Eli he ovat menneet ja ostaneet käytetyn mersun. Nyt he sitten kuluttavat aikaansa Toyota- ja Skoda -foorumeilla itsetuntoaan kohentamassa.  ;D ;D

batman14

Jännä kommentti. Toki arvostan sinun makua ja kaikilla saa olla omat mieltymykset ja maut. Mikä on syy miksi et haluaisi 6-sylinteristä moottoria?

Käytännön esimerkkinä Audi A4 2.0TDI quattro S-tronic 140kw versus A6 3.0TDI quattro S-tronic 160kw. Mitä tuollaisilla tullut jonkun verran ajettuna niin kutos kone vie aika tarkalleen saman verran dieseliä (toki hieman enemmän, mutta onhan auto myös isompi ja painavampi). Ero on kuitenkin pieni. Siinä sulavuudessa ja äänimaailmassa tulee se isompi ero. Onhan tuo 2.0TDI vähän sellainen raksuttaja. Ihan perus arkikone ja ihan nöyrä siinä, mutta jokin puuttuu. Ei tuo 3.0TDI tarjoa mitään ''V8 äänimaailmaa'', mutta on paljon sivistyneempi ja liikkuu muuten paremmin ja tuntuu huomattavasti voimakkaammalta mitä se onkin paperilla. Ennen en myöskään nähnyt mitään isoa eroa, mutta nyt on kyllä mieli muuttunut ja osaisin todella arvostaa kuutoskonetta jos olisi nyt tilanne sellainen että pystyisi sellaisen hankkimaan.

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: SNG - 21.09.15 - klo:22:12
Varmaan, kun oikeassa moottorissa on vähintään 6 sylinteriä. Koskee kaikkia merkkejä.

Kunnon moottorissa sylintereitä on 8 ja tyyppi on V. Vielä kun iskutilavuus on 6+ litraa niin puhutaan "oikeasta" moottorista.
Toisaalla sitten litroja pitää olla 16 niin voi töitä tehdä kunnolla  8)

SNG

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 22.09.15 - klo:11:31
Kunnon moottorissa sylintereitä on 8 ja tyyppi on V. Vielä kun iskutilavuus on 6+ litraa niin puhutaan "oikeasta" moottorista.
Toisaalla sitten litroja pitää olla 16 niin voi töitä tehdä kunnolla  8)

No näinhän se juurikin menee, tottakai! Kuten seuraavassa postauksessani kirjoitin niin 8-koneesta ylöspäin menee luksus/edustusautopuolelle nykyisin enemmän kuin perus-premiumiin. Ja oikeissa urheiluautoissa sylintereitä pitää olla paljon, koska raakaa äänimaailmaa ei pienistä irtoa kuin kaiuttimilla :D

Jyri

Lainaus käyttäjältä: batman14 - 22.09.15 - klo:11:15

Jännä kommentti. Toki arvostan sinun makua ja kaikilla saa olla omat mieltymykset ja maut. Mikä on syy miksi et haluaisi 6-sylinteristä moottoria?
Kenties oikeampi määritelmä omalla kohdalla olisi, en halua yli kaksilitraista moottoria, noissa kun väkisinkin tuppaa todellinen kaupunkikulutus olemaan ihan eriluokkaa ja siis ei, vaikka rahalla ei olisi väliä, kenties sen verran viherpiipertäjää minunkin sisälläni  :o
Kutos ja kasi, puhumattakaan 10 ja 12 sylinteristen käynnin tasaisuus ja ääninaailma toki viehättäisi.

WKurki

Lainaus käyttäjältä: Jyri - 22.09.15 - klo:13:40
Kenties oikeampi määritelmä omalla kohdalla olisi, en halua yli kaksilitraista moottoria, noissa kun väkisinkin tuppaa todellinen kaupunkikulutus olemaan ihan eriluokkaa ja siis ei, vaikka rahalla ei olisi väliä, kenties sen verran viherpiipertäjää minunkin sisälläni  :o
Kutos ja kasi, puhumattakaan 10 ja 12 sylinteristen käynnin tasaisuus ja ääninaailma toki viehättäisi.

Vähän off topic, mutta menköön nyt, kun isoja moottoreita pelätään...

Monesti aina ihmiset luulee asioita, jollei ole todellisuuspohjaa, johon verrata. Esimerkkinä omilla Jenkki-reissuilla:
2010 -mallinen Chevrolet Tahoe 4WD 5,3 V8 320 hv, keskikulutus 10,9 litraaa.
2013 -mallinen Ford Escape (Kuga) FWD 1,6 Ecoboost 178 hv, keskikulutus 9,1 litraa
2015 -mallinen Chevrolet Tahoe 4WD 5,3 V8 355 hv (sylinterien lepuutustekniikalla varustettu), keskikulutus 10,5 litraa

Keskikulutukset perustuu 2000- 4500 mailin ajomatkoihin.

Joten suorastaan harmitti tokalla reissulla oma "eko" -ajattelu puolimoottorisella modernilla moottorilla varustetulla vähintään 2 luokkaa pienemmällä autolla kulutus "järkyttävä".

Eli kokeilemaan ja nauttimaan isosta moottorista!  8)

Se on sitten eri asia, jos syynä on tietty budjetti auton hinnassa tms. syy, joka määrittää myös moottorivalinnan.
Opel Astra Sports Tourer 1,0 ECT 2017

ex.
Opel Astra 5 ov 1,0 ECT 2016

ex.
Seat Leon ST 1,6 TDI 2014

ex.
Seat Ibiza ST 1,2 TSI 2011

V-O

Kirjootellan tähän, kun minun väärän ajattelutavan mukan liittyy snadisti premiumiin.

Kuinkakohan hyvin Skodan uudessa mallissa on toteutettu oviaukkojen tiivistykset? Vanhalla mallilla kun ajoi 100 kilsaa märällä ja kuraisella hiekkatiellä, oli auton oviaukot kaamean likaisia. Tarkoitan tuota oven lukon vastakappaleen kohtaa, korin osaa jota vasten osuu ovi. Sama ongelma oli edessä oviaukon alalaidan osalla ja myös takana.
-

Paskaantuuko oviautot puutteellisten tiivisteiden vuoksi yhtä pahasti kun edellisessä mallissa?

lao

Nythän on uutisoitu alan lehdissä, että Superbia on myyty jo yli 600 kpl, vaikka virallinen myynti alkaa nyt viikonloppuna. Suurinosa näistä autoista on malliston yläpäästä ja etenkin L & K on myynyt hyvin nelivetona, joten varsin selvää, että premium-merkeistä on luultavasti vaihdettu Skodaan, kyllä löytyy niitä ketkä arvostaa konetta ja varusteita sen etuvetosen A6-Audin sijaan.
Ajossa Volvo V90 T8 AWD R design MY18
Ex.
Volvo XC60 D4 Business Classic Summum -17
Å koda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K DSG -16
BMW F31 320iA xDrive M-sport -13
BMW E91 330xdA M-Sport -06
VW Golf GTI DSG (4ov) -05

Ranssi

Tuolla premium-puolella on tällä hetkellä hiukan probleemana tarjonnan iäykkyys, johon Skoda voi iskeä täysillä. Volvon tarjokas on malli-iältään jo seitsemän vuotias, Mesekin kuusi ja 5-sarjallakin taulussa on jo reipas viisi vuotta. Skoda on houkutteleva valinta juuri nyt myös tuoreutensa takia. Voin melkein lyödä vetoa, että esim. uusi V90 tulee syömään Skodan juuri nyt erinomaisesti vetävää yritysautomarkkinaa.

Hawtin

Lainaus käyttäjältä: lao - 24.09.15 - klo:22:52
Nythän on uutisoitu alan lehdissä, että Superbia on myyty jo yli 600 kpl, vaikka virallinen myynti alkaa nyt viikonloppuna. Suurinosa näistä autoista on malliston yläpäästä ja etenkin L & K on myynyt hyvin nelivetona, joten varsin selvää, että premium-merkeistä on luultavasti vaihdettu Skodaan, kyllä löytyy niitä ketkä arvostaa konetta ja varusteita sen etuvetosen A6-Audin sijaan.

Eikä tarvitse edes arvailla, vaan esim Tuulilasin sivuilla on Helkama-auton edustaja videohaastattelussa ja toteaa premiumista porukkaa siirtyneen Skodillaciin!
Superb Combi Sportline 2.0 TSI ABT 336 4X4 DSG

VW:t

Lainaus käyttäjältä: Hawtin - 24.09.15 - klo:23:07
Eikä tarvitse edes arvailla, vaan esim Tuulilasin sivuilla on Helkama-auton edustaja videohaastattelussa ja toteaa premiumista porukkaa siirtyneen Skodillaciin!

Vai alkaako taantuma jo tuntua firmojen pussissa.

Waltsu83

Kävin tänään koeajamassa uuden superb:in ja tässä omia mietteitä... Ei kannata ottaa herneitä!  :)

Koeajamani yksilö oli aivan karvalakkimalli, 150 heppainen DSG diesel. Istuin autoon ja aloin tutkimaan kyseistä pirssiä.
Jo karvalakkimalli tuntui varsin laadukkaalta ja vaikkakin halvan tuntuisia muoveja oli siellä täällä niin ei ne häiritsevissä paikoissa
ollut. Kuitenkin ratti, vaihdekeppi, näppäimet, oven pehmeät nahat, kaikki tuntui olevan varsin hyvät. Olenkin aina miettinyt,
miksi näitä "laadukkaita" nahkoja tai muoveja pitäisi lyödä sellaisiin paikkoihin, mihin niitä ei juuri koskaan tule katsottua.
Onko taivaan merkitystä, jos jalkatilassa olevat muovit tulisi olla pehmeää nahkaa yms. Kuitenkin, se mitä kuljettajana tai
hanttimiehen puolella näet ja pinnat mihin kosket ovat kuitenkin lähes tulkoon saman tuntuiset, kuin näissä premium merkeissä.

Heti ensi metreistä auto tuntui hyvältä. Oikeastaan jälleen kerran hämmästyin, sillä ensimmäisen kerran, meillä oli edellinen korimalli vuokra-autona työmaalla Oulussa. Pojat jo silloin sanoi, että miksi et osta tälläista, miksi Audi? Tuohon lähinnä vastasin premium lasien läpi, että Audi kun on Audi. TÃ,,MÃ,, uusi korimalli on taas harppaus eteenpäin laadussa tai ainakin laadun tunteessa. Mutta silti mielessä, että eihän tämä voi olla laatua, kun tämä on Skoda.

Lähdin heti ajamaan moottoritietä ja yllätyin ensimmäiseksi, että tämä ei ole yhtään sen äänekkäämpi kuin oma uusi korinen A6. Ajossa varsinkin mielytti jousitusmukavuus, ohjauksen täsmällisyys ja urissa ei tuntunut vetelyä. Hiljaisuudessa jäin miettimään, että taisi yksi koeajamistani Passateista (BITDI) olla hiljaisempi. Tiedä sitten, paraneeko tämäkin, mikäli olisi alla ollut style tai L&K malli. Erittäin mukavaa kyytiä ja tilaa löytyy... Paljon!

Ajoin auton takaisin ja palasin liikkeeseen. Jäin tuijottamaan sisällä ollutta Style varusteltua autoa, joka vaikutti todella hyvältä.
Parempia materiaaleja sisällä, sähkösäätöinen penkki yms. yms. Lisäksi se mitä hallissa kehtasin kokeilla Canton Soundia niin tämäkin yllätti positiivisesti. Olin aika ymmälläni... Vähällä rahalla TODELLA paljon autoa. Ei käy järkeen. Pihassa seisovassa omassa A6:ssa alkoi olla vähemmän ja vähemmän järkeä.

Sitten päästiin hintalappuun. Meinasin melkein itkun päästää.

Tarkoitus olisi ensi vuonna vaihtaa autoa ja ainakin itselle seuraavat asiat ovat erityisen tärkeät, kuitenkin kun ajan sen 70-80 k/vuodessa.

* Auton tulee olla hiljainen
* Mukavuus (penkit, jousitus, käytettävyys)
* Tekniikan tulisi toimia ja mahdollisimman vähän näitä kalliiita vikoja
* Arvostan varusteita autossa, varusteet tekevät auton. Nämä ovat esim. Hyvä ilmastointi, integroitu navigointi, adaptiivinen vakkari, sähkösäätöiset penkit ja kaikki muu mukavuus sekä teknologia härpäkkeet
* Nahat tai Alcantarat
* Neliveto ja riittävästi voimaa (ohitustilanteet)

Audissa, Bemarissa ja Mersussa tulee tätä laatua nyt katsoa eri silmin. Näissä toki on upeita muotoja, parempia muovia ja parempi lehmä tapettu sisälle. MUTTA... Silti tämä ei pitäisi olla hinnaltaan + 100 000 â,¬, että Mersusta saa upean. Silti tämä 100 000 â,¬ Mersu, ei mielestäni tee niin suurta pesäeroa muihin merkkeihin tänä päivänä. Varsinkin jos tuon Superbin lataa täysillä varusteilla. Moottoreissa on toki eroja. Itsekkin mietin nyt BiTDI Passatin tai 190 hv TDI 4x4 Skodan välillä. Mikäli tuohon Skodaan saisi tämän saman BiTDI koneen niin valinta olisi täysin selvä. Tai ehkä jäisi vielä miettimään tuota digitaalista mittaristoa. Ehkä vielä jäisi kaipamaan jotain pientä ekstraa, sitä laadun tunnetta mitä nämä premiumin merkit luovat mielikuvilla. Ajat Bemarilla, kaikki palvovat maata allasi ja suomalainen kateus... Pieniä asioita, mutta näitä miettii. Kaikki haluavat tuntea olevansa jotenkin erityinen. Tällä Bemarilla kun täräyttää pihaan niin naapurit katsovat kateellisina, naapurin Liisakin hymyilee takaisin jotenkin aivan erityisesti. Ihan eri tavalla, kun eilen kun saavuin Toyotalla. 

Ehkä näitä pieniä asioita miettii myös Bemu, Audi, Mersu kuski. Itse ainakin kiinnitin huomioita Skoda liikkeen asiakkaisiin. Ehkä oli sattuma, mutta kuitenkin. Tuntui, että astuin tuulipukumiesten taivaaseen. Yleensä en kiinnitä huomiota ihmisiin missään, mutta nyt!! Liike oli täynnä vanhuksia. Mummoja ja pappoja. Pari vanhempaa herrasmiestä oli kuin suoraan Amissien dokumentista. Parilla keski-ikäisellä oli viimeisen päälle mallia Matti Nykänen farkut. Ajattelin, että ei helvetti... Ei Audi liikkeen asiakkaista ole näitä löytynyt kuin 1 tusinassa. Täällä luvut pyörähti ympäri.

Ehkä tässä on se kovin syy, miksi tämä laatuero on niin "valtava". Skodaa ei voi verrata, sillä ei perus junttiakaan voi verrata Wahroossiin. Ehkä "hieman" kärjistetty esimerkki, mutta jotenkin siellä liikkeen keskellä, en voinut kuin hymyillä. Myönnän Audi kuskina... Tunsin "ylivertaisuuden" tunnetta...  ;D ;D Olo on kuin ottaisin askeleen taaksepäin elämässä.

Sitä hintalappua... Hetken tuijotettuani... Oma vajaavetoinen TDI A6:nen, Webastolla, Sporttipenkeillä ja vetokoukulla maksoi 55 000 â,¬. Katsoin Skodan hintalappua. Tuolla yllä mainitsemani varusteet ja vähän lisääkin mahtuu tuohon samaan 55 000 â,¬ Skodan kanssa. Lisäksi auto olisi vielä neliveto, kattoluukulla ja vielä auto on isompi kuin A6:nen.

Tässä kohtaa tunsin itseni aivan helvetin tyhmäksi.
  :-[ Näillä varusteilla Audi olisi maksanut yli 100 000 â,¬. Onko tällöin auto myös sen arvoinen? Ei omasta mielestäni. Ei se Skodan laatu kuitenkaan ole ole yli 50 000 â,¬ huonompaa, jos asian ajattelee näin päin.

Audi A6 4G 2.0 TDI multi -11
Tulossa Seat Leon Cupra 280 DSG
Ex. Audi A1 185 hp S-line S-tronic -12
MAN TGL -99
MAN TGA -08
Fiat Ducato Multijet 130 -12

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy