Seat Leon 5F Laatuvaikutelma

Aloittaja Karvesak, 18.05.15 - klo:23:25

« edellinen - seuraava »

Karvesak

Nyt vertailun vuoksi kun on tullut omistettua kaikkia kolmea konsernituotetta niin kyllähän Audin sisustus ja varsinkin kojeludan sekä oviverhoiluiden materiaalit olivat selkeästi laadukkaimman tuntuisia.Saumat on sentään 5F:ssä ::) saatu melko hyvin istuviksi mutta tuo kojelaudan "Ã,,mpärimuovista"valmistetut muoviosat ovat jokseenkin laaduttoman oloisia.Parkkikiekon asettaminen vähänkin huolimattomasti asettaen jättää heti jäljet muoviin.Ensimmäiset pölyhiukkaset ovat jo löytäneet tiensä ilmastoinnin lämpötilanäytön plexin väliin,,, Keinonahka vaihdekepin pussukka ohutta keinotavaraa joka varmaan murtuu vuoden jälkeen?Jää nähtäväksi miten muoviosat kestää käytössä.Muutenhan auto on hintaansa nähden loistava ja ulkomuotokin miellyttää esim kuin Golfiin vertaa.No ensimmäinen Seat käyttökokemukset varmasti kertovat miten taival taittuu ja onko ongelmia. ::)

Repost

Mulla on vähän päinvastainen laatuvaikutelma uudesta Leonista ja sen laadusta jos vertaa esim. audiin. Aikaisemmin olen siis ajellut uudehkoilla Audeilla joita oli peräkkäin viisi. Osa oli A3 malleja ja osa A4 malleja. Audin laatu heikkeni mielestäni vuosi vuodelta, aina oli jotain pikkuvikoja ja huollot oli todella kalliita. Koin että hinta/laatusuhde ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi. Nämä nyt siis oli minun mielipiteitä joten turha kenenkään pahoittaa mieltään.

Nyt kun olen ajanut vm.2013 Leonilla kohta vajaa 100tkm niin mitään valittamista ei ole ollut. Ajo-ominaisuudet on ihan samat kuin Audeilla, lisävarusteista ei tarvi maksaa maltaita, huollot on siedettävän hintaisia ja mitään vikaa ei ole ollut. Sisutus ei ole mitenkään halvan oloinen verrattuna muihinkaan omistamiini autoihin. Pidän itse ohjaamoa ihan mukavana ja tyylikkäänä. Makuasioitahan nämä ovat joten jokainen muodostaa oman mielipiteensä.

Lopputuloksena olen itse oikein tyytyväinen Leoniin koska hinta/laatusuhde on mielestäni erittäin hyvä ja siksi kävinkin juuri tilaamassa uuden samanlaisen.

Karvesak

Hyvä kuulla jotta noinkin pitkä taival on mennyt ilman murheita.Tottahan on,että auto on hyvä ajoltaan ja mielestäni ainakin kun vertaa Golf 6:seen niin selkeästi hiljaisempi ja mukavampi.Myös se mikä on positiivisesti yllättänyt on tuo uusi ATC moottori joka tuntuu ajossa numeroa isommalta ominaisuuksiltaan.Mutta tosiaan alkukartoitushan tässä on menossa ja mukava kuulla muidenkin mielipiteitä niin hyvistä kuin huonoista asioista. 8)

ctrlk

Fr:n sisustus on minusta ihan asiallinen hintaansa nähden. Toki kojelaudan muotoilu ja materiaalivalinnat vaikuttavat (ehkä tarkoituksellisenkin) askeettisilta, mutta sisusta ei kuitenkaan kuitenkaan hyppää pahasti silmään. Ulkoisesti auto on ledivaloilla mielestäni edelleen todella näyttävä, ja silmä poimii kyllä muut Leonit aina liikennevirrasta. Teknisisissä ominaisuuksissa tai ajettavuudessa ei ole valitettavaa (ST FR 1.8 TSI).

Seattiin valoa

Itseäni kiusaavat erilaiset nitänät ja natinat. Autolle on Laakkosen mukaan tehty kojelaudan keskikaiuttimen kohdan sekä oikean etuoven ja -takaoven välisen B-pilarin kampanjat mutta eipä ole täysin auttanut.

Nitinät vähenevät/poistuvat jos
-kojelaudan yläosan reunaa painaa radion kohdalta
-kojelaudan yläosaa painaa oikeasta reunasta tai tunkee jotain kojelaudan ja oikean etuoven väliin
-kuskin oven kyynärnojaa painaa ulospäin
-oikeanpuoleisen takaoven ja "B-pilarin" väliin tunkee jotain

Koskapa en ole mustekala enkä näin ollen kykene yllämainittuja tekemään päivittäisessä ajossa koko ajan, niin täytyykö auto viedä johonkin tuning-pajalla joka laittaisi jotain vaimennusmateriaalia ainakin ongelma-alueille?

Pinch

Lainaus käyttäjältä: Seattiin valoa - 25.12.15 - klo:08:52
Nitinät vähenevät/poistuvat jos
-kojelaudan yläosan reunaa painaa radion kohdalta
-kojelaudan yläosaa painaa oikeasta reunasta tai tunkee jotain kojelaudan ja oikean etuoven väliin
-kuskin oven kyynärnojaa painaa ulospäin
-oikeanpuoleisen takaoven ja "B-pilarin" väliin tunkee jotain
Heh. Omassa kulkupelissäni on aivan samat viat ja ongelmat. En edes enää jaksa miettiä miten noi saisi kuntoon. Eiköhän koko peli mene vaihtoon ensi vuoden alkupuoliskolla.

Pidän Leonin sisustusta hintaansa nähden ihan asiallisena ulkonäöllisesti, mutta laatu on oikeasti aika huono. Noita nitinöitä ja natinoita on ollut alusta alkaen ja jos yhden on saanut kuntoon itse tai pajalla, niin heti jokin toinen paikka käy narisemaan. Todella rasittavaa. Saman konsernin paremmilla merkeillä ja malleilla (uusilla ja vanhoilla malleilla) on tullut ajeltua aika paljon ja voi kyllä sanoa että laatu on merkittävästi parempaa. Tietysti siitä pitää sitten maksaa, mutta kuitenkin.

Korin muotoilu ja ulkonäöltään Leon FR on mielestäni edelleen ehdottomasti hienoin hätchbäkki mitä löytyy.

Mutta aika varmasti nykyinen peli jää viimekseksi Seat merkkiseksi autoksi mitä omistan tai tulen omistamaan.
2013 Audi A4 Avant quattro
ex: 2013 Seat Leon FR
ex: 2006 VW Passat Variant Sportsline

Daatta

Kun ajelin lumiröykkyisellä tiellä niin tuli varmaan kaikki nuo räminät ja vähän enemmänkin. Normaaliajossa ärsyttää lähinnä apukuskin tunnistimen mekanismista tuleva helinä. Lakkaa, kun painaa penkin istuinosaa. Mutta kuten sanottu, ei nämä mitään premiumia ole, eikä tilanne välttämättä vaihtamalla parane. Olen Seatilla ajellut 12 vuotta ja jos ei ihmeitä tapahdu niin samalla merkillä mennään jatkossakin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

VR6

^ Sama homma, useita Seatteja ollut ja minulla ainakin toimivia kamppeita.

Mitä laatuvaikutelaan tulee niin nyt kun on useammassa Octaviassa tullut istuttua niin ei häviä häviä kyllä Leon yhtään. Ja mitä muutamaan kuukauden Golf 7lla ajelin niin ei kyllä häviä sillekään.

Ja mitä tässä nyt muutamia auton omistija on haastatellut niin kyllä nämä perushintaluokkaiset autot ajoittain nitisee, esim V40,X1. Toki ne ei uuteen autoon kuulu ja näin ne tulee fiksata kuntoon

cede

Itse olen omaan Leon 5F:n laatuun toistaiseksi tyytyväinen, ei paista laaduttomuus mistään silmään.
Toki vaihdekepin nahkapussi ei ole nahkaa, mutta harvemmin sitä tulee nyplättyä.
Eikä oma 5-ovinen kyllä nitise/natisekaan mistään, poikkeuksena...
kattoluukku, joka joillakin talvikeleillä piti vähän ääntä, mutta tiivistepintojen puhdistus hoiti homman.
Etuovien muovinen läpivienti resonoi Seat Sound systemiä kovemmin luukuttaessa, mutta paketti STP:n mattoa hiljensi resot ja äänenlaatu taisi muutenkin hieman parantua, vaikka alkuperäisenäkään ei resoa lukuunottamatta ollut lainkaan hassumpi omaan korvaan.
Samoin olin tyytyväinen edellisiin 1P ja 1M korisiin, kaikki tulleet minulle uutena ja kahdella edellisellä karvan päälle 125tkm ajoin ennen vaihtoa uuteen.

Työssäni pääsen ajamaan todella monia eri hintaluokan autoja,
merkkiin ja malliin katsomatta ja niihin verraten ei Seatissa mitään hävettävää ole.
Itseasiassa uusi "Premium" BMW 3-sarjalainen mikä viimeksi oli 4pv ajettavana, natisi, ei mennyt metriäkään suoraa...ja vaihdekepin pussi ei ollut myöskään aitoa nahkaa  ;)

Suoraa vertailua on tullut tehtyä myös kollegan omaan A3 g-troniin ja en kyllä tunne mitenkään laatueroa näiden välillä...ajoltaan tukevia, yhtä kovia rengasmelultaan, kumpikaan ei natise, samaa muovilaatua cabiini pullollaan, toki Audin eduksi mukitelineen pohjalla on kumi, mitä Seatissani ei ole.

nyt 5F FR, exä 1P FR, exex 1M FR

Jaudi

Hienoa että Leonin laatuun ollaan tyytyväisiä. Itse päädyin aikoinaan Audi A3:een sen sisustan laatuvaikutelman vuoksi, ja löytyyhän yksityiskohdissa eroa. Tuolloin Leon ja Octavia tuntui sisustaltaan yksinkertaiselta, Golf persoonattomalta ja A3 viimeistellyltä. Laatuvaikutelman jokainen kokee eri tavalla. Käytössä koettu tekninen laatu sitten asia erikseen. Ulkonäöltään Leon on kyllä hieno. Jos sisustaan saisi jotakin muutosta faceliftin yhteydessä, niin täytyy perehtyä uudemman kerran.

Daatta

Niin no, quattro kiertueella kun S3:n koeajoin niin premiumia näytti olevan lähinnä ovien alkantara-tyyppinen verhoilu. Muoviosat näyttivät olevan pitkälti samaa tavaa kuin Cuprassa. Ã,,änieristyksessä toki on eroa, Audin hyväksi. Mutta mielikuvilla autot tietysti myydään. ::)

cede

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 01.04.16 - klo:13:27
Niin no, quattro kiertueella kun S3:n koeajoin niin premiumia näytti olevan lähinnä ovien alkantara-tyyppinen verhoilu. Muoviosat näyttivät olevan pitkälti samaa tavaa kuin Cuprassa. Ã,,änieristyksessä toki on eroa, Audin hyväksi. Mutta mielikuvilla autot tietysti myydään. ::)

Eikös Sulla muka ole Cuprassa alcantara jakkarat?
Vai tarkoititko jotakin oviverhoilua tms?

Daatta

Ehh joo, ajatus ei oikein purkautunut näppäimistölle. Eli S3:ssa on alkantaraa ovissa, Cuprassa oviverhoilut on jotain nahan tyylistä materiaalia.

konga

Omassa cuprassa oli lisävarustenahkapenkit ruksittu 1 omistajan puolesta. Omassa käytössä talvella 4kk aikana kuskinpenkin vasemmasta sivuttaistuesta eli juuri siitä mikä yleensä kuluu kun autoon istahtaa niin irtoili palasia. Ensimmäinen kerta kun näin käynyt ja lähes 40 autoa omistanut. Enkä ole mikään jätti 183cm/80kg. Ei siis vakuuttanut itseä tuo laatu tai ainakin materiaali oli huonoa tuossa lisävarustesisustassa eikä kestänyt normaali käyttöä  itsellä.
Nykyinen Auto: 2014 cupra leon
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=19632.0

Kuvia viimevuosien Autoista joita omistanut:
http://www.flickr.com/photos/100144176@N05/

cede

Lainaus käyttäjältä: konga - 01.04.16 - klo:18:04
Omassa cuprassa oli lisävarustenahkapenkit ruksittu 1 omistajan puolesta. Omassa käytössä talvella 4kk aikana kuskinpenkin vasemmasta sivuttaistuesta eli juuri siitä mikä yleensä kuluu kun autoon istahtaa niin irtoili palasia. Ensimmäinen kerta kun näin käynyt ja lähes 40 autoa omistanut. Enkä ole mikään jätti 183cm/80kg. Ei siis vakuuttanut itseä tuo laatu tai ainakin materiaali oli huonoa tuossa lisävarustesisustassa eikä kestänyt normaali käyttöä  itsellä.

Mites mä muistelen että sulla on joka vehkeestä penkki kulunut puhki?
Oisko kuitenkin käyttäjässä syy...?

konga

Lainaus käyttäjältä: cede - 09.04.16 - klo:11:48
Mites mä muistelen että sulla on joka vehkeestä penkki kulunut puhki?
Oisko kuitenkin käyttäjässä syy...?

Varsinainen muistelija taidat olla,ei tarvitse kuin osata lukea niin Enkö tuossa kertonut,että lähes 40 autoa omistanut ja 1 kerta kun näin kävi.  :D ja olen muutenkin TODELLA tarkka miten autojani pidän ihan vaan herra muistelijalle tiedoksi.

cede

Lainaus käyttäjältä: konga - 09.04.16 - klo:12:30
Varsinainen muistelija taidat olla,ei tarvitse kuin osata lukea niin Enkö tuossa kertonut,että lähes 40 autoa omistanut ja 1 kerta kun näin kävi.  :D ja olen muutenkin TODELLA tarkka miten autojani pidän ihan vaan herra muistelijalle tiedoksi.

Valkoinen 1P Cuprassa myös penkki puhki...?

konga

Lainaus käyttäjältä: cede - 10.04.16 - klo:15:28

Valkoinen 1P Cuprassa myös penkki puhki...?

Menin autoa liikkeeseen katsomaan,oli penkki valmiiksi rikki. Käyttivät verhoilijalla ennen auton luovutusta mulle.

Dissection

http://m.youtube.com/watch?v=lW1pm8RVWXc

Harmi kuulla noista nitinöistä koska tosiaan Leon fr farkku on miljoona krt paremman näkönen kun seiska Variantti :/ Ovat saaneet sisävalaistuksenkin mun makuuni eli punaista löytyy...voi olla vanhahtava kum golf käyttää kirkasta ts valkosta valoa kuten Audi nykyään mutta mä tykkään enemmän punasesta

VR6

^kyllä siinä 7 Golfissakin voi nitinöitä olla.. Ainakin minulla oli juurikin ovissa

Dissection

Ok...mutta kuiteski vrm harvinaisempaa ku Leonissa vai kui?

Dissection

Ja yleinen meluttomuus on Golfissa parempi kun Seatissa käsittääksemi..siis regasmelu ym
...w

Daatta

Käypä ajamassa Leon ja Golf peräkkäin, eiköhän nitinöiden määrä sillä selviä...

VR6

Lainaus käyttäjältä: Dissection - 09.06.16 - klo:21:53
Ja yleinen meluttomuus on Golfissa parempi kun Seatissa käsittääksemi..siis regasmelu ym
...w

;D no jaa a empä kallistais vaakaa kumpaakaan suuntaan, puhumattakaan Ocusta. 3kk ajelin farkku seiskalla jossa 15" lullat ja omassa FR:ssä 18". En kyllä millää saa golfista hiljaisempaa ja mitä vaelteluun tulee niin paremmin kulkee 225leveillä kumeilla.

Samoten Golfissa ovista kuulu resonoivaa narinaa (50000km mittarissa)

VR6

^^ mutta juurikin niinkuin Daatta totesi käy ajaa molemmilla. Silti kannattaa muistaa että koeajoauto ei välttämättä nitinöistä kerro kaikkea, rengasmelut kyllä selviää.

Foorumilla on kuitenkin aika pieni otanta myydyistä autoista. Minun mielestä täällä on hyviä pointteja mitä koeajossa voi selvitellä. Osa näyttää taas lukevan kuin piru raamattua,että kun joku on jossain kirjoittanut näin niin ei sitten missään nimessä.

Daatta

Jeps, tieto lisää selvästi tuskaa. Kun muutama kaveri kertoo sisustan nitinöistä niin joku jättää koko merkin laskuista. Jos VW/Audi on jo muodostunut premiumiksi omassa pääkopassa, niin silloin pitää toteuttaa intuitiota ja ostaa sellainen. "Onhan tämä Seat nyt paskempi kuin VW, onhan?" Minä en ainakaan tule vahvistamaan tällaista näkemystä.  ::) Samalla logiikalla satunnainen googlettaja eksyy TSI/DSG vikatopikkiin, pelästyy ja ostaa sen turvallisen japanilaisen.

jpm123

Kuukauden minulla ollut Fr ja penkin ompeleet ratkenneet kuskinpenkin vasemmasta reisituesta,  autolla ikää 2v 10 kk eikä maahantuoja korvaa vikaa vaan lupaa osasta 70% ja työ ja 30% jää maksettavaksi.

Auto näyttää hyvältä mutta....

Hanksi

Jos nuo sisustan nitinät pelottavat niin omien kokemusten mukaan Golf ei ainakaan vaivaan auta.

Omassa Golfissa on käytännössä uudesta asti nitissyt ja rämissyt molemmat etuovet koristelistojen kohdalta. Lisäksi ovilokero nitisee apukuskin ovessa, joka lakkaa hetkeksi vetämällä lokeroa ulospäin. Jotain rämitää tulee myös takaosasta mutta en tiedä mistä.

Huolto ei noita kuriin saanut joten olkoon.
Tiguan eHybrid Style -22
Exät: Golf VII Variant 1.4 TSI 90kw DSG Highline -14, Golf V Variant 1.4 TSI 90kw DSG Sportline -09, Audi A4 2.0 -03

multsi

Ottaen huomioon mikä määrä sähköjohtoa sekä erilaisia paneelien yhteensovituksia uusien autojen ohjaamoissa on, suorastaan yllättävän vähän ne tuntuvat nitisevän.

0251

Ihan mielenkiinnosta piti piipahtaa wagarenassa kun ei tuolla Mazdalla ole yhtään kunnollista foorumia. Niin noista nitinöistä mitä hiljaisemman auton onnistuu saamaan niin sitten alkaa ärsyttää ihan olemattoman pienet sivuäänet. Tuulensuhinat kovassa sivutuulessa yms. Kolme seattia oli aikanaan ja kyllähän niistä aina jotakin kuului varsinkin talvella kun alkoi jäätä kertä rakenteisiin. Mutta ei kuitenkaan mitään kakofoniaa. Nykyisestä mazdasta alkoi kuulua ärsyttävä kitinä takaa oikealta heti kesäkelejen tultua. Eli päinvastoin kun normisti Seateilla. Aikani yritin epätoivoisesti itse paikallistaa ja hiljentää nitinää. Ei onnistunut,sitten vein takuukorjaukseen eka kerralla olivat kolmesta kohtaa poistaneet nitinöitä. Mutta alkuperäinen nitinä jäi. Toisella kertaa olivat sitten kaksista miehin lähteneet koeajolle ja irroitelleet paneeleita. Ja räminän lähde löytyi takaturvavyö. Siellä jotkin systeemit äänteli, uusi vyösysteemi tilattiin ja asennettiin ja äänet hävisi. Mazdassa talvella ihastuin myös tyhjäkäynnin äänettömyyteen versus Seat missä oli uudesta lähtien huomattavan rouhee tyhjäkäynti. Mutta nyt kesällä on alkanut taas ärsyttää ilmastoinnin kompura joka naksahtaa päälle ja pois kuuluu ihan selvään hyttiin. Ja tekee sitä tuhkatiheään,luulin ensin että se on flekti joka lähtee pyörimään. Liekkö edes teslakuskeissa sellaisia jota ei joku häiriöääni joskus häiritsisi

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy