Passat 3c RCD300 päivitysprojekti

Aloittaja tapanixxx, 10.09.10 - klo:16:17

« edellinen - seuraava »

tapanixxx

Olen aloittamassa päivitysprojektin Passat RCD 300 korvaamiseksi. Seuraavanlainen soitin on tilauksessa ja projektin
edetessä laitan kuvia: http://jvc.fi/tuote?kategoria=10700.3000&id=2194218

Tarkoituksena on säilyttää ratin ohjauspainikkeiden toiminta can-ohjainboxilla, puhelimen integrointi soittimeen bluetoothin avulla musiikin ja
puhelimen handfreen käyttämiseksi. Tietysti vielä yksi syy oli RCD 300:n huonohko äänenlaatu.

Tuota JVC:n soitin ei vielä saa suomesta, mutta englannissa on hyväksi havaittu soitinkauppa: http://www.dynamicsounds.co.uk/
Heillä oli tuo soitin hyllytavaraa. Edes caraudio24.de ei vielä ole saanut myyntiin kyseistä laitetta. Tuon JVC:n pitäisi osata bluetoothin PBAP, AVRCP mikä
on tuettu IOS 4.1:lla. Tarkoittaa käytännössä että soittimen näytöstä näkee kuka soittaa (jos on puhelimen osoitekirjassa) ja musiikkia voi hallita soittimesta/
ratin napeista käsin vaikka musiikki striimataan puhelimesta soittimeen.

Johtosarjan ja can-adapterin osalta valitsin connects2 tekemät tuotteet.

tapanixxx

Asensin soittimen tänään ja tässä kommentteja.
Soitin: JVC - KW-XR811

Soittimen asennus oli valmiiden johtosarjojen osalta plug and pray -tyyppinen. JVC:n soitin toimii hyvin Iphone 3gs:n kanssa ja soittimesta käsin pystyy
soittamaan helposti selaamalla puhelimen yhteystietoja.

Connects2-can sovittimen ansiosta ratin nappien toiminta säilyi. Ainoa mikä ei toimi on se, jossa on puhelimen kuva.

Asennukseen kului noin puolitoista tuntia. Ehkä hankalin oli sovittaa soittimen mukana tullut kehikko Passatin kojelautaan. Passatin asennusaukko ei ole 2-din kokoinen,vaan isompi, joten joutui kikkailemaan että sai kehikon kiinni. JVC:n etupaneeli ei ole täysin suora vaan kaareva, joten sen saaminen täysin samaan tasoon peitelevyn kanssa on haasteellista. Itselläni asennus tuli vähän liian syvälle, mutta en ainakaan tällä haavaa rupea sitä muuttamaan. Johtotila Passat 3C:n kojelaudassa radion takana pieni ja kovin montaa ylimääräistä johtoa ei tähän asennukseen olisi saanut.

Soittimen äänenlaatu on huomattavasti parantunut RCD-300:sta. Itselläni on ihan vakiokaiuttimet ja todennäköisesti en rupea niitä vaihtamaan. Soittimen käyttö on helppoa ja erityisesti Iphonen käyttäminen hand-free soittamiseen ja musiikin toistoon toimii hyvin. Soitin on ehkä vähän halvan näköinen (makuasia), mutta kun hintaluokka on 200euroa niin paljon enempää ei voi vaatia. Toisena miinuksena on (joillekin) takapanelissa olevan usb-liittimen varaaminen bluetooth-adapterin käyttöön. Jotkut ovat vieneet ubs-johdon takapanelista hansikaslokeroon, jolloin Ipod voi olla siellä pysyväissäilössä. Nyt on käytettävä sitä etupaneelissa olevaa liitintä jos haluaa Ipodin kytkeä soittimeen. Tai sitten kytkeä bluetooth moduuli etupaneeliin, mutta siinä se ei ehkä ole esteettisesti kovin kaunis.

Hyvää on äänenlaatu, bluetooth-ominaisuudet, hinta, käytettävyys sekä se että soittimen värisävyt voi vapaasti valita näytön ja näppäimistön osalta.  

Lisäys: kuva valmiista asennuksesta. Mikrofoni on kiinnitetty hätävilkun paneeliin. Johto mahtui kulkemaan panelien välissä, joten ei tarvinnut tehdä koloa paneeliin. Mikrofonin pidike on kiinni kaksipuoleisella teipillä (sisältyi radion toimitukseen).

Lisäys2: pienenä negatiivisena seikkana on soittimen värisävyjen valinta. Alla olevassa kuvassa olen yrittänyt saada soittimen näppäimet niin tumman punaiseksi kuin mahdollista, jotta ne vastaisivat Passatin näppäinvärejä. Näytön osalta kaikki on ok. Muiden näppäinten osalta värisävyä ei saa ihan täsmättyä, vaan on hivenen vaalemman punainen.

Ohessa muutama kuva projektista.

[ylläpito on poistanut liitteen]

pekkax

Oletko mitannut auton virrankulutusta lepotilassa eli onko tuon can-bus-adapterin kanssa ns. battery drain -ongelmaa?

tapanixxx

Battery drain ongelmaa esiintyy VW:n alkuperäisissä radioissa, kuten rcd 310 ja rcd 510. Myös RNS-510 uudella firmwarella aiheuttaa tätä ongelmaa.
Näissä aftermarket yksiköissä ei tietttävästi ongelmaa ole esiintynyt.  Itse en ole mitannut lepovirtaa, mutta hyvin tuo tuntuu käynnistyvän.

LISAYS: mittasin lepovirran kun alkoi asia kiinnostamaan. Lepovirta tasaantui n. 15 mA:iin, eli kaikki pitäisi olla kunnossa.

tsiih

Näistä ohjeista on varmasti apua monelle, kiitos niistä. Itsekin olen haikaillut uutta soitinta Golfiin, tämä Jvc olisi kyllä hyvässä hinnassa...Mistä ostit rattinappula-adapterin ja mikä malli oli kyseessä? Googletin kyllä connects2:n, näyttää olevan montaa sorttia  :)

Mikä mielenkiintoisinta, soitinta näyttää olevan saatavissa motonetissä hintaan 249,-  Eli se on saman hintainen kuin MDI-asennus. Eipä tarvitse enää kahta kertaa miettiä, kumman hankkisi ;D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tapanixxx

Itse tilasin seuraavat osat:
(kaikki osat radio mukaan lukien tilasin http://www.dynamicsounds.co.uk/  oli hyvä palvelu ja nopea toimitus)

- JVC KW-XR811 unit
- CTSVW002 Can-bus steering control adaptor
- Connects2 Can-bus JVC adaptor
- Volkswagen double DIN fitting kit
- Autoleads PC5-137  - Volkswagen Passat, Touran, Toureg,Transporter Aerial Adaptor (PC5-137)

RCD 300:ssa on tuo antennin liitin tupla fakra ja tuo yllä oleva johto on vain yhdellä töpselillä. Mutta radio toimii ja kuuluu hyvin yhdelläkin antennilla.
CTSVW002 sisältää sekä can-adapterin että monitoimiratin nappien toiminnallisuuden. Jos ratti on tavallinen ilman nappuloita, selviää edullisemmalla ratkaisulla.

tsiih

Asennuskamat lähdössä tilaukseen piakkoin, löysin tällaisen antenniadapterin Audi-kategoriasta. Mahtaako sopia?
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

tapanixxx

tsiih

Ihan kivasti istahti JVC golffiin. Mutta, eihän se antenniadapteri tietysti voinut sopia. Ensinnäkin liitin oli erilainen, antenniliitin auton puolella oli sellainen parimalli eli molemmat fakrat sopisivat muuten mutteivat mahdu yhtäaikaa kiinni. Vähän jäi myös epäselväksi kumpi tulee kumpaan. Adapterissa oli vain ukaasi toisessa piuhassa notta valkooseen tämä. Ei ole värejä näissä. Täytyy etsiä adapteriin adapteri, tai käyttää puukkoa ja kolikkoa.

En saanut myöskään antennivahvistimen johtoa kirveelläkään liittimeen, en auton enkä iso-liittimen. Täytynee liittää suoraan johtoon sitten vaan. Radio kuuluu nyt ilman sitä todella huonosti.

Muuten asennus meni helpohkosti, vähän syvälle jäi minullakin mutta olkoon, kuitenkin täytyy vielä antennia reerata ja soitinhan irtoaa kädenliikkeellä. Rattinappulat toimivat nopeasti ja hienosti, plussana originaaliin on lähteen vaihto ok-nappulasta. Usb-jatkojohto oli helppo viedä hanskalootaan siellä olevasta valmiista reiästä, kovalevyä odotellessa...Bluetooth-adapteri jäi soittimen etupaneeliin, sehän on niin sievä ettei sitä edes huomaa.

Itse soitin toimii hyvin, äänestä en osaa sanoa kuin että riittää minulle. Muistitikku tuntuu nyt luksukselta, kunnon satunnaissoittoineen... Bluetooth-handsfree on mainio, ei tarvittu mitään kikkailuja.

Toimitus Briteistä oli todella ripeä, torstai-iltana tilasin, tiistaina oli noudettavissa postissa (siis jo maanantaina sinne tullut), ota Itella mallia! Hieman ihmettelin ettei paketissa ollut minkäänlaista lähetyslistaa. Antenniadapteri oli ilman minkäänlaista paketointia yms...

Kaiken kaikkiaan hintaa tuli media-inin korvaajalle asennushilppeet rapakon takaa 130 e + JVC KW-XR811 Motonetista ohjehinta 249 e.

Guest-84907

Ilmottautuisin myös kerhoon RCD300 -> joksikin muuksi.
Mp3 tuen saaminen tuohon RCD kieputtimeen lienee melko hankalaa, ja vielä kun tuo aparaatti söi multa CD:n kun tahdoin kuunnella radiosta kerrankin jotain muuta kun joulurenkutuksia ;D Edellisen auton JVC-mp3-soittimesta ei kovin pahaa sanomista ollut. Parannus kuitenkin lie ilmeinen nytkin.

Mutta asiaan. Samainen JVC vaikuttaa hyvin soppelilta minunkin silmään. 187e tuolta Caraudio24.de:stä

http://www.caraudio24.de/Autoradios/JVC/JVC-KW-XR811::21950.html

Muuta "roinaa" olen tuohon katsellut kaveriksi:

Antenniadapteri
Asennuskehikko
CAN-väyläadapteri

Minulla ei ole rattinappeja, joten niistä ei tarvi huolehtia. Olisiko tuossa siis sennäköinen paketti jolla värkin saisi kiinni? CAN-väyläadapterissa näkyi olevan myös antenniadapteri, mutta onko tuo ensin linkattu "oikeampi"?

Saisiko jommaltakummalta teiltä parempaa kuvaa miltä laite näyttää asennettuna keskikonsoliin. Onko se heti "jälkiasennetun" näköinen? Valitettavasti tapanixxx:n kuvat on kovin pieniä että asia ei ihan suoraan selviä.

Edit.. mitä tuo BP:n CAN-adapteri tekee paremmin kuin joku halpa värkki? Valaistuksen säätö ja GALA olisi kiva saada, sekä tottakai virrat "normaalisti".

tsiih

Tuosta linkin can-adapterista en osaa sanoa mitään.
Antenniadapterin ostin juuri tuollaisen tuplamallin, paitsi että minulla liittimet saa kummin päin vaan ja molemmin päin radio kuuluu huonosti! En ole jaksanut vielä perehtyä. Koska tapanixxx:llä radio kuuluu hyvin yhden antennin adapterilla se on varmaan paras vaihtoehto ja reilusti halvempi.
Laite näyttää ihan hyvältä, asennuskehikon kanssa sen saa todella siististi. Voin laitella kuvia kunhan kerkiän.
Galaa ei mielestäni tämä soitin edes tue ??? Ainakaan en moista toimintoa löytänyt  ;D Johtosarjan nopeustietojohto jäi siis kytkemättä.
Valon himmennys ja normaalivirta toimii minulla.

*Näytössä rullaava tekstitieto on todella epäselvä, melkein lukukelvoton. Miten sinulla tapanixxx?

Guest-84919

Rupesin vaan tossa epäilemään että tuo Blaupunktin CAN-adapteri on jotenkin "CAN-vammaisille" autoille tarkoitettu, sillä n. 5e CAN-piuhojakin löytyy. Onkohan nuo valaistukset sun muut sitten CAN-ohjauksen takana vai jonkun perinteisemmän yhteyden? Halvoista piuhoista näkyy CAN-väylän pinnit puuttuvan monesti.

Hyvä katsella ja turailla tässä, kun koskaan yhtä ainutta soitinta en ole vaihtanut tai asentanut autoon joten johtosarjojen kanssa ei ole tullut taisteltua. Valmiita asennuksia senkin edestä sitten tullut ropailtua.

tn62634

Omasta mielestäni tuollainen tarvike-jvc on kyllä melkoisen järkyttävän näköinen laitos. Eikös siihen tilalle saa niitä alkuperäistyyppisiäkin soittimia, joiden ulkonäkö soveltuu kojetauluun?

Kale

Ei kyllä hivele omaa silmääkään tuollainen jvc mutta myönnettävä on että nuo orkkissoittimet ovat kalliimpia ja hieman aneemisia tehoiltaan ja toiminnoiltaan.

Helpoimmallahan tuon mp3 tuen saisi kait hankkimalla rcd-300:n uuden version mp3-tuella. Tiedä sitten pitäisikö samalla uusia myös can-ohjain. Noita mankkoja saa varmaan alta satasella.

Skula

Mutta eikö näitä orkkiksen näköisiä halpiksia ole eBay pullollaan? Siis näitä jotka maksaa n.300egee, mutta ovat orkkiksen näköisiä pienin muutoksin.
Romurautaa ja paalivehkeitä.

tn62634

Lainaus käyttäjältä: skula - 21.12.10 - klo:09:45
Mutta eikö näitä orkkiksen näköisiä halpiksia ole eBay pullollaan? Siis näitä jotka maksaa n.300egee, mutta ovat orkkiksen näköisiä pienin muutoksin.

Näitä juuri meinasin, jossa on kaikenmaailman toimintoja niitä haluaville. Esim. muistikorttipaikkaa, bluetoothia yms hilpettä sekä hyödyllisempänä navigointi.

Kale

Pistäkääs linkkiä kun en ole moisiin soittimiin törmännyt.

Guest-84928

Linkit, merkit ja mallit kiinnostaa myös täällä. Macromit sunt muut "wannabee RNS510:t" karkaa hinnaltaan samaan luokkaan RNS510:n kanssa, ja kun navi on olemassa jo niin suht perussoitin mp3 tuellakin riittäisi.

Ei tuo JVC oo "ooeeämmää", se on tiedossa. Se vain olisi kohtuu halpa ratkaisu. MP3-tuettomat RCD300 soittimet maksavat pikavilkaisulla ~200e ebay:stä. Tilanne +-0 rahanmenoa laskematta tuolloin.

tn62634

Joku tollanen alkuperäistyylinen oli äkkiseltään katsottuna 379e:

http://bilder.afterbuy.de/images/71253/Radio2.jpg

En tiedä sitten mitä alkuperäinen maksaa ja mihin kaikkiin tuo sopii, mutta on se paremman näköinen kun tuollainen JVC. Itse suosisin alkuperäistä, mutten tarvi mp-kolmosia saati ulkoisia musiikkilähteitä.

Kale

Skula

Vaikka tämmöstä? WannebeShit

Näitä on vaikka kuinka paljon ja aito RNS510 maksaa kyllä jo yli 600, ellei yli 800 euroa, jos haluaa varmasti aidon ja jokseenkin tuoreen mallin..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Guest-84933

Mietin eilen että teenkö topikin "ongelmastani" itselleni sopivan ratkaisun löytämiseksi. Olisi kannattanut. Tämä Passat RCD300-projekti nyt lähti käsistä, mutta jatketaan vielä hetki... ylläpito siivonnee/järjestelee jos katsoo tarpeelliseksi :)

Tuo skulan värkki ei ihan natsannut. Oli nimittäin edellisen alustan (G IV, Bora jne) laitteisiin tarkoitettu 2-din. Itsellä soitin tulisi Touraniin. Zenec, Macrom, yms laitteet, jotka ovat ns. RNS510 korvaajia maksaa uutena 800-900e. Linkki esimerkkiin

Kiinankopiot ovat mielestäni askel harmaalle alueelle. Mitään tukea ei saa jos värkki kosahtaa, siinä sitten on taas 300-400 hukkaan heitettyä rahaa. RNS510 olisi ratkaisuna paras, se on tiedossa. Tarkoitus olisi josko saisin mp3:t soimaan hieman edukkaammin, mieluiten tikulta/kortilta. Minun tapauksessa RNS510, RCD510 ja kuten tuo HJP:n RCD310 tarvii CAN-ohjaimen vaihdon. Ok... ~100e, ja puolituntia töitä mutta silti.

tsiih

Kannattaa muistaa rcd310:n kanssa (joka minulla oli) että siihen ei muistitikkua saa ilman parinsadan media-in-hässäkkää. Sen takia vaihdoin, kyllä on luksusta 16 gigan muistitikku hanskalokerossa ja toinen usbi etupaneelissa vielä vapaana. Cd-levyjen kanssa puljaaminen ja poltteleminen oli ihan hanurista, eikä koko levyn satunnaissoittoa ollut ollenkaan. Minua ei myöskään navit kiinnostaneet pätkääkään enkä olisi siitä turhakkeesta senttiäkään maksanut.
Eihän tää soitin ole mikään kukkanen mutta rumat ne soittimilla (ja vanteilla) koreilee!
LainaaJoku tollanen alkuperäistyylinen oli äkkiseltään katsottuna 379e:

http://bilder.afterbuy.de/images/71253/Radio2.jpg

En tiedä sitten mitä alkuperäinen maksaa ja mihin kaikkiin tuo sopii, mutta on se paremman näköinen kun tuollainen JVC. Itse suosisin alkuperäistä, mutten tarvi mp-kolmosia saati ulkoisia musiikkilähteitä.
Nimenomaan, kukapa soitinta nyt ulkonäön takia alunperinkaan vaihtaisi...Aivan hullua maksaa rahaa ja ostaa esim. uudempi rcd300. Tai ostaa neljälläsadalla joku kiinan paska ja taistella sen kanssa.

Guest-85129

Saas nyt nähdä mihin mun projekti etenee. Huomenna (23.12.!) on huoltoaika varattu auton mulle syyskuussa myyneeseen liikkeeseen. Siellä koitetaan pelastaa mun rakas cd tuolta soittimesta ja katsotaan mikä sillä muutenkin on hätänä. :)

Huoltoneuvoja vilkaisi että jos tuo heidän takuuseen lähtee menemään niin mahdollista olisi päivittää sinne jopa RCD350 soitin. Mikä?!? :D Hetken kyseltiin viereisiltä automyyjiltä niin selvisi että RCD310 olisi sittenkin oikeampi malli. Huoltoneuvoja ei ollut kuullutkaan tuosta vanhan CAN-ohjaimen ja uuden radion aiheuttamasta akun tyhjenemisongelmasta, sillä heillä on tehty näitä soittimen "generaatiopäivityksiä" muistinsa mukaan vain yksi. Pohjois-Suomen johtavasta ketjusta kuitenkin kyse VAG-rintamalla.

Hohhoi... :) Voi olla että kesän km-korvauksilla päivitän tuonne RNS:ää jos tuosta ei kovin kummosemmaksi pirssi tule huomisen jälkeen.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: DeletedUser - 22.12.10 - klo:07:47
...sillä heillä on tehty näitä soittimen "generaatiopäivityksiä" muistinsa mukaan vain yksi. Pohjois-Suomen johtavasta ketjusta kuitenkin kyse...

Samanlaisen vastauksen sain kun Media-inniä asennutin paikallisessa merkkiliikkeessä. Ensimmäinen asennus kuulemma ja päin persettä se sitten menikin. Piti itse korjata.

tapanixxx

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 22.12.10 - klo:07:27
Eihän tää soitin ole mikään kukkanen mutta rumat ne soittimilla (ja vanteilla) koreilee!Nimenomaan, kukapa soitinta nyt ulkonäön takia alunperinkaan vaihtaisi...Aivan hullua maksaa rahaa ja ostaa esim. uudempi rcd300. Tai ostaa neljälläsadalla joku kiinan paska ja taistella sen kanssa.

Itse olen ollut tyyvyväinen JVC:n toimintaan nyt kun puolisen vuotta on takanapäin.

Ulkonäkö on makuasia, JVC:n ulkonäkö ei itseäni häiritse vaikka toki tyylikkäämpiä ratkaisuja ulkonäöllisesti löytyy alkuperäisradioista.

Volkwagenilta on tullut myös RMT 100 bluetooth radio, jos alkuperäistä lookia kaipaa. Hinta n. 450 euroa. Tosin tämän radion osalta ulkonäkö ei ole mielestäni JVC:tä kummoisempi eli aika vaisu esitys ulkonäöllisesti OEM radioksi. No, tämä on makuasia ja vain oma mielipiteeni.

http://volkswagen.fi/vv-auto/shop_products.nsf/WT/6Q0051228?open&db=vw4.nsf

Nyt kun on tottunut Bluetooth HF ja musiikin striimaukseen, niin paluuta vanhaan ei ole. Tulevissa autoissa otan sellaisen vakiona, ettei tarvitse jälkikäteen asennella. Mukulatkin tykkäävät katsoa ohjelmia Iphonesta (lasten YLE areenaa), kun äänet tulevat auton kaiuttimista.

Guest-85216

Voi video minkänäkönen aparaatti tuo RMT 100 :D Ei kyllä varsinaisesti herättänyt omistuksenhalua. Sikäli kun JVC vielä jäisi briteistä/saksasta huomattavasti halvemmaksikin. Noh... ehtiipä tuota miettiä vielä.

Omat musiikkitarpeet kulminoituu vasta kevääseen kun tiet sulavat ja suunnittelijan pitää päästä siltojen alle kurkkimaan. Siihen asti voinee kuunnella jouluviisuja ja muuta kaupallista kauhtaa radiosta.

Guest-85504

Olipa yllättävä diagnoosi. Puolen tunnin tutkimisen jälkeen sain auton takaisin. "Eject nappi ei toimi välillä, ei anna levyä ulos. Välillä CD error. Soitin rikki, uusi maksaa 499e". Tuon diagnoosin osasin lähestulkoon tehdä itsekin, kun sen huoltoon viedessä kerroinkin.

Eli tilanne on nyt se, että huollon mielestä soitin on rikki, CD on edelleen soittimen sisuksissa ja minusta tuli 40e köyhempi tuon vian haussa. Tosin... automyyjä mulle tuon hyvittää kun kävin hänen kanssaan porisemassa.

Projekti jatkunee näillä näkymin keväämmällä. RCD310, ja RCD510 eivät välttämättä tule kyseeseen CAN-ohjaimen vuoksi, mutta josko investoisi RNS510:n ogw-softalla :P
Uusi CAN-väyläohjain kustantaa marmorilla 215â,¬. Ohjaimet ovat päivittyneet varaosanumeron loppuosan puolesta litanialla K -> L -> Q -> S -> AD tuon minun Touranin kohdalla. Muut versiot nuiden välistä sitten voineet hyppiä enemmänkin. Eli minun autoon uusi ohjain olisi AD-loppuinen.

Tos®

Väylän ohjain on niin helppo vaihtaa... :D
10min. +5 min koodauksia

Ohjaimen ei välttämäti tarvitse olla uusin, kunhan se tukee kolmannen polven soitinta.
Autotalli:
Golf 2025 GTE
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Guest-85563

Juu, kyllä tuota on nyt tullut pari iltaa opiskeltua ihan huolella, joten alkaa olla väylähommat jokseenkin tiedossa. :)

Marmorilla ovat (olevinaan?) autuaan tietämättömiä tällaisesta ongelmasta, joten sieltä ei saanut kuin sopivan osan numeron ja hinnan kysymällä. Ebay on pullollaan nuita CAN-ohjaimia, joten eiköhän sieltä tule tarvittaessa hankittua moinen kun hintaero on mitä on. Toisaalta RNS:n OGW-softaversio näkyi olevan sama kuin mitä uusin muutenkin?

Iltapäivän ajojen/testailujen jälkeen tuntuu vähän siltä että huolto "sinetöi" tuon laitteen jotenkin rikkomalla siitä sen eject-napin. Ennen se vain odotutti pari sekuntia ennen kuin teksti CD:n ulostamisen epäonnistumisesta tuli, nyt ei ejectillä ole mitään vaikutusta soittimeen. En jaksa valittaa, kun ei asia siitä kummemmaksi muutu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy