Hyvästi VAGgineet

Aloittaja Marjamies, 30.06.15 - klo:22:47

« edellinen - seuraava »

Gulf

Lainaus käyttäjältä: skriko - 01.07.15 - klo:23:23
Hyvin ne kusettaa, kun taas oli kesäkuussa Golf eniten myyty malli. ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Niinpä, kyllä täytyy ihmetellä ostajien määrää ja eivät taida kaikki olla tietoisia vag:n ongelmista? Kysyin tarjouksen vastaavanlaiseen uuteen golfiin (TSI ja DSG) ja yllätyin positiivisesti hyvityshinnasta, mutta hukkaan heitetty kymppitonni välirahana, ei paljon innosta, kun tietää, että saa samanlaisen paskan tilalle ja mahdollisesti öljysyöpön? Kyllä siellä selvästikin maahantuoja/tehdas antaa tukea jälleenmyyjille ja onhan sieltä uusi malli tulossa ensi vuonna?

Eka Golf

Onko sama kuten "Ladakuskeilla" eli on "merkin vanki" kun muuhun ei voi vaihtaa välirahan takia?  ???

mattinen

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 01.07.15 - klo:23:52
Niinpä, kyllä täytyy ihmetellä ostajien määrää ja eivät taida kaikki olla tietoisia vag:n ongelmista?

Niin, ja erikoista on sekin, että VAG:n tuotteiden suosio ainakin Suomessa näyttää jatkuvan tasaisesti vuodesta toiseen. Keskimääräinen autonostaja ei varmaankaan ole yhtä kiinnostunut autoista ja kaikista niihin liittyvistä kysymyksistä kuin vaikkapa tämän forumin lukijat, mutta kyllä luulisi tiedon heikosta laadusta jo pikku hiljaa vuotavan laajemmallakin. Jos VAG:n tuotteet todella ovat niin heikkoja kuin väitetään, ja ostajia on (vuodesta toiseen) niin paljon kuin tiedetään, niin luulisi autoihinsa pettyneitä jo olevan melko runsaasti. Tästä puolestaan voisi kuvitella olevan se seuraus, että myyntikäyrät lähtisivät laskuun.

Yksi selitys VAG-autojen suosiolle taitaa olla myös se, että ne säännöllisesti pärjäävät varsin hyvin alan lehtien (esim. TM ja Tuulilasi) testeissä. Eikä pelkästään koeajoissa ja vertailuissa, vaan myös kestotesteissä. Kun sitten tiedämme, että esim. TM:n levikki on paljon suurempi kuin VAG-areenan, ei taida olla mikään ihme, että kansan höynäyttäminen onnistuu vuodesta toiseen  :D

Gulf

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 01.07.15 - klo:23:56
Onko sama kuten "Ladakuskeilla" eli on "merkin vanki" kun muuhun ei voi vaihtaa välirahan takia?  ???

Voi jollakin olla, muttei minun kohdalla? Johtotähteen eivät huolineet vaihdossa, kun aikaisemmin kysyin tarjousta, oli tullut ohjeet vältellä näitä tsi+dsg pommeja? Kyllä tuon ymmärtää, lisäksi voi saada tuohon yhdistelmään kaupan päälle vielä litra/1000km öljyä vievän moottorin, niin siinä sitä on sitten selvittelemistä ostajan ja myyjän välillä?

Loikkari

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 01.07.15 - klo:22:35
No ei kai ketään liiemmin haittaa jos Toyotassa tai Volkkarissa hieman vinkuu jarrut tyyppivikana. Hiukan alkaa risomaan jos Toyon ratti irtoaa kesken ajon, kaasupoljin katkeaa tai Volsun jakoketju kilahtaa. Mutta aivan varmasti harmittaa kun Toyota korjaa tyyppiviat yli 10v vanhoihin autoihin ilmaiseksi ja toivottaa hyvää matkaa kun samaan aikaan VW:n tiskillä asiakas kaivaa lompakkoa osallistuakseen muutaman vuoden ikäisen autonsa korjauskuluihin.

Wekotin on puhunut (asiaa). Tyyppivikoja kaikissa, hyviä korjauskäytäntöjä ei kaikilla.

heifetz

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 01.07.15 - klo:22:35
No ei kai ketään liiemmin haittaa jos Toyotassa tai Volkkarissa hieman vinkuu jarrut tyyppivikana. Hiukan alkaa risomaan jos Toyon ratti irtoaa kesken ajon, kaasupoljin katkeaa tai Volsun jakoketju kilahtaa. Mutta aivan varmasti harmittaa kun Toyota korjaa tyyppiviat yli 10v vanhoihin autoihin ilmaiseksi ja toivottaa hyvää matkaa kun samaan aikaan VW:n tiskillä asiakas kaivaa lompakkoa osallistuakseen muutaman vuoden ikäisen autonsa korjauskuluihin.

Toytota on siinä mielessä poikkeus että ottaa kaikki tyyppiviat harakiri-tosissaan. Enemmistöä edustava esimerkki on esim. BMW, jossa on niin paljon tyyppivikoja että jos munchenin kaljamahat nämä myöntäisivät, se tekisi tuhoa myyntitilastoissa.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

pomo

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 01.07.15 - klo:23:56

Tuo pitää paikkansa tojotan kohdalla, sitä ei voi vaihtaa muuhun merkkiin kuin tojotaan, kun hyvitys on niin huono... Sama taitaa olla ranskiksissa? Tojota kauppa pyörii täysin tojota-liikkeiden varassa ja siellä pidetään keinotekoisesti käytettyjen hinnat korkealla. Ei sillä, että se olisi huono asia, hienosti järjestetty kuvio saada merkkiuskollisia asiakkeina!

Vag on mimun kokemusten perusteella yksi helpoimmista vaihtaa mihin merkkiin vain!

joukose

Tuosta laadusta vielä sen verran, että oletteko autoa ostaessanne huomioineet monien auton valmistajien etenkin Saksalaisten laadun painottuvan suuremman kokoluokan autoihin?

Esim. seuraavat: A3 versusu A6, polo versus passat?

Mielestäni tämä nyt korostuu vielä kun ihmiset ostavat nk. pikkuautoja myös maantie ja moottoritieajoon pitkille työmatkoille.

Tämä minun näkemykseni josta voidaan olla montaa mieltä.

Kyllähän nykyään auton ostossa välttää monta lisäharmia kun ostaa auton tutkimalla mahdollisimman tarkkaan etukäteen kiikarissa olevan merkin ja mallin tekniikan. Esim. edellisessä auton ostossani jäi DSG automaatisesti pois ja valitsin manuaalin. Sen sijaan uskalsin ostaa TSI koneisen se kun oli nyt mielestäni jo niin monennen sukupolven TSI että suurimmat mokat saatu pois. Ei esim. enää ollenkaan jakoketjua.

Kaikista varotoimista huolimatta olen muuttanut auton ostoni strategiaa niin että ostan aina uuden auton ja lähes karvalakkimallina sekä vaihdan n. 3 v välein.

En tippaakaan usko yhdenkään automerkin ongelmattomaan käyttöön yli 150 tkm ajettuna.

Tähän on yksi selvä syy: Autonvalmistajat tekevät yhä enemmän autoja tienatakseen enemmän rahaa laadun kustannuksella. Valitettavasti maksumieheksi jää auton ostaja. >:(
*Sitä saa mitä tilaa"

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Gulf - 01.07.15 - klo:23:52
Niinpä, kyllä täytyy ihmetellä ostajien määrää ja eivät taida kaikki olla tietoisia vag:n ongelmista?
Omaan valintaani ei ainakaan haittaa se, että jonkin merkin eri mallien ongelmat ovat yleisessä tiedossa. Sehän vain helpottaa valintaa, kun ne kaukaa kierrettävät mallit ovat tiedossa. Volkkarilla on ollut isoja ongelmia muutamissa voimalinjoissa, mutta se ei tee muista malleista yhtään sen huonompia tai parempia.

kt

Itse ostin juuri uuden Vagin, joka jo oli neljäs peräkkäin ja kolmas TSI+DSG. Näillä mennään.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 01.07.15 - klo:21:24
Niitä myydään mihin saa hyvät korot, 1 % jne. Sehän myy tällaisina aikoina. Eli vag + muut pilipali pikkuautojen tarjoukset.
Jos Volkkarilla olisi nyt jotain erityisiä lainaehtoja ja pilipalitarjouksia, joilla kärkipaikka irtoaa, niin tuskinpa menisi montaakaan hetkeä, ennen kuin kaikki muutkin kopioisivat samat ehdot. Itse en ole kyllä perehtynyt lainaehtoihin sitten ollenkaan, mutta en kyllä usko pätkääkään tuohon teoriaan. Iso osa uusien myynnistä on myös työsuhdeautoja, joiden kauppaan noilla asioilla ei muutenkaan ole merkitystä.

MarkoL

Lainaus käyttäjältä: joukose - 02.07.15 - klo:09:15

En tippaakaan usko yhdenkään automerkin ongelmattomaan käyttöön yli 150 tkm ajettuna.

Citikka vuodelta -03, ajettu 190 tkm. Olen nyt omistanut kyseisen auton 8 vuotta enkä ole koskaan omistanut yhtä vähävikaista tai ongelmatonta autoa. Ja kyseessä ei siis ole Premium-merkki eikä edes kalliimpi malli vaan koirankuljetusvankkuri Berlingo.

Passat -06 ollut nyt talossa 2v, ajettu 255 tkm ja kaikenlaista pientä on ollut.......mutta ei mitään suurta ja kallista. Kun itse vähän pystyn tekemään, niin en paineita ota, menee vaikka harrastuksena.

Mutta palatakseni asiaan ja tuohon lainaukseen: minulla on autoiluvuosia takana 30, autoja olen omistanut (tai hallinnut) aika liudan ja kaksi (2) niistä on ollut hankintavaiheessa alle 150 tkm ajettuja. Ensimmäinen oli uutena ostettu -01 Mitsubishi ja toinen em. Citikka. Ja tällä kokemuksella en voi allekirjoittaa joukosen näkemystä. Ja joku taas haukkuu minut alimpaan helvettiin suunnattomana valehtelijana. Kysymys taitaa kuitenkin olla näkemyseroista ja jopa tuurista.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

joukose

Mutta palatakseni asiaan ja tuohon lainaukseen: minulla on autoiluvuosia takana 30, autoja olen omistanut (tai hallinnut) aika liudan ja kaksi (2) niistä on ollut hankintavaiheessa alle 150 tkm ajettuja. Ensimmäinen oli uutena ostettu -01 Mitsubishi ja toinen em. Citikka. Ja tällä kokemuksella en voi allekirjoittaa joukosen näkemystä. Ja joku taas haukkuu minut alimpaan helvettiin suunnattomana valehtelijana. Kysymys taitaa kuitenkin olla näkemyseroista ja jopa tuurista.

Et puhukkaan nykyautoista. On minullakin vuoden 1996 fiesta ja kukkuu ongelmitta 200000 km ajettuna. Ostappa uusi volsu kaikilla herkuilla tänä vuonna niin katsotaan 5 v ja 200000 km ajettuna miten on mennyt.
*Sitä saa mitä tilaa"

MarkoL

Joukose, totta haastelet tuossakin.
Skoda Octavia RS -11
Skoda Octavia RS -01

wtf

Täytyy kyllä todeta että on tämä palsta nykyään melko negatiivissävytteinen.
Silloin tällöin on joukossa joku myynti-ilmoitus  tai yksittäinen vikakykesy. Muuten on vain vikaa ja murhetta monta sivua pitkiä keskusteluja, joissa muutama kirjoittelija sättii jopa toisiaan. Toista se oli ultimatevw:n aikoihin ☺
Ja sitten tämä että joku laitteesensa tyytymätön uhoaa vaihtavansa merkkiä ihan niikuin sillä oli jotain merkitystä jollekki palstalaiselle.
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

heifetz

Lainaus käyttäjältä: wtf - 03.07.15 - klo:06:52
Täytyy kyllä todeta että on tämä palsta nykyään melko negatiivissävytteinen.
Silloin tällöin on joukossa joku myynti-ilmoitus  tai yksittäinen vikakykesy. Muuten on vain vikaa ja murhetta monta sivua pitkiä keskusteluja, joissa muutama kirjoittelija sättii jopa toisiaan. Toista se oli ultimatevw:n aikoihin ☺
Ja sitten tämä että joku laitteesensa tyytymätön uhoaa vaihtavansa merkkiä ihan niikuin sillä oli jotain merkitystä jollekki palstalaiselle.

+1

Tämä on sitä nykyajan minä minä minä -kulttuuria missä jokainen kokee olevansa suuri keisari.
MB W246 B200 -12
Ex. A1 Sportback Ultra -16
Ex. Renault Kadjar TCe 130 Zen S17 -17
Ex. Volvo V40 D2 -13
Ex. BMW E61 525dA Touring LCI -08
Ex. Octavia II Combi 1.6TDI DSG -12
Ex. BMW E81 118d -09
Ex. A3 CC 1.6 -04

pomo

Lainaus käyttäjältä: joukose - 02.07.15 - klo:22:58

Et puhukkaan nykyautoista. On minullakin vuoden 1996 fiesta ja kukkuu ongelmitta 200000 km ajettuna. Ostappa uusi volsu kaikilla herkuilla tänä vuonna niin katsotaan 5 v ja 200000 km ajettuna miten on mennyt.

Tätä se on autoilun tulevaisuus, merkkiin katsomatta! Enää ei autot ole niinkuin ennen, niin hyvässä kuin huonossa!

Wekotin

Taso tällä foorumilla lähti tippumaan suunnilleen samaan aikaan kun AS perustettiin. Jostain kumman syystä. ::)

jkvi

Lainaus käyttäjältä: joukose - 01.07.15 - klo:14:13
Se nyt vaan on niin että rahalla saa laatua. Jos se ostajan reppana kiristää siltä jakoketjun valmistajalta hintaa että kuinka halvalla teet tai muuten siirtyy hommat toiselle toimittajalle niin kylläpä se alihankkija trimmaa tuotantonsa niin että ketjua valmistuu mahdollisimman pikaisesti ja siinäpä voi lopputarkastuksessa jäädä joku ketju huomaamatta että pursetta on jäänyt.

Se vaan on kilpailu kovaa tänä päivänä ja muistakaa että joka toimittajaketjussa ratkaisee hinta ja hinta. Tottahan alihankkija lupaa hyvää laatua mutta sillä on hintansa kun halvalla tehdään.

Eli jos ostat alta 15000 â,¬ uuden auton tai hiukka yli 50 000 auton jotka molemmat karvalakkimalleja niin ei tarvitse kovin kauaa päätänsä vaivata kun arvaat kumpi on laadukkaammin tehty. Tämä siis kärjistettynä.

Eli jos laatu ei miellytä niin laitappa 5000 â,¬ lisää rahaa auton ostoon niin saat todennäköisesti laatua lisää. ;D
Illuusio siitä, että rahalla saisi kestävyyttä/toimivuutta, on minulla hävinnyt jo aikaa sitten. Ja siitä kestävyydestä/toimivuudesta kait tämän ketjun aloituksessa oli kysymys? Onko se sitten sitä laatua vai ei, on niitä kysymyksiä, mitä kukanenkin laadulla haluaa ajatella.

Mitä kalliimpi auto, sitä kalliimmat viat.
CRDi & Collection

joukose

Pointti onkin juuri tuossa että 2000 luvun autoissa yleisempien vikojen osa hankinnoissa selvisin kymmenillä euroilla ja itse pystyi laittamaan kiinni. Uutta autoa josta takuu juuri umpeutunut ei kannata paljoa itse korjailla ja ilmenevät viat merkitsevät yleensä 1000 â,¬ korjaamolaskuja tai yli.

Itse katson helpommaksi ajella uusilla tai todella vanhoilla hyvin kunnossa pidetyillä autoilla kuin ottaa päänvaivakseni mahdollisesti eteen tulevia remontteja ja niiden korvausvastuista tappelua. Siinä kun helposti alkaa elämä pyöriä liiaksi auton ympärillä.
*Sitä saa mitä tilaa"

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 03.07.15 - klo:10:07
Pointti onkin juuri tuossa että 2000 luvun autoissa yleisempien vikojen osa hankinnoissa selvisin kymmenillä euroilla ja itse pystyi laittamaan kiinni. Uutta autoa josta takuu juuri umpeutunut ei kannata paljoa itse korjailla ja ilmenevät viat merkitsevät yleensä 1000 â,¬ korjaamolaskuja tai yli.
Tuota ajatusta on viljelty jo ainakin sen aikaa, kun itse olen elänyt. Kokeneemmat kertovat samaa tapahtuneen jo ennen syntymäänikin.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 02.07.15 - klo:09:15
Tuosta laadusta vielä sen verran, että oletteko autoa ostaessanne huomioineet monien auton valmistajien etenkin Saksalaisten laadun painottuvan suuremman kokoluokan autoihin?

Esim. seuraavat: A3 versusu A6, polo versus passat?

Mielestäni tämä nyt korostuu vielä kun ihmiset ostavat nk. pikkuautoja myös maantie ja moottoritieajoon pitkille työmatkoille.
Millähän tavalla perustelet tuota? Itse olen sitä mieltä, että tuplahintaisen auton kuuluukin olla jollakin tavalla huomattavasti parempi, jotta puntit olisivat edes tasan. Ei täysin eri hintaisia tuotteita voi samalla asteikolla verrata. Laatua se on sekin, että auto kuljettaa sinut joka kerta perille paljon pienemmillä kustannuksilla kuin kalliimpi auto. Nykyisillä pikkuautoilla pärjää mun mielestä hyvin niissä nopeuksissa, joita Suomessa voi ajaa ilman jatkuva uhkaa ajokortin kuivattelutauoista.

Kovin usein puhekielessä laadukkuus ja vähävikaisuus menevät sekaisin, mutta ei nuo kalliimmat kyllä siinäkään loista. Monesti ne yksinkertaisimmat pikkuautot ovat luotettavia ihan vaan siitä syystä, että niissä on vähemmän ja yksinkertaisempaa/koetellumpaa tekniikkaa.

HiTecci

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.07.15 - klo:11:17
Monesti ne yksinkertaisimmat pikkuautot ovat luotettavia ihan vaan siitä syystä, että niissä on vähemmän ja yksinkertaisempaa / koetellumpaa tekniikkaa.

Tästä ihan kantapäänkin kautta kokemuksia PSA:n tuotteista, kaksi periaatteessa samanlaista autoa, samalla tekniikalla, samalla alustalla ja siten monet osatkin menee ristiin kun ovat samoja. Toinen vain on ns. perus-auto, toinen über-varustettu kaiken maailman hienouksilla. Toki hienojahan nuo sähkökikkareet on, ei siinä mitä, mutta arvaahan sen kumpi noista sitten muutaman vuoden jälkeen rupeaa krönäämään ja jokainen korjaus on aika kallis, yleensä joku sähköosan tai sähköistetyn osan vika :-\

Tällä hetkellä oikeastaan Megane II ja Dacia voisi vetää samalle linjalle. Näissähän on hyvin pitkälle samaa osaa, Dacia hyödyntää tuota II-sukupolven tekniikkaa, "päämerkki" itse kun on siirtynyt jo III-sukupolveen. No nuo Megsun murheet valitettavan hyvin tuntien, mitään vastaavaa en ole Daciasta kuullut, mistään. Onko sitten niin että Daciaan "kuuluu" koko joukko vikoja koska se on niin edullinen ja siksi niistä ei huudella. Mutta onko se loppupelissä aidosti edullinen vaiko vain tehty edulliseksi? Esim. joku vakionopeudensäädin. Se on vain pari nappia ja se siitä. Softat ja kaikki on autossa jo valmiina. Mutta silti se on tarkoituksellisesti jätetty pois, muutaman hassun euron osien vuoksi = ihan tarkoitushakuista "edullisuutta" enempi kuin mitä se laskin aidosti tuosta sanoo, sillä eihän edulliseen autoon mitenkään tuollaiset cruisen kaltaiset "ylellisyydet" kuulu ::)
Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
BMW R 1200 ST -05

joukose

Lainaus käyttäjältä: joukose - tänään kello 10:07

Tuota ajatusta on viljelty jo ainakin sen aikaa, kun itse olen elänyt. Kokeneemmat kertovat samaa tapahtuneen jo ennen syntymäänikin.

Ei ole pelkkää ajatusten viljelyä vaan omakohtaista kokemusta. Fiestani osat joita on vaihdettu viimeisen 10 v aikana ovat hinnaltaan muutamia kymppejä. Uuteen passatiini vastaavalla hinnalla merkkiliike osana ei saa edes tuulilasin pyyhkijöitä.
*Sitä saa mitä tilaa"

kt

Vakionopeusvalitsin on täysi turhake, jolla ei ole "laadun" kanssa mitään tekemistä. Ehkä premiumin kanssa sillä sentään on, mutta ei laadun. Halpa ja toiminnaltaan yksinkertainen auto voi olla hyvää laatua, kuten se kalliimpi versiokin. Nolointa autonvalmistajalle tietenkin on se, että kallis auto on aina korjaamolla.

Epäilen, että sen jälkeen kun autoveron poisto (20 vuoden päästä) tasoittaa autojen hintoja, niin ostajan valintaa ohjaavaksi tekijäksi nousee ajamisen helppous, auton löaadullinen kestävyys ja alhainen hinta. Epäilen, että silloin "turhaa" automaatiota aletaan karsimaan autoista.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: joukose - 03.07.15 - klo:12:34
Ei ole pelkkää ajatusten viljelyä vaan omakohtaista kokemusta. Fiestani osat joita on vaihdettu viimeisen 10 v aikana ovat hinnaltaan muutamia kymppejä. Uuteen passatiini vastaavalla hinnalla merkkiliike osana ei saa edes tuulilasin pyyhkijöitä.
Tuossa vertailussa on monta muuttujaa. Vertaat ensinnäkin marmorin ja tarvikkeen hintoja toisiinsa. Ei varmaan yllätä ketään tuon vertailun lopputulos. Vertaat myös pikkuautoa kahta autoluokkaa suurempaan autoon, eikä senkään vertailun lopputuloksessa ole mitään epäselvää. Myös merkkikin vaihtuu välillä. Myös merkki vaihtuu jne.

Jotta jonkin yleisen linjan voisi vetää, niin tarvittaisiin vähän enemmän datapisteitä. Itseäni joskus vähän syletti, kun 15 vuotta vanhan Corollan jarrujen vuotavaan tiivisteeseen ei löytynyt muuta osaa kuin koko satula osineen marmoritiskiltä myytynä. Veikkaanpa, että sillä rahalla korjaisi vuodon myös vähän uudempaan autoon. Vastaavaan perusfordiin takuulla löytyisi kaikki osat kohtuulliseen hintaan.

Mitähän mahdoit olla mieltä niistä 2000 vuoden malleista 15 vuotta sitten? Eihän ollut vain niin, että niiden korjaaminen ja huoltaminen on mielestäsi hankalaa ja hintavaa?

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: kt - 03.07.15 - klo:14:02
Vakionopeusvalitsin on täysi turhake, jolla ei ole "laadun" kanssa mitään tekemistä. Ehkä premiumin kanssa sillä sentään on, mutta ei laadun. Halpa ja toiminnaltaan yksinkertainen auto voi olla hyvää laatua, kuten se kalliimpi versiokin. Nolointa autonvalmistajalle tietenkin on se, että kallis auto on aina korjaamolla.

Epäilen, että sen jälkeen kun autoveron poisto (20 vuoden päästä) tasoittaa autojen hintoja, niin ostajan valintaa ohjaavaksi tekijäksi nousee ajamisen helppous, auton löaadullinen kestävyys ja alhainen hinta. Epäilen, että silloin "turhaa" automaatiota aletaan karsimaan autoista.
Hieman ristiriitainen viesti. Vakkarihan on hyvin monien mielestä nimenomaan ajamista helpottava varuste. Ja koska moni arvostaa sellaista toimintoa arvostaa, niin se on nimenomaan laatua. Laatu on sitä, miten laite tai palvelu täyttää asiakkaan odotukset ja tarpeet. Ja kyllä, halpa ja yksinkertainenkin auto voi täyttää asiakkaan tarpeet mainiosti, joka tarkoittaa hyvää laatua.

20 vuoden päästä autot tuovat isännän terassilta kotiin ilman, että artistin tarvitsee edes istua ratin taakse. Itselläni ei ole ikävä kammella käynnistämistä, seosten manuaalista rikastamista, lämpötilan mukaan käänneltäviä imuilman lämmityksiä, GT-karttojen tulkintaa ajamisen lomassa, vaihdekepin vatkaamista, valokytkimien/-viiksien hiplaamista...

luffe

Ei mitään hyvästejä ! Kahden diesel Octavian jälkeen minulla oli kolmekin uutena ostettua Volvo V70 dieseliä. Ensimmäsessä moottori jäätyi talvella (!), toisessa sähköt monta kertaa sekaisin. Viimeisin näistä oli sitten se viimeisin Volvo: vetolaitteistosta, vaihdelaatikosta tai jostain tuli sellaista tärinää, että ratissa asti tuntui. Korjaamopäällikkö totesi, että autossa on kyllä vika, aivan totta. Mutta me emme pysty korjaamaan ao vikaa. Auto vaihtui sitten jälleen nykyiseen Octaviaan. Erinomainen auto. Nyt mittarissa vajaan kahden vuoden ajolla reilu 50 tuhkm, hyvin on kulkenut alkuaikojen valoharituksia lukuun ottamatta. Varmaa on yksi asia: seuraava auto on myös Skoda.
Ocu III 1.4 TSI Combi Elegance DSG
aikaisemmat Ocu:t  1.9 tdi LB      1.9 tdi Combi

clacson

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 03.07.15 - klo:14:52
tselläni ei ole ikävä kammella käynnistämistä, seosten manuaalista rikastamista, lämpötilan mukaan käänneltäviä imuilman lämmityksiä, GT-karttojen tulkintaa ajamisen lomassa, vaihdekepin vatkaamista, valokytkimien/-viiksien hiplaamista...
^+1
Kammella käynnistämisestä ei ole kokemusta, muusta kylläkin. Mitään noista en kaipaa.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

kt

^ Jee, mutta jos ja kun sitten se ideaaliauto onkin vain hinausauton lavalla (kun huonolaatuinen automatiikka ei toimi), niin artisti menee taksilla määränpäähänsä. Niinhän se onkin helpointa.

Vakionopeussäädin voi tumpelolle olla tarpeellinen. Itse en ole innostunut sen käyttöön. Mukavampi on "itse ajaa".

Tässä keskustelussa helposti sekoittuu premium varustelu ja toisaalta "laatu". Laatu on sitä, että mikään ei rämise ja kaikki asennetut laitteet ja toiminnat pelaavat vuosikausia ilman huoltoa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy