Mahdollisia tyyppivikoja

Aloittaja Flat, 29.11.09 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

Ohikulkija

Maahantuojan edustaja tutki auton ja tuomio oli:
Molemmat etulokasuojat ja tavaratilan luukku uusiksi.

Ilman täältä saatua tietoa, en olisi kyllä arvannut viedä autoa näytille.
Mitenkähän muitten merkkien kohdalla olisi käynyt näitten korjauksien kanssa? Autolla alkaa olla jo ikääkin.

Stinger

Ihan kaikilta osin ei seuraava teksti täytä aiheen kriteereitä, mutta aattelin josko raportoisi oman auton ongelmat/viat/ominaisuudet.

Aiempi auto oli B7 korin A4 Sedan 2.0tfsi quattro tiptronic -06 ja nyt siis ollut kesästä lähtien B8 A4 Avant 2.0tfsi quattro stronic -10. Pakko todeta, että tuo B7 oli paras auto, jota olen ikinä ajanut ja kokemusta kuitenkin on paljon kalliimmistakin autoista kuten MB:n GL ja E, jotka eivät ajotuntumaltaan ainakaan omasta mielestä päässeet tälle tasolle (eivät olleet omia).

- No niin eli lokareista tietenkin irtoaa maali ja on luvattu, että asia tutkitaan, kun suoritetaan seuraava huolto.
- Ajettaessa tasakaasulla kierrokset heiluu/hummaa. Sama ominaisuus oli B7:ssa, eikä syy selvinnyt silloinkaan.
- Takaluukku ei auennut ylös asti ilman apua. Pumput vaihdettu, kun toinen hajosi, jonka myötä tämä korjaantui.
- Ohjauksessa on kummia pykäliä aina satunnaisesti käännettäessä jyrkkää käännöstä hitaassa vauhdissa. Saattaa johtua mun mieleen liian leveästä rengastuksesta eli 245. Ei ollut B7:ssa samaa, vaikka molemmissa servotronic ja B7:n renkaat 235.
- Sport penkki natiseen. Sama penkki eri verhoilulla B7:ssa, jossa ei ongelmia.
- Öjyä kuluu paljon. Sama homma B7:ssa. Juuri laitoin litran, kun kärry sitä pyysi ja kilometrilukeman ylös. Seurataan paljonko kuluu.
- Polttoainetta kuluu saman verran kuin B7:ssa, keskimäärin kaupunkiajossa 10,8 l/satasella. Kuitenkin ilmotettu 2 litraa pienempi keskikulutus kuin B7:ssa, mikä ärsyttää,.
- Stronic nykii välillä liikkeellelähdössä ja tilanteissa, joissa joutuu hidastamaan ja sen jälkeen painaa kaasua, niin välillä ei tahdo tapahtua mitään ja sitten nykäsee oikein huolella. Muutoinkin Stronicin hidasajo aika epätasaista 1-vaihteeella. Kolmen Tiptronic auton kokemuksella oli mielestäni paljon parempi laatikko. En tiedä kuuluuko tuon Stronicin olla tollanen, mutta kaverilla Vw DSG:llä, jossa sama "ominaisuus".
- Öljymäärän näyttö välillä pimeä eli näytä määrää. En tiedä sitten voiko jostain taarkistaa ihan perinteisestä tikusta.
- B7:ssa jäi ajovalon pesurin luukku aina ulos, B8:ssa samaa ei ole, ellei ole jo fiksattu.

Kokonaisuudessaan B8:ssa paljon hyvää verrattuna B7:aan, mutta kyllä hieman harmittaa, kun B7 tuntui kokonaisuudessaan paljon paremmalta ajettavalta johtuen paljon tuosta vaihteistosta. Ei mahda mitään. Ei kyllä enää kehtaa vaihtaa takaskaan vanhempaan  :). Hyviä juttuja on ehdottomasti toi MMI, tosin välillä sen nupin pyörittely ei maistu. Istuinlämmittimien käyttö myöskin turhan työlästä sen valikon kautta.
Ulkonäkö kuitenkin parempi tässä uudemmassa ja se jälkiasenteinen zubehör-diffuusori on kyllä hieno, minä tykkään. Tosin irrotettavan vetokoukun reikä vähän pilaa fiilistä siinä.
Säilytyslokerot tuntuu paljon onnettomimmilta kuin B7:ssa, jossa kaikki toimi hyvin ja oli oma lokero huoltokirjallekin. B8:n keskikonsolin nostettava noja ei tunnu paremmalta kuin luukullinen lokero.
Sport-alusta on kaikinpuolin parempi kuin edeltäjässä, ei kolise niin paljoa.
Lasinpesunesteen täyttö on muuten hankalampaa, kun ei taho saada kanisteria sopimaan sinnepellin alle, kun se reuna ottaa vastaan.

Tässä huomioita, joista osa ei kuulu tähän, mutta ajattelin, että laitan kaikki kerralla..
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Tronic 2009

Mazda CX-5 2.0 AWD Touring Offroad at 2012

Rauska

Lainaus käyttäjältä: Stinger - 16.10.12 - klo:20:23

Lasinpesunesteen täyttö on muuten hankalampaa, kun ei taho saada kanisteria sopimaan sinnepellin alle, kun se reuna ottaa vastaan.
Tuollaiset vastaavat asiat ei vaan tule esiin koeajotilanteessa :-\ kun auton muut ominaisuudet on tärkeämpiä testata.
Saman huomasin A5:ssä, pitäs olla pitkäkaulainen täyttökanisteri  :-\
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

Latexi

Lainaus käyttäjältä: Stinger - 16.10.12 - klo:20:23
En tiedä sitten voiko jostain taarkistaa ihan perinteisestä tikusta.
Minä en ainakaan ole löytänyt sieltä pellin alta minkään maailman öljytikkua. Se näytön mittari ilmeisesti toimii, ainakaan sen mukaan pinta ei ole tippunut vielä pätkääkään ensimmäisen 5 tkm aikana. Liekö sitten mittari viallinen, mutta luulisin sen ainakin vielä pitävän paikkansa. Toivossa on hyvä elää.
Latexi

Stinger

Mulla se öljynäyttö ilmottaa aina välillä, ettei tietoa saatavilla. Ja sitten taas välillä näyttää öljyn tason.

Eihän tuo lasinpesunesteen täyttö nyt maailmoja kaada, mutta pieniä juttuja kuitenkin, jotka tämmönen tavallinen pulliainenkin huomaa heti, kun ensimmäisen kerran joutuu sinne nurkkaan viiden litran kanisteria sovittaan. Samoin B8:n säiliöstä ei näe päälle, koska se on täyttymässä eli tulee aina kaadettua yli reunojen. Vanhassa tämänkin näki säiliön kyljestä.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Tronic 2009

Mazda CX-5 2.0 AWD Touring Offroad at 2012

Pertsa

^Sehän öljynäyttö lopettaa näyttämästä vähäksi aikaa aina kun avaa konepellin vaikka vain lasinpesuaineen lisäystä varten. Kestää kokemusteni mukaan muutamia kymmeniä kilometrejä ehkä satojakin ennen kuin se taas näyttää öljyn tason. Ei ole vika vaan ominaisuus.

peedu

Mulla A4 avant 2.0 tdiq vm 2010/57tkm oli etulokarien vaihdossa ruosteen takia pari edellistä viikkoa. Huomasivat samalla, että takalokareissakin on ruostetta. Ne korjattiin samalla. Molemmat kyljet maalattiin etulokareista takalokareihin asti sävyerojen minimoinniksi. Aikamoinen remppa, mitä lie maksanut? Auto oli verstaalla siis 2 vkoa. Automyyjä järjesti korjauksen ajaksi sijaisauton eli korjaus hoidettiin siltäkin osin tyylillä... :)

Toivottavasti lokarit eivät ala heti kukkiin uudelleen. Unohdin kysästä kyseisestä AC:sta, onko suoritetulla työllä takuita. Onks kellään tietoa noista korjaustöiden takuista?

+ + +

Audi A4 Avant B9
Golf GTE
--------------------------------------

msvahn

Mulla on huollon sijaisautona helmikuussa rekisteröity pre-fl B8. Siinä näyttäisi olevan jonkinlainen tiivistemassapalko lokarin ja huovan välissä. Tehdas siis parannellut viimeisiä valmistettuja autoja?
Nykykalusto
4-pyöräset: 2x B8 A4 Avant 3.0TDIQ, 1x B8 A4 Avant 2.0TDI, LT35 2.5TDI
2-pyöräset: zx10r, gs1000g, gs850g, gs550e, xl600, yz250, gas gas 250, kx85

AUD-112

Allroadilla -12 ajettu nyt noin 12 tkm ja talvirenkaiden vaihdon jälkeen ohjauksen nykiminen on päivittäistä. Soitto Laakkoselle ja on kuulemma tehtaalta kampanja, jossa ajetaan uusi tietokoneohjelma. Se "ehkä" voi vaikuttaa asiaan, mutta tehdas edelleen tutkii asiaa. Alkaa vähitellen hieman nyppiä, että premium -merkiksi itseään tituleeraava autonvalmistaja myy tämän hintaluokan autoja, joissa ei edes ratti pyöri normaalisti. Ja ko. kampanjasta ei edes ilmoiteta vaan sen saa selville, jos älyää kysyä. Ja soittokierros kolmeen huoltoon antoi kolme erilaista arviota työn kestosta, haarukassa 0,5 tuntia - "ei pysty arvioimaan, riippuu tietoliikenneyhteyksistä Saksaan eli varaa varmuuden vuoksi reilusti aikaa". Hoh hoijaa.

Ja kyllähän tuo Audin ohjaus on muutenkin paha pettymys esim. Mersun jälkeen. Kuten Tuulilasikin totesi "puuromainen", vaikka toimisikin normaalisti.

jusba31

Lainaus käyttäjältä: AUD-112 - 02.11.12 - klo:21:40
Allroadilla -12 ajettu nyt noin 12 tkm ja talvirenkaiden vaihdon jälkeen ohjauksen nykiminen on päivittäistä. Soitto Laakkoselle ja on kuulemma tehtaalta kampanja, jossa ajetaan uusi tietokoneohjelma. Se "ehkä" voi vaikuttaa asiaan, mutta tehdas edelleen tutkii asiaa. Alkaa vähitellen hieman nyppiä, että premium -merkiksi itseään tituleeraava autonvalmistaja myy tämän hintaluokan autoja, joissa ei edes ratti pyöri normaalisti. Ja ko. kampanjasta ei edes ilmoiteta vaan sen saa selville, jos älyää kysyä. Ja soittokierros kolmeen huoltoon antoi kolme erilaista arviota työn kestosta, haarukassa 0,5 tuntia - "ei pysty arvioimaan, riippuu tietoliikenneyhteyksistä Saksaan eli varaa varmuuden vuoksi reilusti aikaa". Hoh hoijaa.

Ja kyllähän tuo Audin ohjaus on muutenkin paha pettymys esim. Mersun jälkeen. Kuten Tuulilasikin totesi "puuromainen", vaikka toimisikin normaalisti.

Mun auto menossa ens ma taas tutkittavaksi saman asian tiimoilta. Uutena autoon vaihdettiin jo hammastanko saman asian takia jolloin vika sillä korjaantuikin joksikin aikaa kunnes alkoi taas pykiä samallatavalla. Nyt on tehty kamppanja mutta ei vaikutusta ainakaan omassa tapauksessa. No katotaan mitä seuraavaksi keksitään.

honkpa

Omasta päivitettiin tuo ohjaustehostimen softa pari kuukautta sitten ja nykiminen loppui siihen.

Samalla oli joku sähkökeskuksen tms softakin olemassa joka korjasi ajoittaisen xenonien häiriön, jätti joskus toisen sytyttämättä.

Rauska

Lainaus käyttäjältä: AUD-112 - 02.11.12 - klo:21:40
Allroadilla -12 ajettu nyt noin 12 tkm ja talvirenkaiden vaihdon jälkeen ohjauksen nykiminen on päivittäistä. Soitto Laakkoselle ja on kuulemma tehtaalta kampanja, jossa ajetaan uusi tietokoneohjelma.

Kertoisitko miten tuo nykiminen tapahtuu. Ajossa vai paikallaan?
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

AUD-112

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 02.11.12 - klo:22:09
Kertoisitko miten tuo nykiminen tapahtuu. Ajossa vai paikallaan?


Nykii ajossa, yleensä heti kohta liikkeelle lähtemisen jälkeen ja häipyy sitten itsestään kesken ajon. Aika samanlainen tunne, kuin kaistavahdin korjaukset ohjaukseen. Ylileveistä renkaista ei johdu, koska alla nyt 225/55-17 talvipyörät ja vika vain paheni kesäpyörien 245/45-18 jälkeen.

Rauska

Ok, mulla joskus paikallaan, mutta taitaa johtua renkaan ja tien kitkasta  :-\
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

petri

Mulla vaihdettiin heti 2000tkm jälkeen (auto luovutettu 30.3.2012) ohjausvaihde, nykiminen poistui mutta mielestäni ihan hirveä ajaa edelleen, varsinkin talvirenkailla (Michelin kitkat, samat jotka perheen Touranissa toimii oikein hyvin).

Viimeisin softa päivitettiin pari päivää sitten, ei muutosta. Uusi versio ohjausvaihteesta on kuulemma tullut tehtaalta. Ei mielestäni tuollainen ratin veivaaminen ja "vastaohjaaminen" muuttuvan tien pinnan mukaan kuulu tuon hintaluokan autoon. Tourani kulkee samalla rengastuksella kuin juna :)

jusba31

Lainaus käyttäjältä: petri - 07.11.12 - klo:14:19
Mulla vaihdettiin heti 2000tkm jälkeen (auto luovutettu 30.3.2012) ohjausvaihde, nykiminen poistui mutta mielestäni ihan hirveä ajaa edelleen, varsinkin talvirenkailla (Michelin kitkat, samat jotka perheen Touranissa toimii oikein hyvin).

Viimeisin softa päivitettiin pari päivää sitten, ei muutosta. Uusi versio ohjausvaihteesta on kuulemma tullut tehtaalta. Ei mielestäni tuollainen ratin veivaaminen ja "vastaohjaaminen" muuttuvan tien pinnan mukaan kuulu tuon hintaluokan autoon. Tourani kulkee samalla rengastuksella kuin juna :)

Samoja kokemuksia täälläkin.
Mun autoon vaihdettu edellisten lisäksi nyt rattiakselin nivelakseli, mutta edelleen ohjaus on mitä on.

Itelläni on ollut ko autossa 3 erillaista rengastusta ja kaikilla käytös samanlaista joten ei voi johtua renkaista.

ARIMO

Minullakin vastaavat oireet A5:n ohjauksessa. Audi käyttöönotettu 7/2012 ja ajettu 9,5 tkm. Pari viikkoa sitten kävi ohjauksen softapäivityksessä - ei vaikutusta. Ensi viikolla vikaa selvitellään uudestaan. Saa nähdä mitä nyt päivitetään.  ???
Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

AUD-112

Lainaus käyttäjältä: ARIMO - 09.11.12 - klo:20:49
Minullakin vastaavat oireet A5:n ohjauksessa. Audi käyttöönotettu 7/2012 ja ajettu 9,5 tkm. Pari viikkoa sitten kävi ohjauksen softapäivityksessä - ei vaikutusta. Ensi viikolla vikaa selvitellään uudestaan. Saa nähdä mitä nyt päivitetään.  ???

Saitko selvyyttä asiaan? Maanantaina "hoitoaika" eli ajavat päivityksen eli kiinnostaisi tietää, onko jotakin uutta tietoa olemassa.

OZ

Mulla kävi auto A4 B8 -09 sedan Kuopion Laakkosen peltikorjaamolla maahantuojan edustajan tutkittavana.
Tuomio on etulokasuojat sisälokasuojineen uusiksi, samoin takana. Takakontti uusiksi.

Eipä olisi ollut minullakaan tietoa miten toimia ja mitä kannattaa tarkastuttaa ilman tätä foorumia.

Pertsa

Mahtaiskohan ne faceliftin muoviset sisälokarit käydä myös prefaceliftiin?

ttiikeri

Kyllä ne sopii. Minulla on paikallaan. Vaatii siihen sisäosaan ne FL kivisuojat myös. Hinta oli muistaakseni melkein sama kuin huopaisilla.
Audi A4 1.8 TFSI

Pertsa

Lainaus käyttäjältä: ttiikeri - 21.11.12 - klo:17:22
Kyllä ne sopii. Minulla on paikallaan. Vaatii siihen sisäosaan ne FL kivisuojat myös. Hinta oli muistaakseni melkein sama kuin huopaisilla.
Ok hyvä tietää. Mahtaako sulla olla osanumeroa noille. Tai mitä ne maksoi (marmoritiskillä?)

ttiikeri

Ei suostuneet antamaan osanumeroa, enkä katsonut sitä kun sain osat. Muistaakseni jotain 30-40 eur kappale.
Audi A4 1.8 TFSI

al

Audiclubin puolelta:

LainaaLokarit on 8K0 821 171L ja 8K0 821 172L

kiveniskusuojat ( stone chip guard) 8K0 853 823 ja 8K0 853 824

AUD-112

On ilmeisesti samanlainen ohjauksen vika uudessa A6:ssa (A6 C7 -keskustelusta löytyi) ja yhtä vaikeaa ollut löytää siihen korjausta. Maanantaina päivitettiin softa, mutta kertoivat jo ennakkoon, ettei siitä ole pykimiseen apua. Eikä ollutkaan. Muutoin suhtautuminen oli asiallista ja antoivat palautteen maahantuojalle. Maahantuoja ja varsinkin tehdas tuntuvat varsin kädettömiltä asian suhteen. Mutta jospa tässä vielä hetken odottaisi asian hoitumista, sitten on joko vaihdettava merkkiä tai käännyttävä kuluttaja-asiamiehen puoleen. Ja tosiaan en syytä auton myyjää ja huoltoa, vika on maahantuojan ja varsinkin tehtaan päässä. Vaimon A4 menikin jo vaihtoon, ensi viikolla tulee takaveto tilalle.

jusba31

Alkaa itelläkin olla jo pinna aika lopussa tän ohjauksen takertelun kanssa. Viime viikolla taas yhtenä aamuna ohjaus oli kun ois "kapuloita ollut rattaissa" = nyki ja takkuili niin peekeleesti. Kanssa autoiljat varmaan luulee että edessä ajaa ratti kun auto ei välillä meinaa suoralla tiellä kaistalla pysyä :)

Mulla on autoa jo kolmesti korjattu tämän asian tiimoilta, mutta lopullisesti ei ole ongelmasta vielä päästy. Osan ajasta on huomattavasti parempi kun alunperin oli, mutta sitten taas välillä aivan järkyttävä ajaa.

Viime korjauksen aikana sijaisautona ollut uusi esittely A4 se vasta hirveä olikin. Onneks silla ei tarvinnut 5km enempää ajaa.

Jos ei asialle pikapuoliin aleta jotain ratkaisua keksimään niin menee kyllä itelläkin auto vaihtoon aika äkkiä. Mikä on harmi koska muuten auto on toiminut hyvin ja olen siitä pitänyt.

Ymmärtääkseni tämä ongelma koskee kaikkia uusia audeja missä sähkömekaaninen ohjaustehostus, eli melko laaja tämä ongelma tuntuu olevan joten elän siinä toivossa että asialle jokin ratkaisu myös saataisiin.


ARIMO

No niin perjantaina A5:n kävi takuukorjauksessa ohjauksen nykimisen takia. Hammastanko vaihdettiin ja samalla tehtiin tehtaan kampanja ohjaukseen liittyen. Ohjaus tuntui paremmalta, mutta aika näyttää hävisikö ongelma kokonaan. A5:n on ollut muuten erittäin hyvä auto, mutta harmittaa tämä säätö ohjauksen kanssa.
Nykyiset: Audi A5 sportback business sport edition 1.4 tfsi ja Audi A3 sedan 1,4 tfsi sline edition -16

Edelliset: vw passat variant comfortline 1.6 tdi dsg, Audi s3 sedan, Volvo v60 D5 AWD R-design edition VW Polo Blue GT 1.4 TSI DSG Volvo C30 kinetic 1,6D drive -10, Audi A5 Sportback 2,0 tdie -12, Volvo V50 2,0D Momentum, Seat Ibiza ST 1.2TSI Sport, Volvo V50 2,0 Momentum

qmckone

Kuluttaako faceliftit öljyä ollenkaan?
A4 2.0Tq

jusba31

Lainaus käyttäjältä: qmckone - 24.11.12 - klo:23:14
Kuluttaako faceliftit öljyä ollenkaan?

7.5tkm mittarissa ja öljypalkki ei ole vielä tippunut yhtään. Eli alku ainakin näyttää sen osalta lupaavalta. Koneena 2.0tfsi.

Latexi

Kuten tuossa edelläkin, mittarissa vajaat 9 tkm eikä öljymittari ole laskenut lainkaan. A4 2.0 tfsi...
Latexi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy