VW T5 Parempi Välijäähdytin

Aloittaja kari29, 22.06.15 - klo:12:09

« edellinen - seuraava »

kari29

Moro!

Nyt löytyy käytöstä tuommoinen VW T5 Tranporter 4motion DSG "132kw". Tarkoitus olis käyttää ohjelmoitavana autoa ja päivittää parempi välijäähdytin. Netistä löytyy valmiita tehokkaampia välijäähdyttimiä mutta hintaa kevyet ~900e.

Onko kukaan värkkäillyt Biltema/Motonetin välijäähdyttimestä T5seen uutta? (Itsellä on omaan henkilöauto-Mersuun tehty kyseinen operaatio)

vhol


japejun

Joutuuko paljonki sepittään et saa ton isomman jäähyn sopimaan? Onko mitään faktaa et menis viileempää ilmaa moottoriin? Tuo linkin jäähy ois kyl edullinen.

vhol

 Puskuria pitää vinkulla vähän sisäpuolelta sorvat. Tarvitset silikooniletkut 2 kpl 90 kulmalla supistus 3" 2,5" ja 2 kpl 2,5" 10 cm suoraa aluumiin putkea. Mulla kuuleri sijoitettu puskurin alemman aukon kohdalle. Kiinnitys puskurin runkoon alhaalta. Kuulerin lähdöt tulee lähelle orkis letkuja joista on alumiinipäät leikattu mattoveitsellä pois. Orkkis ahtoletkun päähän tulee tuo 10 cm alumiinputki ja sen jälkeen silikoonletku. En muista varmaksi oliko silikoonin supistus 2,5" vai 2,25 tai peräti 2" ja tätä myöten myös sen aluumiiniputken paksuus. Aluumiinputken pätkä oli tosi käypänen orkisletkuun. Orkis kuuleri kovassa vedossa nostaa ahtolämmöt lähelle 100 astetta muuta tuo kyseinen kuuleri 20 astetta yli ulkoilman. Toivottavasti tästä sepityksestä jotain tolkkua saa.

japejun

Sehän pitää koittaa testeri sylissä käydä vejättään tuolla orkkis jäähyllä eka et näkee paljonko ahtolämmöt on. Sitte vaihtaa tuon paremman coolerin ja samat testit sillä.

kari29

Lainaus käyttäjältä: japejun - 24.06.15 - klo:02:29
Sehän pitää koittaa testeri sylissä käydä vejättään tuolla orkkis jäähyllä eka et näkee paljonko ahtolämmöt on. Sitte vaihtaa tuon paremman coolerin ja samat testit sillä.

Joo testerillä on mitattu lämmöt ja nousee turhan kuumaksi ahtoilma vaikka pihalla +15 eikä edes tarvinnu rallia ajella.

vhol

Muistaakseni T5:sen jäähystä puuttuu sisärivoitus ja sen paikkakin on huono. Puskurin palkin takana.

kari29

Lainaus käyttäjältä: vhol - 26.06.15 - klo:22:39
Muistaakseni T5:sen jäähystä puuttuu sisärivoitus ja sen paikkakin on huono. Puskurin palkin takana.

Sisärivoituksen puuttuminen on joo aika todennäköistä kun se on aika yleistä oem-coolereissa. Ja samaa oon itekki katellu tässä että mitä se siellä piilossa tekee  :D

japejun

Millaisia ahtolämpöjä saitta mittailtua orkkis jäähystä?

kari29

#9
Noin 60°C. Ulkoma 17.5°C. Kiihdytys 0-130 km/h



Klikatkaa kuvaa niin saa isomman kuvan näkyviin.

vhol

Ulkona 17 C / ahtoilma 32 C, 0-130 km/h.
Ulkona 15 C / ahtoilma 38 C, 0-190 km/h.
Auton paino 2700kg.

TuomasTee

Saiko ketjun aloittaja coolerin paikalleen ja auton viritettyä? Mikä oli lopputulos?

BiTDI on ainoa T5 jossa on astetta parempi vakiocooleri. Se on kooltaan isompi sekä on sijoitettu siten että puskurin aukosta puhaltaa ilma läpi. Eipä ole silti näköjään jäähdytysteholtaan mikään mahtava.

kari29

Lainaus käyttäjältä: TuomasTee - 05.01.16 - klo:22:36
Saiko ketjun aloittaja coolerin paikalleen ja auton viritettyä? Mikä oli lopputulos?

BiTDI on ainoa T5 jossa on astetta parempi vakiocooleri. Se on kooltaan isompi sekä on sijoitettu siten että puskurin aukosta puhaltaa ilma läpi. Eipä ole silti näköjään jäähdytysteholtaan mikään mahtava.

Privatee laiteltii jo mutta vastailen silti.


Juu eli homma vielä kesken mutta eiköhä se tulevalle kesälle tuu valmiiks ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy