Uusi 1.2 t moottori, kokemuksia?

Aloittaja pomo, 28.06.15 - klo:11:10

« edellinen - seuraava »

pomo

Mites paljon puhutu  tojotan uusi 1.2 t moottori? Paperilla vääntö on varsin matala jahinta kova, nauris, joka kilpailee koossa ehkä fabian kanssa on varsin kallis? Octavian kokoon auris on auttamatta liian pieni, vaikka hinta on sitäkin kovempi?

Ishvan

Lainaus käyttäjältä: pomo - 28.06.15 - klo:11:10
Mites paljon puhutu  tojotan uusi 1.2 t moottori? Paperilla vääntö on varsin matala jahinta kova, nauris, joka kilpailee koossa ehkä fabian kanssa on varsin kallis? Octavian kokoon auris on auttamatta liian pieni, vaikka hinta on sitäkin kovempi?

Luulisi olevan luja värkki.Onhan tojo noita turbokoneita rakennellut iät ja ajat.
MY -17 Volvo S60 D4AWD R-Design "Polestar 220hp/440nm" + Renault Clio 0.9Tce GTLine
ex.Volvo V60 D4A Ocean Race
ex.Volvo V60 D5 R-Design "Polestar"
ex.Volvo V60 D5A Summum

pomo

Mites tojotan uusi 1.2t, vääntöä on kilpailijoihin nähden vähän? Moottoria saa ilmeisesti vain naurikseen, joka tiloiltaan kilpailee skoda fabia luokassa, mutta hinnaltaan on vähän kalliimpi kuin octavia?

awallin


kävin koeajamassa punaista auris hatchbackiä jossa tämä pieni turbokone.

normaali "eco" asetuksilla automatiikka pitää kierrokset erittäin alhaalla (aina <2000rpm) ja tunne on varsin laiska, 'turboviivettä' (vaimitänenytsannoo-ammattilaiset..) on huomattava. mittaristosta en löytänyt vaihde näyttöä mikä oli hiukan hämmentävää...
en muista että 1.2 TSI Golf olisi tuntunut näin voimattomalta ja laiskalta perusasetuksilla - tietty voi olla täysin ohjelmoinnista kiinni.

sport-nappia painamalla 1.2 turbo + automaattilaatikko on huomattavasti kivempi ajaa, erityisesti motari rampeilta alas/ylös yms. kiihdytystilanteissa.


JFabiaK

Auriksen ominaisuuksista ja ahdetusta 1,2 litraisesta: alusta on kova "pyykkilauta", ohjauksen keskialue on nopeissa ohjausliikkeissä kuin "tuoretta lakritsaa - siis veltto", moottorista puuttuu vag-mainen vääntövoima, variaattoriautomaatin antama vaikutelma luistosta ( kierrokset nousevat totuttua korkeammalle suhteessa vauhtiin) hämää - ja on jopa akustisesti rasittava.
Golfin sisustan laatu ja viimeistely on parempi kuin Auriksen, Golfin alusta on hiljaisempi ja parempi. Golf on parempi ajoltaan.

Kyllä Auris varmaan on ihan hyvä auto, mutta joku on totuttanut toisenlaisille ominaisuksille.  ;)
Kaikki menee rikki - kunnes kuolema korjaa. Simply Clever.

tmr97

Lainaus käyttäjältä: pomo - 28.06.15 - klo:11:10
Mites paljon puhutu  tojotan uusi 1.2 t moottori? Paperilla vääntö on varsin matala jahinta kova, nauris, joka kilpailee koossa ehkä fabian kanssa on varsin kallis? Octavian kokoon auris on auttamatta liian pieni, vaikka hinta on sitäkin kovempi?

Auris on kyllä ihan hyvää golf-luokkaa tiloiltaan. Skodalla octavia on tässä uusimmassa painoksessa vähän venytetty golf ja siksi muita isompi. Kun ostin normaalia hieman isompaa jääkaappipakastinta, niin Auris farkulla tuotiin, kun Seat Leon ST:hen lastaus ainakin näytti vaikeammalta.

Kun hinnastoa katsoo, niin on hinta kovin lähellä hybridiä - ja siten en oikein ymmärrä miksi tuon 1.2T:n valitsisi, paitsi jos haluaa manuaalin.

Wekotin

#6
No jos ajaa haluaa eikä pajalla lepuuttaa niin Toyota ehdottomasti. Nytkin olisi Norjan reissua edessä. Kummalla luulette että lähden. TSI+DSG Golfilla vai emännän 1.6 Corollalla.

europe

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 05.08.15 - klo:11:53
No jos ajaa haluaa eikä pajalla lepuuttaa niin Toyota ehdottomasti. Nytkin olisi Norjan reissua edessä. Kummalla luulette että lähden. TSI+DSG Golfilla vai emännän 1.6 Corollalla.

Masokistisesta "loma"reissusta Norjaan ykskuuskorollalla kertyykin paljon kokemuksia  otsikon kysymyksen mukaisesta 1.2 Turbo Auriksesta. Anteeksi off.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: europe - 05.08.15 - klo:12:21
Masokistisesta "loma"reissusta Norjaan ykskuuskorollalla kertyykin paljon kokemuksia  otsikon kysymyksen mukaisesta 1.2 Turbo Auriksesta. Anteeksi off.

Jäkä jäkä. Ette saa.

Eka Golf

Meillä oli kerran kauppakassina turboton 1,2 Corolla ja kyllä sillä ajoi tarvittaessa myös maantiellä 120km/h, noin vitosen kulutuksella, suuremmassa nopeudessa lämpö meni punaiselle!  ???
Onko tuo uusi pienempiruokainen?

Murska

1.2T/CVT oli ajossa pari päivää ja hyvän tuntuinen auto. Oma peli on G7 1.6tdi/DSG7 ja Auris oli tehojen osalta aika samalla viivalla ja moottorinsa osalta mukava ajettava. CVT:n kuminauhamaisuus tekee ajamisesta erilaista kuin tökkivällä DSG:llä, CVT:n kanssa on kivempi ajaa kun ei ole missään kohtaa mitään nykäsyjä vaan veto on aina tasaista. Tästä tykkäsin 1.2T Auriksessa ja 1.8 Avensiksessa, helppoja ja huolettomia ajaa moottorin/voimansiirron osalta.

Alusta on uudessa Auriksessa päivitetty, samoin äänieristys ja molemmat on hyvin lähellä omaan autoa. Alusta on jämäkkä ja suuria eroja ei ole G7 sport alustaan, ehkä hieman vähemmän pintakovuutta Auriksessa. Ohjaustuntuma oli hyvä ja tarkempi kuin Golfissa, en huomannut mitään lakristia ohjauksessa.

Varusteet ja tilat on mitä on, etupenkillä pärjää hienosti mutta takana on vähemmän tilaa. Sillä ei taas ole mulle merkitystä kun takapenkillä ei juurikaan matkustajia ole. Varusteissa ja toiminnoissa ei ole samanlaisia pieniä hienouksia mitä G7:ssa on mutta osa toiminnoista oli taas Auriksessa parempia. Etupenkeillä oli hyvä istua ja 186cm kuski sai helposti hyvän ajoasennon, suurin miinus on selkänojan kallistus pykälittäin eikä portaattomasti. Takapenkki on melkoinen lauta istuttava ja penkki valuttaa eteenpäin, ei mikään kiva pitkällä matkalla. Ratti jää vähän kauas, varsinkin kun on tottunut G7:an kanssa rattiin joka tulee lähelle.

Kyllä mä tykkäsin Auriksesta, hinta on ehkä hieman kova jos papereilla vertaa vastaavaa G7:aa Aurokseen. Plussaksi lasken Toyotan takuun ja goodwillin joka toimii ilman kiukutteluja. Vaikka Golfissa ei ole juurikaan vikoja ole ollut niin olen erittäin kypsä maahantuojan/huollon toimintaan ja asenteeseen asiakkaita kohtaan. Toyotan kanssa en ole vastaavaa urputtamista ja asioiden vääristelyä sekä asiakkaan aliarvioimista kohdannut joten ei ole vaikea valinta kumpi tulee olemaan seuraava kippo millä ajetaan autokaupasta ulos. Ite kun maksaa kaiken niin näillä asioilla on merkitystä, jos kaikki menisi firman piikkiin niin varmaan voisi jatkossakin ajaa VW:llä ja vaihdella niitä parin vuoden välein uuteen ja antaa firman hoitaa kustannukset.

Kyllä Toyota on loppupeleissä lompakolle ystävällisempi sellaiselle joka omasta pussista joutuu maksamaan kaiken. Toyota on uuden Auriksen ja Avensiksen kanssa ottaneet suuren askeleen lähemmäksi eurooppalaista ajettavuutta ja laadun tuntua, ei ole enään samanlaista riisikippo-fiilistä mitä oli vielä 3-10 vuotta sitten olevissa malleissa.
BMW 118dA M-Sport

pomo

Taas menee offin puolelle, mutta minun kokemukset tatkuuasioissa tojotasta vs skoda on juuri päinvastoin. Tojotalla  pitää kaikesta inttää, skodalla laitetaan kuntoon jos on vikaa!

Tojotalla tuntui ylivoinastla jopa korjata järjestelmään huollossa virheellisesti kirjattu kilometrilukema!?!

Mutta pitää joku päivä koittaa koeajaa tuota konetta!

kuikka

Nonii! 3 tuhat kilsaa 1,2 T Multidrivel takana! Niinhän se on kuin omistajansa. Hajuton, väritön ja mauton! Elikkä aito Toyota! Ihan ensimmäiseksi totean, et ikinä ei ole ollut näin uutuuttaan jäykkää menopeliä aikaisemmin? Ekat viissataa kilsaa oli kuin Matti Vanhanen. Simmone seipäänniellyt? Siitä se sitten pikkuhiljaa on vertynyt laiskaan laukkaan. Nämä Eco ja Sport asetukset olis voinu jättää ihan suosiol pois. Ecolla ei oikein jaksa mennä ja Sportilla on taas ihan liikaa kiekkoja myllyssä. Kokeilin myös manuaalia ja täytyy todeta, et se aski istuu paljon paremmin koneen luonteeseen! Kulutus on ollu tiatsikan mukaan 6,8 enimmäkseen kaupunkiajolla? Todellisuus lienee jossain hieman seiskan pahemmalla puolella? Kylminä aamuina kulutus on ollu aika hulppeeta, koska CVT pitää kierrokset ällistyttävän korkeina ennen kuin lämpenee. Väitetystä parantuneesta äänieristyksestä en ole huomannut eroa edelliseen malliin. Ohjaus on ehkä piirun verran parantunu. Kyllä tämä menee konetiellä ihan suoraan ja mutkatielläki tullaan toimeen. Sporttivehkeet on erikseen! Marmorilla ei luonnollisestikaan ole tarvinnu poiketa, koska kyseessä on Toyota. Seiska Golfilla oli näillä kilsoilla pitänyt käydä jo kolmesti. Ihan käypä peli, mut Multidrivea en suosittelisi kenellekkään. Kulmikas DSG:ki on miellyttävämpi käytössä kuin tämä "kuminauha". Ai niin! Kojelauta on suuri plussa uusine näyttöineen verrattuna edelliseen! Voi olla, että kuvittelen, mut myös rokkivehkeet kuullostavat paremmilta kuin aikaisemmin? Penkeissä on tullut takapakkia edelliseen Active Editioniin. Premiumissahan olis ollu paremmat tuolit, mut hinta ja 17-tuuman Gummit tappo kiinnostuksen.

HSD -10

Mielestäni melko korkea tuo 1.2 T:n kulutus mutta noinhan se usein on, pikkuturbo vie käytännössä saman kuin aiemmin käytössä ollut 1.6 litrainen perusmoottori mutta huomattavasti mukavammin.

Toyota on vaan hinnoitellut tuon uuden pikkuturbon turhan korkealle, reilun tonnin lisäsatsauksella saa nimittäin sen hybridin joka tarjoaa mittausten perusteella saman suorituskyvyn n. 1.5 - 2 l/100km pienemmällä kulutuksella. Miten lie, onkohan tässä 1.2 T:ssä lämmönvaihdin joka pakokaasujen kautta lämmittää jäähdytysnesteen, hybridihän on suorastaan nopea lämpenemään.
Subaru Levorg GT-N -16

Auris Touring Sports Hybrid Premium -13
Auris HSD Linea Sol -10

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.08.15 - klo:22:27
Meillä oli kerran kauppakassina turboton 1,2 Corolla ja kyllä sillä ajoi tarvittaessa myös maantiellä 120km/h, noin vitosen kulutuksella, suuremmassa nopeudessa lämpö meni punaiselle!  ???
Onko tuo uusi pienempiruokainen?
No ei takuulla tuota vähemmällä mene tuo uusi, eikä todellisuudessa mennyt se vanhakaan. Kannatta katsella vaikka TM:n mittaamia kulutuksia, niin pääsee kartalla siitä, mikä on mahdollista.

JoLah

Lainaus käyttäjältä: HSD -10 - 28.09.15 - klo:08:00
Mielestäni melko korkea tuo 1.2 T:n kulutus mutta noinhan se usein on, pikkuturbo vie käytännössä saman kuin aiemmin käytössä ollut 1.6 litrainen perusmoottori mutta huomattavasti mukavammin.

Toyota on vaan hinnoitellut tuon uuden pikkuturbon turhan korkealle, reilun tonnin lisäsatsauksella saa nimittäin sen hybridin joka tarjoaa mittausten perusteella saman suorituskyvyn n. 1.5 - 2 l/100km pienemmällä kulutuksella. Miten lie, onkohan tässä 1.2 T:ssä lämmönvaihdin joka pakokaasujen kautta lämmittää jäähdytysnesteen, hybridihän on suorastaan nopea lämpenemään.

1.2 Turbo-moottorissa on vesijäähdytteinen pakosarja, jonka vesikiertoa voidaan säätää sekä vesijäähdytteinen välijäähdytin.
Skoda Octavia Ambition 2.0 150 TDI DSG 4x4 Matrix LED+peruutuskamera

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: pomo - 08.08.15 - klo:09:57
Taas menee offin puolelle, mutta minun kokemukset tatkuuasioissa tojotasta vs skoda on juuri päinvastoin. Tojotalla  pitää kaikesta inttää, skodalla laitetaan kuntoon jos on vikaa!

Tojotalla tuntui ylivoinastla jopa korjata järjestelmään huollossa virheellisesti kirjattu kilometrilukema!?!

Mutta pitää joku päivä koittaa koeajaa tuota konetta!

Siis kun on vikaa  ;D
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 05.08.15 - klo:22:27
Meillä oli kerran kauppakassina turboton 1,2 Corolla ja kyllä sillä ajoi tarvittaessa myös maantiellä 120km/h, noin vitosen kulutuksella, suuremmassa nopeudessa lämpö meni punaiselle!  ???
Onko tuo uusi pienempiruokainen?
Katselin tuossa juuri TM 10/2009:n pikkuautotestiä, jossa oli kaukoitäpainotteisesti pieni ahtamattomia benskoneita kuusi kappaletta. Kulutukset 120:n nopeudessa 7,5-9,0 litraa satkulle. Haamutuloksesi ei ole linjassa oikein minkään kanssa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy